varainsiirtovero

kepatti

tarviiko vanhemmilta lahjaksi saadusta kesämökistä maksaa varainsiirtovero?jos tarvii ,niin kuka määrittää lahjan arvon?

12

2654

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • putte

Varainsiirtovero maksetaan vastikkeellisista kaupoista. Lahja on vastikkeeton.

• verokarhu tulee!

Jos lahjan arvoa ei ole lahjakirjassa määritelty, tai on määritelty aivan alakanttiin, verottaja kyllä määrittelee arvon ihan itse.

Muistathan, että kiinteistön lahjoitus täytyy tehdä samassa määrämuodossa kuin kiinteistön kauppa ja saajan on lainhuudatettava saantonsa. No toki tämän tiesitkin.

• menee...

ja se on suurempi kuin varainsiirtovero.

• kepatti

jos mökin arvoksi merkkaamme 15996 euroa.tämän summan vanhempani voi minulle ja puolisolleni lahjoittaa yhteensä ilman lahjaveroseuraamuksia.eikö tosiaan silloin mene mitään veroja?edes varainsiirtoveroa?

• --------
        kepatti kirjoitti:

jos mökin arvoksi merkkaamme 15996 euroa.tämän summan vanhempani voi minulle ja puolisolleni lahjoittaa yhteensä ilman lahjaveroseuraamuksia.eikö tosiaan silloin mene mitään veroja?edes varainsiirtoveroa?

Lahjasta ei makseta varainsiirtoveroa, jos et ole mitään maksanut (lahjaksi katsotaan myös mm alihintaan myynti).

Ilman lahjaveroa voi lahjoittaa yhdelle 3999 euron arvosta kolmen vuoden aikana eli vanhempasi voivat lahjoittaa sinulle 7998 euron arvosta ja sinulle ja puolisollesi juuri tuon 15996 euroa.

Huomaa kuitenkin että lahjan arvo on käypä arvo! Mikä on mökin oikea hinta?

Mutta jos mökin oikea hinta on tuo 15996 euroa niin silloin ei mene mitään veroa.

• kepatti
        -------- kirjoitti:

Lahjasta ei makseta varainsiirtoveroa, jos et ole mitään maksanut (lahjaksi katsotaan myös mm alihintaan myynti).

Ilman lahjaveroa voi lahjoittaa yhdelle 3999 euron arvosta kolmen vuoden aikana eli vanhempasi voivat lahjoittaa sinulle 7998 euron arvosta ja sinulle ja puolisollesi juuri tuon 15996 euroa.

Huomaa kuitenkin että lahjan arvo on käypä arvo! Mikä on mökin oikea hinta?

Mutta jos mökin oikea hinta on tuo 15996 euroa niin silloin ei mene mitään veroa.

kiitos selvennyksistä.kaipa verottaja itse lisää mökille arvoa,jos heillä on siihen aihetta.

• kysyä
        kepatti kirjoitti:

kiitos selvennyksistä.kaipa verottaja itse lisää mökille arvoa,jos heillä on siihen aihetta.

verotoimistosta sillä siinnä vaiheessa kun se on heidän edessään ja jos he toteavat että alihintaan on mennyt, niin maksat viivästyskorotkin...

• alihinnoitteluun
        kepatti kirjoitti:

Jos mökki on enemmän arvoinen, ei mene verottajalle läpi mikäli heitä kiinnostaa asiaan puuttua. Todennäköisesti kysely tömähtää heti, kun omistajanvaihdos heille selviää ja sitten ei auta selittelyt, lasku seuraa perästä.

Kannattaa laskea kumpi on oikealla hinnalla vähemmän, lahja- vai varainsiirtovero. Kauppahinnan pitää olla yli 75 % oikeasta arvosta, ettei kyse kumminkin ole lahjasta.
        Jos varainsiirtovero on pienempi, eikä vanhemmillasi ole muita perillisiä kuin sinä, voisi kaikkein halvimmaksi tulla ostaa mökki vanhemmiltasi velaksi ilman korkoa. Maksaisit puolisosi kanssa sen verran lyhennyksiä, että vanhempasi voisivat verotta lahjoittaa teille rahanne takaisin.

Jos päädytte saamaan mökin lahjaksi summalla, josta ei mene lahjaveroa, menee silloin varainsiirtovero. Mökki on kiinteää omaisuutta ja jotakin valtio joka tapauksessa tahtoo vetää välistä:)

• Nimetön
        alihinnoitteluun kirjoitti:

Jos mökki on enemmän arvoinen, ei mene verottajalle läpi mikäli heitä kiinnostaa asiaan puuttua. Todennäköisesti kysely tömähtää heti, kun omistajanvaihdos heille selviää ja sitten ei auta selittelyt, lasku seuraa perästä.

Kannattaa laskea kumpi on oikealla hinnalla vähemmän, lahja- vai varainsiirtovero. Kauppahinnan pitää olla yli 75 % oikeasta arvosta, ettei kyse kumminkin ole lahjasta.
        Jos varainsiirtovero on pienempi, eikä vanhemmillasi ole muita perillisiä kuin sinä, voisi kaikkein halvimmaksi tulla ostaa mökki vanhemmiltasi velaksi ilman korkoa. Maksaisit puolisosi kanssa sen verran lyhennyksiä, että vanhempasi voisivat verotta lahjoittaa teille rahanne takaisin.

Jos päädytte saamaan mökin lahjaksi summalla, josta ei mene lahjaveroa, menee silloin varainsiirtovero. Mökki on kiinteää omaisuutta ja jotakin valtio joka tapauksessa tahtoo vetää välistä:)

Kuka määrittelee tuon käyvän hinnan jonka verottaja sitten hyväksyy?

• kepatti
        Nimetön kirjoitti:

Kuka määrittelee tuon käyvän hinnan jonka verottaja sitten hyväksyy?

ja edellä joku väitti,ettei lahjasta menisi varainsiirtoveroa.kuinka on?

• putte
        kepatti kirjoitti:

ja edellä joku väitti,ettei lahjasta menisi varainsiirtoveroa.kuinka on?

Varainsiirtoveron määräytymisperusteena on maksettu vastike. Lahja on vastikeeton, joten siitä ei makseta varainsiirtoveroa. Nollasta eurosta neljä prosenttia on nolla.

• Mummuli

Lahjasta ei pitäisi varainsiirtoveroa mennä. Verottaja määrittelee mökin arvon tietyn taulukkoarvon mukaan. Taulukot löytyy verohallinnon sivuilta liitetiedostoista. Tontti on tietyssä arvossa per neliö ja mökki myös. Jos on perusteita, arvoa voidaan alentaa 40 % Esim. jos mökki on sähköistämätön. kantovesi yms. ei mukavuuksia lainkaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      193
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      702
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33