Yamaha 55

aikansa ykkönen

Varmaa Yamaha laatua Japanista, vuosia takana vasta 30 ja loppua ei näy.
Valintani "koin syömän" Yamahan tai Amerikan uusie Eetekkien/Kiinalaisten Mercuryiden välillä on helppo. Se on vaan sillee, että Yamahaan voi luottaa vielä kolmenvuosikymmenen käytönkin jälkeen. Etekkejä päivität kerran kuukaudessa ja Mercuryn puhki syöpyneitä rikiputkeja paikkaat jo kolmen vuoden käytön jälkeen. Ole tarkka, ota Pirkka.

27

4945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menneen talven lumia

      Yamaha on jo pitkään ollut kaikkea muuta kuin Japanilainen. Itseasiassa 55 hv 2 sylinterinen oli niitä viimeisiä. Joten jos sulla on sellanen niin älä hävitä sitä.

      • Waldiski

        Kyllähän ne vieläkin vaan valmistetaan Japanissa, myös Ranskassa on valmistusta.
        Toista se on esim. Suzukia kun tehdään Thaimaassa ja Mercury kun tehdään Kiinassa.
        Että näin tällä kertaa.


      • parempi kuin

        Onko asia niin että japsi "osaa" tehdä hyviä perämoottoreita,mutta autoja se ei osaa.Joteski tuli vaan mieleen ku näitä palstoja selailee


      • kakspytty

        On Yamaha 55 ae jostain 70 luvulta.kipinä hukassa.Mikä pettää kipinäpuolella
        yleensä? Kone on kärjetön malli.


      • apukone

        Starttimoottoria kaipailen,kone jammu 55 Ae 70 luvulta,muuten pelaa hienosti.
        Jos jollain on tietoa,niin vinkki no 050 5262705


      • Yamaha ei pamaha
        apukone kirjoitti:

        Starttimoottoria kaipailen,kone jammu 55 Ae 70 luvulta,muuten pelaa hienosti.
        Jos jollain on tietoa,niin vinkki no 050 5262705

        Löytyikö starttimoottori? Jos löytyi niin voisitko vinkata?


      • Waldiski kirjoitti:

        Kyllähän ne vieläkin vaan valmistetaan Japanissa, myös Ranskassa on valmistusta.
        Toista se on esim. Suzukia kun tehdään Thaimaassa ja Mercury kun tehdään Kiinassa.
        Että näin tällä kertaa.

        Minun suzukissa lukee kyllä japan vm14.


    • Mutta aika on mennyt

      Etkö oo huomannu, että, aika ei pysy paikallaan? Siispä sullakin on pelkkä haave menneistä ajoista käsissäsi.

      Nyky E-tegit pistää sinun moottorisi tullen mennen ja palatessakin paskarinkiin.

      Paahan viivalle!

      • Vanhassa vara...

        Mainosmiesten uskomuksia täällä toistellaan. Kivempi se on ajella sillä veneellään kuin nostella sitä ylös kesken kauden ja viedä "softanpäivitykseen" tai pelätä jonkun oudon nykimisen jälkeen tuolla merellä että "koska se sammuu" ja nähdä kauhukuvia päässään. Kun on maksanut itsensä kipeäksi ja "osari" rassaa vielä vuosia, on pakko mennä vaikka ei enää oikeasti mieli teekään.

        Mistähän se johtuu että 7,5hv evari vuodelta 80? (en enää muista) toimii isältä pojalle? Vaikka on käynyt 80-luvun lopulla vetessäkin koko vekotin ? Tai sitten 60hv 3-mukinen -87 yamaha? Toimii vaan, toimii vaan. Ei tartte kuin peräöljyt kaudessa ja tulpat noin joka toinen vuosi, makeavesihuuhtelu. Ikinä ei ole kumpikaan koneista jättänyt vesille, eikä mitään remonttia tehty pienemmän koneen alapään stefojen vaihtoa lukuunottamatta ja evarissä pitää muistaa "käynnistystsydeemiä" silloin tällöin voidella. Vesille ne laitetaan toukokuussa kun alkaa kalastus, viime syksynä norminosto n. loka-marraskuun vaihteessa.

        Sen kun näkisi näillä nykyvermeillä. En käsitä sitä miksi näistä nelareista ja uuden sukupolven tekeistä maksetaan vielä jotain 10 vuotiaina. Ite en maksaisi kuin ehjän alapään hinnan. Jos kansi halkeaa tai jotain, ei kannata enää korjata ovat sen verran kalliita.

        Tällainen ehkä vähän kriittinen, mutta kuitenkin omiin kokemuksiin perustuva näkemys


      • Vanhassa vara...
        Vanhassa vara... kirjoitti:

        Mainosmiesten uskomuksia täällä toistellaan. Kivempi se on ajella sillä veneellään kuin nostella sitä ylös kesken kauden ja viedä "softanpäivitykseen" tai pelätä jonkun oudon nykimisen jälkeen tuolla merellä että "koska se sammuu" ja nähdä kauhukuvia päässään. Kun on maksanut itsensä kipeäksi ja "osari" rassaa vielä vuosia, on pakko mennä vaikka ei enää oikeasti mieli teekään.

        Mistähän se johtuu että 7,5hv evari vuodelta 80? (en enää muista) toimii isältä pojalle? Vaikka on käynyt 80-luvun lopulla vetessäkin koko vekotin ? Tai sitten 60hv 3-mukinen -87 yamaha? Toimii vaan, toimii vaan. Ei tartte kuin peräöljyt kaudessa ja tulpat noin joka toinen vuosi, makeavesihuuhtelu. Ikinä ei ole kumpikaan koneista jättänyt vesille, eikä mitään remonttia tehty pienemmän koneen alapään stefojen vaihtoa lukuunottamatta ja evarissä pitää muistaa "käynnistystsydeemiä" silloin tällöin voidella. Vesille ne laitetaan toukokuussa kun alkaa kalastus, viime syksynä norminosto n. loka-marraskuun vaihteessa.

        Sen kun näkisi näillä nykyvermeillä. En käsitä sitä miksi näistä nelareista ja uuden sukupolven tekeistä maksetaan vielä jotain 10 vuotiaina. Ite en maksaisi kuin ehjän alapään hinnan. Jos kansi halkeaa tai jotain, ei kannata enää korjata ovat sen verran kalliita.

        Tällainen ehkä vähän kriittinen, mutta kuitenkin omiin kokemuksiin perustuva näkemys

        Ja tietysti huollossa pitää vaihtaa sinkkejä silloin tällöin. Jamahaan n joka toinen vuosi, evariin en muista. Yamahan trimmipumpun kuori on hiottu ja maalattu joskus -90 luvulla.


      • Vanhassa vara... kirjoitti:

        Mainosmiesten uskomuksia täällä toistellaan. Kivempi se on ajella sillä veneellään kuin nostella sitä ylös kesken kauden ja viedä "softanpäivitykseen" tai pelätä jonkun oudon nykimisen jälkeen tuolla merellä että "koska se sammuu" ja nähdä kauhukuvia päässään. Kun on maksanut itsensä kipeäksi ja "osari" rassaa vielä vuosia, on pakko mennä vaikka ei enää oikeasti mieli teekään.

        Mistähän se johtuu että 7,5hv evari vuodelta 80? (en enää muista) toimii isältä pojalle? Vaikka on käynyt 80-luvun lopulla vetessäkin koko vekotin ? Tai sitten 60hv 3-mukinen -87 yamaha? Toimii vaan, toimii vaan. Ei tartte kuin peräöljyt kaudessa ja tulpat noin joka toinen vuosi, makeavesihuuhtelu. Ikinä ei ole kumpikaan koneista jättänyt vesille, eikä mitään remonttia tehty pienemmän koneen alapään stefojen vaihtoa lukuunottamatta ja evarissä pitää muistaa "käynnistystsydeemiä" silloin tällöin voidella. Vesille ne laitetaan toukokuussa kun alkaa kalastus, viime syksynä norminosto n. loka-marraskuun vaihteessa.

        Sen kun näkisi näillä nykyvermeillä. En käsitä sitä miksi näistä nelareista ja uuden sukupolven tekeistä maksetaan vielä jotain 10 vuotiaina. Ite en maksaisi kuin ehjän alapään hinnan. Jos kansi halkeaa tai jotain, ei kannata enää korjata ovat sen verran kalliita.

        Tällainen ehkä vähän kriittinen, mutta kuitenkin omiin kokemuksiin perustuva näkemys

        Kannatta kuitenkin tarkastaa nämä 6-kymppisen voiteluventtiilit.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8271352#comment-39244399


      • Kehitysmaa Amerikast

        Eipä Amerikanmaalla kovin kehitystä tapahdu. 60 Etekki kaksisylinterinen ravistaja. Terhikin kehitti jo 70 luvulla kolme sylinterisen 40 hp:n moottorin. Peräkin on Etekissä 60 luvun muoteilla ja sorveilla tuunattu. Yammulla vaan nautitaan kesästä.


      • Menopelit

        Palasin aikaan menneeseen ja hankin muutaman Volvo Pentan/Archimedeksen
        70-80 luvuilta.Kyllästyin uudempiin muun merkkisiin kun niissä on paljon
        ylimääräistä roinaa.Volvoissani on juuri ne mitä tarvitaan,ja kaikki hyvin esillä.
        Kunnon peruskakstahti.Nyt on varaosaa hyllyssä jos satuisi tarvitsemaan,on
        ropellia, alaosaa, vesipumppuosaa,sytkäpuolta,ym.Ei maksaneet montaa
        satasta.Nyt on telineessä 600 VP ja 55 Archimedes valmiina lähtöön,veneen
        perässä 600 VP odottaa innolla päästä tuuppaan.


      • Anonyymi
        Vanhassa vara... kirjoitti:

        Mainosmiesten uskomuksia täällä toistellaan. Kivempi se on ajella sillä veneellään kuin nostella sitä ylös kesken kauden ja viedä "softanpäivitykseen" tai pelätä jonkun oudon nykimisen jälkeen tuolla merellä että "koska se sammuu" ja nähdä kauhukuvia päässään. Kun on maksanut itsensä kipeäksi ja "osari" rassaa vielä vuosia, on pakko mennä vaikka ei enää oikeasti mieli teekään.

        Mistähän se johtuu että 7,5hv evari vuodelta 80? (en enää muista) toimii isältä pojalle? Vaikka on käynyt 80-luvun lopulla vetessäkin koko vekotin ? Tai sitten 60hv 3-mukinen -87 yamaha? Toimii vaan, toimii vaan. Ei tartte kuin peräöljyt kaudessa ja tulpat noin joka toinen vuosi, makeavesihuuhtelu. Ikinä ei ole kumpikaan koneista jättänyt vesille, eikä mitään remonttia tehty pienemmän koneen alapään stefojen vaihtoa lukuunottamatta ja evarissä pitää muistaa "käynnistystsydeemiä" silloin tällöin voidella. Vesille ne laitetaan toukokuussa kun alkaa kalastus, viime syksynä norminosto n. loka-marraskuun vaihteessa.

        Sen kun näkisi näillä nykyvermeillä. En käsitä sitä miksi näistä nelareista ja uuden sukupolven tekeistä maksetaan vielä jotain 10 vuotiaina. Ite en maksaisi kuin ehjän alapään hinnan. Jos kansi halkeaa tai jotain, ei kannata enää korjata ovat sen verran kalliita.

        Tällainen ehkä vähän kriittinen, mutta kuitenkin omiin kokemuksiin perustuva näkemys

        Kyllä se perämoottori mikä tahansa kunnollisen huollon, kun perämoottori jää talviteloille. Kuiva ja lämmin varasto paras. Naapurilla kävi huonosti, kun mootori ui vedessä jäihin tuloon. Nostivat varastoon ja ei mitään huoltoja säilytykseen. 50hv. Yamaha ja yhden kesän ollut vain käytössä. Seuraavana suvena laittoivat kiinni veneseen ja yrittivät käynnistää, mutta jumissa kokonaan. Veivät huollettavaksi ja huolto olisi maksanut melkein uuden hinnan. Moottori oli jäänyt huoltamolle maksuna.


    • perämoottori

      miehet jotenki erillaisia ku automiehet,ku japanilaiset autot poljetaan pohjamutiin,mut perätuupparit nostetaan ykköspaikalle.

      • ; )

        Ne samat miehet ovat kumminkin asialla; mese se on ainoa oikea auto...muilla ei tee mitään , varsinkaan japanin hökötyksillä.
        Sitten laiturilla; kyllä japski kun tekee minkä tahansa vekottimen niin sen parempaa ei löydy. Ajatelkaapa jos joku kuivanmaan sakemanni tekisi takatuupparin niin tokkopa lähtisi edes käyntiin.
        Kumminkin kummassakin masiinassa on edestakas liikkuvat männät ja joukko pyöriviä ja vetkuttelevia rautavipuja.


      • monenmoista on
        ; ) kirjoitti:

        Ne samat miehet ovat kumminkin asialla; mese se on ainoa oikea auto...muilla ei tee mitään , varsinkaan japanin hökötyksillä.
        Sitten laiturilla; kyllä japski kun tekee minkä tahansa vekottimen niin sen parempaa ei löydy. Ajatelkaapa jos joku kuivanmaan sakemanni tekisi takatuupparin niin tokkopa lähtisi edes käyntiin.
        Kumminkin kummassakin masiinassa on edestakas liikkuvat männät ja joukko pyöriviä ja vetkuttelevia rautavipuja.

        Katselin liikkeessä 5 Mergury moottoria 40-80 hv 4 niistä oli tehty kiinassa.
        Suzukin pienimmät 4 5 6 hv tehdään jossain halpismaassa isommat Japanissa.
        Yamahaa kai tehdään missä halvimmalla saa teetettyä osa hyviä osa huonoja .
        Vanhat 2 tahtiset pelaa .
        Varma valinta jos tarvii vain satunnaisesti moottoria on vanha 2 tahtinen .


      • Herhiläisen surinaa
        monenmoista on kirjoitti:

        Katselin liikkeessä 5 Mergury moottoria 40-80 hv 4 niistä oli tehty kiinassa.
        Suzukin pienimmät 4 5 6 hv tehdään jossain halpismaassa isommat Japanissa.
        Yamahaa kai tehdään missä halvimmalla saa teetettyä osa hyviä osa huonoja .
        Vanhat 2 tahtiset pelaa .
        Varma valinta jos tarvii vain satunnaisesti moottoria on vanha 2 tahtinen .

        Joo. Minulla on autona japanilainen Toyota Corolla vm -90 ja veneen perämoottorina 20-heppanen japanilainen Yamaha vm-76. Molemmat hurjassa iskussa. En kuitenkaan ole mikään fanaattinen Japani-fani. Mieluiten ajaisin jollain aidolla Amerikan raudalla: Made by GM tai Ford. Ei siis mitään Euro-Dodgeja tai -Chryslereitä Volkkarin moottorilla. Ei vaan tahdo rahat riittää moiseen. Perämoottoriksi kelpaa yhtä hyvin Mercury kuin Yamahakin, varsinkin kun ovat tänäpäivänä hyvin pitkälle yks ja sama moottori. Viimeksi kun kävin katsomassa uusia Mercuyita liikkeessä, niin ainakin 20-50-heppaset oli tehty Japanissa. Ei vaan tee mieli luopua näistä nykyisistä Japanilais-värkeistä kun pelaavat niin hyvin vaikka iänikuisen vanhoja. Bottom line is, amerikkalaiset ja japanilaiset tekee parhaimmat ja kestävimmät laitteet.


    • Paras on paras aina

      Kunhan ajat toisen puolen lisää, palataan asiaan. Mulla on 59 Evinrude, ja eiku toimii. Toisella nykäisyllä käyntiin, eikä oo mitään häiriöitä. Eikä oo ees syöpyny mistään.

      Mitenhän käy sinun moottorille 51 vuotiaana.

      • Herhiläisen surinaa

        Aitoja Jenkki-perämoottoreita ei valitettavasti enää taida uutena saada. Mercurya valmisti aikoinaan Quicksilver, mutta nykyajan Mercuryissä on Yamahan tekniikka. OMC.täkään ei enää ole, vaan Johnson ja Evinrude ovat Suzukeja. Tuotteet olivat ladukkaampia silloin kun Dodge ja Mercury olivat alusta loppuun made in USA, Honda Toyota ja Yamaha made in Japan, Volvo ja Saab made in sveden ja UPO ja Nokia made in Finland. Nykyään kamat tehdään missä se halvinta on ja alihankintafirmoja (useat heikkolaatuisia) on kaikkialla suuret määrät.


    • päitsikkä

      Mistä sais tähän mun 55 "punaraitajamahaan" isompaa potkuria? voimaa on vieläki niin paljon että yksin ajellessa kaipaisin lisää nousua

      • hum2

        Harkitse propulse ropelia, on vaihtoehtoja


    • Jammumän

      Yamaha on se mihin voi luottaa, toinen on Honda.

    • Aulis Örktpakka

      LUXSOR mustavalko TV vuodelta 67 pelaa tautisen hyvin. Typerykset on vaihtaneet telkkansa jo kymmenen kerta.
      Entäs Nokian kumpparit vuodelta 55 ei mittään vikkaa, vesikin valuu reijistä pois norona.

    • Matti Källi

      Ja SUPO polkupyörä vujelta 63, liene käytössä.

    • Anonyymi

      Kyllä se Evinrudekin on hyvä.

    • Anonyymi

      Muistelisin että jossain venealan lehden testissä Yamaha 55 vei tolkuttomasti bensaa, esim. se litraa per mpk taisi olla aika hurja. Mutta tämä siis vain muistelua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3814
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2041
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      229
      1365
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      135
      1266
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      112
      1158
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      112
      1138
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1050
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      1005
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      984
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      906
    Aihe