Ai mitäkö? No suomalaista kaviaaria tietenkin, eikä mitään halpis-mätitahnaa: http://www.iltalehti.fi/uutiset/200903089205996_uu.shtml
Kohta sitä saa!
39
439
Vastaukset
- hukkalämpöä
Lietealtaassako ne kalat on? En kyllä söis.
- eri-mies
Itse pidän lohenmädistä, mutta sampea taas kalana parempana kuin lohta. Siis makuasioita, mutta en vaan osaa kaviaaria arvostaa, maistuu toki.
http://www.youtube.com/watch?v=vmjQYx-s7FI&feature=relatedEn muista mitä se punainen kaviaariksi sanottu oli, mutta pirun hyvää se vain oli. Joskus Eestissä tuli maisteltua. Isokokoista se oli, ehkä tuollaista kuin linkistäsi.
- eri-mies
Kairakettu kirjoitti:
En muista mitä se punainen kaviaariksi sanottu oli, mutta pirun hyvää se vain oli. Joskus Eestissä tuli maisteltua. Isokokoista se oli, ehkä tuollaista kuin linkistäsi.
Lasos=lohi ikra=mäti, mutta keta lienee Kamshatkan lohi ja sen mäti monien mielestä parasta. Monien mielestä parempaa kuin aito musta kaviaari. Eestissä taitaa olla jotakuinkin kalamari, lohemari. Siis kalanmarjoja(?)
Kamtshatkalla on myös vähän eläinlajeja. Nisäkkäitä on noin 40 ja lintuja 250 lajia. Toisaalta harvat lajit ovat lisääntyneet voimakkaasti. Kamtshatkalla elää muun muassa Venäjän suurin harmaakarhuyhdyskunta. Kamtshatkan karhut ovat Euraasian suurimpia. Karhuja arvioidaan olevan 10 000 - 20 000, Kamtshatkaa ei siis turhaan sanota karhujen maaksi. Muita metsissä eläviä nisäkkäitä ovat kettu, soopeli ja susi. Alueella elää myös villipeuroja ja paksusarvilampaita. Pienemmistä nisäkkäistä mainittakoon murmelit ja siiselit, oravan sukuiset pienet uteliaat otukset. Kamtshatkan suurin lintu on kuningasmerikotka, joka on maailman suurin kotka. Niemimaan varsinainen rikkaus on lohi. Kamtshatkan jokiin nousee kutemaan useita lohilajeja, joista riittää saalista niin ihmis- kuin karhukalastajillekin. Lohista suurin ja kokonsa puolesta tavoitelluin on kuningaslohi (King Salmon) mutta taloudellisesti tärkeimpiä ovat punalohi (Soskeye Salmon) lihansa ja koiralohi ( Chum Salmon) kaviaariksi tehtävän mätinsä vuoksi. Rannikkoa asuttavat merileijonat, hylkeet ja mursut. Kamtshatkalla ei ole lainkaan käärmeitä, sammakoita eikä myrkyllisiä hämähäkkejä. Kamtshatkan kasvi- ja eläinlajeista 134 ovat uhanalaisia. - Hertha
niin kyllä varoisin mässäilemistä munasoluilla - kalankaan.
- eri-mies
Hertha kirjoitti:
niin kyllä varoisin mässäilemistä munasoluilla - kalankaan.
mäti talteen. Ei kai sitä pois kannata heittää. Kamshatkan jokiin nousee, niin paljon lohia, ettei niitä jaksa karhut eikä paikalliset syödä. Mäti on arvokkain osa kutevassa lohessa. Asiasta voisin kirjoitta monta sivua, mutta jätän sen osaaville ja onhan niistä kirjoitettukin. Jos sinulle tulee hesari, lueppa kissajuttu Eremitaasista. 50-80 virkakissaa huolehtii siellä rottaongelmasta.
- Hertha
eri-mies kirjoitti:
mäti talteen. Ei kai sitä pois kannata heittää. Kamshatkan jokiin nousee, niin paljon lohia, ettei niitä jaksa karhut eikä paikalliset syödä. Mäti on arvokkain osa kutevassa lohessa. Asiasta voisin kirjoitta monta sivua, mutta jätän sen osaaville ja onhan niistä kirjoitettukin. Jos sinulle tulee hesari, lueppa kissajuttu Eremitaasista. 50-80 virkakissaa huolehtii siellä rottaongelmasta.
Jollei vallitsisi niin yleinen kissaviha, kissat voisivat ratkaista osan rotta- ja myyräongelmista.
Sanotaan, että musta surmakin olisi ollut vähemmän "kattava", jollei Euroopassa olisi niin kovin vihattu kissoja. eri-mies kirjoitti:
Tunnut olevan kiinnostunut kalastuksesta, joten kysäisenpä, että tiedätkö miten Alaskassa lohet verestetään?
- eri-mies
Kairakettu kirjoitti:
Tunnut olevan kiinnostunut kalastuksesta, joten kysäisenpä, että tiedätkö miten Alaskassa lohet verestetään?
Kalastan vain kotimaassa, toisin kuin hassu. Kamshtkalla on eräs epämiellyttävä tapa ottaa mäti talteen. Elävältä kalalta otetaan maha auki, mätipussi pois ja kala takaisin jokeen. Vanha paikallinen tapa. Toivottavasti loppunut. Lohia on nousuaikaan joet täynnä. Aiemmin käytin kalastukseen melkein kaiken vapaa-aikani. Nyt joutuisin todistetusti valehtelijaksi jos noin yrittäisin väittää.
eri-mies kirjoitti:
Kalastan vain kotimaassa, toisin kuin hassu. Kamshtkalla on eräs epämiellyttävä tapa ottaa mäti talteen. Elävältä kalalta otetaan maha auki, mätipussi pois ja kala takaisin jokeen. Vanha paikallinen tapa. Toivottavasti loppunut. Lohia on nousuaikaan joet täynnä. Aiemmin käytin kalastukseen melkein kaiken vapaa-aikani. Nyt joutuisin todistetusti valehtelijaksi jos noin yrittäisin väittää.
Sieltä se veri lentää.
- eri-mies
Hertha kirjoitti:
Jollei vallitsisi niin yleinen kissaviha, kissat voisivat ratkaista osan rotta- ja myyräongelmista.
Sanotaan, että musta surmakin olisi ollut vähemmän "kattava", jollei Euroopassa olisi niin kovin vihattu kissoja.sinunkin vaivasi.;=) Olet tuon kirjoittanut minulle ennekin. Saattaa pitää paikkansa, vaikka luottaisin itse pieniin koiriin enemmin. Eikö kääpiönauzeri ole rottakoira ja muitakin rotuja.
- Hertha
eri-mies kirjoitti:
sinunkin vaivasi.;=) Olet tuon kirjoittanut minulle ennekin. Saattaa pitää paikkansa, vaikka luottaisin itse pieniin koiriin enemmin. Eikö kääpiönauzeri ole rottakoira ja muitakin rotuja.
Muistin kyllä kirjoittaneeni asiasta ennenkin.
Asia on sen arvoinen.
Olen huomannut, että palstalla jauhetaan samoja asioita kuukausitolkulla ja avataan otsikoita samoista asioista yhtä ahkeraan kuin käkikellossa käki ilmestyy. Jollei se ole dementiaa, niin mitä sitten? Hertha kirjoitti:
Muistin kyllä kirjoittaneeni asiasta ennenkin.
Asia on sen arvoinen.
Olen huomannut, että palstalla jauhetaan samoja asioita kuukausitolkulla ja avataan otsikoita samoista asioista yhtä ahkeraan kuin käkikellossa käki ilmestyy. Jollei se ole dementiaa, niin mitä sitten?...Hitman-1 agentille, herrasmiehelle ja upseerille.
- Hertha
Kairakettu kirjoitti:
...Hitman-1 agentille, herrasmiehelle ja upseerille.
Emme saa pahoittaa niiden mieltä, jotka touhuavat mielellään; kyllä aktiivisuus aina lamaannuksen voittaa.
- (e-m)
Kairakettu kirjoitti:
Sieltä se veri lentää.
veri lasketaan pyrstöstä. Ei sitä kai muuten saa kunnolla hengiltä. Kuulopuheita siis, koska ankeriasta en ole pyydystänyt.
- Hertha
(e-m) kirjoitti:
veri lasketaan pyrstöstä. Ei sitä kai muuten saa kunnolla hengiltä. Kuulopuheita siis, koska ankeriasta en ole pyydystänyt.
Ehkä sitä ei olisi pyydystettävä ollenkaan vähään aikaan.
- hassu
Hertha kirjoitti:
Ehkä sitä ei olisi pyydystettävä ollenkaan vähään aikaan.
Joten siitä vaan pyytämään, sitä varten ne sinne on laitettukin.
Ei vaan ole ihan helppoa, ainakaan vapavälinein, mutta onnistuu toki. - eri-mies
Hertha kirjoitti:
Emme saa pahoittaa niiden mieltä, jotka touhuavat mielellään; kyllä aktiivisuus aina lamaannuksen voittaa.
kirjautua uloskaan vaan joutuu pois, jos ei vähään aikaan kirjoita mitään. Kurkin tuossa samalla, Rikos ja rangaistus sarjaa jota vaimoni seuraa tiiviisti. Olen joskus lukenut, joten ei noin raskasta. tuosta em. mainitusta upseerita ja herrasmiehestä, sen verran, että hän todennäköisesti haluasi toisten oivaltavan hänet huumepoliisiksi. TV:stä tuli uutislähetys, jossa kerrotiin suomalisten poliisien lähettämisestä peitethtäviin. Agenttimme nappasi heti tuon ja hänellkkin alkoi tulla peitetehtäviä. Peitetehtäviin hän varmaan sopisikin, kokolailla kovana valehtelijana. Mikä lienee raukka ammatiltaan ;=)
- Hertha
hassu kirjoitti:
Ei vaan ole ihan helppoa, ainakaan vapavälinein, mutta onnistuu toki.Itse olen erikoistunut särkien nosteluun mato-ongella. Peli tärkeämpää kuin voitto.
Sen mitä olen kuullut ankeriaan pyydystämisestä niin kyllä se on varmaan kuin ankeriaan pyydystämistä. - Hertha
eri-mies kirjoitti:
kirjautua uloskaan vaan joutuu pois, jos ei vähään aikaan kirjoita mitään. Kurkin tuossa samalla, Rikos ja rangaistus sarjaa jota vaimoni seuraa tiiviisti. Olen joskus lukenut, joten ei noin raskasta. tuosta em. mainitusta upseerita ja herrasmiehestä, sen verran, että hän todennäköisesti haluasi toisten oivaltavan hänet huumepoliisiksi. TV:stä tuli uutislähetys, jossa kerrotiin suomalisten poliisien lähettämisestä peitethtäviin. Agenttimme nappasi heti tuon ja hänellkkin alkoi tulla peitetehtäviä. Peitetehtäviin hän varmaan sopisikin, kokolailla kovana valehtelijana. Mikä lienee raukka ammatiltaan ;=)
Oletko seurannut sarjaa tai lukenut kirjan?
- eri-mies
hassu kirjoitti:
Ei vaan ole ihan helppoa, ainakaan vapavälinein, mutta onnistuu toki.ja keinot, mutta jospa ensikesänä. Savustettuna maukas.
- eri-mies
Hertha kirjoitti:
Oletko seurannut sarjaa tai lukenut kirjan?
joskus aikoinaan, luulen seuranneeni. Kirjaa en lukenut.
- eri-mies
Hertha kirjoitti:
Itse olen erikoistunut särkien nosteluun mato-ongella. Peli tärkeämpää kuin voitto.
Sen mitä olen kuullut ankeriaan pyydystämisestä niin kyllä se on varmaan kuin ankeriaan pyydystämistä.saa maukasta kraavikalaa.
- Hertha
eri-mies kirjoitti:
joskus aikoinaan, luulen seuranneeni. Kirjaa en lukenut.
Kuten yleensäkin, sarjat ja elokuvat kirjoista eivät onnistu. Korkeintaan "Tuntematon sotilas" poikkeuksena.
Soames Forsyte on maailmankirjallisuuden suuria hahmoja. Tietysti Raskolnikov myös. - eri-mies
Hertha kirjoitti:
Kuten yleensäkin, sarjat ja elokuvat kirjoista eivät onnistu. Korkeintaan "Tuntematon sotilas" poikkeuksena.
Soames Forsyte on maailmankirjallisuuden suuria hahmoja. Tietysti Raskolnikov myös.joskus elokuvana, mutta sitten "maistui" kirjakin. En usko, että Turms kuolemattomasta tai Sinuhe egyptiläisestä pysyy parempaa tekemään elokuvaksi kuin kirjoina ovat.
- Hertha
eri-mies kirjoitti:
joskus elokuvana, mutta sitten "maistui" kirjakin. En usko, että Turms kuolemattomasta tai Sinuhe egyptiläisestä pysyy parempaa tekemään elokuvaksi kuin kirjoina ovat.
Näin vaikuttaa hyvä kirja lukijaansa.
---
Joskus tuntuu, että Mika Waltari oli (tuodatuoda) niinku nero. - hassu
eri-mies kirjoitti:
ja keinot, mutta jospa ensikesänä. Savustettuna maukas.
Sillä sehän on enemmänkin hämärähommia.
Lohjan taakseko ajattelit? - eri-mies
Hertha kirjoitti:
Näin vaikuttaa hyvä kirja lukijaansa.
---
Joskus tuntuu, että Mika Waltari oli (tuodatuoda) niinku nero.sillä tavalla, että tunsin itseni melkein sairaaksi, luettuani jonkin ison kirjan. Mikahan jouti lataamoon, joskus työnsä jälkeen, kun kirja oli valmis. Päätin, etten enään lue Waltarin paksuimpia romaaneita ja olen pysynyt päätöksessäni 15v vaikka hyllyssä odottaa avaamattomana, tyttäreni lahj, Nuori Johannes. Ehkä luen eläkepäivilläni, sitten joskus.
- eri-mies
hassu kirjoitti:
Sillä sehän on enemmänkin hämärähommia.
Lohjan taakseko ajattelit?sisäsuomen vesillä on sisäjärvissä. En tiedä juomista,,,, kolmatta kuukautta ja yksi tuoppi.
- Hertha
eri-mies kirjoitti:
sillä tavalla, että tunsin itseni melkein sairaaksi, luettuani jonkin ison kirjan. Mikahan jouti lataamoon, joskus työnsä jälkeen, kun kirja oli valmis. Päätin, etten enään lue Waltarin paksuimpia romaaneita ja olen pysynyt päätöksessäni 15v vaikka hyllyssä odottaa avaamattomana, tyttäreni lahj, Nuori Johannes. Ehkä luen eläkepäivilläni, sitten joskus.
Kannattaa lukea. Kysy Vanhaselta, milloin joudut eläkkeelle.
"Nuoren Johanneksen" kahlaaminen kannattaa, mutta "Johannes Angelos" kuuluu myös asiaan.
Islamin vyöry ja Rooman valtakunnan (siis Itä-Rooman) lopullinen tuho sekä läntisen ja itäisen kristillisen maailman kyvyttömyys vetää yhtä köyttä on terveellistä kerrattavaa. - eri-mies
Hertha kirjoitti:
Kannattaa lukea. Kysy Vanhaselta, milloin joudut eläkkeelle.
"Nuoren Johanneksen" kahlaaminen kannattaa, mutta "Johannes Angelos" kuuluu myös asiaan.
Islamin vyöry ja Rooman valtakunnan (siis Itä-Rooman) lopullinen tuho sekä läntisen ja itäisen kristillisen maailman kyvyttömyys vetää yhtä köyttä on terveellistä kerrattavaa.Luin tämän Johannes Angelos. Oikein hyvä. Annos historiaa mukana, kuten muissakin Mikan kirjoissa.
- Hertha
eri-mies kirjoitti:
Luin tämän Johannes Angelos. Oikein hyvä. Annos historiaa mukana, kuten muissakin Mikan kirjoissa.
"pohjustaa".
Eurooppalainen löperyys luovutti Konstantinopolin turkkilaisille. Nuori Johanneskin pyöri virrassa tietämättä kuka oli...
- heikko tuote
Purkissa on 30 grammaa bruttosisältö josta "kaviaarin osuus vähintään 35%" lopun ollessa erilaisia lisä ja täyteaineita. Sain näytepurkin eräässä tilaisuudessa ja tarjosin sisältöä kissalle mutta se ei halunnut syödä joten heitin vessanpönttöön koko moskan.
- hassu
Todella hyvä juttu, tuo hukkalämmön hyödyntäminen.
Näin voitaisiin tehdä myös ydinvoimaloiden yhteydessä, mutta noiden hörhövihreiden maalaamat negatiiviset mielikuvat pilaavat senkin idean.
Milloin joku innostuu kiiskenmätiä tuottamaan, sehän kuulemma voittaa mennen tullen kaviaarin.- eri-mies
Tsaarin hoviin. Oliko kiiskiä vai kiisken mätiä. Kiiski on maukas kala, sen serkku on kuha.
- hassu
Katsotaan onko teistä kalastajiksi.
Joudumme tosin tyytymään virtuaaliseen malliin, mutta ei se helppoa ole, takaan sen.
Oma merkkini on: S1 siellä ranginlistalla.
Tässä on sitten suuremmat ympyrät , sillä kaikki maailman maat ovat mukana.
http://pelikone.fi/pelit/urheilupelit/Fishing-Frenzy/2561
Soveltuu Herthallekin, näin naistenpäivänä.
Mutta pärjääkö e-m lainkaan ja mitä sanoo Kairis.- eri-mies
tappiolla. Kuulun venäläiseen kalastus-seuraan, joten kalastan heidän lipunalla. ;=)
- hassu
eri-mies kirjoitti:
tappiolla. Kuulun venäläiseen kalastus-seuraan, joten kalastan heidän lipunalla. ;=)
Että et oikein pärjää.
Harjoittele vaan rauhassa, kyllä se aurinko risukasaankin paistaa.
Uudet liput tulevat esille, kunhan tämä pallo vähän pyörähtää lisää.
Voit ottaa mallia S1 kalastajasta.
Taitaa Herthakin päihittää sinut.
- on kyllä
saanut jo nytkin. ainakin imatralainen sammenkasvatusyritys tuottaa kaviaaria.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?871704- 851212
- 1101113
- 67896
- 102861
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56808- 47721
- 36712
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47661- 33653