Toi on mietityttänyt. Kun vetää tyhjää peräkärryä niin auto vie 2L/100km enempi. Jos kärry on täysi niin 100% enempi. Että miten nämä kuomulliset kärryt? Viekö niiden vetäminen tyhjänäkin 100% enempi pa:ta?
Peräkärry ja polttoaine
9
7723
Vastaukset
- The Rat
Lisääntynyt kulutus johtuu kahdesta tekijästä. Lisämassasta ja ilmanvastuksesta.
Mitä nopeammin ajat, sitä suurempi on ilmanvastuksen merkitys. Mitä enemmän kiihdyttelet ja jarruttelet, sitä suurempi on lisämassan merkitys.
Vetoautollakin on jonkin verran vaikutusta kulutuslukemiin. Litrasen kiinanihmeen persuuksiin kun pistää muutaman sata kiloa kuomullista peräkärryä, niin ihme jos kulutus vain kaksinkertaistuu. Toisaalta ison maasturin perässä tuota tuskin huomaakaan... :)
Kokeilemalla selviää.
Itselläni muuten tyhjä kärry nostaa maantieajossa noin 0,5 l/100 kulutusta, täysi taas noin 2-3 l/100 lisää.- Seppoo
Kun mielin uutta kärryä, että tohtiiko kuomua ottaa? Kärryä tulee kuitenkin vedettyä, enkä pidä sitä vaan lisävarastona nurkalla. Kärryn valmistajat ei jostain syystä ota kantaa asiaan. Jolla kulla on kuitenkin kokemusta ja näkemystä.
Testiohjemaa en viitsi järjestää. - Jymppä
Kokeilemalla selviää.
Mutta se kulutksen lisääntyminen johtuu ainakin kolmesta tekijästä, tosiaan lisämassasta ja ilmanvastuksesta, mutta myös renkaiden vierintävastuksesta. Eli jos hankkaa kaksiakselisen kärryn, niin kulutus on väkisinkin suurempaa kuin yksiakselisella.
En tiedä mistä johtuu, että noi kulutuslukemat lisääntyvät pienimoottorisella autolla enemmän kuin isolla, koska teoriassa sen pitäisi olla juuri päinvastoin. Moottorien hyötysuhde on parhaimmillaan tehokäyrän melkein huipussa. joten jos pieni moottori joutuisi hyödyntämään vähintään 90% tehoreservista, moottori itsessään antaisi eniten kilowatteja per litra. Tästä olisi kiva kuulla toistenkin mielipiteitä.
Mutta joo, itsellä D5 Volvo, ja semmoinen yksiakselinen n. 3,5m pitkä ja noin 2m korkea kuomullinen kevytperävaunu nostaa kulutusta tyhjänä noin 1,5l 80km/h:n nopeudessa.
- kärryn
kulutus lukemat putoaa paljon kun laittaa etu ja perälaudan peräkonttiin, ilmanvastus putoaa aika lailla. Itse olen huomannut 1,4 l auto , että kun vetää kärryä (2-alselinen) sitä sallittua 80 km/h tai hivenen yli eli n. 90 km/h niin polttoainetta kuluu yhtä paljon kuin jos ajaisi ilman kärryä 10 km/h nopeampaa. Ihan sama lukemaa on 280 km matkalla mökille ollut kärryn kanssa ja ilman kärryä.
- Seppooo
Se tässä epäilyttääkin, että jos kärryssä on kuomu, niin kui sitten? Toivottavasti linjoille saadaan joku, joka voi kokemuksen syvällä rintaäänellä valaista asiaa.
- Jymppä
Seppooo kirjoitti:
Se tässä epäilyttääkin, että jos kärryssä on kuomu, niin kui sitten? Toivottavasti linjoille saadaan joku, joka voi kokemuksen syvällä rintaäänellä valaista asiaa.
Kaikki riippuu auton muodoista, kärryn kuomun muodoista, ja niiden yhteisvaikutuksesta. Helvetin korkea pakettiauto, ja lyhyt, kapea, matala, pisaran muotoiseksi muotoiltu kuomu, niin ei paljoa huomaa lisäkulutusta.
Mutta tosiasia on se, että ketään ei voi kertoa sulle, että näin ja näin paljon se nostaa kulutusta. Se täytyy joko laskea erittäin vaikeasti, mitä ketään täällä olija tuskin osaa tehdä (ainakaan ilman lähtöarvoja, winkwink) tai sitten koettaa ihan reippaasti käytännössä. Sellaista hyvää taltijaa on turha odottaa, ketä osaa tohon sun kysymykseen oikein vastata. Hyviä arvauksia voi tosin tulla. - Seppooo
Jymppä kirjoitti:
Kaikki riippuu auton muodoista, kärryn kuomun muodoista, ja niiden yhteisvaikutuksesta. Helvetin korkea pakettiauto, ja lyhyt, kapea, matala, pisaran muotoiseksi muotoiltu kuomu, niin ei paljoa huomaa lisäkulutusta.
Mutta tosiasia on se, että ketään ei voi kertoa sulle, että näin ja näin paljon se nostaa kulutusta. Se täytyy joko laskea erittäin vaikeasti, mitä ketään täällä olija tuskin osaa tehdä (ainakaan ilman lähtöarvoja, winkwink) tai sitten koettaa ihan reippaasti käytännössä. Sellaista hyvää taltijaa on turha odottaa, ketä osaa tohon sun kysymykseen oikein vastata. Hyviä arvauksia voi tosin tulla.Rajataan sitten vähän. Mulla on diesel farmari.
Semmosella kun vetää peräkärryä jossa on kuomu, niin kuinka paljon enempi auto vie pa:ta. Ei kai se voi hurjasti vaihdella.
- Seppooo
Vahinko, ettei linjoille ole saatu ketään, jolla olisi kokemusta kuomullisesta kärrystä. Joka tietäisi, eikä tyytyisi arvailemaan.
- mallista yms.
Myin oman korkeakuomuisen kärryni pois pari vuotta sitten, joten ei ole ihan tarkkaa muistikuvaa, mutta muistelisin että kulutus olisi lisääntynyt pari litraa.
Ellen ihan väärin muista niin käytännössä auto vei kärryn kanssa saman verran kuin ilman kärryä, kun ilman kärryä nopeus oli vähän yli sata ja kärryn kanssa vähän yli kahdenksankymmentä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938028
- 403852
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021906- 241310
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321143Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,311079Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia11865Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53847Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31812Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v27762