Kaupan omenamehut

Aloitteleva harrastaja

Voiko noista kaupan omenamehuista (VIP,Lidl.n omenamehu,marli ynm.)Tehdä omenaviiniä/siideriä? Vai onko niissä liikaa säilöntäaineita jotka estävät käymisen.

11

9426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta....

      tarkasti ottaen lainmukaista se ei ole.Kotiviini pitäisi tehdä käyttäen marjoja ja hedelmiä.Riittäisikö sitten jos tekee viinin käyttäen mehuja ja heitää kourallisen puolukoita sekaan:)VIP ja halvin rainbow omenamehu ei sisällä ollenkaan säilöntäaineita.

      • Aloitteleva harrastaja

        Kohta (Rainbow) käynyt tunnilleen 7 vrk. Lähti iloisesti käymään ja oli halpaa.


      • molemmissa

        on jostain "ylimääräistä" joko sitruuna tai askorbiinihappoa. Eivät välttämättä haittaa käymistä, mutta eivät myöskään paranna sitä. Laita sekaan oikeita omenia niin saat kotiviinä, etkä pelkkää kiljua.


      • löytyy
        molemmissa kirjoitti:

        on jostain "ylimääräistä" joko sitruuna tai askorbiinihappoa. Eivät välttämättä haittaa käymistä, mutta eivät myöskään paranna sitä. Laita sekaan oikeita omenia niin saat kotiviinä, etkä pelkkää kiljua.

        Kyllä askorbiinihappoa,mutta sehän on sama asia kuin C-vitamiini.Kyllä omenoissakin sitä on.Sitruunahappo taas nimenomaan parantaa käymistä.Viinejä tehtäessä sitä yleensä suositellaan lisäämään,ellei tee esim puolukoista tai muista valmiiksi happamista marjoista.Kyllä noista hyvät viinit/siiderit saa ilman omenoitakin.


      • siitä etteikö
        löytyy kirjoitti:

        Kyllä askorbiinihappoa,mutta sehän on sama asia kuin C-vitamiini.Kyllä omenoissakin sitä on.Sitruunahappo taas nimenomaan parantaa käymistä.Viinejä tehtäessä sitä yleensä suositellaan lisäämään,ellei tee esim puolukoista tai muista valmiiksi happamista marjoista.Kyllä noista hyvät viinit/siiderit saa ilman omenoitakin.

        kävisi vaan siitä, että omenoita lisäämällä siitä tulee viiniä ei kiljua.

        Toisekseen askorbiinihappojakin on aika monia, on luontaisia ja teollisesti tuotettuja. Jostain kumman syystä C-vitamiinit eivät käyttäydy samalla tavalla jos kyseessä ei ole luontainen vitamiini. Mehuhin ko ainetta lisätään vain ja ainostaan säilyvyyden parantamiseksi ei mistään muusta syystä ja silloinkin kyseessä on halvin mahdollinen versio.


      • noita...
        siitä etteikö kirjoitti:

        kävisi vaan siitä, että omenoita lisäämällä siitä tulee viiniä ei kiljua.

        Toisekseen askorbiinihappojakin on aika monia, on luontaisia ja teollisesti tuotettuja. Jostain kumman syystä C-vitamiinit eivät käyttäydy samalla tavalla jos kyseessä ei ole luontainen vitamiini. Mehuhin ko ainetta lisätään vain ja ainostaan säilyvyyden parantamiseksi ei mistään muusta syystä ja silloinkin kyseessä on halvin mahdollinen versio.

        askorbiinihappoja säilyvyyden parantamiseksi lisätään,mutta varnisinaisia säilöntäaineita ovat nuo E-alkuiset koodit,esim E202.Tuo on kaliumsorbaattia jota käytetään viinien käymisenpysäyttäjissä.Mehussa jos tuota löytyy voi käyminen olla heikkoa,luulisin.
        Hyvää viiniä tulee mehustakin,ei mitään kiljua.
        Tuollakin on sopiva tuoremehuviinin respti

        http://www.kotiviini.fi/fi/vahvat-viinit-reseptit.php

        Oikeaoppisempaa on tietysti tehdä hedelmistä ja marjoista ja hyvää tulee.


    • Anonyymi

      toi oli uutta ripel että kupan mehuista,oon tehny omistamarjoista ja hyvää tulee kaneli omena paras,karviainen ok,punaviinimarja ok ,nyt käymässä masikka-punaviini marja ,saapi nähä . mut täytyy kokeilla kaupan mehua.ripel on munimi...24.7 2019

    • Anonyymi

      Jotenkin nykyiset kaupan omenamehut on laimeita (sokeri) litkuja.
      Enää niissä ei ole kirpeyttä, kuten ennen.

    • Anonyymi

      Voi! Pakkaseen ja sitten ämpäriin.
      Maustamisohjeet löytyy netistä.

      • Anonyymi

        Se olikin omenamehu. No jos appelsiini käy.


    • Anonyymi

      Kannattaa katsoa tuote seloste kunnolla.
      Minä olen tehnyt appelsiini täysmehusta monta kertaa. Sellaisella suhteella että jokaista 10l kohti on 3l mehua.
      Mehussa itsessään on myös sokeria. Joten muistakaa jos isompia määriä teette niin jo 10l täysmehua on n.1 kg jo hedelmäsokeria. Ja sekin käy,niin kannattaa laskea se sokeri mukaan siihen käymiseen.

      Esim jos teet vaikka 30l ja laitat siihen 10l mehua niin sokeria ei tarvitse laittaa kun 6 kiloa koska mehusta saa kans sokeria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe