Oolannin virallista politiikkaa : 2009

Jokin mättää

Märkesåret 1809 - 20.01.2009

Märkesåret 1809 invigdes i Sveriges riksdag den 15 januari 2009.
Vice talman Gun-Mari Lindholm höll ett av öppningstalen. Läs hennes tal "Det gemensamma arvet."


Gun-Mari Lindholm
Andre vicetalman i Ålands lagting

Seminarium 15.1.2009 i Sveriges Riksdag "Det gemensamma arvet"




http://www.lagtinget.aland.fi/news.con?iArticle=182

4

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ari.Anttila

      Mättää, ja pahasti - etenkin vertaus Gazaan!

      Suomi ja suomenkieliset ovat kohdelleet "oolantilaisia" järkyttävän ystävällisesti ja ymmärtäväisesti.

      Annetaan Ahvenanmaan mennä. Liittyköön Ruotsiin tai olkoon itsenäinen. Me emme tee sillä yhtään mitään, siitä on vain kuluja ja harmeja.

      Mutta "oolantilaiset" tietävät hyvin, että heille on edullisinta roikkua Suoemssa kiinni, erioikeuksia nauttien. Ruotsissa he olisivat vain yksi onneton maakunta, ja sen jälkeen ei olisi pienintäkään mahdollisuutta estää esim. Ahvenanmaalle muuttoa kielirasismilla, mitä Åland nyt harjoittaa.

      • Gun-Mari ei verrannut Ahvenanmaata Gazaan, vaan toivoi, että Gazassa otettaisiin käyttöön Ahvenanmaan malli, jolloin ongelmat poistuisivat (tai ainakin vähenisivät).
        Ahvenamaa ei muuten mitenkään estä minkäänkileistä muuttamasta tänne.


      • paha juttu
        ahvennainen kirjoitti:

        Gun-Mari ei verrannut Ahvenanmaata Gazaan, vaan toivoi, että Gazassa otettaisiin käyttöön Ahvenanmaan malli, jolloin ongelmat poistuisivat (tai ainakin vähenisivät).
        Ahvenamaa ei muuten mitenkään estä minkäänkileistä muuttamasta tänne.

        Miksi Ahvenanmaalla on niin tiukat säännöt, ehdot ja kiintiöt sinne muuttamisen suhteen kun taas Suomeen muuttamisen suhteen on vain muutama kaunis lupaus.

        Jos minä esimerkiksi haluaisin muuttaa Ahvenanmaalle, se ei käytännössä ole mahdollista. Teoriassa voisin muuttaa sinne, mutta käytännössä syrjiminen ja kielisrasismi tekisi elämisen mahdottomaksi aidinkielenäni suomea puhuvana. En saisi asuntoa sieltä, en palvelua suomenkielellä, koska Ahvenanmaan maakunta on säätänyt itse lakinsa, jossa maakunnan kieli on ruotsi.
        Sekin on mielestäni raakaa syrjimistä, oikeastaan voitaisiin puhua rasismista, sillä en katso olevani mitenkään tasavertainen suomenkielisenä maakunnassa, joka sentään kuuluu kuitenkin suomeen ja saa kaikki mahdolliset tuet jotka ovat ylimitoitettuja ja jotka ovat peräisin suomalaisilta ja suomenkielisiltä veronmaksajilta, mutta joka rasistisesti syrjii virallisessakin politiikassaan suomenkielisiä. Onneksi meidän suomalaisten ja suomenkielisten ei ole mikään pakko koskaan muuttaa sinne.


      • paha juttu kirjoitti:

        Miksi Ahvenanmaalla on niin tiukat säännöt, ehdot ja kiintiöt sinne muuttamisen suhteen kun taas Suomeen muuttamisen suhteen on vain muutama kaunis lupaus.

        Jos minä esimerkiksi haluaisin muuttaa Ahvenanmaalle, se ei käytännössä ole mahdollista. Teoriassa voisin muuttaa sinne, mutta käytännössä syrjiminen ja kielisrasismi tekisi elämisen mahdottomaksi aidinkielenäni suomea puhuvana. En saisi asuntoa sieltä, en palvelua suomenkielellä, koska Ahvenanmaan maakunta on säätänyt itse lakinsa, jossa maakunnan kieli on ruotsi.
        Sekin on mielestäni raakaa syrjimistä, oikeastaan voitaisiin puhua rasismista, sillä en katso olevani mitenkään tasavertainen suomenkielisenä maakunnassa, joka sentään kuuluu kuitenkin suomeen ja saa kaikki mahdolliset tuet jotka ovat ylimitoitettuja ja jotka ovat peräisin suomalaisilta ja suomenkielisiltä veronmaksajilta, mutta joka rasistisesti syrjii virallisessakin politiikassaan suomenkielisiä. Onneksi meidän suomalaisten ja suomenkielisten ei ole mikään pakko koskaan muuttaa sinne.

        Tänne muuttaa joka vuosi suomenkielisiä, asunnon saa, työtäkin löytyy, tosin lama alkaa näkyä täälläkin. Mitä tarkoitat tuolla, että et saisi asuntoa täältä? Aivan samalla tavalla täältä saa asunnon kuin muualtakin, rantatonttia tosin et voi heti ostaa, mutta asonnottomaksi ei kielen takia joudu. Miksi sinä et voisi muuttaa tänne, kun muut suomenkieliset voivat? Olen itse tänne muuttanut suomenkielinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe