Soininvaara: Kokoomus ei osaa mitään

miss man

Lukekaapa alla oleva artikkeli, jonka nimi on Hyvinvointivaltion nousu ja tuho. Artikkelissa Osmo Soininvaara kertoo, miksi hyvinvointivaltiomme on näin heikossa jamassa kuin nyt on. Samassa artikkelissa hän kertoo kylmiä totuuksia Kokoomuksesta, jossa tuntuu olevan linja koko ajan hukassa. Fiksu mies tuo Ode, sanonpa vaan. Ja vielä meidän köyhien puolella vuodesta toiseen.

http://www.voima.fi/content/view/full/2912

10

525

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiat aika

hyvin tiedossa ovatkin.

Samaa asiaa on tuossa alempana Pre-Kaarina aloittajan ketjussa käsitelty.

Minusta erityisesti nämä Soininvaaran ja yleensäkin vihreiden verotuslinjaukset ovat vähintäänkin kyseenalaisia heikommissa asemissa olevien kannalta.
      Soininvaara tuossa ehdottaa asuntojen kiinteistöveroihin roimaa korotusta. Lisäksi hän on vihreiden tapaan keventämässä tuloverotusta ja vastaavasti nostamassa ympäristökysymysten varjolla tapahtuvaa verotusta.
      Edelleen tässä Soininvaara pyrkii leimaamaan köyhät nimenomaan rumiksi heikkolahjaisiksi ryysyläisiksi joista ei ainakaan mihinkään paremman väen töihin ole.

• kaarina kaarina

Minusta Soininvaara on yksi luotettavimpia poliitikkoja, joka puhuu asioista niiden oikeilla nimillä. Jos Kokoomuksen poliitikot ovat surkeita, hän sanoo sen. Jos köyhillä köyhyys johtuu suureksi osaksi heikkolahjaisuudesta, hän sanoo senkin. Jos tuet ovat liian alhaisia, niin ei hän peittele sitäkään ja kertoo, mitä asioille voitaisiin tehdä.

Köyhyys on usein sekä rahallista että henkistä. Harva köyhä on kouluja käynyt tai sivistynyt. Tämä kulkee yleensä suvussa. Joko ei ole resursseja tai kykyjä koulunkäyntiin. Miettikää kuitenkin, mikä toinen puoli tässä on, että jos köyhät ovat liian heikkolahjaisia työntekoon. Sehän tarkoittaa, että voidaan haistattaa pitkät niille, jotka käskevät meitä menemään töihin! Kun ei meitä työelämään kelpuuteta kerran, niin tukea kiitos!

• ole ihan tällainen
        kaarina kaarina kirjoitti:

Minusta Soininvaara on yksi luotettavimpia poliitikkoja, joka puhuu asioista niiden oikeilla nimillä. Jos Kokoomuksen poliitikot ovat surkeita, hän sanoo sen. Jos köyhillä köyhyys johtuu suureksi osaksi heikkolahjaisuudesta, hän sanoo senkin. Jos tuet ovat liian alhaisia, niin ei hän peittele sitäkään ja kertoo, mitä asioille voitaisiin tehdä.

Köyhyys on usein sekä rahallista että henkistä. Harva köyhä on kouluja käynyt tai sivistynyt. Tämä kulkee yleensä suvussa. Joko ei ole resursseja tai kykyjä koulunkäyntiin. Miettikää kuitenkin, mikä toinen puoli tässä on, että jos köyhät ovat liian heikkolahjaisia työntekoon. Sehän tarkoittaa, että voidaan haistattaa pitkät niille, jotka käskevät meitä menemään töihin! Kun ei meitä työelämään kelpuuteta kerran, niin tukea kiitos!

"Köyhyys on usein sekä rahallista että henkistä. Harva köyhä on kouluja käynyt tai sivistynyt. Tämä kulkee yleensä suvussa. Joko ei ole resursseja tai kykyjä koulunkäyntiin. Miettikää kuitenkin, mikä toinen puoli tässä on, että jos köyhät ovat liian heikkolahjaisia työntekoon. Sehän tarkoittaa, että voidaan haistattaa pitkät niille, jotka käskevät meitä menemään töihin! Kun ei meitä työelämään kelpuuteta kerran, niin tukea kiitos!"

Kyllä minäkin sen uskon että köyhyyden yleiskuva varsinkin maailmanlaajuisesti on juuri jotain tällaista mitä tuossa esität. Jostain tämän tapaisestahan juuri ne slummitkin maailman metropoleihin syntyvät.

Toinen asia on se että meillä nyt tässä nykytilanteessa on köyhinä(Siis ainakin taloudellisesti köyhinä. Jo 70- luvultakin asti on näin ollut. Olihan 70-luvullakin paha lama) ammattikoulutusta hankkinutta ja myös n.s. sivistynyttäkin väkeä siihen mittaan että ei varmasti koskaan tässä maassa ole lähimainkaan ollut. Vaikka itse en henkilökohtaisesti niin tunne tätä tilannetta n.s. 'akateemisissa piireissä', niin on siitäkin eri tavoin välittynyt sellaista tietoa että varsinkin näillä määrätyillä aloilla on paljon työttömyyttä, pätkätöitä j.n.e. Taitaa monen 'työsuhde' esim. yliopistoissakin olla surkean lainen, jopa siihen mittaan että sossussun luukulle pitää mennä apua elinkustannuksiinsa anelemaan.

Se on kyllä totta että aika tulee ilmeisesti hoitamaan meiltäkin pois tämän turhaan ammattikouluttautumiseen satsanneen ja n.s. sivistyneemmän köyhän väen(ja taitaa se jo vähän olla hoitanutkin nuorempien ikäluokkien kyseeessä ollen). Se kun lie niin että ei tällaisia asioita kansa ainakaan mitenkään laajemmin pitkään jaksa harrastaa(ovat nimittäin sen verran vaativia asioita nämä) jos tietää niiden johtavan taloudellisesti puliukon tasolle tai vähintäänkin pitävän tällaisella tasolla.

• Leimata...
        kaarina kaarina kirjoitti:

''Köyhyys on usein sekä rahallista että henkistä. Harva köyhä on kouluja käynyt tai sivistynyt.''

Jo on typerää tekstiä. Olisi mielenkiintoista tietää taustasi vai lienetkö vain räkänokkainen koululainen, jota eivät läksykirjat kiinnosta.

Itse olen käynyt kouluni hyvällä menestyksellä ja olen suorittanut akateemisen loppututkinnon. Silti olen aidosti köyhä. Olen aina ollut. Näin siitä huolimatta, että myös työelämässä olen suoriutunut erinomaisesti, mutta työttömiksihän joutuvat yleensä silmätikut eli hyvin työnsä tekevät.

Yhtä yleistävästi minä voin sanoa, että rikkaat ovat rikkaita siksi, että he polkevat muut alleen ja vievät heidänkin osuutensa kansantuotoksesta. Minusta toisen polkeminen ei ole älykkyyttä.

Tiesitkö, että leipäjonoissa tohtoritutkinnon suorittanut ei ole enää ainutlaatuinen ilmiö? Suomessa on yli 800 tohtoritutkinnon suorittanutta työtöntä ja yli 25 000 akateemisen tutkinnon suorittanutta.

Olen sitä mieltä, että todellinen älykkyys ei viihdy rikkaissa, he ovat vain riittävän itsekkäitä ja empatiakyvyttömiä kahmiakseen yli oman osuutensa yhteiskunnan tuotoksesta, siis viedäkseen toisenkin osuuden.

• akateeminen ja liian vanha
        Leimata... kirjoitti:

''Köyhyys on usein sekä rahallista että henkistä. Harva köyhä on kouluja käynyt tai sivistynyt.''

Jo on typerää tekstiä. Olisi mielenkiintoista tietää taustasi vai lienetkö vain räkänokkainen koululainen, jota eivät läksykirjat kiinnosta.

Itse olen käynyt kouluni hyvällä menestyksellä ja olen suorittanut akateemisen loppututkinnon. Silti olen aidosti köyhä. Olen aina ollut. Näin siitä huolimatta, että myös työelämässä olen suoriutunut erinomaisesti, mutta työttömiksihän joutuvat yleensä silmätikut eli hyvin työnsä tekevät.

Yhtä yleistävästi minä voin sanoa, että rikkaat ovat rikkaita siksi, että he polkevat muut alleen ja vievät heidänkin osuutensa kansantuotoksesta. Minusta toisen polkeminen ei ole älykkyyttä.

Tiesitkö, että leipäjonoissa tohtoritutkinnon suorittanut ei ole enää ainutlaatuinen ilmiö? Suomessa on yli 800 tohtoritutkinnon suorittanutta työtöntä ja yli 25 000 akateemisen tutkinnon suorittanutta.

Olen sitä mieltä, että todellinen älykkyys ei viihdy rikkaissa, he ovat vain riittävän itsekkäitä ja empatiakyvyttömiä kahmiakseen yli oman osuutensa yhteiskunnan tuotoksesta, siis viedäkseen toisenkin osuuden.

viime lamalla saneerattiin pois duunista ja sen jälkeen olen saanut määräaikta työtä satunnaisesti. Paljon mielekästä työtä on tullut tehtyä myös ilman palkkaa mutta köyhyys kyllä kolkuttelee ovea. silloinpahan oppii elämään minimillä ja pärjäämään potuilla viikokaupalla. Henkisesti köyhä en kyllä myönnä olevani, päin vastoin työttömyysjaksoinahan ehtii opiia paljon uutta, mitä jossain rutiinihommaa tekevä ei.

• ************''
        ole ihan tällainen kirjoitti:

"Köyhyys on usein sekä rahallista että henkistä. Harva köyhä on kouluja käynyt tai sivistynyt. Tämä kulkee yleensä suvussa. Joko ei ole resursseja tai kykyjä koulunkäyntiin. Miettikää kuitenkin, mikä toinen puoli tässä on, että jos köyhät ovat liian heikkolahjaisia työntekoon. Sehän tarkoittaa, että voidaan haistattaa pitkät niille, jotka käskevät meitä menemään töihin! Kun ei meitä työelämään kelpuuteta kerran, niin tukea kiitos!"

Kyllä minäkin sen uskon että köyhyyden yleiskuva varsinkin maailmanlaajuisesti on juuri jotain tällaista mitä tuossa esität. Jostain tämän tapaisestahan juuri ne slummitkin maailman metropoleihin syntyvät.

Toinen asia on se että meillä nyt tässä nykytilanteessa on köyhinä(Siis ainakin taloudellisesti köyhinä. Jo 70- luvultakin asti on näin ollut. Olihan 70-luvullakin paha lama) ammattikoulutusta hankkinutta ja myös n.s. sivistynyttäkin väkeä siihen mittaan että ei varmasti koskaan tässä maassa ole lähimainkaan ollut. Vaikka itse en henkilökohtaisesti niin tunne tätä tilannetta n.s. 'akateemisissa piireissä', niin on siitäkin eri tavoin välittynyt sellaista tietoa että varsinkin näillä määrätyillä aloilla on paljon työttömyyttä, pätkätöitä j.n.e. Taitaa monen 'työsuhde' esim. yliopistoissakin olla surkean lainen, jopa siihen mittaan että sossussun luukulle pitää mennä apua elinkustannuksiinsa anelemaan.

Se on kyllä totta että aika tulee ilmeisesti hoitamaan meiltäkin pois tämän turhaan ammattikouluttautumiseen satsanneen ja n.s. sivistyneemmän köyhän väen(ja taitaa se jo vähän olla hoitanutkin nuorempien ikäluokkien kyseeessä ollen). Se kun lie niin että ei tällaisia asioita kansa ainakaan mitenkään laajemmin pitkään jaksa harrastaa(ovat nimittäin sen verran vaativia asioita nämä) jos tietää niiden johtavan taloudellisesti puliukon tasolle tai vähintäänkin pitävän tällaisella tasolla.

Onpa typerää tekstiä.

Tuossa kirjasta Kallis köyhyys otteita:

Yksi ihailtavimpia temppuja, joihin eliitti on laman jälkeen kyennyt, liittyy suhtautumisessa köyhyyteen. Huono-osaiset on saatu vaiennettua ja keskiluokkakin on alkanut uskoa, että köyhyys on entistä useammin ihmisen omaa syytä. Jakuva homeinen kannustinloukoista ja siitä, että sosiaaliturvalla eläminen on liian houkutteleva vaihtoehto työnteolle, on peittänyt alleen rapautuvan hyvinvointivaltion köyhien karmaisevan arjen. Tällä on hiljennetty keskiluokan vastustus leikkauspolitiikalle, joka on ollut poliitikoille ongelmallista.

----

On aika lopettaa puheet suomalaisesta hyvinvointivaltiosta. Suomi on sosiaaliturvan osalta Skandinavian kehitysmaa.

----

Toimeentuloturva, päivärahat, eläkkeet ja työkyvyttömyyseläkkeet ovat Pohjolan matalimmat. Ainoastaan lapsilisät ovat pohjoismaista keskitasoa, maksetaanhan niitä kaikille lapsiperheille tulotasoon katsomatta. Näin pidetään keskiluokka tyytyväisenä ja annetaan rikkaiden perheiden jälkikasvulle kuukausittain ylimääräistä shoppailurahaa.

• tuossa mitään
        ************'' kirjoitti:

Onpa typerää tekstiä.

Tuossa kirjasta Kallis köyhyys otteita:

Yksi ihailtavimpia temppuja, joihin eliitti on laman jälkeen kyennyt, liittyy suhtautumisessa köyhyyteen. Huono-osaiset on saatu vaiennettua ja keskiluokkakin on alkanut uskoa, että köyhyys on entistä useammin ihmisen omaa syytä. Jakuva homeinen kannustinloukoista ja siitä, että sosiaaliturvalla eläminen on liian houkutteleva vaihtoehto työnteolle, on peittänyt alleen rapautuvan hyvinvointivaltion köyhien karmaisevan arjen. Tällä on hiljennetty keskiluokan vastustus leikkauspolitiikalle, joka on ollut poliitikoille ongelmallista.

----

On aika lopettaa puheet suomalaisesta hyvinvointivaltiosta. Suomi on sosiaaliturvan osalta Skandinavian kehitysmaa.

----

Toimeentuloturva, päivärahat, eläkkeet ja työkyvyttömyyseläkkeet ovat Pohjolan matalimmat. Ainoastaan lapsilisät ovat pohjoismaista keskitasoa, maksetaanhan niitä kaikille lapsiperheille tulotasoon katsomatta. Näin pidetään keskiluokka tyytyväisenä ja annetaan rikkaiden perheiden jälkikasvulle kuukausittain ylimääräistä shoppailurahaa.

sellaista väittänytkään, vaan enemmän päinvastoin katsoin tämän asian meillä olevan monen taloudellisesti köyhän kohdalla.

Se on sitten vähän eri juttu näissä syntyneissä slummeissa joissa syrjäytyneenä, köyhänä ja vailla näköaloja mistään paremmasta on eletty useampia sukupolviakin. Ainoa uskottava tie ulos köyhyydestä ja kurjuudesta saattaa tällaisissa oloissa olla pääsy johonkin vahvaan väkivaltaa käyttävään jengiin joka hallitsee vaikkapa huumekauppaa tai prostituutiota.

• Leimata... kirjoitti:

Kokoomuslaisten mielestä köyhät ovat laiskoja, tyhmiä ja käyttävät systeemiä hyväkseen. Näistä ensimmäinen on mainittu Soininvaaran haastattelussa, muut olen käsittänyt itse.

Miten on kokoomuslaisten ahkeruuden laita?
        Tyypillinen kokoomuslainen tekee siistejä sisähommia, pyörittelee hiirtä hiirimatolla. Siihen verrattuna esimerkiksi minä raijaan pyörätuolia ja siinä istuvaa ulkoilmassa. Se on fyysisesti rasittavaa ja henkisesti tylsistyttävää.

Kokoomuslaiset ovat tyhmiä.
        Tämä todettiin Soininvaaran artikkelissa jo poliitikkojen osalta. Jos kokoomuspoliitikko on lahjakas, hän siirtyy elinkeinoelämän palvelukseen. Näin puolueessa on käänteinen darvinismi.
        Moni köyhä taas on akateeminen pätkätyöläinen. Jos kuuluu Suomen älymystöön, on lähes poikkeuksetta köyhä.
        Kokoomuslaiset tuntevat siis älyllistä alemmuudentunnetta köyhiä kohtaan.

Kokoomuslaiset käyttävät systeemiä hyväkseen.
        Pankkituki, vientituki ja laman tuottamat elvytykset, rahat menevät veroparatiiseihin tai salaisille pankkitileille. Kukapa sen suurempi huijari kuin kokoomuslainen! Finnvera, TE-keskus ja vastaavat ovat varsinaisia yrittäjien sossuja.

Köyhän sosiaalitoimistossa taas välttämättömänkin toimeentulotuen saaminen edellyttää tarkkoja selvityksiä palkasta, Kelan tuista, vuokrasta, sähkönkulutuksesta ja työnhausta ja pienestäkin poikkeamisesta rangaistaan drakonisesti.

• justiinsa
        Pre_Kaarina kirjoitti:

Kokoomuslaisten mielestä köyhät ovat laiskoja, tyhmiä ja käyttävät systeemiä hyväkseen. Näistä ensimmäinen on mainittu Soininvaaran haastattelussa, muut olen käsittänyt itse.

Miten on kokoomuslaisten ahkeruuden laita?
        Tyypillinen kokoomuslainen tekee siistejä sisähommia, pyörittelee hiirtä hiirimatolla. Siihen verrattuna esimerkiksi minä raijaan pyörätuolia ja siinä istuvaa ulkoilmassa. Se on fyysisesti rasittavaa ja henkisesti tylsistyttävää.

Kokoomuslaiset ovat tyhmiä.
        Tämä todettiin Soininvaaran artikkelissa jo poliitikkojen osalta. Jos kokoomuspoliitikko on lahjakas, hän siirtyy elinkeinoelämän palvelukseen. Näin puolueessa on käänteinen darvinismi.
        Moni köyhä taas on akateeminen pätkätyöläinen. Jos kuuluu Suomen älymystöön, on lähes poikkeuksetta köyhä.
        Kokoomuslaiset tuntevat siis älyllistä alemmuudentunnetta köyhiä kohtaan.

Kokoomuslaiset käyttävät systeemiä hyväkseen.
        Pankkituki, vientituki ja laman tuottamat elvytykset, rahat menevät veroparatiiseihin tai salaisille pankkitileille. Kukapa sen suurempi huijari kuin kokoomuslainen! Finnvera, TE-keskus ja vastaavat ovat varsinaisia yrittäjien sossuja.

Köyhän sosiaalitoimistossa taas välttämättömänkin toimeentulotuen saaminen edellyttää tarkkoja selvityksiä palkasta, Kelan tuista, vuokrasta, sähkönkulutuksesta ja työnhausta ja pienestäkin poikkeamisesta rangaistaan drakonisesti.

Niin se menee että jokainen lähinnä oman tilanteensa, kokemustensa ja taustansa mukaan asioita tarkastelee. Lisäksi tässä on sitten vielä ajatusrakenteet jotka usein taitavat noudatella ihan lauserakennejuttujakin.

Kyllä minäkin uskon että meillä on nykyään paljon niin helpolla ja paljon rahaa hankkivaa väkeä että he ovat oikeasti taipuvaisia ajattelemaan niin, että huonossa asemassakaan olevat ihmiset eivät ole motivoituneita mitään tekemään oman asemansa kohentamiseksi kun muutenkin mukavasti elellä voivat nostelemalla erilaisia sosiaalietuuksia.

Ajatellaan nyt vaikka politikkoja ja helpoissa viroissa köllötteleviä tai sitten suurten monopolististen yksityisten firmojen hierarkioissa löhöviä. Heillä on hyvät palkat, eläke-edut ja sosiaaliturva. Heille on yleensä auennut itsestäänselvästi ilman epäonnea ura koulun penkiltä nousujohteiseen karrieeriin.

Tällaiset ihmiset joilla ei elämässään mitään oikeita vastoinkäymisiä koskaan ole ollut ja joilla ei näköpiirissäkään ole mitään vastoinkäymisiä lie suht. helppo saada ihan oikeastikkin uskomaan näihin Ben Zyskovits - tyyppisiin kannustinloukkujuttuihin.

Politikko Ben Syskovits tuskin itse sentään ihan omiin juttuihinsa uskoo, mutta hän onkin ovela juutalainen jolla on omia ja miksei omien ryhmienkin tavoitteita ja intressäjä joita hän ajaa. Ja mieluummin tietenkin ajaa kulisseissa.
        Minä arvelen tämän Ben Zyskkovitsin ensisijaisesti keskittyvän tällaisiin kannustinloukkujuttuhin lähinnä siksi, että hän katsoo tällä tavoin saavansa riskittömästi patsastella 'parempana' ihmisenä, ja olla näin hyväksytty oikeistolaisissa kokoomuspiireissä. Riskittömästi siksi koska hän katsoo että tällaisen köyhän asemista tavarantuotannossa syrjäytyneen väen taholta ei tarvitse mitään revanssia pelätä, kun tällainen syrjäytynyt väki ei hänen arvionsa mukaan hampaattomana mihinkään revanssiin kykene.

• yksilön vapaus puheet on

Kokoomus jatkuvasti mainostaa sillä yksilön vapaudella.

Vaikka meillä on jo yksilön vapaus. Sanan-ja uskonnonvapaudesta meillä on jo laissa. Todella paljon sitä yksilön vapautta saatiin jo eduskuntauudistuksen (vuonna 1906) myötä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      234
      3992
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2307
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      140
      1449
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      929
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      920
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      837
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      756
    Aihe