"Minä tulen pian!" Eräs tulkinta....

Onkohan moni meistä ajatellut Yeshuan lupausta tulemisestaan seuraavalla tavalla(?) :

Ihmiset elivät Yeshuan aikoihin maan päällä keskimäärin kenties noin 60 vuotta. Me ihmiset elämme nykyään keskimäärin noin 80 vuotta täällä Suomessa. Sen jälkeen kukin meistä siirtyy ajasta ajattomuuteen.

Ajattomuudessa ei ole ajankulumisen tajua.

Tiedän sen kokemuksesta, sillä olin alle 4-vuotiaana hukkunut ja poissa ajasta reilun tunnin ajan. Muistan siltä ajalta vain nähneeni vihreän niityn ja kuulleeni rauhallista musiikkia ilman ajankulumisen tajua, sillä aika oli pysähtynyt. Vaikka aikaa olisi kulunut miljoona vuotta ( 1 000 000 ), niin se olisi varmaan tuntunut minusta samalta kuin tuo reilu tunti!

Sitten se "eräs tulkinta" Yeshuan sanoille "Minä tulen pian!":

Yeshua antoi tuon lupauksen kaikille ihmisille Hänen aikakaudestaan alkaen eteenpäin, siis oman sukupolvensa ihmisille ja kaikille vastedes syntyville sukupolville mukaan lukien meidätkin.

Kun sitten kukin ihminen Yeshuan sukupolvesta alkaen on siirtynyt ajallaan ajasta ajattomuuteen, niin heillekin tuo Yeshuan lupaus "pian tulemisestaan" on todellinen, sillä pian alkaa 1000-vuotinen Rauhanruhtinaan Kuningaskuntakin ja kaikki Messiaaseen uskossa kuolleet herätetään hallitsemaan yhdessä meidän kanssamme Yeshua kuninkaanamme koko maanpiiriä.

Noista kuolleista herätetyistä Yeshuan pyhistä tuntuu silloin, että aivan äsken he olivat kuolleet ja siirtyneet ajasta ajattomuuteen ja nyt he jo (lähes saman tien) pääsevät hallitsemaan maan päällä yhdessä Yeshuan kanssa!

Ratkaisevaa tässä tulkinnassa on siis se, miten ihminen kokee ajankulun maan päällä ja ajattomuudessa. Uskon Herramme antaneen täysin katteellisen lupauksen jokaiselle ihmiselle juuri kunkin yksittäisen ihmisen näkökulmasta ajan kulumista tarkastellen.

- - -

Toki lähitulevaisuudessa toteutuvat vielä erikseen lukuisat Raamatun VT:n ja UT:n profetiat koskien esim. Ilmestyskirjassakin mainittua uskovien ylöstempausta, Petoa, Antikristusta ja Väärää profeetta. Erotuksena aiemmin pois nukkuneille, saamme kaikki me, vielä maan päällä elossa olevat Yeshuaa takaisin odottavat pyhänsä kokea UT:n lupauksen todeksi: Kuolevainen ruumiimme muuttuu yhtäkkiä silmänräpäyksessä kuolemattomaksi ilman, että kokisimme kuolemaa.

Saamme silloin kirkastusruumiin yhtäkkiä silmänräpäyksessä ja nousemme Herraamme vastaan pilvissä yläilmoihin ja saamme aina olla yhdessä Hänen kanssaan! HalleluYah! Maranata!

Sen vuoksi Yeshuan lupaus on mielestäni noilla kahdella eri tavoin täysin paikkansa pitävä ja katteellinen!

Kerro mitä mieltä sinä olet tuosta tulkinnastani?

"Katso, minä tulen pian ja minun palkkani on minun kanssani antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan!"

Shabbat shalom ja siunausta Yeshuassa!

45

1003

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K750cc

Juutalaiset rabbiiniset tekstit mainitsevat, että Yeshua oli juutalaisnaisen avioton poika, Pantera-nimisen roomalaisen sotilaan siittämä. Yeshuaa nimitetään luopiorabbiksi ja häntä syytetään noituudesta.

Raamatuntutkijat ovat täysin yksimielisiä siitä, että yksikään kanoninen evankeliumiteksti ei ole säilynyt alkuperäisenä kirjoituksena ja että on olemassa vain kopioiden kopiota. Kaikki neljä evankeliumia ”kokonaisena” sisältävät vanhimmat evankeliumitekstit, Codex Sinaiticus ja Codex Vaticanus, ovat 300-luvulta. Varhaisimpien aikojen säilyneet papyrustekstit osoittavat, että uudemmat tekstit on kopioitu aikaisempia tekstejä hyvinkin vapaasti muutellen.

Tutkijoita askarruttaa mitä 100-luvun teksteille on tapahtunut, koska niitä siltä ajalta ei juurikaan löydy. Tutkijoiden parissa on herännyt kysymys: ”…onko kyseessä olevat tekstit kenties tarkoitushakuisesti hävitetty?”

Yeshua-tutkijat toteavat, että lukiessaan Raamatun kanonisia evankeliumeja havaitsee heti, että ne on kirjoitettu puhtaasti siinä mielessä, että niiden halutaan taivuttelevan lukijan uskomaan Yeshuan ainutlaatuisuuteen sekä uskomaan, että Yeshua on J-lan Poika.

• ...niiden ihmisten, joille evankeliumi ei kelpaa, pitää yrittää selittää itselleen ja muillekin jollakin tavalla, että UT olisi muka vain harhaa.

Siinä epätoivoisessa yrittämisessä - jota sinäkin palautteessasi yrität - toteutuu esim. seuraava Tanakh'in ilmoitus:

-Hoosea:
        7:13 Voi heitä, sillä he ovat menneet minua pakoon! Häviö heille, sillä he ovat minusta luopuneet! >Minä tahdoin lunastaa heidät, mutta >>>he puhuivat minua vastaan valheitaiankaikkinen vanhurskaus tuodaanseitsemän vuosiviikkoa; ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoavain valhetta ihmisten lapset>>Jumala lähettää heille väkevän eksytyksenjoka ei usko, se on jo tuomittusana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvatkaikkien valehtelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa

• Diana-ad-rem
        Yakov kirjoitti:

...niiden ihmisten, joille evankeliumi ei kelpaa, pitää yrittää selittää itselleen ja muillekin jollakin tavalla, että UT olisi muka vain harhaa.

Siinä epätoivoisessa yrittämisessä - jota sinäkin palautteessasi yrität - toteutuu esim. seuraava Tanakh'in ilmoitus:

-Hoosea:
        7:13 Voi heitä, sillä he ovat menneet minua pakoon! Häviö heille, sillä he ovat minusta luopuneet! >Minä tahdoin lunastaa heidät, mutta >>>he puhuivat minua vastaan valheitaiankaikkinen vanhurskaus tuodaanseitsemän vuosiviikkoa; ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoavain valhetta ihmisten lapset>>Jumala lähettää heille väkevän eksytyksenjoka ei usko, se on jo tuomittusana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvatkaikkien valehtelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa

Menee täysin metsään, aika lasketaan siitä kun sana tuli, ja sana tuli Jeremiaalle, joka taas eli noin 600 eaa, joten ei osu Jeesuksen kohdalle.

• Diana-ad-rem kirjoitti:

Menee täysin metsään, aika lasketaan siitä kun sana tuli, ja sana tuli Jeremiaalle, joka taas eli noin 600 eaa, joten ei osu Jeesuksen kohdalle.

...että Jerusalemin jälleen rakentamisesta tulee alkaa laskea tuo ilmoitettu vuosimäärä 490 vuotta ja voimme riittävän luotettavasti laskea siitä Messiaan tuhoamisen ajankohdan, mikä osuu Yeshuaan.

Yksinkertaisesti ketään muuta vakavasti otettavaa 'Messias-kandidaattia' ei tuona aikakautena elänyt eikä astunut esille Yeshuaa lukuun ottamatta, jossa olisi täyttynyt satamäärin Tanakh'in ilmoittamia Messias-profetioita!

Luemme jakeet: (Daniel 9:)

21. Ja kun minä vielä puhuin rukouksessa, tuli se mies, Gabriel, jonka minä olin nähnyt ennen näyssä, kiiruusti kiitäen minun tyköni ehtoouhrin aikana.

22. Ja hän opetti minua, puhui minulle ja sanoi: "Daniel, nyt minä olen lähtenyt neuvomaan sinua ymmärrykseen.

23. Kun sinä aloit rukoilla, lähti liikkeelle sana, ja minä olen tullut sitä ilmoittamaan; sillä sinä olet otollinen. Käsitä siis se sana ja ymmärrä näky.

24. Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja Kaikkeinpyhin voidellaan.

25. Ja tiedä ja käsitä: >>>siitä ajasta, jolloin tuli se sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava, voideltuun ruhtinaaseen asti

• Diana-ad-rem
        Yakov kirjoitti:

...että Jerusalemin jälleen rakentamisesta tulee alkaa laskea tuo ilmoitettu vuosimäärä 490 vuotta ja voimme riittävän luotettavasti laskea siitä Messiaan tuhoamisen ajankohdan, mikä osuu Yeshuaan.

Yksinkertaisesti ketään muuta vakavasti otettavaa 'Messias-kandidaattia' ei tuona aikakautena elänyt eikä astunut esille Yeshuaa lukuun ottamatta, jossa olisi täyttynyt satamäärin Tanakh'in ilmoittamia Messias-profetioita!

Luemme jakeet: (Daniel 9:)

21. Ja kun minä vielä puhuin rukouksessa, tuli se mies, Gabriel, jonka minä olin nähnyt ennen näyssä, kiiruusti kiitäen minun tyköni ehtoouhrin aikana.

22. Ja hän opetti minua, puhui minulle ja sanoi: "Daniel, nyt minä olen lähtenyt neuvomaan sinua ymmärrykseen.

23. Kun sinä aloit rukoilla, lähti liikkeelle sana, ja minä olen tullut sitä ilmoittamaan; sillä sinä olet otollinen. Käsitä siis se sana ja ymmärrä näky.

24. Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja Kaikkeinpyhin voidellaan.

25. Ja tiedä ja käsitä: >>>siitä ajasta, jolloin tuli se sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava, voideltuun ruhtinaaseen asti

25

25

...kuin miltä ensisilmäyksellä näyttää!

Jeremia profetoi ensisijaisesti Jerusalemin hävityksestä ja siksi hän joutuikin vihatuksi Juudan kuningaskunnan korruptoituneiden hallitsijoiden taholta.

Ellei Israelin J-la olisi suojellut Jeremiaa, olisi tämä saanut kokea pikaisen marttyyrikuoleman.

Tuo viittauksesi jakeeseen Jer.25:1 on ainakin ihan pieleen mennyt.

Jos olisit viitannut jakeeseen Jer.31:38, niin olisit ollut 'ainakin näennäisesti' enemmän oikeassa:

"Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin Herran kaupunki rakennetaan jälleen Hananelin-tornista Kulmaporttiin asti."

Tuokaan ei todista, että kyseessä olisi ollut Danielin ennustuksen esittämä ajankohta, sillä myös eräät muut profeetat on ennustanut samankaltaista.

Luemme esimerkiksi seuraavat:

1) Jesaja:

44:26 Mutta palvelijani sanan minä toteutan ja saatan täyttymään sanansaattajaini neuvon. Minä olen se, joka Jerusalemille sanon: "Sinussa asuttakoon!" ja Juudan kaupungeille: "Teidät rakennettakoon!" Sen rauniot minä kohotan.

44:28 joka sanon Koorekselle: "Minun paimeneni!" Hän täyttää kaiken minun tahtoni, hän sanoo Jerusalemille: "Sinut rakennettakoon!" ja temppelille: "Sinut perustettakoon!"

-Tuo Jesajan ennustama Koores (Cyrus) olisi jossain mielessä sopiva 'kandidaatti' ja hänen antamastaan käskystä voisi ajatella laskettavaksi jälleen rakentamisen ajankohtaa, mutta siinä tapauksessa ongelmaksi muodostuu useat aukot tapahtumien ketjussa. Eräs niistä on se, että Danielin Kirjassa tarkoitettaneen sitä, ettei Jerusalemin jälleenrakennustyön keskeytyksessä olevia vuosia voida lukea noihin 490:en vuoteen. Keskeytykseen viitataan Esran kirjan luvussa 4:24. Lisäksi Jesajan ja Jeremian palvelusaikojen väliä on 100 vuotta.

Kumpi siis heistä olisi sinun mielestäsi sopivampi kandidaatti kyseisen ajankohdan alun laskemiseen?

- - -

Ettei asia olisi liian yksinkertainen, on syytä huomioida myös Osmo Alhon 27-sivuinen tutkielma tästä aiheesta:
        http://www.karstulanhelluntaisrk.net/Daniel_200502.pdf

Ensinnäkin hän osoittaa, että Jeremian profetia on aikajanan puitteissa täysin mahdollinen tuoksi Danielin saaman ilmoituksen alkuajankohdan laskemiseksi!

Hän osoittaa sen perusteluksi, että alkutekstissä on esitetty noiden 7 ensimmäisen vuosiviikon merkitsevän kaksoisvuosiviikkoja. Hän viittaa tutkimuksensa perustuvan masoreettisten tekstien tarkkaan analysointiin ja osoittaa tutkimuslähteensä yksityiskohtaisesti. Voit myös tutustua hänen yhteenvetoonsa sivulla 27, josta olen kopsannut alla olevan:

2. Jerusalemin I temppelin ja II temppelin hävitysten välistä aikaa koskeva laskelma:

...............................A
        ........1. ...................| ..................2.
        e.Kr. |587| ..........| 1 | 1 | ..........70| j.Kr.
        —— — — ——————— — — ——————>
        .........||||
        ................586 ........1 .........69
        .........||
        .....................656 vuotta

A = kristillisen ajanlaskun alkuhetki
        1. = I temppelin hävitysvuosi
        2. = II temppelin hävitysvuosi

Lisään tähän vielä kopiona hänen viittauksensa erilaisiin vokalisointeihin kyseistä aikamäärää laskettaessa (en tiedä miten oikein vieras kirjaimisto kopioituu tähän alle, mutta voit tarkistaa sen linkistä):

>>>3.5. Profetiassa esiintyvien aikamäärittelyjen tulkinnat.

Jae 24.
        Masoreettinen vokalisointi: ÌÈÚƒ ·¿ Lƒ ÌÈÚƒ ·ÀL» [ShaV'u‘IM ShiV'‘IM] =
        70 vuosiviikkoa = 70 x 7 vuotta = 490 vuotta.

Tämä aikaväli ei täsmää historiallisiin tapahtumiin. Sitä on kyllä käytetty eräänä Seder Olam kronologian lähtökohtana, mutta juutalaisetkin tutkijat myöntävät, että siinä on tällöin tapahtunut suuri virhe (asiaa on käsitelty tarkemmin tämän tutkielman kohdassa 6.3.).
        Uusi vokalisointi:
        ÌÈÚƒ ·¿ Lƒ Ìȃ Ú« ·ÀL¿ [ShV'u‘a:´JiM ShiV'‘IM] =
        70 kaksoisvuosiviikkoa = 70 x 14 vuotta = 980 vuotta.
        Tämä aikaväli antaa hyvin tarkan profetian täyttymyksen, kuten myöhemmin nähdään.

Jae 25.
        Masoreettinen vokalisointi: Ìȃ
        «L¿ e ÌÈMƒ Lƒ ÌÈÚƒ ·ÀL» ¿ ‰Ú» ·¿ Lƒ ÌÈÚƒ ·ÀL»
        [ShaV'u‘IM ShiV'‘a:(H) VeShaV'u‘IM ShisShIM UShNa:´JiM] =
        7 vuosiviikkoa ja 62 vuosiviikkoa = 7 x 7 vuotta 62 x 7 vuotta = (49 434) vuotta = 483 vuotta.
        Tämäkään aikaväli ei täsmää hyvin historiallisiin tapahtumiin.

Uusi vokalisointi:
        Ìȃ «L¿ e ÌÈMƒ Lƒ ÌÈÚƒ ·ÀL» ¿ ‰Ú» ·¿ Lƒ Ìȃ Ú« ·ÀL¿
        [ShV'u‘a:´JiM ShiV'‘a:(H) VeShaV'u‘IM ShisShIM UShNa:´JiM] =
        7 kaksoisvuosiviikkoa ja 62 vuosiviikkoa = 7 x 14 vuotta 62 x 7 vuotta
        = (98 434) vuotta = 532 vuotta.
        Tämä aikaväli antaa jälleen hyvin tarkan profetian täyttymyksen, kuten myöhemmin nähdään.

Jae 26.
        Masoreettinen vokalisointi:
        Ìȃ «L¿ e ÌÈMƒ Lƒ ÌÚƒ ·ÀM» ‰« ȯ≈Á¬‡«
        [’aH'aReJ HasShaV'u‘iM ShisShIM UShNa:´JiM] = niiden (= määräävä artikkeli) 62 vuosiviikon jälkeen. Tässä ei ole annettu mitään uutta aikamäärittelyä, vaan tässä on viitattu tarkemmin määrittelemättömään aikaan edellisessä jakeessa ilmoitetun ajan päättymisen jälkeen.

Ei mitään uutta vokalisointia.

Jae 27.
        Masoreettinen vokalisointi: Tässä jakeessa on annettu kaksi erillistä aikamäärittelyä:

1) „Á» ‡Δ Ú« e·L» [ShaV'U´a‘ ’eH'aDh] = yksi vuosiviikko = 7 vuotta.

2) Ú« e·M» ‰« Ȉƒ Á¬ [H'aTsI HasShaVU´a‘] = puoli vuosiviikkoa = 3 ½ vuotta.

- - -

-Myös profeetta Sakarja on varteenotettava Danielin Kirjan ennustuksen ajankohdan määrittelyssä, sillä

2) Sakarja:
        1:16 Sen tähden sanoo Herra näin: Minä käännyn Jerusalemin puoleen armahtavaisuudessa. Minun temppelini siellä rakennetaan, sanoo Herra Sebaot, ja mittanuora jännitetään Jerusalemin ylitse.

- - -

Itse uskon enemmän tuohon persian kuninkaan Artahsastan vuonna 457 antamaan käskyyn, johon edellisessä palautteessani mainitsin.

Olkoon tosiasia sitten mikä vain noista kolmesta vaihtoehdosta, niin joka tapauksessa Danielin ilmoittaman Messiaan piti tulla kristillisen ajanlaskumme alun paikkeilla ja se sinunkin olisi syytä hyväksyä eli myöntää, koska se on jäljitettävissä historiallisista lähteistä!

Myös useimmat ortodoksijuutalaiset Tanakh'in tutkijat ovat tulleet siihen tulokseen, että Messiaan piti profetioiden mukaan jo ilmestyä noin 2000 vuotta sitten....

Siunausta oikeassa Messiaassamme, Yeshuassa!

• todistusta.
        Yakov kirjoitti:

...kuin miltä ensisilmäyksellä näyttää!

Jeremia profetoi ensisijaisesti Jerusalemin hävityksestä ja siksi hän joutuikin vihatuksi Juudan kuningaskunnan korruptoituneiden hallitsijoiden taholta.

Ellei Israelin J-la olisi suojellut Jeremiaa, olisi tämä saanut kokea pikaisen marttyyrikuoleman.

Tuo viittauksesi jakeeseen Jer.25:1 on ainakin ihan pieleen mennyt.

Jos olisit viitannut jakeeseen Jer.31:38, niin olisit ollut 'ainakin näennäisesti' enemmän oikeassa:

"Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin Herran kaupunki rakennetaan jälleen Hananelin-tornista Kulmaporttiin asti."

Tuokaan ei todista, että kyseessä olisi ollut Danielin ennustuksen esittämä ajankohta, sillä myös eräät muut profeetat on ennustanut samankaltaista.

Luemme esimerkiksi seuraavat:

1) Jesaja:

44:26 Mutta palvelijani sanan minä toteutan ja saatan täyttymään sanansaattajaini neuvon. Minä olen se, joka Jerusalemille sanon: "Sinussa asuttakoon!" ja Juudan kaupungeille: "Teidät rakennettakoon!" Sen rauniot minä kohotan.

44:28 joka sanon Koorekselle: "Minun paimeneni!" Hän täyttää kaiken minun tahtoni, hän sanoo Jerusalemille: "Sinut rakennettakoon!" ja temppelille: "Sinut perustettakoon!"

-Tuo Jesajan ennustama Koores (Cyrus) olisi jossain mielessä sopiva 'kandidaatti' ja hänen antamastaan käskystä voisi ajatella laskettavaksi jälleen rakentamisen ajankohtaa, mutta siinä tapauksessa ongelmaksi muodostuu useat aukot tapahtumien ketjussa. Eräs niistä on se, että Danielin Kirjassa tarkoitettaneen sitä, ettei Jerusalemin jälleenrakennustyön keskeytyksessä olevia vuosia voida lukea noihin 490:en vuoteen. Keskeytykseen viitataan Esran kirjan luvussa 4:24. Lisäksi Jesajan ja Jeremian palvelusaikojen väliä on 100 vuotta.

Kumpi siis heistä olisi sinun mielestäsi sopivampi kandidaatti kyseisen ajankohdan alun laskemiseen?

- - -

Ettei asia olisi liian yksinkertainen, on syytä huomioida myös Osmo Alhon 27-sivuinen tutkielma tästä aiheesta:
        http://www.karstulanhelluntaisrk.net/Daniel_200502.pdf

Ensinnäkin hän osoittaa, että Jeremian profetia on aikajanan puitteissa täysin mahdollinen tuoksi Danielin saaman ilmoituksen alkuajankohdan laskemiseksi!

Hän osoittaa sen perusteluksi, että alkutekstissä on esitetty noiden 7 ensimmäisen vuosiviikon merkitsevän kaksoisvuosiviikkoja. Hän viittaa tutkimuksensa perustuvan masoreettisten tekstien tarkkaan analysointiin ja osoittaa tutkimuslähteensä yksityiskohtaisesti. Voit myös tutustua hänen yhteenvetoonsa sivulla 27, josta olen kopsannut alla olevan:

2. Jerusalemin I temppelin ja II temppelin hävitysten välistä aikaa koskeva laskelma:

...............................A
        ........1. ...................| ..................2.
        e.Kr. |587| ..........| 1 | 1 | ..........70| j.Kr.
        —— — — ——————— — — ——————>
        .........||||
        ................586 ........1 .........69
        .........||
        .....................656 vuotta

A = kristillisen ajanlaskun alkuhetki
        1. = I temppelin hävitysvuosi
        2. = II temppelin hävitysvuosi

Lisään tähän vielä kopiona hänen viittauksensa erilaisiin vokalisointeihin kyseistä aikamäärää laskettaessa (en tiedä miten oikein vieras kirjaimisto kopioituu tähän alle, mutta voit tarkistaa sen linkistä):

>>>3.5. Profetiassa esiintyvien aikamäärittelyjen tulkinnat.

Jae 24.
        Masoreettinen vokalisointi: ÌÈÚƒ ·¿ Lƒ ÌÈÚƒ ·ÀL» [ShaV'u‘IM ShiV'‘IM] =
        70 vuosiviikkoa = 70 x 7 vuotta = 490 vuotta.

Tämä aikaväli ei täsmää historiallisiin tapahtumiin. Sitä on kyllä käytetty eräänä Seder Olam kronologian lähtökohtana, mutta juutalaisetkin tutkijat myöntävät, että siinä on tällöin tapahtunut suuri virhe (asiaa on käsitelty tarkemmin tämän tutkielman kohdassa 6.3.).
        Uusi vokalisointi:
        ÌÈÚƒ ·¿ Lƒ Ìȃ Ú« ·ÀL¿ [ShV'u‘a:´JiM ShiV'‘IM] =
        70 kaksoisvuosiviikkoa = 70 x 14 vuotta = 980 vuotta.
        Tämä aikaväli antaa hyvin tarkan profetian täyttymyksen, kuten myöhemmin nähdään.

Jae 25.
        Masoreettinen vokalisointi: Ìȃ
        «L¿ e ÌÈMƒ Lƒ ÌÈÚƒ ·ÀL» ¿ ‰Ú» ·¿ Lƒ ÌÈÚƒ ·ÀL»
        [ShaV'u‘IM ShiV'‘a:(H) VeShaV'u‘IM ShisShIM UShNa:´JiM] =
        7 vuosiviikkoa ja 62 vuosiviikkoa = 7 x 7 vuotta 62 x 7 vuotta = (49 434) vuotta = 483 vuotta.
        Tämäkään aikaväli ei täsmää hyvin historiallisiin tapahtumiin.

Uusi vokalisointi:
        Ìȃ «L¿ e ÌÈMƒ Lƒ ÌÈÚƒ ·ÀL» ¿ ‰Ú» ·¿ Lƒ Ìȃ Ú« ·ÀL¿
        [ShV'u‘a:´JiM ShiV'‘a:(H) VeShaV'u‘IM ShisShIM UShNa:´JiM] =
        7 kaksoisvuosiviikkoa ja 62 vuosiviikkoa = 7 x 14 vuotta 62 x 7 vuotta
        = (98 434) vuotta = 532 vuotta.
        Tämä aikaväli antaa jälleen hyvin tarkan profetian täyttymyksen, kuten myöhemmin nähdään.

Jae 26.
        Masoreettinen vokalisointi:
        Ìȃ «L¿ e ÌÈMƒ Lƒ ÌÚƒ ·ÀM» ‰« ȯ≈Á¬‡«
        [’aH'aReJ HasShaV'u‘iM ShisShIM UShNa:´JiM] = niiden (= määräävä artikkeli) 62 vuosiviikon jälkeen. Tässä ei ole annettu mitään uutta aikamäärittelyä, vaan tässä on viitattu tarkemmin määrittelemättömään aikaan edellisessä jakeessa ilmoitetun ajan päättymisen jälkeen.

Jae 27.
        Masoreettinen vokalisointi: Tässä jakeessa on annettu kaksi erillistä aikamäärittelyä:

1) „Á» ‡Δ Ú« e·L» [ShaV'U´a‘ ’eH'aDh] = yksi vuosiviikko = 7 vuotta.

2) Ú« e·M» ‰« Ȉƒ Á¬ [H'aTsI HasShaVU´a‘] = puoli vuosiviikkoa = 3 ½ vuotta.

- - -

-Myös profeetta Sakarja on varteenotettava Danielin Kirjan ennustuksen ajankohdan määrittelyssä, sillä

2) Sakarja:
        1:16 Sen tähden sanoo Herra näin: Minä käännyn Jerusalemin puoleen armahtavaisuudessa. Minun temppelini siellä rakennetaan, sanoo Herra Sebaot, ja mittanuora jännitetään Jerusalemin ylitse.

- - -

Itse uskon enemmän tuohon persian kuninkaan Artahsastan vuonna 457 antamaan käskyyn, johon edellisessä palautteessani mainitsin.

Olkoon tosiasia sitten mikä vain noista kolmesta vaihtoehdosta, niin joka tapauksessa Danielin ilmoittaman Messiaan piti tulla kristillisen ajanlaskumme alun paikkeilla ja se sinunkin olisi syytä hyväksyä eli myöntää, koska se on jäljitettävissä historiallisista lähteistä!

Myös useimmat ortodoksijuutalaiset Tanakh'in tutkijat ovat tulleet siihen tulokseen, että Messiaan piti profetioiden mukaan jo ilmestyä noin 2000 vuotta sitten....

Siunausta oikeassa Messiaassamme, Yeshuassa!

Raamattu-tutkijat ovat tulleet johtopäätökseen, että Vanhan testamentin tekstit sisältävät aineksia vanhoista myyteistä ja jumaltaruista ja että kutakin Vt:n kirjaa on toimitettu useaan otteeseen vuosisatojen saatossa. Mikään Vt:n sisältämä profeettain kirja ei ole kyseessä olevan profeetan kirjoittama, vaan ne on jälkikäteen toimitettu ja yhä uudelleen toimitettu useiden kirjoittajain toimesta. Vt:n profeetojen ennustukset ovat Raamatulle tyypillisiä jälkikäteen kirjoitettuja ennustuksia jo toteutuneista tapahtumista. Mooseksen kirjat näyttäisivät pääosin pohjautuvan vanhoihin myyteihin ja jumaltaruihin. Esim. professori Martti Nissinen teoksessa Johdatus Raamattuun, 2003, s. 15-25, 63-65.

Vanhassa testamentissa ei viitata Jeesukseen. Vt toki tuntee Messias-kuninkaan odotuksen, joskin se on, ikään kuin ohimennen vain muutamassa kohdassa Vt:ssä mainittu. Niissä kohdissa mainittu Messias on poliittinen hallitsija, jonka aikana Israel vapautuisi valloittajien hallinnasta. Kristittyjen korostama kuvaus kärsivästä Jahven palvelijasta ei alun perin ole lainkaan ennustus, vaan tulkinta Israelin kansan kärsimyksistä. Muun muassa professori Räisänen sanoo: ”Tulkitessaan Jeesuksen Vt:n lupausten täyttymyksenä kristityt joutuvat selittämään myös lupaukset aivan uudelta kannalta. Vanhoja tekstejä tulkitaan radikaalisti uudelleen uusien kokemusten valossa. Jos ilmoitus on se, mikä todistaa Jeesuksesta Kristuksesta, Vt olisi siis loogisesti rajattava ilmoituksen ulkopuolelle. Vaikka tällainen ratkaisu olisi periaatteessa mahdollinen, se olisi käytännössä kiusallinen: alkukristityt pyrkivät Jeesuksesta todistaessaan liittymään Vt:iin, joka heille oli periaatteessa Jumalan ilmoitus.

Vt:n teksteistä ovat Ut:n, kirjoittajat irroittaneet sanoja ja lauseita niiden omista asiayhteyksistä ja muodostaneet väkivaltaiseti niistä uusia, omien tarkoitusperiensä mukaisia Ut:n tekstejä. Esim. professori Heikki Räisänen kirjassaan Tuhat ja yksi tukintaa, luova näkökulma Raamattuun, s. 43.

Nimitykset Sana, Kristus, hallitsijat ja vallat ovat tulleet ikivanhoista mysteeriouskonnoista esikristilliseen gnostilaisuuteen ja sieltä edelleen niin Johanneksen evankeliumiin kuin Paavalin jälkeen hänen nimissään kirjoittavien kristinuskon teologien kirjoituksiin.

Kristillisen kirkon selittäjäpapit ovat sijoittaneet tavallisen ihmisen, rakkaudenopettaja Jeesuksen, näitten mystisten ja korkeiden olentojen – Kristus, Sana – paikalle, esim. Joh 1:1-5, jne.

• todistusta. kirjoitti:

Raamattu-tutkijat ovat tulleet johtopäätökseen, että Vanhan testamentin tekstit sisältävät aineksia vanhoista myyteistä ja jumaltaruista ja että kutakin Vt:n kirjaa on toimitettu useaan otteeseen vuosisatojen saatossa. Mikään Vt:n sisältämä profeettain kirja ei ole kyseessä olevan profeetan kirjoittama, vaan ne on jälkikäteen toimitettu ja yhä uudelleen toimitettu useiden kirjoittajain toimesta. Vt:n profeetojen ennustukset ovat Raamatulle tyypillisiä jälkikäteen kirjoitettuja ennustuksia jo toteutuneista tapahtumista. Mooseksen kirjat näyttäisivät pääosin pohjautuvan vanhoihin myyteihin ja jumaltaruihin. Esim. professori Martti Nissinen teoksessa Johdatus Raamattuun, 2003, s. 15-25, 63-65.

Vanhassa testamentissa ei viitata Jeesukseen. Vt toki tuntee Messias-kuninkaan odotuksen, joskin se on, ikään kuin ohimennen vain muutamassa kohdassa Vt:ssä mainittu. Niissä kohdissa mainittu Messias on poliittinen hallitsija, jonka aikana Israel vapautuisi valloittajien hallinnasta. Kristittyjen korostama kuvaus kärsivästä Jahven palvelijasta ei alun perin ole lainkaan ennustus, vaan tulkinta Israelin kansan kärsimyksistä. Muun muassa professori Räisänen sanoo: ”Tulkitessaan Jeesuksen Vt:n lupausten täyttymyksenä kristityt joutuvat selittämään myös lupaukset aivan uudelta kannalta. Vanhoja tekstejä tulkitaan radikaalisti uudelleen uusien kokemusten valossa. Jos ilmoitus on se, mikä todistaa Jeesuksesta Kristuksesta, Vt olisi siis loogisesti rajattava ilmoituksen ulkopuolelle. Vaikka tällainen ratkaisu olisi periaatteessa mahdollinen, se olisi käytännössä kiusallinen: alkukristityt pyrkivät Jeesuksesta todistaessaan liittymään Vt:iin, joka heille oli periaatteessa Jumalan ilmoitus.

Vt:n teksteistä ovat Ut:n, kirjoittajat irroittaneet sanoja ja lauseita niiden omista asiayhteyksistä ja muodostaneet väkivaltaiseti niistä uusia, omien tarkoitusperiensä mukaisia Ut:n tekstejä. Esim. professori Heikki Räisänen kirjassaan Tuhat ja yksi tukintaa, luova näkökulma Raamattuun, s. 43.

Nimitykset Sana, Kristus, hallitsijat ja vallat ovat tulleet ikivanhoista mysteeriouskonnoista esikristilliseen gnostilaisuuteen ja sieltä edelleen niin Johanneksen evankeliumiin kuin Paavalin jälkeen hänen nimissään kirjoittavien kristinuskon teologien kirjoituksiin.

Kristillisen kirkon selittäjäpapit ovat sijoittaneet tavallisen ihmisen, rakkaudenopettaja Jeesuksen, näitten mystisten ja korkeiden olentojen – Kristus, Sana – paikalle, esim. Joh 1:1-5, jne.

Kysyn tätä siksi, että viittasit perusteluissasi selvästikin 'tuhannen ja yhden yön satuihin :o)

>>>Esim. professori Heikki Räisänen kirjassaan Tuhat ja yksi tulkintaa

• K750cc
        todistusta. kirjoitti:

Raamattu on alkukirkon kirkkoisien toimittama ja tarkoin alkukirkon hyödyksi kirjoitettu teos. Kirjat mitkä on kanonisoitu on valittu tarkaan, ei totuuden takia, vaan antamaan valtaa maallistuneille
        kirkkoisille. Fundamentalistit eivät vain näe totuutta, koska heille tärkeintä on hakata lähimmäisiään fiktioraamatulla päähän.
        Esimerkiksi helvetti- ja saatanaoppi Ut:ssa eroaa täysin Vt:in vastaavista opeista kirkkoisien omien/vapaiden tulkintojen takia, mutta ei Jumala meitä hylkää, ainoastaan koittelee.

• raamatun historiasta
        K750cc kirjoitti:

Raamattu on alkukirkon kirkkoisien toimittama ja tarkoin alkukirkon hyödyksi kirjoitettu teos. Kirjat mitkä on kanonisoitu on valittu tarkaan, ei totuuden takia, vaan antamaan valtaa maallistuneille
        kirkkoisille. Fundamentalistit eivät vain näe totuutta, koska heille tärkeintä on hakata lähimmäisiään fiktioraamatulla päähän.
        Esimerkiksi helvetti- ja saatanaoppi Ut:ssa eroaa täysin Vt:in vastaavista opeista kirkkoisien omien/vapaiden tulkintojen takia, mutta ei Jumala meitä hylkää, ainoastaan koittelee.

raamattu on muinaisen rooman valtakunnan ja sen yhden keisarin taidonnäyte.

• Pikakirjoittaja

uskovat ovat odottaneet lupauksen täyttymistä,Herramme paluuta.On samantekevää,missä vaiheessa aikakausien kulkua ihminen nukkuu kuolemaan,kun vain Hänen omanaan saa herätä.Totta tuo tulkinta,silmänräpäys vain heillekin,jotka ovat ammoin nukkuneet.
      Uskon myös olevamme "sapatinlepoa" lähempänä kuin kukaan aavistaa.Odotan ja tuntuu kuin koko maailma odottaisi pian jotain tapahtuvaksi.Mietin juuri aikaisemmin sanaa MARANATA,sekä ihanaa odotusta sen suhteen;kiitos olkoon Jumalan,joka meitä johdattaa sitä päivää kohti!

"Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat,sillä näin on kirjoitettu:Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan;minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn,että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa,ynnä kaikki pakanat,jotka ovat minun nimiini otetut,sanoo Herra,joka tämän tekee,mikä on tunnettua hamasta ikiajoista."Apt.15:15-18

Sapatti olkoon siunattu kaikille,Jumalamme hyvyyden tähden!

• Irmeli.

Mutta ensin tulette tuntemaan Hänet jota Jeesus tulee noutamaan.
        Eli yksilön, eli MORSIAMMEN.

• Kirjoitit kokonaisuudessan mielenkiintoisesti, mutta seuraava lause pisti erityisesti silmiini:

"Odotan ja tuntuu kuin koko maailma odottaisi pian jotain tapahtuvaksi."

Edessä oleva yhä syvenevä lama vain korostaa tuota havaintoasi. Kun otamme lisäksi huomioon ne valtavat ydinasearsenaalit, joita ydinasevalloilla on mukaan lukien myös kemialliset ja bakterologiset aseet, joita on muillakin kansoilla ja mietimme niitä maailman kriisipesäkkeitä sekä pahenevaa ilmastonmuutosta, niin olisihan suoranainen ihme, ellei jotain 'suurta' pian tapahtuisikin!

Yeshua lohduttikin omiaan ja samalla meitä tämän 'lopun ajan sukupolven' asukkaita sanoen:

"Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne aika on LÄHELLÄ!"

Me saamme todellakin odottaa ODOTTAMISEN ARVOISTA tapahtuvaksi: Me odotamme Vapahtajaamme Yeshuaa noutamaan meidät turvaan luoksensa ja me odotamme "Uusia taivaita ja uutta maata, jossa vanhurskaus asuu!"

• Yakov kirjoitti:

Kirjoitit kokonaisuudessan mielenkiintoisesti, mutta seuraava lause pisti erityisesti silmiini:

Edessä oleva yhä syvenevä lama vain korostaa tuota havaintoasi. Kun otamme lisäksi huomioon ne valtavat ydinasearsenaalit, joita ydinasevalloilla on mukaan lukien myös kemialliset ja bakterologiset aseet, joita on muillakin kansoilla ja mietimme niitä maailman kriisipesäkkeitä sekä pahenevaa ilmastonmuutosta, niin olisihan suoranainen ihme, ellei jotain 'suurta' pian tapahtuisikin!

Yeshua lohduttikin omiaan ja samalla meitä tämän 'lopun ajan sukupolven' asukkaita sanoen:

"Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne aika on LÄHELLÄ!"

Me saamme todellakin odottaa ODOTTAMISEN ARVOISTA tapahtuvaksi: Me odotamme Vapahtajaamme Yeshuaa noutamaan meidät turvaan luoksensa ja me odotamme "Uusia taivaita ja uutta maata, jossa vanhurskaus asuu!"

Luukkaan evankeliumi:
        21:28 Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin >>>rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne

• Pikakirjoittaja
        Yakov kirjoitti:

Kirjoitit kokonaisuudessan mielenkiintoisesti, mutta seuraava lause pisti erityisesti silmiini:

ihmiset vain pilkkaavat,eivätkä usko.Miksi Jeesuksen tarjoama elämä ei ole totta kaikille?Eivätkö he kuule sitä taivaallista kutsua,vaikka kuinka Jumala antaa hälytyskellojen soida.
        En itse usko "tempaukseen";siihen,että meidät otettaisiin pois ennen ahdistusten aikoja.Uskon sillätavoin,että kaikkien silmät saavat nähdä Herran tulemuksen,jotka elossa ovat. Mielestäni tämä ei ole millään tavalla kuitenkaan tärkeintä;tärkeintä on valvoa ja elää Herralle,niin että Hänen tullessaan todellakin saisi iloiten kohottaa päänsä.

Olen yli vuosi sitten saanut Pyhän Hengen kautta rukousaiheeksi rukoilla:"Tule Herra Jeesus!"
        Varmasti tämä on mieluinen rukous kaikille uskoville.Miten ajattelet Raamatunkohdan,missä Jeesus sanoo:"Sillä minä sanon teille:tästedes te ette näe minua,ennenkuin sanotte:Siunattu olkoon Hän,joka tulee Herran nimeen."Matt.23:39
        Voisiko tämä tarkoittaa juutalaisten suhdetta Jeesukseen Messiaana?Uskotko juutalaisten keskuudessa tulevan vielä suurta herätystä?Rukoilen heidän puolestaan kyllä myös,samoin kuin Israelin muidenkin eri uskontokuntiin kuuluvien puolesta,että he kohtaisivat Herran lunastajana.
        Toisaalta,Israelin kansahan on Jumalan valittu kansa.

• Pikakirjoittaja kirjoitti:

ihmiset vain pilkkaavat,eivätkä usko.Miksi Jeesuksen tarjoama elämä ei ole totta kaikille?Eivätkö he kuule sitä taivaallista kutsua,vaikka kuinka Jumala antaa hälytyskellojen soida.
        En itse usko "tempaukseen";siihen,että meidät otettaisiin pois ennen ahdistusten aikoja.Uskon sillätavoin,että kaikkien silmät saavat nähdä Herran tulemuksen,jotka elossa ovat. Mielestäni tämä ei ole millään tavalla kuitenkaan tärkeintä;tärkeintä on valvoa ja elää Herralle,niin että Hänen tullessaan todellakin saisi iloiten kohottaa päänsä.

Olen yli vuosi sitten saanut Pyhän Hengen kautta rukousaiheeksi rukoilla:"Tule Herra Jeesus!"
        Varmasti tämä on mieluinen rukous kaikille uskoville.Miten ajattelet Raamatunkohdan,missä Jeesus sanoo:"Sillä minä sanon teille:tästedes te ette näe minua,ennenkuin sanotte:Siunattu olkoon Hän,joka tulee Herran nimeen."Matt.23:39
        Voisiko tämä tarkoittaa juutalaisten suhdetta Jeesukseen Messiaana?Uskotko juutalaisten keskuudessa tulevan vielä suurta herätystä?Rukoilen heidän puolestaan kyllä myös,samoin kuin Israelin muidenkin eri uskontokuntiin kuuluvien puolesta,että he kohtaisivat Herran lunastajana.

"Toisinaan surettaa miksi ihmiset vain pilkkaavat, eivätkä usko. Miksi Jeesuksen tarjoama elämä ei ole totta kaikille? Eivätkö he kuule sitä taivaallista kutsua, vaikka kuinka Jumala antaa hälytyskellojen soida(?)"

- Varmaankin osalle heistä on evankeliumi tuotu 'väärässä' hengessä ja väärällä tavalla. Tarkoitan 'pakkosyöttöä', 'vuosikausia kestänyttä tuputtamista' ilman todellista lähimmäisenrakkautta. Tai kenties ilman aitoa huolen kantamista heidän sielunsa tulevasta ikuisesta olinpaikasta. Uskova on saattanut todistaa naama väkinäisesti hymyssä vailla todellista rakkautta pelkästä velvollisuudesta, joka häneen on iskostettu hänen seurakunnassaan sanoilla: "Sinun on pakko todistaa jumalattomille, etteivät he joutuisi Helvettiin!"

Tuossa kaikessa on se suuri vaara, ettei evankeliumin ilosanomaa tuoda houkuttelevassa muodossa, vaan sellaisessa muodossa, että se karkottaa heidät yhä kauemmas Rakkauden J-lan luota.

Olen itsekin erehtynyt julistamaan evankeliumia väärällä tavalla. Virheistäni olen pyrkinyt ottamaan opiksi ja kun meillä on tämä mieli, niin Herra auttaa meitä siinä!

Jotkut uskosta osattomat ihmiset taas ovat siinä määrin rakastuneet syntielämäänsä, että heille evankeliumiin liittyvä vaatimus aidon parannuksen tekemisestä ja synnin harjoittamisesta luopumisesta on kuin punainen vaate vimmastuneelle härälle! Heissä syttyy viha vanhurskauden saarnaajia vastaan, sillä me Yeshuaan uskovat olemme "maailman valkeus" ja "maan suola". Valkeus paljastaa synnin haavat ja suola kirvelee haavoissa :)

- - -

"En itse usko "tempaukseen"; siihen, että meidät otettaisiin pois ennen ahdistusten aikoja. Uskon sillä tavoin, että kaikkien silmät saavat nähdä Herran tulemuksen, jotka elossa ovat. Mielestäni tämä ei ole millään tavalla kuitenkaan tärkeintä; tärkeintä on valvoa ja elää Herralle, niin että Hänen tullessaan todellakin saisi iloiten kohottaa päänsä."

Minä uskon ylöstempaukseen, koska siitä on mainittu ainakin kolmessa eri UT:n kohdassa niin selkeästi:

1) Yeshuan profetia. Matteuksen evankeliumi:
        24:31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasuunan pauhatessa, ja >>>he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriinsitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihinne, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voimanHe huutavat avuksi minun nimeänise sanoo: "Herra, minun Jumalani">>Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasiHerra on oleva koko maan kuningasSinä päivänä on Herra oleva yksi ja hänen nimensä yksi>>kaikki Israel on pelastuva>>te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa"jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut"

• Diana-ad-rem
        Yakov kirjoitti:

viemään jonnekin.
        Jokainen voi uskoa mitä tahansa mielikuvitus keksiikin, kunhan ei samanaikaisesti useampaa asiaa päällekäin, kuten että Jeesus olisi juutalaisten odottama messias, koska hän on maanpäällinen henkilö.

Sadat sukupolvet ovat odottaneet Jeesuksen paluuta, tekin menette hautaan Jeesuksen tulematta, ja niin menevät seuraavatkin.

• Diana-ad-rem
        Pikakirjoittaja kirjoitti:

eivät tule koskaan ottamaan vastaan Jeesusta, siitä yksinkertaisesta syystä, että ensimmäinen käsky sanoo:

• Diana-ad-rem
        Yakov kirjoitti:

"Toisinaan surettaa miksi ihmiset vain pilkkaavat, eivätkä usko. Miksi Jeesuksen tarjoama elämä ei ole totta kaikille? Eivätkö he kuule sitä taivaallista kutsua, vaikka kuinka Jumala antaa hälytyskellojen soida(?)"

- Varmaankin osalle heistä on evankeliumi tuotu 'väärässä' hengessä ja väärällä tavalla. Tarkoitan 'pakkosyöttöä', 'vuosikausia kestänyttä tuputtamista' ilman todellista lähimmäisenrakkautta. Tai kenties ilman aitoa huolen kantamista heidän sielunsa tulevasta ikuisesta olinpaikasta. Uskova on saattanut todistaa naama väkinäisesti hymyssä vailla todellista rakkautta pelkästä velvollisuudesta, joka häneen on iskostettu hänen seurakunnassaan sanoilla: "Sinun on pakko todistaa jumalattomille, etteivät he joutuisi Helvettiin!"

Tuossa kaikessa on se suuri vaara, ettei evankeliumin ilosanomaa tuoda houkuttelevassa muodossa, vaan sellaisessa muodossa, että se karkottaa heidät yhä kauemmas Rakkauden J-lan luota.

Olen itsekin erehtynyt julistamaan evankeliumia väärällä tavalla. Virheistäni olen pyrkinyt ottamaan opiksi ja kun meillä on tämä mieli, niin Herra auttaa meitä siinä!

Jotkut uskosta osattomat ihmiset taas ovat siinä määrin rakastuneet syntielämäänsä, että heille evankeliumiin liittyvä vaatimus aidon parannuksen tekemisestä ja synnin harjoittamisesta luopumisesta on kuin punainen vaate vimmastuneelle härälle! Heissä syttyy viha vanhurskauden saarnaajia vastaan, sillä me Yeshuaan uskovat olemme "maailman valkeus" ja "maan suola". Valkeus paljastaa synnin haavat ja suola kirvelee haavoissa :)

- - -

"En itse usko "tempaukseen"; siihen, että meidät otettaisiin pois ennen ahdistusten aikoja. Uskon sillä tavoin, että kaikkien silmät saavat nähdä Herran tulemuksen, jotka elossa ovat. Mielestäni tämä ei ole millään tavalla kuitenkaan tärkeintä; tärkeintä on valvoa ja elää Herralle, niin että Hänen tullessaan todellakin saisi iloiten kohottaa päänsä."

Minä uskon ylöstempaukseen, koska siitä on mainittu ainakin kolmessa eri UT:n kohdassa niin selkeästi:

24:31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasuunan pauhatessa, ja >>>he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriinsitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihinne, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voimanHe huutavat avuksi minun nimeänise sanoo: "Herra, minun Jumalani">>Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasiHerra on oleva koko maan kuningasSinä päivänä on Herra oleva yksi ja hänen nimensä yksi>>kaikki Israel on pelastuva>>te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa"jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut"

Alkuaikojen tempausteologi, on jälleen kerran muuttanut mieltään.

Sinun mielesi ei ole vakaa, joten olet epäuskottava.

viemään jonnekin.
        Jokainen voi uskoa mitä tahansa mielikuvitus keksiikin, kunhan ei samanaikaisesti useampaa asiaa päällekäin, kuten että Jeesus olisi juutalaisten odottama messias, koska hän on maanpäällinen henkilö.

Sadat sukupolvet ovat odottaneet Jeesuksen paluuta, tekin menette hautaan Jeesuksen tulematta, ja niin menevät seuraavatkin.

...saisi sussakin ihmeitä aikaan!

Tänä iltana olen jälleen kokenut Pyhän Hengen voimakkaan todistuksen sydämessäni siitä, että juutalaisia odottavat erittäin suuret ahdistukset jo lähiaikoina Lähi-Idässä ja vasta silloin he hädässään kääntyvät ikään kuin viimeisenä oljenkortenaan Yeshua Messiaan puoleen ja huutavat kuorossa Häntä avukseen.

Koin tämän hyvin voimakkaasti lukiessani jakeet:

Sakarja:

13:9 Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niin kuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niin kuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani", ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani."

-Huomaa, että ensin 2/3 osaa heistä tuhoutuu vihamielisten pakanakansojen hyökkäyksissä, joista voimme lukea Sakarjan ja Hesekielin kirjoista ja Yeshuan profetiasta. Yeshua profetoi näin:

Luukkaan evankeliumi luku 21:

23. Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! Sillä suuri hätä on oleva maan päällä ja viha tätä kansaa vastaan;

Koko asiayhteys on seuraava:

"20. Mutta kun te näette Jerusalemin sotajoukkojen ympäröimänä, silloin tietäkää, että sen hävitys on lähellä.

21. Silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille, ja jotka ovat kaupungissa, lähtekööt sieltä pois, ja jotka maalla ovat, älkööt sinne menkö.

22. Sillä ne ovat koston päiviä, että kaikki täyttyisi, mikä kirjoitettu on.

23. Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! Sillä suuri hätä on oleva maan päällä ja viha tätä kansaa vastaan;

24. ja he kaatuvat miekan terään, heidät viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät.

25. Ja on oleva merkit auringossa ja kuussa ja tähdissä, ja ahdistus kansoilla maan päällä ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat.

26. Ja ihmiset menehtyvät pelätessään ja odottaessaan sitä, mikä maanpiiriä kohtaa; sillä taivaitten voimat järkkyvät.

27. Ja >>>silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvessä suurella voimalla ja kirkkaudella

Alkuaikojen tempausteologi, on jälleen kerran muuttanut mieltään.

Sinun mielesi ei ole vakaa, joten olet epäuskottava.

Mulla on Karitsan verellä puhdistetun sydämeni ja sieluni lisäksi jopa paino- ja pituusindeksitkin ihan kohdallaan.

Suosittelen sullekin dieettiä, ettei enkeli jättäisi sua ylipainon johdosta kuin nallia kalliolle... Heh-heh.

Ylöstempauksen teesejä:

-Ylöstempaus on Raamatun ilmoittama tosiasia. Siitä on ilmoitukset sekä Tanakh'issa että UT:ssa.

-Uskovien ylöstempaus tänä lopunaikana on AINUTLAATUINEN tapahtuma koko ihmiskunnan historiassa ja sen esikuvana oli profeetta Elian äkisti tapahtunut haku tulisilla hevosilla ja vaunuilla pois maan päältä Herran luo.

-Tempaus koskee tänä lopunaikana vain Yeshuaan uskovia puhdassydämisiä ihmisiä ja sylivauvoja.

-Tempaus tulee tapahtumaan äkisti, silmänräpäyksessä.

-Temmattaessa meidät ensin muutetaan kuolemattomiksi ja sitten välittömästi kiskaistaan pilvissä yhdessä humauksessa Herraa Yeshuaa vastaan yläilmoihin.

-Tempaukseen odotellaan vielä mukaan eräitä empijöitä, kuten Dianaa.

-Tempaus tapahtuu välittömästi sitten, kun viimeinenkin valittu pakanakansoista on tullut Yeshuaan uskovaksi. Vain Isä J-la tietää tarkoin sen, milloin tuo valittujen lukumäärä tulee täyteen. >>>Pidä siis kiirettä, Diana!

• Pikakirjoittaja
        Yakov kirjoitti:

- - -

on Jumalan valittu kansa,on heillä tavallaan sillä perusteella oikeus olla Jumalan omia,mikäli he vaeltavat Hänessä.On varmasti monia juutalaisia,jotka sydämestään seuraavat Jumalaa,vaikka eivät miellä Jeesusta Herrakseen.
        Mitä heistä ja heidän pelastumisestaan ajattelet?Roomalaiskirjeen 11.lukua käsittelitkin,mutta olisivatko he valinnan kannalta rakastettuja,siis Herran omia,isien tähden?
        Uskot ylöstempaukseen,ja siihen,että siihen joukkoon kuuluu myös valittuja juutalaisia.Tarkoittanet messiaanisia juutalaisia?

Olen kallistunut kaikesta huolimatta ajattelemaan,että Jumala on ottanut heidät armoihinsa sillä perusteella,että he ovat hänen kansansa.Aika on kulunut,herätystä ei ole tullut.Maailman tila on hälyyttävä.Mikäli ei pian herätystä tule,ei sitä ehdi tullakaan.Rukoilen kyllä sitä,mutta toisaalta,niin,Jumala kaiken tietää.
        Mitä ajattelet juutalaisten paluusta takaisin maahansa,ja missä määrin mielestäsi se on toteutunut/toteutuu?

Uskot kirjaimelliseen 7-vuotiskauteen,jolloin on vihan ja ahdistuksen aika.Mikäli ymmärsin,käsität myöskin 1000-vuotiskauden täällä maan päällä olevaksi kaudeksi?

Oman näkemykseni mukaan Herran tullessa meitä noutamaan,jää jälkeemme maa kuolleita jumalattomia lukuunottamatta tyhjilleen,autioksi.Saatana on täällä sidottuna ne 1000 vuotta.Sidottuna sillätavoin,koska hänellä ei ole enää,ketä kiusata ja hallita.Ilmeistä on,että maailman tilanne sitä ennen on mennyt niin huonoksi,että suurin osa ihmisistä jo ennen Jeesuksen takaisin tuloa on saanut surmansa viimeisissä sodissa,luonnonmullistuksissa ja onnettomuuksissa,ehkä sotiin liittyvissä iskuissa.
        Ennustukset,joista puhuit, myös kuvaavat niitä.Raamattu kertoo,kuinka kuolleita on niin paljon,ettei heitä ole kuka enää hautaisikaan.Myös,niin uskon,tulee olemaan alueita maailmassa,jossa ei voi kukaan enää asua eikä olla hävityksen jäljiltä.

Sinä aikana uskovat ovat taivaassa,ja kun tuhatvuotiskausi päättyy,tulee viimeinen tuomio,Jumala luo uuden maan ja taivaan,saatana tuhotaan lopullisesti.

Tätä ennen olevasta sodasta,kun saatana kokoaa herätetyt jumalattomat viimeiseen sotaan,myös on monenlaisia tulkintoja.

Uskon Jumalan lyhentävän nämä päivät,koska maailman tilanne jo nyt on ahdistuksen täyttämä;uskon että Hän pitää lupauksensa valittujen tähden.

Toivon Jumalan antavan ymmärrystä ihmisille tulkita oikein näitä viimeisiä aikoja,ennenkuin Jumalan Henki vetäytyy pois maan päältä.Mitä mieltä sinä olet siitä?

Ennen Jeesuksen takaisin tuloa,niin uskon, Jumala vetää Henkensä pois,sen jälkeen kukaan ei voi enää pelastua.Olen miettinyt,tarkoittaako se ehkä sitten sitä,että maailman tilanne yhtäkkiä pahenee niin totaalisesti,ja äkisti sekä maailmanlaajuisesti,etteivät ihmiset kauhultaan pysty enää tekemään parannusta?

Raamattu kertoo kuinka he hoipuvat merestä mereen etsien Herraa,mutta eivät löydä.Joskus voisi ajatella näitten meidän päivien nyt olevan peräti niitä,koska ihmisillä on valtava etsimisen tarve,he etsivät Jumalaa ties mistä eri uskonnoista,mutta eivät löydä elävää Jumalayhteyttä.

• Pikakirjoittaja kirjoitti:

on Jumalan valittu kansa,on heillä tavallaan sillä perusteella oikeus olla Jumalan omia,mikäli he vaeltavat Hänessä.On varmasti monia juutalaisia,jotka sydämestään seuraavat Jumalaa,vaikka eivät miellä Jeesusta Herrakseen.
        Mitä heistä ja heidän pelastumisestaan ajattelet?Roomalaiskirjeen 11.lukua käsittelitkin,mutta olisivatko he valinnan kannalta rakastettuja,siis Herran omia,isien tähden?
        Uskot ylöstempaukseen,ja siihen,että siihen joukkoon kuuluu myös valittuja juutalaisia.Tarkoittanet messiaanisia juutalaisia?

Olen kallistunut kaikesta huolimatta ajattelemaan,että Jumala on ottanut heidät armoihinsa sillä perusteella,että he ovat hänen kansansa.Aika on kulunut,herätystä ei ole tullut.Maailman tila on hälyyttävä.Mikäli ei pian herätystä tule,ei sitä ehdi tullakaan.Rukoilen kyllä sitä,mutta toisaalta,niin,Jumala kaiken tietää.
        Mitä ajattelet juutalaisten paluusta takaisin maahansa,ja missä määrin mielestäsi se on toteutunut/toteutuu?

Uskot kirjaimelliseen 7-vuotiskauteen,jolloin on vihan ja ahdistuksen aika.Mikäli ymmärsin,käsität myöskin 1000-vuotiskauden täällä maan päällä olevaksi kaudeksi?

Oman näkemykseni mukaan Herran tullessa meitä noutamaan,jää jälkeemme maa kuolleita jumalattomia lukuunottamatta tyhjilleen,autioksi.Saatana on täällä sidottuna ne 1000 vuotta.Sidottuna sillätavoin,koska hänellä ei ole enää,ketä kiusata ja hallita.Ilmeistä on,että maailman tilanne sitä ennen on mennyt niin huonoksi,että suurin osa ihmisistä jo ennen Jeesuksen takaisin tuloa on saanut surmansa viimeisissä sodissa,luonnonmullistuksissa ja onnettomuuksissa,ehkä sotiin liittyvissä iskuissa.
        Ennustukset,joista puhuit, myös kuvaavat niitä.Raamattu kertoo,kuinka kuolleita on niin paljon,ettei heitä ole kuka enää hautaisikaan.Myös,niin uskon,tulee olemaan alueita maailmassa,jossa ei voi kukaan enää asua eikä olla hävityksen jäljiltä.

Sinä aikana uskovat ovat taivaassa,ja kun tuhatvuotiskausi päättyy,tulee viimeinen tuomio,Jumala luo uuden maan ja taivaan,saatana tuhotaan lopullisesti.

Tätä ennen olevasta sodasta,kun saatana kokoaa herätetyt jumalattomat viimeiseen sotaan,myös on monenlaisia tulkintoja.

Uskon Jumalan lyhentävän nämä päivät,koska maailman tilanne jo nyt on ahdistuksen täyttämä;uskon että Hän pitää lupauksensa valittujen tähden.

Toivon Jumalan antavan ymmärrystä ihmisille tulkita oikein näitä viimeisiä aikoja,ennenkuin Jumalan Henki vetäytyy pois maan päältä.Mitä mieltä sinä olet siitä?

Ennen Jeesuksen takaisin tuloa,niin uskon, Jumala vetää Henkensä pois,sen jälkeen kukaan ei voi enää pelastua.Olen miettinyt,tarkoittaako se ehkä sitten sitä,että maailman tilanne yhtäkkiä pahenee niin totaalisesti,ja äkisti sekä maailmanlaajuisesti,etteivät ihmiset kauhultaan pysty enää tekemään parannusta?

Raamattu kertoo kuinka he hoipuvat merestä mereen etsien Herraa,mutta eivät löydä.Joskus voisi ajatella näitten meidän päivien nyt olevan peräti niitä,koska ihmisillä on valtava etsimisen tarve,he etsivät Jumalaa ties mistä eri uskonnoista,mutta eivät löydä elävää Jumalayhteyttä.

Kirjoitit mm. näin:
        "Uskot ylöstempaukseen,ja siihen,että siihen joukkoon kuuluu myös valittuja juutalaisia. Tarkoittanet messiaanisia juutalaisia?"

Pitää paikkansa. Paavali opettaa selkeästi siitä, että ylöstempauksessa ovat mukana vain ne, jotka ovat ottaneet Yeshuan vastaan ja odottavat Häntä palaavaksi, samoin kaikki vauvat ja uskossa Yeshuaan kuolleet. Paavali ei erittele pakanakristittyjä ja juutalaisia Yeshuaan uskovia erikseen. Me olemme kaikki samaa Messiaan maanpäällistä ruumista ollen Hänen ruumiinsa jäseniä.

Profetia 1000-vuotisesta rauhanajan kuningaskunnasta löytyy jo Tanakh'ista, Jesajan kirjan luvusta 2:

Jesaja:
        2:4 Ja hän tuomitsee pakanakansojen kesken, säätää oikeutta monille kansoille. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.

...ja Jesajan luvusta 65:

19. Minä iloitsen Jerusalemista ja riemuitsen kansastani; eikä siellä enää kuulla itkun ääntä eikä valituksen ääntä.

20. Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.

21. He rakentavat taloja ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmät;

22. he eivät rakenna muitten asua, eivät istuta muitten syödä; sillä >>>niinkuin puitten päivät ovat, niin ovat elinpäivät minun kansassani

• h-matta

hyvää y-vänp-vää s-llekkin.

• ....ja lämmin p-su p-skelle: M-iskis!

• nyt me senkin tiedämme

Silloin kun Jeesus kuoli hänet ensin haudattiin rikkaan miehen omistamaan hautaan, ja sitten kolmantena päivänä sunnuntaina hän nousi ylös kuolleista ylistäen herraansa Jumalaa. Jeesus siis tuli pian takaisin. Eikä hän enää tule fyysisesti takaisin.
      Raamatun mukaan hän lähetttää meille puolustajan , hän lähetti sen jo, tuon totuuden hengen. Jeesuksen mukaan seuraavaksi tulee ihmisen poika kaikkien pyhiensä kanssa sotien valhetta vastaan voittaen sen ja samalla tuo joukko kukistaa myös kaiken vääryyden maan päältä, siis sen jota sinäkin edustat valheinesi.

• Voisitko perustella seuraavan väitteesi(?):

"...seuraavaksi tulee ihmisen poika kaikkien pyhiensä kanssa sotien valhetta vastaan voittaen sen ja samalla tuo joukko kukistaa myös kaiken vääryyden maan päältä, >>>siis sen jota sinäkin edustat valheinesi

• Irmeli.

Olen kokenut myös tuon ajattomuuden.

Jumalan aika on eri kuni meidän aikamme.

• Asia on juuri kuten kirjoitit!

Koska jo pois nukkuneet ja meidän J-lamme Yeshua elää ajattomuudessa, kuten Isänsäkin joka on meidän Isämme, niin tuota Yeshuan ilmoitusta "Minä tulen pian" tulee ennen kaikkea tarkastella Heidän olemuksestaan ja lähtökohdistaan käsin.

Mooseksen, J-lan palvelijan Psalmi:
        90:4 Sillä tuhat vuotta on sinun silmissäsi niin kuin eilinen päivä, joka meni ohitse, ja niin kuin öinen vartiohetki.

-Vartiohetki on vain tunnin mittainen, joten suhde on vielä 24 x 365,25 suurempi kuin vuosi kontra 1000 vuotta! Suhde on siis 1 : 8 766 000. Tosin tätä laskutoimitusta ei ole aihetta tehdä, koska tarkasti ottaen tuossa lainatussa jakeessa on jo esitetty se tieteellinen totuus, että "Aika on suhteellinen käsite!"

Edellä olevan perusteella huomaamme sen seikan, että n. 3500 vuotta Mooseksen jälkeen elänyt tiedemies Albert Einstein matemaattisesti totesi saman kuin mekin kokemuksemme myötä: Aika on suhteellinen käsite!

Shabbat shalom ja siunausta sulle Yeshuassa!

• ihmeen yeshua?

Hoono soomiko?

• ...alkuperäinen erisnimi.

Mielestäni on ihan kohdallaan käyttää tuttujen kesken Katariinasta lempinimeä Kati ja Ristosta lempinimeä Riku.

Mutta kun kyseessä on Korkein ja jaloin Nimi maan päällä ja taivaissa, niin se on mielestäni kyllä syytä pitää sellaisenaan eli ALKUPERÄISENÄ jo pelkästä kunnioituksesta tuota kuningasten Kuningasta ja herrain Herraa kohtaan.

Suomessa on valitettavasti ollut jo vuosisadat käytössä virheen seurauksena kreikasta ruotsennoksen kautta suomennetut Nimet Jeesus Kristus. Virhe on seurausta siitä, että Vapahtajamme alkuperäiset hebrealaiset ERISnimet käännettiin ensin hebreasta kreikaksi ja siitä edelleen muille kielille'

Vapahtajamme alkuperäiset hebrealaiset erisnimet ovat:
        Adonai Yeshua HaMashiach
        Nimille eräänlainen suomennos voisi olla: Herramme eli J-lamme (joka on) Pelastaja Messias

Noita nimiä "Adonai Yeshua HaMashiach" käyttää suurin osa englanninkielisissä maissa niistä juutalaisista, jotka ovat tulleet Yeshuaan uskoviksi. He EIVÄT siis käytä ns. kristittyjen käyttämiä nimiä Hänestä, joita olisivat "Lord Jesus Christ".

Siunausta Yeshuassa!

• kristityille Ved.2.
        Yakov kirjoitti:

...alkuperäinen erisnimi.

Mielestäni on ihan kohdallaan käyttää tuttujen kesken Katariinasta lempinimeä Kati ja Ristosta lempinimeä Riku.

Mutta kun kyseessä on Korkein ja jaloin Nimi maan päällä ja taivaissa, niin se on mielestäni kyllä syytä pitää sellaisenaan eli ALKUPERÄISENÄ jo pelkästä kunnioituksesta tuota kuningasten Kuningasta ja herrain Herraa kohtaan.

Suomessa on valitettavasti ollut jo vuosisadat käytössä virheen seurauksena kreikasta ruotsennoksen kautta suomennetut Nimet Jeesus Kristus. Virhe on seurausta siitä, että Vapahtajamme alkuperäiset hebrealaiset ERISnimet käännettiin ensin hebreasta kreikaksi ja siitä edelleen muille kielille'

Vapahtajamme alkuperäiset hebrealaiset erisnimet ovat:
        Adonai Yeshua HaMashiach
        Nimille eräänlainen suomennos voisi olla: Herramme eli J-lamme (joka on) Pelastaja Messias

Noita nimiä "Adonai Yeshua HaMashiach" käyttää suurin osa englanninkielisissä maissa niistä juutalaisista, jotka ovat tulleet Yeshuaan uskoviksi. He EIVÄT siis käytä ns. kristittyjen käyttämiä nimiä Hänestä, joita olisivat "Lord Jesus Christ".

Siunausta Yeshuassa!

mistä erottauduit, Jeesus on pyhä. Ja se riittää meille. Vaikuttaa, että yrität erottautua muista parempina. Sosiolingvistisesti on reilumpaa käyttä sitä yhteistä kieltä, minkä kautta maailmanlaajuisestikin ymmärrämme toisiamme, eri kielikulttuurien mukaan.

• kristityille Ved.2. kirjoitti:

mistä erottauduit, Jeesus on pyhä. Ja se riittää meille. Vaikuttaa, että yrität erottautua muista parempina. Sosiolingvistisesti on reilumpaa käyttä sitä yhteistä kieltä, minkä kautta maailmanlaajuisestikin ymmärrämme toisiamme, eri kielikulttuurien mukaan.

UT:ssa viitataan monessa kohden nimenomaan yhteen ainoaan Nimeen eli ERISNIMEEN, jossa ihmisille on tarjolla pelastus!

Kyseessä EI ole kreikkalainen erisnimi, vaan hebrealainen.

Yeshua oli, yhä on ja tulee vastedeskin olemaan juutalainen ja juutalaisille annettiin myös tuolloin hebrealainen nimi. Sitäkin paremmalla syyllä Heidän luvatulle Messiaalleen sellainen annettiin, koska enkeli Gabriel antoi siitä käskyn Yosefille tämän nukkuessa.

Ellei Vapahtajallemme olisi annettu hebrealaista nimeä, niin Hän ei olisi voinut vedota Tanakh'in ennustuksiin, missä Hänestä on edeltä kirjoitettu mainiten myös Hänen nimensä.

Voit lukea Galleriasivultani alimman linkin: "Miksi juuri nimi Yeshua?"

Siunausta Yeshuassa!

• Trubaduuri

Kun tuo sanonta tuli sanottua Kristuksen suun kautta, niin hän tarkoitti sillä itseään. Hän kuoli, siis hänet tapettiin, hän joutui alas tuonelaan, nousi kolmentena päivän, sunnuntaina ylös, elikä hän tuli takaisin ja voitti näin kuoleman alistaen sen valtaansa, jottei yhdenkään meistä tarvitsisi peljätä enää "kuolemaa" ja sen pelon varjolla olla elämättä sitä elämää, jonka Luoja taivaallinen Isä loi meitä ihmisiä varten.

Ja vasta sen jälkeen kun hän oli työnsä tehnyt, hänet otettiin ylös taivaisiin. Näin siis oli Kristuksen kohdalla. Ja kohta, on monien muiden vuoro päästä paratiisin ikuiseen lepoon, sillä sinne tien valmisti justiinsa hän, elikä kaikin puolin esimerkillinen ihmisen Poika, Kristus.

• lakkiluke ( ei kirj.)

...etc. Kuten tekivät ne lähes parikymmentä edeltäjäänsäkin. Muunnelma ikivanhasta tarinasta siis.

• Trubaduuri
        lakkiluke ( ei kirj.) kirjoitti:

...etc. Kuten tekivät ne lähes parikymmentä edeltäjäänsäkin. Muunnelma ikivanhasta tarinasta siis.

Konkretia tarkoittaa todellista, eikä jotakin kerronnallista jota taas jälleen kerran tarjoilet
        peltivadilla. Muunnelma on siis vain pääsi sisäistä
        jolle olet antanut omanlaisen tarkoituksen. Joka tässä nimenomaisessa tapauksessa on jonkun toisen ihmisen tunteiden syvällinen loukkaaminen, kuten vakiintuneihin tapoihisi näemmä kuuluukin.

• ...että Yeshua sanoo myös Ilmestyskirjassa nuo sanat peräti neljä kertaa (!) ja Ilmestyskirja kirjoitettiin vuosikymmeniä Yeshuan ylös taivaaseen astumisen jälkeen:

Ilmestyskirja:

3:11 MINÄ TULEN PIAN; pidä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi.

22:7 Ja katso, MINÄ TULEN PIAN. Autuas se, joka ottaa tämän kirjan ennustuksen sanoista vaarin!"

22:12 Katso, MINÄ TULEN PIAN, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.

22:20 Hän, joka näitä todistaa, sanoo: "Totisesti, MINÄ TULEN PIAN." Amen, tule, Herra Jeesus!

Samoin apostoli Paavali kirjoittaa meille Pyhän Hengen johdatuksessa näinkin selvästi Yeshuan toiseen tulemukseen viitaten:

1.Tessalonikalaiskirje luku4:

"15. Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.

16. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;

17. >>>sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa

• Trubaduuri
        Yakov kirjoitti:

...että Yeshua sanoo myös Ilmestyskirjassa nuo sanat peräti neljä kertaa (!) ja Ilmestyskirja kirjoitettiin vuosikymmeniä Yeshuan ylös taivaaseen astumisen jälkeen:

Ilmestyskirja:

3:11 MINÄ TULEN PIAN; pidä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi.

22:7 Ja katso, MINÄ TULEN PIAN. Autuas se, joka ottaa tämän kirjan ennustuksen sanoista vaarin!"

22:12 Katso, MINÄ TULEN PIAN, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.

22:20 Hän, joka näitä todistaa, sanoo: "Totisesti, MINÄ TULEN PIAN." Amen, tule, Herra Jeesus!

Samoin apostoli Paavali kirjoittaa meille Pyhän Hengen johdatuksessa näinkin selvästi Yeshuan toiseen tulemukseen viitaten:

1.Tessalonikalaiskirje luku4:

"15. Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.

16. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;

17. >>>sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa

"Minä olen se joka olen". Ironia myös kuuluu
        todentotta niihin välineisiin joidenka avulla voidaan asioita konkkretisoida erheettömästi.
        Ja koska Uskollinen ja Totinen tietää enemmän
        kuin keskiverto uskova ihminen, niin tietenkin hän myös tietää ja muistaa ettei Kristus milloinkaan lausunut eikä kertonut Luojan, taivaallisen Isän nimeä julkisesti kellekkään, eikä myöskään sitä kellekkkän kertonut senkään jälkeen kun tämän maailman jätti, kuten ei sitäkään, ettei yksikään elävä olento voi kulkea edestakaisin maan ja taivasten välillä. Tuo sana
        kolmikko siis tarkoittaa jotakin muuta kuin jonkin fyysistä tulemista. Hän, tai siis Sana tulee niiden kaikkien mukana jotka ovat ottaneet vaarin siitä jota Uskollinen ja Totinen kertoo.
        Sana tuli/tulee lihaksi, moninkertaiseksi lihaksi.
        Mutta ettehän te sitä tajua vieläkään. Koska valta
        kiehtoo enemmän kuin totuus, sillä vallan avulla voi kahlita muita ihmisiä. Kuitenkin totuus tekee sittenkin ihmisen vapaaksi. Sitähän te kaikki ette kestä. Luomakunnan Luojan, taivaallisen Isän tahto sekin on. Siksi, minä tulin ja tulen aina vaan uudestaan. Kunnes kaikki on saatettu lopuksi paikalleen.

Ilmestyskirja. 19 11-14
        19:11 Ja minä näin taivaan auenneena. Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa.
        19:12 Ja hänen silmänsä olivat niinkuin tulen liekit, ja hänen päässään oli monta kruunua, ja hänellä oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse,
        19:13 ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.
        19:14 Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen.

• Trubaduuri kirjoitti:

"Minä olen se joka olen". Ironia myös kuuluu
        todentotta niihin välineisiin joidenka avulla voidaan asioita konkkretisoida erheettömästi.
        Ja koska Uskollinen ja Totinen tietää enemmän
        kuin keskiverto uskova ihminen, niin tietenkin hän myös tietää ja muistaa ettei Kristus milloinkaan lausunut eikä kertonut Luojan, taivaallisen Isän nimeä julkisesti kellekkään, eikä myöskään sitä kellekkkän kertonut senkään jälkeen kun tämän maailman jätti, kuten ei sitäkään, ettei yksikään elävä olento voi kulkea edestakaisin maan ja taivasten välillä. Tuo sana
        kolmikko siis tarkoittaa jotakin muuta kuin jonkin fyysistä tulemista. Hän, tai siis Sana tulee niiden kaikkien mukana jotka ovat ottaneet vaarin siitä jota Uskollinen ja Totinen kertoo.
        Sana tuli/tulee lihaksi, moninkertaiseksi lihaksi.
        Mutta ettehän te sitä tajua vieläkään. Koska valta
        kiehtoo enemmän kuin totuus, sillä vallan avulla voi kahlita muita ihmisiä. Kuitenkin totuus tekee sittenkin ihmisen vapaaksi. Sitähän te kaikki ette kestä. Luomakunnan Luojan, taivaallisen Isän tahto sekin on. Siksi, minä tulin ja tulen aina vaan uudestaan. Kunnes kaikki on saatettu lopuksi paikalleen.

Ilmestyskirja. 19 11-14
        19:11 Ja minä näin taivaan auenneena. Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa.
        19:12 Ja hänen silmänsä olivat niinkuin tulen liekit, ja hänen päässään oli monta kruunua, ja hänellä oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse,
        19:13 ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.
        19:14 Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen.

Kirjoitit:
        "Koska valta kiehtoo enemmän kuin totuus, sillä vallan avulla voi kahlita muita ihmisiä. Kuitenkin totuus tekee sittenkin ihmisen vapaaksi. Sitähän te kaikki ette kestä. Luomakunnan Luojan, taivaallisen Isän tahto sekin on."

Puuttumatta muutoin väitteisiisi kiinnitän huomiosi seuraavaav UT:n ilmoittamaan totuuteen:

Mitä valtaan tulee, niin kyllä sitä on mullekin luvattu enemmän kuin olen kaivannut tai osannut aavistaa, nimittäin edessä olevassa 1000-vuotisessa rauhanajan Kuningaskunnassa ja sen jälkeen ikuisessa taivaallisessa Kuningaskunnassa.

Valitettavasti suomalainen käännös on virheellinen myös seuraavan Ilmestyskirjan jakeen kohdalla ja kirjoitankin siitä suoraan Textus Receptuksen mukaisen suomennoksen (nimittäin jakeeseen 6):

Ilmestyskirja 1:4-7

"4. Johannes seitsemälle Aasian seurakunnalle: Armo teille ja rauha Häneltä, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, ja niiltä seitsemältä Hengeltä, jotka ovat Hänen valtaistuimensa edessä,

5. ja Yeshua HaMashiach'lta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä

6. ja tehnyt meidät KUNINKAIKSI ja kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen.

7. Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen."

-Tulen siis saamaan kuninkaan arvon ylösnousemuksessa ja se on paljon enemmän kuin mitä olen osannut aavistaakaan! Toki sen edellytyksenä on, että taistelen jalon uskon taistelun ja toivon varmuudessa pidän uskon kautta luottamuksen kirkastettuun Herraani ja Lunastajaani Yeshuaan maanpäällisen elämäni loppuun asti!

Siunausta ja menestystä jaloon uskon kilvoitteluun sullekin, Yeshuassa ja Hänen avullaan!

• Trubaduuri
        Yakov kirjoitti:

Kirjoitit:
        "Koska valta kiehtoo enemmän kuin totuus, sillä vallan avulla voi kahlita muita ihmisiä. Kuitenkin totuus tekee sittenkin ihmisen vapaaksi. Sitähän te kaikki ette kestä. Luomakunnan Luojan, taivaallisen Isän tahto sekin on."

Puuttumatta muutoin väitteisiisi kiinnitän huomiosi seuraavaav UT:n ilmoittamaan totuuteen:

Mitä valtaan tulee, niin kyllä sitä on mullekin luvattu enemmän kuin olen kaivannut tai osannut aavistaa, nimittäin edessä olevassa 1000-vuotisessa rauhanajan Kuningaskunnassa ja sen jälkeen ikuisessa taivaallisessa Kuningaskunnassa.

Valitettavasti suomalainen käännös on virheellinen myös seuraavan Ilmestyskirjan jakeen kohdalla ja kirjoitankin siitä suoraan Textus Receptuksen mukaisen suomennoksen (nimittäin jakeeseen 6):

Ilmestyskirja 1:4-7

"4. Johannes seitsemälle Aasian seurakunnalle: Armo teille ja rauha Häneltä, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, ja niiltä seitsemältä Hengeltä, jotka ovat Hänen valtaistuimensa edessä,

5. ja Yeshua HaMashiach'lta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä

6. ja tehnyt meidät KUNINKAIKSI ja kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen.

7. Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen."

-Tulen siis saamaan kuninkaan arvon ylösnousemuksessa ja se on paljon enemmän kuin mitä olen osannut aavistaakaan! Toki sen edellytyksenä on, että taistelen jalon uskon taistelun ja toivon varmuudessa pidän uskon kautta luottamuksen kirkastettuun Herraani ja Lunastajaani Yeshuaan maanpäällisen elämäni loppuun asti!

Siunausta ja menestystä jaloon uskon kilvoitteluun sullekin, Yeshuassa ja Hänen avullaan!

Niin, se ei kuitenkaan tarkoita fyysistä ilmiötä laisinkaan, vaan hengellistä. Joka tässä ko. asiassa tarkoittaa jotta Kristus tulee todeksi meidän kautta, siis meidän kautta jotka pidämme totuudesta kiinne, emmekä lankea johonkin tämän maailman kotkotuksiin, siis jutskuihin, joissa ei ole mitään muuta taustalla kuin ihmisten hyväksi käyttö ja eksytys. Elikä, Kristus itse ei voi tulla takaisin enää fyysisesti, mutta hän voi olla edelleenkin läsnä sen lupauksen mukaisesti jonka hän itse esitti ennen pois menoaan.

Eipä hän edes tullut fyysisesti, siis ilmestynyt
        Johanneksellekkaan Patmoksella, vaan nimenomaan
        hengellisesti, josta juuri tuo sana *ilmestys tässä tapauksessa oivallisesti juontuu. Etkö edes suostu ymmärtämään sitäkään oikein?

Ja jota tulee paikkoihin taivasten valtakunassa, niin ne on jo jaettu aikaa sitten vain kaikkille heille, 144 tuhannelle miehelle, jotka ovat olleet
        puhtaanpia kuin puhtain kulta. Sinne teillä nykyihmisillä ei siis ole enää asiaa. Eipä näin ollen sinusta kuningasta tule. Orjentoidu siihen. Elikä olemaan ihminen ja ihmisten kanssapalvelija.

• Trubaduuri kirjoitti:

Niin, se ei kuitenkaan tarkoita fyysistä ilmiötä laisinkaan, vaan hengellistä. Joka tässä ko. asiassa tarkoittaa jotta Kristus tulee todeksi meidän kautta, siis meidän kautta jotka pidämme totuudesta kiinne, emmekä lankea johonkin tämän maailman kotkotuksiin, siis jutskuihin, joissa ei ole mitään muuta taustalla kuin ihmisten hyväksi käyttö ja eksytys. Elikä, Kristus itse ei voi tulla takaisin enää fyysisesti, mutta hän voi olla edelleenkin läsnä sen lupauksen mukaisesti jonka hän itse esitti ennen pois menoaan.

Eipä hän edes tullut fyysisesti, siis ilmestynyt
        Johanneksellekkaan Patmoksella, vaan nimenomaan
        hengellisesti, josta juuri tuo sana *ilmestys tässä tapauksessa oivallisesti juontuu. Etkö edes suostu ymmärtämään sitäkään oikein?

Ja jota tulee paikkoihin taivasten valtakunassa, niin ne on jo jaettu aikaa sitten vain kaikkille heille, 144 tuhannelle miehelle, jotka ovat olleet
        puhtaanpia kuin puhtain kulta. Sinne teillä nykyihmisillä ei siis ole enää asiaa. Eipä näin ollen sinusta kuningasta tule. Orjentoidu siihen. Elikä olemaan ihminen ja ihmisten kanssapalvelija.

...Ihmissilmille näkymättömät taivaat ja taivasten taivaat eli "hengellinen ulottuvuus" ovat tätä kolmiulotteista aistimaailmaamme pysyvämpiä ja täydellisempiä. Samoin kaikki hengelliset luomukset ovat paljon TODELLISIMPIA, pitkäikäisempiä, viisaampia, voimakkaampia ja kaikilta aisteiltaan ylen paljon kehittyneemmällä tasolla, kuin ihmisistä parhaimmatkaan!

Siksi kehoitan suakin taistelemaan Hengen asein uskosi säilyttämiseksi ja kilvoittelemaan jalon uskon kilvoituksen aiemmassa palautteessani mainitun tavoitteen saavuttamiseksi myös omalla kohdallasi:

>>>Tulen siis saamaan kuninkaan arvon ylösnousemuksessa ja se on paljon enemmän kuin mitä olen osannut aavistaakaan! Toki sen edellytyksenä on, että taistelen jalon uskon taistelun ja toivon varmuudessa pidän uskon kautta luottamuksen kirkastettuun Herraani ja Lunastajaani Yeshuaan maanpäällisen elämäni loppuun asti!

• Trubaduuri
        Yakov kirjoitti:

...Ihmissilmille näkymättömät taivaat ja taivasten taivaat eli "hengellinen ulottuvuus" ovat tätä kolmiulotteista aistimaailmaamme pysyvämpiä ja täydellisempiä. Samoin kaikki hengelliset luomukset ovat paljon TODELLISIMPIA, pitkäikäisempiä, viisaampia, voimakkaampia ja kaikilta aisteiltaan ylen paljon kehittyneemmällä tasolla, kuin ihmisistä parhaimmatkaan!

Siksi kehoitan suakin taistelemaan Hengen asein uskosi säilyttämiseksi ja kilvoittelemaan jalon uskon kilvoituksen aiemmassa palautteessani mainitun tavoitteen saavuttamiseksi myös omalla kohdallasi:

>>>Tulen siis saamaan kuninkaan arvon ylösnousemuksessa ja se on paljon enemmän kuin mitä olen osannut aavistaakaan! Toki sen edellytyksenä on, että taistelen jalon uskon taistelun ja toivon varmuudessa pidän uskon kautta luottamuksen kirkastettuun Herraani ja Lunastajaani Yeshuaan maanpäällisen elämäni loppuun asti!

Niin, ja minä kehotan sinua pysymään vain jalat maassa, vaikka välillä pääsi pilvissä olisikin.
        Ei sinusta tule kuningasta siihen kuningaskuntaan
        jossa taivaallinen Isä ja Kristus sekä kaikki pyhät miehet hallitsevat yhdessä kaikkea sitä joka nyt kuuluu hengelliseen maailmaamme. Se on ikuisesti näin. Toki voit elää niin kuin ihan kuka hyvänsä ihminen ja olla kanssapalvelija ihmisille, kuten Kristuskin aikoinaan oli. Nyt hän on se ainua oikea ja hyvä Paimen. Jota pitää myös kuunnella. Sillä käskyt ja ohjaukset joita hän välittää eivät ole hänen käsialaansa, vaan taivaallisen Isän. Hänen jonka valtaan kaikkien on alistuttava nurkumatta.

• Trubaduuri kirjoitti:

Niin, ja minä kehotan sinua pysymään vain jalat maassa, vaikka välillä pääsi pilvissä olisikin.
        Ei sinusta tule kuningasta siihen kuningaskuntaan
        jossa taivaallinen Isä ja Kristus sekä kaikki pyhät miehet hallitsevat yhdessä kaikkea sitä joka nyt kuuluu hengelliseen maailmaamme. Se on ikuisesti näin. Toki voit elää niin kuin ihan kuka hyvänsä ihminen ja olla kanssapalvelija ihmisille, kuten Kristuskin aikoinaan oli. Nyt hän on se ainua oikea ja hyvä Paimen. Jota pitää myös kuunnella. Sillä käskyt ja ohjaukset joita hän välittää eivät ole hänen käsialaansa, vaan taivaallisen Isän. Hänen jonka valtaan kaikkien on alistuttava nurkumatta.

...vain luotettavimmiksi osoitetuissa Pyhissä Kirjoituksissa, etkä tyrkyttäisi omiasi, Raamatun opetuksista poikkeavia mielipiteitäsi vähän joka keskusteluun, niin asiat pysyisivät oikeilla raiteillaan... :)

Kuten viittasin luotettavimpaan Ilmestyskirjan ekan luvun alun sisältöön, niin sen mukaan Yeshua ON JO TEHNYT meistä Häneen turvaavista opetuslapsistaan kuninkaita ja meitä koulutetaan siihen hommeliin täällä ajassa.

Kerrataanpa vielä se, mitä luotetuin kreikkalainen käännös Textus Receptus sanoo jakeessa Ilm.1:5-6

"5. ja Yeshua HaMashiach'lta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä

6. ja >>>TEHNYT MEIDÄT KUNINKAIKSI ja kuningaskunnaksi

• Kaikkihan on suhteellista elämässä. Jos lausetta "minä tulen pian" käytetään normaalissa ihmisten kanssakäymisessä , niin tuloaika on lyhyempi(tilanteesta riippuen).

Jos kyseistä lausetta ajatellaan Jumalan näkökulmasta, niin Jumalan silmissähän yksi päivä on kuin tuhat vuotta (Pietarin toinen 3:8) , niin kuin joskus olet maininnutkin. Raamattua tutkimalla (jota näköjään ahkerasti teet) ja nykyistä ja mennyttä aikaa seuraamalla voi päätellä onko tuo mainitsemasi lause ajankohtainen. Esim. samaisen Pietarin kirjeen jatkossa mainitaan, ettei Herra viivytä lupauksensa täyttymistä, vaan hän on pitkämielinen, sillä hän ei tahdo että kukaan hukkuu tai Paavalin toinen kirje luku 2 kertoo mielestäni paljon kuinka "pian" Hän on tulossa ja mitä pitää ensin tapahtua.
      Apostelien ajoista lähtien aina näille palstoille ilmestyviin kirjoituksiin saakka kristityt näkyy kuitenkin tulkitsevan tuon lauseen toteutumisen aika konkreettisesti lähivuosiin liittyväksi.

Eli tän lauseen tulkinnaassa voisi sovelta samaa kuin meidän savolaisten puheista joskus sanotaan, että " vastuu on kuulijalla".

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3754
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2021
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1353
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      135
      1246
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      112
      1148
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      111
      1116
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1040
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      995
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      984
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35