GAMALIELIN OPETUSTA VAI JEESUKSEN TUNTEMISTA
Hei, ML213 !
Et ehdi vastauksiinkaan tutustua, kun jo ammut
uusia raketteja Jumalan lasten pään menoksi?
Toistan siis vastaukseni ja lopussa on erikseen,
uskallan sanoa: kiinnostava, vastaus jälkimmäiseen
viestiisi "Jeesus ja laki". Et kylläkään ollenkaan
todistellut, että Jeesus=Laki.
Miksi kiusaat Jumalaa kuin fariseukset ikään?
Ap. t. 15:10
Miksi te siis nyt uhmaatte Jumalaa ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa? [Luuk. 11:46; Gal. 3:10]
Jos nyt sitten koettaisin omin sanoin selostaa
Paavalia, vaikka tuo on ytimekäs ja suora totuus.
Meidän ei tarvitse puolustautua lain syytösten
edessä, sillä meillä on puolustaja ylhäällä ja
puolustaja sisimmässämme. Ja Johannes sanoo, että
jos kuitenkin sydämme syyttää meitä, niin on
Jumala suurempi meitä (ja lakia) ja tietää kaikki.
Johanes ei pelottele TT-opilla, vaan sanoo, että
voimme RAUHOITTAA sydämemme sillä, että Jumala
tietää kaikki.
Keskustelutaitokin siinä menee, jos totuttaa
itsensä aina vain puolustusasemiin kaivautumaan
kuin kilpikonna koreensa tai siili piikkisen
keränsä kätköihin.
Palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa, emme
katso pykäläviidakkoon.
Tuo on asiallinen selostus. "Ymmärryksessäsi" tulee ilmi,
että olet saanut adventistikasvatuksen.
Että Jumalan luonne on laissa. Mutta ei Jumala
ole Laki, vaan Rakkaus. Ja RAKKAUS on ikuinen.
Kyllä Paavali kiistatta heitti laintuntemuksen
tunkiolle ja sai sijaan Herran Jeesuksen ja
Hänen tuntemisensa. Paavalin kirjoituksista aistii
Herran tuntemisen tuoksun.
Apt 22:1-5
1
"Veljet ja isät! Kuulkaa, mitä nyt sanon puolustuksekseni."
2
Väkijoukko hiljeni entisestään kuullessaan hänen puhuvan hepreaksi, ja Paavali jatkoi:
3
"Minä olen juutalainen. Olen syntynyt Kilikian Tarsoksessa mutta kasvanut tässä kaupungissa. Gamalielin oppilaana minut on kasvatettu isiemme lain kaikkien vaatimusten mukaan. Kiivaasti minä taistelin Jumalan puolesta, juuri niin kuin te kaikki tänään teette.
[Ap. t. 5:34, 26:5; Gal. 1:13,14; Fil. 3:5,6]
Minä olin tälle tielle lähteneiden verivihollinen ja vainosin heitä, pidätin miehiä ja naisia ja toimitin heidät vankilaan.
[1. Kor. 15:9; 1. Tim. 1:13]
5
Tämän voi ylipappi ja koko vanhimpien neuvosto todistaa. Heiltä minä myös sain valtuudet, Damaskoksen veljille osoitetut kirjeet, kun lähdin sinne vangitsemaan siellä olevia kristittyjä ja tuomaan heidät Jerusalemiin rangaistaviksi.
[22:5-16: Ap. t. 9:1-18, 26:12-18]
Tietysti tämäkin voidaan selittää tyhjäksi, mutta
se on hengellistä raiskausta.
Mutta Gamaliel oli kuuluisin senaikainen lainopettaja. Oli ensimmäinen niistä seitsemästä
rabbista, rabbuunista, jotka saivat korkeimman
arvonimen: "mestari". Talmudissa sanotaan:
"Kun Gamaliel kuoli, lakkasi lain, puhtauden ja
pyhyyden kunnioitus".
Ja Paavali arvosti Gamalielilta saamaansa lakiopetusta. KUITENKIN se sai mennä kun Jeesus
tuli.
Juuri Gamaliel pelasti kerran kristityksi kääntyneen Paavalin hengen, lausuessaan suuren
neuvoston jäsenenä:
Apt 5:38
Siksi annan teille nyt tämän neuvon: jättäkää nämä miehet rauhaan, antakaa heidän olla. Jos tämä heidän ajamansa hanke on lähtöisin ihmisistä, se kukistuu itsestään. [Sananl. 21:30; Matt. 15:13]
39
Jos se taas on Jumalasta, te ette pysty heitä kukistamaan. Pitäkää varanne! Entä jos te taistelettekin itseään Jumalaa vastaan?" Gamalielin puhe saavutti vastakaikua. [Viis. 12:14]
Kansa vihasi lainopettajia ja Jeesus nuhteli
lainopettajia, mutta Gamalia silti rakastettiin,
Apt 5:34. Niin hyvän opettajan Paavali oli valmis
unohtamaan sittenkin. Kun tahtoi vain Jeesuksen
tuntea.
1. Kor. 2:2
Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.
Gal. 3:1
Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
Kyllä Jeesuksen tunteminen on aivan eri asia kuin
laintuntemus. Tämä on minun käsitykseni.
Mitä poliisiin viittasit, niin yhdenkään kristityn
ei pitäisi tarvita pelätä esivaltaa, vaan on kiitollinen, että rikollisille
on laki pantu. Rakkaus ei tee lähimmäiselleen
mitään pahaa - ei uskovan pitäisi tarvita kirjallisia käyttäytymissääntöjä.
Lähimmäisen paras olkoon meidän lakimme!
ML213:lle ja hänen opetuslapsilleen
30
410
Vastaukset
- ML213
Toisaala lienee turhaa pohtimista, koska selkeää vastausta en saa.
Siis kyllä tai ei.
Muistaakseni Raamatussa on mainittu miten puheemme tulsisi olla On tai ei.
Toisaalta en voi ymmärtää sellaista uskoa Jeesukseen, jossa uskossa ei 10-käskyä ole voimassa tai niiden viisaus ja opetus ei kuuluisi Jeesukseen uskoville.
No, maailmassa on paljon muitakin asioita, joita en ymmärrä.- hirvas
kenelle laki annettiin, miksi ja mihin saakka? Se vastaa kysymyksiisi.
1.Tim.1:8-11
8 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään
9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
10 haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan,
11 autuaan Jumalan kirkkauden evankeliumin mukaisesti, joka on minulle uskottu.
Lakia ei ole pantu vanhurskaalle, eikä se siis koske häntä. Ja näin onkin, sillä ei Jumala vanhurskauta mitään epäpyhää.
Ja tuo laki annettiin VAIN israelilaisille, ja syyt ovat ilmoitettu tuossa ylempänä Paavalin toimesta. 10 käskyä eivät koske muita kuin israelilaisia, ei pakanoita, sen todistaa Raamattu.
Eikö sinusta tunnu yhtään käsittämättömältä se, että Jumalan antaisi Pyhä Hengen ja vanhurskauttaa ihmisen, ja sitten määrää noudattamaan rikollisille annettuja käskyjä ??? - ML213
hirvas kirjoitti:
9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
10 haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan,
Lakia ei ole pantu vanhurskaalle, eikä se siis koske häntä. Ja näin onkin, sillä ei Jumala vanhurskauta mitään epäpyhää.
Ja tuo laki annettiin VAIN israelilaisille, ja syyt ovat ilmoitettu tuossa ylempänä Paavalin toimesta. 10 käskyä eivät koske muita kuin israelilaisia, ei pakanoita, sen todistaa Raamattu.
Eikö sinusta tunnu yhtään käsittämättömältä se, että Jumalan antaisi Pyhä Hengen ja vanhurskauttaa ihmisen, ja sitten määrää noudattamaan rikollisille annettuja käskyjä ???Toisaalta ei ole erikoisemmin intoa "polttaa ruutia" koska katselemme asioita eri suuntaisesti.Lähiviikot olen pohtinut ihmisen/ten asioita tai käyttäymistä siten, että pyrin ohjaamaan heidän mieltä ja ymmärrystä ja siten käyttäytymistä juuri Jumalan aivoituksien mukaiseksi.Tietysti ymmärrykseni mukaan.
Ymmärrän ja tiedän, miten ihminen pääsee ongelmistaan tai elämä helpottuu kun hän ojentautuu uskossaan Jumalan aivoituksioen mukaiseksi.Siis kasvamisesta on kysymys.
Sanonkin teille kaikille, että luottakaa ja ojentautukaa uskonne mukaan eli siten miten Raamatussa on asioita ohjeistettu. Tällä on erittäin suuri vaikutus perheen asioihin ja yksilö ihmisen elämään ja mieli alaan.
Niin, ymmärrän Jumalan laiksi/tahdoksi esim. tämä Raamatunohjeen, joka on kullan arvoinen meille miehille ja jota oplen pohtinut asioiden tiimellyksessä pari päivää.
"Miehet rakastakaa vaimojanne, NIIN KUIN KRISTUSKIN RAKASTI SEURAKUNTAA JA ANTOI ITSENSÄ ALTIIKSI SEN EDESTÄ."
Siis tuossa on ohjeistus miten rakastaa vaimoa ja käyttäytymisen antyaa Jeesuksen toiminta seurakunnassaan.
Näitä hyviä ohjeita on Raamatussa pilvin pimein.Ymmärrän, miten todellinen rakastaminen tapahtuu Jumalan aivoittamalla tavalla eli miten Jumala tahtoo ihmisen käyttäytyvän ja tämän ymmärrän laiksi.
Taas on ymmärrettävä, miten lakia ei ole vanhurskaalla, koska hän uskollaan vahvistaa lain.Ihminenhän uskoessaan johonkin asiaan käyttää tahtotilaansa ja tämä tila on positiivinen.
Todellinen laki on laittomille, niskoittaville, jumalattomille, syntisille, epähurskaille, epäpyhille jne.....
Aivan sama asia kuin liikenne. Jos ihminen YMMÄRTÄÄ ja USKOO mioteh kaikki liikenne säännöt tuovat hänelle turvallisuutta ajaessaan liikenteen mukana, niin mitkään liikenne merkit ei ole hänelle laki tai purnausta aiheuttava tekijä.Nauttii kun huomaa 80 km rajoituksen muuttuvan 60 km rajoitukseen. Tai huomaa stop merkin ja sen merkityksen suojelevan häntä.
Taas toiselle ihmiselle nämä merkit ovat todella laki ja kiusa ja todellisia riesoja.Hän todella ajaa lain merkeissä.
Siis vanhurskas ihminen luonnostaan haluaa kulkea ja elää lain piirtämissä jäljissä.
"Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni". Turhaa on pohtia mitään, jos ei pyydä sitä
ylhäältä tulevaa viisautta. Edellisessäkin
aloituksessa, (Sirkka-Iitan) olisi ollut vastaus.
Jeesus vastasi nipottajille vain kysymyksillä.
Minäkin kysyisin sinulta:
Noudatatko 10 käskyä prikulleen ja ansaitsetko
sillä jotakin Herralta? Lisäkysymys: Jos et
ansaitse lainnoudattamisella pelastusta, niin
kuinka voit olettaa, että lainrikkomisella
uskova ansaitsi kadotustuomion?
Seuraavalla selittyy sekin, miksi en sano "kyllä",
kun minulta tivataan 10 käskystä. Lakia näet
käyttävät valtakunnan viholliset hengellisenä
tappoaseena uskonvanhurskaita vastaan.
Tarkoitan että uskovan olisi turha sanoa, että
10 käskyä ovat voimassa hänen elämässään - joka
tapauksessa syytöksiä satelee mitään tietämättömien taholta. Varmuuden vuoksi tuomitsevat, kuten Jobin sielunhoitajat Jobin.
### Kysymys avk:lle:
Kirjoittanut: ;;;;; 8.2.2009 klo 03.48
Olet täällä olevinasi niin hurskas ja jumalaapelkäävä?
Teet syntiä tuolla maailmalla pitkin ja poikin.
Sitten tulet tänne palstalle muka niin hurskaana ja jumalaapelkäävänä, vaikka olet juuri rikkonut lähes jokaista kymmentä käskyä!
Miten, sinä saasta, kehtaat?
Voitko edes katsoa itseäsi peiliin? Jos voit, olet vieläkin pahempi saasta!!! ###
### Rakentavasti:
Kirjoittanut: SINULLE, AVK:
8.2.2009 klo 03.51
AMMU KUULE ITSESI!
Niin olisi tämäkin kaupunkimme parempi paikka. ###
Koska olen uudestisyntynyt, niin kykenen tutkistelemaan ihmiset, senverran mitä tarpeen on.
(1.Kor.2:15). Ja näen sinun tivaavan kyllä tai ei
vain siksi, että saisit lyödä leiman: laittomuuden
tekijä.
J O B
Job 10:7
vaikka hyvin tiedät, että en ole syyllinen,
ja tiedät, ettei sinun käsistäsi pelasta mikään.
Job 19:28
Mutta te sanotte: "Kuinka puristamme hänestä totuuden esiin? Syyllinen hän joka tapauksessa on."
Job 42:7
Kun Herra oli puhunut Jobille, hän sanoi temanilaiselle Elifasille:
"Minä olen vihastunut sinuun ja kahteen kumppaniisi, sillä te olette puhuneet minusta vastoin totuutta, toisin kuin palvelijani Job.
Sinä olet tehnyt syntiä, Job - Job 22:5-11
5 Eikö sinun pahuutesi ole suuri? Eivätkö sinun syntisi ole loppumattomat? [Job 4:17, 15:14]
6 Olet aiheetta ottanut veljeltäsi pantin, riistänyt häneltä hänen ainoan vaatteensa.
[22:6-9: Job 4:3,4, 31:16-23 : 2. Moos. 22:25,26; 5. Moos. 24:12,13; Aam. 2:8]
7 Uupuneelle et ole antanut vettä, nälkäiselle et ole ojentanut leipäpalaa. [Sananl. 25:21]
8 Katsot, että maa kuuluu sille, jonka on valta, vain hänen suosikkinsa saavat sitä asua. [Jes. 5:8; Miika 2:2]
9 Lesket saivat lähteä luotasi tyhjin käsin, orpojen kädet sinä sysäsit syrjään.
[2. Moos. 22:21; Jes. 1:17; Miika 2:9]
10 Ihmekö siis, että sinun ympärillesi on viritetty ansoja, että yhtäkkiä joudut kauhun valtaan.
11 Päivä pimenee, et voi nähdä mitään, ja vedet vyöryvät sinun ylitsesi.
Job ei suinkaan nojannut omavanhurskauteen, vaan
uskonvanhurskauteen Lunastajassa (Job 19:25),
mutta hän ei ollut rikkonut lähimmäistä vastaan
yhdessäkään niistä kohdista, joista umpimähkään
syytettiin. Nämä syyttäjät sensijaan piiskasivat
lähimmäistään syytöksillä.
Job ei vastannut juuta eikä eitä moiseen.
Nuo minun syyttäjäni myöskään eivät saa minulta
mitään vastausta, sillä minun tuomarini on Herra.
Siunaten
Antti- hirvas
ML213 kirjoitti:
Toisaalta ei ole erikoisemmin intoa "polttaa ruutia" koska katselemme asioita eri suuntaisesti.Lähiviikot olen pohtinut ihmisen/ten asioita tai käyttäymistä siten, että pyrin ohjaamaan heidän mieltä ja ymmärrystä ja siten käyttäytymistä juuri Jumalan aivoituksien mukaiseksi.Tietysti ymmärrykseni mukaan.
Ymmärrän ja tiedän, miten ihminen pääsee ongelmistaan tai elämä helpottuu kun hän ojentautuu uskossaan Jumalan aivoituksioen mukaiseksi.Siis kasvamisesta on kysymys.
Sanonkin teille kaikille, että luottakaa ja ojentautukaa uskonne mukaan eli siten miten Raamatussa on asioita ohjeistettu. Tällä on erittäin suuri vaikutus perheen asioihin ja yksilö ihmisen elämään ja mieli alaan.
Niin, ymmärrän Jumalan laiksi/tahdoksi esim. tämä Raamatunohjeen, joka on kullan arvoinen meille miehille ja jota oplen pohtinut asioiden tiimellyksessä pari päivää.
"Miehet rakastakaa vaimojanne, NIIN KUIN KRISTUSKIN RAKASTI SEURAKUNTAA JA ANTOI ITSENSÄ ALTIIKSI SEN EDESTÄ."
Siis tuossa on ohjeistus miten rakastaa vaimoa ja käyttäytymisen antyaa Jeesuksen toiminta seurakunnassaan.
Näitä hyviä ohjeita on Raamatussa pilvin pimein.Ymmärrän, miten todellinen rakastaminen tapahtuu Jumalan aivoittamalla tavalla eli miten Jumala tahtoo ihmisen käyttäytyvän ja tämän ymmärrän laiksi.
Taas on ymmärrettävä, miten lakia ei ole vanhurskaalla, koska hän uskollaan vahvistaa lain.Ihminenhän uskoessaan johonkin asiaan käyttää tahtotilaansa ja tämä tila on positiivinen.
Todellinen laki on laittomille, niskoittaville, jumalattomille, syntisille, epähurskaille, epäpyhille jne.....
Aivan sama asia kuin liikenne. Jos ihminen YMMÄRTÄÄ ja USKOO mioteh kaikki liikenne säännöt tuovat hänelle turvallisuutta ajaessaan liikenteen mukana, niin mitkään liikenne merkit ei ole hänelle laki tai purnausta aiheuttava tekijä.Nauttii kun huomaa 80 km rajoituksen muuttuvan 60 km rajoitukseen. Tai huomaa stop merkin ja sen merkityksen suojelevan häntä.
Taas toiselle ihmiselle nämä merkit ovat todella laki ja kiusa ja todellisia riesoja.Hän todella ajaa lain merkeissä.
Siis vanhurskas ihminen luonnostaan haluaa kulkea ja elää lain piirtämissä jäljissä.
"Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni".laki (10 käskyä ) annettiin, sekin pitää otta huomioon ja miksi? Pakanoilleko?
- ML213
hirvas kirjoitti:
Eikö sinusta tunnu yhtään käsittämättömältä se, että Jumalan antaisi Pyhä Hengen ja vanhurskauttaa ihmisen, ja sitten määrää noudattamaan rikollisille annettuja käskyjä ???Ja tuo laki annettiin VAIN israelilaisille, ja syyt ovat ilmoitettu tuossa ylempänä Paavalin toimesta. 10 käskyä eivät koske muita kuin israelilaisia, ei pakanoita, sen todistaa Raamattu.
-------
Todella 10- käskyä annettiin Israelilaisille. Siis JUmalan kansalle. Mutta,huomaa kun pelastus laajeni pakanoihin Jeesuksen Kristuksen kautta, niin KOKO Jeesuksen opetus kulminoituu näihin 10- käskyyn ja niiden sisältöön.
Pohdippa todella KAIKKI Jeesuksen opetus mikä on tietenkin tarkoitettu meille pakanoille, niin joka Jeesuksen puhuma jae ja sen opetus liittyy käskyihin.Jeesushan ei opettanut sellaisia asioita , jotka kuuluivat todella Juutalaisille.
Yksi tälläinen asia on joka liittyy sapattiin ja tästä Jeesusta nuhdeltiinkin.Samoin ympärileikkaus jne... - ML213
hirvas kirjoitti:
laki (10 käskyä ) annettiin, sekin pitää otta huomioon ja miksi? Pakanoilleko?
Israelilaisille se annettiin, mutta sen merkitys laajeni Jeesukseen uskomisen kautta myös mielle.Pohdin tätä jo toisaalla.
- ML213
hirvas kirjoitti:
laki (10 käskyä ) annettiin, sekin pitää otta huomioon ja miksi? Pakanoilleko?
Jeesushan opetti ahtaan portin säännön/lain ja tämä opetuksen sisältämä mielikuva ja siihen sisältyvä ihmisen käyttäytyminen ilmentää todellista rakastamista, jota opettaa ja ohjaa koko Raamattu.
Siis:
"Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää mys te samoin heille, SILLÄ TÄMÄ ON LAKI JA PROFEETAT".
Ymmärrän, miten Jeesuksen kaikki opetus liittyi tuohon jakeeseen eli Jeesukseen uskominen ohjaa ihmisen mielikuvia ja käyttäytyumistä tuon jakeen sisällön toteuttamiseen.
Ihminen, joka pyrkii tuon toteuttamaan/uskossa ojentutuien, niin ilmentää erittäin tervettä ihmistä ja tähän ihmiseen liittyy paljon positivisia kasvattavia tekijöitä,- joista empaattisuus on selkein.Tämän ihmisen seurassda passaa olla ja pohtia syvällisiä asioita.
Niin, huomaa tuon jakeen loppu; laki ja psrofeetat.Siis Jeesus opetti siten, että opetukseen liittyi laki ja VT profeettojen sanomat. ML213 kirjoitti:
Toisaalta ei ole erikoisemmin intoa "polttaa ruutia" koska katselemme asioita eri suuntaisesti.Lähiviikot olen pohtinut ihmisen/ten asioita tai käyttäymistä siten, että pyrin ohjaamaan heidän mieltä ja ymmärrystä ja siten käyttäytymistä juuri Jumalan aivoituksien mukaiseksi.Tietysti ymmärrykseni mukaan.
"Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni"."Eikö sinusta tunnu yhtään käsittämättömältä se, että Jumalan antaisi Pyhä Hengen ja vanhurskauttaa ihmisen, ja sitten määrää noudattamaan rikollisille annettuja käskyjä ???" (hirvas)
Hirvas antoi sulle pohdittavaa täksi yöksi.
Sinun vaatimuksesi ja viittauksesi Jeesuksen
"on,on" tahi "ei, ei" sanontaan on pohtimisen
arvoinen.
Kuuma peruna? Jumalattomat tarvitsevat lain, jonka
on tarkoitus ajaa heidät vastuuntuntoiseen vapauteen Kristuksessa, jolloin kömpelöä laikia
ei enää tarvita?! Eihän miehenkään tarvitse käskeä
naista kovin usein, jos tämä ymmärtää rakkauden
kieltä.(?)
"ON, ON" TAHI "EI, EI"
Matt. 5:37
vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta.
Eihän tuo sitä tarkoita, etteikö Raamattua tai
EGWtä saisi selittää selkeäksi. "Mitä siihen
lisätään" tarkoittaa lähinnä selityksen selitystä.
Sellaista tilkkutäkkiä, jossa virhe peitetään
uudella ja tahallisella.
Tarkkaan ottaen Jeesus tarkoitti sanoa, ettei saa
vannoa todeksi, jankuttaa olevansa oikeassa.
Vaan että puhutaan totuutta niinkuin se on ja
sillä siisti.
EGW ei olisi saanut sanoa olevansa ehdottomasti
oikeassa ja kieltää arvostelua.
"Siinä mitä olen kirjoittanut on yksi luotettava totuuden ketju, ilman yhtäkään harhaoppista lausetta." ― Ellen G. White, Letter 329A, 1905.
Venäjällä taannoin uskovat kiiruhtivat salaiseen
jumalanpalvelukseen. Miliisi tivasi, minne matka.
Vastasivat menevänsä testamentinlukutilaisuuteen.
Varmastiko, tiuskivat epäluuloisina. Kyllä, vastasivat uskovat.
Kas, omatunto todisti, että ei tuo välttelevä
vastaus ollut totuudesta poikkeamista, sillä
Raamattuhan on Jeesuksen testamentti ja tuolla
kokouksessahan keskityttiin sitä tutkimaan.
LAKI JA VANHURSKAUS
Sinut ML213 on ohjattu ohjaamaan sieluja Raamatun
ulkopuolisten käsitteiden, käsitysten ja sanontojen alle. Koskapa Jumalan laki on sulle
Jumalan tahto, mutta uudestisyntyneiden pitäisi
mieltää rakkaus ikuiseksi eikä laki.
Jumaal ei ole laki vaan Jla on Rakkaus.
"Rakkaus peittää syntien paljouden", kun riippuu
kiinni rakkaudessa eikä laissa so. lain tuomiossa.
Et käsittänyt? Et, sillä opitut käsityksesi eivät
vastaa Raamatun käsitteitä. Lukijoille suuntaankin.
TODELLA MIELENKIINTOISTA ...
"Miehet rakastakaa vaimojanne, NIIN KUIN KRISTUSKIN RAKASTI SEURAKUNTAA JA ANTOI ITSENSÄ ALTIIKSI SEN EDESTÄ." (ML213)
Ef. 5:25
Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
Kol. 3:19
Miehet, rakastakaa vaimojanne, älkääkä olko heitä kohtaan katkerat.
Ef. 5:33
Mutta se koskee myös kaikkia teitä: jokaisen tulee rakastaa vaimoaan niin kuin itseään, ja vaimon tulee kunnioittaa miestään.
Pietari oli naimisissa ja hänellä oli anoppi.
Hän tiesi, kuinka tärkeä osa vaimolla on.
1. Piet. 3:1
Samoin te, vaimot, olkaa alamaiset miehillenne, että nekin, jotka ehkä eivät ole sanalle kuuliaisia, vaimojen vaelluksen kautta sanoittakin voitettaisiin,
Vaimo kaipaa hyväksyvää ja turvallista rakkautta,
mies tarvitsee hyväksyvää rakkautta, jossa korostuu kunnioitus. Joten vaimo toivottavasti on
rakastettava ja mies kunnioitusta herättävä.
Mutta jos "miehen sana on laki", ollaan kaukana.
Paitsi jos mies todella on Mestarin esikuvan
kaltainen, niin että kuolee vaimonsa puolesta.
En ole kuullut todistuksia vaimoilta miehestä,
joka olisi tuon vaimon puolesta henkensä antanut.
Yksi johtaja tietysti täytyy olla ja hyvä jos sen
paikan osaa täyttää mies perheessä. Silloin
vanhurskaus kukoistaa perheessä ja perhe voi
toimia seurakunnan esikuvana ja voimavarana.
Korostaisin omaa käsitystäni, että yhteys ei ole
siitä kiinni, että oltaisiin kaikessa samaa mieltä.
Siunaten
AnttiML213 kirjoitti:
-------
Todella 10- käskyä annettiin Israelilaisille. Siis JUmalan kansalle. Mutta,huomaa kun pelastus laajeni pakanoihin Jeesuksen Kristuksen kautta, niin KOKO Jeesuksen opetus kulminoituu näihin 10- käskyyn ja niiden sisältöön.
Pohdippa todella KAIKKI Jeesuksen opetus mikä on tietenkin tarkoitettu meille pakanoille, niin joka Jeesuksen puhuma jae ja sen opetus liittyy käskyihin.Jeesushan ei opettanut sellaisia asioita , jotka kuuluivat todella Juutalaisille.
Yksi tälläinen asia on joka liittyy sapattiin ja tästä Jeesusta nuhdeltiinkin.Samoin ympärileikkaus jne...Kiinnostava tämä 10 käskyn keskustelu.
" Todella 10- käskyä annettiin Israelilaisille. Siis Jumalan kansalle. Mutta,huomaa kun pelastus laajeni pakanoihin Jeesuksen Kristuksen kautta, niin KOKO Jeesuksen opetus kulminoituu näihin 10- käskyyn ja niiden sisältöön. " (ML213)
"Pelastus laajennettiin"
Irakilainen Job on hyvä esimerkki siitä, että jo
vanhassa liitossa oli tarkoitus ja mahdollisuus
pakanoilalkin. Niinhän uskon ja lupausten liitto
tehtiinkin Abrahamin kanssa jo 430 vuotta ennen
lakikansaa ja 10 käskyä.
Irakilainen patriarkka Job oli sukua Abrahamille
ja eli kutakuinkin samoihin aikoihin, satoja
vuosia ennen Jaakobista alkunsa saanutta Israelia.
JOB 19:23-27
23
Oi, jospa minun sanani kirjoitettaisiin muistiin, jospa ne piirrettäisiin kirjaan,
24
rautataltalla ja lyijyllä hakattaisiin kallioon ikuisiksi ajoiksi!
25
Mutta minä tiedän lunastajani elävän, ja viimeisenä hän on seisova multien päällä.
26
Ja sittenkuin tämä nahka on yltäni raastettu ja olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan.
27
Hänet olen minä näkevä apunani; minun silmäni saavat nähdä hänet-eikä vieraana. Munaskuuni hiukeavat sisimmässäni.
Jeesus teki uuden liiton veressään ja antoi uuden
käskyn ja sanoi lain ja profeettain käskykauden
olleen vain Johannekseen asti. Niin, profeetat
siellä komentelivat - katsopa vaikka ns.
historiallisia kirjoja, Joosua-Ester.
Luuk 16:16
Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti;
siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.
Jo vuodesta 34 jKr ... takerrutaan uskolla yksin
Jeesukseen, kuten eräs nainen läpi väkijoukon,
ja Jeesus tunsi voimaa lähtevän Hänestä.
Eihän tämä ole vaikea käsittää, eihän?
Mark 5:30
Jeesus tunsi heti, että hänestä oli lähtenyt voimaa. Hän kääntyi tungoksessa ja kysyi:
"Kuka koski vaatteisiini?"
(Mk 5:25-34)
Jeesus ei sanonut tälle sitten, että mene ja muista pyhittää lepopäivä.
Siunausta koko perheelle ja kaikille perheille!
AnttiML213 kirjoitti:
Jeesushan opetti ahtaan portin säännön/lain ja tämä opetuksen sisältämä mielikuva ja siihen sisältyvä ihmisen käyttäytyminen ilmentää todellista rakastamista, jota opettaa ja ohjaa koko Raamattu.
Siis:
"Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää mys te samoin heille, SILLÄ TÄMÄ ON LAKI JA PROFEETAT".
Ymmärrän, miten Jeesuksen kaikki opetus liittyi tuohon jakeeseen eli Jeesukseen uskominen ohjaa ihmisen mielikuvia ja käyttäytyumistä tuon jakeen sisällön toteuttamiseen.
Ihminen, joka pyrkii tuon toteuttamaan/uskossa ojentutuien, niin ilmentää erittäin tervettä ihmistä ja tähän ihmiseen liittyy paljon positivisia kasvattavia tekijöitä,- joista empaattisuus on selkein.Tämän ihmisen seurassda passaa olla ja pohtia syvällisiä asioita.
Niin, huomaa tuon jakeen loppu; laki ja psrofeetat.Siis Jeesus opetti siten, että opetukseen liittyi laki ja VT profeettojen sanomat.PROFEETAT JA APOSTOLIT JA AHDAS PORTTI - EI LAKIA
Kiinnostavaa tämä 10 käskyä keskustelu. Kiva kun
laitoit vireille asiallisesti ja syvällisesti.
Ahdas käsitysmaailma sulle ompi opetettu ...
2. Kor. 6:13
Antakaa vastalahja -- puhun kuin lapsilleni -- avartukaa tekin!
Ahdas portti ei tarkoita 10 ksäkyn prikulleen
noudattamista eli kuvittelemista että noudattaa.
Vaan päinvastoin - se ies ei mahdu portista,
sillä se on omahyväistä ja omavanhurskasta.
Paisunut sydän ei mahdu, eikä ylöspäin langennut
mieli.
Meitä riisutaan ja meidän tulee tyhjentää
itsemme so. ei luulla jotain olevamme kuin vain
ANSIOTTOMIA PALVELIJOITA.
Hyvien töiden tyhjä kassi mahtuu ahtaasta portista.
### "Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille, SILLÄ TÄMÄ ON LAKI JA PROFEETAT".
Niin, huomaa tuon jakeen loppu; laki ja profeetat.
Siis Jeesus opetti siten, että opetukseen liittyi laki ja VT profeettojen sanomat. ### (ML213)
Niin, sillä lailla ne sapattikoulussa opettaa.
Mutta ei Jeesus tuossa käske katsomaan lain
peiliin, vaan peilaamaan omaa tarvetta lähimmäisen
hyväksi. Sillä SE on laki ja profeetat, että
minkä tahtoisit toisen sulle tekevän, tiedät, että
toisella on samankaltainen tarve täyttämättä.
Profeetat sanoivat, että oikea paasto on auttaa
kanssaihmisiä. Apostolit sanoivat, että joka
rakastaa, se on JO kaiken lain täyttänyt.
Eikä srk ole rakennettu lain perustalle lainkaan,
vaan APOSTOLIEN JA PROFEETTAIN!
Tässä kaksi apostolia ja profeettaa, Juudas ja Silas:
Apt 15:28-32
28
Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet:
29
karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin." [Ap. t. 16:4, 21:25 | Ilm. 2:14,20]
30
Näin heidät lähetettiin matkaan. Antiokiaan saavuttuaan he kutsuivat seurakunnan koolle ja antoivat kirjeen veljille.
31
Kirje luettiin, ja sen rohkaisevat sanat ilahduttivat kaikkia. [Ap. t. 13:48]
32
Juudas ja Silas, jotka hekin olivat profeettoja, puhuivat veljille monin sanoin rohkaisten ja vahvistaen heitä.
Toki V.T:n profeettoja ensisijaisesti "profeetoilla" tarkoitetaan. Tällöin
merkittävin profetia on Jes. 53.
Alla kerrotaan pakanuudesta kääntyneille, että
profeettain ja apostolien perustalle srk rakentuu.
Laista ei tietoakaan:
Efes. 2:18-22
18
sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
19
Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
20
apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
21
jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
22
ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.
Mutta mitäs sanotaan laista, Mooseksen 10 käskystä:
Apt. 15:5 Silloin eräät uskoon tulleet fariseukset puuttuivat asiaan ja sanoivat, että kääntyneet pakanat oli ympärileikattava ja velvoitettava noudattamaan Mooseksen lakia.
10 Miksi te siis nyt uhmaatte Jumalaa ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa? [Luuk. 11:46; Gal. 3:10]
ILMESTYSKIRJAKAAN EI viittaa lakiperustaan!
Joten Jeesuksen uusista käskyistä siellä on kyse,
Jeesuksen todsitajista, jotka tottelevat etenkin
lähetyskäskyä ja rakastamisen UUTTA käskyä.
Ilm. 18:20
Riemuitse hänestä, taivas, ja te pyhät ja apostolit ja profeetat; sillä Jumala on hänet tuominnut ja kostanut hänelle teidän tuomionne.
Ilm. 19:10
Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."
Ilm. 13:10
-- Kenen osana on vankeus, se joutuu vankeuteen, kenen osana on kaatua miekkaan, se kaatuu miekkaan. Nyt kysytään pyhiltä kestävyyttä ja uskoa. [Jer. 15:2, 43:11]
(OK. käskyistäkin puhutaan, Ilm 14:12, 12:17,
mutta se ei voi viitata 10 käskyn ikeenomaiseen, pakolliseen, kantamiseen, orjuuteen, sanon minä)
Jos minä olisin psykiatrian tohtori tai teol.tri,
niin mieluummin määräisin lääkkeeksi vastuuntuntoista vapautta kuin lakisääteistä
tapojen, tottumusten, oppien tms. tarkkaa noudattamista ja hyvien töiden kirjaamista.
Kaikkea hyvää toivottaen
Antti- Benedi-IDENEB
AnttiVKantola kirjoitti:
Kiinnostava tämä 10 käskyn keskustelu.
" Todella 10- käskyä annettiin Israelilaisille. Siis Jumalan kansalle. Mutta,huomaa kun pelastus laajeni pakanoihin Jeesuksen Kristuksen kautta, niin KOKO Jeesuksen opetus kulminoituu näihin 10- käskyyn ja niiden sisältöön. " (ML213)
"Pelastus laajennettiin"
lakikansaa ja 10 käskyä.
23
Oi, jospa minun sanani kirjoitettaisiin muistiin, jospa ne piirrettäisiin kirjaan,
24
25
Mutta minä tiedän lunastajani elävän, ja viimeisenä hän on seisova multien päällä.
26
Ja sittenkuin tämä nahka on yltäni raastettu ja olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan.
27
Hänet olen minä näkevä apunani; minun silmäni saavat nähdä hänet-eikä vieraana. Munaskuuni hiukeavat sisimmässäni.
siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.
Jeesus tunsi heti, että hänestä oli lähtenyt voimaa. Hän kääntyi tungoksessa ja kysyi:
AnttiMeidän tulee noudattaa Jeesuksen esimerkkiä-kaikissa asioissa!
" Minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan, kaikki eivät pysy Jumalan rakkaudessa, se on valitettavaa!
Hengen alla kulkeva ei ole lain alla Gal. 5: 18
Silloin kun ihminen on lain alla, niin se merkitsee että poliisi on hänen päällänsä, ja vääntää käsiä selän taakse siihen asentoon että saa käsiraudat ranteisiin!
siunausta kaikille perheille, vaeltakaa laissa , ja hengessä, niin
poliisin ei tarvitse kuulustella teitä muutoin kuin asianomistajana!! - ML213
Benedi-IDENEB kirjoitti:
Meidän tulee noudattaa Jeesuksen esimerkkiä-kaikissa asioissa!
" Minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan, kaikki eivät pysy Jumalan rakkaudessa, se on valitettavaa!
Silloin kun ihminen on lain alla, niin se merkitsee että poliisi on hänen päällänsä, ja vääntää käsiä selän taakse siihen asentoon että saa käsiraudat ranteisiin!
poliisin ei tarvitse kuulustella teitä muutoin kuin asianomistajana!!Hengen alla kulkeva ei ole lain alla Gal. 5: 18
-----
Niin, miten tuon voisi selkeyttää siten, että KAIKKI sen ymmärtäisivät.Tai miten uskolla me vahvistamme lain.Siis emme hylkää, vaan vahvistamme. - Kenen tekoa olet?
hirvas kirjoitti:
Eikö sinusta tunnu yhtään käsittämättömältä se, että Jumalan antaisi Pyhä Hengen ja vanhurskauttaa ihmisen, ja sitten määrää noudattamaan rikollisille annettuja käskyjä ???Jokaisella kaupallakin on sopimuksensa ja ehtonsa. Jumalakin toimii sopimustensa puitteissa. Mutta Jumala ei jätä meitä yksin, vaan antaa VOIMAN vastustaa vääryyttä!
Eikä siis tehdä vääryyttä. POIS SE MEISTÄ!
Sanoppa, että mikä Jumalan kymmenestä käskystä ei olisi meidän parhaaksemme? Nimeä yksikin, joka sotii rakautta vastaan?
Jeesus jätti meille rakkaudenkäskyn joka sisältää jokaisen pykälän siitä, (on kaikki käskyt),jos pysymme siinä, niin silloin voimme sanoa rakastavamme Jumalaa, niikuin jokaista ihmistä.
Rakastatko sinä jokaista ihmistä?
Rakastatko myöskin petofiilejä ja raiskaajija?
Rakastatko häntäkin, jos joku raiskaa ja tappaa tyttäresi?
Pitääkö Jumalan laittaa sinut koetukselle,kuten Jobi aikanaan, vai osaatko nöyrtyä ja pyytää Jumalalta anteeksi, kun olet häväissyt Hänen käskynsä! Olet ne lokaan polkenut!
Nöyrry ja pyydä anteeksi Jumaalta ja pane pois tuo omavanhurskautesi ja toisten haukkuminen vääräoppisiksi, niin saat nähdä Jumalan AUTUUDEN!!
Jos et, niin turhaa on tuo löpinäsi synnittömyydestä, sillä rakkaudettomuus on SUURIN KAIKISTA SYNNEISTÄ:
Vaikka kuinka raamattua kopioit ja kerrot olevasi synnitön, mutta teet vääryyttä, niin se on lainrikkomus ja siinä olet YKSIN omavanhurskaudessasi.
NÄIN SE MENEE! - IDENEB
Kenen tekoa olet? kirjoitti:
Jokaisella kaupallakin on sopimuksensa ja ehtonsa. Jumalakin toimii sopimustensa puitteissa. Mutta Jumala ei jätä meitä yksin, vaan antaa VOIMAN vastustaa vääryyttä!
Eikä siis tehdä vääryyttä. POIS SE MEISTÄ!
Sanoppa, että mikä Jumalan kymmenestä käskystä ei olisi meidän parhaaksemme? Nimeä yksikin, joka sotii rakautta vastaan?
Jeesus jätti meille rakkaudenkäskyn joka sisältää jokaisen pykälän siitä, (on kaikki käskyt),jos pysymme siinä, niin silloin voimme sanoa rakastavamme Jumalaa, niikuin jokaista ihmistä.
Rakastatko sinä jokaista ihmistä?
Rakastatko myöskin petofiilejä ja raiskaajija?
Rakastatko häntäkin, jos joku raiskaa ja tappaa tyttäresi?
Pitääkö Jumalan laittaa sinut koetukselle,kuten Jobi aikanaan, vai osaatko nöyrtyä ja pyytää Jumalalta anteeksi, kun olet häväissyt Hänen käskynsä! Olet ne lokaan polkenut!
Nöyrry ja pyydä anteeksi Jumaalta ja pane pois tuo omavanhurskautesi ja toisten haukkuminen vääräoppisiksi, niin saat nähdä Jumalan AUTUUDEN!!
Jos et, niin turhaa on tuo löpinäsi synnittömyydestä, sillä rakkaudettomuus on SUURIN KAIKISTA SYNNEISTÄ:
Vaikka kuinka raamattua kopioit ja kerrot olevasi synnitön, mutta teet vääryyttä, niin se on lainrikkomus ja siinä olet YKSIN omavanhurskaudessasi.
NÄIN SE MENEE!/// Vai että ihan määrää!
Eikö Jumlaalla ole oikeus sinua määrätä?
Kirjoittanut: Kenen tekoa olet?
13.2.2009 klo 12.49
Jokaisella kaupallakin on sopimuksensa ja ehtonsa.
Jumalakin toimii sopimustensa puitteissa. Mutta Jumala ei jätä meitä yksin,
vaan antaa VOIMAN vastustaa vääryyttä! \\\
Jumala on uskollinen sopimuskumppani ja sopimus on
tämä:
Matt. 18:10
"Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä vähäisistä. Sillä minä sanon teille: heidän enkelinsä saavat taivaissa joka hetki katsella minun taivaallisen Isäni kasvoja.
[ [Ps. 34:8; Dan. 12:1; Tob. 5:22; Hepr. 1:14]
Joh. 6:39
Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
Rakas Raamattu!
Ideneb - IDENEB
Benedi-IDENEB kirjoitti:
Meidän tulee noudattaa Jeesuksen esimerkkiä-kaikissa asioissa!
poliisin ei tarvitse kuulustella teitä muutoin kuin asianomistajana!!Jumalako sen vaikuttaa, että benedi ja ml213 aina
kiusaavat Jumalaa saivartelullaan??
/// Silloin kun ihminen on lain alla, niin se merkitsee että poliisi on hänen päällänsä, ja vääntää käsiä selän taakse siihen asentoon että saa käsiraudat ranteisiin! \\\
Tähän ml213 sanoi aamenensa vaikka olisi pitänyt
todeta, että Jumalan laki on eri asia kuin valtioiden perustuslait. Ja ettei uskovaisella
ole mitään syytä pelätä poliisia vaan päinvastoin.
Esivalta on palvelee Jumalaa ja eniten siitä
hyötyvät kilteimmät ihmiset.
1. Tim. 1:9
ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille.
Rakas Raamattu!
Ideneb - Eskatologi
ML213 kirjoitti:
Israelilaisille se annettiin, mutta sen merkitys laajeni Jeesukseen uskomisen kautta myös mielle.Pohdin tätä jo toisaalla.
2.Moos. 34.
5 Herra laskeutui alas verhoutuneena pilveen, tuli Mooseksen luo ja lausui nimen Jahve.
6 Sitten Herra kulki hänen editseen ja sanoi hänen kuultensa:
"Herra, Herra on laupias Jumala, hän antaa anteeksi. Hän on kärsivällinen, ja hänen hyvyytensä ja uskollisuutensa on suuri.
[2. Moos. 33:19 | Neh. 9:17; Ps. 103:8; Joel 2:13]
7 Hän on armollinen tuhansille ja antaa anteeksi pahat teot, rikkomukset ja synnit, mutta ei jätä syyllistä rankaisematta.
Synnit siis annetaan anteeksi lakiliitossa oleville, mutta seuraukset tulee kantaa.
Armoliitto on voimassa nykyisin Jeesuksen Kristuksen kautta ja koko maailmalle.
Nöyrän uskon kautta.
Eskatologi - Tosi_uskova
ML213 kirjoitti:
-----
Niin, miten tuon voisi selkeyttää siten, että KAIKKI sen ymmärtäisivät.Tai miten uskolla me vahvistamme lain.Siis emme hylkää, vaan vahvistamme.Sillä Paavalihan sanoo, että vahvistamme lain juuri
siinä, että havaitsemme lain langettavan meille
kuolemantuomion. Ei kun kipin kapin irti laista
eli Jeesuksen syliin!
Room. 7:10
ja minä kuolin. Näin käsky, jonka oli määrä antaa elämä, tuottikin minulle kuoleman. [3. Moos. 18:5; Hes. 20:11; Room. 10:5]
Gal. 2:19
Lain vaikutuksesta minä kuolin, mutta kuolin vapaaksi laista elääkseni Jumalalle. Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu.
Laki on hyvä ja pyhä, sillä se ruoskii meidät
Jeesuksen turviin. - Tarkk'ampuja
AnttiVKantola kirjoitti:
Turhaa on pohtia mitään, jos ei pyydä sitä
tapauksessa syytöksiä satelee mitään tietämättömien taholta. Varmuuden vuoksi tuomitsevat, kuten Jobin sielunhoitajat Jobin.
Sitten tulet tänne palstalle muka niin hurskaana ja jumalaapelkäävänä, vaikka olet juuri rikkonut lähes jokaista kymmentä käskyä!
Voitko edes katsoa itseäsi peiliin? Jos voit, olet vieläkin pahempi saasta!!! ###
### Rakentavasti:
8.2.2009 klo 03.51
AMMU KUULE ITSESI!
Koska olen uudestisyntynyt, niin kykenen tutkistelemaan ihmiset, senverran mitä tarpeen on.
tekijä.
J O B
Mutta te sanotte: "Kuinka puristamme hänestä totuuden esiin? Syyllinen hän joka tapauksessa on."
"Minä olen vihastunut sinuun ja kahteen kumppaniisi, sillä te olette puhuneet minusta vastoin totuutta, toisin kuin palvelijani Job.
5 Eikö sinun pahuutesi ole suuri? Eivätkö sinun syntisi ole loppumattomat? [Job 4:17, 15:14]
6 Olet aiheetta ottanut veljeltäsi pantin, riistänyt häneltä hänen ainoan vaatteensa.
7 Uupuneelle et ole antanut vettä, nälkäiselle et ole ojentanut leipäpalaa. [Sananl. 25:21]
8 Katsot, että maa kuuluu sille, jonka on valta, vain hänen suosikkinsa saavat sitä asua. [Jes. 5:8; Miika 2:2]
9 Lesket saivat lähteä luotasi tyhjin käsin, orpojen kädet sinä sysäsit syrjään.
10 Ihmekö siis, että sinun ympärillesi on viritetty ansoja, että yhtäkkiä joudut kauhun valtaan.
Siunaten
AnttiRoom. 3:28
Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja.
Room. 3:21
Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
Room. 3:28
Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
Room. 4:6
niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
7 "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
8 Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"
Dan. 12:2
Monet maan tomussa nukkuvista heräävät, toiset ikuiseen elämään, toiset häpeään ja ikuiseen kauhuun. [2. Makk. 7:9; Matt. 25:46]
Minä en uskaltaisi poistaa ... - Tässä avain siihen!
AnttiVKantola kirjoitti:
### Rakentavasti:
8.2.2009 klo 03.51
AMMU KUULE ITSESI!
tekijä.
J O B
Siunaten
AnttiEfes.6:2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" -tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus-
3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä".
Kannattaa lukea katekismusta ja muistaa 4. käsky.
Kannattaa kunnioittaa lähimmäistä, sillä jo omien
vanhempien kunnioittamisesta seuraa menestystä ja
pitkää ikää.
Ihanaa! - Benedi-IDENEB
AnttiVKantola kirjoitti:
Kiinnostava tämä 10 käskyn keskustelu.
"Pelastus laajennettiin"
lakikansaa ja 10 käskyä.
23
24
25
26
27
Antti...sillä Jeesuksesta todellakin lähtee voimaa!!
" Jos tahdot päästä elämään sisälle pidä käskyt"
Jeesus!
En minä Antti, minä pysty pitämään niitä, ei minulla ole voimaa sapatin pyhittämiseen ...
eivätkä minun seurakuntalaisetkaan siihen pysty!
Tiedän, sanoo Jeesu! " Ilman Minua te ette voi mitään tehdä" Jeesus
Eihän tämä ole vaikeaa käsittää? Eihän? - ML213
Tosi_uskova kirjoitti:
Sillä Paavalihan sanoo, että vahvistamme lain juuri
eli Jeesuksen syliin!
ja minä kuolin. Näin käsky, jonka oli määrä antaa elämä, tuottikin minulle kuoleman. [3. Moos. 18:5; Hes. 20:11; Room. 10:5]
Lain vaikutuksesta minä kuolin, mutta kuolin vapaaksi laista elääkseni Jumalalle. Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu.
Jeesuksen turviin.Sillä Paavalihan sanoo, että vahvistamme lain juuri
kuolemantuomion.
-----
Mutta huomaa ja ymmärrä, miten Jumalan laki vaikuttaa lihallisee/uskomattomaan ihmiseen,- joita ennen olimme, niin vaikuittaa eritavalla kuin USKOSSA olevaan,- jota kuljettaa Pyhä Henki.
Siis asia riippuu siitä kumpaa/kumman ihmisen "tarpeista" me katselemme.
Mutta, ihan vapaasti voi hylätä JUmalna käskyt ja aivoitukset/tahdon.Toisaalta sitä jäin ihmettelemään, miten Jeesukseen uskominmen juuri ohjaa ihmistä tuntemaan Jumalna lain/aivoitukset ja yleensä Jumalna tahdon. Jeesus Kristus ja Jumalanhan ovat yhtä, mutta ei yksi. - Benedi-IDENEB= siunattu
Tosi_uskova kirjoitti:
eli Jeesuksen syliin!
Jeesuksen turviin.Jeesuksen armoihin, sillä omatuntomme sanoo: " Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista, ..lakihan kirjoittaa että se joka käskyt pitää saa elää, mutta joka ne rikkoo , saa kuoleman!
Minä olen tullut, antaakseni elämän, sillä eka kerta kun rikoit lakia sait kuoleman osaksesi
" Synnin palkka on kuolema"
Jos tahdot päästä elämään sisälle, pidä käskyt" Jeesus
Minä, Jeesus annan väsyneelle voimaa ja voimattomalle väkeä yllin kyllin"
Ilman minua te ette voi mitään tehdä, Jeesus...Ja minussa ollessannne te ette elä laittomuudessa, vaan lakia noudattaen, sillä minä annan voiman että lakia ja asetuksia tarkasti noudatettaisiin! - ML213
Tosi_uskova kirjoitti:
eli Jeesuksen syliin!
Jeesuksen turviin.Mietippä syvällisesti ja ymmärrä tämä Jumalan ilmoitus:
"Mutta, jos te olette Hengen kuljettamina, niin te ette ole LAIN ALLA." Gal 5:18. Siis tämä tila ilmentää ihmisen olevan uskossa Jeesukseen.
Huomaappa, miten tämä Gal,5:18 ilmoitus jatkuu. Siis ilmentää lihallista ihmistä , jotka ilmentävät lihan tekoja.Siis ovat Jumalna lakia/aivoituksia vastaan.Siis ovat lain alla.
Taas Hengessä vaeltaminen ei ole lain alla elämistä, vaan lain suuntaisesti elämistä, koska uskolla olemme vahvistaneet lain.
Lihallinen ihminen ei todella usko ja siten joutuu elämään lain alla.Taas Hengessä vaeltava ihminen ei ole lain alla, vaikkakin on lain alainen.
Jeesuksen yksikään opetus ei ole ristiriidassa Jumalna lain kanssa, vaan kaikki opetukset ovat lain suuntaisia.
Taas uskonnollinen ihminen uskoo Jeesukseen siten, ettei hönellä ole mitään "käsikirjoitusta" miteh tulisi elää.Kaikki on sallitua ja "Jeesus täytti lain" puo9lestaan ja hän uskoo täm,än siten,. ettei läki /JUmalna tahto koske enää häntä.
No, hedelmistähön tämä ilmentyy selkeimmin eli mihin ihminen uskoo.Jokaine uudestisyntynyt ihminen, joka uskoo Jeesukseen, niin ymmärtää ja huomaa ihmisen, joka on jumalaton lihassa vaeltava ihminen. - Benedi-IDENEB= siunattu
IDENEB kirjoitti:
Jumalako sen vaikuttaa, että benedi ja ml213 aina
kiusaavat Jumalaa saivartelullaan??
/// Silloin kun ihminen on lain alla, niin se merkitsee että poliisi on hänen päällänsä, ja vääntää käsiä selän taakse siihen asentoon että saa käsiraudat ranteisiin! \\\
Tähän ml213 sanoi aamenensa vaikka olisi pitänyt
todeta, että Jumalan laki on eri asia kuin valtioiden perustuslait. Ja ettei uskovaisella
ole mitään syytä pelätä poliisia vaan päinvastoin.
Esivalta on palvelee Jumalaa ja eniten siitä
hyötyvät kilteimmät ihmiset.
1. Tim. 1:9
ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille.
Rakas Raamattu!
Idenebovat juuri lain rikkojat ja valehtelijat yms. ilm. 22: 15
" Autuaita ne, jotka pitävät Jumalan käskyt, vain ne pääsevät porteistä sisälle kaupunkiin ja saavat oikeuden syödä elämän puusta"
" Kun hän ei nyt vain (ideneb) ojentaisi kättänsä ja söisi elämän puusta, ja söisi ja eläisi syntisenä iankaikkisesti"
" Se, kenelle portinvartija avaa, hän saa oikeuden päästä ovesta sisälle" Minä olen ovi" Jeesus
Kuka on portinvartija? Jumalan 10-käskyä on portinvartija, ja se tarkastaa onko tulijoilla vieras nimimerkki tai muuta toiselle kuluuvaa,..esim. toisen puoliso X-käsky,....jos tarkastuksessa havaitaan vilppi ja valhepuhe, niin " portinvartija ei avaa ovea, joka on Jeesus!
Kts. ilm 22: 15 ketkä ovat ulkopuolella!
Tämän vuoksi Jeesus anoi: " Minä olen elämä ja ylösnousemus, kukaan ei tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani"
" Jos tahdot päästä elämään sisälle pidä käskyt" sanoo Jeesus Idenebille ja Kantolalle.
Nämä' sanovat: " Siinä, missä sinä meitä kehoitit, siinä asiassa me emme sinua Jeesus tottele"
Sinun on toteltava meitä, ja päästettävä meidät, kun me kolkutamme oveasi...Päästä, päästä!
" Menkää pois minun oveni edestä te laittomuuden tekijät, minä en ole koskaan teitä tuntenut" Jeesus!
Ja portinvartija otti heidät kiinni ja potkaisi pimeyteen, jossa on itki ja hammasten kiristys!
Muuten, hammaskiille voi mennä ja kieli voi jäädä hampaiden väliin,..hampaita kiristellessä - Benedi-IDENEB= siunattu
IDENEB kirjoitti:
/// Vai että ihan määrää!
Eikö Jumlaalla ole oikeus sinua määrätä?
Kirjoittanut: Kenen tekoa olet?
13.2.2009 klo 12.49
Jokaisella kaupallakin on sopimuksensa ja ehtonsa.
Jumalakin toimii sopimustensa puitteissa. Mutta Jumala ei jätä meitä yksin,
vaan antaa VOIMAN vastustaa vääryyttä! \\\
Jumala on uskollinen sopimuskumppani ja sopimus on
tämä:
Matt. 18:10
"Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä vähäisistä. Sillä minä sanon teille: heidän enkelinsä saavat taivaissa joka hetki katsella minun taivaallisen Isäni kasvoja.
[ [Ps. 34:8; Dan. 12:1; Tob. 5:22; Hepr. 1:14]
Joh. 6:39
Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
Rakas Raamattu!
Ideneb" Sillä siihen te olette KUTSUTUT, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä" 1 Piet. 2: 21
" Joka " ei syntiä tehnyt
ja jonka suussa ei petosta ollut" jae 22
Kyllä tässä noudattamisesta puhutaan, ja jos ei käskyjä noudata, niin eipä seuraa " Hänen jälkiään"
( Ulkopuolella ovat koirat ( ajokoirat, pystykorvat, harmaa pystykorvat, saksanpaimenkoirat jne.) ja velhot, ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat (jeesus kuvien kantelijat) ja kaikki jotka valhetta rakastavat ja tekevät" Ilm.22: 15
Tämäkö on " Jeesuksen jalanjäljissä seuraamista?
Ja " ideneb" vihastui vaimoon ja lähti käymään Antin kanssa sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, JOTKA PITÄVÄT JUMALAN KÄSKYT JA JOILLA ON jEESUKSEN TODISTUS" Ilm 12: 17
Ja Jeesuksen todistus on profetian henki!
" Elleivät he kuule Moosesta ja profeettoja ei auta vaikka JOKU kuolleistakin nousisi ylös" Jeesus, Luukas
Jeesus nousi kuolleista, mutta eipä se teitä auta! - Benedi-IDENEB= siunattu
AnttiVKantola kirjoitti:
### Rakentavasti:
8.2.2009 klo 03.51
AMMU KUULE ITSESI!
tekijä.
J O B
Siunaten
AnttiMitä niistä kymmenistä käskyistä olet rikkonut!?
Se on kokonaan sinun ja lähimmäisesi asia, ja sinun ja Jumalasi asia!
Mehän vain tuomme eteesi elämän ja kuoleman"
" Jos tahdot päästä elämään sisälle pidä käskyt" Jeesus
Jos tahdot olla elämä ulkopuolella , jätä ne pitämättä!
" Valitkaa tänä päivänä, ketä te tahdotte palvella!" - Benedi-IDENEB= siunattu
Tarkk'ampuja kirjoitti:
Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja.
Room. 3:21
Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
Room. 4:6
niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
7 "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
8 Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"
Dan. 12:2
Monet maan tomussa nukkuvista heräävät, toiset ikuiseen elämään, toiset häpeään ja ikuiseen kauhuun. [2. Makk. 7:9; Matt. 25:46]
Minä en uskaltaisi poistaa ..." Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se ensiksi alkaa meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset"?
" Ja jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan jumalaton ja syntinen" 1 Piet 4: 17, 18
Minkälainen on jumalaton ja syntinen?
" Eikö niin, jos teet hyvin, voit kohottaa katseesi; mutta jos et hyvin tee, niin väijyy synti ovella, ja sen halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä" 1 Moos, 4: 7
Synti on laittomuus, ..hallitse sinä sitä, ..jos et pysty, kutsu Jeesus avuksi!
" Ja Jaakobin pojat tulivat kedolta.
Kuultuaan mitä oli tapahtunut, miehet sydäntyivät ja vihastuivat kovin siitä,
että hän oli tehnyt häpeäällisen teon Israelissa, KUN OLI MAANNUT JAAKOBIN TYTTÄREN; SILLÄ SELLAISTA EI SAA TEHDÄ" 1 Moos. 34: 7
Kun tiedät, mitä ei saa tehdä, hallitse ja hillitse itsesi ettet tee!
" Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden" 5 Moos. 24: 16
" Autuas se, jonka rikokset ovat anteeksi annetut, jonka synti on peitetty! Ps 32; 1
Millä tavalla synti eli Jumalan lain rikkominen annetaan anteeksi, ja miten synti peitetään!
Sitenkö, että piilotetaan ryöstetty omaisuus vanhurskaiden uskovien katseilta?
" Autuas se ihminen,
jolle Herra ei lue hänen pahoja tekojansa ja jonka hengessä ei ole vilppiä" jae 2
Huomaatko että Herra osaa lukea, niinkuin sinäkin.
Mietihän mistä syystä pahat teot toiselle luetaan ja toiselle ei lueta?
" Voi uppiniskaisia lapsia, sanoo Herra, jotka pitävät neuvoa, mikä ei ole minusta
ja hierovat liittoa (sopimusta) ilman minun henkeäni, kooten syntiä synnin päälle"
Jesja 30: 1
Eikö olekin niin, te teette liiton kuoleman ja tuonelan kanssa sopimuksen, ettei teitä kuoleteta, vaikka rikotte Jumalan käskyt, tekemällä keskenänne liiton, että voitte rikkoa Jumalan käskyt ja hyljätä Jeesuksen uskon, ja olette mielestänne kuitenkin syyttömät!
Eipä teidän sopimuksenne tuonelan ja kuoleman kanssa kestä, se pyyhkäistään pois!
Me tiedämme että Jeesus antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan,
hänet luettiin pahantekijäin joukkoon,
hän kantoi monien synnit,
ja hän rukoili pahantekijäin puolesta" Jes 53: 12
Ei hän kaikkien syntejä kantanut,...sillä suuri joukko on niitä jotka heitetään iankaikkiseen ja sammumattomaan tuleen....pahaintekijäin joukkoon!
On olemassa pahaintekijöitä ja hyväntekijöitä...eiköhän rukoilla pahaintekijöiden puolesta, niiden jotka eivät pysy laissa eivätkä todistuksessa....
" Isä meidän joka olet taivaissa......anna meille meidän syntimme anteeksi....
" Syntiä en olisi tullut tuntemaan, ellei käskyt olisi kertoneet mikä on syntiä!
" Jos vanhurskas vaivoin pelastuu, mihinkä joutuukaan jumalaton ja syntinen? Pohdihan tätä
Lue Miika 6: 7 - Tarkk'ampuja
Benedi-IDENEB= siunattu kirjoitti:
Mitä niistä kymmenistä käskyistä olet rikkonut!?
Se on kokonaan sinun ja lähimmäisesi asia, ja sinun ja Jumalasi asia!
Mehän vain tuomme eteesi elämän ja kuoleman"
" Jos tahdot päästä elämään sisälle pidä käskyt" Jeesus
Jos tahdot olla elämä ulkopuolella , jätä ne pitämättä!
" Valitkaa tänä päivänä, ketä te tahdotte palvella!"Eri asiat ovat. Uskoon meidät on kutsuttu!
Mark. 11:24
Sentähden minä sanon teille:
kaikki, mitä te rukoilette ja anotte,
uskokaa saaneenne,
niin se on teille tuleva.
Mutta usko on Herraan luottavainen mieli,
seikkailijat älkööt vaivautuko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2185048Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1194111- 583603
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363599- 513440
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest383035Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182579- 232336
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo372138UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami231972