Yksinkertainen kirjanpito

itsekö?

Miten on, onnistunko itse pitämään kirjanpitoa pienestä liiketoiminnastani? Koulutusta ei ole. Olen alv-velvollinen joten ne kai tulee tilittää kuukausittain. Osaisko joku kirjoittaa pienen esimerkin? Kyseessä on jälleenmyynti netin kautta.

7

1185

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hakea
    • ..jos näet vaivaa

      Jos toiminta on pientä ja lähinnä harrastuksen omaista, onnistut varmasti pienellä vaivannäöllä. Pieni yhtiö tekee kirjanpitonsa verottajaa varten, joten tässä kohtaa kannattaa olla tarkkana. ALV-lainsäädäntöön tutustuminen (etenkin, jos ostat tavaraa ulkomailta tms.)on ensisijaisen tärkeää. Toisaalta voisit pyytää jonkun tutun osaavan neuvomaan tai ostaa palveluna henkilökohtaisen "koulutuksen", jotta pystyisit itse tekemään kirjanpitosi.

    • on hyvin vähän ohjelmia

      Suosittelen että jo aika pienessäkin toiminnassa kannatta antaa kirjanpito sellaiselle joka sitä tekee jatkuvasti ja jolla on siihen kunnon ohjelmat. Jos toimitaa on vähä, ei kirjapito ulkopuolisella maksa myöskään paljon, oman ajan voi käyttää siihen mitä itse osaa, jos osaa. Siis yrittämiseen. Minulla on ollut neljä eri kokoista yritystä ja olen pitäny myös itse kirjanpitoa. Vaikka minulla on siihen koulutuskin, en ryhdy enää itse koskaan sitä tekemään. Mutta kyllähän pienikin yritys voi tehdä kirjanpitonsa kaksinkertaisena, ei sitä kukaan kiellä. Tai jos tarkkoja ollaan tuon kirjanpidon nimi on yhdenkertainen kirjanpito, vaikka itsekin tuossa kirjoitin yksinkertaine, mutta kun sellainen on itse, niin sitä sitten sählää.

    • make

      on tarkoitus itse alkaa vääntää tmi kirjanpitoa, löysin tilikirja 3, joka on jollekkin hampulekureille tarkoitettu.
      mutta siinä saa muokattua tiliöintejä ja laskee vielä ALVitkin.
      testaan demoa vielä ja teen päätöksen sitten.
      www.tummalintu.fi

    • jos ei osaa ei kannata

      Kirjanpito ei ole ikinä yksinkertaista, vaan kahdenkertaista. Debet ja Kredit. Eli jos et osaa niin ei kannata. Virkavalta vaatii oikein tehtyä kirjanpitoa.

    • puujalkavitsi..

      kirjanpitäjä voi olla yksinkertainen mutta oikein hoidettu kirjanpito on joko yhden tai kahdenkertaista

      • verojenkanssatuumailija

        merkitäänkö alvit tähän yhdenkertaiseen kirjanpitoon myös? maksetut ymmärrän kyllä maksetuiksi mutta miten merkitään vähennetyt?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1796
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1564
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1387
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe