Sydämestään löytänyt

Hei,
Suomalaiseen mielenlaatuun kuuluu miettiä kaikki läpi itse - päätyen venäläisen kanssa yhtä kauniisiin tai vielä kauniimpiin (omakohtaisuus, asioiden henki, tekemisten sielu, yleismaailmallinen moraali, elämänmyönteisyys!,...) lopputuloksiin. Mutta venäläinen lienee oppinsa koulussa ulkoa lukenut, silti uskoo siihen siinä määrin, että usko rinnastuu ortodoksikirkon vakavamielisyyteen. Suomalainen vierastaa ulkoa päpättämistä, siksi uskontoakaan ei pitäisi ulkoa opetella vaan omasta sydämestään itse löytää. Suomeen tarvittaisiin vielä ortodoksikirkkoakin vakavamielisemmin kunkin omasta sydämestä lähtevä kirkko, jolla ei olisi ulkoista dogmia lainkaan, ei ainakaan mitään suomalaisen moraalin vastaista kuten esim. naispappeuden kieltämistä, eikä välttämättä vetoamista Kristukseen ja käsittämättömiin hänelle tehtyihin vääryyksiin vaan uskoa suoraan Jumalaan ja luomistyöhön, kauniisiin yleismaailmallisiin arvoihin, terveisiin vapaamielisiin elämäntapoihin ja -asenteisiin, koko elämänlaajuiseen omistautumiseen (elämäntyö) itse omassa sydämessä kaikista tärkeimmiksi koettujen asioiden käytännön ja hengen tason tukemiseen yhteisössä, sosiaalisissa suhteissa, omassa elämässä ja maailmassa laajemmalti, elämänmyönteisyyteen, tunteisiin, ikiaikaiseen (Jumalan luomaan) ihmisluontoon, sen mukaiseen elämään käytännössä, tinkimättömän moraalisesti ja realistisesti koko maailman terveyttä vaalien, hyvän tulevaisuuden eteen työnsä tehden, jne. Ei tarvittaisi sanoin lausuttua uskoa Jumalaan vaan sydämestä nouseva vakaumus joidenkin asioiden tärkeydestä elämässä, elintapoja hyvään päin ohjaava voima - usko kaikkeen siihen, mitä Jumala loi ja mikä vielä on maailmassa kaunista ja hyvää - ilman, että yritetään tieteellistää Jumalan olemassaoloa: se on elämäntapakysymys, ei maailmankuvakysymys. Ja elämäntavoissa on hyvä noudattaa ihmisen luontoa! Uskonnon kuuluisi olla ainakin yhtä kaunis kuin paikallinen perinteinen kulttuuri. Siksi tarvitaan puhtaasti suomalaisille sovitettu Kristinuskon muoto!

1

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muikkumies

      Uskontoa. Riittää tieto, että jumalasta emme tiedä mitään eikä kukaan.
      Vain hiljaisuudessa sen voi kohdata, sillä kaikki sanat ja uskomukset etäännyttää meidät luojasta.
      Hengellinen yhteisö, jossa ketään ei tehdä syyliseksi ja Rakkauden täydellisen oivaltamisen kautta voi rakentaa hyviä ihmissuhteita.

      Jokaisen kannattaisi perehtyä frofiilissani oleviin kirjoihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4829
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1459
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1316
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1208
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe