Tässä vähän raporttia

kokouksestamme:

Jyväskylän Suomi-Israel yhdistys ry:n vuosikokous

Shalom!

Tässä vähän raporttia kokouksestamme:

Jyväskylän Suomi-Israel yhdistys ry:n vuosikokous pidettiin keskiviikkona 18.2.2009 Jyväskylän Sampo Pankin kokoustiloissa Kauppakatu 37.
Paikalla oli noin 40 jäsentä ja kuulijaa.

Kokouksen alussa Pankki tarjosi pullakahvit ja mielenkiintoisen yritysesittelyn sijoituspäällikkö Suvi Karjaluodon toimesta.

Esittelyn jälkeen pidettiin vuosikokous, jonka puheenjohtajana toimi Hannu Taipale ja sihteerinä Riitta Rantamaa.
Pöytäkirjantarkastajiksi ja ääntenlaskijoiksi valittiin Irene Lehtonummi ja Raija Peltonen.
Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajaksi valittiin edelleen jo toiseksi vuodeksi Juhani Starczewski Jyväskylästä.
Hallituksen jäseniksi valittiin uusina jyväskyläläiset Elise Kinnunen ja Tuija Kuikka sekä erovuoroisina edelleen jatkamaan Irja Aittasalo Marja Riitaoja.
Hallituksessa jatkavat Hannu ja Riitta Rantamaa Muuramesta sekä Raija Matilainen ja Marianne Vihtamäki Jyväskylästä.
Tilintarkastajiksi valittiin Markku Ikkala ja Aimo Hytönen sekä varalle Erkki Arvaja ja Antti kakkuri.

Illan päätteeksi lahtelainen emeritusprofessori Ranan Rimon piti erittäin mielenkiintoisen luennon: ”Israel eilen tänään ja huomenna".
Vähän yli tunnin kestäneen puheen jälkeen virisi innokas keskustelu kommenttien ja kysymysten muodossa.

Liitteenä on hyvän ystäväni - vapaa toimittaja ja kriitikko - Mirjami Asikaisen kirjoittama juttu Rimonin puheesta sekä valokuvia kokouksesta.

Kevätkauden 2009 toimintaa:

Jäsenet ja toiminnastamme kiinnostuneet - tervetuloa!

--------------------------------------------------------------------------------
Yhdistyksemme järjestää Seder-aterian torstaina 9.4.2009 klo 18.
Aterian vetävät Hannu ja Ulla Taipale.
Osallistuminen varmistuu maksamalla aterian hinta, joka ilmoitetaan myöhemmin, yhdistyksemme tilille Sampo 800016-79412933.
Alustavat ilmoittautumiset sihteerillemme Riitta Rantamaalle Rättälintie 12 40950 MUURAME 050 385 0610 [email protected]

--------------------------------------------------------------------------------

Israelilaisten laulujen ilta järjestetään 29.4.2009 klo 18.00 Israelin itsenäisyyspäivän kunniaksi.
Paikka Katriinan kasvisravintola Kauppakatu 11.
Tilaisuudessa on tarkoitus laulaa yhteislauluja Juhani Erikssonin, Hannu Alan ja lauluryhmä Stellan johdolla.
Tilaisuudessa on tarjolla israelilaisia leivonnaisia ja kahvia yms.

Syyskauden tapahtumia:

Retki kauden aikana järjestetään retki johonkin juutalaisuuteen tai Israeliin liittyvään tapahtumaan tai kohteeseen.
Kohde tarkistetaan tapahtumien mukaan.

Jäsenistön Israel-muistojen ilta järjestetään 18.9.09 klo 18.00.
Tilaisuus on vapaamuotoinen ja puheenvuoroja ei tarvitse suunnitella etukäteen.

Syyskaudella pyritään järjestämään Lehtimajan juhla –ateria 2.10.09 Jyväskylän Kotitalousoppilaitoksella.

Tiedotusterveisin
Juhani Starczewski
puheenjohtaja
Jyväskylän Suomi-Israel yhdistys ry
http://www.elisanet.fi/juhani.starczewski/jyvaskylansuomi-israelry.htm
Muurarintie 9 B 8
40520 JYVÄSKYLÄ
040 757 3537

9

2655

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ranan Rimon:

Mirjami Asikainen

Jyväskylän Suomi-Israel yhdistys ry:n vuosikokouksessa, 18.2.2009, puhuneen emeritusprofessori, lääkintäeversti evp Ranan Rimonin mukaan Lähi-itään ei tule rauha, ennen kuin palestiinalaiset lopettavat kouluissaan lasten kiihottamisen vihaan Israelia kohtaan.

- Palestiinalaisten olisi opittava rakastamaan omia lapsiaan enemmän, kuin he vihaavat meitä israelilaisia. Silloin vasta rauha olisi mahdollinen, Ranan Rimon painotti. Hän ei usko vielä meidän sukupolvemme aikana näin tapahtuvan.
      Lahden Sosiaali- ja terveyslautakunnassa nykyään toimiva Ranan Rimon iloitsee siitä, että Suomessa on henkilöitä, jotka kunnioittavat Israelia demokraattisena valtiona.
      - Rinnalla kulkeminen ja tukeminen on tärkeää Israelille, Ranan Rimon sanoi.

Ei muuta mahdollisuutta

”Israel eilen, tänään ja huomenna” oli Ranan Rimonin puheen aiheena. Hänen mukaansa Israelin valtion toiminnan ymmärtämiseksi on tunnettava tämän kansan taustaa. Niinpä kuulijat saivat juutalaisuuden historian pikakurssin aina Aabrahamin ajoista alkaen. Jo näin varhain sai alkunsa Israelin kansallistunne.
      Ranan Rimon kertoi olevansa sionisti. Sionismi on poliittinen ideologia, jonka juutalaisen tulkinnan mukaan juutalaisilla on oltava oma kansallisvaltio.
      Vuonna 1948 syntynyt Israelin valtio on joutunut alusta lähtien taistelemaan olemassaolonsa puolesta. Heti itsenäisyysjulistuksen jälkeen kahdeksan naapurivaltiota hyökkäsi Israelin kimppuun.
      Israel on käynyt jatkuvasti puolustussotia, mutta sinnikkäästi Israel on pitänyt puolensa. Vuoden 1956 Siinain sodassa Ranan Rimon oli itse mukana.
      - Israel voitti kaikki käymänsä kolme suurta sotaa eli vuosina 1956, 1967 ja 1973 käydyt sodat. Pienempiä konflikteja on ollut myös näiden jälkeen, mutta Israelia ei ole onnistuttu lannistamaan.
      Kuitenkin häviäjä on vaatinut voittajan eli Israelin ehdotonta antautumista, Ranan Rimon totesi.
      Hänen mukaansa voittojen saavuttamiseen on vaikuttanut ainakin se, että Israel on käyttänyt puolustuksessaan järkeä. Lisäksi israelilaisilla on tehokas armeija, hyvä moraali ja kansallistunne.
      - Ei ole ollut muuta mahdollisuutta kuin voittaa. Meidäthän on uhattu heittää mereen, puhuja kuittasi.

Gazan ongelma

Hamas on ampunut Israeliin jatkuvasti raketteja ja kranaatteja. Media on seurannut tarkoin näitä Gazan tapahtumia. Totuus ei aina ole sellainen, kuin lehdet kirjoittavat.
      Ranan Rimon kertoi Hamasin edustajan vastanneen haastattelun yhteydessä toimittajalle näin: ”Kun Israel ampuu takaisin, niin me ammutaan sairaaloiden ja päiväkotien katoilta, niin ne ampuu sittenkin takaisin.”
      Gazan ongelma on Ranan Rimonin mukaan se, että siellä on paljon ihmisiä pienellä alueella. Se on alue, jota kukaan ei halua. Hamasin päämäärä taas on Israelin tuhoaminen.
      - Voimme käydä neuvotteluja vain sellaisen kumppanin kanssa, joka hyväksyy olemassaolomme.
      Tämän oman kansallisvaltiomme puolesta meidän on kamppailtava Ranan Rimon sanoi painokkaasti ja lisäsi puheensa loppuun ajatuksen: ”Jos en minä itse, niin kuka sitten? Jos vain itselleni, niin mikä minä olen, ja jos ei nyt, niin milloin?

Kirjoittaja on jyväskyläläinen vapaa toimittaja ja kriitikko.

• se vihaa lastaan

; mutta joka häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa” ... Niinkö?

Kuka Israelia voi rakastaa aseettomien RäsyPekkojen tappamisen jälkeen? Itse olen mm. BBC'llä nähnyt livenä miten "urhoolliset Israelin soturit" tulittivat tynnyrin takana 5-vuotiasta lasta ja häntä suojelevaa isää (eivät olleet militantteja). Piti ampua tosi pitkää sarjaa ennenkuin saivat hengiltä. Tämä oli silloin erään intifadan aikoihin muistaakseni jossakin Jeninin kaupungissa. Se oli minun moraalilleni liikaa.

Jos Israelin olemassaolo on oikeutettu kolmen voitetun sodan perusteella niin tuleeko ehkä neljäs hävitty sota sen mitätöimään? Toteutuuko silloin kansainvälinen oikeus ja maailman järjestys?

PS juutalaisten asemaa eivät paranna maailmalla tapahtuneet taloudelliset ja poliittiset väärinkäytökset. Ne pikemminkin leimaavat koko porukan.

PSS. Onko kaksoikansalaisuuden omaava juutalainen ensisijaisesti lojaali asuinmaalleen (esim. Suomi) vai Israelille. TV'ssähän näytettiin kerran Suomesta Israelia sotilaallisesti puolustamaan lähteviä suomalaisia.

• Suomi-Israel

yhdistysten jäsenilläkin on peite silmillään.
        Raamattu nimittäin sanoo, että Israeliin ei tule
        rauhaa, ennenkuin juutalaiset ottavat vastaan
        Rauhanruhtinaan, Jeesuksen.
        Sak 12:10.

Jeesus itse sanoi, että "Tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte:
        Siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran nimeen."

Tämä Gazan kriisi on vasta synnytystuskien alkua,
        kuten Vanhan-liiton aikanakin. Silloinkin Jumala salli naapurikansojen vaivata Israelia, kun nämä luopuivat elävästä Jumalasta.
        Jumala armossaan kurittaa omaisuuskansaansa, koska he ovat luopuneet Jumalasta.

• Diana-ad-rem
        Suomi-Israel kirjoitti:

kuten Vanhan-liiton aikanakin. Silloinkin Jumala salli naapurikansojen vaivata Israelia, kun nämä luopuivat elävästä Jumalasta.

Arabien viha ei lopu siihen, että juutalaiset kääntyvät palvomaan vainolaisuskonnon ihmisjumalaa.

• on sillä
        Suomi-Israel kirjoitti:

että 'oikea juutalainen' on kastettu juutalainen ja sillä että 'oikea juutalainen' on mereen työnnetty juutalainen?

• arabi tarkka-ampujan uhri
        se vihaa lastaan kirjoitti:

Kuka Israelia voi rakastaa aseettomien RäsyPekkojen tappamisen jälkeen? Itse olen mm. BBC'llä nähnyt livenä miten "urhoolliset Israelin soturit" tulittivat tynnyrin takana 5-vuotiasta lasta ja häntä suojelevaa isää (eivät olleet militantteja). Piti ampua tosi pitkää sarjaa ennenkuin saivat hengiltä. Tämä oli silloin erään intifadan aikoihin muistaakseni jossakin Jeninin kaupungissa. Se oli minun moraalilleni liikaa.

Jos Israelin olemassaolo on oikeutettu kolmen voitetun sodan perusteella niin tuleeko ehkä neljäs hävitty sota sen mitätöimään? Toteutuuko silloin kansainvälinen oikeus ja maailman järjestys?

PS juutalaisten asemaa eivät paranna maailmalla tapahtuneet taloudelliset ja poliittiset väärinkäytökset. Ne pikemminkin leimaavat koko porukan.

PSS. Onko kaksoikansalaisuuden omaava juutalainen ensisijaisesti lojaali asuinmaalleen (esim. Suomi) vai Israelille. TV'ssähän näytettiin kerran Suomesta Israelia sotilaallisesti puolustamaan lähteviä suomalaisia.

Se surullinen tapaus, jossa isä yritti turhaan suojella lastaan tulitukselta, on tosiaan malliesimerkki vihamielisestä arabipropagandasta, jossa omatkin voidaan uhrata.
        Onhan tuo tapaus myöhemmin tutkittu ja oikeat syylliset todettu. Mutta kun uutiskuvat on maailmalla jo kiertäneet, on ihmisten mielissä vain se yhden kamerakulman ovalan leikkeuksen välittämä virheellinen käsitys asiasta, että poika muka kuoli IDF-sotilaan rynnäkkökiväärin luoteihin.

• S.U.S. I
        se vihaa lastaan kirjoitti:

Kiitos, vihdoin joku puhuu tottakin!!

• Kuningasten kuningas
        Suomi-Israel kirjoitti:

Tietääkseni juutalaiset ovat ainoa monoteistinen uskonto/kansa, joka sanoo
        a) ettei Jeesus (rauha Hänelle) ollut Messias,
        b) ettei Hän syntynyt neitsyestä,
        c) ettei Hän ollut Jumalan sanasta lihaksi tullut
        d) ettei Hän tehnyt ihmeitä Jumalan antamalla voimalla ja Jumalan luvalla, vaan oli huijari,
        e) ettei Hän elä, vaan juutalaiset tappoivat Hänet,
        f ) ettei Hän tule takaisin maan päälle aikojen lopussa,
        g) ettei Hän silloin tule maanpäällisen Jumalan valtakunnan hallitsijaksi

Raamatussa on vertaus kuninkaasta, joka lähti kaukaiseen maahan hakemaan kuninkuuden itselleen. Tuo vertaus kuvaa tietysti Jeesusta, joka meni taivaaseen Jumalan luokse palatakseen takaisin, Jumalan lain mukaisesti hallitsevana kuninkaana.

Ja niinkuin Raamatun mukaan Jeesus itse kertoo sanovansa tullessan matkalta: "Ja nuo, jotka eivät tahtoneet minua kuninkaakseen, tuokaa tänne, ja teloittakaa minun edessäni!!"

Kovaa tekstiä Jeesukselta itseltään. Ja jos katsomme nykyistä sraelin valtiota, lienee selvää, ettei sillä ole mitään tekemistä Jumalan hallinnon, ja lakien kunnioittamisen kanssa.
        Heidät on kerätty sinne viimeiseen tuhoon, josta "jää jäljelle vain jäännös".

• Anonyymi

Mitään uutta tästä hyvän tekijästä?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2498
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      117
      1709
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      38
      1448
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      120
      1286
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      164
      1272
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      145
      1236
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      149
      1201
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1175
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1101
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      989
    Aihe