Pietari parantaa ramman, Apt.3:1-10

PIETARI PARANTAA RAMMAN
Apt. 3:1-10
---
3:1 Ja Pietari ja Johannes menivät pyhäkköön yhdeksännellä hetkellä, rukoushetkellä.

3:2 Silloin kannettiin esille miestä, joka oli ollut rampa hamasta äitinsä kohdusta ja jonka he joka päivä panivat pyhäkön niin kutsutun Kauniin portin pieleen anomaan almua pyhäkköön meneviltä.

3:3 Nähdessään Pietarin ja Johanneksen, kun he olivat menossa pyhäkköön, hän pyysi heiltä almua.

3:4 Niin Pietari ja Johannes katsoivat häneen kiinteästi, ja Pietari sanoi: "Katso meihin".

3:5 Ja hän tarkkasi heitä odottaen heiltä jotakin saavansa.

3:6 Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."

3:7 Ja hän tarttui hänen oikeaan käteensä ja nosti hänet ylös; ja heti hänen jalkansa ja nilkkansa vahvistuivat,
3:8 ja hän hypähti pystyyn, seisoi ja käveli; ja hän meni heidän kanssansa pyhäkköön, käyden ja hypellen ja ylistäen Jumalaa.

3:9 Ja kaikki kansa näki hänen kävelevän ja ylistävän Jumalaa;
3:10 ja he tunsivat hänet siksi, joka almuja saadakseen oli istunut pyhäkön Kauniin portin pielessä, ja he olivat täynnä hämmästystä ja ihmettelyä siitä, mikä hänelle oli tapahtunut.

17

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pietari ja Johannes olivat menossa Jerusalemin temppelissä pidettävään rukoushetkeen( 1). Temppelissä pidettiin kolme julkista jumalanpalvelusta päivittäin.
      Kuhunkin jumalanpalvelukseen kuuluivat tietyt psalmit.

      Kauniin portin luona he tapaavat miehen, joka oli ollut rampa äitinsä kohdusta asti (2). Siellä mies kerjäsi almuja.
      Tapahtuu jotain uskomatonta.

      Pietari kehoittaa rampaa miestä katsomaan heihin.
      Pietarilla on jotain parempaa annettavaa, kuin pelkkä almu.
      Hän ojentaa kätensä ja nostaa ramman ylös ja heti hänen jalkansa ja nilkkansa vahvistuvat (6,7).
      Mies hypähtää pystyyn, seisoo ja kävelee (8). Hämmästynyt kansan joukko näkee miehen kävelevän ja ylistävän Jumalaa (9).

      Luukas kertoo näin yksityiskohtaisesti parantumisihmeestä.
      Apostolit tiesivät saaneensa vallan parantaa sairaita, milloin Jumala tahtoi niin tapahtuvan.

      Mekin saamme rukoilla sairaitten puolesta. Markus päättää evankeliuminsa:
      ” Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi." (Mark. 16:17,18).

      Jotka uskovat, eivät seuraa merkkejä, vaan merkit seuraavat niitä, jotka uskovat.
      --
      4.
      Vaan miten sokeana nähdä voisi
      ja tiekö eksyneelle tuttu oisi,
      mitenkä rampa pääsee liikkumaan,
      mitenkä kuollut nousee haudastaan.

      8.
      Voimalla ryöstä saalis saatanalta
      ja sydämestä särje synnin valta.
      Tee rakkaammaksi mulle ristin tie,
      se armon tuntemiseen minut vie.
      (Virsi 371:4,8)
      --
      Pohdittavaa:

      Miksi vastaavia ihmeparantumisia, (esim syntymästään saakka ramman), näkee tänään niin harvoin?

      • to..

        vaan päivittäiset uhriseremoniat joiden lisäksi jatkuvasti teurastettiin yksityisten kiitos- puhdistus ym uhreja.Kukaan ei mennyt temppeliin jumalanpelvelukseen koska sellaisia ei ollut, teurastuksia toisinaan säesti leeviläisten laulu, tosin en ymmärrä miten eläinten kuolinhuutojen lomassa mitään muuta kuuli ja papit sanoivat määrätyt rukoukset jotka liittyivät uhreihin, mutta tuskin edes ne juutalaiset miehet jota puhdistautuneina saivat mennä lähimmäs, kuulivat niitäkään.


