Ujolle työpaikka??

ujo...

Olen 19v eikä minulla ole tähän mennessä ollut minkäänlaista työpaikka kun olen niin ujo... Valmistuin 2008 ylioppilaaksi ja nyt muutin pari kuukautta sitten pikkukaupungista isommalle paikkakunnalle koulunkäyntiä varten. Kesäksi haluaisin löytää minkä tahansa työpaikan mutta ongelmana on kun ei ole työkokemusta. Mitenkä voisin perustella työkokemuksen puutetta, kun en välttämättä oikeita syitä haluaisi mainita... Mihinkä kannattaisi edes hakea? Siivoustyötä olen ainakin ajatellut.

13

5402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tötötötöt

      Mä 17, mut samajuttu mulla..kehuin itteeni hakemuksissa maasta taivaaseen. Pitää antaa aina haastattelussa sosiaalinen kuva..ensimmäiset kerrat menin aina hiljaa puhuen ja vihanen ilme sun muuta ni en päässy. Nyt tullu muutamast paikast soittoja.

    • ujomies_

      ei ole helppoa saada töitä, jos on ujo. Vaikka hakemus olisikin kiinnostava, niin viimeistään haastattelussa se todellinen luonne paljastuu :/ Itse olen 25-vuotias ja tähän mennessä olen ollut 2 kertaa kesätöissä ja niistäkin vain toisesta on työtodistus. Kiva hakea jatkossa töitä lähes tyhjällä CV:llä. Ahdistaa taas tuo kesän tulo ja töiden hakeminen...

    • siivousta joo

      Siivoustyö on ihan hyvä työ ujolle. Tosin siivouskohteita on monenlaisia: joissakin on jatkuvasti muiden ihmisten kanssa tekemisissä ja taas joissakin saa olla ihan omassa rauhassa. Esim. toimistosiivous on usein sellasta, että joutuu olemaan jatkuvasti ihmisten kanssa tekemisissä. Täytyy uskaltaa häätää ihmisiä pois huoneistaan siivouksen ajaksi ja osata pientä small talkia vääntää (ei tietty pakollista, mutta ainahan se plussaa on ja itellekkin tulee parempi mieli:) Sitten taas esim. raksasiivous on aika yksinäistä, samoin usein myymäläsiiivous. Siellä vaan käy siivoamassa eikä tarvi kummemmin puhella ihmisille.

      Mutta suosittelen siis aloittamaan siivouksesta :) Sitten kun oot ollut vähän aikaa niissä hommissa niin rohkeuttakin alkaa kertyä enemmän. Nimim. Kokemusta on :)

    • hakea

      puutarha/ulkotyöntekijäksi.

      • ujot aina

        uskoko mitä ns."hyvää tarkoittavat" henkilöt täällä teille vastaavat.Monet eivät edes ymmärrä mitä se ujous oikein on ja antavat tyhmyyttään vääriäkin neuvoja.Ei ne toimistojen sihteerit tai pomot niin helposti huoneista häädettävissä ole tai halukkaita keskustelemaan siivoojan kanssa "smalltalkia".Toiseksi,harvoin niitä toimistoja niitten aukiollessa siivotaan ja usein se on niin kiireistä työtäkin ettei siinä jouda pahemmin juttelemaan.


    • Toinen ujo

      Harvalla 19-vuotiaalla on paljon työkokemusta! Olet opiskellut kuluneet vuodet, joten laiskotellessa ne eivät ole menneet. :)

      Positiivista on halusi työntekoon. Ikävää, että kärsit ujoudestasi, mutta se ei sulje pois sitä, ettetkö voisi sopia johonkin työhön. Jos jännität toisten seuraa, niin siivoustyöstä on hyvä aloittaa.

      Minulle henkilöstöpalveluyrityksessä työskentely on ollut hyvä keino kasvattaa työkokemustani. Nyt on paremmat mahdollisuudet päästä töihin muuallekin. :)

    • ....

      Eikö pikemminkin ehkä kannattaisi yrittää löytää jokin työ jossa joutuu olemaan hieman ihmisten parissa sen sijaan, että etsii tarkoituksella duunin jossa voi vältellä ihmisiä? Mietin vain, että jos löytäisit työn jossa joudut ihmisten kanssa tekemisiin, niin ujoutesi saattaisi vähän helpottaa. Olen itsekin aika ujo, ja menin uuteen työhöni (asiakaspalvelua) jännittäen ja miettien että mitä työkaverit minusta ajattelevat kun olen vähän hiljaisempi. Olen nyt ollut työssäni muutaman kuukauden ja olen edelleen vähän varautunut siellä, mutta työkaverit ovat olleet ystävällisiä ja kilttejä. Omasta mielestäni on ainakin hyvä, että sain paikan jossa joutuu olemaan ihmisten parissa ja menemään vähän omalle "epämukavuusalueelle", koska vaikka se sosialisoiminen vähän jännittääkin, niin toisaalta sosiaalisten tilanteiden karttaminen koko elämää on aika hankalaa ja ajattelin, että parempi yrittää vain tottua niihin ujoudesta huolimatta :) No niin, sori jos vedin vähänaiheen vierestä. Tsemppiä työnhakuun!

      • vastausta

        Sinun ei kannata ottaa neuvoja kirjaimellisesti vaan teet niin kuin itsestäs tuntuu parhaimmalta.Jos siivoustyö tuntuu helpoimmalta tavalta aloittaa työnteko ja päästä sisälle työelämään niin tee sitten niin.Itselle oli korkea kynnys aikoinaan mennä kauppaan töihin ja olla asiakkaitten kanssa tekemisissä.Onneksi oli mukavat työkaverit ja sen verran pieni paikka että oppi tuntemaan asiakkaat melko hyvin.Enää en lähtisi kaupan alalle uudestaan töihin,koska myöhemmät kokemukset alalta olivat huonoja.Mutta itse kukanenkin päättää omalla kohdallaan mitä haluaa tehdä tai olla tekemättä työkseen.


    • tarraaja

      Siivojan homma on hyvä, vastaa ujo siivoaja. Saat tehdä hommat kenties rauhassa omassa yksinäisyydessä. Riippuu tietysti työpaikasta. Rappusiivous on tietääksein yksinäistä hommaa.Monilla siivoojilla on ujousongelmia itelläänkin. Kun olet nuin nuori neuvoisin kuitenkin sua harjottamaan vain rohkeutta! Ettei ongelma pahene eristäytymisen myötä ja sitten vielä vanhanakin lymyät itseksesi jossain rappukäytävissä.

    • Ujo itsekin

      Itsekin ajattelin nuorempana olevani aivan liian ujo. Työn hakeminen pelotti, enkä sitten kovin aikaisin lähtenytkään työkokemustani kartuttamaan. Mitä sitten tapahtuikaan?

      Lähdin lukion jälkeen opiskelemaan kauppaoppilaitokseen, koska muualle en päässyt. Ensimmäisenä opiskeluvuotenani suoritin työssäoppimiseni asiakaspalvelutehtävissä. Harjoittelupaikkanani oli myymälä, jossa asiakkaita lähestyttiin hyvinkin aktiivisesti. Voit varmaan kuvitella, miten jännitin kontaktin ottoa asiakkaisiin. Harjoittelijana sain onneksi rauhassa totutella asiakaspalvelutehtäviin. Työharjoitteluni lopussa ohjaajani, joka ensin oli ajatellut minun sopivan paremmin toimistotöihin, kehui kovasti asiakaspalveluani!

      Valmistuttuani lähdin työharjoittelustani rohkaistuneena asiakaspalvelutehtäviin. Olen pystynyt siihen, mihin minusta en olisi voinut kuvitellakaan olevan.

      Kannattaisiko sinun hakea tehtävää, joka antaisi sinulle mahdollisuuden totuttautua vähitellen ihmisiin? Osoitteessa www.monster.fi on hyviä vinkkejä työhakemuksen ja CV:n laadintaan sekä työhaastattelutilanteisiin. Tsemppiä työnhakuun!

    • työnhakuun

      Kyllä ujokin voi hakea esim. asiakaspalvelutyöhön. Minäkin olen sellaista tehnyt. Aluksi jännitin asiakkaita ja varsinkin puhelimeen vastaamista, mutta kyllä se siitä lähti sujumaan. Sain kehuja, hyvän työtodistuksen ja töitä samasta paikasta seuraavanakin kesänä :) Ja olen siis ujo ja kärsin jännittämisestä. Asiakaspalvelussa otin tavallaan jonkinlaisen "roolin". Oli työminä ja siviiliminä :) Hae vain rohkeasti kaikenlaisiin töihin. Mitään et menetä, vaikka hakisit! Tsemppiä.

    • Feliciaaa

      Siivoustyö ja rakennussiivous kyllä sopii ujolle. Itsekin olen pohjimmiltaan ujo ja introvertti, vaikka ulospäin vaikutan tosi ekstrovertilta. Minulla on ollut isojakin pelkoja työelämään liittyen ja ne on nimenomaan sosiaalisia pelkoja. Nykyään siivoan rakennuksia, on kyllä kiva ja melko itsenäinen työ! Välillä moikkailee työkavereita. :) Siivoojana saa usein myös olla itsekseen. Sopii minunlaiselle luonteelle. xD

    • kakkapylly

      perustat hautaustoimiston tai rupeat kukkamyyjäksi.....susta tulee isona-peruna-porkkana-mies

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe