Restonomitutkintonimike on ongelma työmarkkinoilla

Restonomi 2007

Olen valmistunut muutama vuosi sitten matkailualan restonomiksi SAMKista. Koulutuspohjani on lähellä tradenomin koulutusta. Olen nyt työpaikkoja hakiessani huomannut, että ensinäkin matkailualan töitä on äärimmäisen hankala, miltei mahdoton saada ainakin täältä läntisestä Suomesta. Toisekseen vielä suurempi ongelma on mielestäni se, että työnantajat eivät tiedä mikä on restonomi. Olen usein joutunut selittämään koulutustani. Yleinen käsitys on työnantajien keskuudessa se, että restonomit ovat yhä vain keittiöpuolen osaajia.
Itselläni on esimerkiksi matkatoimistokokemusta ja olen hakenut lukuisia sihteerin työtehtäviä, mutta restonomina ei tunnu kelpaavan edes sihteeriksi. Työmarkkinoilla on valtava kilpailu, eikä "epäselvä" restonomitutkintonimike paranna työnsaantia tai edes sen mahdollisuutta. Olisiko sittenkin matkailualan opiskilejoiden tutkintonimike aikoinaan pitänyt säilyttää tradenomina? Itse uskon, että tradenominimikkeen avulla myös oma työllistymismahdollisuuteni olisi huomattavasti parempi.
Miten sitten tehdä restonomitutkintoa tunnetuksi työnantajille? Voisiko yksi mahdollisuus olla yritysten yhä tehokkaampi ja intensiivisempi yhteistyö ammattikorkeakoulujen kanssa. Entä pitäisikö yrityksille tehdä oma postitettava opas eri tutkintonimikkeistä ja niiden suomista mahdollisuuksista ja soveltuvuuksista mitä erilaisimpiin työtehtäviin.

29

5559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen kanssasi

      Matkailualan opinnot eivät tunnu avaavan ovia muille aloille. Itse olen myös hakenut kaupallisen alan tehtäviä ja erilaisia toimistotehtäviä, mutta heikolla menestyksellä. Kerran on jopa kysytty, että onko opinnoissani ollut mitään taloushallintoon ja kaupalliseen puoleen liittyvää (6 vuotta lukion jälkeen ammattialaa opiskelleena!!)

      Nyt kun matkailualalta ei saa työtä edes pääkaupunkiseudulla, niin olisi kiva jos joku jossain uskoisi myös meidän osaamiseen ja ammattitaitoon tuijottamatta tutkintonimikkeitä. Luulisi työkokemusten myös puhuvan puolestaan.

      Ja sitäpaitsi olen sitä mieltä, että ainakin 10-15 vuotta sitten matkailualalle hakeutuneet olivat kaikki ulospäinsuuntautuneita, ahkeria, ripeitä, itsenäisiä ja iloisia asiakaspalvelun ammattilaisia jotka tarttuvat toimeen eivätkä turhasta valita. Eikö monella alalla ole puute juuri tällaisen persoonan omaavista ihmisistä?

      Pidetään lippu korkealla! Tsemppiä!

    • nimikkeet liian yleisiä

      Restonomi on hyvin paljon eri tutkinto kuin tradenomi. Itse luin restonomiksi 1,5v ja vaihdoin liiketalouden opintoihin tradenomiksi. Nimikkeitä kyllä pitäisi vaihtaa koko AMK-sektorilla. Nythän tradenomi voi olla IT-tradenomi tai vaikka sihteeri-tradenomi. Toinen koodaa ja toinen kirjoittelee ajanvarauksia. Täysin eri hommat, mutta sama nimike. Ammatillisia erityisalueita ei huomioida nimikkeessä mitenkään, vaikka osaaminen on erilaista.

      • markkinat*

        Ei se työpaikka tutkintonimikkeestä kiinni jää. Työnantajaa kiinnostaa mitä olet tehnyt/osaat, eikä sitä käytännön kokemusta koulunpenkiltä saa.

