USKO, KASTE JA PYHÄN HENGEN LAHJA
Apt. 2:37-41
--
2:37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?
2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
2:40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
--
Pietarin saarna sai aikaan sen, että kuulijat saivat ”piston sydämeensä” (37). Voimme kutsua tätä herätykseksi.
Ihmiset huomasivat toimineensa väärin ja hädässään kyselivät; ”mitä meidän pitää tekemän?” (37).
Jeesuksen tapaan Pietarikin kehoittaa; ”tehkää parannus” (38).
Mutta Jeesuksen lisäyksen: ”Uskokaa evankeliumi” Pietari korvaa toisella: ” ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi”.
Nyt tulee kuvaan kristillinen kaste.
Pietari oli selvillä kasteen merkityksestä. Kaste ei lahjoita ainoastaan syntien anteeksiantamusta, vaan kastettava saa myös Pyhän Hengen lahjan.
Pietarin opettaa siis: kääntymyksen seuraus on kaste, kasteen vaikutusta taas ovat syntien anteeksianto ja Pyhän Hengen lahja.
Usko, kaste ja Pyhän Hengen lahja, Apt. 2:37-41
29
462
Vastaukset
* Nyt sinä valitettavasti opetat väärin, kasteessa ei saada syntejä anteeksi, eikä myöskään Pyhää Henkeä? Tapio!!!
*"2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.>"
* Parannus oli tehtävä ennen kastetta. Mitä parannus on? Parannus on MIELENMUUTOS, eli annetaan elämä Jeesukselle, uudestisynnytään, tullaan uskoon.
* "2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.>"
* Lue Tapio oikein. "Jotka nyt ottivat hänen sanasa vataan NE kastettiin, ei muita, ainoastaan ne, jotka tulivat skoon.
* Uskovainen kastettiin, hän oli jo saanut syntinsä anteeksi, kun hänet kastettiin, eikä vasta kasteessa.
* "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu...!"
* Ota huomioon, että tässä Pietari saarnaa, mitä pitää tehdä:
* "2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.>"
* Jakeessa 41 sitten selviää, mitä tapahtuu, kun he ottivat Pietarin sanoista vaarin. Uskoivat Sanan ja tulivat uskoon.
* Pitää muistaa, että Pietari saanasi juutalaislle, ja heiltä vaadittiin enemmän kuin pakanoilta.
* Heidän tuli ehdottomasti sanoutua irti juutalisuudestaan ja synägoogan jäsenyydestä, tätä "rasitetta" ei ollut pakoista pelastuneilla.
* Vaikka ei tätä ole suoraan Raamattuun kirjoitettu, kun asettaa pelastumisen Paavalin saarnaaman ja Pietarin vaatimukset juutalaislle, huomamme, että Paavali ei koskaan vaadi pakanoilta samaa, mitä Pietari vaati juutalaislta. Tämä on totuus, ja se pitää ottaa huomiooan, näissä kummankin apostolin sanoisa.
* Pietari oli ankara juutalaisia kohtaan, heidän tuli näyttävästi mentävä kasteelle ja sillä he tunnustivat Kristuksen julkisesti, heillä ei sitten enää ollut mahdollista palata lainalaisuuteen, ja takaisin synägoogan suojiin.
* Gal 1:6. ""
* Siinä syy, miksi Pietari vaati juutalaislta, amoin kuin Paavalikin tässä, ehdotonta tunnustautumista Kristuksen seuraajiksi.
* Ja koska he olivat tietoisia Pyhän Hengen vuodatuksesta, joka oli Jerusalemissa silloin kuuma puheenaihe, kaikki halusivat sen saada.
* Ja siksi Pietari lupasi, että he saavat sen, mutta ensin piti tehdä täyttä totta ja tunnustaa Jeesus Kristus ilman ehtoja, = ilman että olisvat taas uudestaan palanneet juutalaisuuteen.
* Tämä on historiallinen totuus alkuseurakunnan vaikeuksista, päästä juutalaisuudesta eroon kokonaan, jos mieli seurata Jeesusta.
* Ja se kyllä kertoo asian totdenperäisyyden, koska Paavali ei koskaan vaadi kasteelle menoa, että saisivat syntinsä anteeksi, ai ainoassakaan saarnassaan, ainoastaan Pietari sitä vaati ja vain juutalsilta.
* Tämä myös todistaa sen, että Pyhän Hengen saaminen ei ole sidottu vesikasteeseen.
* "< Apt 10:43. Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
44. Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
45. Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
46. sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
47. "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
48. Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.>"
* Osaat varmaan Tapio luke, että Pyhä Henki saadaan ennen esikastetta, ja se todistaa, että PH. voidaan saada, sekä enne että jälkeen uskovien upotus kasteen.Mohikaani_27 * "Uskovainen kastettiin, hän oli jo saanut syntinsä anteeksi, kun hänet kastettiin, eikä vasta kasteessa".
--
Oletko sitä mieltä, että Pietarin olisi pitänyt sanoa näin:
”Kääntykää ja ottakaa vastaan Jeesus Kristus, niin syntinne annetaan anteeksi ja saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Kastautukaa sitten merkiksi uskoontulostanne.”Mohikaani_27, Viittaat Apt.10:43-48 ja sanot:
"Osaat varmaan Tapio lukea, että Pyhä Henki saadaan ennen vesikastetta, ja se todistaa, että PH. voidaan saada, sekä ennen että jälkeen uskovien upotus kasteen".
--
Keskustelua aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000041304328- 1.Tim.2:5
"* Pitää muistaa, että Pietari saanasi juutalaislle, ja heiltä vaadittiin enemmän kuin pakanoilta.
* Heidän tuli ehdottomasti sanoutua irti juutalisuudestaan ja synägoogan jäsenyydestä, tätä "rasitetta" ei ollut pakoista pelastuneilla. "
* Mohikaani veli, nyt sinä valitettavasti opetat väärin.
----
Apostolien teot:
16:3 Paavali tahtoi häntä mukaansa matkalle ja otti hänet ja ympärileikkasi hänet juutalaisten tähden, joita oli niillä paikkakunnilla; sillä kaikki tiesivät, että hänen isänsä oli kreikkalainen.
----------
Apostolien teot:
23:6 Mutta koska Paavali tiesi osan heistä olevan saddukeuksia ja toisen osan fariseuksia, huusi hän neuvoston edessä: "Miehet, veljet, minä olen fariseus, fariseusten jälkeläinen; toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen tähden minä olen tuomittavana."
-----------
Apostolien teot:
9:20 Ja kohta hän saarnasi synagoogissa Jeesusta, julistaen, että hän on Jumalan Poika.
Apostolien teot:
13:5 Ja tultuaan Salamiiseen he julistivat Jumalan sanaa juutalaisten synagoogissa, ja heillä oli mukanaan myös Johannes, palvelijana.
Apostolien teot:
13:14 Mutta he vaelsivat Pergestä eteenpäin ja saapuivat Pisidian Antiokiaan; ja he menivät synagoogaan sapatinpäivänä ja istuutuivat.
Apostolien teot:
13:15 Ja sittenkuin lakia ja profeettoja oli luettu, lähettivät synagoogan esimiehet sanomaan heille: "Miehet, veljet, jos teillä on jokin kehoituksen sana kansalle, niin puhukaa."
Apostolien teot:
13:43 Kun synagoogasta hajaannuttiin, seurasivat monet juutalaiset ja jumalaapelkääväiset käännynnäiset Paavalia ja Barnabasta, jotka puhuivat heille ja kehoittivat heitä pysymään Jumalan armossa.
Apostolien teot:
14:1 Ikonionissa he samoin menivät juutalaisten synagoogaan ja puhuivat niin, että suuri joukko sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskoi.
Apostolien teot:
15:21 Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."
Apostolien teot:
17:1 Ja he matkustivat Amfipolin ja Apollonian kautta ja tulivat Tessalonikaan, jossa oli juutalaisten synagooga.
Apostolien teot:
17:10 Mutta veljet lähettivät heti yötä myöten Paavalin ja Silaan Bereaan. Ja kun he olivat saapuneet sinne, menivät he juutalaisten synagoogaan.
Apostolien teot:
17:17 Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.
Apostolien teot:
18:4 Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan.
Apostolien teot:
18:7 Ja hän lähti sieltä ja meni erään Titius Justus nimisen jumalaapelkääväisen miehen tykö, jonka talo oli aivan synagoogan vieressä.
Apostolien teot:
18:8 Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.
Apostolien teot:
18:19 Ja he saapuivat Efesoon; sinne hän jätti heidät. Ja hän meni synagoogaan ja keskusteli juutalaisten kanssa.
Apostolien teot:
18:26 Hän rupesi rohkeasti puhumaan synagoogassa. Mutta kun Priskilla ja Akylas olivat häntä kuunnelleet, ottivat he hänet luokseen ja selvittivät hänelle tarkemmin Jumalan tien.
Apostolien teot:
19:8 Ja hän meni synagoogaan, ja kolmen kuukauden ajan hän puhui heidän kanssansa rohkeasti ja vakuuttavasti Jumalan valtakunnasta.
Ilmestyskirja:
2:9 Minä tiedän sinun ahdistuksesi ja köyhyytesi - sinä olet kuitenkin rikas - ja mitä pilkkaa sinä kärsit niiltä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan ovat saatanan synagooga.
Ilmestyskirja:
3:9 Katso, minä annan sinulle saatanan synagoogasta niitä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan valhettelevat; katso, minä olen saattava heidät siihen, että he tulevat ja kumartuvat sinun jalkojesi eteen ja ymmärtävät, että minä sinua rakastan. Apt. 10:34-44 puhuu, kuinka Korneliuksen kodissa Pyhä Henki vuodatetaan pakanoiden päälle ja he alkavat puhumaan kielillä.
Tilanne muistuttaa Jerusalemin helluntaikokemusta (Apt. 2:1-4).
Kielillä puhumista pidettiin ilmeisenä todisteena, että näillä pakanoilla oli nyt Pyhä Henki.
Heidätkin voitiin näin liittää kasteen kautta Kristuksen seurakuntaan (1. Kor. 12:13)
Kun Pyhä Henki vuodatettiin Korneliuksen perhekunnan ylle, Pietari sanookin heti:
"Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" (47).
Alussa Hengen täytyi tehdä tavallisuudesta poikkeava järjestys, jotta pakanoita suostuttiin yleensä ollenkaan kastamaan.
Tuo tilanne oli täysin ainutkertainen.- Miksi sinun on
Tapio522 kirjoitti:
Apt. 10:34-44 puhuu, kuinka Korneliuksen kodissa Pyhä Henki vuodatetaan pakanoiden päälle ja he alkavat puhumaan kielillä.
Tilanne muistuttaa Jerusalemin helluntaikokemusta (Apt. 2:1-4).
Kielillä puhumista pidettiin ilmeisenä todisteena, että näillä pakanoilla oli nyt Pyhä Henki.
Heidätkin voitiin näin liittää kasteen kautta Kristuksen seurakuntaan (1. Kor. 12:13)
Kun Pyhä Henki vuodatettiin Korneliuksen perhekunnan ylle, Pietari sanookin heti:
"Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" (47).
Alussa Hengen täytyi tehdä tavallisuudesta poikkeava järjestys, jotta pakanoita suostuttiin yleensä ollenkaan kastamaan.
Tuo tilanne oli täysin ainutkertainen.niin vaikea luopua noista omista ennakkokäsityksistäsi?
Sinulle on kymmeniä kertoja osoitettu Raamatusta, kuinka Pyhän-Hengen lahjan saaminen on eri asia, kuin vesikaste.
EI RAAMATTU TEE TÄSSÄ SUHTEESSA MITÄÄN POIKKEUSTA!
Etkö luota edes helluintatapahtumaan. Apostolit
oli kastettu vedellä kauan ennen Pyhän-Hengen kastetta!!!
Aikä köppänen sinun selitysyrityksesi!
Vai että poikkeustapaus!!!!!!!Olet omaksunut tuon käsityksen Väisäsen kirjoista , etkä näköjään
uskalla luopua siitä.
Pakanoita suostuttiin aina kastamaan, kun he tulivat uskoon!! Ei siinä tarvita mitään poik-
keustapausta.
SE OLI JEESUKSEN KÄSKY!!!!!
Ensin tehdänn opetuslapseksi ja sen jälkeen
nämä kastetaan.
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettin Ap 2:41.
Ei Pietarikaan kastanaut kaikkia kansoja, vaan
ainoastaan uskoontulleet!
Oliko Samariassakin poikkeustilanne?
Ap 8:12, kun uskovat täyttyivät Pyhällä-Hengellä kauan kasteensa jälkeen??????
Ap 8:17.
Olen lukenut jonkun aikaa sinun kirjoituksiasi,
ja uskon, että haluat olla vilpitön uskossasi,
mutta siitä huolimatta et halua luopua noista
Väisäsen epäraamatullisista käsityksistä.
Aika erikoista. Miksi sinun on kirjoitti:
niin vaikea luopua noista omista ennakkokäsityksistäsi?
Sinulle on kymmeniä kertoja osoitettu Raamatusta, kuinka Pyhän-Hengen lahjan saaminen on eri asia, kuin vesikaste.
EI RAAMATTU TEE TÄSSÄ SUHTEESSA MITÄÄN POIKKEUSTA!
Etkö luota edes helluintatapahtumaan. Apostolit
oli kastettu vedellä kauan ennen Pyhän-Hengen kastetta!!!
Aikä köppänen sinun selitysyrityksesi!
Vai että poikkeustapaus!!!!!!!Olet omaksunut tuon käsityksen Väisäsen kirjoista , etkä näköjään
uskalla luopua siitä.
Pakanoita suostuttiin aina kastamaan, kun he tulivat uskoon!! Ei siinä tarvita mitään poik-
keustapausta.
SE OLI JEESUKSEN KÄSKY!!!!!
Ensin tehdänn opetuslapseksi ja sen jälkeen
nämä kastetaan.
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettin Ap 2:41.
Ei Pietarikaan kastanaut kaikkia kansoja, vaan
ainoastaan uskoontulleet!
Oliko Samariassakin poikkeustilanne?
Ap 8:12, kun uskovat täyttyivät Pyhällä-Hengellä kauan kasteensa jälkeen??????
Ap 8:17.
Olen lukenut jonkun aikaa sinun kirjoituksiasi,
ja uskon, että haluat olla vilpitön uskossasi,
mutta siitä huolimatta et halua luopua noista
Väisäsen epäraamatullisista käsityksistä.
Aika erikoista.Kysyt: "Oliko Samariassakin poikkeustilanne?
Ap 8:12, kun uskovat täyttyivät Pyhällä-Hengellä kauan kasteensa jälkeen??????
Ap 8:17.
--
PIETARI JA JOHANNES SAMARIASSA
Apt. 8:14-25
--
8:14 Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen.
8:15 Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
8:17 Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
--
Apostolit kuulivat Samarian tapahtumista (Lue Apt. 8:4-13).
He päättivät hankkia lisätietoja ja lähettävät Pietarin ja Johanneksen paikan päälle (14).
He huomaavat, että kaikki ei ollut Samariassa käynyt totutulla tavalla.
Kasteestaan huolimatta Samarian kristityt eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä.
Helluntaipäivästä lähtien pidettiin itsestään selvänä asiana, että jokaisella kristityllä oli Pyhä Henki.
Herra näyttää viivyttäneen Hengen antamista apostolien saapumiseen asti.
Tekstissä olevat sanat "vielä" ja "ainoastaan" viittaavat siihen, että Luukas piti tilannetta epätavallisena.
Yleensähän apostolisessa seurakunnassa usko, kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen ilmeneminen kuuluivat yhteen (Apt. 2:38), joten tätä (Apt. 8:14-17) Raamatun kohtaa ei voi pitää opin ja käytännön perusteena.
Jos samarialaiset olisivat saaneet Pyhän Hengen jo kastehetkellään, ei apostoleilla olisi ollut tarvetta tulla Samariaan Jerusalemin alkuseurakunnasta, koska vanhat uskonnolliset kaunat ja rodulliset ennakkoluulot olisivat olleet esteenä.
Kyseessä oli siis murrosvaihe. Näiden esteitten poistuttua alkukirkko pysyi yhtenäisenä.- siltä, kuin sinä
Tapio522 kirjoitti:
Kysyt: "Oliko Samariassakin poikkeustilanne?
Ap 8:12, kun uskovat täyttyivät Pyhällä-Hengellä kauan kasteensa jälkeen??????
Ap 8:17.
--
PIETARI JA JOHANNES SAMARIASSA
Apt. 8:14-25
--
8:14 Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen.
8:15 Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
8:17 Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
--
Apostolit kuulivat Samarian tapahtumista (Lue Apt. 8:4-13).
He päättivät hankkia lisätietoja ja lähettävät Pietarin ja Johanneksen paikan päälle (14).
He huomaavat, että kaikki ei ollut Samariassa käynyt totutulla tavalla.
Kasteestaan huolimatta Samarian kristityt eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä.
Helluntaipäivästä lähtien pidettiin itsestään selvänä asiana, että jokaisella kristityllä oli Pyhä Henki.
Herra näyttää viivyttäneen Hengen antamista apostolien saapumiseen asti.
Tekstissä olevat sanat "vielä" ja "ainoastaan" viittaavat siihen, että Luukas piti tilannetta epätavallisena.
Yleensähän apostolisessa seurakunnassa usko, kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen ilmeneminen kuuluivat yhteen (Apt. 2:38), joten tätä (Apt. 8:14-17) Raamatun kohtaa ei voi pitää opin ja käytännön perusteena.
Jos samarialaiset olisivat saaneet Pyhän Hengen jo kastehetkellään, ei apostoleilla olisi ollut tarvetta tulla Samariaan Jerusalemin alkuseurakunnasta, koska vanhat uskonnolliset kaunat ja rodulliset ennakkoluulot olisivat olleet esteenä.
Kyseessä oli siis murrosvaihe. Näiden esteitten poistuttua alkukirkko pysyi yhtenäisenä.suu virneessä väännät noita samoja epätoivoisia selitysyrityksiä. Tuonkin tarinan olet kirjoittanut jo lukuisia kertoja.
Eli tuossa oli TAAS MURROSVAIHE kyseessä, eli poikkeustapaus!!!!
Hah, hah, hah.
Sinulla noita poikkeustapauksia tuntuu riittävän!
Hyvin olet omaksunut Väisäsen tarinat. siltä, kuin sinä kirjoitti:
suu virneessä väännät noita samoja epätoivoisia selitysyrityksiä. Tuonkin tarinan olet kirjoittanut jo lukuisia kertoja.
Eli tuossa oli TAAS MURROSVAIHE kyseessä, eli poikkeustapaus!!!!
Hah, hah, hah.
Sinulla noita poikkeustapauksia tuntuu riittävän!
Hyvin olet omaksunut Väisäsen tarinat."Eli tuossa oli TAAS MURROSVAIHE kyseessä, eli poikkeustapaus!!!!
Hah, hah, hah".
--
Kannattaa miettiä aina asiayhteyttä, mihin kulloinenkin tapahtuma liittyy.
Oletko koskaan ajatellut tätä tarkemmin.
Samarialaiset olivat sekakansaa, joita juutalaiset halveksivat.
Evankeliumin julistaminen samarialaisille ja pakanoille ei ollut aivan itsestään selvää Pietarillekaan, kuten ei muillekkaan apostoleille (Lue Apt.11:1-18).
Pietari sai vahvistuksen siitä, että evankeliumi kuuluu pakanoillekkin, ilmestyksen kautta.
JUMALA JULISTAA SAASTAISEN PUHTAAKSI
Apt. 10:9-23
Pietari sai hurmoksissa nähdä näyn. Taivaasta laskeutui esine, ”ikäänkuin suuren liinavaatteen”, joka oli täynnä erilaisia eläinlajeja (11,12).
Mukana oli myös sellaisia eläimiä, joita hurskas juutalainen ei voinut ilman inhon tunnetta syödä.
Jumala oli Mooseksen kautta säätänyt, mitä eläimiä sai syödä, mitä ei.
Kuitenkin nälkäistä Pietaria kehoitetaan syömään niitä. Vastusteleva Pietari (14) saa vastauksen, joka juutalaisen on miltei mahdoton käsittää; "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".
--
PIETARI KORNELIUKSEN LUONA
Apt. 10:24-33
Puheessaan alussa Korneliuksen taloon kokoontuneille pakanoille Pietari tuo julki näkynsä; Jumala oli tehnyt tiettäväksi sen, ettei kansallisuusrajoja ole Jumalan edessä (28).
Hyvä sanoma ( evankeliumi)kuuluu kaikille, myös pakanoille.
Evankeliumin sisällys on rauha (36) , jonka Kristus on tuonut Jumalan ja ihmisten välille, olivatpa he sitten juutalaisia tai pakanoita (Ef. 2:11-14).
--
Vasta Pietarin selonteko Jerusalemissa näystään ja Corneliuksen kodissa vierailustaan (Apt. 10:9-48) avaa muidenkin ymmärryksen:
"Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi" (Apt.11:18).- 1.Tim.2:5
Matteuksen evankeliumi:
10:1 Ja hän kutsui tykönsä ne kaksitoista opetuslastaan ja antoi heille vallan ajaa ulos saastaisia henkiä ja parantaa kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta.
Matteuksen evankeliumi:
10:20 Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä.
Johanneksen evankeliumi:
4:21 Jeesus sanoi hänelle: "Vaimo, usko minua! Tulee aika, jolloin ette rukoile Isää tällä vuorella ettekä Jerusalemissa.
4:22 Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tunnemme. Sillä pelastus on juutalaisista.
4:23 Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.
4:24 Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."
2.Korinttolaiskirje:
3:17 Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.
Markuksen evankeliumi:
1:4 niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi.
Luukkaan evankeliumi:
3:21 Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni
3:22 ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt."
Johanneksen evankeliumi:
7:28 Niin Jeesus puhui pyhäkössä suurella äänellä, opetti ja sanoi: "Te tunnette minut ja tiedätte, mistä minä olen; ja itsestäni minä en ole tullut, vaan hän, joka minut on lähettänyt, on oikea lähettäjä, ja häntä te ette tunne.
Johanneksen evankeliumi:
12:49 Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.
Luukkaan evankeliumi:
2:21 Kun sitten kahdeksan päivää oli kulunut ja lapsi oli ympärileikattava, annettiin hänelle nimi Jeesus, jonka enkeli oli hänelle antanut, ennenkuin hän sikisi äitinsä kohdussa.
2:22 Ja kun heidän puhdistuspäivänsä, Mooseksen lain mukaan, olivat täyttyneet, veivät he hänet ylös Jerusalemiin asettaaksensa hänet Herran eteen
2:23 - niinkuin on kirjoitettuna Herran laissa: "Jokainen miehenpuoli, joka avaa äidinkohdun, luettakoon Herralle pyhitetyksi" -
Luukkaan evankeliumi:
3:23 Ja hän, Jeesus, oli alottaessaan vaikutuksensa noin kolmenkymmenen vuoden vanha, ja oli, niinkuin luultiin, Joosefin poika. Joosef oli Eelin poika,
Luukkaan evankeliumi:
3:23 Ja hän, Jeesus, oli alottaessaan vaikutuksensa noin kolmenkymmenen vuoden vanha, ja oli, NIINKUIN LUULTIIN, Joosefin poika. Joosef oli Eelin poika,
"Te tunnette minut ja tiedätte, mistä minä olen;
Luukkaan evankeliumi:
3:23 JA HÄN, JEESUS, OLI ALOTTAESSAAN VAIKUTUKSENSA NOIN KOLMENKYMMENEN VUODEN VANHA, JA OLI, niinkuin luultiin,
JOOSEFIN POIKA. JOOSEF OLI EELIN POIKA,
"TE TUNNETTE MINUT JA TIEDÄTTE, MISTÄ MINÄ OLEN; - Kannattaa miettiä
Tapio522 kirjoitti:
"Eli tuossa oli TAAS MURROSVAIHE kyseessä, eli poikkeustapaus!!!!
Hah, hah, hah".
--
Kannattaa miettiä aina asiayhteyttä, mihin kulloinenkin tapahtuma liittyy.
Oletko koskaan ajatellut tätä tarkemmin.
Samarialaiset olivat sekakansaa, joita juutalaiset halveksivat.
Evankeliumin julistaminen samarialaisille ja pakanoille ei ollut aivan itsestään selvää Pietarillekaan, kuten ei muillekkaan apostoleille (Lue Apt.11:1-18).
Pietari sai vahvistuksen siitä, että evankeliumi kuuluu pakanoillekkin, ilmestyksen kautta.
JUMALA JULISTAA SAASTAISEN PUHTAAKSI
Apt. 10:9-23
Pietari sai hurmoksissa nähdä näyn. Taivaasta laskeutui esine, ”ikäänkuin suuren liinavaatteen”, joka oli täynnä erilaisia eläinlajeja (11,12).
Mukana oli myös sellaisia eläimiä, joita hurskas juutalainen ei voinut ilman inhon tunnetta syödä.
Jumala oli Mooseksen kautta säätänyt, mitä eläimiä sai syödä, mitä ei.
Kuitenkin nälkäistä Pietaria kehoitetaan syömään niitä. Vastusteleva Pietari (14) saa vastauksen, joka juutalaisen on miltei mahdoton käsittää; "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".
--
PIETARI KORNELIUKSEN LUONA
Apt. 10:24-33
Puheessaan alussa Korneliuksen taloon kokoontuneille pakanoille Pietari tuo julki näkynsä; Jumala oli tehnyt tiettäväksi sen, ettei kansallisuusrajoja ole Jumalan edessä (28).
Hyvä sanoma ( evankeliumi)kuuluu kaikille, myös pakanoille.
Evankeliumin sisällys on rauha (36) , jonka Kristus on tuonut Jumalan ja ihmisten välille, olivatpa he sitten juutalaisia tai pakanoita (Ef. 2:11-14).
--
Vasta Pietarin selonteko Jerusalemissa näystään ja Corneliuksen kodissa vierailustaan (Apt. 10:9-48) avaa muidenkin ymmärryksen:
"Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi" (Apt.11:18).mitä kirjoittaa.
Jumalan sana ei muutu asiayhteyden mukaan!
UT:n linja on kaikille sama, kuten se oli samaria-
laisille ja Korneliukselle!
Jeesuksen lähetyskäsky koski koko maailmaa, joten
ei opetuslasten tarvinnut tehdä poikkeuksia sen
suhteen, eikä muuttaa kastekäytäntöä tilanteen
mukaan.
Sinä et pääse tuosta tavastasi niputtaa veikaste
ja Pyhän-Hengen kaste yhteen nippuun. Kas kun
et laita siihen ehtoollistakin!
Jospa nuo Raamatun ehtoollistapauksetkin olivat poikkeustapauksia!
Tee sinäkin nyt edes kerran poikkeus ja usko niinkuin on kirjoitettu.
Jätä nuo Väisäsen selitykset vähemmälle, niin
saat itsekin kokea, että Jumalan lupaukset pitä-
vät paikkansa: Kannattaa miettiä kirjoitti:
mitä kirjoittaa.
Jumalan sana ei muutu asiayhteyden mukaan!
UT:n linja on kaikille sama, kuten se oli samaria-
laisille ja Korneliukselle!
Jeesuksen lähetyskäsky koski koko maailmaa, joten
ei opetuslasten tarvinnut tehdä poikkeuksia sen
suhteen, eikä muuttaa kastekäytäntöä tilanteen
mukaan.
Sinä et pääse tuosta tavastasi niputtaa veikaste
ja Pyhän-Hengen kaste yhteen nippuun. Kas kun
et laita siihen ehtoollistakin!
Jospa nuo Raamatun ehtoollistapauksetkin olivat poikkeustapauksia!
Tee sinäkin nyt edes kerran poikkeus ja usko niinkuin on kirjoitettu.
Jätä nuo Väisäsen selitykset vähemmälle, niin
saat itsekin kokea, että Jumalan lupaukset pitä-
vät paikkansa:"Jätä nuo Väisäsen selitykset vähemmälle,...".
--
Minulla ei ole Väisäsen kirjaa enkä ole sitä lukenut!
Oletko sinä?- sinulla on
Tapio522 kirjoitti:
"Jätä nuo Väisäsen selitykset vähemmälle,...".
--
Minulla ei ole Väisäsen kirjaa enkä ole sitä lukenut!
Oletko sinä?katekismus. Mitä mieltä olet, onko katekismuksessa esitetyt opinkappaleet kaikki Raamatun ilmoituksen mukaisia? Voitko sanoa aamenen kaikkiin katekismuksen opinkappaleisiin?
- merim.raimo
1.Tim.2:5 kirjoitti:
"* Pitää muistaa, että Pietari saanasi juutalaislle, ja heiltä vaadittiin enemmän kuin pakanoilta.
* Heidän tuli ehdottomasti sanoutua irti juutalisuudestaan ja synägoogan jäsenyydestä, tätä "rasitetta" ei ollut pakoista pelastuneilla. "
* Mohikaani veli, nyt sinä valitettavasti opetat väärin.
----
Apostolien teot:
16:3 Paavali tahtoi häntä mukaansa matkalle ja otti hänet ja ympärileikkasi hänet juutalaisten tähden, joita oli niillä paikkakunnilla; sillä kaikki tiesivät, että hänen isänsä oli kreikkalainen.
----------
Apostolien teot:
23:6 Mutta koska Paavali tiesi osan heistä olevan saddukeuksia ja toisen osan fariseuksia, huusi hän neuvoston edessä: "Miehet, veljet, minä olen fariseus, fariseusten jälkeläinen; toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen tähden minä olen tuomittavana."
-----------
Apostolien teot:
9:20 Ja kohta hän saarnasi synagoogissa Jeesusta, julistaen, että hän on Jumalan Poika.
Apostolien teot:
13:5 Ja tultuaan Salamiiseen he julistivat Jumalan sanaa juutalaisten synagoogissa, ja heillä oli mukanaan myös Johannes, palvelijana.
Apostolien teot:
13:14 Mutta he vaelsivat Pergestä eteenpäin ja saapuivat Pisidian Antiokiaan; ja he menivät synagoogaan sapatinpäivänä ja istuutuivat.
Apostolien teot:
13:15 Ja sittenkuin lakia ja profeettoja oli luettu, lähettivät synagoogan esimiehet sanomaan heille: "Miehet, veljet, jos teillä on jokin kehoituksen sana kansalle, niin puhukaa."
Apostolien teot:
13:43 Kun synagoogasta hajaannuttiin, seurasivat monet juutalaiset ja jumalaapelkääväiset käännynnäiset Paavalia ja Barnabasta, jotka puhuivat heille ja kehoittivat heitä pysymään Jumalan armossa.
Apostolien teot:
14:1 Ikonionissa he samoin menivät juutalaisten synagoogaan ja puhuivat niin, että suuri joukko sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskoi.
Apostolien teot:
15:21 Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."
Apostolien teot:
17:1 Ja he matkustivat Amfipolin ja Apollonian kautta ja tulivat Tessalonikaan, jossa oli juutalaisten synagooga.
Apostolien teot:
17:10 Mutta veljet lähettivät heti yötä myöten Paavalin ja Silaan Bereaan. Ja kun he olivat saapuneet sinne, menivät he juutalaisten synagoogaan.
Apostolien teot:
17:17 Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.
Apostolien teot:
18:4 Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan.
Apostolien teot:
18:7 Ja hän lähti sieltä ja meni erään Titius Justus nimisen jumalaapelkääväisen miehen tykö, jonka talo oli aivan synagoogan vieressä.
Apostolien teot:
18:8 Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.
Apostolien teot:
18:19 Ja he saapuivat Efesoon; sinne hän jätti heidät. Ja hän meni synagoogaan ja keskusteli juutalaisten kanssa.
Apostolien teot:
18:26 Hän rupesi rohkeasti puhumaan synagoogassa. Mutta kun Priskilla ja Akylas olivat häntä kuunnelleet, ottivat he hänet luokseen ja selvittivät hänelle tarkemmin Jumalan tien.
Apostolien teot:
19:8 Ja hän meni synagoogaan, ja kolmen kuukauden ajan hän puhui heidän kanssansa rohkeasti ja vakuuttavasti Jumalan valtakunnasta.
Ilmestyskirja:
2:9 Minä tiedän sinun ahdistuksesi ja köyhyytesi - sinä olet kuitenkin rikas - ja mitä pilkkaa sinä kärsit niiltä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan ovat saatanan synagooga.
Ilmestyskirja:
3:9 Katso, minä annan sinulle saatanan synagoogasta niitä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan valhettelevat; katso, minä olen saattava heidät siihen, että he tulevat ja kumartuvat sinun jalkojesi eteen ja ymmärtävät, että minä sinua rakastan.Tämänpäivän Messiaaniset Juutalaiset, ei ole samassa tilanteessa kuin silloin alussa, jos et usko, niin voit ihan hyvin mennä katsomaan Jerusalemiin, voivatko mennä julistamaan Jeesusta Kristusta Synakookiin ?
sinulla on kirjoitti:
katekismus. Mitä mieltä olet, onko katekismuksessa esitetyt opinkappaleet kaikki Raamatun ilmoituksen mukaisia? Voitko sanoa aamenen kaikkiin katekismuksen opinkappaleisiin?
Ylemmässä viestissäsi sanot: "...et halua luopua noista Väisäsen epäraamatullisista käsityksistä.
Aika erikoista".
--
Minusta taas on erikoista, että minun pitää luopua Väisäsen epäraamatullisista käsityksistä, vaikka en ole edes lukenut, mitä Väisänen kirjassaan opettaa.
Lisäksi, mistä tiedät, mitä Väisänen opettaa, jos et itsekkään ole lukenut hänen kirjaansa?
Löysin kirjasta mainoksen (Kirjoja on kaksikin), jos haluat tutustua niihin.
http://matti.vaisanen.sekl.fi/main.htmsinulla on kirjoitti:
katekismus. Mitä mieltä olet, onko katekismuksessa esitetyt opinkappaleet kaikki Raamatun ilmoituksen mukaisia? Voitko sanoa aamenen kaikkiin katekismuksen opinkappaleisiin?
Kysyt:
"Mitä mieltä olet, onko katekismuksessa esitetyt opinkappaleet kaikki Raamatun ilmoituksen mukaisia..."
--
Kristityn ei pitäisi olla vain toisten ihmisten opetusten varassa; on itsekkin tutkittava kirjoituksista, onko opetus sen mukaista kuin on kirjoitettu.
Berean kristityistä sanotaan, että "he ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa" (Apt 17:11).
Pyrkikäämme mekin tähän!
Jokaisen kristityn tulisi lukea ahkerasti Raamattua vahvistuakseen uskossaan.- 1.Tim.2:5
merim.raimo kirjoitti:
Tämänpäivän Messiaaniset Juutalaiset, ei ole samassa tilanteessa kuin silloin alussa, jos et usko, niin voit ihan hyvin mennä katsomaan Jerusalemiin, voivatko mennä julistamaan Jeesusta Kristusta Synakookiin ?
Paavali ja muut apostolit elivät silloin täydessä sovussa muiden juutalaisten kanssa koska olivat yhä juutalaisia. He edustivat erästä juutalaisten lahkoa. Vertaa luterilainen seurakunta vastaan helluntailaisseurakunta.
Jokin vuosisata sitten pääsi helposti hengestään noitana roviolla. Enään ei ole niin. Jos et usko, niin voit ihan hyvin mennä luuta ja kissa kainalossa kirkkoon katsomaan, julistaen samalla suureen ääneen aurinkoa aurinkokunnan keskipisteenä, pistävätkö roviolle ? - saatavilla ainakin
Tapio522 kirjoitti:
Kysyt:
"Mitä mieltä olet, onko katekismuksessa esitetyt opinkappaleet kaikki Raamatun ilmoituksen mukaisia..."
--
Kristityn ei pitäisi olla vain toisten ihmisten opetusten varassa; on itsekkin tutkittava kirjoituksista, onko opetus sen mukaista kuin on kirjoitettu.
Berean kristityistä sanotaan, että "he ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa" (Apt 17:11).
Pyrkikäämme mekin tähän!
Jokaisen kristityn tulisi lukea ahkerasti Raamattua vahvistuakseen uskossaan.meidän kirjastossamme, ja jos vähäkin selaa sitä , niin huomaa, miten kauas Väisänen on poikennut UT:n opetuksesta.
Se on tyypillistä luterilaista vesi-magia oppia.
Vesi tekee kaiken.
Eräässä kirjassaan väisänen kertoo tarinan siitä, kuinka hän neuvoi erästä epäilevää naista laitta-
maan kastetodoistuksensa seinälle, niin se vakuutt-
taisi naista siitä, että kasteenarmo riittää!!!!
Se on vähän samanlaista kuin katolisten Marian palvonta!
Mutta sitä vieläkin ihmettelen, että sinä et malta luopua tuosta epäraamatullisista "niputus-
opistasi", jossa kasteessa ihminen saa kaikki,
Pyhän-Hengen ja pelastuksen! - Mistä syystä
1.Tim.2:5 kirjoitti:
Matteuksen evankeliumi:
10:1 Ja hän kutsui tykönsä ne kaksitoista opetuslastaan ja antoi heille vallan ajaa ulos saastaisia henkiä ja parantaa kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta.
Matteuksen evankeliumi:
10:20 Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä.
Johanneksen evankeliumi:
4:21 Jeesus sanoi hänelle: "Vaimo, usko minua! Tulee aika, jolloin ette rukoile Isää tällä vuorella ettekä Jerusalemissa.
4:22 Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tunnemme. Sillä pelastus on juutalaisista.
4:23 Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.
4:24 Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."
2.Korinttolaiskirje:
3:17 Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.
Markuksen evankeliumi:
1:4 niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi.
Luukkaan evankeliumi:
3:21 Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni
3:22 ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt."
Johanneksen evankeliumi:
7:28 Niin Jeesus puhui pyhäkössä suurella äänellä, opetti ja sanoi: "Te tunnette minut ja tiedätte, mistä minä olen; ja itsestäni minä en ole tullut, vaan hän, joka minut on lähettänyt, on oikea lähettäjä, ja häntä te ette tunne.
Johanneksen evankeliumi:
12:49 Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.
Luukkaan evankeliumi:
2:21 Kun sitten kahdeksan päivää oli kulunut ja lapsi oli ympärileikattava, annettiin hänelle nimi Jeesus, jonka enkeli oli hänelle antanut, ennenkuin hän sikisi äitinsä kohdussa.
2:22 Ja kun heidän puhdistuspäivänsä, Mooseksen lain mukaan, olivat täyttyneet, veivät he hänet ylös Jerusalemiin asettaaksensa hänet Herran eteen
2:23 - niinkuin on kirjoitettuna Herran laissa: "Jokainen miehenpuoli, joka avaa äidinkohdun, luettakoon Herralle pyhitetyksi" -
Luukkaan evankeliumi:
3:23 Ja hän, Jeesus, oli alottaessaan vaikutuksensa noin kolmenkymmenen vuoden vanha, ja oli, niinkuin luultiin, Joosefin poika. Joosef oli Eelin poika,
Luukkaan evankeliumi:
3:23 Ja hän, Jeesus, oli alottaessaan vaikutuksensa noin kolmenkymmenen vuoden vanha, ja oli, NIINKUIN LUULTIIN, Joosefin poika. Joosef oli Eelin poika,
"Te tunnette minut ja tiedätte, mistä minä olen;
Luukkaan evankeliumi:
3:23 JA HÄN, JEESUS, OLI ALOTTAESSAAN VAIKUTUKSENSA NOIN KOLMENKYMMENEN VUODEN VANHA, JA OLI, niinkuin luultiin,
JOOSEFIN POIKA. JOOSEF OLI EELIN POIKA,
"TE TUNNETTE MINUT JA TIEDÄTTE, MISTÄ MINÄ OLEN;näitä kohtauksia tulee?
- 1.Tim.2:5
Mistä syystä kirjoitti:
näitä kohtauksia tulee?
Voi mennä useitakin päiviä tai viikkoja, kun en täällä käy ja silloinhan ei täällä noita "raamatunlausehepuleita" minun osaltani esiinny.
Näitä "kohtauksia" tulee vain täällä ollessani.
Nytkin oli tarkoitus vain piipahtaa täällä hetki tänään kun on muutakin tekemistä.
Koeta kestää ja kärsiä poissaoloni sinulle aiheuttama ikävä. Kyllä minä taas tänne tulen "raamatunlausehepuloimaan" kun liikenee aikaa.
Hauskaa päivän jatkoa sinulle!
Älä murru ikävään ja suruun!
Minä tulen pian takaisin! - Pistä tulemaan
1.Tim.2:5 kirjoitti:
Voi mennä useitakin päiviä tai viikkoja, kun en täällä käy ja silloinhan ei täällä noita "raamatunlausehepuleita" minun osaltani esiinny.
Näitä "kohtauksia" tulee vain täällä ollessani.
Nytkin oli tarkoitus vain piipahtaa täällä hetki tänään kun on muutakin tekemistä.
Koeta kestää ja kärsiä poissaoloni sinulle aiheuttama ikävä. Kyllä minä taas tänne tulen "raamatunlausehepuloimaan" kun liikenee aikaa.
Hauskaa päivän jatkoa sinulle!
Älä murru ikävään ja suruun!
Minä tulen pian takaisin!vähintään 3 metriä pitkiä litanioita! Toimii varmaan hyvänä terapiamuotona. :))
saatavilla ainakin kirjoitti:
meidän kirjastossamme, ja jos vähäkin selaa sitä , niin huomaa, miten kauas Väisänen on poikennut UT:n opetuksesta.
Se on tyypillistä luterilaista vesi-magia oppia.
Vesi tekee kaiken.
Eräässä kirjassaan väisänen kertoo tarinan siitä, kuinka hän neuvoi erästä epäilevää naista laitta-
maan kastetodoistuksensa seinälle, niin se vakuutt-
taisi naista siitä, että kasteenarmo riittää!!!!
Se on vähän samanlaista kuin katolisten Marian palvonta!
Mutta sitä vieläkin ihmettelen, että sinä et malta luopua tuosta epäraamatullisista "niputus-
opistasi", jossa kasteessa ihminen saa kaikki,
Pyhän-Hengen ja pelastuksen!"...Se on tyypillistä luterilaista vesi-magia oppia.
Vesi tekee kaiken".
---
Ilmeisesti pidät kastetta pelkkänä vetenä, johon ei liity mitenkään Isä ja Poika ja Pyhä Henki (Matt.28:19)!- ei näytä
Tapio522 kirjoitti:
"...Se on tyypillistä luterilaista vesi-magia oppia.
Vesi tekee kaiken".
---
Ilmeisesti pidät kastetta pelkkänä vetenä, johon ei liity mitenkään Isä ja Poika ja Pyhä Henki (Matt.28:19)!olevan pelkkää vettä, vaan sinulle tuolla edellä mainitsemasi niputuksen vuoksi se näyttää olevan täydellinen pelastus. Elikkä jos pelastus ja Pyhän Hengen lahjakin tulee kasteessa niin mihin tarvitaan usko Jeesukseen, josta Raamattu niin paljon puhuu?
1.Tim.2:5 kirjoitti:
"* Pitää muistaa, että Pietari saanasi juutalaislle, ja heiltä vaadittiin enemmän kuin pakanoilta.
* Heidän tuli ehdottomasti sanoutua irti juutalisuudestaan ja synägoogan jäsenyydestä, tätä "rasitetta" ei ollut pakoista pelastuneilla. "
* Mohikaani veli, nyt sinä valitettavasti opetat väärin.
----
Apostolien teot:
16:3 Paavali tahtoi häntä mukaansa matkalle ja otti hänet ja ympärileikkasi hänet juutalaisten tähden, joita oli niillä paikkakunnilla; sillä kaikki tiesivät, että hänen isänsä oli kreikkalainen.
----------
Apostolien teot:
23:6 Mutta koska Paavali tiesi osan heistä olevan saddukeuksia ja toisen osan fariseuksia, huusi hän neuvoston edessä: "Miehet, veljet, minä olen fariseus, fariseusten jälkeläinen; toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen tähden minä olen tuomittavana."
-----------
Apostolien teot:
9:20 Ja kohta hän saarnasi synagoogissa Jeesusta, julistaen, että hän on Jumalan Poika.
Apostolien teot:
13:5 Ja tultuaan Salamiiseen he julistivat Jumalan sanaa juutalaisten synagoogissa, ja heillä oli mukanaan myös Johannes, palvelijana.
Apostolien teot:
13:14 Mutta he vaelsivat Pergestä eteenpäin ja saapuivat Pisidian Antiokiaan; ja he menivät synagoogaan sapatinpäivänä ja istuutuivat.
Apostolien teot:
13:15 Ja sittenkuin lakia ja profeettoja oli luettu, lähettivät synagoogan esimiehet sanomaan heille: "Miehet, veljet, jos teillä on jokin kehoituksen sana kansalle, niin puhukaa."
Apostolien teot:
13:43 Kun synagoogasta hajaannuttiin, seurasivat monet juutalaiset ja jumalaapelkääväiset käännynnäiset Paavalia ja Barnabasta, jotka puhuivat heille ja kehoittivat heitä pysymään Jumalan armossa.
Apostolien teot:
14:1 Ikonionissa he samoin menivät juutalaisten synagoogaan ja puhuivat niin, että suuri joukko sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskoi.
Apostolien teot:
15:21 Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."
Apostolien teot:
17:1 Ja he matkustivat Amfipolin ja Apollonian kautta ja tulivat Tessalonikaan, jossa oli juutalaisten synagooga.
Apostolien teot:
17:10 Mutta veljet lähettivät heti yötä myöten Paavalin ja Silaan Bereaan. Ja kun he olivat saapuneet sinne, menivät he juutalaisten synagoogaan.
Apostolien teot:
17:17 Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.
Apostolien teot:
18:4 Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan.
Apostolien teot:
18:7 Ja hän lähti sieltä ja meni erään Titius Justus nimisen jumalaapelkääväisen miehen tykö, jonka talo oli aivan synagoogan vieressä.
Apostolien teot:
18:8 Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.
Apostolien teot:
18:19 Ja he saapuivat Efesoon; sinne hän jätti heidät. Ja hän meni synagoogaan ja keskusteli juutalaisten kanssa.
Apostolien teot:
18:26 Hän rupesi rohkeasti puhumaan synagoogassa. Mutta kun Priskilla ja Akylas olivat häntä kuunnelleet, ottivat he hänet luokseen ja selvittivät hänelle tarkemmin Jumalan tien.
Apostolien teot:
19:8 Ja hän meni synagoogaan, ja kolmen kuukauden ajan hän puhui heidän kanssansa rohkeasti ja vakuuttavasti Jumalan valtakunnasta.
Ilmestyskirja:
2:9 Minä tiedän sinun ahdistuksesi ja köyhyytesi - sinä olet kuitenkin rikas - ja mitä pilkkaa sinä kärsit niiltä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan ovat saatanan synagooga.
Ilmestyskirja:
3:9 Katso, minä annan sinulle saatanan synagoogasta niitä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan valhettelevat; katso, minä olen saattava heidät siihen, että he tulevat ja kumartuvat sinun jalkojesi eteen ja ymmärtävät, että minä sinua rakastan.kuluu aloituksen vastaukseeni?
ei näytä kirjoitti:
olevan pelkkää vettä, vaan sinulle tuolla edellä mainitsemasi niputuksen vuoksi se näyttää olevan täydellinen pelastus. Elikkä jos pelastus ja Pyhän Hengen lahjakin tulee kasteessa niin mihin tarvitaan usko Jeesukseen, josta Raamattu niin paljon puhuu?
Kysyt: "... jos pelastus ja Pyhän Hengen lahjakin tulee kasteessa niin mihin tarvitaan usko Jeesukseen, josta Raamattu niin paljon puhuu?
--
Raamattu sanoo:
-Mark.16:16
"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen".
-1.Piet.3:21
"Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,...".
Nooa pelastui arkissa veden kautta (1.Piet.3:20).
Vesi hukuttaa, mutta se myös pelastaa. Kristillinen kaste on se väline, joka välittää Jumalan armon Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta (21).
Kaste ei siis ole pelkkää vettä!Tapio522 kirjoitti:
Mohikaani_27 * "Uskovainen kastettiin, hän oli jo saanut syntinsä anteeksi, kun hänet kastettiin, eikä vasta kasteessa".
--
Oletko sitä mieltä, että Pietarin olisi pitänyt sanoa näin:
”Kääntykää ja ottakaa vastaan Jeesus Kristus, niin syntinne annetaan anteeksi ja saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Kastautukaa sitten merkiksi uskoontulostanne.”sanoa?
* Pietari saarnasi juutalisille, pakanoilta ei koskaan ole vaadittu kasteelle menoa, ennen kuin saavat syntinsä anteeksi! Pietari ei saarnannut paknoille, tässä tilaisuudessa.
* Paavali ei koskaan saarnatessaan pakannoille, ei koskaan vaatinut heitä menemään kasteelle, että saisivat syntinsä anteeksi.
* Sinun on vaan hyväksyttävä tämä tosiasia, vaikka se vie sinulta pohjan vauvakasteelta.
* Jos esität Raamatun kohdan, missä Paavali vaatii pakanoilta samalla tavalla kuin Pietari juutalaisilta, "Tehkää parannus, ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."
* Jos löydät saman Paavalin saarnoista pakanoille, olen kanssasi samaa mieltä?
* Ja kyllä Pietari käski juutalaisiakin ensin tekemään parannuksen, ennenkuin menivät kasteelle. Ei hekään kasteessa saaneet syntejä anteeksi, vaan kun tekivät parannuksen ansin, se oli ehto, että kastettiin, Pietari vaati tätä juutalaisilta, ei pakanoilta koskaan eikä missään. Muutenhan tässä olsi iso ristiriita?
* Sanoppa sinä Tapio, miksi vain Pietari vaati kasteelle menoa juutalaislta? Miksi Paavali ei vaatinut samaa pakanoilta?
* Jos juutalaiset saivat syntinsä anteeksi kasteessa, miksi sitten pakanat siavat syntinsä anteeksi ennen kastetta, ja vieläpä täytettiin Pyhällä Hengellä ennen vesikastetta? Selitäppä sinä tuo?
* Ja osaathan sinä lukea, Pyhä Henki tuli kaikkien päälle, jotka kuulivat Pietarin puheen, kun hän piti kokousta Korneliuksien kotona. Ja sitten vasta heidät kastettiin, vaikka olivat JO saaneet Pyhä Hengen. Tämän perusteella Pyhä Henki ei ole sidottu kasteeseen.
* Pietari vielä totesi, että kuka voi estää kastmasta näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen, niikuin hekin, eli juutalaiset, ja niin hän käski kastaa heidät.
* Ja tästä on monia esimerkiä Apostolien teoissa, että Pyhä Hengen kaste ei ole sidoksissa vaesikasteeseen millään tavalla.
* Muita kriteereitä ei ole, kuin että on uudestisyntynyt!Mohikaani_27 kirjoitti:
sanoa?
* Pietari saarnasi juutalisille, pakanoilta ei koskaan ole vaadittu kasteelle menoa, ennen kuin saavat syntinsä anteeksi! Pietari ei saarnannut paknoille, tässä tilaisuudessa.
* Paavali ei koskaan saarnatessaan pakannoille, ei koskaan vaatinut heitä menemään kasteelle, että saisivat syntinsä anteeksi.
* Sinun on vaan hyväksyttävä tämä tosiasia, vaikka se vie sinulta pohjan vauvakasteelta.
* Jos esität Raamatun kohdan, missä Paavali vaatii pakanoilta samalla tavalla kuin Pietari juutalaisilta, "Tehkää parannus, ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."
* Jos löydät saman Paavalin saarnoista pakanoille, olen kanssasi samaa mieltä?
* Ja kyllä Pietari käski juutalaisiakin ensin tekemään parannuksen, ennenkuin menivät kasteelle. Ei hekään kasteessa saaneet syntejä anteeksi, vaan kun tekivät parannuksen ansin, se oli ehto, että kastettiin, Pietari vaati tätä juutalaisilta, ei pakanoilta koskaan eikä missään. Muutenhan tässä olsi iso ristiriita?
* Sanoppa sinä Tapio, miksi vain Pietari vaati kasteelle menoa juutalaislta? Miksi Paavali ei vaatinut samaa pakanoilta?
* Jos juutalaiset saivat syntinsä anteeksi kasteessa, miksi sitten pakanat siavat syntinsä anteeksi ennen kastetta, ja vieläpä täytettiin Pyhällä Hengellä ennen vesikastetta? Selitäppä sinä tuo?
* Ja osaathan sinä lukea, Pyhä Henki tuli kaikkien päälle, jotka kuulivat Pietarin puheen, kun hän piti kokousta Korneliuksien kotona. Ja sitten vasta heidät kastettiin, vaikka olivat JO saaneet Pyhä Hengen. Tämän perusteella Pyhä Henki ei ole sidottu kasteeseen.
* Pietari vielä totesi, että kuka voi estää kastmasta näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen, niikuin hekin, eli juutalaiset, ja niin hän käski kastaa heidät.
* Ja tästä on monia esimerkiä Apostolien teoissa, että Pyhä Hengen kaste ei ole sidoksissa vaesikasteeseen millään tavalla.
* Muita kriteereitä ei ole, kuin että on uudestisyntynyt!Mohikaani_27* Sanoppa sinä Tapio, miksi vain Pietari vaati kasteelle menoa juutalaisilta? Miksi Paavali ei vaatinut samaa pakanoilta?
---
Nyt en ymmärrä kysymystäsi!
Kyllä Paavali ymmärsi Pietarin tavoin (Apt.2:38), että usko, kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahja liittyvät kiinteästi yhteen.
Tämähän tulee varsin hyvin esiin Apt. 19:1–7
Paavalin kysymys on erittäin erikoinen: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon"? (jae 2)
Efeson Opetuslapset eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä
Eivät olleet edes kuulleet Pyhästä Hengestä (2)
Heidät oli kastettu Johanneksen kasteella, ei Kristuksen nimessä (19:3)
Eivät oikeasti tunteneet Jeesusta (19:4)
Heiltä puuttui kaste, usko, Pyhä Henki, Kristuksen tunteminen
Efesoksen opetuslapset eivät ole seurakuntalaisen ”prototyyppejä”
--
Paavalin kysyy "millä kasteella te sitten olette kastetut" (3), kun saa kuulla, ettei Efeson opetuslapsilla ollut Pyhää Henkeä.
Paavali liittää näin, Pietarin tavoin, Pyhän Hengen saamisen kasteeseen.- Vai että kaste
Tapio522 kirjoitti:
Kysyt: "... jos pelastus ja Pyhän Hengen lahjakin tulee kasteessa niin mihin tarvitaan usko Jeesukseen, josta Raamattu niin paljon puhuu?
--
Raamattu sanoo:
-Mark.16:16
"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen".
-1.Piet.3:21
"Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,...".
Nooa pelastui arkissa veden kautta (1.Piet.3:20).
Vesi hukuttaa, mutta se myös pelastaa. Kristillinen kaste on se väline, joka välittää Jumalan armon Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta (21).
Kaste ei siis ole pelkkää vettä!välittää Jumalan armon!!!!!!
Tuo on sitä sakramenttimagiaa!
Entä jos vettä ei ole saatavilla? Silloinko ei
voi pelastua?
Jumalan armo on Jeesuksessa Kristuksessa, ja USKO
JEESUKSEEN VÄLITTÄÄ JUMALAN ARMON!!!!! Ei vesi!
Armosta te olette pelastetut, USKON KAUTTA, ette
tekojen (kasteen) kautta, ettei kukaan kerskaisi"
Ef 2:8.
Sinun Tapio kannattaisi joskus ajatellakin, mitä
Raamatussa sanotaan, eikä kelata noita lute-
rilaisia sakramentteihin perustuvia harhaoppeja.
Vai oletko todella sitä mieltä, että vanhempien teko on Jumalan armoa vauvalle?
Sehän on PAKKOARMOA! - ML213
Vai että kaste kirjoitti:
välittää Jumalan armon!!!!!!
Tuo on sitä sakramenttimagiaa!
Entä jos vettä ei ole saatavilla? Silloinko ei
voi pelastua?
Jumalan armo on Jeesuksessa Kristuksessa, ja USKO
JEESUKSEEN VÄLITTÄÄ JUMALAN ARMON!!!!! Ei vesi!
Armosta te olette pelastetut, USKON KAUTTA, ette
tekojen (kasteen) kautta, ettei kukaan kerskaisi"
Ef 2:8.
Sinun Tapio kannattaisi joskus ajatellakin, mitä
Raamatussa sanotaan, eikä kelata noita lute-
rilaisia sakramentteihin perustuvia harhaoppeja.
Vai oletko todella sitä mieltä, että vanhempien teko on Jumalan armoa vauvalle?
Sehän on PAKKOARMOA!Voihan tänäkin päivänä tapahtua samoin kuin ristinryövärille, että pelastuu ja menhetyy ilman vesikastetta.
Niin, sydämenusko on se tärkein tekijä pelastuksessa.Sitäkään en ymmärrä Tapion ymmärryksessä, miten kastevesi voisi olla erikoista tai pyhää.Ihmisiähön kastetaan samassa vedessä, josta ongitaan kaloja tai ajellaan moottorikelkalla talven jäilllä.Näin Suomen olosuhteita ajatellen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433504Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4372944Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan222801Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831867- 871497
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541370- 921145
- 1011117
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721113Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.31930