Ruoka on Suomessa todella kallista ja se kallistui viime vuonna ennätyksellisesti yli kymmenen prosenttia.
Eurostatin ja Tilastokeskuksen tietojen mukaan hintojen nousu oli meillä vielä tammikuussakin yli seitsemän prosenttia, kun hinnat muissa EU-maissa ovat jo laskeneet.
Kaupan ja kilpailun asiantuntijat sanovat, että kuluttaja saa maistaa omaa lääkettään, kun ei suvaitse tuontiruokaa. Korkea kotimaisuuden arvostaminen pitää hinnat ylhäällä.
Eniten ovat kallistuneet jauhot, liha, kala, maitotuotteet ja vihannekset. Vuoden aikana jauhojen hinta kohosi lähes 60 prosenttia, pastojen noin 30 ja riisin noin 20 prosenttia.
Ulkomailta tuodulla ruualla on monta etua puolellaan: raaka-aine-, tuotanto- ja työvoimakustannukset ovat edullisemmat kuin Suomessa ja tuotteet voidaan valmistaa suurissa sarjoissa halvasti.
Ruokalaskua voisi pienentää kasvattamalla kaupan omien merkkien käyttöä. Esimerkiksi Keskon Euroshopper on sellainen.
KEPU ja Vanhanen ovat nostaneet ruuan hintaa. KEPUn olo hallituksessa on todella tuhoisaa suomalaisille.
KEPU ja Vanhanen nostivat ruuan hintaa
0
64
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau697464Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens435094- 983484
- 442359
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat462319- 222168
- 342123
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil211993- 281791
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,141683