Eli listeriasta pelotellaan aika paljon, itsekkin varon tiettyjä ruokia ... mUtta mutta, kuinka yleistä listeria tartunnat oikeen ovat, tunteeko kukaan ketään siihen sairastunutta? Mitkä yleisimmät ruoat mistä sen voi saada? Mites hampurilaispaikkojen hampurilasiet, niissähän salaattia ja majoneesia, saati kahviloiden salaatit.. Itse himoitsen juuri salaatteja mikä harmittaa suuresti kun en niitä hampurilaispaikoista/kahviloista uskalla ostaa..
miten yleinen listeria on`? kuka tunte ketään?
11
3478
Vastaukset
- mutta..
itsekin parasta aikaa asian kanssa kärvistelen. Söin mahdollisesti liian huonosti kuumennettua pehmeää kiellettyä juustoa. Hoidin sitten itseni neuvolan kautta listeriatesteihin, oli sitten turhaa tai ei. Parempi tutkia kuin hutkia ja se oma mielenrauha.
Sen opin, etten enää mitään ns. kiellettyä syö tämän raskauden aikana. Huono omatunto ja pelko muuten vaan vaivaisi. - Sariella
Tiedän yhden, joka sai keskenmenon listerian takia, mutta tämä tapahtui n. 20 vuotta sitten.
Tässä ohjeita:
Kypsennä kaikki liha huolellisesti
Pese raa'at vihannekset huolellisesti ennen syömistä
Säilytä kypsentämätön liha erillään vihanneksista, kypsennetyistä ruoista ja valmisruoista
Vältä pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja tuotteita
Pese kädet, veitset ja leikkulaudat käsiteltyäsi niillä yllä mainittuja kypsentämättömiä ruokia
Suositukset riskiryhmille:
Vältä pehmeitä kypsytettyjä juustoja (esim. home- ja tuorejuustot)
Vältä tyhjiöpakattuja, graavisuolattuja tai kylmäsavustettuja kalatuotteita
Kuumenna höyryävän kuumaksi syötävät ruoantähteet ja valmisruoat
Lisätietoa elintarvikkeista saa osoitteesta http://www.evira.fi - yleistä...
Eikö listeriaa todeta vuosittain muutama kymmen tapaus. Joku vuosi ainakin oli, ettei laikaan raskaana olevaa ollut sairastunut. Hampurilaisissa vaarallisin on varmaan se salaatinlehti, jos sitä ei ole pesty kunnolla. Teollinen majoneesi ei ole vaarallista. Se säilyy hyvin etikan sun muun ansiosta ja kananmunat on käsiteltyjä eikä samalla tavalla raakoja kuin kotona tehdyssä majoneesissa. Luin, että teollinen majoneesi itse asiassa pidentää ruokatavaroiden esim. voileivän säilyvyyttä. Kahviloiden salaatit...sama juttu...ei ole varmuutta pesun huolellisuudesta. Listeriabakteeria on paljon ympäristössä, maassa, mullassa, tomussa, pölyssä...tiskipöydällä, jääkaapissa...joka paikassa, mutta vain harvoin siihen sairastuu onneksi.
- katso linkki
http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/listeria/
ja luin jostain että vuonna 2007 oli 40 listeria tapausta joista puolet oli miehiä. - tilastot tässä
http://www3.ktl.fi/stat/
tässä: vuonna 2008 sairastui 39 ihmistä listeriaan, vuonna 2007 40 ihmistä ja 2006 46 ihmistä.- että...
näissä tilastoissa on ainoastaan todetut tapaukset, enemmänkin ilman muuta on.
- ....
että... kirjoitti:
näissä tilastoissa on ainoastaan todetut tapaukset, enemmänkin ilman muuta on.
Listeriahan ei välttämättä terveellä ihmisellä aiheuta kovin kummoista oireilua, mutta riskiryhmään kuuluvalle kuten raskaana olevalle naiselle voi aiheuttaa esim. keskenmenon tai sikiö voi saada tartunnan ja lapsi voi syntyä vaikeasti infektoituneena tai lapsella voi syntyessään olla aivokalvontulehdus.
Listeriariski on olemassa ja listeriaa löydetään jatkuvasti erityisesti ns. riskielintarvikkeista, joten kyllä niitä kannattaa välttää. Kehotusta välttää tiettyjä elintarvikkeita ja käsitellä elintarvikkeet tietyllä tavalla (riittävä kuumennus) ei ole annettu suotta. Toki jokaisen oma valinta, mitä syö ja mitä jättää syömättä, mutta silloin ottaa tietoisen riskin, joka voi johtaa mm. keskenmenoon. - kyllä oireita tulee...
.... kirjoitti:
Listeriahan ei välttämättä terveellä ihmisellä aiheuta kovin kummoista oireilua, mutta riskiryhmään kuuluvalle kuten raskaana olevalle naiselle voi aiheuttaa esim. keskenmenon tai sikiö voi saada tartunnan ja lapsi voi syntyä vaikeasti infektoituneena tai lapsella voi syntyessään olla aivokalvontulehdus.
Listeriariski on olemassa ja listeriaa löydetään jatkuvasti erityisesti ns. riskielintarvikkeista, joten kyllä niitä kannattaa välttää. Kehotusta välttää tiettyjä elintarvikkeita ja käsitellä elintarvikkeet tietyllä tavalla (riittävä kuumennus) ei ole annettu suotta. Toki jokaisen oma valinta, mitä syö ja mitä jättää syömättä, mutta silloin ottaa tietoisen riskin, joka voi johtaa mm. keskenmenoon.Minun ymmärrykseni mukaan listeria ei normaalisti aiheuta oireita, koska suolen immuunipuolustus tuhoaa sen jo suolistossa. Jos tuo immuunipuolustus pettää kuten esim. raskaudessa niin bakteeri pääsee suolistosta tunkeutumaan verenkiertoon. Silloin veressä on periaatteessa bakteremia. Ilman sitä ei bakteerilla ole mahdollisuutta löytää tietänsä istukkaan eli kyllä ymmärtääkseni listeria aiheuttaa ensin äidille oireita siis siinä vaiheessa kun on tunkeutunut verenkiertoon (kuume, säryt). Siitä noin 2-3 päivän kuluttua yleensä tulee vauvan menetys tai aikainen synnytys eli siinä vaiheessa kun verenkiertoon tunkeutunut bakteeri on kyennyt infektoimaan istukan. Ei listeriaa aleta raskaana olevalta edes tutkia, mikäli ei ole kuumetta yms oireita ja tulehdusarvo CRP yli 80 kuten bakteeritulehduksissa.
Siispä...vielä kerran...vauva ei menehdy ellei bakteeri pääse istukkaan...bakteeri ei pääse istukkaan ilman, että ensin pääsee verenkiertoon...bakteeri ei pääse verenkiertoon mikäli suoliston immuunipuolustus pitää...tämä huolimatta siitä, että ripulioireita voi olla pari kolme päivää listerian saastuttaman ruoan syömisen jälkeen...suoliston immuunipuolustus voi kuitenkin pitää ja infektio jää suoleen...jos se leviää suoliston ulkopuolelle, ei se tapahdu noin nopeasti yleensä vaan ne pahat vaikutukset tulevat parin viikon päästä tai pitemmän ajan kuluttua. Silloin ei enää ripulista ole tietoakaan...
Tämä on se, miten itse olen asian ymmärtänyt ja paljon olen lukenut listeriasta... - minulla
kyllä oireita tulee... kirjoitti:
Minun ymmärrykseni mukaan listeria ei normaalisti aiheuta oireita, koska suolen immuunipuolustus tuhoaa sen jo suolistossa. Jos tuo immuunipuolustus pettää kuten esim. raskaudessa niin bakteeri pääsee suolistosta tunkeutumaan verenkiertoon. Silloin veressä on periaatteessa bakteremia. Ilman sitä ei bakteerilla ole mahdollisuutta löytää tietänsä istukkaan eli kyllä ymmärtääkseni listeria aiheuttaa ensin äidille oireita siis siinä vaiheessa kun on tunkeutunut verenkiertoon (kuume, säryt). Siitä noin 2-3 päivän kuluttua yleensä tulee vauvan menetys tai aikainen synnytys eli siinä vaiheessa kun verenkiertoon tunkeutunut bakteeri on kyennyt infektoimaan istukan. Ei listeriaa aleta raskaana olevalta edes tutkia, mikäli ei ole kuumetta yms oireita ja tulehdusarvo CRP yli 80 kuten bakteeritulehduksissa.
Siispä...vielä kerran...vauva ei menehdy ellei bakteeri pääse istukkaan...bakteeri ei pääse istukkaan ilman, että ensin pääsee verenkiertoon...bakteeri ei pääse verenkiertoon mikäli suoliston immuunipuolustus pitää...tämä huolimatta siitä, että ripulioireita voi olla pari kolme päivää listerian saastuttaman ruoan syömisen jälkeen...suoliston immuunipuolustus voi kuitenkin pitää ja infektio jää suoleen...jos se leviää suoliston ulkopuolelle, ei se tapahdu noin nopeasti yleensä vaan ne pahat vaikutukset tulevat parin viikon päästä tai pitemmän ajan kuluttua. Silloin ei enää ripulista ole tietoakaan...
Tämä on se, miten itse olen asian ymmärtänyt ja paljon olen lukenut listeriasta...testattiin listeria raskausaikana, kun olin huolestunut. Muutama päivä oksettavaa oloa takana. Pari kertaa kävin verikokeessa, että tulos olisi luotettava.
- kaikista paras
jos söisit vaan karapuuroa??älä mee minnee ettet saa salmonellaakin viel..kaikkea sitä joutuu lukemaankin taas. äly hoi älä jätä...
- Odottaja78--
Kyllä aina voi kysyä eikä mulle ainakaan tullut aloittajan kysymyksestä ajatus että olis jotenkin erityisen herkkä näille asioille. Luulisi jokaisen raskaana olevan jollakin lailla hätäilevän vauvansa hyvinvoinnistam ja mulle ainakin kuuluu siihen että mietin mitä syön. Maalaisjärkeä toki voi käyttää ja turhaa hysteriaa välttää mutta jos neuvolasta saa suositukset mitä syödä niin ei mulle tulis mieleen niitä alkaa uhmaamaan. Se on ainakin mulle sitä maaalaisjärkeä. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee ja turha tulla tänne nälvimään jos sun mielestä kysymykset tästä asiasta on turhia..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013098GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521045Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24791