Olen ajattelut, että voisin hakea yliopistoon lukemaan biologiaa. Haluaisinkin tietää siitä jotain "yleistietoa". Millaista se on ? Suurin pelkoni on englannin kieli.. Joutuuko yliopistossa lukemaan englantia..esim. voivatko tenttikirjat olla englanniksi tai jotain muuta. Englantia en osaa yhtään, enkä hae yliopstoon jos englanti kuuluu suurena osana opiskeluun, muuten opiskelusta ei tule yhtään mitään ja se olisi vain pakkopullaa.
Biologian opinnoista..
28
1485
Vastaukset
- jo_kauan_sitten
Ei kyllä tule onnistumaan ilman englantia. Jo noin 15 vuotta sitten peruskurssien kirjat olivat suurimmaksi osaksi englannin kielisiä ja niin on nytkin sekä biologian aineopinnoissa sekä muiden perusopintoihinkin kuuluvien (mm. kemia)pakollisten aineiden osalla. Lisäksi osa kursseista pidetäänkin englanniksi.
- yks vaa
”Lisäksi osa kursseista pidetäänkin englanniksi.”
Miten tämä käytännössä sitten järjestyy? Professori töksöttelee suomienglannilla opiskelijoille, joista kaikki ovat suomalaisia? Pitääkö tällöin professorille esitetyt kysymyksetkin esittää englanniksi? - jo_kauan_sitten
yks vaa kirjoitti:
”Lisäksi osa kursseista pidetäänkin englanniksi.”
Miten tämä käytännössä sitten järjestyy? Professori töksöttelee suomienglannilla opiskelijoille, joista kaikki ovat suomalaisia? Pitääkö tällöin professorille esitetyt kysymyksetkin esittää englanniksi?Osa henkilökunnasta ei ole suomalaisia, ja on lisäksi kansainvälisiä koulutusohjelmia. Osa kursseista on englanniksi, ja tenttiinkin vastataan tietenkin englanniksi. Toki osa kurssipitäjistä puhuu tönkköenglantia (suomalaisittain tai jollain muulla korostuksella), mutta mitä siitä. Tosin, jos kaikki läsnäolevat ovat suomalaisia, niin kaipa silloin voi luennon pitää suomeksikin.
- bilsalainen
jo_kauan_sitten kirjoitti:
Osa henkilökunnasta ei ole suomalaisia, ja on lisäksi kansainvälisiä koulutusohjelmia. Osa kursseista on englanniksi, ja tenttiinkin vastataan tietenkin englanniksi. Toki osa kurssipitäjistä puhuu tönkköenglantia (suomalaisittain tai jollain muulla korostuksella), mutta mitä siitä. Tosin, jos kaikki läsnäolevat ovat suomalaisia, niin kaipa silloin voi luennon pitää suomeksikin.
On aika harvinaista, että KAIKKI opiskelijat englanninkielisillä kursseilla olisivat suomalaisia/suomenkielisiä. (Ainakin täällä Helsingissä)
- Enkku on kenkkua
Kysymyksesi toimii paremmin toisin päin: voivatko tenttikirjat olla SUOMEKSI? Nimittäin lähtökohtaisesti kirjallisuus on englanniksi lähes joka alalla. Ilman englannin taitoa et yliopistolla pärjää. Mutta ei sen vuoksi kannata luovuttaa: on vain nähtävä hieman vaivaa. Ensimmäinen kirja menee sanakirja toisessa kädessä.
- HannaManna
No voihan kehveli sanon vaan. Ei tule sitten onnistumaan tuo opiskelu yliopistossa. Ruotsi olisikin menny,mutta ei englanti ei sitten millään. Taidan jättää hakematta, koska tiedän jo etukäteen,että opiskelu on vain piinaa jos joudun lukemaan tenttikirjaa sanakirja kädessä. Ei se auta vaikka kuinka ahkerasti yrittäisin. Se ei silloin ole enää sitä mitä haluan ja sitä mistä nautin vaan pakottamista. Ammatti biologian parissa olisi suurin unelma, mutta ehkä seuraavassa elämässä jospa seuraavalla minulla olisi vähän parempi kieli pää :) he heh .. no joo :) Kiitos kuitenkin tästä informaatiosta. Kyllä niitä muitakin kiinnostavia opiskelupaikkoja löytyy.
- HannaManna
HannaManna kirjoitti:
No voihan kehveli sanon vaan. Ei tule sitten onnistumaan tuo opiskelu yliopistossa. Ruotsi olisikin menny,mutta ei englanti ei sitten millään. Taidan jättää hakematta, koska tiedän jo etukäteen,että opiskelu on vain piinaa jos joudun lukemaan tenttikirjaa sanakirja kädessä. Ei se auta vaikka kuinka ahkerasti yrittäisin. Se ei silloin ole enää sitä mitä haluan ja sitä mistä nautin vaan pakottamista. Ammatti biologian parissa olisi suurin unelma, mutta ehkä seuraavassa elämässä jospa seuraavalla minulla olisi vähän parempi kieli pää :) he heh .. no joo :) Kiitos kuitenkin tästä informaatiosta. Kyllä niitä muitakin kiinnostavia opiskelupaikkoja löytyy.
Miksi ihmeessä englanniksi pitää opiskella. Eiköhän ne asiat menis paremmin perille jos kirjat olis suomeks. Tässä taas menetettiin yksi lahjakas biologi sen takia, että en osaa englantia. :)
- .........
HannaManna kirjoitti:
Miksi ihmeessä englanniksi pitää opiskella. Eiköhän ne asiat menis paremmin perille jos kirjat olis suomeks. Tässä taas menetettiin yksi lahjakas biologi sen takia, että en osaa englantia. :)
Yliopistosta valmistuu lähtökohtaisesti tieteentekijöitä, miten luulet pystyväsi seuraamaan oman alasi tutkimusta jos et osaa englantia. Sitäpaitsi tuo että kurssikirjat ovat englanniksi on ihan käytännön pakko, jos halutaan käyttää mahdollisimman laadukasta kirjaa kurssikirjana. Kaikesta ei ole edes suomeksi kirjoitettu opusta, ja joidenkin laatu on niin surkea etteivät ne vaan toimi.
Omalla alallani on jokatoinen kurssi englanniksi, ja osuus nousee opintojen edetessä. Meillä on ainakin paljon ulkomaisia opiskelijoita luennoilla. - Sinulle HannaManna
HannaManna kirjoitti:
"Ei tule sitten onnistumaan tuo opiskelu yliopistossa. Ruotsi olisikin menny,mutta ei englanti ei sitten millään."
Hei, olen itse opiskellut biologiaa Åbo Akademissa eikä siellä ole tarvinnut paljoakaan englantia.
Suurin ponnistus oli pyrkiessä, kun joutui tiukkaan ruotsin kokeeseen. Sinä varmasti selviät siitä helposti.
Suosittelen SINULLE lämpimästi ottamaan selvää ÅA:sta - se KANNATTAA:
http://web.abo.fi/fak/mnf/biol/ - Teekkarirenttu
HannaManna kirjoitti:
Haluaisin huomauttaa, että unelmiaan ei saa toteutettua menemällä siitä, mistä aita on matalin. Jos sinulla todella on motivaatiota biologian opintoihin (tai minkä tahansa muun alan), menet englannin kanssa läpi harmaan kiven, vaikka aluksi olisi hankalaa.
Lisäksi englannin kielen taito on monissa yrityksissä ja tutkimuslaitoksissa välttämättömyys, ihan oman alan kehityksen seuraamisenkin kannalta, kuten joku tuossa mainitsikin. Ja vaikka et opiskelisi itsellesi korkeakoulututkintoa, tarvitset englannin kieltä varmasti myöhemmin elämässäsi. Se voi olla ehtona myös työpaikan saamiselle.
Ehkä kuvittelet, että et pärjäisi vaativampien tekstien parissa, koska et muista kaikkia poikkeuksen poikkeuksia kieliopista. Tämä on harhaluulo: oman alan perussanaston oppii nopeasti, kun muutaman kerran on ulkomaankielisiä tekstejä lukenut. Eivät ne tönkköenglantia solkkaavat tutkijatkaan mitään kielineroja ole, ja monissa tieteellisissä julkaisuissakin näkee luvattoman huonoa englantia.
Kaiken lisäksi pakollisesta virkamiesruotsista aiheutuu opiskelijoille englantia enemmän päänvaivaa. Voit siis olla ruotsin kanssa täysin huoleton, kun taas opiskelijatoverisi tuskailevat sen parissa.
Lopuksi haluan korostaa, että kannattaa pohtia, mikä itseä todella kiinnostaa, ja tehdä töitä sen eteen. Toivoisinkin, että jokainen löytää sen oman alansa, jonka parissa jaksaisi olla myös työelämässä. Nimim. "vaativan, aivan eri alaa olevan sivuaineen valinnut, nyt erittäin kiinnostavassa ja poikkitieteellisessä työpaikassa oleva teekkari." - HannaManna
Sinulle HannaManna kirjoitti:
"Ei tule sitten onnistumaan tuo opiskelu yliopistossa. Ruotsi olisikin menny,mutta ei englanti ei sitten millään."
Hei, olen itse opiskellut biologiaa Åbo Akademissa eikä siellä ole tarvinnut paljoakaan englantia.
Suurin ponnistus oli pyrkiessä, kun joutui tiukkaan ruotsin kokeeseen. Sinä varmasti selviät siitä helposti.
Suosittelen SINULLE lämpimästi ottamaan selvää ÅA:sta - se KANNATTAA:
http://web.abo.fi/fak/mnf/biol/Olen miettinyt tuotakin, mutta jos pysyttelisin tuossa suomenkielessä kuitenkin ja myös Helsinkiin olen ajattellut jäädä. Minulla ei ole edes englannin peruskielioppi hallussa joten... kyllä mä nyt luovun ajatuksesta hakea yliopistoon. Olen päättänyt pärjätä elämässä ilman englantia eikä hyvä työpaikka ole elämäni tärkeimpiä asiaoita, joillain on erillaiset elämän arvot :) Kivahan se olisi jos osaisi englantia, pärjäisi paremmin ja elämä olisi helpompaa. Tässä vaiheessa en sitä kyllä rupea enää opettelemaan koska minusta se on niin vaikeaa....enkä halua pakottaa itseäni opiskelemaan sitä mitä en halua. :) Löydän varmasti itselleni sopivan ammattikorkeakoulun ja työpaikan joka sopii minulle :)
- tästâ
HannaManna kirjoitti:
Tässä suht lyhyt artikkeli biologiasta englanniksi: http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7922120.stm
Jos onnistut ymmärtämään tuon kivuttomasti ja ilman sanakirjaa, olet tarpeeksi hyvä. - Sinulle HannaManna
HannaManna kirjoitti:
Olen miettinyt tuotakin, mutta jos pysyttelisin tuossa suomenkielessä kuitenkin ja myös Helsinkiin olen ajattellut jäädä. Minulla ei ole edes englannin peruskielioppi hallussa joten... kyllä mä nyt luovun ajatuksesta hakea yliopistoon. Olen päättänyt pärjätä elämässä ilman englantia eikä hyvä työpaikka ole elämäni tärkeimpiä asiaoita, joillain on erillaiset elämän arvot :) Kivahan se olisi jos osaisi englantia, pärjäisi paremmin ja elämä olisi helpompaa. Tässä vaiheessa en sitä kyllä rupea enää opettelemaan koska minusta se on niin vaikeaa....enkä halua pakottaa itseäni opiskelemaan sitä mitä en halua. :) Löydän varmasti itselleni sopivan ammattikorkeakoulun ja työpaikan joka sopii minulle :)
ei ruotsinkielellä opiskelu eroa oikeastaan mitenkään suomenkielellä opiskelusta eli se ei ole este vaan pieni hidaste.
Ja mitä tulee Åboon opiskelupaikkana niin minäkin entisenä helsinkiläisenä hämmästyin, kuinka ihana opiskelupaikka Turku on - en vaihtaisi sitä missään tapauksessa hesaan esim. asuminen maksaa alle puolet hesan hinnoista samoin ruoka on halvempaa.
Eli mieti vielä kerran ÅA:n vaihtoehtoa. - HannaManna
Sinulle HannaManna kirjoitti:
ei ruotsinkielellä opiskelu eroa oikeastaan mitenkään suomenkielellä opiskelusta eli se ei ole este vaan pieni hidaste.
Ja mitä tulee Åboon opiskelupaikkana niin minäkin entisenä helsinkiläisenä hämmästyin, kuinka ihana opiskelupaikka Turku on - en vaihtaisi sitä missään tapauksessa hesaan esim. asuminen maksaa alle puolet hesan hinnoista samoin ruoka on halvempaa.
Eli mieti vielä kerran ÅA:n vaihtoehtoa.Ihan hyvältä.:) Mutta Helsinkiä en jätä mistään hinnasta. Puolisoni opiskelee täällä enkä halua jättää tuttuja maisemia. Olen huono sopeutumaan uuteen.
Kerran helsinkiläinen aina helsinkiläinen :)
Kiitoksia kuitenkin kaikille tiedoista.. Avasitte vähän silmiäni tuohon yliopistomaailmaan ja huomasin, että en oikeen sovi sinne. Tiesin sen kyllä jo aikasemminkin, eikä minulla ikinä ole käynyt mielessä hakea yliopistoon paitsi nyt hetken mielijohteesta, koska luulin, että löydän sieltä mitä haluan. Yliopistot on tarkoitettu niille ketkä oikeasti haluaa opiskella. :) - oman maan kouluun
HannaManna kirjoitti:
Englanti on yleisesti käytetty kieli tieteissä, siksi sitä käytetään. Toki voit varmaan lukea samoja asioita suomenkielisistäkin kirjoista, vaikka kurssikirja olisikin eri. Usein voi vaan olla niin, ettei suomeksi oikein löydy tarpeeksi laajoja kirjoja, tms.
Mutta tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen, että joku ei hakisi kouluun kielen takia. .. :) Varsinkaan jos olet suomalainen. - tulee vastaan...
HannaManna kirjoitti:
Olen miettinyt tuotakin, mutta jos pysyttelisin tuossa suomenkielessä kuitenkin ja myös Helsinkiin olen ajattellut jäädä. Minulla ei ole edes englannin peruskielioppi hallussa joten... kyllä mä nyt luovun ajatuksesta hakea yliopistoon. Olen päättänyt pärjätä elämässä ilman englantia eikä hyvä työpaikka ole elämäni tärkeimpiä asiaoita, joillain on erillaiset elämän arvot :) Kivahan se olisi jos osaisi englantia, pärjäisi paremmin ja elämä olisi helpompaa. Tässä vaiheessa en sitä kyllä rupea enää opettelemaan koska minusta se on niin vaikeaa....enkä halua pakottaa itseäni opiskelemaan sitä mitä en halua. :) Löydän varmasti itselleni sopivan ammattikorkeakoulun ja työpaikan joka sopii minulle :)
Kyllä se enkku tulee vastaan ammattikorkeakoulussakin.
Outo juttu. Luultavasti nuorehko ihminen, joka on niin jo kaavoihinsa kangistunut, ettei suostu oppimaan englantia eikä mitenkään voi Helsingistä lähteä pois. Voisi olla aivan hyödyllistä huomata, että elämää on myös Kehä III:n ulkopuolella. Ja jos olisi mennyt sitä bilsaa lukemaan, niin olisi joutunut, hui, ihan metsään tai landelle menemään jollekin koeasemalle!
- Unohda koko juttu
Biologeja on koulutettu jo nyt lähimmän 30-40 vuoden tarpeisiin. Töitä ei kerta kaikkiaan ole enää niille kaikkein lahjakkaimmillekkaan. Parhaansa tekeminen ei enää riitä.
- HannaManna
Okei kiitos tiedosta :)
- aivokas
Dodii, taas yksi turhautunut joka ei tajua, että yliopisto ei ole ammattikoulu, eli ei niitä töitä tosiaan Hesarin työpaikkailmoissa erikoistuneelle biologille tosiaan juuri tyrkytetä. MUTTA, bioalan erikoisosaajille, jotka myös tekevät duunia eivätkä istu kirjoittelemassa hölynpölyä tänne, töitä on aina löytynyt. Esim. neuroalan tai molekyylibiologian alan ihmisille (peruskoulutus siis esim. biologi tai biokemisti) tuntuu ottajia olevan jatkuvasti. Ne kasvien kerääjät on sitten oma lukunsa...
- vielä englannista
aivokas kirjoitti:
Dodii, taas yksi turhautunut joka ei tajua, että yliopisto ei ole ammattikoulu, eli ei niitä töitä tosiaan Hesarin työpaikkailmoissa erikoistuneelle biologille tosiaan juuri tyrkytetä. MUTTA, bioalan erikoisosaajille, jotka myös tekevät duunia eivätkä istu kirjoittelemassa hölynpölyä tänne, töitä on aina löytynyt. Esim. neuroalan tai molekyylibiologian alan ihmisille (peruskoulutus siis esim. biologi tai biokemisti) tuntuu ottajia olevan jatkuvasti. Ne kasvien kerääjät on sitten oma lukunsa...
Englannista haluan sanoa, että Hannakin olet täysin kykeneväinen sen oppimaan. Koska olet oppinut suomen, kykenet selkeästi hahmottamaan kieleen liittyvät rakenteet ja säännöt. Ja kaiken minkä alitajuinen mieli kykenee oppimaan, pystyy myös opettelemaan tietoisesti. Englanti on lisäksi suht yksinkertainen kieli, ja siihen törmää Suomessakin kaikkialla. Jos oikeasti haluat biologiksi, ei englanti ole este, eikä edes kovin suuri hidaste. Jos viitseliäisyyttä kielen opetteluun ei riitä, ja tosiaan tässä kyse on pelkästä viitseliäisyydestä, niin tuskin viitseliäisyys riittäisi kunnolliseen opiskeluunkaan. Varmasti itse biologiassakin tulee vastaan osa-alueita, jotka eivät niin palavasti kiinnosta, mutta jotka täytyy hallita.
Ei kannata unelmasta luopua näin mitättömän ja helposti korjattavan ongelman vuoksi. Jos jotakin haluaa joskus saavuttaa, pitää sen eteen olla valmis myös näkemään vaivaa. Vai haluatko 50 vuoden päästä kiikkutuolissa katkerana muistella, että sinusta olisi voinut tulla biologi, mutta annoit virheellisten ennakkoluulojen pelotella sinut luopumaan unelmastasi? - HannaManna
vielä englannista kirjoitti:
Englannista haluan sanoa, että Hannakin olet täysin kykeneväinen sen oppimaan. Koska olet oppinut suomen, kykenet selkeästi hahmottamaan kieleen liittyvät rakenteet ja säännöt. Ja kaiken minkä alitajuinen mieli kykenee oppimaan, pystyy myös opettelemaan tietoisesti. Englanti on lisäksi suht yksinkertainen kieli, ja siihen törmää Suomessakin kaikkialla. Jos oikeasti haluat biologiksi, ei englanti ole este, eikä edes kovin suuri hidaste. Jos viitseliäisyyttä kielen opetteluun ei riitä, ja tosiaan tässä kyse on pelkästä viitseliäisyydestä, niin tuskin viitseliäisyys riittäisi kunnolliseen opiskeluunkaan. Varmasti itse biologiassakin tulee vastaan osa-alueita, jotka eivät niin palavasti kiinnosta, mutta jotka täytyy hallita.
Ei kannata unelmasta luopua näin mitättömän ja helposti korjattavan ongelman vuoksi. Jos jotakin haluaa joskus saavuttaa, pitää sen eteen olla valmis myös näkemään vaivaa. Vai haluatko 50 vuoden päästä kiikkutuolissa katkerana muistella, että sinusta olisi voinut tulla biologi, mutta annoit virheellisten ennakkoluulojen pelotella sinut luopumaan unelmastasi?Tuota tuota...Itseni tuntien tiedän, että opiskelusta ei tule mitään jos joudun tekemään sen englanniksi tai millä kielellä tahansa. Se olisi melkein sama jos minulle tällättäis eteen kiinankielinen kirja ja sanottais, että opiskele siitä..no ei nyt ihan mutta melkein. :) Tuo englanti ei vaadi minulta vain vähän ponnistelua ja viitseliäisyyttä vaan kaikki voimani ja enemmän. Siinä palaa loppuun eikä opiskelu kiinnosta. Menen mielummin johonkin ammattikorkeakouluun, koska sielläkin on kiinnostavia aloja ja joillain aloilla ei ole kuin yksi englannin kurssi ja kyllä minä sen yhden jotenkin läpi pääsen.
Hyvä kun kuitenkin kannustatte minua, mutta tiedän itse mihin pystyn ja mihin en. :) - ihmettelen vain
HannaManna kirjoitti:
Tuota tuota...Itseni tuntien tiedän, että opiskelusta ei tule mitään jos joudun tekemään sen englanniksi tai millä kielellä tahansa. Se olisi melkein sama jos minulle tällättäis eteen kiinankielinen kirja ja sanottais, että opiskele siitä..no ei nyt ihan mutta melkein. :) Tuo englanti ei vaadi minulta vain vähän ponnistelua ja viitseliäisyyttä vaan kaikki voimani ja enemmän. Siinä palaa loppuun eikä opiskelu kiinnosta. Menen mielummin johonkin ammattikorkeakouluun, koska sielläkin on kiinnostavia aloja ja joillain aloilla ei ole kuin yksi englannin kurssi ja kyllä minä sen yhden jotenkin läpi pääsen.
Hyvä kun kuitenkin kannustatte minua, mutta tiedän itse mihin pystyn ja mihin en. :)Jos kerran olet oppinut ruotsia, niin miksi ihmeessä et oppisi myös englantia? Tietysti englannin idiomit vaativat melko paljon ulkoa opettelua ja kielioppikin on pelkkää poikkeusta. Mutta kummatkin oppii ajan ja vaivan kanssa. Lisäksi ruotsin osaamisesta on melkoisesti apua englannin opettelussa, mm. sanastossa ja kieliopissa on melko paljon samaa.
Minusta tuntuu, että olet vain päättänyt, ettet opi englantia ja yrität nyt elää päätöksesi mukaisesti. Kokeilepa kuitenkin päättää, että opit englantia ja menet sitten lukemaan biologiaa tämän päätöksesi kanssa. - sggdfg
ihmettelen vain kirjoitti:
Jos kerran olet oppinut ruotsia, niin miksi ihmeessä et oppisi myös englantia? Tietysti englannin idiomit vaativat melko paljon ulkoa opettelua ja kielioppikin on pelkkää poikkeusta. Mutta kummatkin oppii ajan ja vaivan kanssa. Lisäksi ruotsin osaamisesta on melkoisesti apua englannin opettelussa, mm. sanastossa ja kieliopissa on melko paljon samaa.
Minusta tuntuu, että olet vain päättänyt, ettet opi englantia ja yrität nyt elää päätöksesi mukaisesti. Kokeilepa kuitenkin päättää, että opit englantia ja menet sitten lukemaan biologiaa tämän päätöksesi kanssa.Kannattaa sekin ottaa huomioon, että jos aloittaisit aktiivisen englannin opiskelun nyt, sinulla olisi ensi syksynä välttävä kielitaito. Vaikka nyt jättäisitkin biologian opiskelut sikseen, on lähes tulkoon varmaa, että tulet vielä englantia tarvitsemaan, ja on lähestulkoon varmaa, että tulet vielä englannin oppimaan. Samahan se olisi opetella jo nyt.
- HannaManna
sggdfg kirjoitti:
Kannattaa sekin ottaa huomioon, että jos aloittaisit aktiivisen englannin opiskelun nyt, sinulla olisi ensi syksynä välttävä kielitaito. Vaikka nyt jättäisitkin biologian opiskelut sikseen, on lähes tulkoon varmaa, että tulet vielä englantia tarvitsemaan, ja on lähestulkoon varmaa, että tulet vielä englannin oppimaan. Samahan se olisi opetella jo nyt.
..enkku hulluja kaikki on ? :) Joillekin englanti ei ole niin helppoa ja joillekin ruotsi tuottaa vaikeuksia. Jotkut eivät opi ruotsia koskaan niin miksi minun pitäisi oppia englantia ? Okei se on kansainvälinen kieli ja olisi hyvä osata, mutta ruotsi sentään on toinen suomen virallisista kielistä, joten miksi kaikkien ei pidä osata sitä ?
Koska se on pakko ruotsia ja muka niin vaikeaa, mutta englanti on minulle pakko englantia ja niin vaikeaa, että ei sitä voi ikinä oppia. Ei kukaan ruotsin vihaaja rupea vapaaehtoisesti ruotsia opettelemaan, joten en minäkään englantia. Tässä tämä saarna :)
Voitaisiinko nyt vaan tyytä siihen lopputulokseen, että en tule opettelemaan englantia ja pärjään varmasti ihan hyvin :)
Elämäni ei ole kiinni siitä, voinko opiskella yliopistossa. Voin luopua unelmistani. Opiskelu ja menestys eivät ole elämäni tärkeimmät asiat. Nykypäivänä vaan hyvää osaamista, koulutusta ja työpaikkaa ym. arvostetaan hyvin paljon, mutta minä arvostan paljon muita asioita. :)
Teidän patistuksen jälkeen pelkään englantia vielä enemmän. :) Mutta ehkä jossain vaiheessa pystyn sulattelemaan asiaa ja ehkä opettelemaan sitä.
Lupaan selviytyä elämästä, joten pliis älkää enää pakottako opettelemaan englantia :) - Paasykoeblogi
HannaManna kirjoitti:
..enkku hulluja kaikki on ? :) Joillekin englanti ei ole niin helppoa ja joillekin ruotsi tuottaa vaikeuksia. Jotkut eivät opi ruotsia koskaan niin miksi minun pitäisi oppia englantia ? Okei se on kansainvälinen kieli ja olisi hyvä osata, mutta ruotsi sentään on toinen suomen virallisista kielistä, joten miksi kaikkien ei pidä osata sitä ?
Koska se on pakko ruotsia ja muka niin vaikeaa, mutta englanti on minulle pakko englantia ja niin vaikeaa, että ei sitä voi ikinä oppia. Ei kukaan ruotsin vihaaja rupea vapaaehtoisesti ruotsia opettelemaan, joten en minäkään englantia. Tässä tämä saarna :)
Voitaisiinko nyt vaan tyytä siihen lopputulokseen, että en tule opettelemaan englantia ja pärjään varmasti ihan hyvin :)
Elämäni ei ole kiinni siitä, voinko opiskella yliopistossa. Voin luopua unelmistani. Opiskelu ja menestys eivät ole elämäni tärkeimmät asiat. Nykypäivänä vaan hyvää osaamista, koulutusta ja työpaikkaa ym. arvostetaan hyvin paljon, mutta minä arvostan paljon muita asioita. :)
Teidän patistuksen jälkeen pelkään englantia vielä enemmän. :) Mutta ehkä jossain vaiheessa pystyn sulattelemaan asiaa ja ehkä opettelemaan sitä.
Lupaan selviytyä elämästä, joten pliis älkää enää pakottako opettelemaan englantia :)Tämä on minullekin ensimmäinen kerta kun kuulen jonkun vastustavan englantia noin kovasti. Suosittelisin kuitenkin vielä lämpimästi harkitsemaan asiaa.
Mitä töitä aiot tulevaisuudessa tehdä? Lähes missä tahansa työpaikassa odotetaan englannin taitoa. On hienoa, että osaat ruotsia, mutta englantia puhuu huomattavasti useampi ihminen.
Mitä aiot opiskella? Mitä jos ammattikorkeakoulussa tulee vastaan englanninkielisiä kirjoja? Oletko varmistanut, että voit haluamassasi koulutusohjelmassa niitä välttää?
Etkö halua matkustella? Jos lähdet Skandinavian ulkopuolelle, tarvitset englantia. Varsinkin jos et puhu muuta kuin suomea ja ruotsia.
Mutta siinä olen vähän samaa mieltä, että jos ei ole valmis oppimaan englantia, niin ei ole valmis opiskelemaan yliopistossa. - duunia
aivokas kirjoitti:
Varsinkin tutkimuspuolelta löytyy hommia vaikka kuinka paljon. Tutkimuspuolella vaan vähemmän paikkoja ilmoitellaan missään. Sitä pitäisi ihan itse osata ottaa yhteyttä kiinnostavaan tutkimusryhmään jne.
Täällä ainakin yhdellä ihmisellä tuntuu olevan intohimona tilastoida mol.fi avoimia työpaikkoja ja käydä sitten kuuluttamassa niitä täällä ;) Ehkä joku katkeroitunut duunari? - HannaManna
Paasykoeblogi kirjoitti:
Tämä on minullekin ensimmäinen kerta kun kuulen jonkun vastustavan englantia noin kovasti. Suosittelisin kuitenkin vielä lämpimästi harkitsemaan asiaa.
Mitä töitä aiot tulevaisuudessa tehdä? Lähes missä tahansa työpaikassa odotetaan englannin taitoa. On hienoa, että osaat ruotsia, mutta englantia puhuu huomattavasti useampi ihminen.
Mitä aiot opiskella? Mitä jos ammattikorkeakoulussa tulee vastaan englanninkielisiä kirjoja? Oletko varmistanut, että voit haluamassasi koulutusohjelmassa niitä välttää?
Etkö halua matkustella? Jos lähdet Skandinavian ulkopuolelle, tarvitset englantia. Varsinkin jos et puhu muuta kuin suomea ja ruotsia.
Mutta siinä olen vähän samaa mieltä, että jos ei ole valmis oppimaan englantia, niin ei ole valmis opiskelemaan yliopistossa...olen ajattellut hakea jalkaterapeutiksi tai toimintaterapeutiksi ainakin...katsotaan jos keksin jotain muutakin mielenkiintoista. En ole ottanut selvää kuinka paljon englannin opiskelu liittyy näihin aloihin. Katsotaan nyt pääsenkö koko kouluun ja sitten miten opiskelut sujuvat ja onko koko ala edes kiinnostava :) Toivotaan nyt, että englantia ei kauheasti tarvita siellä mutta kyllä minä nyt vähän pystyn tsemppaamaan.
Minulle on melkein ihan sama mitä teen työkseni olen vaikka siivoojana koko elämäni jos vaan viihdyn työssäni...tietenkin joku parempi palkkainen työ olisi huokuttelvampi.
Ja matkustelusta sen verran, että minulla on lentopelko ja vuonna 2007 lensin ensimmäisen kerran Espanjaan ja toista kertaa en mielellään lennä. Eikä siellä ulkomailla nyt niin kivaa ollut, että uudestaan menisin... paitsi halvemmalla saa vaatteita ym. :)
Ruotsiin ja Viroon tykkään kyllä mennä laivalla ja siellä sentään pystyy jotenkin komminikoimaan. :)
Matkustamisessa menee todella paljon rahaa eikä se minusta ole sen arvoista. Rahalle on muutakin käyttöä. Tiesitkö, että yhden ihmisen kuluttamalla energia määrällä lentäessä voidaan lämmittää omakotitalo vuodeksi ? Ja lentokoneen päästöt pahentavat otsonikatoa ja samalla pahentavat ilmastonmuutosta. .. Vähän poikkesin aiheesta, mutta luonto on lähellä sydäntä joten ainakin omalta osalta vähennän päästöjä. Vaikka tuskin se paljon auttaa :)
Kyllä mielestäni saa matkustella ja se on ihan hyväkin, mutta ne himomatksutajat voisivat vähän rajoittaa. :) - melko hyvin
duunia kirjoitti:
Varsinkin tutkimuspuolelta löytyy hommia vaikka kuinka paljon. Tutkimuspuolella vaan vähemmän paikkoja ilmoitellaan missään. Sitä pitäisi ihan itse osata ottaa yhteyttä kiinnostavaan tutkimusryhmään jne.
Täällä ainakin yhdellä ihmisellä tuntuu olevan intohimona tilastoida mol.fi avoimia työpaikkoja ja käydä sitten kuuluttamassa niitä täällä ;) Ehkä joku katkeroitunut duunari?hei!
olen ollut ja olen melko samanlaisessa tilanteessa kanssasi. kirjoitin enkusta ensin i:n ja sitten a:n. tosin mielestäni englannin oppiminen on tärkeää ja matkustelu kivaa. bilsalla eka vuosi meni tarvitsematta enkkua oikeastaan ollenkaan ja toinenkin meni ok, sillä useimmista asioista löytyy tietoa suomeksi. sitten päätin ottaa härkää sarvista ja olin 3kk englannissa, jolloin opin lisää ja sain itseluottamusta, tosin vieläkin kaverit ovat selvästi edellä. no nyt kolmantena vuonna olen vähän yrittänyt lueskella myös englannin kielistä tekstiä ja kyllä se vähitellen siitä, vaikkakin edelleen vaikeaa, mutta ei aivan mahdotonta kuitenkaan:) ja meilläkin koulutukseen kuuluu vain ja ainoastaan yksi englannin kurssi, jossa ei ollut edes tenttiä. tällä hetkellä huolestuttaa kandin artikkeleista selviäminen, mutta vähitellen. älä siis liikaa usko muita, kyllä sitä voi selvitä, mutta oma asenne on kyllä tärkein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232