        Työn saanti tyssännee näinä aikoina hakijamääriin, paikkaan kuin paikkaan tulvii papereita merkonomista maisteriin ja monessa assistentin pestissä istuu ylikoulutettu ktm tai maisteri; työnantajalla kun on mistä ottaa.

        Matkailualan taitajana vaihtaisin maisemaa, pitkin Eurooppaa haetaan kielitaitoisia osaajia alalle, matkatoimistot, lentoyhtiöt etc.


      • näin, mutta...
        markkinat* kirjoitti:

        Ei se työpaikka tutkintonimikkeestä kiinni jää. Työnantajaa kiinnostaa mitä olet tehnyt/osaat, eikä sitä käytännön kokemusta koulunpenkiltä saa.

        Työn saanti tyssännee näinä aikoina hakijamääriin, paikkaan kuin paikkaan tulvii papereita merkonomista maisteriin ja monessa assistentin pestissä istuu ylikoulutettu ktm tai maisteri; työnantajalla kun on mistä ottaa.

        Matkailualan taitajana vaihtaisin maisemaa, pitkin Eurooppaa haetaan kielitaitoisia osaajia alalle, matkatoimistot, lentoyhtiöt etc.

        Juu, näin olenkin tehnyt; työskennellyt vuosia ympäri maailmaa, siellä arvostetaan muttei täällä. Joskus tuntuu siltä, että työkokemus maailmalta on Suomessa työtä haettaessa heikkous: työnantajat ilmeisesti pelkäävät palkata rohkeaa ja itsenäistä joka on tehnyt ja nähnyt kaikenlaista. Turvallisempi vaihtoehto on joku nuori, kokematon ja vähän arka... (no vähän liioitellen...)

        Lähtisin oikein mielelläni takaisin maailmalle, mutta entäs kun on jo perhe ja puoliso joka ei voi lähteä?


    • hyvänen aik

      Jos haluaa tehdä hommia, joihin tradenomin tutkinto vaaditaan, olisko kannattanut opiskella tradenomiksi? On ihan totta, että restonomin tutkinto liippaa hyvinkin läheltä tradenomia. Se myös rippuu paljonkin siitä missä koulutusohjelmassa restonomiksi on opiskellut. Tradenomejakin valmistuu monen moisia. Restonomi on nimenomaan erikoistunut hotelli/ravintola/matkailualalle. Jos hommat niiltä aloilta eivät noin lähtökohtaisesti kiinnosta, taisit valita koulutusohjelmasi väärin.

      Tästä huolimatta restonomina on mahdollista hakea ja saadakin muiden alojen paikkoja, tässä työkokemuksella, ja etenkin edellisten paikkojen työnkuvalla, on suuri merkitys. Ei matkatoimistossa työskentely todellakaan tarkoita että on pätevyttä sihteeriksi. Tiedätkö edes mitä sihteerit (tai johdon assistentit) tekevät? Ilmeisesti et, kun sanot, ettei restonomin tutkinnolla "kelpaa edes sihteeriksi". Kai tiesit, että ne sihteerit ovat opiskelleet amk:ssa ihan yhtä kauan kuin sinäkin?

      T:Restonomi (amk)

      • siitä, että...

        Matkailualan hommia on todella vähän tarjolla. Varsinkin niitä matkatoimisto- ja lentoyhtiöpuolen töitä. Siitähän tämä keskusteluketju ymmärtääkseni lähti, että kun ei ole tarjolla niitä oman alan töitä niin jää restonomin tutkintonimikkeellä hännän huipuksi muissa kaupallisen alan hommissa. Restonomi kun haiskahtaa niin ravintolalta, vaikka suurimmalla osalla ei ole ravintolatyön kanssa mitään tekemistä.


      • Kummaa hörhöilyä
        siitä, että... kirjoitti:

        Matkailualan hommia on todella vähän tarjolla. Varsinkin niitä matkatoimisto- ja lentoyhtiöpuolen töitä. Siitähän tämä keskusteluketju ymmärtääkseni lähti, että kun ei ole tarjolla niitä oman alan töitä niin jää restonomin tutkintonimikkeellä hännän huipuksi muissa kaupallisen alan hommissa. Restonomi kun haiskahtaa niin ravintolalta, vaikka suurimmalla osalla ei ole ravintolatyön kanssa mitään tekemistä.

        Jos siis SINÄ et saa duunia, pitäisi koko tutkintonimike muuttaa?

        Kuulostaa kyllä nyt siltä, että olet oman osaamisesi sijasta yrittänyt jänkyttää työnantajalle sitä tutkintoasi, mikä on sitten ihan oma mokasi.

        Mieti asennettasi ja sitä, kuinka osaamistasi myyt.


    • *** *** ***

      Restonomina olen hakenut kahteen työhön, ja molemmat olen saanut. Olettaisin, että ratkaisevaa on ollut työkokemuksen lisäksi se, että tutkinto on matkailun liikkeenjohdon linjalta.
      Jos tutkintonimike on "väärä", kannattaa avata sitä työhakemuksessa ja viimeistään haastattelussa.

      • hommista

        "kun ei ole tarjolla niitä oman alan töitä niin jää restonomin tutkintonimikkeellä hännän huipuksi muissa kaupallisen alan hommissa"

        Tuskin on nimikkeestä kiinni, työnantaja valitsee (useimmiten) korkeimmin koulutetun ja tällä hetkellä on ylitarjontaa. Konnarin hommissakin lippuja tarkastelee moni yliopistolainen.

        Ja eikös nykyään haeta niitä "hyviä tyyppejä" ennemmin kuin tuijotetaan muodolliseen pätevyyteen. Olen itse ollut lentoyhtiössä ja meillä oli toimistotöissä ihmisiä hyvin erilaisilta aloilta; humanisteja, sosiaali-/kasvatusala etc. toki myös paljon trade- ja restonomeja. Aloitin muuten työt samaan aikaan restonomien kanssa ja koulutuksessa oltiin ihan samalla lähtöviivalla; jonkun erikoistumiskurssin olivat matkailulinjalaiset kuulemma suorittaneet muttei sekään käytännössä juurikaan auttanut koska lentoyhtiöillä on useimmiten oma varausjötjestelmät johon se uudet työntekijät itse kouluttaa.


      • osaamistasi
        hommista kirjoitti:

        "kun ei ole tarjolla niitä oman alan töitä niin jää restonomin tutkintonimikkeellä hännän huipuksi muissa kaupallisen alan hommissa"

        Tuskin on nimikkeestä kiinni, työnantaja valitsee (useimmiten) korkeimmin koulutetun ja tällä hetkellä on ylitarjontaa. Konnarin hommissakin lippuja tarkastelee moni yliopistolainen.

        Ja eikös nykyään haeta niitä "hyviä tyyppejä" ennemmin kuin tuijotetaan muodolliseen pätevyyteen. Olen itse ollut lentoyhtiössä ja meillä oli toimistotöissä ihmisiä hyvin erilaisilta aloilta; humanisteja, sosiaali-/kasvatusala etc. toki myös paljon trade- ja restonomeja. Aloitin muuten työt samaan aikaan restonomien kanssa ja koulutuksessa oltiin ihan samalla lähtöviivalla; jonkun erikoistumiskurssin olivat matkailulinjalaiset kuulemma suorittaneet muttei sekään käytännössä juurikaan auttanut koska lentoyhtiöillä on useimmiten oma varausjötjestelmät johon se uudet työntekijät itse kouluttaa.

        Olen "ajautunut" töihin matkailualalle, opinnot sivuaa alaa kevyesti. Työhaastatteluissa koulutus ei koskaan ole ollut esteenä ja harvemmin sitä edes on sen kummemmin ruodittu. Vahva (kv-)asiakaspalvelukokemus ja kielitaito on riittänyt ja niitä painotan hakemuksessa, koulutuksen mainitsen "ohimennen".


      • minkälaisia

        paikkoja olet hakenut? Millä nimikkeellä työskentelet kun olet käynyt tuon matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelman?


    • eilen oli, joo

      Tää jutu oli jo sunnuntain Satakunnan Kansassa!

      Oot hyvä tyyppi. Lähde kahville kanssani!

      • Restonomi 2007

        Kiitos kommenteista!!

        Alkuperäinen ajatukseni viestissä on se, että restonomit eivät saa myöskään mitään muuta työtä, kun matkailualan työtä ei ole tarjolla. Mielestäni se on ongelma, koska monilla restonomeilla on kuitenkin samat valmiudut kuin tradenomeilla.


    • Satakunnassa

      Ensimmäiseksi onnittelut kaikille joilla on töitä, oli restonomi tai joku muu...Sitten olisi mukava tietää missä päin Suomea te restonomit olette jotka käytte töissä?
      Itselläni on samanlainen tilanne kuin alkuperäisellä kirjoittajalla. SAMKista valmistunut matkailualan restonomi ja aktiivisesti Satakunnasta etsinyt alan töitä nyt jo yli puoli vuotta. Itse näkisin ongelman nimenomaan Satakunnan matkailussa. Ne harvat työpaikat, joita matkailualalla on, täytetään ilmaisella opiskelijatyövoimalla (harjoittelut ym) joten vakituisiin työsuhteisiin ei ole tarvetta palkata vastavalmistuneita. Uusia kasvoja tuntuu olevan myös turha palkata (mitä jos niillä vaikka olisi jotain hyviä uusia ideoita matkailun kehittämiseksi...kauheaa...)kun vanhat samat naamat tuntuvat hoitavan homman entiseen malliin...(Satakunta Suomen matkailuluvuissa AINA viimeisempien joukossa ja tuskin Metallican konsertti tilastoja muuttaa). Tarvittaisiinkin uusia näkökulmia päättävien matkailuihmisten keskuudessa jotta voitaisiin työllistää kotiseudun valmistuneita restonomeja. Tällä hetkellä tuntuu että kaikki suuntaavat Satakunnasta pois nimenomaan koska alan töitä ei ole...

      • yksin.......

        Alan töitä ei ole tällä hetkellä missään päin Suomea, lukuunottamatta kesäduuneja ja harjoittelu-nimikkeellä huijaavia ilmaistyöllistäjiä.


    • sinne kirjoille

      Tuo matkailuala on vähän samaa kun joku medianomi-taideala. Työllistää kauniista puheista huolimatta erittäin harvoja.
      Mutta keikkatyötä on.

      Joten, aloittajan kannattaa ottaa yhteyttä alueensa matkailuyrityksiin ja hotelleihin. Työ pyörii 90% vuokratyöllä. Sinne listoille niin duunia riittää.
      Tervetuloa todellisuuteen! Homma kun ei todellisuudessa vaadi niin ihmeellisiä taitoja, vaan käytännön työkokemus on tärkeintä.

    • restonomiopiskelija

      Täällä surraan sitä että tutkinnon suorittaneet restonomit ei saa töitä.

      Laitampa vielä paremmaksi: en ole saanut kolmena vuotena edes palkatonta harjoittelupaikkaa, vaikka olen korostanut totaalista palkattomuutta, a4 kokoisen ansioluettelon kera. olen joutunut ottamaan harjoittelupaikan alalta joka on jo ulkona alalta ja nippa nappa edes hyväksyttiin harjoittelusta.
      täysin turha koulutus koko restonomitutkinto, ja järkyttävää että valtion rahoja poltetaan syytämällä lisää opiskelijoita vuodesta vuoteen koulutusputkeen. Onhan se hyvä että on jotain tekemistä, mutta kuka tämän kaiken maksaa, ja kai sitä nyt voisi nuorisolle jotain oikeasti hyödyllistäkin koulutusta suunnitella. Näissä asioissa tuntuu Suomessa olevan realiteettien ja koulutuslukumäärien välissä 10 vuoden viive.

      • töitä

        "kai sitä nyt voisi nuorisolle jotain oikeasti hyödyllistäkin koulutusta suunnitella."

        Duunarilinjoilla on pula koulutettavista vaikka töitä riittäisi ja liksat sen kun nousee kun tekijät/osaajat vähenee. Mutta kun se nuoriso tuntuu haluavan vaan näiksi -nomeiksi papereita pyörittämään..


      • restonomiopiskelija
        töitä kirjoitti:

        "kai sitä nyt voisi nuorisolle jotain oikeasti hyödyllistäkin koulutusta suunnitella."

        Duunarilinjoilla on pula koulutettavista vaikka töitä riittäisi ja liksat sen kun nousee kun tekijät/osaajat vähenee. Mutta kun se nuoriso tuntuu haluavan vaan näiksi -nomeiksi papereita pyörittämään..

        vihjaat siis, että ihmisten pitäisi kouluttautumisen sijasta mennä siivoojiksi ja telakalle?

        syyt, miksi kouluttaudutaan korkeakoulutasoisiksi on monet.

        ihminen jolla on halu kehittyä haluaa myös kehittää itseään sekä parantaa omaa elintasoaan. sehän ei tunnetusti onnistu minimipalkkaisisssa siivoojan ja telakkatyöntekijän ammateissa.

        syyt miksi joudutaan restonomilinjalle, on se että sinne on aita matalin. itsekin hain herra ties minne jonne oikeasti olisi kiinnostanut ja suoraan sanoen paremmin työllistynytkin, mutta restonomilinja on parempi kuin ei mitään.

        on viranomaisten tehtävä huolehta siitä, että koulutuspaikkoja on riittävästi siellä missä on todellisia mahdollisuuksia työllistyä ja että pääsykokeet ovat keskinään tasalatuisempia vaativuudeltaan. restonomiopiskelijaksi pääsee melko helposti suoraan sanottuna.

        sekin on kiinnostava pointti mielestäni, että ainakin restonomiopiskelijoista 25% lopettaa koulun kesken. tämä liittyy ehkä enemmän opetuslaadullisiin tekijöihin, mutta varmasti myös siksi että tajutaan ettei koulutus rstonomiksi hyödytäkään.


      • vielä.....
        töitä kirjoitti:

        "kai sitä nyt voisi nuorisolle jotain oikeasti hyödyllistäkin koulutusta suunnitella."

        Duunarilinjoilla on pula koulutettavista vaikka töitä riittäisi ja liksat sen kun nousee kun tekijät/osaajat vähenee. Mutta kun se nuoriso tuntuu haluavan vaan näiksi -nomeiksi papereita pyörittämään..

        tiedoksi ihan, että duunariliksat ovat laskussa, eivät nousussa (paitsi helsingin ydinkeskustassa). kaikki metallityöt teetetään suomessa tänä päivänä työnvälityksien kautta, ja he maksavat 7-7.5 euroa työstä kun työstä. joku vuosien kokemuksen omaava luokkahitsari voi saada kiireisessä keikkatyöprojektissa 8,5 euroa tunti.

        tervetuloa reaalimaailmaan duunaripalkkojen suhteen.


      • siivoojia?
        vielä..... kirjoitti:

        tiedoksi ihan, että duunariliksat ovat laskussa, eivät nousussa (paitsi helsingin ydinkeskustassa). kaikki metallityöt teetetään suomessa tänä päivänä työnvälityksien kautta, ja he maksavat 7-7.5 euroa työstä kun työstä. joku vuosien kokemuksen omaava luokkahitsari voi saada kiireisessä keikkatyöprojektissa 8,5 euroa tunti.

        tervetuloa reaalimaailmaan duunaripalkkojen suhteen.

        On kai niissä ammattikoul.. äsh korkeissa hyödyllisiäkin koulutusohjelmia. Ja tuskin siellä siivoojaksi edes voi valmistua vai..?


      • elkonkelkko Hml
        siivoojia? kirjoitti:

        On kai niissä ammattikoul.. äsh korkeissa hyödyllisiäkin koulutusohjelmia. Ja tuskin siellä siivoojaksi edes voi valmistua vai..?

        siivoojaesimiehiksi,kaupan kassalle, puhelinmyjiks, tarjoilijoiks. siin ne kyseenalaiset kohtalot kuule on joit reston papruilla tänä päivänä voi tavoitella


      • brille?
        elkonkelkko Hml kirjoitti:

        siivoojaesimiehiksi,kaupan kassalle, puhelinmyjiks, tarjoilijoiks. siin ne kyseenalaiset kohtalot kuule on joit reston papruilla tänä päivänä voi tavoitella

        Kunniallisia ammattejahan nuo kaikki ovat. Onnea sille joka tänä päivänä ylipäänsä työllistyy. Sinne vaan näistäkin paikoista kilvoittelemaan duunarien ja akateemisten joukkoon..


      • restonomi
        brille? kirjoitti:

        Kunniallisia ammattejahan nuo kaikki ovat. Onnea sille joka tänä päivänä ylipäänsä työllistyy. Sinne vaan näistäkin paikoista kilvoittelemaan duunarien ja akateemisten joukkoon..

        No voi hyvänen aika. Tuliko jollekin matkailualalle pyrkineelle yllätyksenä, että tämän alan työt on sesonkiluontoisia? Töitä kyllä riittää, kunhan on valmis reissaamaan. Kamat kasaan ja nokka kohti lähintä sesonkikohdetta.

        Itse käyn ainakin Lapissa keräämässä hyvät rahat jouluturisteilta, ja sitten vaihdan kohdetta johonkin etelään.


      • hergsco
        restonomi kirjoitti:

        No voi hyvänen aika. Tuliko jollekin matkailualalle pyrkineelle yllätyksenä, että tämän alan työt on sesonkiluontoisia? Töitä kyllä riittää, kunhan on valmis reissaamaan. Kamat kasaan ja nokka kohti lähintä sesonkikohdetta.

        Itse käyn ainakin Lapissa keräämässä hyvät rahat jouluturisteilta, ja sitten vaihdan kohdetta johonkin etelään.

        Juu terve menoa sitten sinne viettämään parakkilaiffia lappiin. minimipalkkaista pätkätyötä, ainoat alueen virikkeet vapaa-ajalla juopottelu ja slalom. päivälippuun menee puolen päivän palkka. kyllä 2 viikkoa vielä menee, mut 10-40 vuotta? perheest turha haaveilla jos joku ei-sinkku eksyy lukeen tätä

        kerrotaan nyt se todellinen tilanne siitä asumisesta siellä mitä niin hiskutaan. restonomit asuu vanhoissa raksaäijien tupakanhajuisissa parakeissa. sitäks elämän pitäs korkeakoulun jälkee olla? ei ainakaan mun mielest, mut kukin taaplaa tyylillään.

        saariston töistä turha ees muodostaa lausetta, niin vähäisist paikkamääristä puhutaan. nekin vähät menee tuttujen kautta suurin osa


      • restonomi
        hergsco kirjoitti:

        Juu terve menoa sitten sinne viettämään parakkilaiffia lappiin. minimipalkkaista pätkätyötä, ainoat alueen virikkeet vapaa-ajalla juopottelu ja slalom. päivälippuun menee puolen päivän palkka. kyllä 2 viikkoa vielä menee, mut 10-40 vuotta? perheest turha haaveilla jos joku ei-sinkku eksyy lukeen tätä

        kerrotaan nyt se todellinen tilanne siitä asumisesta siellä mitä niin hiskutaan. restonomit asuu vanhoissa raksaäijien tupakanhajuisissa parakeissa. sitäks elämän pitäs korkeakoulun jälkee olla? ei ainakaan mun mielest, mut kukin taaplaa tyylillään.

        saariston töistä turha ees muodostaa lausetta, niin vähäisist paikkamääristä puhutaan. nekin vähät menee tuttujen kautta suurin osa

        Lapissakin on tietty monenlaisia työpaikkoja ja työnantajia, riippuu tietysti mistä sattuu töitä saamaan. Minä ainakin olen asunut siistissä mökissä tai hotellissa, täydellä ylläpidolla. Ja palkassa ei ole muuta kuin kehuttavaa, ei taida etelästä ihan samoja rahoja tienata.

        Mutta sinnekin mentäessä on tosiaan tiedostettava se sesonkiluonne, eihän sinne ole lomailemaan menty, saatika perhettä perustamaan.


    • matkailualalle suuntaava

      Muista jo heti työhakemuksessa painottaa, mitä opiskeluihisi on kuulunut: markkinointia, budjetointia ym. Älä mainitse vain, että olet restonomi ja piste.

      Kehu itseäsi ja koulutustasi! Kerro, mitä kaikkea hyödyllistä olet restonomikoulutuksessasi oppinut mitä juuri se työnantaja voisi hyödyntää. Liioitella ei kannata (hirveästi;), mutta on myös suuri virhe aliarvioida itseään. Arvosta omaa koulutustasi, niin muutkin alkavat arvostaa sitä. :)Tsemppiä.

      • s =o)

        Millä muulla alalla kuin matkailu, restonomi voi työskennellä? Aloitin itse just opinnot avoimessa, eikä tämä viestiketju kyllä kannusta jatkamaan... Markkinointi puolta kenties? Sihteerin hommia? Mitä vaan , mutta keittiöillä oon tallannut jo ihan tarpeeksi kauan... Eikä kotoa tahtois/pystyis kauas lähteä, lapset, mies ja koti kuitenkin ykkös asia.. Josko siitä koulutuksesta edes jotain hyötyä on?!?! Entäpä jos vaihtaa kesken opintojen koulutusohjelmaa, kokemuksia?


      • Matkamatti
        s =o) kirjoitti:

        Millä muulla alalla kuin matkailu, restonomi voi työskennellä? Aloitin itse just opinnot avoimessa, eikä tämä viestiketju kyllä kannusta jatkamaan... Markkinointi puolta kenties? Sihteerin hommia? Mitä vaan , mutta keittiöillä oon tallannut jo ihan tarpeeksi kauan... Eikä kotoa tahtois/pystyis kauas lähteä, lapset, mies ja koti kuitenkin ykkös asia.. Josko siitä koulutuksesta edes jotain hyötyä on?!?! Entäpä jos vaihtaa kesken opintojen koulutusohjelmaa, kokemuksia?

        Entisessä työpaikassani matkailualalla näitä restonomeja oli puhelinpalveluksessa. Vaativammat työt hoiti tradenomit, merkonomit tai ekonomit.

        En yhtään ihmettele kun kuuntelin näiden restonomien puheita koulutehtävistä. Välillä oli jotain piirrustuksia maiden kartoista jne. Ei vaikuutanut kovin korkealta. Toki kouluissa voi olla eroja mutta minulla on sellainen käsitys että restonomi ei ole kovin arvostettu koulutus ja sillä tutkinnolla on vaikeaa saada ns. parempaa työtä?

        Korjatkaa jos olen väärässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2077
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      116
      1562
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1500
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      71
      1196
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      482
      1121
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      62
      1097
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      922
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe