silloin kun oltiin kotoa oppia saamassa,eihän kaikkea kerrottu koulussa niinkuin nykyään.
Ja eikä tarvita vanhemman ihmisen opastusta muuallakaan nykyään .
Nyt laset jo aika varhaisessa iässä ,oppivat kaikenlaista TV:sä.
Ennen ,jos hyvin sattui ,vanhemmat sisarukset opastivat nuorempia,ja eläinten kanssa kun moni oli kotitanhuvilla sai nähdä synnytymisen ihmeen luonnossa,ja kyllä se alkuunpaneminenkin oli silloin lapsille ihan selviö.
Ihmettelin vaan kun yhdessä ketjussa kaksi nais ihmistä (varmaankin 70 ikäistä)eivät tietäneet 13v ja 15v ikäisenä kuinka lapset alkuun laitetaan
Mikä aihe oli" tapu" josta ei saanut puhua
10
511
Vastaukset
- sinisirkku
Ei kai tuo ollut mitenkään harvinaista kaupunkilaiselle,joka ei ollut nähnyt eikä kuullutkaan,saati ajatellut niitä yhteyksiä!
Jotain muistan isosiskoni jutelleen ystävättärensä kanssa,tansseihin liittyvää,mutta minut jätettiin oven toiselle puolelle.
Harmitti vähän,kun ei huolittu mukaan,luulin
etteivät haluneet leikkiä kanssani.Pikkusiskot voivat olla riesana :)
Eivät vanhemmatkaan puhuneet siihen aikaan, mikä johtaa mihinkin. En tiedä olisinko silloin kuunnellutkaan. Minua kiinnosti luistelu,hiihto,
toverit...Tietenkin olin kaukaa ollut ihastunut,
haaveillut,mutta sitten kun joku yritti suukkoa,olin liian ujo,en ollut valmis siihen.
Omille lapsilleni kerroin,kun sukulaiseni odotti
vauvaa,herätti ihmetystä vatsoineen lapsen silmissä. Poika oli niin pettyneen oloinen, kun kaikki oli tyttöjen asioita :) Kerrottuani mitä hänellä oli, johan silmät ilostui!
Toivottavasti pystyin vastaamaan tyhjentävästi ihmetykseesi! Hei taas saatiin ,yleensä pihalla,isoimmilta tytöiltä.
Koulussa opettaja ,tosi nopeasti kävi lävitse ,pakolliset,terveysoppiin liittyvät jutut,jopa häveliäästi.Meilläkin oli opettajana vanha ,neiti-
ihminen.Minä asuin mummon ,tädin ja siskoni kanssa..
Ei meillä saanut puhua seksuaalisista asioista.Oli
aivan sopimaton puheenaihe.Periaatteella: "Ei kunnon ihmiset, tuollaisista puhu." Mummoni oli vanha ja tätini lapseton,sotaleski.On se hyvä,että nykyään on valistusta saatavissa riittävästi.Naisten kanssa eläen,en tiennyt edes mikä on kondomi,ennenkuin aikuisena.Hehhee..
Maalla eläessä,varmaan monet asia, ovat itsestään selvyyksiä.Joten älä ihmettele..ei sellaisista asioista puhuttu,ennenvanhaan.
Kyllä entiset ihmiset ihmettelisivät,kun mies ja nainen elää yhdessä "Avoliitossa".Olisi supinaa,
ihan "susipareina" eletään.Niin se maailma muuttuuu Eskoseni.Heippa taas..t. Irkku- ullapulla*
olen aikaisin saanut valistusta sukupuoliasioista ,ja ihan hyvä.
Olin viidestä sisarusparvesta nuorin ,ja isot siskot "joutuivat" niinkuin siihen aikaan pruukattiin sanoa aikaisin naimisiin.
Sillon, kun itse olin "siinäiässä" tiesin että mitenkä asiat on.
Ja kihlausaikana sitä sitten kokeiltiinkin ,sillonkin olin jo 19, vuosi sitä katsottiin tuleeko meistä pari ja päivälleen 1v olimmekin kihloissa ,kun sitten vihittiin siviilirekisterissä.
Paras tyttöystäväni meni samoihin aikoihin kanssa vihille ja oikein kirkkohäät ---mutta sulhasparka pyörtyi kun pappi kysyi "tahdotko".
mieheni joskus viisasteli että onse ainakin hyvä
kun on sillon ollut kaikissa "ruumiin ja hengen voimissa kun menee lupaan jotain.
Olimme tosi onnelinen pari ,senaikaa kun saimme olla yhdessä.
Kai se siittä johtuukin, että en ole toista huolinut "parisuhteeseen" mitä nyt joskus vähäsen:=). Olikohan se luonto,joka ennen vanhaan veti tikanpojan puuhun?
Olihan tietysti viisaita ystäviä, joilta sai sukupuolivalistusta.
Äidiltä ei tullut mieleenkään kysyä, eikä häneltä muuta olisi saanutkaan kuin ne varoitukset ja pelottelut, joita hän hyvin nolona jakoi kauan sen jälkeen, kun ystävät olivat parhaansa mukaan jakaneet informaationsa.
Viiskymmenluku oli vielä ihanan viatonta aikaa.
Hyvät tytöt palkitsivat ensi suudelmasta vetämällä poikaa ympäri korvia.
Minä onneton olin niin puulla päähän lyöty, että kysäisin: - Mitä sinä teit?
- Tätä, vastasi poika ja pussasi uudelleen.
No, rangaistuksen se koltiainen sai muutamaa vuotta myöhemmin Tuusulan tuomikunnan arkistossa.
Täytyy myöntää 52 vuoden kokemuksella, että hyvin on mies sopeutunut.
Juuri hiljakkoin luin jostakin, että nuoret eivät
saa riittävästi sukupuolivalistusta, ja siitä johtuen tulee lapsia tai sukupuolitauteja!
Jessus sentään. Minusta sitä tulee liiankin kanssa sillä seurauksella, että 15-vuotias tyttö on miltei itsemurhan partaalla siitä häpeästä, että hän on vielä neitsyt!
Panee ihmettelemään nykyajan valistuksen laatua...- samanmoisia
Venlastiina kirjoitti:
Olikohan se luonto,joka ennen vanhaan veti tikanpojan puuhun?
Äidiltä ei tullut mieleenkään kysyä, eikä häneltä muuta olisi saanutkaan kuin ne varoitukset ja pelottelut, joita hän hyvin nolona jakoi kauan sen jälkeen, kun ystävät olivat parhaansa mukaan jakaneet informaationsa.
No, rangaistuksen se koltiainen sai muutamaa vuotta myöhemmin Tuusulan tuomikunnan arkistossa.
saa riittävästi sukupuolivalistusta, ja siitä johtuen tulee lapsia tai sukupuolitauteja!
Jessus sentään. Minusta sitä tulee liiankin kanssa sillä seurauksella, että 15-vuotias tyttö on miltei itsemurhan partaalla siitä häpeästä, että hän on vielä neitsyt!
Panee ihmettelemään nykyajan valistuksen laatua...nykynuoria minäkin ihmettelen. Vaan ainahan se on ollut, että vanhemmat ihmettelee nuorempia sukupolvia. Muistan olleeni 15-vuotiaana täysi lapsi ja leikkinyt nukeilla, nykyään samanikäiset jo tekevät lapsia.
Nykyään pitää ilmeisesti antaa ehkäisyvalistusta jo ala-asteella. - ullapulla*
Venlastiina kirjoitti:
Olikohan se luonto,joka ennen vanhaan veti tikanpojan puuhun?
Panee ihmettelemään nykyajan valistuksen laatua...vieläkin
enemmän naisiinkohdistuva(sukupuolivalistus).
Meinaan ,että miehet senkun "juhlii vaan" varsinkin jos sattuu olemaan "juhlakunnossa".
Olen sitä mieltä, että poikien isät eivät valista ollenkaam lapsiaan ,siinä asiassa.
Voisi olla paikallaan se vanha ammatti ,aivan laillisesti koska sitä kuitenkin harrastetaan ,ja mikä kauheimpaa ne perofiilit.
Lääkärin valvonnassa ja ammatinharjoittajillakin olisi jonkinlainen suoja.
Ihmiskauppa loppuisi kertaheitolla! - 76 vuotias
ullapulla* kirjoitti:
vieläkin
enemmän naisiinkohdistuva(sukupuolivalistus).
Meinaan ,että miehet senkun "juhlii vaan" varsinkin jos sattuu olemaan "juhlakunnossa".
Olen sitä mieltä, että poikien isät eivät valista ollenkaam lapsiaan ,siinä asiassa.
Voisi olla paikallaan se vanha ammatti ,aivan laillisesti koska sitä kuitenkin harrastetaan ,ja mikä kauheimpaa ne perofiilit.
Lääkärin valvonnassa ja ammatinharjoittajillakin olisi jonkinlainen suoja.
Ihmiskauppa loppuisi kertaheitolla!10/11 vuotiaana keskusteltiin vauvan syntymisestä. Yksi ehdotti syntyvän navasta. Kun eräs tietävä tyttö kertoi totuuden, se epäilytti ja kauhistutti.
Vaikka kaiken kokeneena, lapset synnyttäneenä jo asioista tietää, on asia tabu edelleenkin.
Ei sukupuolisuus ole mikään yleinen keskustelun aihe johon kaikki avoimin mielin osallistuvat. Tuntuu että se häpeily ja salailu joka mieleen on kasvatuksella kylvetty, on meihin juurtunut ja asioista puhutaan häveliäästi, arkaillen ja yleistasolla.
Henkilökohtaisetkin ongelmat jäävät jopa lääkärille kertomatta. Kysyä voi ja huumorin varjolla "kasvottomasti" mielipiteensäkin sanoa, mutta harvalle asia on ihan itsestään selvää.
Vieläkin, kun kuntelee nykyisen nuorison parissa heidän tuntemuksiaan, kokemuksiaan, ja tietojaan, huomaa, että hyvin ennakkoluuloisesti asiat on heillekin selvitetty.
Katuko on ainoa opettaja ja kokeilemalla oppii!
Terveyskasvatus on nykyisin aivan toista kuin omana aikanani, mutta silti, kouluissakin on opettajat eri tasoisia, ja teini iässä oleville on vaikea asioista jopa puhua, kun tytöt ja pojat ovat samoilla tunneilla.
Lisäksi, se kuva mikä sukupuolisesta kanssakäymisestä on yleisin, vaikkapa elokuvissa, ei kyllä ole se mitä itse haluaisin nuorille näyttää ja mitä olisin itse vastaavan ikäisenä katsonut kuin oppituntina. Nyt kyllä tiedetään mitä on ehkäisy ja mitä on viime hetken katumuspillerit, mutta sitä, ettei kannata juosta sylistä syliin, ei kai kukaan enää painota omalla kohdallaankaan.
Seksi on vapautunut, eläköön vapaa seksi!
Tuntuu pahalle.
Eläimellistä, tuntetonta "rakastelua" jossa vain pelkkä suoritus pää osassa.
Koskan ei painoteta liikaa tunteen mukana oloa.
Nyt ei tarvitse opettaa tapoja, nyt pitäisi opettaa vastuullisuutta ja toisen kunniottamista myos sillä saralla.- Oloka
Maalla näki jo varhain, että vasikat, sianporsaat, karitsat, kissan- ja koiranpennut putkahtavat maailmaan hännän alta.
Heti kun kykeni lehmän ajajaksi, pantiin vanhan Miinan kanssa viemään lehmää sonnin luo 2½ km. Oriin omistaja ajoi kotipihaan ja lapset saivat ikkunasta katsoa, miten tamma sai siemenet sisäänsä.
En edes muista, että ihmislapsen syntymisessä olisi ollut mitään hämmentäviä ajatuksia. Se meni ajatuksissa luonnollisella tavalla.asian ydin ,miksi maailman luonnollisinpaa asiaa pidetään "tapuna" , nyt siiten me jotka kaiken olemme kokeneet (toivottavasti) voimme puhua asiallisesti ,niinkuin ollaan jo tehtykin.
Pelkäsin keskustelun avattuani ,että tämä ei kestä kauaa päivänvaloa, mutta näin vaan keskustella voi ,"aroistakin"asioista asiallisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1172256- 941533
- 421165
Pyhäjärvi -kuntaliiton LISTALLA - ajautuu kriisikunnaksi
”Vaaravyöhykkeessä” Kuntaliiton erityisasiantuntija Olli Riikonen nostaa esille Punakallion listalta todennäköisistä kri1651051Vieläkään nainen ei mitään tunnistettavaa sinusta
ei minusta, ei meistä, eikä meidän historiasta. Voisit kyllä kirjoittaa jotain spesifistä mitä meidän välillä on tapahtu771007Miten menee omasta mielestä?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f6e1e5b9-dd40-4eaf-ac96-036894307db5 Listan kärjessä Ähtäri28907Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden
Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i61895Nainen, olet minun makuuni joka suhteessa
Siksi tämä on mennyt niin vaikeaksi, ja ei tahdo ajatukset millään pysyä arjessa, vaan ne karkaa koko ajan unelmiin sinu23846Jos en enää
sinua näkisi, tekisinkö jotain toisin? Kertoisinko sinulle kaiken? Sen miten paljon minulle merkitset ja kuinka kaipaan38820Ei mene kauaa että kaikki vedätykset
Selviää.. Moni täältä on syytteessä.. Mahdollisesti palsta menee kiinni.. Tällä hetkellä jokainen viesti kiertää sup56770