Maailman valo, Joh. 8:12-20

MAAILMAN VALO
Joh. 8:12-20
--
8:12 Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus".

8:13 Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Sinä todistat itsestäsi; sinun todistuksesi ei ole pätevä".

8:14 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Vaikka minä todistankin itsestäni, on todistukseni pätevä, sillä minä tiedän, mistä minä olen tullut ja mihin minä menen; mutta te ette tiedä, mistä minä tulen, ettekä, mihin minä menen.

8:15 Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.

8:16 Ja vaikka minä tuomitsisinkin, niin minun tuomioni olisi oikea, sillä minä en ole yksinäni, vaan minä ja hän, joka on minut lähettänyt.

8:17 Onhan teidän laissannekin kirjoitettuna, että kahden ihmisen todistus on pätevä.

8:18 Minä olen se, joka todistan itsestäni, ja minusta todistaa myös Isä, joka on minut lähettänyt."

8:19 Niin he sanoivat hänelle: "Missä sinun isäsi on?" Jeesus vastasi: "Te ette tunne minua ettekä minun Isääni; jos te tuntisitte minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni".

8:20 Nämä sanat Jeesus puhui uhriarkun ääressä, opettaessaan pyhäkössä; eikä kukaan ottanut häntä kiinni, sillä hänen hetkensä ei ollut vielä tullut.

39

646

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lehtimajan juhlan aikaan Jerusalemin kaupunki oli juhlavalaistu.
      Tästä Jeesus sai aiheen selittää, että hänkin on hengellisessä mielessä valkeus koko maailmalle (12).
      Joka häntä seuraa, se ei pimeydessä vaella. Ihmisessä, joka on tämän valon alaisena, syntyy uusi, hengellinen elämä.
      Mutta tämä taas edellyttää, että ihminen luottaa Jeesukseen ja seuraa häntä.

Fariseukset eivät pitäneet Jeesuksen todistusta itsestään pätevänä (13).
      Mooseksen laki vaati asian toteennäyttämiseksi kaksi todistajaa (17).
      Jeesus sanoi fariseusten tuomitsevan hänet lihan eli näön mukaan; so. ulkonaisen, maallisen esiintymisen mukaan (15).
      Jeesus on jo aikaisemmin sanonut, ettei vastustajien tarvitse luottaa yksinomaan häneen omaan todistukseensa (Joh. 5:30-47).

Joh. 5:36,37
      --
      5:36 Mutta minulla on todistus, joka on suurempi
      kuin Johanneksen; sillä ne teot, jotka Isä on antanut minun täytettävikseni, ne teot, jotka minä teen, todistavat minusta, että Isä on minut lähettänyt.
      5:37 Ja Isä, joka on minut lähettänyt, hän on todistanut minusta. Te ette ole koskaan kuulleet hänen ääntänsä ettekä nähneet hänen muotoansa,..".

Lain vaatimat kaksi todistajaa olivat siis olemassa.
      Fariseukset vaativat Jeesusta näyttämään, kuka on toinen todistaja.
      Juutalaiset eivät tunteneet Isää, eikä Isän suhdetta Jeesukseen.
      Heillä oli kyllä käytettävänä Jeesuksen todistuksen ohella Isän todistus, mutta heiltä puuttui hengen silmä (19).
      --
      Vuorisaarnassaan Jeesus sanoo: "Te olette maailman valo" (Matt.5:14).

Onko todellakin näin?

• Virsi 536
        --
        1.
        Kristus, valo valkeuden,
        Isän Poika iäinen,
        armostasi jälleen uuden
        päivän saamme suloisen.
        Valo varjot hajottaa,
        salatutkin paljastaa,
        nostaa kaikki levoltansa
        työhön kutsumuksessansa.

2.
        Saakoon Henki rakastava
        sydämemme lämmittää,
        että kova, paha sana
        tänään lausumatta jää.
        Katso, Herra, eksymme.
        Työmme, ajatuksemme
        meidät ilman Henkeäsi
        vievät kauas edestäsi.

3.
        Anna, Jeesus, valon loistaa
        synnin yöhön pimeään,
        epäusko meistä poistaa,
        auttaa uuteen elämään.
        Kirkkaan armon valolla
        murheen pilvet hajota.
        Kulje tänään vierellämme,
        Jeesus, parhain ystävämme.
        ---
        5.
        Uskon lamppu lakkaamatta
        öljystäsi loistakoon,
        käymään tietä oikeata
        Pyhä Henki johtakoon.
        Päästä meidät pahasta,
        anna rauha taivaassa
        iloisesti kiittääksemme
        armostasi, Jeesuksemme.

• Mix.
        Tapio522 kirjoitti:

Virsi 536
        --
        1.
        Kristus, valo valkeuden,
        Isän Poika iäinen,
        armostasi jälleen uuden
        päivän saamme suloisen.
        Valo varjot hajottaa,
        salatutkin paljastaa,
        nostaa kaikki levoltansa
        työhön kutsumuksessansa.

2.
        Saakoon Henki rakastava
        sydämemme lämmittää,
        että kova, paha sana
        tänään lausumatta jää.
        Katso, Herra, eksymme.
        Työmme, ajatuksemme
        meidät ilman Henkeäsi
        vievät kauas edestäsi.

3.
        synnin yöhön pimeään,
        epäusko meistä poistaa,
        auttaa uuteen elämään.
        Kirkkaan armon valolla
        murheen pilvet hajota.
        ---
        5.
        Uskon lamppu lakkaamatta
        öljystäsi loistakoon,
        käymään tietä oikeata
        Pyhä Henki johtakoon.
        Päästä meidät pahasta,
        anna rauha taivaassa
        iloisesti kiittääksemme
        armostasi, Jeesuksemme.

3.
        synnin yöhön pimeään,
        epäusko meistä poistaa,
        auttaa uuteen elämään.
        Kirkkaan armon valolla
        murheen pilvet hajota.

Kiitos Tapio sanoistasi,
        tuokoon lohtua meidän sydämmiimme,
        Jumalan sana.

• Mix. kirjoitti:

3.
        synnin yöhön pimeään,
        epäusko meistä poistaa,
        auttaa uuteen elämään.
        Kirkkaan armon valolla
        murheen pilvet hajota.

Kiitos Tapio sanoistasi,
        Jumalan sana.

Mix:
        3.
        synnin yöhön pimeään,...

"...tuokoon lohtua meidän sydämmiimme,
        Jumalan sana".
        --
        Mieleeni tulee Jesajan ennustus Jeesuksesta:
        "...kansa, joka pimeydessä istui, näki suuren valkeuden, ja jotka istuivat kuoleman maassa ja varjossa, niille koitti valkeus" (Jes. 9:1).

Ja toinen paikka Raamatusta:
        "Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni" (Ps 119:105).
        --
        On olemassa kaksi valtakuntaa, Jumalan (valkeuden) valtakunta ja saatanan (pimeyden) valtakunta.

• Diana-ad-rem
        Mix. kirjoitti:

3.
        synnin yöhön pimeään,
        epäusko meistä poistaa,
        auttaa uuteen elämään.
        Kirkkaan armon valolla
        murheen pilvet hajota.

Kiitos Tapio sanoistasi,
        Jumalan sana.

on valon tuoja, ja jokainen tietää mitä se tarkoittaa. ( Minä olen Kointähti )
        Tekeytyy valon enkeliksi, mutta todistaa vain itsestään, korottaa itsensä korkeimman veroiseksi, mutta lopulta syöstään kadotukseen...
        unohdukseen.

On niin pelottava, ettei kukaan uskalla vastustaa
        hänen sanaansa, koska pelkää helvettiä.

• efores Mikael.
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Tekeytyy valon enkeliksi, mutta todistaa vain itsestään, korottaa itsensä korkeimman veroiseksi, mutta lopulta syöstään kadotukseen...
        unohdukseen.

Mutta kun, Päivänkoiton Poika on kuitenkin Kristus joka tietenkin voittaa lopulta tuon juutalaisen aamukoin pojan, Lusiferin, tuon kointähden. Joten älä ole enää huolissasi.

• Diana-ad-rem kirjoitti:

unohdukseen.

2.Kor. 11:14
        ... itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi".

• Diana-ad-rem
        Tapio522 kirjoitti:

2.Kor. 11:14
        ... itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi".

Sitähän te täällä julistatte.

Krtistinusko ei ole tuonut maailmaan mitään hyvää, monet alkuperäiskansat on hävitetty, juutalaisvaino levitetty, naiset alistettu ja alistetaan vieläkin, ristiretkiä, vainoja, poakkokäännyttämisiä, sotaa ja hävitystä, missä se valo loistaa tämän uskonnon tiimoilta, ei ole minulla havaintoa.

Kaikki on ainoastaan teidän mielikuvituksissanne ja haaveissanne.
        Mutta yhtälailla te vihaatte kaikkea ja kaikkia, jotka eivät ole kanssanne samaa mieltä.

• Diana-ad-rem
        efores Mikael. kirjoitti:

Mutta kun, Päivänkoiton Poika on kuitenkin Kristus joka tietenkin voittaa lopulta tuon juutalaisen aamukoin pojan, Lusiferin, tuon kointähden. Joten älä ole enää huolissasi.

keskenään tappelee, no niinhän ne aina, eivät vain muista Jumalan suuruutta ja Kaikkivoipaisuutta.

Krtistinusko ei ole tuonut maailmaan mitään hyvää, monet alkuperäiskansat on hävitetty, juutalaisvaino levitetty, naiset alistettu ja alistetaan vieläkin, ristiretkiä, vainoja, poakkokäännyttämisiä, sotaa ja hävitystä, missä se valo loistaa tämän uskonnon tiimoilta, ei ole minulla havaintoa.

Mutta yhtälailla te vihaatte kaikkea ja kaikkia, jotka eivät ole kanssanne samaa mieltä.

Diana-ad-rem: "Mutta yhtälailla te vihaatte kaikkea ja kaikkia, jotka eivät ole kanssanne samaa mieltä".
        ---
        Raamattu ei kehoita vihaamaan ketään, vaan rakastamaan KAIKKIA IHMISIÄ, vihamiehiäänkin.

Elämme laittomuuden aikoja.
        Rakkaudettomuus on yksi ajan merkki.
        Jeesus varoittaakin: "Kun laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus" (Matt.24:12).

Raamatun keskeisin sanoma koskee Kristusta; Hän on sovittanut syntimme vuodattamalla verensä meidän ja koko maailman puolesta.
        Meidät on kalliisti lunastetut, Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan verellä.

Meidän ei tarvitse jäädä epätoivoon. Meillä on rakastava isä ja Jumala, joka tahtoo vapauttaa meidät synnin ja perkeleen vallasta.
        Perkeleen valta on kukistettu. Pahan voimat on voitettu. Se tapahtui ristillä.

Kymmenisen vuotta sitten kävin Efesossa. Kaupunki on osin esiinkaivettu.
        Perimätiedon mukaan ”rakkauden” apostoli Johannes (hebr. Herra antaa armon) asui viimeiset vuotensa Efesossa.
        Kerrotaan, että kun Johannes oli jo vanha eikä itse voinut saapua seurakunnan kokouksiin, hänet kannettiin ystäviensä luo, jolloin hän vain toisti: ”Lapseni, rakastakaa toisianne!”

Tämä puhuttelee minua erikoisesti.
        Voi kuinka ajankohtainen kehoitus itse kullekkin meistä!

• Diana-ad-rem
        Tapio522 kirjoitti:

Diana-ad-rem: "Mutta yhtälailla te vihaatte kaikkea ja kaikkia, jotka eivät ole kanssanne samaa mieltä".
        ---
        Raamattu ei kehoita vihaamaan ketään, vaan rakastamaan KAIKKIA IHMISIÄ, vihamiehiäänkin.

Elämme laittomuuden aikoja.
        Rakkaudettomuus on yksi ajan merkki.
        Jeesus varoittaakin: "Kun laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus" (Matt.24:12).

Raamatun keskeisin sanoma koskee Kristusta; Hän on sovittanut syntimme vuodattamalla verensä meidän ja koko maailman puolesta.
        Meidät on kalliisti lunastetut, Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan verellä.

Meidän ei tarvitse jäädä epätoivoon. Meillä on rakastava isä ja Jumala, joka tahtoo vapauttaa meidät synnin ja perkeleen vallasta.
        Perkeleen valta on kukistettu. Pahan voimat on voitettu. Se tapahtui ristillä.

Kymmenisen vuotta sitten kävin Efesossa. Kaupunki on osin esiinkaivettu.
        Perimätiedon mukaan ”rakkauden” apostoli Johannes (hebr. Herra antaa armon) asui viimeiset vuotensa Efesossa.
        Kerrotaan, että kun Johannes oli jo vanha eikä itse voinut saapua seurakunnan kokouksiin, hänet kannettiin ystäviensä luo, jolloin hän vain toisti: ”Lapseni, rakastakaa toisianne!”

Tämä puhuttelee minua erikoisesti.
        Voi kuinka ajankohtainen kehoitus itse kullekkin meistä!

laittomuuden aikoja, tehän olette naulinneet lain ristille. Teidän kristus on lain loppu, kuinka silloin muuta voisi odottaa, kuin laittomuuden aikoja.

Jes.24

laittomuuden aikoja, tehän olette naulinneet lain ristille. Teidän kristus on lain loppu, kuinka silloin muuta voisi odottaa, kuin laittomuuden aikoja.

Jes.24

JUUTALAISET JA LAKI
        Room. 2:17-29
        --
        Juutalaiset kerskasivat Jumalasta ja laista (17,23). He uskoivat, että heillä oli sanoma koko ihmiskunnalle (19,20).
        Valitulla kansalla oli messiaaninen kutsumus. Mutta juutalaisten ulkonaisen alennustilan tähden Jumalan nimi tuli pilkatuksi pakanain seassa (21-24).

Paavali joutuu sanomaan heistä karun totuuden: He ” luulevat kykenevänsä olemaan sokeain taluttajia, pimeydessä olevien valkeus, ymmärtämättömien kasvattajia, alaikäisten opettajia, ...(19,20).

Paavali puhuu ”hyvistä” ja itseään synnittömänä pitävistä ihmisistä.
        Hän paljastaa tällaisen hyvältä vaikuttavan ihmisen todellisen minän ja arkielämän. Hurskaalta näyttävän kuoren alla onkin kova ja itsekäs ihminen.

Sanoessaan "minä olen rikas, minä olen rikastunut, enkä mitään tarvitse” ”juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston" (Ilm 3:17).
        Näin he pettävät itseään ja muitakin.

Juutalaiset puolustelivat myös itseään Jumalan antaman liiton merkin eli ympärileikkauksen avulla.
        Siinä juutalainen vihittiin Jumalan liitonkansan jäseneksi.
        Paavali osoittaa sen, ettei pelkkä ulkonainen toimitus riitä, vaan ”oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä” (28,29).

Liiton merkin ulkonaisesta osallisuudesta huolimatta (Tämä koskee myös. ns nimikristittyjä!)ihminen saattaa jäädä sydämestään vieraaksi todelliselle Jumalan tuntemiselle ja vaille aitoa Jumalan tahdon noudattamista.

• Diana-ad-rem
        Tapio522 kirjoitti:

JUUTALAISET JA LAKI
        Room. 2:17-29
        --
        Juutalaiset kerskasivat Jumalasta ja laista (17,23). He uskoivat, että heillä oli sanoma koko ihmiskunnalle (19,20).
        Valitulla kansalla oli messiaaninen kutsumus. Mutta juutalaisten ulkonaisen alennustilan tähden Jumalan nimi tuli pilkatuksi pakanain seassa (21-24).

Paavali joutuu sanomaan heistä karun totuuden: He ” luulevat kykenevänsä olemaan sokeain taluttajia, pimeydessä olevien valkeus, ymmärtämättömien kasvattajia, alaikäisten opettajia, ...(19,20).

Paavali puhuu ”hyvistä” ja itseään synnittömänä pitävistä ihmisistä.
        Hän paljastaa tällaisen hyvältä vaikuttavan ihmisen todellisen minän ja arkielämän. Hurskaalta näyttävän kuoren alla onkin kova ja itsekäs ihminen.

Sanoessaan "minä olen rikas, minä olen rikastunut, enkä mitään tarvitse” ”juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston" (Ilm 3:17).
        Näin he pettävät itseään ja muitakin.

Juutalaiset puolustelivat myös itseään Jumalan antaman liiton merkin eli ympärileikkauksen avulla.
        Siinä juutalainen vihittiin Jumalan liitonkansan jäseneksi.
        Paavali osoittaa sen, ettei pelkkä ulkonainen toimitus riitä, vaan ”oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä” (28,29).

Liiton merkin ulkonaisesta osallisuudesta huolimatta (Tämä koskee myös. ns nimikristittyjä!)ihminen saattaa jäädä sydämestään vieraaksi todelliselle Jumalan tuntemiselle ja vaille aitoa Jumalan tahdon noudattamista.

itsesi erittäin hyväksi ihmiseksi, kun voit osoittaa sormella juutalaisia ja sanoa; Onneksi minä en ole niinkuin nuo.

Paavali sanoo myös näin: ( toistoa)

• taas sää oot unohtanat lääk...
        Diana-ad-rem kirjoitti:

ei täällä kukaan muu vihaa julista kun sä ja sun mielikuvituksen tuottamat sivupersoonaas.

• Diana-ad-rem
        taas sää oot unohtanat lääk... kirjoitti:

ei täällä kukaan muu vihaa julista kun sä ja sun mielikuvituksen tuottamat sivupersoonaas.

kun niitä ei ole määrätty, Truba huolehtii vain omista lääkkeistään, niin ei tarvitse hermostua raasuilemaan.

• koska Minä olen.
        Diana-ad-rem kirjoitti:

itsesi erittäin hyväksi ihmiseksi, kun voit osoittaa sormella juutalaisia ja sanoa; Onneksi minä en ole niinkuin nuo.

Kivistä tarvittaessa Minä herätän itselleni lapsia.

Ei siihenkään siis juutalaisia tarvita, koska heidän käsissään olevat kivetkin kelpaavat kyllä hyvin, mutteivat he itse.

• Diana-ad-rem
        koska Minä olen. kirjoitti:

Kivistä tarvittaessa Minä herätän itselleni lapsia.

Ei siihenkään siis juutalaisia tarvita, koska heidän käsissään olevat kivetkin kelpaavat kyllä hyvin, mutteivat he itse.

auttakoon sinua jumaliesi joukko!
        Mutta tuuli vie ne kaikki,henkäys ottaa ne pois.
        Mutta joka minuun turvaa, se perii maan ja ottaa omaksensa minun pyhän vuoreni.

• valinta,
        Diana-ad-rem kirjoitti:

omaisuuskansaksi, ollut kuitenkin Jumalan.Samoin kuin liitot.Aivan kuin Paavali sanoo"ei ole yhden yhtäkään joka edes etsisi Jumalaa".
        Kunnia Hänelle, kenelle se kuuluu.
        Eli Jumala on aina Jumala vaikka ei olisi yhtään ihmistä maailmassa, Juutalaisia tai muita.
        Että tavallaan korotat Juutalaiset Jumalan yläpuolelle kun sanot näin:"Ilman juutalaisia sinulla ei olisi Jumalaa, eikä Jumalan sanaa, se on se sanoma ihmiskunnalle."

• että näin se men
        valinta, kirjoitti:

omaisuuskansaksi, ollut kuitenkin Jumalan.Samoin kuin liitot.Aivan kuin Paavali sanoo"ei ole yhden yhtäkään joka edes etsisi Jumalaa".
        Eli Jumala on aina Jumala vaikka ei olisi yhtään ihmistä maailmassa, Juutalaisia tai muita.
        Että tavallaan korotat Juutalaiset Jumalan yläpuolelle kun sanot näin:"Ilman juutalaisia sinulla ei olisi Jumalaa, eikä Jumalan sanaa, se on se sanoma ihmiskunnalle."

kyllä toi diana tarkoittaa ellei Mooses olisi luonut omaa jumalaansa nii juutalaiset eivät olis voineet tehdä kirjaansa jumalastaan.

• Diana-ad-rem
        että näin se men kirjoitti:

kyllä toi diana tarkoittaa ellei Mooses olisi luonut omaa jumalaansa nii juutalaiset eivät olis voineet tehdä kirjaansa jumalastaan.

Eikös se mennyt niin, että Jumala ilmoitti itsensä ensimmäisenä Israelille, ( Esikoinen ) kutsui, niin sanotustusti:

• Diana-ad-rem
        valinta, kirjoitti:

• Pikakirjoittaja
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Jes.24

maa katoavat,KUIN YKSIKÄÄN LAIN PIIRTO HÄVIÄÄ."Luuk.16:17

• Pikakirjoittaja
        efores Mikael. kirjoitti:

>>Hänessä oli elämä,ja elämä oli ihmisten valkeus.Ja valkeus loistaa pimeydessä,ja pimeys ei sitä käsittänyt.">Oli mies,Jumalan lähettämä;hänen nimensä oli Johannes.Hän tuli todistamaan,todistaaksensa valkeudesta,että kaikki uskoisivat hänen kauttansa.

Ei hän ollut se valkeus,mutta hän tuli valkeudesta todistamaan.

TOTINEN VALKEUS,JOKA VALISTAA JOKAISEN IHMISEN,oli tulossa maailmaan.

Maailmassa Hän oli,ja maailma on HÄNEN KAUTTAAN saanut syntynsä,JA MAAILMA EI HÄNTÄ TUNTENUT.Hän tuli omiensa tykö,ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

• Pikakirjoittaja kirjoitti:

>>Hänessä oli elämä,ja elämä oli ihmisten valkeus.Ja valkeus loistaa pimeydessä,ja pimeys ei sitä käsittänyt.">Oli mies,Jumalan lähettämä;hänen nimensä oli Johannes.Hän tuli todistamaan,todistaaksensa valkeudesta,että kaikki uskoisivat hänen kauttansa.

Ei hän ollut se valkeus,mutta hän tuli valkeudesta todistamaan.

TOTINEN VALKEUS,JOKA VALISTAA JOKAISEN IHMISEN,oli tulossa maailmaan.

Maailmassa Hän oli,ja maailma on HÄNEN KAUTTAAN saanut syntynsä,JA MAAILMA EI HÄNTÄ TUNTENUT.Hän tuli omiensa tykö,ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

Pikakirjoittaja: "Hän tuli omiensa tykö,ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

• valinta, kirjoitti:

Jumala ei toimi siten, kuin me ihmiset odotamme hänen toimivan.
        Emme me voi sanella, miten Jumalan tulisi toimia.
        Tämän Paavalikin joutuu toteamaan: ” Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä”! (Room. 11:33).

Kristuksen tultua on alkanut uusia vaihe Jumalan suunnitelmassa.
        Hän kutsuu, ei ainoastaan juutalaisia, vaan myös pakanoita kansakseen ja ”rakkaakseen” (Room.9:24-26).

• Diana-ad-rem
        Tapio522 kirjoitti:

Jumala ei toimi siten, kuin me ihmiset odotamme hänen toimivan.
        Emme me voi sanella, miten Jumalan tulisi toimia.
        Tämän Paavalikin joutuu toteamaan: ” Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä”! (Room. 11:33).

Kristuksen tultua on alkanut uusia vaihe Jumalan suunnitelmassa.
        Hän kutsuu, ei ainoastaan juutalaisia, vaan myös pakanoita kansakseen ja ”rakkaakseen” (Room.9:24-26).

kukaan oikea juutalainen ei koskaan tule kääntymään kristityksi.

Jeesuskin joutuu luovuttamaan valta-asemansa Israelin Pyhän edessä, koska niin on kirjoitettu.

Jeesuksen jälkeen ei mikään ole muuttunut parempaan suuntaan, päinvastoin. Eikä valoa tule, ennenkuin kaikki uskovat Yhden Jumalan, siihen saakka on riitaa ja toraa ja sotia maailmassa.

• Pikakirjoittaja
        Diana-ad-rem kirjoitti:

kukaan oikea juutalainen ei koskaan tule kääntymään kristityksi.

Jeesuskin joutuu luovuttamaan valta-asemansa Israelin Pyhän edessä, koska niin on kirjoitettu.

Jeesuksen jälkeen ei mikään ole muuttunut parempaan suuntaan, päinvastoin. Eikä valoa tule, ennenkuin kaikki uskovat Yhden Jumalan, siihen saakka on riitaa ja toraa ja sotia maailmassa.

hänellä ei ole Isääkään>>.1.Joh.2:23

Siis ei ole silloin Jumalaa ollenkaan,sillä:>>Joka tunnustaa Pojan,(siis Jeesuksen)hänellä on myös Isä.>> 1.Joh.2:23

• Diana-ad-rem
        Pikakirjoittaja kirjoitti:

hänellä ei ole Isääkään>>.1.Joh.2:23

Siis ei ole silloin Jumalaa ollenkaan,sillä:>>Joka tunnustaa Pojan,(siis Jeesuksen)hänellä on myös Isä.>> 1.Joh.2:23

Tuo on ainostaan kristinuskon pelotteluväittämä.
        Ei VT mitään sensuuntaista mainitse, päinvastoin
        kieltää ehdottomasti palvomasta muita jumalia.

Silloin vasta Jumala onkin tosi, kun ei tarvitse palvoa jumalana/pokana ympärileikattua juutalaista miestä. Uskon, että esim. juutalaisista asia on lähinnä kiusallinen, pitäis ryhtyä ajattelemaan, että naapurin poika oli jokin erityinen jumala/poika.....jotain.

Naurettava ajatuskin.....ei Moosestakaan palvota, eikä Muhammedia Islamissa, ainoastaan kristityillä on ihmisjumala/poika oppi.

• Pikakirjoittaja
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Tuo on ainostaan kristinuskon pelotteluväittämä.
        Ei VT mitään sensuuntaista mainitse, päinvastoin
        kieltää ehdottomasti palvomasta muita jumalia.

Silloin vasta Jumala onkin tosi, kun ei tarvitse palvoa jumalana/pokana ympärileikattua juutalaista miestä. Uskon, että esim. juutalaisista asia on lähinnä kiusallinen, pitäis ryhtyä ajattelemaan, että naapurin poika oli jokin erityinen jumala/poika.....jotain.

Naurettava ajatuskin.....ei Moosestakaan palvota, eikä Muhammedia Islamissa, ainoastaan kristityillä on ihmisjumala/poika oppi.

mutta tuo Raamatunpaikka tuli mieleeni kun luin kirjoituksesi,johon sitten vastasit.Saanko olla "utelias",uskotko siis pelkän Vanhan Testamentin?Miten perustelet,ettei Uusi Testamentti,Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus,ole oikea oppi?Lyhyesti,kiitos!(En ehdi nyt lukemaan pitkään)

• Diana-ad-rem
        Pikakirjoittaja kirjoitti:

mutta tuo Raamatunpaikka tuli mieleeni kun luin kirjoituksesi,johon sitten vastasit.Saanko olla "utelias",uskotko siis pelkän Vanhan Testamentin?Miten perustelet,ettei Uusi Testamentti,Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus,ole oikea oppi?Lyhyesti,kiitos!(En ehdi nyt lukemaan pitkään)

sanoa lyhyesti, mutta olen tutkinut asiaa niin pitkään, että voin sanoa täydellä varmuudella ja vakaumuksella, että minusta ei koskaan enää tule kristittyä.

UT on pelkästään VT:n kirjoitusten vääristelyä, muuttamista, lisäämistä, oman tarinan luomiseksi. Siinä on vaikutteitä monista muista uskonnoista, kuin vain juutalaisuudesta.
        Siinä on hellenististä filosofiaa, Platonin ja Pythagoraan ajattelua. Useat ihmiset ovat kirjoittaneet sanoja Jeesuksen suuhun, itse hän ei ole koskaan kirjoittanut yhtään sanaa. Puhutaan myös Jeesuksen totuudesta, vaikka hänen opetuksensa parhaat osat ovat Moosesta ja profeettoja, ei siis Jeesuksen totuutta.
        Jo tästä vähästä huomaat, että asia ei ole lyhyesti kerrottavissa.

Joten kannattaa tutkiskella ihan itse, tai sitten sokeasti uskoa, mitä muut sanovat.

• Pikakirjoittaja
        Diana-ad-rem kirjoitti:

sanoa lyhyesti, mutta olen tutkinut asiaa niin pitkään, että voin sanoa täydellä varmuudella ja vakaumuksella, että minusta ei koskaan enää tule kristittyä.

UT on pelkästään VT:n kirjoitusten vääristelyä, muuttamista, lisäämistä, oman tarinan luomiseksi. Siinä on vaikutteitä monista muista uskonnoista, kuin vain juutalaisuudesta.
        Siinä on hellenististä filosofiaa, Platonin ja Pythagoraan ajattelua. Useat ihmiset ovat kirjoittaneet sanoja Jeesuksen suuhun, itse hän ei ole koskaan kirjoittanut yhtään sanaa. Puhutaan myös Jeesuksen totuudesta, vaikka hänen opetuksensa parhaat osat ovat Moosesta ja profeettoja, ei siis Jeesuksen totuutta.
        Jo tästä vähästä huomaat, että asia ei ole lyhyesti kerrottavissa.

Joten kannattaa tutkiskella ihan itse, tai sitten sokeasti uskoa, mitä muut sanovat.

jos niin voi sanoa,kristilisyyttä.Kristillisyyden alla kulkee niin valtavasti pahaa ja eksyttävää,sekä täysin maailmallista uskonsuuntaa.Jokaisen on hyvä ottaa ihan itse selvää,niinkuin sanoit;Herra auttaa etsiväistä tiedon lähteille.Olen löytänyt sen mitä etsin,toivon että jokaisella on myös valinnanvapaus.
        Kiitos vastauksestasi!Siunausta myös kaikessa,vaikkakin näkemyksemme eroavat.

Suositan myös kaikille,etteivät päättömästi seuraa joka tuulen mukana,ja pitävät sen,mitä uskovat,jos tietävät vuorenvarmasti sen olevan Jumalasta.

• "...Minä olen maailman valkeus..." (8:12)
      ---
      ELÄKÄÄ VALON LAPSINA!
      Ef.5:6-20
      --
      Näissä jakeissa esiintyvät käsiteparit; pimeys-valkeus, tyhmät-viisaat.
      Paavali korostaa näillä ilmaisuilla, että on olemassa kaksi täysin erilaista valtakuntaa: Jumalan (valkeuden) valtakunta ja saatanan (pimeyden) valtakunta.
      Tänäpäivänä sanotaan usein jostakin asiasta ”on eroa kuin yöllä ja päivällä”.

Miten nämä eroavat toisistaan?
      Miten ne ovat nähtävissä?

Valkeuden lapsena vaeltaminen näkyy kaikkinaisena hyvyytenä ja Jumalan mielen mukaisena vaelluksena (=vanhurskautena, jae 9).
      Ovatko nämä ominaisuudet meissä luonnostaan.
      Eivät ole!
      Olemme ”valkeus Herrassa” (8), koska Kristus on tehnyt meidät valkeudeksi.
      Jeesus sanoo:
      ”Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä;” (Mt 5:14).
      Valkeuden lapset kykenevät arvioimaan, ”mikä on otollista Herralle” (10).
      Liikkeelle panevana voimana on rakkaus Kristukseen.

Paavali varoittaa osallistumasta ”pimeyden hedelmättömiin tekoihin” (11), sillä aika on paha (16).
      (Pimeyden teoista Ef.4:17-32.)

Jumala haluaa herättää meidät näkemään oma tilamme; nukummeko synnin unessa vai olemmeko hereillä.
      ”Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee” (14)!

• >>Jumala haluaa herättää meidät näkemään oma tilamme; nukummeko synnin unessa vai olemmeko hereillä.
        ”Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee” (14)!

• Semper.Fidelis kirjoitti:

>>Jumala haluaa herättää meidät näkemään oma tilamme; nukummeko synnin unessa vai olemmeko hereillä.

Semper.Fideli:
        "...hengellisen heräämisen kohdalla olisi reagoitava jo pieniinkin 'tönäisyihin'.
        --
        Niin...meidän tulisi reagoida "vähäpätöisiinkin" asioihin, jotka edistävät Jumalan valtakunnan esiintuloa.

Jeesus puhui vertauksen sinapinsiemenestä.

SINAPINSIEMEN
        Mark.4:30-34
        --
        4:30 Ja hän sanoi: "Mihin vertaamme Jumalan valtakunnan, eli mitä vertausta siitä käytämme?

4:31 Se on niinkuin sinapinsiemen, joka, kun se kylvetään maahan, on pienin kaikista siemenistä maan päällä;
        4:32 mutta kun se on kylvetty, niin se nousee ja tulee suurimmaksi kaikista vihanneskasveista ja tekee suuria oksia, niin että taivaan linnut voivat tehdä pesänsä sen varjoon."
        --
        Vertaus sinapinsiemenestä kuvaa Jumalan valtakunnan suurta tulevaisuutta.
        Jumalan valtakunta ulottuu kaikkien kansojen keskuuteen, vaikka sen alku näyttää vähäpätöiseltä (sinapinsiemenen pieni koko!).

Me saatamme olla epävarmoja siitä, miten me kylväjän tehtävässämme onnistumme.
        Jeesus haluaa sinapinsiemenvertauksen kautta rohkaista meitä, että pienet uskon sanat ja teot ovat merkityksellisiä.
        Ne meihin kylvetyt ja meidän kylvämät sanansiemenet voivat saada suuria aikaan; ”Sinapinsiemenestä kasvaa suuri puu” (32).

Saamme olla kiitollisia heistä, jotka olivat sitä meihinkin hellyydellä ja rakkaudella kylväneet jo lapsuudesta asti.
        --
        Rukous:
        ”Anna meille rohkeutta, viisautta ja taitoa antaa läheisillemme pienien asioiden välityksellä suuria lahjojasi.
        Anna meidän olla hyvä maaperä ja suo kasvu sanansiemenen.
        Aamen”.

• Diana-ad-rem
        Semper.Fidelis kirjoitti:

>>Jumala haluaa herättää meidät näkemään oma tilamme; nukummeko synnin unessa vai olemmeko hereillä.

tarkoittaa samaa, kuin kirjantaitamaton, ei siis ymmärrä mitä sanassa sanotaan, eikä haluakaan ymmärtää.

tarkoittaa samaa, kuin kirjantaitamaton, ei siis ymmärrä mitä sanassa sanotaan, eikä haluakaan ymmärtää.

Johanneksen evankeliumi:

1:9 "Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.

1:10 Maailmassa Hän oli, ja maailma on Hänen kauttaan saanut syntynsä,
        ja maailma ei Häntä tuntenut.

1:11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet Häntä vastaan."

Hengellisessä unessa oleminen tarkoittaa sitä, että ihminen ei ole vielä
        vastaanottanut Jumalan evankeliumia Kristuksessa. Totinen valkeus, joka
        loistaa Kristuksen kasvoissa ei ole saanut valaista sen ihmisen sydäntä.

Juutalaisten kohdalla kävi niin, useimpien kohdalla heistä kävi niin, että he
        "eivät ottaneet häntä vastaan". He jäivät uneen, hengelliseen pimeyteen.

"Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka
        kadotukseen joutuvat, niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala
        on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen
        kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva." 2.Kor. 4:3-4

• Semper.Fidelis kirjoitti:

Johanneksen evankeliumi:

Jeesus kehoittaa;...tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi" (Mark.1:15).
        --
        Voimme oppia tuntemaan Jumalan vain siten, että hän ilmoittaa itsensä meille.
        Rakkaudessaan Jumala lähestyy meitä ja vetää puoleensa.

Jumala ilmaisee itsensä meille Pyhässä Raamatussa ja Vapahtajassamme Jeesuksessa Kristuksessa.

Kun Jumala pysähdyttää meidät, joudumme näkemään oman tilamme.
        Huomaamme rikkonneemme Jumalan käskyt.
        Jumala odottaa, että käännymme hänen puoleensa ja tunnustamme hänelle syntimme. Saamme pyytää syntejämme anteeksi ja anoa voimaa luopua niistä.
        Tätä merkitsee parannuksen tekeminen.

Tänäänkin Jeesus kutsuu meitä syntisiä yhteyteensä. Hän tahtoo pelastaa jokaisen, joka tunnustaa syntinsä ja hylkää ne.
        Jeesus osoitti käsittämättömän rakkautensa meitä kohtaan uhraamalla itsensä meidän puollestamme:
        ”Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä” (Joh. 3:16).

Jeesus vapaaehtoisesti vuodatti verensä meidän edestämme.
        Hän kantoi sen syyllisyyden ja rangaistuksen, jonka me olemme synneillämme ansainneet ja sovitti näin Jumalan vihan.
        Jeesus voitti synnin, kuoleman ja perkeleen vallan.
        Kristuksen kärsimys ja kuolema on meidän syntiemme sovitus.

• Diana-ad-rem
        Semper.Fidelis kirjoitti:

Johanneksen evankeliumi:

on rehellisyydessä, oikeudenmukaisuudessa, oikeassa elämässä.

Meidän tulee PELJÄTÄ ja rakastaa Jumalaa, ennen sitä ei tule kunnioitusta Jumalaa kohtaan. Lepsuili armotaloudessa on valheturva, koska Jumala ei ole pelkkää armoa.
        Kullekin tekojensa mukaan, joten jokaisen on otettava vastuu olemisestaan/ elämästään, ympäristöstä, maailmasta, ei ainoastaan odotettava täältä poispääsyä.... taivasten valtakuntaan.
        Jokaisen on hoidettava leiviskänsä, lähinnä se on vastuun kantamista siinä olemisessa/ niissä ihmisissä , mikä/ ketkä, kenellekin on uskottu
        ja lähipiiriksi annettu.

• Diana-ad-rem
        Tapio522 kirjoitti:

Jeesus kehoittaa;...tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi" (Mark.1:15).
        --
        Voimme oppia tuntemaan Jumalan vain siten, että hän ilmoittaa itsensä meille.
        Rakkaudessaan Jumala lähestyy meitä ja vetää puoleensa.

Jumala ilmaisee itsensä meille Pyhässä Raamatussa ja Vapahtajassamme Jeesuksessa Kristuksessa.

Kun Jumala pysähdyttää meidät, joudumme näkemään oman tilamme.
        Huomaamme rikkonneemme Jumalan käskyt.
        Jumala odottaa, että käännymme hänen puoleensa ja tunnustamme hänelle syntimme. Saamme pyytää syntejämme anteeksi ja anoa voimaa luopua niistä.
        Tätä merkitsee parannuksen tekeminen.

Tänäänkin Jeesus kutsuu meitä syntisiä yhteyteensä. Hän tahtoo pelastaa jokaisen, joka tunnustaa syntinsä ja hylkää ne.
        Jeesus osoitti käsittämättömän rakkautensa meitä kohtaan uhraamalla itsensä meidän puollestamme:
        ”Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä” (Joh. 3:16).

Jeesus vapaaehtoisesti vuodatti verensä meidän edestämme.
        Hän kantoi sen syyllisyyden ja rangaistuksen, jonka me olemme synneillämme ansainneet ja sovitti näin Jumalan vihan.
        Jeesus voitti synnin, kuoleman ja perkeleen vallan.
        Kristuksen kärsimys ja kuolema on meidän syntiemme sovitus.

Jeesuksen verenvuodatusta, minusta on jopa epämiellyttävää ajatella, että Jumala sovittaisi
        itseään ristiinnaulitsemisessa. Se on vastenmielinen ajatus.

Ei ole myöskään mitään erillistä synnin, kuoleman ja perkeleen valtaa, synti on väärin tekemistä, jokainen voi miettiä ratkaisujaan, onko tämä oikein, vai väärin. Ei voi sanoa, kuten evankeliumi opettaa;

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3404
    2. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      17
      2632
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      376
      2536
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1757
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1405
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1080
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      70
      985
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      74
      955
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      27
      779
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      734
    Aihe