Santiago de Compostela ja Kristityn vaellus

Pohjois-Espanjan kuuluisa Santiago de Compostelan pyhiinvaellusreitti kuvaa symbolisesti kristityn vaellusta. Sen alkuosa Ranskan puolella on täynnä vehreää ja ilmavaa kasvillisuutta. Se edustaa ilman elementtiä ja synnintuntoa. Nousu Pyreneiden vuorille kuvaa synnintunnustusta eli maaelementtiä ja saapuminen Pohjois-Espanjan tuliperäiselle vuoristoalueelle kuvaa synninpäästöä eli tulielementtiä. Puente la Reinan "Pyhiinvaeltajan portti" kuvaa ahdasta porttia, joka on tuttu myös John Bunyanin kirjasta "Kristityn Vaellus". Siinä saadaan synninpäästö ja sen jälkeen alkaa opettelu syntien anteeksiantamiseksi muille, jotta päästäisiin varsinaiseen uudestisyntymään. On opittava se asia, joka Jeesuksen vertauksessa jäi oppimatta ns. armottomalta palvelijalta. (Matt. 18)

Tämä uudestisyntyminen vedestä tapahtuu vesielementin merkeissä Pohjois-Espanjan vuoristoalueen merituulten kosteudessa. John Bunyanin kirjasta tuttua ristiä edustaa Astorgan ja Pontferradan välillä kohoava Temppeliherrojen pystyttämä "Rautaristi" (Cruz de Ferro), jonka juurelle pyhiinvaeltaja laskee kotipihaltaan tuomansa symbolisen kiven. Tuon kiven myötä menneisyyden taakat lasketaan kristuksen ristin juurelle samaan tapaan kuin John Bunyanin kirjan vaeltaja sai laskea reppunsa maahan.

Risti kuvaa uskoa ja sitä täydentää toivo, jonka symbolinen merkki on ankkuri. Ristä seuraavassa Pontferradassa (Rautasillassa) oli muinoin ankkureilla raudoitettu silta, jonka Temppeliherrat keskiajalla rakensivat symboliseeraamaan toivoa.

Pontferradan jälkeen on vuorossa Villafranca, jonka Pyhän Jakobin kirkon suurta rautaovea kutsutaan "Anteeksiannon portiksi". Temppeliherrat rakensivat tämänkin kirkon täydentääkseen uudestisyntymisen Uskon ja Toivon symbolit vielä Rakkauden symbolilla. Pyhiinvaeltajan kuuluu koskettaa kämmenellään tätä porttia, jonka myötä hän lopullisesti antaa anteeksi kaikille jotka ovat joskus häntä vastaan rikkoneet. Vanhurskauttamisen kolme vaihetta on näin käyty läpi. Villafrancassa kirkko myönsi keskiaikana täydellisen aneen niille, jotka eivät sairauden, heikkouden tai jonkun muun syyn vuoksi jaksaneet enää jatkaa matkaa 200 kilometrin päässä sijaitsevaan Santiago de Compostelaan.

Pääsy Santiago de Compostelassa sijaitsevalle Jaakobin haudalle symboliseeraa sitten alkuseurakunnan seuraavaa vaihetta, jossa seurakuntalainen oli oikeutettu osallistumaan jumalanpalveluksen lisäksi myös ehtoollisaterialle (Agape-ateria).

Parhaillaan menee Ylen Teemalla ohjelmasarja Löytöretki, jossa seurataan kuuden suomalaisen pyhiinvaellusretkeä Santiago de Compostelaan.

3

1021

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On turha ohjelma, tuon olisi voinut tehdä vaikka kotimaamme karhunkierroksella. Sillä siinä ne ongelmat voidaan tuoda pähkäiltäväksi itsensä kanssa vaikka sängyssä peiton alla. EIhän se ole mikään ohjelma, se on jeremiaadi.
      Ohjelmana kaipaisin enemmän kertomuksia paikoista joissa käydään, ihmisitä jotka ovat kokeneet hengellisen kulkemisen. Ei henkistä,kuten tässä kerrotaan.
      Olen laittanut ohjelman boikttiin ja näin on hyvä.

• Voisi tehdä hyvää

Miten olisi!

Olen katsonut ohjelmaa ja voisi olla mukavaa kokea sekä mukavat että vaikeat hetket tuollaisella pyhiinvaelluksella. Jos vain meistä suomalaisista katolilaisista saisi kasaan sopivan porukan, voisin lähteä vaimoni kanssa mukaan.

• 60 vuotta..
        Voisi tehdä hyvää kirjoitti:

Miten olisi!

Olen katsonut ohjelmaa ja voisi olla mukavaa kokea sekä mukavat että vaikeat hetket tuollaisella pyhiinvaelluksella. Jos vain meistä suomalaisista katolilaisista saisi kasaan sopivan porukan, voisin lähteä vaimoni kanssa mukaan.

Suunnittelen 750 km kävelymatkaa Santiago de Compostelaan. Kävelymatka alkaisi Ranskan/espanja rajalta ja aikaa kävelemisen olen varannut yli kuukauden. Matkan suomesta espanjan rajalle olen aikonut tehdä junalla. Edestakaiseen matkaan olen varannut aikaa 1-2 kk. Matkalla on tarkoitus tutustua lähemmin Ranskaan ja muihinkin maihin. Matka ei ole pyhiinvaellusmatka varsinaisessa mielessä koska en kuulu mihinkään uskontokuntaan. Tarkoitus on ottaa matka liikunnan kannalta ja muistella elettyä 60 vuotta ihan rennosti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5268
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3762
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      50
      3170
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3045
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3035
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2393
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1878
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      146
      1867
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1825
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1751
    Aihe