      • to.. kirjoitti:

        vaan päivittäiset uhriseremoniat joiden lisäksi jatkuvasti teurastettiin yksityisten kiitos- puhdistus ym uhreja.Kukaan ei mennyt temppeliin jumalanpelvelukseen koska sellaisia ei ollut, teurastuksia toisinaan säesti leeviläisten laulu, tosin en ymmärrä miten eläinten kuolinhuutojen lomassa mitään muuta kuuli ja papit sanoivat määrätyt rukoukset jotka liittyivät uhreihin, mutta tuskin edes ne juutalaiset miehet jota puhdistautuneina saivat mennä lähimmäs, kuulivat niitäkään.

        to.." Ei siellä ollut jumalanpalveluksia ..vaan päivittäiset uhriseremoniat joiden lisäksi jatkuvasti teurastettiin yksityisten kiitos- puhdistus ym uhreja.Kukaan ei mennyt temppeliin jumalanpelvelukseen koska sellaisia ei ollut,.."
        --
        Opetuslapset osallistuivat alkuaikoina temppelin jumalanpalveluselämään, johon kuuluivat mm. kolme rukoushetkeä ja päivittäiset aamu- ja iltauhrit (2.Moos.29:39).


      • miksi?

        Pohdittavaa:

        >>Miksi vastaavia ihmeparantumisia, (esim syntymästään saakka ramman), näkee tänään niin harvoin?


      • to..
        Tapio522 kirjoitti:

        to.." Ei siellä ollut jumalanpalveluksia ..vaan päivittäiset uhriseremoniat joiden lisäksi jatkuvasti teurastettiin yksityisten kiitos- puhdistus ym uhreja.Kukaan ei mennyt temppeliin jumalanpelvelukseen koska sellaisia ei ollut,.."
        --
        Opetuslapset osallistuivat alkuaikoina temppelin jumalanpalveluselämään, johon kuuluivat mm. kolme rukoushetkeä ja päivittäiset aamu- ja iltauhrit (2.Moos.29:39).

        olivat uhritoimituksia, pääosin eläinteurastuksia, mutta ruokauhrejakin oli. Päästäkseen sisään temppeliin ihmiset olivat joutuneet rituaalisesti puhdistautumaan, ei-juutalaiset joutuivat jäämään uloimmalle esipihalle, jos joku kielloista huolimatta meni sisemmälle, papeilla oli oikeus tappaa hänet, jopa jos kyseessä oli roomalainen. "Rukoushetket" olivat juuri määrätyt päivittäisuhrit ja niiden aikana pappien sanoma Shma, 10 käskyä ja barchu. Muitakin uhreja toimitettiin koko ajan, satoja, välillä tuhansia päivässä,ihmiset toivat kiitosuhrinsa, puhdistaumisuhrinsa, milloin mitäkin.


      • miksi? kirjoitti:

        Pohdittavaa:

        >>Miksi vastaavia ihmeparantumisia, (esim syntymästään saakka ramman), näkee tänään niin harvoin?

        Jeesus yleensä paransi kaikki hänen luokseen tulleet (Lk. 4:40).
        Paitsi Jeesuksen kotikaupungista Nasaretista sanotaan:
        ” Ja hän ei voinut siellä tehdä mitään voimallista tekoa, paitsi että paransi joitakuita sairaita panemalla kätensä heidän päälleen. (Mk 6:59).

        Jeesuksen parantamistoiminta liittyy hänen messiaskutsumukseensa (Matt. 11:2-5).
        Se merkitsi uuden ajan alkua ja oli kiinteästi yhteydessä hänen evankelioimistyöhönsä.


      • Pakanainen
        Tapio522 kirjoitti:

        Jeesus yleensä paransi kaikki hänen luokseen tulleet (Lk. 4:40).
        Paitsi Jeesuksen kotikaupungista Nasaretista sanotaan:
        ” Ja hän ei voinut siellä tehdä mitään voimallista tekoa, paitsi että paransi joitakuita sairaita panemalla kätensä heidän päälleen. (Mk 6:59).

        Jeesuksen parantamistoiminta liittyy hänen messiaskutsumukseensa (Matt. 11:2-5).
        Se merkitsi uuden ajan alkua ja oli kiinteästi yhteydessä hänen evankelioimistyöhönsä.

        parannettu? Eräässä kirjassa kerrotaan, kun Jeesus paransi sokean näkeväksi, niin sokea suuttui, kun hän näki maailman rumuuden ja kaiken lisäksi Jeesus vei häneltä kerjäystyön.
        Hän itki sitä, että täytyi nyt näkevänä mennä ihan oikeasti johonkin raskaaseen työhön jossa hän väsyisi ja se ei sopinut hänen luonteelleen.


      • Pakanainen
        Tapio522 kirjoitti:

        Jeesus yleensä paransi kaikki hänen luokseen tulleet (Lk. 4:40).
        Paitsi Jeesuksen kotikaupungista Nasaretista sanotaan:
        ” Ja hän ei voinut siellä tehdä mitään voimallista tekoa, paitsi että paransi joitakuita sairaita panemalla kätensä heidän päälleen. (Mk 6:59).

        Jeesuksen parantamistoiminta liittyy hänen messiaskutsumukseensa (Matt. 11:2-5).
        Se merkitsi uuden ajan alkua ja oli kiinteästi yhteydessä hänen evankelioimistyöhönsä.

        "kukaan ei ole profeetta omassa maassaan".


      • Pakanainen kirjoitti:

        "kukaan ei ole profeetta omassa maassaan".

        Luuk. 4:24 Ja hän jatkoi: "Totisesti: kukaan ei ole profeetta omalla maallaan.

        Firefoxiin tuli eilettäin oikoluku.
        Muistaakseni sun kanssa siitä on puhuttu.

        Nyt ei Mohikaani ja kumppanit pääse valittamaan kirjoitusvirheistä.


      • Tapio522
        Pakanainen kirjoitti:

        "kukaan ei ole profeetta omassa maassaan".

        Pakanainen:
        "kukaan ei ole profeetta omassa maassaan".
        --
        Mark.6:1-6

        JEESUS KÄY KOTIKAUPUNGISSAAN
        Mark. 6:1-6
        --
        6:1 Ja hän lähti sieltä ja meni kotikaupunkiinsa, ja hänen opetuslapsensa seurasivat häntä.

        6:2 Ja kun tuli sapatti, rupesi hän opettamaan synagoogassa; ja häntä kuullessaan monet hämmästyivät ja sanoivat: "Mistä tällä on kaikki tämä, ja mikä on se viisaus, joka on hänelle annettu? Ja mitä senkaltaiset voimalliset teot, jotka tapahtuvat hänen kättensä kautta?

        6:3 Eikö tämä ole se rakentaja, Marian poika ja Jaakobin ja Jooseen ja Juudaan ja Simonin veli? Ja eivätkö hänen sisarensa ole täällä meidän parissamme?" Ja he loukkaantuivat häneen.

        6:4 Niin Jeesus sanoi heille: "Ei ole profeetta halveksittu muualla kuin kotikaupungissaan ja sukulaistensa kesken ja kodissaan".

        6:5 Ja hän ei voinut siellä tehdä mitään voimallista tekoa, paitsi että paransi joitakuita sairaita panemalla kätensä heidän päälleen.

        6:6 Ja hän ihmetteli heidän epäuskoansa. Ja hän vaelsi ympäristössä, kulkien kylästä kylään, ja opetti.
        --
        Jeesuksen vierailu kotikaupungissaan Nasaretissa on hämmentävä.
        Jeesus tunnettiin siellä hyvin ja häntä kutsuttiin rakentajaksi (3). Ennen saarnaamistyötään Jeesus oli siis toiminut ”rakennusalalla”, luultavasti Joosef-isänsä apuna.

        Tapansa mukaan Hän meni sapattina synagoogaan ja rupesi opettamaan (2).
        Monet hämmästyvät hänen viisaudestaan ja voimateoista, joita Hän oli tehnyt (2).
        Kaikki asetettiin nyt kyseenalaisiksi.

        Juuri nasaretilaisten olisi pitänyt ymmärtää Jeesuksen viisauden ja voiman olevan Jumalasta, kun he parhaiten tiesivät, ettei se lähtenyt maallisesta koulutuksesta.

        Jeesusta kohdellaan huonosti. Hän joutuu toteamaan : "Ei ole profeetta halveksittu muualla kuin kotikaupungissaan ja sukulaistensa kesken ja kodissaan".
        Nasaretilaisten epäuskon tähden (Mitä Jeesuskin hämmästelee, 6) Jeesus ei voinut tehdä voimatöitä, paitsi paransi joitakin sairaita (5).

        Ihmismielen ylpeys ilmeni nasaretilaisten kohdalla siinä, että heidän oli vaikea antaa suurempaa arvoa juuri vertaisellensa.
        Kuten toteat, usein tänäänkin kuulee sanottavan: ”Ei kukaan ole profeetta omalla maallaan”.

        (Luuk. 4:16-30 tapaus on osittain kerrottu seikkaperäisemmin, mm. lisänä kerrotaan, että nasaretilaisten ynseys päättyy murhayritykseen.)


      • Pakanainen
        Pe.ku kirjoitti:

        Luuk. 4:24 Ja hän jatkoi: "Totisesti: kukaan ei ole profeetta omalla maallaan.

        Firefoxiin tuli eilettäin oikoluku.
        Muistaakseni sun kanssa siitä on puhuttu.

        Nyt ei Mohikaani ja kumppanit pääse valittamaan kirjoitusvirheistä.

        tiedosta.


      • to.. kirjoitti:

        olivat uhritoimituksia, pääosin eläinteurastuksia, mutta ruokauhrejakin oli. Päästäkseen sisään temppeliin ihmiset olivat joutuneet rituaalisesti puhdistautumaan, ei-juutalaiset joutuivat jäämään uloimmalle esipihalle, jos joku kielloista huolimatta meni sisemmälle, papeilla oli oikeus tappaa hänet, jopa jos kyseessä oli roomalainen. "Rukoushetket" olivat juuri määrätyt päivittäisuhrit ja niiden aikana pappien sanoma Shma, 10 käskyä ja barchu. Muitakin uhreja toimitettiin koko ajan, satoja, välillä tuhansia päivässä,ihmiset toivat kiitosuhrinsa, puhdistaumisuhrinsa, milloin mitäkin.

        Kiitos tarkennuksista!

        Tässä kuva temppelirakennuksesta:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Herodeksen_temppeli


      • Pakanainen
        Tapio522 kirjoitti:

        Pakanainen:
        "kukaan ei ole profeetta omassa maassaan".
        --
        Mark.6:1-6

        JEESUS KÄY KOTIKAUPUNGISSAAN
        Mark. 6:1-6
        --
        6:1 Ja hän lähti sieltä ja meni kotikaupunkiinsa, ja hänen opetuslapsensa seurasivat häntä.

        6:2 Ja kun tuli sapatti, rupesi hän opettamaan synagoogassa; ja häntä kuullessaan monet hämmästyivät ja sanoivat: "Mistä tällä on kaikki tämä, ja mikä on se viisaus, joka on hänelle annettu? Ja mitä senkaltaiset voimalliset teot, jotka tapahtuvat hänen kättensä kautta?

        6:3 Eikö tämä ole se rakentaja, Marian poika ja Jaakobin ja Jooseen ja Juudaan ja Simonin veli? Ja eivätkö hänen sisarensa ole täällä meidän parissamme?" Ja he loukkaantuivat häneen.

        6:4 Niin Jeesus sanoi heille: "Ei ole profeetta halveksittu muualla kuin kotikaupungissaan ja sukulaistensa kesken ja kodissaan".

        6:5 Ja hän ei voinut siellä tehdä mitään voimallista tekoa, paitsi että paransi joitakuita sairaita panemalla kätensä heidän päälleen.

        6:6 Ja hän ihmetteli heidän epäuskoansa. Ja hän vaelsi ympäristössä, kulkien kylästä kylään, ja opetti.
        --
        Jeesuksen vierailu kotikaupungissaan Nasaretissa on hämmentävä.
        Jeesus tunnettiin siellä hyvin ja häntä kutsuttiin rakentajaksi (3). Ennen saarnaamistyötään Jeesus oli siis toiminut ”rakennusalalla”, luultavasti Joosef-isänsä apuna.

        Tapansa mukaan Hän meni sapattina synagoogaan ja rupesi opettamaan (2).
        Monet hämmästyvät hänen viisaudestaan ja voimateoista, joita Hän oli tehnyt (2).
        Kaikki asetettiin nyt kyseenalaisiksi.

        Juuri nasaretilaisten olisi pitänyt ymmärtää Jeesuksen viisauden ja voiman olevan Jumalasta, kun he parhaiten tiesivät, ettei se lähtenyt maallisesta koulutuksesta.

        Jeesusta kohdellaan huonosti. Hän joutuu toteamaan : "Ei ole profeetta halveksittu muualla kuin kotikaupungissaan ja sukulaistensa kesken ja kodissaan".
        Nasaretilaisten epäuskon tähden (Mitä Jeesuskin hämmästelee, 6) Jeesus ei voinut tehdä voimatöitä, paitsi paransi joitakin sairaita (5).

        Ihmismielen ylpeys ilmeni nasaretilaisten kohdalla siinä, että heidän oli vaikea antaa suurempaa arvoa juuri vertaisellensa.
        Kuten toteat, usein tänäänkin kuulee sanottavan: ”Ei kukaan ole profeetta omalla maallaan”.

        (Luuk. 4:16-30 tapaus on osittain kerrottu seikkaperäisemmin, mm. lisänä kerrotaan, että nasaretilaisten ynseys päättyy murhayritykseen.)

        on Jumalan Poika, niin parannusvoima ei yletykään kaikkiin ihmisiin. Käsittääkseni, se johtui siitä että kotikaupungissa ei ollut vastaanottavaista väkeä.
        hmm.. vaikka onkin Hengestä syntynyt ja voima ja valta tehdä mitä Isä, Henki, kaikkivaltias sanoo...


    • Eroe

      Itsellekin on käynyt samoin, alkanut spontaani herätyskokous aivan yllättäin. Ei minun kautta rampaa ole parantunut, mutta kun olemme olleet jossin ostoskeskuksessa kahvilla, tai kesällä siellä missä on ihmisiä, niin kohta on keräytynyt juttelijoita. Uskosta siinä on juteltu.

      Olkaa aina valmiit vastaamaan sen toivonne perustusta, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla. Pietari kirjoittaa ja tuo ulkomuistista.

      • Eroe: "Itsellekin on käynyt samoin, alkanut spontaani herätyskokous aivan yllättäin.."
        --
        PIETARIN PUHE TEMPPELISSÄ
        Apt.3:11-26
        --
        --
        Ramman parantumisen jälkeen Pietari pitää herätyspuheen ns. Salomonin pylväskäytävässä.

        Pietari muistuttaa juutalaisia siitä, kuinka he olivat syyllisiä Jeesuksen kuolemaan (13, 14, 15). Tämän he olivat kuitenkin aikaansaaneet tietämättään (17).
        Nyt, kun heillä on parempi tieto, on aika tehdä oikeat johtopäätökset; on aika jokaisen tehdä parannus ja kääntyä.
        On olemassa anteeksiantamus (19).

        Jälleen kerran Pietari vetoaa Raamattuun. Kirjoitukset ovat käyneet toteen (21-25). Juutalaiset olivat Jumalan valittu kansa.
        Heidän historiansa on ainutlaatuista ja juuri heidän keskuudestaan nousi koko maailmalle Messias.
        Jumala odotti nyt juutalaisilta vain yhtä asiaa; kääntymistä pois pahuudesta (26).
        Tätä samaa odottaa Jumala meiltäkin tänään. Sillä hän sanoo:
        "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä” (2. Kor. 6:2).
        --
        Miksihän on niin vähän ihmisiä, jotka ottavat tämän kutsun vastaan lähteä seuraamaan Jeesusta?


    • paransi tuota

      rampaa!
      Eiköhän se ollut Jeesus, joka paransi ja parantaa
      uskovien kautta!

      • Eiköhän se ollut Jeesus, joka paransi ja parantaa uskovien kautta!
        --
        Niinpä!

        Ramman kerjäläisen ihmeparantuminen saa kaiken kansan ihmetyksen valtaan (Apt. 3:11).
        Valtava ihmispaljous kerääntyi ns. Salomonin pylväskäytävään apostolien tykö.

        Pietari saa oivan tilaisuuden kertoa, mistä ramman parantumisessa oli kyse.
        Hän ei koroita itseään eikä mainosta omaa hurskauttaan, vaan Jeesusta Kristusta (13).
        Se, mitä oli tapahtunut, oli alusta loppuun saakka Jumalan työtä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?

      Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?
      Maailman menoa
      453
      5127
    2. Asianajaja Herman Ljungberg

      Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      78
      3412
    3. Voiko nainen olettaa

      Miehen maksavan treffeillä kaiken, jos kutsuu naisen treffeille?
      Ikävä
      388
      2067
    4. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

      Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      24
      1397
    5. Minun on vaikea ymmärtää

      Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut
      Ikävä
      40
      1330
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

      Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      137
      963
    7. Harvinainen yhteiskuva! Anna Puu ja Jukka-rakas uudenvuoden yössä - Hän on Jenni Vartiaisen EX-mies

      Laulaja, lauluntekijä Anna Puu on naimisissa tuottaja Jukka Immosen kanssa, joka on myös laulaja Jenni Vartiaisen ex. N
      Suomalaiset julkkikset
      7
      943
    8. Teennäinen ihminen?

      Eilen joku halusi ottaa siitä aihetta. Millainen ihminen on teennäinen? Joku mielikuva itsellänikin on, että sellainen
      Sinkut
      132
      918
    9. Nainen, taidan inhota minua todella

      tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      70
      895
    10. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

      Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      46
      877
    Aihe