Olin sen joskus aleviivannut ja nostanut esiin keltaisella valovärikynällällä, niin että se suorastaan loisti, joten laitampa tämän itsekullekkin ajateltavaksi ja keskustelunkin aiheeksi:
Paavalin kirje Galatalaisille:
2:16-21
16/ "mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
17/ Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
18/ Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
19/ Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
20/ ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
21/ En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
Tämä paikka avautui tälle päivälle.
2
110
Vastaukset
- alex-kasi
Nimittäin että Jeesus täytti Jumalan lain - meidän puolestamme koska emme siihen kykene. Lain pitäminen tarkoittaa täydellistä synnittömyyttä ja Jeesus oli vailla syntiä.
Me emme voi muuta kuin luottaa siihen, että Jeesuksen uhri riittää meidän syntiemme lunnaiksi ja että kun hän kerran herättää omansa saamme olla mukana.. Gal 2:18-21
Hyvä ja riittävän suppea sanankohta niin, että
minäkin jotain siihen ehkä osaisin sanoa.
18/ Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
=
Jos Paavali uudestaan rakentaisi jo hajoittamansa, niin hän, Paavali, olisi
lainrikkoja, vaikka on juuri lakiin perustumisensa
hajottanut maahan.
Nyt joku a-luokan immeinen ehkä sanoo: ei Paavali
lain hajoamista tarkoittanut. Lukekaapa jj.15-17.
Siinä Paavali repii maahan "lain vaatimat teot".
Kokemuksesta oppii ja sanonkin Paavalin lailla,
että laki itsessään on hyvä ja pyhä, mutta
ihmisen raadollisuuden tähden "voimaton ja hyödytön". Joten Paavali repii maahan lainnoudattamisen toiveet. Perustamme Kristuksen
henk.koht. tuntemiseen
ehdottoamsti, emme lakitietoon. Vanhurskaus on
nyt ilmoitettu "ilman lakia". Olemme "irti laista". Ja se tarkoittaa lain tekoja. Ettemme
pidä kirjaa hyvistä töistämme, eikä Jumalakaan
pidä. (?). Okei, etsin tähän senkin tiedon - että
Kristus saa pisteet, ansiot, kaikista meidän kauttamme
tekemistään hyvistä töistä:
Ilm 19:8
hänen ylleen on puettu hääpuku, hohtavan valkea pellavapuku. Se pellavapuku tarkoittaa pyhien vanhurskaita tekoja. [Jes. 61:10; Ilm. 3:5]
19/ Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle.
Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
Paavali ei siis tunnusta lain tekoja, vaan on
lain tuomion jo tunnustanut osakseen ja paennut
Kristukseen. Kristuksen kanssa ristiinnaulittu
kaikkinensa, joten ei enää elä hän, vaan
ylösnoussut Krsitus hänessä. Ja teot niinmuodoin
ovat Krsituksen tekoja. Jota kuvaa Hänen pelavakasukkansa.
20/ ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
Jeesus on jakanut Paavalille uskoaan ja kun Hän
on ensin rakastanut Paavalia, niin Paavalilla ei
ole vaikeuksia seurata Hänen esimerkkiään, joka
on valmis antamaan henkensä rakkaansa edestä.
21/ En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
Paavali varoo mitätöimästä armoa lain töitään
muistelemalla, sillä hän tietää, että Kristus
olisi aivan turhaan kuollut, jos lakia noudattamalla voisi vanhurskauden saavuttaa.
Emme löydä Raamatusta kohtia, joissa Paavali
hehkuttaisi kymmenien käskyjen tai sapatin tai
kymmenysten puolesta. Sensijaan hän kehottaa
rakastamaan. Ja rakkaus kyllä keksi tehdä hyvää
enemmän kuin laki konsanaan voi edesauttaa.
Room. 13:8
Älkää olko kenellekään mitään velkaa, paitsi että rakastatte toisianne. Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset.
[13:8,9: 2. Moos. 20:13-17; 3. Moos. 19:18 | Mark. 12:31 ]
Otetaan vaikkapa kaste.
Ei Paavali piinaa lähimmäistä: kasteelle siitä. Ei, Paavali
ei hyväksynyt viisaita hehkutuksia edes
kasteen puolesta!
1. Kor. 1:17
Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.
1. Kor. 1:14
Jumalan kiitos, en ole kastanut teistä ketään muuta kuin Crispuksen ja Gaiuksen,
1. Kor. 1:16
Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
Ota tuosta sitten selvää? Uusia virikkeitä ainakin. Jokaisella voi olla jotakin annettavaa.
Siunaten
Antti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse934722Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1133902Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2043768Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.882169Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751951Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791328- 1311214
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1611183- 531085
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30934