Kun meneillään olevaa kansainvälisen talouden taantumaa tai lamaa tai kriisiä on luonnehdittu, niin vertailukohtana on käytetty mm. toisen maailmansodan jälkeistä aikakautta. On sanottu, että tämä on pahin talousjama sitten sen jälkeen.
Tällä kertaa on kuitenkin huomionarvoista, että asetelma on monessa suhteessa myös toisenlainen kuin mitä oli tilanne sodan jälkeen. Ensinnäkin yhteiskuntien rakenteet ovat olemassa. Talot eivät ole rauniokasoina, vaikka talous tökkiikin. Gazan, Irakin ja Afganistanin rauniot ovat toisensorttinen juttu.
Maailmantalouteen kuuluu nykyään globaalisuus aivan eri mittakaavassa kuin yli puoli vuosisataa sitten. Esim. Itä- ja Kaakkois-Aasia ovat aivan eri roolissa kuin silloin ennen. Siirtomaat ylipäätään ovat olleet suurimmalta osalta itsenäisinä juuri tuon puolen vuosisataa, vaikka niitten taloudellinen menestys onkin kovin vaihtelevaista. On aiheellista muistaa, että mm. Malesia ja Intia ovat entisiä siirtomaita.
Oma mielenkiintoinen aspektinsa on myös sillä, että Ruotsi ja USA ovat nyt mukana rämpimässä kriisimutelikossa. Toisen maailmansodan jälkeen juuri nuo kaksi maata olivat vaurauden ja pärjäämisen tyyssijoja. Niin ikään on huomionarvoista että Neuvostoliiton tilalla on Venäjä sekä monipuolinen valikoima entisiä neuvostotasavaltoja nykyään itsenäisinä valtioina. Koko sosialistinen blokki on historiaa.
Tämä parasta aikaa meneillään oleva talouskriisi on todellakin uudenlainen ilmiö, kirjaimellisesti globaalin talouden kriisi. Millaiseksi lähitulevaisuus muodostuu tästä eteen päin, se on kiinnostava prosessi. On helppoa ennustaa, että tämän aikakauden taloustapahtumista tullaan kirjoittamaan paksuja historioita.
USA ja Ruotsi kuralla tasa-arvoisesti
0
150
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1003447
- 623127
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342624- 802413
- 842386
- 962086
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402066Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221690- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil411647