Tunnemmeko omantunnon äänen, vai onko se lakannut nuhtelemasta meitä?
Joskus olen kuullut sanottavan, että huono omatunto on hyvä omatunto koska se vielä toimii.
Onko omatunto Jumalan ääni, ja voiko siihen luottaa, vai onko se joskus vain oman valintamme syyttelevä ääni?
Joitakin omatunto syyttää sunnuntaina tekemästämme työstä, ja toisia omatunto nuhtelee sapattina tekemästämme työstä. Kumpi syytös on oikea?
Voidaanko omantunnon ääni sammuttaa ja onko siinä eri asteita, jos olet rikkonut toista osapuolta kohtaan pyydätkö silloin anteeksi, vai parannatko tapasi?
Kuinka herkkä on oma omatuntosi, ja mistä tiedät, että se on Jumalan ääni?
Omantunnon ääni
14
301
Vastaukset
- Miksi meille tuntojasi tilität
Room. 2.
14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-
Pakanoilla ei ole lakia ... Israel on lakikansa.
Mutta omatunto jos vie juttelemaan Isän kanssa,
niin kaikki järjestyy kohdalleen.Vaimoni oli ostoksilla käydessämme saanut liikaa rahaa takaisin muutamia kymmeniä pennejä, jouduin ajamaan takaisin kauppaan 10-kilometrin päästä, että vaimoni sai antaa saamansa liian rahan takaisin.
Se on omantunnon hinta.
Syyttääkö tällä palstalla omatunto ketään, vai eikö ole anteeksi pyydettävää keneltäkään, näinkö ajattelet?
- hirvas
noudattamisesta tai noudattamatta jättämisestä ei omatunto soimaa. Miksi?
Siksi koska ne ovat ihmisistä, ei Jumalasta.- IDENEB
Pyri, ylimmäinen fariseus tähän ..
1. Kor. 4:4
sillä ei minulla ole mitään tunnollani, mutta en minä silti ole vanhurskautettu, vaan minun tuomitsijani on Herra.
Paavali ei kylläkään ollut tuossa vaiheessa
jumalallista luontoa enää fariseus, mutta neuvo
on silti vastaus kysymykseesi.
Ja ellei ole, niin se joka tapauksessa poistaa
kysymyksesi tarpeellisuuden. Pyri tuohon.
Rakas Raamattu!
Ideneb - IDENEB
IDENEB kirjoitti:
Pyri, ylimmäinen fariseus tähän ..
sillä ei minulla ole mitään tunnollani, mutta en minä silti ole vanhurskautettu, vaan minun tuomitsijani on Herra.
Paavali ei kylläkään ollut tuossa vaiheessa
jumalallista luontoa enää fariseus, mutta neuvo
on silti vastaus kysymykseesi.
Ja ellei ole, niin se joka tapauksessa poistaa
kysymyksesi tarpeellisuuden. Pyri tuohon.
Rakas Raamattu!
IdenebEi hirvakselle, jolla jo näyttää olevan tuo 1.Kor.4:4 asema Luojan edessä.
Ylifariseukselle vielä ... kun adventistien
yleinen tauti, anemia, (hengellinen anemia),
näyttää vaivaavan.
Juu - rauta ei imeydy elimistöön, ellei syö lihaa.
Ja raudan puute on vakava asia. Rautatabletti
tarvii kyytipojakseen liharuokaa.
Joten täytyy vaan koettaa sietää rautaisannoksia
Raamatun totuuksia.
Mitä tulee egw-kirjallisuuteen, niin on olemassa
vanha sanonta ..
"petollista kissankultaa kiiltävää .."
Pihvin paikka - omatunto..
soimaa?
Milloin on viimeksi omatuntosi soimannut? - hirvas
omatunto.. kirjoitti:
soimaa?
Milloin on viimeksi omatuntosi soimannut?hyvä omatunto. Ei minua mikään soimaa.
- Aina on toivoa
hirvas kirjoitti:
hyvä omatunto. Ei minua mikään soimaa.
jos ihminen tunnustaa vajavaisuutensa ja syntisyytensä, mutta sellainen joka luulee synnitön olevansa, varokoon, ettei lankea.
Jeesus tuli pelastamaan syntisiä eikä vanhurskaita.
Minun omatuntoni ei koskaan ole vaatinut ketään
pyytämään minulta anteeksi. Vaan vaatii minua
antamaan anteeksi ehdoitta. Ja niin vältyn
kiusaukselta katkeruuden sappeen.
Omatuntoni sanoo, että ei Herra anna mulle
anteeksi ennenkuin minäkin annan anteeksi.
Ja minähän saan Herralta anteeksi enemmän kuin
kukaan yhteensä on velassa minulle.
Room. 13:8
Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
Ihmissäädökset eivät tuolla lailla tule kuitatuksi,
mutta Jumalan laki tulee täytetyksi huomaamatta.
Kaikki valheellisuus tukahduttaa omantunnon ääntä.
1. Tim. 4:2
valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty.
Rakkaus on. Mutta lakia selitetään kuka mitenkin.
Niinpä jo siitäkin syystä pitää omatunto sitoa
"vilpittömään veljenrakkauteen" eikä lakeihin.
1. Piet. 1:22
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,- pyytänyt anteeksi
sitä, että olet varastanut toisten nimerkkiä, vai eikö tästä asiasta omatuntosi soimaakaan?
pyytänyt anteeksi kirjoitti:
sitä, että olet varastanut toisten nimerkkiä, vai eikö tästä asiasta omatuntosi soimaakaan?
Kysele Enirolta, jos jotain mäihää asiassa on.
Tunnen kolme Antti Kantolaa, mutta ei mun tartte
pyydellä niiltä anteeksi, että käytän nimeä.
Se on yksin minun ja virallisesti.
Sitäpaitsi tuo V erottaa sen muista samannimisistä.
En minä silti vanhurskas ole.
sillä ei minulla ole mitään tunnollani,
mutta en minä silti ole vanhurskautettu,
vaan minun tuomitsijani on Herra.
Hanki sinäkin nimi! Neuvon mistä sen saa:
Jes. 43:1
Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti sinut, Israel: Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun.
Jes. 45:3
Minä annan sinulle aarteet pimeän peitosta, kalleudet kätköistänsä, tietääksesi, että minä, Herra, olen se, joka sinut nimeltä kutsuin, minä, Israelin Jumala.
xyz:aa siunaten
AnttiAnttiVKantola on käsittänyt asian syvemmän merkityksen.
Meidän tulee pyrkiä omantunnon puhtauteen suhteessamme lähimmäiseen.
Valheellinen mieli paatuu, eikä näe tarvetta syvempään tutkisteluun omantunnon kysymyksissä.
Ainoa mikä omassatunnossa ylifariseusta vaivaa on se, etten ole tarpeeksi rukoillut palstan kirjoittajien puolesta, että paremmin ymmärtäisimme toisiamme.- hirvas
ylifariseus_1 kirjoitti:
AnttiVKantola on käsittänyt asian syvemmän merkityksen.
Valheellinen mieli paatuu, eikä näe tarvetta syvempään tutkisteluun omantunnon kysymyksissä.
Ainoa mikä omassatunnossa ylifariseusta vaivaa on se, etten ole tarpeeksi rukoillut palstan kirjoittajien puolesta, että paremmin ymmärtäisimme toisiamme.kommentteihin on helppo yhtyä. Amen.
ylifariseus_1 kirjoitti:
AnttiVKantola on käsittänyt asian syvemmän merkityksen.
Ainoa mikä omassatunnossa ylifariseusta vaivaa on se, etten ole tarpeeksi rukoillut palstan kirjoittajien puolesta, että paremmin ymmärtäisimme toisiamme.Niin. Kun olin lainnouattaja, minä puolustelin
itseäni. Nyt levossa Kristuksessa puolsutan niitä,
joita viedään jos jonkinlaisten ikeiden alle.
Ja pyrin siihen, että vilpitön rakkaus olisi aina ainoa motiivi.
Mark. 7:19
Eihän se mene hänen sydämeensä -- vatsaan se menee, ja sieltä se sitten ulostuu." Näin Jeesus teki selväksi, että kaikki ruoka on puhdasta.
Luuk. 11:41
Mitä maljassa sisällä on, se antakaa köyhille. Silloin kaikki on teille puhdasta. [Luuk. 12:33; Jaak. 1:27]
Lakia ei tarvitse korottaa, vaan sitä armoa,
joka on tarjolla lain piiskaamalle. Eikä sitten enää "ikinä" janoa
hyvää lakia, vaan elävä vesi kumpuaa sisimmästä joka hetki.
Pikkupoika voi vielä tänä päivänä saada selkäänsä. Tunnustaa,
että se oli hyväksi, mutta ei sitä kaipaile yhtä innokkaasti kuin
adventisti lain ruoskaa.
Lain ruoska ei meitä puhdista, vaan melkein tappaa. Jumalasta
meihin tullut rakkaus puhdistaa. Juuri sentähden Paavali myöntää
lain olevan hyvä, kun se karkottaa meidät, ei siperiaan tai erämaahan,
vaan Kristus-turvakaupunkiin!
Room. 7:10
ja minä kuolin. Näin käsky, jonka oli määrä antaa elämä, tuottikin minulle kuoleman. [3. Moos. 18:5; Hes. 20:11; Room. 10:5]
Gal. 2:19
Lain vaikutuksesta minä kuolin, mutta kuolin vapaaksi laista elääkseni Jumalalle. Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu.
1. Piet. 1:22
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
Room 7:25
"Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden! Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta turmeltunut luontoni synnin lakia."
Jaak 2:12-13
12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. [Jaak. 1:25]
13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [Matt. 5:7 ]
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 925951
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804772Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv953017Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262790Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262065Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191496Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351057Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125960- 48764