karma länsimaisittain ymmärrettynä

Nimetön

Minua kiinnostaisi keskustelu aiheesta karma ja vapaus. Usein karman kannattajat vaipuvat mielestäni fatalismiin eli miksi tehdä tai auttaa mitään tai ketään kun kaikki on jo ennalta karman määräämää. Mutta onhan pakko olla tapahtumia jotka ovat aivat uusia ja joista muodostuu uutta karmaa. Jos liukastun huomenna banaaniin ja satutan itseni ei se mielestäni ole seurausta edellisestä elämästä vaan esi, tarkkaamattomuudesta tässä elämässä ja opetus siis voisi olla: ole tarkkaavaisempi elämässä. Silloin se ei ole kohtalon julmaa leikkiä vaan ihania pikkuopetuksia elämän varrella. Löytyykö tältä palstalta imisiä jotka uskaltavat liekitellä karmansa kanssa eivätkä ota sitä tuomio-basuunan äänenä?

20

1352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syy-seuraus suhde.....

      ..jonka joku on vesittänyt/väärinymmärtänyt esittämällä se kohtaloksi.

      Karman kerääminen o iha prseestä.Tosi syvält ja viel poikittain.

      Karma toimii psykologiassa(syy-seuraus-syy-yhteys) ja sitä sovelletusti
      käytetään idän syvällisissä pohdiskeluissa.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Karma

      Itse voi vaikuttaa tapahtumiin.Karmaa ei
      tarvitse pelätä.Mutta typerää tekoa ja sen seurauksia on syytä pelätä/välttää.

      Syy-seuraus-juttu,ei muuta.

      http://www.buddhanet.net/e-learning/karma.htm

    • ei karmaa

      Ei tuollainen hälläväliä asenne liity karmaan tai jälleensyntymään. Se on pelkkää fatalismia. Jälleensymtymä ja karma tarkoittaa sitä, että edelliset elämäsi ovat määäränneet se, millaiseen asemaan olet syntynyt tässä elämässäsi, mutta ei se tarkoita, etteikö sinulla olisi vaikutusmahdollisuuksia. Tarkoitushan on elää nykyinen elämä mahdollisimman hyvin, ja site saada parempi seuraava elämä. Ei se siis tarkoita kohtaloon tyytymistä, vaan parhaansa tekemistä paremman seuraavien elämien puolesta.

      • iikkks

        Tuo kirjoituksesi koskee hindulaisuutta. Buddhalaiset eivät usko jälleensyntymään (reinkarnation), koska ei ole mitään, mikä voisi jälleensyntyä.


      • tämä on?
        iikkks kirjoitti:

        Tuo kirjoituksesi koskee hindulaisuutta. Buddhalaiset eivät usko jälleensyntymään (reinkarnation), koska ei ole mitään, mikä voisi jälleensyntyä.

        "Jälleensyntymisoppi kuuluu moniin uskontoihin. Itämaisista uskonnoista jälleensyntymisoppi kuuluu keskeisesti buddhalaisuuteen, hindulaisuuteen, jainalaisuuteen."
        ...
        "Buddhalaiseen kosmologiaan kuuluu kuusi olemassaolon tasoa, jonne ihminen voi jälleensyntyä karman lain mukaisesti. Jälleensyntyä voi jumalaksi, titaaniksi, ihmiseksi, eläimeksi, nälkäiseksi aaveeksi (preta) tai helvetinolennoksi."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jälleensyntyminen

        Ja onhan se Dalai Lamakin jälleensyntynyt! Ja eikös sitä odoteta itse Buddhankin jälleensyntymää?


      • ..hutkijoita...
        tämä on? kirjoitti:

        "Jälleensyntymisoppi kuuluu moniin uskontoihin. Itämaisista uskonnoista jälleensyntymisoppi kuuluu keskeisesti buddhalaisuuteen, hindulaisuuteen, jainalaisuuteen."
        ...
        "Buddhalaiseen kosmologiaan kuuluu kuusi olemassaolon tasoa, jonne ihminen voi jälleensyntyä karman lain mukaisesti. Jälleensyntyä voi jumalaksi, titaaniksi, ihmiseksi, eläimeksi, nälkäiseksi aaveeksi (preta) tai helvetinolennoksi."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jälleensyntyminen

        Ja onhan se Dalai Lamakin jälleensyntynyt! Ja eikös sitä odoteta itse Buddhankin jälleensyntymää?

        ..ja historian kirjoittajia,yksityiskohdat ei täsmää kaikin osin.
        Onhan se vähän sinnepäin.
        Lisäksi tulee paikalliset ominaisuudet jotka voi olla ristiriidassa kirjoitetun kanssa,monimutkaista....


      • Anonyymi
        ..hutkijoita... kirjoitti:

        ..ja historian kirjoittajia,yksityiskohdat ei täsmää kaikin osin.
        Onhan se vähän sinnepäin.
        Lisäksi tulee paikalliset ominaisuudet jotka voi olla ristiriidassa kirjoitetun kanssa,monimutkaista....

        eläinten tappaminen, myös karmasta
        lyhytelokuva
        https://www.youtube.com/watch?v=c1DcFmUrxUQ


        hgx


    • dea eterna

      Karma ei ole mielestäni syy-seuraus-lakia, vaan elämää varten sielutasolla tehty suunnitelma, jossa näkyy oppimisen tarve ja päämäärä johon kulloisen elämän aikana tähdätään.

      Karma on kuin hyvin suunnitellun matkan matkalippu, josta näkyy lähtöpaikka, matkan alkamispäivä ja saapumisaika = matkan kesto sekä pääteasema. Lisäksi siitä näkyy valittu kulkuneuvo.
      Jokainen matkalipun ostaja on itse valinnut matkustustapansa kulloisten tarpeittensa ja mieltymystensä mukaisesti (joku haluaa enemmän haasteita kuin toinen). Joillekin matka on enemmän tai vähemmän huvimatka, toisille rankka ja pitkästyttävä työmatka.

      Kaikki se, mitä matkaajalle tapahtuu tuon matkansa aikana, riippuu hänen omista valinnoistaan. Joku saa lyhyestäkin matkasta jotain uutta, toisille pitkäkään matka ei anna juuri mitään. Joku haluaa tehdä aina saman matkan uudelleen ja uudelleen, koska hän ei tiedä muusta (hän ei ole tajunnut, että hänellä itsellään on valintamahdollisuus lukemattomista eri vaihtoehdoista eli siis hän on itse *luoja*). Joku taas on tuominnut itsensä rangaistusosastoon jostain aiemman matkansa aikana tekemästä källistä, koska haluaa 'sovittaa' tekonsa ja saavuttaa tasapainon (=mielenrauhan).

      Karma on siis meidän itsemme ylläpitämä 'ohjelma', josta voimme irtautua heti kun tajuamme (tietäminen siitä ei vielä riitä) keitä olemme todelliselta olemukseltamme eli lyhesti; olemme saavuttaneet päämäärämme 'ihmisenä olemisen' matkalla eli kun olemme löytäneet todellisen Itsemme jumalallisena Henkenä.

    • E g o

      Vapaa tahto liittyy erilliseen,yksilölliseen minuuteen.Niin kauan kuin tuo erillinen yksilöllinen minuus on jäljellä niin kauan on vapaata tahtoa. Todellisuudessa egolla ei ole vapaata tahtoa,koska egoa ei ole,mutta näennäistodellisuuden tasolla ego rakentuu vapaasta tahdosta - juuri vapaan tahdon harhakuva synnyttää egon harhakuvan. Jos kaikki nykyisessä elämässä suoritettava kohtalo on ennaltamäärättyä on myös tuo leikittely silloin ennaltamäärättyä,eikö niin? Ihminen on aina vapaa olemaan samaistamatta itseään ruumiiseensa,samoin kuin vapaa siihen,ettei anna ruumiinsa teoista johtuvien nautintojen ja kärsimysten vaikuttaa itseensä.

      "Niin kauan kuin ihminen on tekijä,hän myös niittää tekojensa seuraukset.Mutta heti kun hän oivaltaa Itsen tutkimalla kuka on tekijä,hänen tunteensa,että hän on tuo tekijä,häviää ja kolminainen karma(kohtalo)päättyy. Tämä on vapauden tila".

      • Nimetön

        Täytyy sanoa että tuollainen määrittely vapaalle tahdolle ei ole tavoittelemisen arvoinen asia. Siis idän filosofialla ei ole minulle mitään annettavaa. Olemattomalla egolla on siis kuviteltu vapaa tahto. Menee aika Matrix-touhuksi. yhtä hyvinhän tässä sitten ollaan tietokoneita, mikä meidät ilman vapaata tahtoa niistä erottaisi? Tietenkin jos päämääränä on konemainen olio ilman tahtoa niin siitä vaan. Ajatus on suorastaan kummallinen eikä mitenkään fiksu vaikka sitä kuinka vääntäisi. Omasta mielestäni vapaasta tahdosta (kuviteltua tai sitten ei) tehdyt surkeastikin epäonnistuneet teot ovat paljon arvokkaampia kuin detereminismin (kaikki ennalta määrättyä ja vapaa tahto pelkkä illuusio)saavutukset. Tämä filosofia pyörii jotenkin kehässä, jossa se selittää omaa filosofiaansa siitä lähtevillä päätelmillä jolloin se ei oikeastaan selitä vielä mitään. Siis kehäpäätelmä jolla ei ole selitysarvoa. Surkeaa!!!


      • on sama kuin ...

        ....tajuaminen.Idässä ne tajuaa paljon enemmän kuin lännessä ymmärretään.


      • Anonyymi
        on sama kuin ... kirjoitti:

        ....tajuaminen.Idässä ne tajuaa paljon enemmän kuin lännessä ymmärretään.

        Śrī Īśopaniṣad
        Mantra yksi:
        Kaikki tässä maailmankaikkeudessa, olipa se sitten elollista tai elotonta, on Hänen vallassaan ja kuuluu Hänelle. Siksi jokaisen tulisi käyttää vain sitä, mikä on välttämätöntä ja mikä on myönnetty hänen osuudekseen, eikä kajota mihinkään muuhun, ymmärtäen hyvin, kenelle kaikki kuuluu.



        08h


    • karmasäkki

      Oon itse havainnut kuinka vaikeaa ihmisiä on kuitenkin todellisuudessa auttaa ja päätellyt siitä, että karma on sen verran "heviä", että siltä ei elämässä hengissä selviä.

      Tosin näyttäisi myös siltä, että karmaa maksetaan monissa tulevissa elämissämme. Vapaa tahto ehkä sitten määrittelee sen kuinka nopeasti karmaamme sovitamme. Voihan se edellisen elämän jonkin pahan tekomme uhri vaikka vältellä meitä, eikä halua olla missään tekemisissä kanssamme.

      Uskon kyllä siinä määrin siihen armoonkin, että kun oikein kamppailemme ja teemme parhaamme niin saamme osaksemme "rauhan" tähän elämäämme. Tulemme uskovaiseksi kristityksi tms.

      Karmahan on oikeastaan vain yksi tapa oppia, mutta ehkä kuitenkin se kaikkein tehokkain. Siksi ihmisille voisi sanoa, että menkää ja aiheuttakaa karmaa itsellenne jotta oppisitte.

      Karman kanssa voi tietenkin leikitellä vaikka paradoksaalisesti siinä on usein leikki aika kaukana. Mutta oikeastaan on aika hyvä asia, että emme tiedä karmallisia juttujamme. Parhaiten karma kai toteutuu juuri siten, että emme tiedä ja jos teemme aina parhaan kykymme mukaan niin siinä samalla myös sovitamme parhaiten karmaamme.

      Moni menis vaan lukkoon jos heille kerrottaisiin heidän karmastaan.

      Jonain päivänä saattaa tosin käydä niin, että nämäkin mysteerit paljastetaan ja ihmisyhteiskunnat rakennetaan ottamaan huomioon nämä asiat. Se olisi vain henkisen evoluution seuraava vaihe. Vaarana tietenkin olisi se, että nämä "karmasäkit" joutuisivat muiden halveksimiksi. Tosin hehän ovat sitä jo nytkin.

      Mutta kukapa meistä olisi täysin karmaton? Itse en yhtään ihmettelisi sitä, että vaikkapa joku Jeesuskin olisi ristiinnaulittu karmansa tähden.

    • bubastis.tmi

      Karma=sanskriitin kielinen verbi, joka ilmaisee tekemistä. Kyseessä ei siis ole uskonto. Jos näin aluksi korvaisitte sanan "karma" sanalla "tehdä", näkisitte että viesteissänne ei ole mitään järkeä.

      "Minua kiinnostaisi keskustelu aiheesta TEKEMINEN ja vapaus. Usein TEKEMISEN kannattajat vaipuvat mielestäni fatalismiin eli miksi tehdä tai auttaa mitään tai ketään kun kaikki on jo ennalta TEKOJEN määräämää. Mutta onhan pakko olla tapahtumia jotka ovat aivat uusia ja joista muodostuu uutta TEKEMISTÄ. Jos liukastun huomenna banaaniin ja satutan itseni ei se mielestäni ole seurausta edellisestä elämästä vaan esi, tarkkaamattomuudesta tässä elämässä ja opetus siis voisi olla: ole tarkkaavaisempi elämässä. Silloin se ei ole kohtalon julmaa leikkiä vaan ihania pikkuopetuksia elämän varrella. Löytyykö tältä palstalta imisiä jotka uskaltavat liekitellä TEKOJENSA kanssa eivätkä ota sitä tuomio-basuunan äänenä?"

      Understand?

      • sbutter

        Paljon enemmän siinä oli järkeä kuin omassasi. Ei karma sitä paitsi ole pelkkä teko vaan siihen liittyy ajatus että on olemassa tekoja jotka juontuvat jostain ja johtavat johonkin. Eivät kaikki filosofiset suuntaukset anna teoille tällaista merkitystä kuin itse väität. Joten yritäpä itse selvittää pääsi ja perustella ajtuksesi paremmin.


      • bubastis.tmi
        sbutter kirjoitti:

        Paljon enemmän siinä oli järkeä kuin omassasi. Ei karma sitä paitsi ole pelkkä teko vaan siihen liittyy ajatus että on olemassa tekoja jotka juontuvat jostain ja johtavat johonkin. Eivät kaikki filosofiset suuntaukset anna teoille tällaista merkitystä kuin itse väität. Joten yritäpä itse selvittää pääsi ja perustella ajtuksesi paremmin.

        sanskriitinkielinen verbi? Mitähän kieltä se sitten oikein on, ellei sanskriittia?

        -koeta saada lauseeseen subjekti, predikaatti ja objekti, niin viestisi ovat ymmärrettäviä.


      • Anonyymi

        Shrila Bhaktivinod Thakur
        Durlabha mānava-janma



        durlabha mānava-janma labhiyā saṁsāre
        kṛṣṇa nā bhajinu duḥka kohibo kāhāre? [1]

        (1) Ihmiselämä on harvinaisin tilaisuus saavuttaa henkinen täydellisyys. Mutta minulle on jäänyt vain suru, koska minä, jolle tämä suuri mahdollisuus on annettu, menetin sen, koska en koskaan palvonut Jumalaa, Krishnaa! Voi, kenelle kertoisin tämän epäonnen tarinan?



        ‘saṁsār’ ‘saṁsār’, kori miche gelo kāl
        lābha nā koilo kichu, ghaṭilo jañjāl [2]

        (2) Elämä toisensa jälkeen on kulunut tässä aineellisessa maailmassa, kaikki aikani on mennyt hukkaan (materialistisen perhe-elämän orjuudessa). En ole saanut yhtään mitään ja olen kokenut vain ongelmia ja huolia.



        kisera saṁsār ei chāyābāji prāy
        ihāte mamatā kori bṛthā dina jāy [3]

        (3) Millainen maailma tämä on? Se on kuin taikurin illuusio (kuin taikalyhdyn esitys, jossa silmieni edessä leikkii lukuisia varjoja ja optisia illuusioita). Koska olen itsekkäästi kiintynyt tällaiseen kangastukseen, pidän tämän maailman ohimeneviä illuusioita ”minulle” ja ”minun” kuuluvina. Näin päivä toisensa jälkeen kuluu turhaan.



        e deho patana ho’le ki robe āmār?
        keho sukha nāhi dibe putra paribār [4]

        (4) Mitä minulle jää jäljelle, kun tämä ruumis kaatuu kuolleena maahan? Silloin eivät poikani eivätkä rakkaimmat läheiseni pysty antamaan minulle minkäänlaista onnea.



        garddabher mata āmi kori pariśram
        kāra lāgi’ eto kori, nā ghuchilo bhram [5]

        (5) Teen joka päivä kovasti töitä kuin aasi, ja silti ihmettelen, kenen vuoksi yritän niin kovasti? Olen edelleen niin monien illuusioiden vallassa!



        dina jāy michā kāje, niśā nidrā-baśe
        nāhi bhāvi maraṇa nikaṭe āche bose [6]

        (6) Tuhlaan jokaisen päiväni turhiin ja merkityksettömiin asioihin, ja yöni kuluvat unen vallassa. Enkä ajattele hetkeäkään koko vuorokauden aikana, että kuolema on aina läsnä.



        bhālo manda khāi, heri, pari, chintā-hīna
        nāhi bhāvi, e deho chāḍibo kon dina [7]

        (7) Elän huoletonta elämää: syön, ulkoilen, pukeudun haluamallani tavalla, mutta en ajattele sitä, että jonain päivänä minun on luovuttava tästä kehosta.



        deho-geho-kalatrādi-chintā abirata
        jāgiche hṛdoye mor buddhi kori hoto [8]

        (8) Sydänparkaani piinaavat jatkuvat huolet toimeentulostani ja huolet, jotka johtuvat kehostani, kodistani, vaimostani, sukulaisistani ja julkisista velvollisuuksistani. Nämä huolet aiheuttavat minulle kärsimystä ja tuhoavat järkeni.



        hāy, hāy! nāhi bhāvi — anitya e saba
        jīvana bigote kothā rohibe vaibhava? [9]

        (9) Voi, voi! Miten valitettavassa tilanteessa olenkaan! Olen uppoutunut näihin ongelmiin ajattelematta, että ne ovat lyhytaikaisia ja katoavat pian unholaan. Mitä aineelliselle omaisuudelleni tapahtuu kuolemani jälkeen?



        śmaśāne śorīra mama poḍiyā rohibe
        bihaṅga-pataṅga tāy bihāra koribe [10]

        (10) Kun ruumiini heitetään polttohautausmaalla olevaan kuoppaan, se vain makaa siellä liikkumattomana. Varikset, korppikotkat, muurahaiset ja madot kerääntyvät paikalle ja herkuttelevat sillä!



        kukkur sṛgāl sob ānandita ho’ye
        mahotsava koribe āmār deho lo’ye [11]

        (11) Kulkukoirat ja shakaalit iloitsevat, juhlivat ja herkuttelevat ruumiillani.



        je deher ei gati, tāra anugata
        saṁsār-vaibhava āro bondhu-jon jata [12]

        (12) Katsokaa, tämä on tämän aineellisen ruumiin lopullinen kohtalo! Ja hämmästyttävää on, että kaikki maalliset saavutukseni, kotini, perheeni ja ystäväni tulevat kokemaan saman kohtalon!



        ataeva māyā-moha chāḍi buddhimān
        nitya-tattva kṛṣṇa-bhakti koruna sandhān [13]

        (13) Siksi rukoilen jokaista järkevää ihmistä: hylätkää kaikki nämä māyān luomat kangastukset ja etsikää puhdasta omistautumista Jumala Krishnalle, sillä se on ainoa ikuinen totuus!


        4


      • Anonyymi
        bubastis.tmi kirjoitti:

        sanskriitinkielinen verbi? Mitähän kieltä se sitten oikein on, ellei sanskriittia?

        -koeta saada lauseeseen subjekti, predikaatti ja objekti, niin viestisi ovat ymmärrettäviä.

        Srila Bhakti Bimal Avadhut Maharaj
        Henkinen todellisuus ilmestyy äänen kautta
        (12. joulukuuta 2004)

        Maailma, jossa elämme, ja materialistiset näkökulmamme kuluttavat meitä liikaa. Elämässämme pitää aina valita yksi tai toinen tie. Mitä tapahtuu, jos valitset henkisen polun? Veda-tekstien mukaan korkein transsendenttinen todellisuus ilmestyy äänen kautta. Kun puhumme Jumalasta, puhumme Krishnasta. Emme sano ”Jumala”, sanomme ”Krishna”.
        Jumalalla on paljon erilaisia nimiä, ja jokaisella nimellä on tietty arvo, merkitys itsessään, aivan kuten meillä on nimiä, sukunimiä, lempinimiä, jotka heijastavat erityispiirteitämme. Kun puhumme alkuperäisestä Totuudesta, sanaa ”Krishna” käytetään, koska se tarkoittaa Kauneutta. Krishna — Hän, joka vetää puoleensa jokaista. Olemisen korkeimmalta tasolta Kauneus, Rakkaus ja Harmonia tulevat tähän maailmaan äänen muodossa. Juuri sen takia menemme kaupunkien kaduille, kuten Shri Chaitanya Mahaprabhu teki, ja laulamme Krishnan nimeä. Tämä ei ole teko, joka tehdään tunteiden vaikutuksen alaisena, tämä on mahdollisuuden tarjoaminen, niin että jokainen henkilö, joka kuulee tiettynä ajankohtana Krishnan nimen (Kṛṣṇa Nām), jopa epäsuorasti ottaa Häneen yhteyttä ja aloittaa paluumatkansa henkiseen maailmaan.
        tu


    • mielestäni,

      karma ei ole ennalta määrätty, vaan me hankimme teoillamme ja sanoillamme sitä. Meillä on valinnan vapaus, ehkä jonkin "sapluunan" rajoissa. Hyvitämme entistä ja saamme uutta karmaa. Seuraava kerta ladataan kertyneen karman laadusta ja määrästä. Näin ajattelen...

      • keeper...

        Elämä on Karmaa, onneksi toisinaan myös Dharmaa.


      • Anonyymi
        keeper... kirjoitti:

        Elämä on Karmaa, onneksi toisinaan myös Dharmaa.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18368310/itamaisesta-filosofiasta-kiinnostuneille
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18302336/vaununkuljettaja-(aly)-ja-ohjakset-(mieli)
        Vaunut ovat fyysinen keho; hevoset, jotka vetävät vaunuja, ovat viisi ulkoista aistia (kuulo, kosketus, näkö, maku ja haju); vaununkuljettaja (äly) ja ohjakset (mieli) ovat hienojakoinen keho, joka ohjaa vaunuja, ja matkustaja on sielu.

        https://pbs.twimg.com/media/BAOB-kiCIAAbZGa?format=jpg&name=small

        Vedat antavat meille vaihtoehtoisen näkemyksen psyyken luonteesta. Vedojen mukaan fyysisen kehon, joka on pelkkä biologinen mekanismi, ja sielun, joka on tietoisuuden lähde, lisäksi on olemassa myös hienojakoinen keho eli psyyke, joka on sielun ja kehon välinen kerros. Hienojakoinen keho toimii linkkinä sielun luonnollisten aistien ja kehon aistilaitteiden välillä.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18271273/gunat---materian-kolme-olomuotoa
        Aineellisessa maailmassa voimme havaita kolme perusprosessia, joita tapahtuu kaikkialla mikroskooppisesta tasosta universaalille tasolle.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1583
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      926
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe