Opiskelemaan arkkitehdiksi: Miten valmistautua PK:n?

715517

Terve, arkkitehdin ammatti on ollut haaveenani pitkään. Olen aina ollut kiinnostunut rakennuksista,sisustuksesta ja muusta suunnittelusta ja en näe itseäni muilla aloilla. Paineet päästä opiskelemaan sinne ovat hyvin suuret varsinkin kun paikkoja vähän ja koulumenestykseni on keskivertoa. Pyytäisinkin sinne opiskelemaan päässeiltä neuvoja miten voin valmistautua kokeisiin, aikaa on karkeasti 2 vuotta, motivaatiota paljon. Olen SIMS2 pelissä rahakoodilla rakennellut taloja mielikuvitusperheille,piirrellyt rakennuksia vihkoon ym säätöä. Tuntuu kuitenkin että tämä ei harjoita minua kyseisiin kokeisiin. Jonkinlainen treeniohjelma tai vinkkejä ihmiseltä joka tietää paremmin olisi enemmän kuin tervetullut. Tälläistä tälläkertaa, anteeksi sekava ulkoasu.

22

7079

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sims....

ai että ihan arkkitehdiksi. sims 2 antaakin hyvän pohjan rakennusten suunnitteluun. Vai haaveiletko urasta jossakin pelitalossa tekemään graafisia taustoja?

Olen itse piirtänyt taloja (ihan oikeita) 20 vuotta ja ihan simcitystä en sitä opiskellut.

• :---------DDDD

Niin, jotenkin tuntuu että et aivan tajunnut kaikkea mitä kirjoitin. Voin vielä yrittää selventää pointtiani sinulle oi 20-vuotta työskennellyt arkkitehti. Ajatushan oli, niinkuin oletin sinun huomaavan, se että millä keinoilla voisi valmistautua pääsykokeisiin jos pyrin arkkitehdiksi opiskelemaan. Tarkoitus ei tietenkään ole opiskella kyseiseen ammattiin peleissä (??????).
        Vaikka olen melko varma että olet trollaamassa täällä selvennän kuitenkin vielä edellistä postia kaikille joilla on ongelmia poimia tekstistä oleellinen. KYSYMYS: Miten valmistautua arkkitehtikoulun pääsykokeiden piirrustus "kokeisiin"? Piirtäminen on yksi keino minkä tiedän, sitä ei tarvitse mainita.

• Paras..
        :---------DDDD kirjoitti:

Niin, jotenkin tuntuu että et aivan tajunnut kaikkea mitä kirjoitin. Voin vielä yrittää selventää pointtiani sinulle oi 20-vuotta työskennellyt arkkitehti. Ajatushan oli, niinkuin oletin sinun huomaavan, se että millä keinoilla voisi valmistautua pääsykokeisiin jos pyrin arkkitehdiksi opiskelemaan. Tarkoitus ei tietenkään ole opiskella kyseiseen ammattiin peleissä (??????).
        Vaikka olen melko varma että olet trollaamassa täällä selvennän kuitenkin vielä edellistä postia kaikille joilla on ongelmia poimia tekstistä oleellinen. KYSYMYS: Miten valmistautua arkkitehtikoulun pääsykokeiden piirrustus "kokeisiin"? Piirtäminen on yksi keino minkä tiedän, sitä ei tarvitse mainita.

Paras tie arkkitehdiksi olisi ammattikoulun talonrakennuslinja-amk tuotantopuolen insinööri- arkkitehti. Silloin olisi tiedossa mitä on mahdollista rakentaa, kuinka se rakennetaan ja mitä pitää ottaa huomioon siinä kun suunnitellaan. 2 vuotta on sen verran lyhyt aika että jos pohjakoulutus on kunnossa (lukio/ammattikoulu) niin hae ammattikorkeaan lukemaan rakennusinsinööriksi. Ensimmäisen kahden vuoden aikana piirretään paljon ja opetellaan rakennusalan perusasioita. Valitsemalla juuri itsellesi sopivat kurssit vältyt monelta ikävältä kemian ja fysiikantunnilta.. Kyllä sitä kahdessa vuodessa hyvin ehtii niitä kivojakin kursseja.
        Jos pohjakoulutus ei ole kunnossa niin sitten ammattikouluun talonrakennuslinjalle.
        Koneellesi voisit hankkia AutoCad-piirustusohjelman jos joku voi sinulle neuvoa miten sitä käytetään. Itse opetellessa moni asia menee aivan pieleen!

• ms dlvl

b-luokan paska arkkitehti, mukaillakseni alan sisäpiiirihuumoria.

Nuori ihminen pyytää neuvoja vilpittömästi sitten tälläinen huonolla itsetunnolla varustettu ...Haaahaahaahhaaarrrgggggg......

Itse olen sitä mieltä, että yritä saada kokemusta allalta. Itse suosíttelen kyllä insinööri linjaa ja se jälkeen vasta jos vielä intoa riittää arkkitehdin opintoja. On myös olemassa tälläinne uusi erittäin suosittu js hyvä koulutus katso lisää "valkoinen kypärä" . Fysiikkaa nyt kannattaa opetella se on aivan välttämätön taito talonsuunittelijalla.

• voigdhsigaiodsjhiogj
        ms dlvl kirjoitti:

b-luokan paska arkkitehti, mukaillakseni alan sisäpiiirihuumoria.

Nuori ihminen pyytää neuvoja vilpittömästi sitten tälläinen huonolla itsetunnolla varustettu ...Haaahaahaahhaaarrrgggggg......

Itse olen sitä mieltä, että yritä saada kokemusta allalta. Itse suosíttelen kyllä insinööri linjaa ja se jälkeen vasta jos vielä intoa riittää arkkitehdin opintoja. On myös olemassa tälläinne uusi erittäin suosittu js hyvä koulutus katso lisää "valkoinen kypärä" . Fysiikkaa nyt kannattaa opetella se on aivan välttämätön taito talonsuunittelijalla.

Se mitä lukion fysikassa opiskellaan on niin laaja että ei siitä kauhesti hyötyä arkkitehdille ole.

• hjakhjsjkaajsk

Unohda korkeakouluopinnot ja suuntaa katseesi amiskaan. Opiskele vaikka muurariksi niin voit rakennella palikoista.

• RI-opiskelija

pahoittelen heti, etten osaa sinulle neuvoa miten päästä suoraan sinne tkk:lle arkkitehdiksi opiskelemaan. Olettaisin että ainakin matematiikkaa on tärkeää osata, mutta näistä piirrustus hommista yms. en osaa sanoa. Valmennuskursseiltahan tuota vinkkiä varmasti saisi.

Mutta mikä oli asiani, niin itse opiskelen ammattikorkeassa rakennusinsinööriksi ja se on oikea alavalinta minulle. Samassa koulussa ja samalla luokalla on kuitenkin porukkaa jotka ovat hakeneet tkk:lle arkkitehtioppiin ja samana vuonna varalle myös ammattikorkean rakennustekniikan linjalle. Ainakin he kokevat, että insinöörin opinnoista (talojen piirtelystä, suunnittelusta yms.) on ollut hyötyä kun ovat sitten seuraavana vuonna hakeneet sinne tkk:lle.

Eli yksi ainakin yksi väylä on tehdä vähän noita insinööriopintoja ja sitten koittaa arkkitehtihommiin pääsyä.

Niin ja suunnittelee ja piirtää insinööritkin (etenkin pientalopuolella) joten kannattaa miettiä sitäkin ainakin noin kakkosvaihtoehtona.

• valmistautuminen

Oletan, että olet lukiossa ja pitkän matematiikan linjalla. Lyhyen käyneetkin pärjäävät, jos harjoittelevat ekstraa pitkän matikan tietoja. Oletan myös, että olet vaalinnut kaikki kuviksen kurssit lukion aikana. Tämä on se lähtökohta.
      Kysy pyrkimisestä opolta ja kuviksen opettajalta, luultavasti eivät tiedä paljoa, mutta aina kannattaa kuitenkin kysyä. Kuviksen opettajalla saattaa olla vanhoja pääsykoetehtäviä ja osaa ainakin kertoa omista pääsykoetehtävistä, jotka ovat samantapaisia. Oppilaitosten oppilaskunnat ovat ainakin joskus myyneet vanhoja pääsykoetehtäviä, joita sinun kannattaa tehdä seuraavien vuosien aikana. Pyydä palautetta vaikka kuvisopeltasi. Lue myös arkkitehtuurista ja arkk.historiasta, opiskele eri tyylilajeja ja tunnetuimpien arkkitehtien rakennuksia. Eräs vanha hyvä perusteos oli muistaakseni Arkkitehtuurin perusteet, toisena tekijänä Helmer Stenros, löytyy kirjastosta. Katso eri arkkitehtuurilinjojen (TKK Espoo, Tampereen ja Oulun yo) opetussuunnitelmia, siellä mainitaan usein, mitä kurssit sisältävät ja luetellaan oppimateriaalia.
      Ja tässä linkki ennakkotehtäviin tälle keväälle (Teknillinen korkeakoulu, arkkitehtuuriosasto)

http://www.dia.fi/nettiopas_fi/

Tsemppiä sulle toivottaa sisustusarkkitehti Taik

• eipäässytarkkitehdiksi

Matikkaa täytyy ilman muuta hallita lukion pitkän oppimäärän verran ja sen voi harjoituksella hoitaa että saa kaikki laskutehtävät oikein pääsykokeissa. Vaikeampi on selvitä piirustustehtävistä sillä silloin tarvitaan kolmiulotteista hahmotuskykyä, mielikuvitusta ja taiteellisuuttakin, ja niiden kehittäminen ilman luontaisia taipumuksia on paljon hankalampaa kuin matikan taitojen harjoittelu. Minä en päässyt arkkitehtioppiin kun sain nolla pistettä yhdestä piirustustehtävästä kun mielikuvitukseni ei riittänyt piirtämään sellaista mitä ei voi olla olemassa eli "Piirrä ikiliikkuja", ja jäin sen yhden pisteen päähän sisäänpääsystä. Kun olen seurannut tuttujen arkkitehtien urakehitystä ja työtehtäviä, ei käy kateeksi, ei niitä hyviä työpaikkoja ole kovin paljon tarjolla. Kokeneiden arkkitehtien pitämät valmennuskurssit antavat myös näkemystä alaan ja saattavat auttaa sisäänpääsyssä.

• Ensimmäisen asteen yhtälöt on vaikeita
        eipäässytarkkitehdiksi kirjoitti:

Matikkaa täytyy ilman muuta hallita lukion pitkän oppimäärän verran ja sen voi harjoituksella hoitaa että saa kaikki laskutehtävät oikein pääsykokeissa. Vaikeampi on selvitä piirustustehtävistä sillä silloin tarvitaan kolmiulotteista hahmotuskykyä, mielikuvitusta ja taiteellisuuttakin, ja niiden kehittäminen ilman luontaisia taipumuksia on paljon hankalampaa kuin matikan taitojen harjoittelu. Minä en päässyt arkkitehtioppiin kun sain nolla pistettä yhdestä piirustustehtävästä kun mielikuvitukseni ei riittänyt piirtämään sellaista mitä ei voi olla olemassa eli "Piirrä ikiliikkuja", ja jäin sen yhden pisteen päähän sisäänpääsystä. Kun olen seurannut tuttujen arkkitehtien urakehitystä ja työtehtäviä, ei käy kateeksi, ei niitä hyviä työpaikkoja ole kovin paljon tarjolla. Kokeneiden arkkitehtien pitämät valmennuskurssit antavat myös näkemystä alaan ja saattavat auttaa sisäänpääsyssä.

On lyhyestä matikasta improbatur, onko mahkuja?

• pilvi m

Hei,

itse olen käynyt jo kahdella valmennuskurssilla,Eximian ja Valmennuskeskuksen ja onhan niistä hyötyä. Voin suositella. Kurssit joilla kävin olivat kuitenkin lyhyitä ja kevään lopulla. Olen jo pidempään etsinyt pitkää valmennuskurssia ja nyt löysin yhden jolle ajattelin mennä, Teho-Opisto tarjoaa näköjään koko- ja puolen vuoden pituisia kursseja. Luulen että avainsana sinulle on pitkäaikainen harjoittelu! Tsemppiä!

• eI KAIKILLA OLE LAHJOJA

Olin kerran Otaniemessä valintakoepäivänä bussissa.

Kovaan ääneen selosti sellainen koijärvi-rastatukka:

"...jos vaikka tänä vuonna pääsis arkkitehdiks opiskelemaan - onhan jos SEITSÄMÄS kerta kun pyrin"

Sinnikkyyttä vain.

• Meijuu?
        eI KAIKILLA OLE LAHJOJA kirjoitti:

Olin kerran Otaniemessä valintakoepäivänä bussissa.

Kovaan ääneen selosti sellainen koijärvi-rastatukka:

"...jos vaikka tänä vuonna pääsis arkkitehdiks opiskelemaan - onhan jos SEITSÄMÄS kerta kun pyrin"

Sinnikkyyttä vain.

:D Mut toi on ihan totta! Mä kävin 2 keraa, mut en jaksanut enää... Menin sit ulkomaille opiskelemaan arkkitehtuuria hehe.

• Vaihda pc kynään

Ne tietokonepelit ovat liian helppoja. Siinä on kaikki valmiiksi annetuna.

Pääsytkokeissa tarvitaan kolmiulotteista hahmottelukykyä.

Osaat kuvitella päässäsi jonkun asian tai tilanteen ja laittaa sen sitten paperille. Esimerkiksi tähän tyyliin: killi-kissa karkasi läheiseen käkkyrämäntyyn ja kalle 5 v, vaari keppeineen ja palomies kiipesivät sitä pelastamaan. Piirrä lyihykynällä kuva siitä miltä tilanne näytti naapurin kaisan silmin katsottuna puun juurelta.

Ei siellä haeta kiiltokuvamaisia piirroksia vaan sitä, että kykenee hahmottamaan erilaisia moniulotteisia asioita ja kuvaamaan niitä vaikkapa piirtämällä.

Käden ja silmän yhteistoimintaa tarvitaan. Katso aikaisempia koetehtäviä ja tee niitä.

• Tuuuuuure

Kävin pääsykokeissa 2 kertaa.
      Kokeessa mitataan näitä asioita:

-Matematiikka ( eka koe.. ei kovin hankala. Muistaakseni pitkän matikan geometria oli tärkeää. En enää muista minkänimisiä ne lukion kurssit oli... Aikaa vierähtänyt muutama vuosi )
      -Piitustustaito/luovuus ( toinen koe. Paljon piirusrustehtäviä. Omalaatuinen piirustustekniikka on plussaa. Pakopistepiirtäminen olis ihan hyvä varmaan hallita, muttei välttämätöntä. )
      -Askartelutaito/siisteys ( ainakin pari tehtävää on leikkaamista ja liimaamista ja rautalangasta vääntämistä. Jokin mekaaninen juttu tossa rautalankatehtävässä... Ekana vuotenka piti tehdä muistaakseni joku lentävä eliö. Tahmatassut menee nollille :D )
      -Mittasuhteet ( jos tehtävänä on rakentaa jonkinnäköinen pienoismalli, täytyy sinne pistää seisomaan jonkinmoinen ukkeli tai puu tai jotain, että tajuaa minkäkokoisesta pienoismallista on kyse. )
      -AJANHALLINTA!!!!!!!!!!!!!!!! ( aikaa tehtävien tekoon pääsykokeissa on VÄHÄN, eli on hyvin tärkeää olla tottunut piirtäjä )

Mun vinkit olis yksinkertaisesti PIIRRÄ, PIIRRÄ ja PIIRRÄ ja opiskele sitä matikkaa.

Vanhoja pääsykokeita on netissä.

• arxitehti

joo on kokeissa matematiikkaa ja piirustusta. Kai sillä kolmiulotteista hamotusta haetaan, mutta se ei suinkaan ole arkkitehdin tärkein kyky. Kirurgi tarvitsee kolmiuloitteista hahmotusta.

Arkkitehdin tärkein ominaisuus on sitkeys ja pitkäjänteisyys ja hyvät hermot.

• eövemv
        arxitehti kirjoitti:

joo on kokeissa matematiikkaa ja piirustusta. Kai sillä kolmiulotteista hamotusta haetaan, mutta se ei suinkaan ole arkkitehdin tärkein kyky. Kirurgi tarvitsee kolmiuloitteista hahmotusta.

Arkkitehdin tärkein ominaisuus on sitkeys ja pitkäjänteisyys ja hyvät hermot.

Kyllä tää oli parasta pitkään aikaan . Lensi oikein kahvit näppikselle, kun nauratti niinmaan perusteellisesti.

• plakioija

huoraamisen kyky on tärkein ominaiuus kuten lääkärin ammatissakin nykyään.

• arxitehti

takia niitä hermoja tarvitaan.

• kfkmdvm
        arxitehti kirjoitti:

takia niitä hermoja tarvitaan.

tunnettuja rauhallisuudestaan ja hyvistä hermoistaan varsinkin tyttöarkkitehdit.

• ????????????????????

Mikä ero on insinöörillä ja arkkitehdillä???

• alan opiskelija

Insinööri on yleisnimitys alemmalle korkeakoulututkinnolle tekniikan alalla. Arkkitehti on teknillisessä yliopistossa opsikeltava ylempi korkeakoulututkinto, joka painottuu rakennusten taiteelliseen suunnitteluun, kaavoitukseen jne. mihin nyt haluaakaan erikoistua.

Varmasti monesta alasta on hyötyä arkkitehdille. Sekä ihan kuvataiteen opinnot, ATK-opinnot ja tekniikan opinnot ovat varmasti ihan hyviä ja tärkeitä, mutta riippuen siitä, mihin suuntautuu, ei matemaattinen ja fysikaalinen osaaminen ole keskiössä. Arkkitehdin tulee kuitenkin osata ymmärtää ihmistä ja ihmistoimintaa enemmän kuin fysiikkaa sekä osata keskustella niiden kanssa, jotka nimenomaisesti osaavat rakenteiden fysiikkaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe