1. Suurten ikäluokkien eläköitymistä tulee
viivyttää. Ei ole oikeudenmukaista, että
yksi ikäluokka saa tehdä lyhyemmän työuran
kuin pieni pätkätyösukupolvi. Suuret ikäluokat ovat saaneet yhteiskunnalta valtavan tuen koko elämänsä ajan. Olisi oikeudenmukaista, jos he palvelisivat yhteiskuntaa yhtä pitkään kuin pienemmät ja nuoremmat sukupolvet, jotka elävät paljon kovemman kilpailun ja paineen alaisena työelämässä kuin suuret ikäluokat.
2. Eläkkeiden suuruudelle tulee asettaa katto. Ei ole millään tavalla järkevää, että kotona sohvalla maata möllöttämällä tilille kilahtaa 5 000 euroa kuukaudessa (huom! paljon paljon suurempiakin eläkkeitä on, tämä 5 000 euroa on vain esimerkki). Suomi on Luxemburgin ohella AINOITA EU-maita, joissa eläkekattoa ei ole.
RATKAISU ELÄKEKIISTAAN
84
2066
Vastaukset
- millainen pamppu niin
kyllä senkin pitäisi pienemmällä eläkkeellä pärjätä, pärjäähän monet muutkin.
ehdottomasti eläkekatto. Enintään paritonnia kuussa eikä mitään lisukkeita enään.- Järkevyyttä
Ruotsissakin maksimieläkkeet ovat noin 2 500 euron hujakoilla. Suomessa me voisimme tehdä samoin. Tämä olisi ennenkaikkea järkevää.
- zeus582
olen ymmärtäny että vaikeaa on,mut raha se joka ratkaisee
- kuka tietää?
pääsee töihin vielä 58v nainen,menisin heti,sillä ilman omaa syytä pitkäaikainen työsuhde päätty.
Missä niitä töitä on?Ja kuka työnantaja ottaa töihin. - vaihtaa toiseen
kuka tietää? kirjoitti:
pääsee töihin vielä 58v nainen,menisin heti,sillä ilman omaa syytä pitkäaikainen työsuhde päätty.
Missä niitä töitä on?Ja kuka työnantaja ottaa töihin.paikkaan,saman "talon" sisällä>>>>>>>>>>>>ei edes haastatteluun! Kiitos mielenkiinnosta, mutta...joo, ja olen nuorempi kuin sie!
- olet,.,
kuka tietää? kirjoitti:
Missä niitä töitä on?Ja kuka työnantaja ottaa töihin.eikä kukaan palkkaa vakituisen työsuhteeseen kirvesmiestä jolla ikää liki 6 kymmentävuotta,johan sitä huru ukkona pitävät kun tuon ikäinen vielä työpaikkaa menee kyselemään, nauravat ulos.
olet,., kirjoitti:
eikä kukaan palkkaa vakituisen työsuhteeseen kirvesmiestä jolla ikää liki 6 kymmentävuotta,johan sitä huru ukkona pitävät kun tuon ikäinen vielä työpaikkaa menee kyselemään, nauravat ulos.
Äläs yleistä. Mun lähes 60 vuotias huru-ukko tekee kirvesmiehenhommia ja on työhönopettajana ammattikoululaisille. Sillon ku väsyttää niin istuu maalipytyn tai lautakasanpäällä ja jakelee neuvoja. Ja työnantajat hakevat töihin ja tuovat töistä kotiin omalla autollaan joka päivä.
- että jos joutuu
miljoona kirjoitti:
Äläs yleistä. Mun lähes 60 vuotias huru-ukko tekee kirvesmiehenhommia ja on työhönopettajana ammattikoululaisille. Sillon ku väsyttää niin istuu maalipytyn tai lautakasanpäällä ja jakelee neuvoja. Ja työnantajat hakevat töihin ja tuovat töistä kotiin omalla autollaan joka päivä.
hakemaan uutta työpaikkaa niin eipä helppoa ole.
itse olen tuo "huru ukon" iän kynnyksellä ja kirvesmies ja olen hommia kyselly mutta pieniä keikkoja löytyy mutta ei vakipaikkaa. että jos joutuu kirjoitti:
hakemaan uutta työpaikkaa niin eipä helppoa ole.
itse olen tuo "huru ukon" iän kynnyksellä ja kirvesmies ja olen hommia kyselly mutta pieniä keikkoja löytyy mutta ei vakipaikkaa.Joo, ei vakipaikkaa ole munkaan miehellä, koska omakotityömaita ja kesämökkiremontteja tekee. Työnantajat vaihtuu koko ajan lähemmäs kolmekymmentä oli vissiin viime vuonna. Hänellä on kuitenkin työnvalvojat, siis rakennusmestarit samoja. Ja työpaikat löytyy sitä kautta ja entisiltä työkavereilta. Sekä edelliset rakennuttajat suositteleva...
- sepä siitä, kehu sinä
miljoona kirjoitti:
Joo, ei vakipaikkaa ole munkaan miehellä, koska omakotityömaita ja kesämökkiremontteja tekee. Työnantajat vaihtuu koko ajan lähemmäs kolmekymmentä oli vissiin viime vuonna. Hänellä on kuitenkin työnvalvojat, siis rakennusmestarit samoja. Ja työpaikat löytyy sitä kautta ja entisiltä työkavereilta. Sekä edelliset rakennuttajat suositteleva...
ei sinulla omakohtaista kokemusta ole niin antaa asian olla.
sepä siitä, kehu sinä kirjoitti:
ei sinulla omakohtaista kokemusta ole niin antaa asian olla.
Tällaista täällä meillä päin ja tämä tulee saaristolaistimpurin muijan kokemuksella.
- tilastot
kuka tietää? kirjoitti:
Missä niitä töitä on?Ja kuka työnantaja ottaa töihin.Tilastotkin sen kertovat: Esim Varsinais-Suomessa noin 18 th. työtöntä. Avoimia työpaikkoja (mol) 883
mukaanlukien kaikki osa-, määräaikais- ja kesätyöpaikat.Omalta työpaikaltani Loimaalta lomautettu kaveri haki Turusta työtä; 280 hakijaa joista 30 kutsuttiin haastatteluun. Potuttaa ylimieliset ihmiset jotka hokee: "kyllä töitä aina saa".
- senkummempia tukia
kuin kukaan muukaan!
Omillaan tässä on pitänyt toimeen tulla!
Ilman mitään tukia.
No, lapsi sai ilmaisen esiopetuksen ja peruskoulutuksen,nyt toisen asteen tutkinnon ja matkalipun puoleen hintaan, itse en saa yhtään mitään etuja. - €€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€
Mielestäni eläkejärjestelmä pitäisi lakkauttaa. Ihan samoin kuin työkkärikin.
Jos itsellä ei ole varoja elämiseen, eikä esin lapset vaivaudu elättämään. Pientä köyhänapua pitäisi saada soskusta. Mutta vain tarveharkintaisesti. Elihän ne ihmiset ennenkin, siis kun ei ollut mitään eläkkeitä.
Koko eläkejärjestelmä on tavaton turhake ja rasite yhteiskunnalle. Miksei ihmiset itse sijoita tai maksa jotain eläkevakuutuksia. Niinpäniin, "ilmaiseksi" pitää kaikki saada, jos saa "ilmaiseksi" niin typeräähän se on mitään itse tehdä.
Vaan, ei tuota ole helppo ajaa mitenkään, tai kenenkään läpi lainsäädäntöön. Suuret ikäluokat äänestävät valtavalla äänimassalla asiat niin, että heille kaikki, muille vain velkaa.
Itseasiasa vähän huolettaa tuo itseavuton suuri ikäluokka. Jossain vaiheessa nuorempia äänestäjiä on enemmistö, miten ihmeessä ne mitenkään pärjää sitten omin avuin joskus kaheksankymppisinä? Hyvä kun osaavat itse solmia kengännauhansa ilman jotain yhteiskunnan maksamaa kengännauhojen sitojaa.
Ja narinat voi sitten postata sosiaali ja terveys ministeriöön.
=DW=- sinähän olet
varsinainen valopää.
ajatteleppa jos huomenna loukkaantuisit työkyvyttömäksi, menisitkö sossun luukulle mielellään.
Jos sinulle ei tapaturma eläkettä tms,maksettaisi niin mitä tekisit. - }],,..{
sinähän olet kirjoitti:
varsinainen valopää.
ajatteleppa jos huomenna loukkaantuisit työkyvyttömäksi, menisitkö sossun luukulle mielellään.
Jos sinulle ei tapaturma eläkettä tms,maksettaisi niin mitä tekisit.Mähän oikein rautalangasta väänsin asian. Mitä ihmeen väliä sillä on, meneekö "mielellään" millekkään kuukulle. Sitä menee jos ei muuta keksi.
Ikinä kuullut tapaturmavakuutuksista?
Mulla ei oo hätää, on varallisuutta. Mutta moni tulee vielä aikanaan olemaan ihmeissään, kun joutuu tosiasioitten kanssa tekemisiin.
Sulla on mielipiteesi, niin minullakin. Mulla on itsemietityt, sitä en tiedä kenen mietteitä selittelet. Plataan aiheeseen joskus, Miten olisi 25:n vuoden kuluttua????
=DW= - sinulla on omat
}],,..{ kirjoitti:
Mähän oikein rautalangasta väänsin asian. Mitä ihmeen väliä sillä on, meneekö "mielellään" millekkään kuukulle. Sitä menee jos ei muuta keksi.
Mulla ei oo hätää, on varallisuutta. Mutta moni tulee vielä aikanaan olemaan ihmeissään, kun joutuu tosiasioitten kanssa tekemisiin.
Sulla on mielipiteesi, niin minullakin. Mulla on itsemietityt, sitä en tiedä kenen mietteitä selittelet. Plataan aiheeseen joskus, Miten olisi 25:n vuoden kuluttua????
=DW=mielipiteet mutta ei se tarkoita että ne olisi järkeviä.
- {{{{\\\
}],,..{ kirjoitti:
Mähän oikein rautalangasta väänsin asian. Mitä ihmeen väliä sillä on, meneekö "mielellään" millekkään kuukulle. Sitä menee jos ei muuta keksi.
=DW=Ei siis kiinnosta mennä luukulle? Mutta kiinnostaa olla yhteiskunnalle riippakivenä ja yhteiskunnan elättinä? Siis pummina, kun ei ole itse huolehtinut asioistaa.
Joopajoo.Tajuat kai, että logiikassa on jotain omituista?
Muistelin väestöpyramideja. Asiaan voidaan palata aikaisemminkin, parinkymmenen vuoden kuluttua.
=DW= - puuttu korvienvälistä
{{{{\\\ kirjoitti:
Ei siis kiinnosta mennä luukulle? Mutta kiinnostaa olla yhteiskunnalle riippakivenä ja yhteiskunnan elättinä? Siis pummina, kun ei ole itse huolehtinut asioistaa.
Joopajoo.Tajuat kai, että logiikassa on jotain omituista?
Muistelin väestöpyramideja. Asiaan voidaan palata aikaisemminkin, parinkymmenen vuoden kuluttua.
=DW=sitä mitä siellä pitäisi olla niin noin ajattelee ja vieläpä tänne kirjoittaakin.
Kyllä mä ymmärrän jos noin on ,,valitan.
Ja otetaan myös pois jo annetut eläkkeetkin kaikilta sellaisilta, jotka nähdään kulkevan apuneuvoillaan ihan omin avuin ja hoitavan asioitaan kaupungilla ja keskustoissa itsenäisesti.
Ja myös esim. ajokortin omistaminen voisi olla yksi kriteeri. Jos osaa ajaa autoa, niin silloin ei tarvitse eläkettäkään, silloin pystyy myös töihin bussikuskiksi.
Ja selväsanaisimmat sairaat ja vanhukset voivat tehdä töitä ihan vuoteestansakin, puhelinmyyntiä ja muuta keskustelulinjaa. heh heh- SAS*
Eläkekatto olisi hyvä asettaa, esim 2000€. Hyvätuloiset voisivat työuran aikana säästää eläkepäiviä varten.
Työuran pituus pitäisi myös vaikuttaa ja samoin työn kuluttavuus. Metallipajassa, kylmässä, savuisessa, meluisessa ja pölyisessä ilmastossa työskentely on kuluttavaa. Myös monella muulla alalla on vastaavaa, mutta tiedän itse nämä metallipajat.
Jos niissä oloissa pystyy työskentelemään 40 vuotta, niin kyllä pitäisi päästä eläkkeelle, oli ikä mikä hyvänsä.- }{{{{{{_.___
Työura on synonyymi eliniälle. Ensin kasvetaan aikuisemmiksi, sitten opiskellaan, sitten tehdään töitä, sitten vähemmän ja helpompia töitä. Sitten kuollaan ja työllistetään hautaustoimistoa.
Raskaammista ja kuluttavista duuneista pitää siirtyä sellaisiin, mihin pystyy. Vaikka vahtimaan kakaroita pihalle. Mutta yhtään mitään älyä ei ole siinä, että ensin yhteiskunnan piikkiin kouluttaa itsensä, tekee jonkin aikaa töitä ja elelee lopun ikänsä sitten jossain espanjassa järvenrannalla kymmeniä vuosia.
Toi 40 vuotta ei ole kuin pikkasen yli puolet nykyisin ennustettavissa olevasta elin iästä. Ja toinen puoli elosta vietetään toisten rahoilla.
OK. Lapsen pitää kasvaa ja käydä koulunsa. Siihen kuluu jo neljännesvuosisata. Se on pakollista. Mutta sen jälkeen pitää edes koittaa maksaa yhteiskunnalle velkansa. Siis koulut, terveydenhuollot jne. Suuri osa ihmisistä ei tuota mitään muuta kuin tappiota, kun katsotaan elinkaaren kuluja ja mitä on tuottanut.
Mutta kuten sanottua. Valitukset sosiaali ja terveys ministeriöön.
=DW= - t.l.
}{{{{{{_.___ kirjoitti:
Työura on synonyymi eliniälle. Ensin kasvetaan aikuisemmiksi, sitten opiskellaan, sitten tehdään töitä, sitten vähemmän ja helpompia töitä. Sitten kuollaan ja työllistetään hautaustoimistoa.
Raskaammista ja kuluttavista duuneista pitää siirtyä sellaisiin, mihin pystyy. Vaikka vahtimaan kakaroita pihalle. Mutta yhtään mitään älyä ei ole siinä, että ensin yhteiskunnan piikkiin kouluttaa itsensä, tekee jonkin aikaa töitä ja elelee lopun ikänsä sitten jossain espanjassa järvenrannalla kymmeniä vuosia.
Toi 40 vuotta ei ole kuin pikkasen yli puolet nykyisin ennustettavissa olevasta elin iästä. Ja toinen puoli elosta vietetään toisten rahoilla.
OK. Lapsen pitää kasvaa ja käydä koulunsa. Siihen kuluu jo neljännesvuosisata. Se on pakollista. Mutta sen jälkeen pitää edes koittaa maksaa yhteiskunnalle velkansa. Siis koulut, terveydenhuollot jne. Suuri osa ihmisistä ei tuota mitään muuta kuin tappiota, kun katsotaan elinkaaren kuluja ja mitä on tuottanut.
Mutta kuten sanottua. Valitukset sosiaali ja terveys ministeriöön.
=DW=Kakaroita pihalle. Nyt kyllä pilkkaat ja vähättelet erästä hyvin tärkeää työtä, jota me monet teemme työksemme. Kaiken lisäksi niitä "kakaroita" vahtiessa pitää olla vastuuta ja jaksamista sekä kaiken lisäksi silmät joka puolella. No, minä olen aikonut vahtia heitä liki seittämän kymppiseksi, jos vain jaksan...jos vain jaksan...
Oletkos tiennyt, että eläkerahoilla on hankittu yhtä ja toista (sanovat sitä sijoitetuksi) herroille ja taitaa olla aika vaikea saada niitä pois sieltä minne ne on hajautettu.
Oletkos tiennyt, etteivät kaikki ihmiset koskaan yllä eläkeikään asti, se terveys nääs...
Toisten rahoilla, vai niinkö se on, herra =DW- - }..-,//
t.l. kirjoitti:
Kakaroita pihalle. Nyt kyllä pilkkaat ja vähättelet erästä hyvin tärkeää työtä, jota me monet teemme työksemme. Kaiken lisäksi niitä "kakaroita" vahtiessa pitää olla vastuuta ja jaksamista sekä kaiken lisäksi silmät joka puolella. No, minä olen aikonut vahtia heitä liki seittämän kymppiseksi, jos vain jaksan...jos vain jaksan...
Oletkos tiennyt, että eläkerahoilla on hankittu yhtä ja toista (sanovat sitä sijoitetuksi) herroille ja taitaa olla aika vaikea saada niitä pois sieltä minne ne on hajautettu.
Oletkos tiennyt, etteivät kaikki ihmiset koskaan yllä eläkeikään asti, se terveys nääs...
Toisten rahoilla, vai niinkö se on, herra =DW-Ennen vanhaan laitettiin parhaat kyvyt lapsia hoitamaan. Siis net syytingillä olevat mummot ja vaarit.
Mitään päivähoitoja ei ollut, eikä niitä kukaan kaivannutkaan.
Jan nyt on sitten lapsenpiiankin tittelinä "lastentarhan opettaja". Joopa joo.
Toi loppuosa kyssästä oli vähän epäselvä noin perimmäiseltä funktioltaan. Mutta ees jotain:
Eläkerahoilla investoiminen on myös yksi asia mikä haisee. Miksi hautaankaatuvan pitää vielä investointejakn tehdä? En tiedä. Mutta erittäin hyvä esimerkki siitä, miksi köyhänavun pitää olla tarveharkintaista.
Herra ei oikein ilmauksena ole tätä vuosituhatta.
Oletkos muuten ajatellut sitä, että monet elelevät terveenä eläkkeellä kymmeniä vuosia. Keskimääräinen elinikä on joittenkin lähteiden mukaan euroopan unionissa 78,6 vuotta. Hah, mun vanha ope pyöräili joku vuos mulle kylään kun oli ensin ajanut omakotitaloltaan nurtsin. Se oli silloin yli 80.
Laske tosta. joku on jäänyt eläkkeelle vähän yli kuuskymppisenä ja vetelee ihan terveenä ja täysipäisenä sen jälkeen kaikkinensa melkein satavuotiaaksi. Eikä se mitenkään köyhä ollut, isosta suvusta ja paitsi kansankynttilä, se oli myös ison talon emäntä samaan aikaan.
Eli se tarveharkinta, se on se tärkein asia.
Joku tottakai vetää voltit kolmikymppisenä kännipäissään. Sille ei tarvi maksaa eläkettä senttiäkään. Ei se kyllä tuotakkaan paljoa, mutta vähemmän aikaa se on yhteiskunnan elättinä kuin joku ikäloppu kääkkä.
Asiaan kuuluu myös terveydenhuolto. Nuoria ja työikäisiä kannattaaa hoitaa. Noit vanhustenhoidot on tuplastikin tappiollisia. Menee rahaa remontteihin, eikä se vaari kuole millään. Kuluttaa aan kokoajan enemmän ja enemmän kun eturauhanen pragailee.
Tässä nyt en ole edes yrittänyt jauhaa mistään inhimillisyydestä. Inhimillistä olisi, jos lapset ja muut läheiset huolehtisivat omaisistaan tarpeen vaatiessa.
Ikinä en ole kuullut, että joku olisi ottanut pankkilainan saadaksen jonkun äitinsä leikkaukseen. "Julkinen terveydenhuolto" joojoo.
Miksi ylläpitää valtavan kallista vanhainkotiverkostoa, voisivathan ne lapsetkin hoitaa omaisensa.
Tää nykymalli on mätä. Kaikki tulee muuttumaan kyllä. Mutta siihen menee aikaa. Kärsijöinä ei todellakaan ole "suuret ikäluokat", vaan kaikki niitten jälkeen. Ja syynä on nimenomaan tämä täysin järjetön hyyssääminen, mikä on rakennettu sotien jälkeen.
Noh, parempi kuin kommunismi, mikäs siinä. Mutta ei tämä kovin kaukaa liippaa. Joku maksaa, minä en.
Voin mä paasata asiasta vaikka kuinka paljon. Jos ihmiset eivät tajua, se on niitten ongelma. Ei mun.
=DW= - t.l.
}..-,// kirjoitti:
Ennen vanhaan laitettiin parhaat kyvyt lapsia hoitamaan. Siis net syytingillä olevat mummot ja vaarit.
Mitään päivähoitoja ei ollut, eikä niitä kukaan kaivannutkaan.
Jan nyt on sitten lapsenpiiankin tittelinä "lastentarhan opettaja". Joopa joo.
Toi loppuosa kyssästä oli vähän epäselvä noin perimmäiseltä funktioltaan. Mutta ees jotain:
Eläkerahoilla investoiminen on myös yksi asia mikä haisee. Miksi hautaankaatuvan pitää vielä investointejakn tehdä? En tiedä. Mutta erittäin hyvä esimerkki siitä, miksi köyhänavun pitää olla tarveharkintaista.
Herra ei oikein ilmauksena ole tätä vuosituhatta.
Oletkos muuten ajatellut sitä, että monet elelevät terveenä eläkkeellä kymmeniä vuosia. Keskimääräinen elinikä on joittenkin lähteiden mukaan euroopan unionissa 78,6 vuotta. Hah, mun vanha ope pyöräili joku vuos mulle kylään kun oli ensin ajanut omakotitaloltaan nurtsin. Se oli silloin yli 80.
Laske tosta. joku on jäänyt eläkkeelle vähän yli kuuskymppisenä ja vetelee ihan terveenä ja täysipäisenä sen jälkeen kaikkinensa melkein satavuotiaaksi. Eikä se mitenkään köyhä ollut, isosta suvusta ja paitsi kansankynttilä, se oli myös ison talon emäntä samaan aikaan.
Eli se tarveharkinta, se on se tärkein asia.
Joku tottakai vetää voltit kolmikymppisenä kännipäissään. Sille ei tarvi maksaa eläkettä senttiäkään. Ei se kyllä tuotakkaan paljoa, mutta vähemmän aikaa se on yhteiskunnan elättinä kuin joku ikäloppu kääkkä.
Asiaan kuuluu myös terveydenhuolto. Nuoria ja työikäisiä kannattaaa hoitaa. Noit vanhustenhoidot on tuplastikin tappiollisia. Menee rahaa remontteihin, eikä se vaari kuole millään. Kuluttaa aan kokoajan enemmän ja enemmän kun eturauhanen pragailee.
Tässä nyt en ole edes yrittänyt jauhaa mistään inhimillisyydestä. Inhimillistä olisi, jos lapset ja muut läheiset huolehtisivat omaisistaan tarpeen vaatiessa.
Ikinä en ole kuullut, että joku olisi ottanut pankkilainan saadaksen jonkun äitinsä leikkaukseen. "Julkinen terveydenhuolto" joojoo.
Miksi ylläpitää valtavan kallista vanhainkotiverkostoa, voisivathan ne lapsetkin hoitaa omaisensa.
Tää nykymalli on mätä. Kaikki tulee muuttumaan kyllä. Mutta siihen menee aikaa. Kärsijöinä ei todellakaan ole "suuret ikäluokat", vaan kaikki niitten jälkeen. Ja syynä on nimenomaan tämä täysin järjetön hyyssääminen, mikä on rakennettu sotien jälkeen.
Noh, parempi kuin kommunismi, mikäs siinä. Mutta ei tämä kovin kaukaa liippaa. Joku maksaa, minä en.
Voin mä paasata asiasta vaikka kuinka paljon. Jos ihmiset eivät tajua, se on niitten ongelma. Ei mun.
=DW=Kirjoitit niin monesta asiasta, vastaan omalla tyylilläni lyhyesti.
Kyllä ihmiset tajuaa, varsinkin mun ikäiset ja vanhemmat, mihin suuntaan ollaan menossa. Mut se onkin sitten mun murheeni ja meidän muitten vanhojen.
Meidän yhteiskunnasta puuttuu vanhojen ihmisten kunnioitus, monessa asiassa. Tottakai jokaista ihmistä tulee terveyden/sairaanhoidon hoitaa ja yrittää pitää ihminen "kunnossa" ihmisen omien pyrkimysten kanssa.
Ja noilla eläkerahojen investoinnilla tarkoitin ihan eri asiaa kuin ymmärsit. Siis ne kerätyt varat on kiinnitetty "johonkin" ja sieltä "jostakin" ne on kaiketi tosi hankala ottaa käyttöön, kun niitä tarvitaan eläkkeitten maksuun.
Kyllä sinä itsekin aikanasi olet tai pääset tai joudut eläkkeelle, sitten ymmärrät asiat tavalla, tavalla, jota et ehkä hyväksy. Nääs, kokemuksen kautta ymmärrys kasvaa.
Kyllä mä olen ajatellut tuota ikäkysymystä, joka tällä hetkellä näyttää ihmisten elävän huomattavasti kauemmin kuin aiemmin, siis lukumäärällisesti. Tottahan sitä on aina ollut joukko ihmisiä, jotka ovat eläneet pitkän elämän.
Ja on totta, että moni elää täysipäisenä liki sata vuotiaaksi, mutta, mä en usko, että kehollisesti täysin terveenä, kyllä sitä kremppaa tulee teräs vaarille ja -mummolle, he ei vaan niistä puhu.
Tuo on totta, että tämä nykymaailma on mätä. Mutta, ei ne suuret ikäluokat sitä ole mädättäny, vaan ihmisen ahneus. Ihmisen, jolla on raha arvon mittana. Kun paljon on niin enemmän pitää saada ja sitä köyhää kadehditaan siitä pienestäkin ansiosta. Ajatteleppa kuinka paljon rahaa ja työpaikkoja on siirtynyt maamme rajojen ulkopuoleele, kun siihen tulia "lupa" ja sai siirtää mammonaa maailman turuille, kellä sitä oli tai on.
Kaikkeen ei sentäs suuret ikäluokatkaan ole syyllisiä, monet on jo heistä eläkkeellä ja loput jää pikapuoliin.
Kyllä tämä maailman tila on sama kaikkialla maailmassa ja sille et mahda mitään kuten en minäkään, paitsi pyrkimällä kattomaan sitä omaa tilaa ettei se nyt ainakaan ihan kauheesti tästä enää huononesi. - #"\€€€€€€€€€€€€€€€
t.l. kirjoitti:
Kirjoitit niin monesta asiasta, vastaan omalla tyylilläni lyhyesti.
Kyllä ihmiset tajuaa, varsinkin mun ikäiset ja vanhemmat, mihin suuntaan ollaan menossa. Mut se onkin sitten mun murheeni ja meidän muitten vanhojen.
Meidän yhteiskunnasta puuttuu vanhojen ihmisten kunnioitus, monessa asiassa. Tottakai jokaista ihmistä tulee terveyden/sairaanhoidon hoitaa ja yrittää pitää ihminen "kunnossa" ihmisen omien pyrkimysten kanssa.
Ja noilla eläkerahojen investoinnilla tarkoitin ihan eri asiaa kuin ymmärsit. Siis ne kerätyt varat on kiinnitetty "johonkin" ja sieltä "jostakin" ne on kaiketi tosi hankala ottaa käyttöön, kun niitä tarvitaan eläkkeitten maksuun.
Kyllä sinä itsekin aikanasi olet tai pääset tai joudut eläkkeelle, sitten ymmärrät asiat tavalla, tavalla, jota et ehkä hyväksy. Nääs, kokemuksen kautta ymmärrys kasvaa.
Kyllä mä olen ajatellut tuota ikäkysymystä, joka tällä hetkellä näyttää ihmisten elävän huomattavasti kauemmin kuin aiemmin, siis lukumäärällisesti. Tottahan sitä on aina ollut joukko ihmisiä, jotka ovat eläneet pitkän elämän.
Ja on totta, että moni elää täysipäisenä liki sata vuotiaaksi, mutta, mä en usko, että kehollisesti täysin terveenä, kyllä sitä kremppaa tulee teräs vaarille ja -mummolle, he ei vaan niistä puhu.
Tuo on totta, että tämä nykymaailma on mätä. Mutta, ei ne suuret ikäluokat sitä ole mädättäny, vaan ihmisen ahneus. Ihmisen, jolla on raha arvon mittana. Kun paljon on niin enemmän pitää saada ja sitä köyhää kadehditaan siitä pienestäkin ansiosta. Ajatteleppa kuinka paljon rahaa ja työpaikkoja on siirtynyt maamme rajojen ulkopuoleele, kun siihen tulia "lupa" ja sai siirtää mammonaa maailman turuille, kellä sitä oli tai on.
Kaikkeen ei sentäs suuret ikäluokatkaan ole syyllisiä, monet on jo heistä eläkkeellä ja loput jää pikapuoliin.
Kyllä tämä maailman tila on sama kaikkialla maailmassa ja sille et mahda mitään kuten en minäkään, paitsi pyrkimällä kattomaan sitä omaa tilaa ettei se nyt ainakaan ihan kauheesti tästä enää huononesi.Tokikin suurin osa oli mielestäni totaalituubaa. Mutta hyvä, että joku koittaa edes ajatella.
Koitan purkaa nopeesti, itäs mennä saunaan.
Siis eläkerahoilla investointi oli kommentissa, mihin vastasin nimenomaan tarkoitettu yksityisen ihmisen eläkkeillään tekemiin investointeihin. Niitä on.
Mutta kun puhutaan eläkeinvestoinneista noin laajemmin, se tarkoittaa, että jokin siivu kerätyistä maksuista sijoitetaan rahastoihin jne. Ja se on riskibusines. Entäpä jos rahastot alkavatkin tuottamaan tappiota?
Tuossa kun on kuitenkin pohjimmiltaan ja periaatteiltaan kyse vain pörssikeinotelusta. Ikinä kuullut jenkkien pörssiromahduksesta?
Eli, jotain tuottoja joillekin rahoille on. oletetaan tulevan jatkossakin. jaaha, ja sitten kun finassimaailmassa alkaa tuulemaan, rahaa voi tulla lisää. Tai peräti kaikki hävitä taivaan tuuliin.
Tässä on just se ydin juttu. Taivaasta kun ei sada sitä mannaa. "on meillä investointeja ...". Niin investointeja juu. Mä olen iät ajat koittanut ihmisille selittää, että rahanpainokoneilla voi toki painaa rahaa. Mutta kun niille rahoille pitäisi olla jotain takuitakin. Muutakin kuin keinottelu rahamarkkinoilla.
Minä voisin muuten "jäädä eläkkeelle" vaikka heti. Kuten sanottua, varallisuutta on kohtuullisesti. Ei ole kiinnostusta, duunaaminen kiintoisampaa. Ei tarvi ihan kokopäivätoimisesti roikkua nettipalstoilla kyselemässä pullareseptejä. Roikun paljon toki nytkin, oon kipee. Mutta eipä se mun eloon vaikuta. Aina sitä aikansa pärjäilee pienemmilläkin tuloilla.
Ikäasia on tässä nimenomaan se päällimmäinen. osa porukoista luistelee eläkkeillään. Jokin osa makselee niitten luistelut, eivätkä kunnolla pääse edes lomille. Ihan matematiikkaa, suuret ikäluokat on vielä hyvin elossa ja niillä on demokratiaankin kuuluva äänivalta vaikkapa äänestämisessä.
Mutta se valta kun on katoavaista. kaikki nuoremmat ikäpolvet huutavat tapahtuneista vääryyksistä ja ahneudesta johtuen tehdyistä poliittisista ratkaisuista. Mutta he myöskin äänetävät. Ja sitten kun vaa-ankielet kääntyvät niin, että suuret ikäluokat jäävät vähemmistöksi, sitten tapahtuu sitten isompiakin asioita. Siis kuin nimellinen eläkeiän muuttaminen.
Oikeisto joutui sen tekemään, asia ollut tiedossa jo pitkään. Siis eläkepommi. Panivat alkuun muutosprosessin, joka jatkuuu vielä pitkään. Mainittakoon että oppositiossa olevan demareitten urpila jo puhui telkkarissa eläkeiän nostamisesta 70- vuoteen. Se siitä "hyvinvointiyhteiskunta" propagandasta, mitä ne ite on keitelleet aikaan.
Voin kertoa salaisuuden, ikä ei todellakaan tuo ymmärrystä, jos ei ymmärrä niin ei ymmärrä. Keksi sampo ja myy se välittömästi valtiollee, ei tule ongelmia eläkkeitten maksamiseen. Jos et keksi, tai myyt sen jonnekin muualle, se niistä eläkkeistä.
Suuret ikäluokat nimenomaan mädättivät yhteiskunnan. "kaikki mulle, nyt ja heti, muut huolehtikoon itse asioistaan" just joo.
Melko moraalista, eettistä ja yhteiskunnallisesti valveutunutta ajattelua.
Asia on todellakin ollut tiedossa hyvin pitkään. Nyt vaan oli pakko nstaa kissanhäntä pöydälle. Alkaa olemaan nääs kiire. kiinnostuksella seuraan urpilaisen lausuntoja seuraavassa hallituksessa. "aivan ensimmäiseksi tahdon kiittää..". Siis tuleeko sieltä että äänestäjiä, vaiko suuria ikäluokia siitä, että maa on ajettu konkurssin partaalle.
Luulen höpisee mantrojaan, se on jo siinä vaiheessa oppinut vähän pelisääntöjä.
Kanslle ruokaa ja sirkushuveja, ehkäpä joku senkin lystin maksaapi.
Minä voin kyllä vaikuttaa asioihin, omalla mitättömällä osuudellani. Käytännössä lobbaamalla vaikkapa tällaisissa nettikeskusteluissa ja äänestämällä.
Äänestys käyttäytyminen ja sen vaikutukset tapahtumiin sinällään ovat aika vähäisiä.
Mutta oletko muuten huomannut, kuinka kepu ja kokoomus ovat tiukentaneet linjaansa vaikkapa maahanmuuttokysymyksissä? Siinä on ainoastaan takana perussuomalaisten kannattajien äänien kalastelu seuraviin vaaleihin.
No joo, voisin kirjoitta aiheen tiimoilta pian kai tutkielman. Ei minua haittaa ollenkaan eläkeiän nostaminen. Tämä on ollut tiedossa pian parikymmentä vuotta.
Minua haittaa ihmisten itsekkyys, ahneus ja typeryys.
Siksi kai jaksan rääkkyä täälläkin.
ELÄKKEET POIS, IHMINEN VASTUUSEEN ITSESTÄÄN, VALTION ON VOITAA HYVIN.
jAAJAA jäi cäpsit päälle, sori, ei ollut tarkoitus huutaa.
Mutta näin mainosmiehenä iänikuisena, pitänee kai ottaa yhteyttä persujen puolue toimistoon ja tarjota paleluksiaan myytäväksi.
Tässä hommassa kun näköjään on aika paljon tekemistä, että saa ihmiset tajuamaan.
Ai niin . Maailman tila ei todellakaan ole sama kaikessa maailmassa. Kiina puskee voimalla, joissain maissa on ikiaikaisia sisällissotia, jenkkilä on kaameassa talouskriisissä, venäjällä asiat aivan yhtä sekaisin kuin aina ennenkin, intia tulee kohta puskemaan ja lujaa, siis kaikkialle, islanti meni käytännössä konkurssiin, maailman pankki pelasti sen jnejnejne. Mutta pääasiahan on että suurilla ikäluokilla on suuret eläkkeet ja niistä nautitaan kymmenia vuosia. Siis täällä meidän lintukodissamme Suomessa.
Ja taas: kaikki kommentit voi lähettää sosiaali ja terveysministeriöön.
=DW=
- tässä auta
kuin, että valtakuntamme antaa käskyn että jokaisen alle 35 vuotiaan naisihmisen on synnytettävä vähintään kolme uutta lasta seuraavien viidenvuoden sisällä niin että perheen lapsiluku olisi minimissään seitsemän, lapsilisä olisi 1000 euroa jokaista uutta lasta kohden heidän 20 ikävuoteen asti ja jos ei raskaus onnistu, pitää adoptoida vauvoja lapsirikkaista maista. Lisäksi jokainen synnyttämätön alle 40 vuotias nainen velvoitetaan ainakin yhteen uuteen raskauteen.
Noihin ikäluokkien laajentamistalkoisiin.
Tulisipa tämäkin eläkeläinen hyödynnetyksi ennen hiipumista.
Takuuta en anna mutta uusinnat ovat ilmaisia!- SAS*
ollaan parikymmentä vuotta. Lapsi alkaa "tuottamaan" vasta, kun on työelämässä.
Parinkymmenen vuoden kuluttua suuret ikäluokat ovat kuolleet, ainakin suuri osa.
Pitäisiköhän ajatella toisin päin, että yhteiskunnan elätettäviä olisi vanhukset ei lapsia. - kuin ei silloinkaan
SAS* kirjoitti:
ollaan parikymmentä vuotta. Lapsi alkaa "tuottamaan" vasta, kun on työelämässä.
Parinkymmenen vuoden kuluttua suuret ikäluokat ovat kuolleet, ainakin suuri osa.
Pitäisiköhän ajatella toisin päin, että yhteiskunnan elätettäviä olisi vanhukset ei lapsia.kuin ei silloinkaan. Kyllä politiikot ja kunnaisäat jaksavat kärhämöidä. Parinkymmennen vuoden päästä suuret ikäluokat ovat vasta vanhuksia nykyajattelulla. Myökin eletään yli satavuotiaiksi.
Onneksi filippiineiltä tulee nuoria nättejä hoitajia, heille heti suomenkansalaisuus ja velvoite asua täällä lopunikää.
- Pirre*
olla vähemmistönä ne 5000 euron eläkeläisetkin,
luulenpa että tonni on lähempänä totuutta.
Mitä ihmeen tukia me on muka saatu, töihin vaan heti kynnellekyettyä, lapsilisät tuli kaikille..- \77855449966
Kyse on tulevasta, ei menneestä. Unohdit muutaman pikkujutun. Terveydenhuolto, vuosilomat, koululaitos jne.
Vanhaksi muuuten aattelit elellä? Ja mistä bingostahan ne eläkerahat ja sairaanhoitokuut sitten kaivetaan?
Niinpä niin, jälkikasvu sen maksaa. Ja jälkikasvulla tuskin tulee kummemmin olemaan eläkkeitä.
Kukaan ei ole niin julma kuin ihminen. Todennäköisesti joku vielä grillaa lapsensa, saadakseen liharuokaa.
Ai niin, isompia "eläkkeitä" saa kyllä monikin. Joskaan ne yleensä ei tule kelsta tai soskusta. Sijoituksista, liiketoimista, eläkerahastoista jne. Erittäin harvoilla on niin suuret nsiotulot olleet, että laskennallisesti niistä voisi maksaa useiden tonnien kuukausieläkkeitä.
Ja kun tässä jonkin aikaa vyö kiristyy ja todellisuus alkaa paljastumaan. Millähän ihmeellä jollekin tuottamattomalle ihmiselle nyt jotain tonnia on vara maksaa. Ei ole, seuraavaksi eduskuntaan tulee eläkkeitten laskemisasia esille.
Niitä nyt on pakko alentaa kun rahaa muuhun ei ole. Siis niiinkauan kuin se sampo on keksimättä.
En minä kokoaikaa haluaisi olla suunapäänä aiheesta. Mutta kun en todellakaan jaksa ymmärtää. Kotomaassa on hyvä koululaitos- Eikä Ojalan laskuoppia tunnu juuri kukaan ymmärtävän. Jos menot on 2 ekee kuussa jatulot 1 eke. Lopputulos on -1.
=DW= - Pirre*
\77855449966 kirjoitti:
Kyse on tulevasta, ei menneestä. Unohdit muutaman pikkujutun. Terveydenhuolto, vuosilomat, koululaitos jne.
Vanhaksi muuuten aattelit elellä? Ja mistä bingostahan ne eläkerahat ja sairaanhoitokuut sitten kaivetaan?
Niinpä niin, jälkikasvu sen maksaa. Ja jälkikasvulla tuskin tulee kummemmin olemaan eläkkeitä.
Kukaan ei ole niin julma kuin ihminen. Todennäköisesti joku vielä grillaa lapsensa, saadakseen liharuokaa.
Ai niin, isompia "eläkkeitä" saa kyllä monikin. Joskaan ne yleensä ei tule kelsta tai soskusta. Sijoituksista, liiketoimista, eläkerahastoista jne. Erittäin harvoilla on niin suuret nsiotulot olleet, että laskennallisesti niistä voisi maksaa useiden tonnien kuukausieläkkeitä.
Ja kun tässä jonkin aikaa vyö kiristyy ja todellisuus alkaa paljastumaan. Millähän ihmeellä jollekin tuottamattomalle ihmiselle nyt jotain tonnia on vara maksaa. Ei ole, seuraavaksi eduskuntaan tulee eläkkeitten laskemisasia esille.
Niitä nyt on pakko alentaa kun rahaa muuhun ei ole. Siis niiinkauan kuin se sampo on keksimättä.
En minä kokoaikaa haluaisi olla suunapäänä aiheesta. Mutta kun en todellakaan jaksa ymmärtää. Kotomaassa on hyvä koululaitos- Eikä Ojalan laskuoppia tunnu juuri kukaan ymmärtävän. Jos menot on 2 ekee kuussa jatulot 1 eke. Lopputulos on -1.
=DW=kerrallaan, mitä niistä tulevista huolehtimaan, ne kerkiää surra sitten ajallaan.
Suomessa on asiat paremmin kuin koskaan, ja valitus eikun kovenee.. - Pirre*
Pirre* kirjoitti:
kerrallaan, mitä niistä tulevista huolehtimaan, ne kerkiää surra sitten ajallaan.
Suomessa on asiat paremmin kuin koskaan, ja valitus eikun kovenee..sosiaalirakenteita ei saa purkaa, ne on pidettävä yllä keinolla millä hyvvään, -esim. pääomien- ja pääomatulojen verotusta korottamalla..
- .--ll---8
Pirre* kirjoitti:
sosiaalirakenteita ei saa purkaa, ne on pidettävä yllä keinolla millä hyvvään, -esim. pääomien- ja pääomatulojen verotusta korottamalla..
Firman pitää kannattaa, että se voi toimia.
Nykyinen sosiaalipuoli on aivan järkyttävän raskas taakka yhteiskunnalle. Kun ihminen siis on jokatapauksessa itse vastuussa itsestään.
Hyvä keino pitää yhteiskuntaa pyörimässä on korottaa veroja ja muita tuloja, sekä pienentää menoja.
Lapsiin ja nuoriin kannattaa aina panostaa taloudellisesti, ne tulevat tekemään tuottavaa työtä aikanaan. Eläkeläiset ovat vain painolastia.
Nojoo. Eläkkeet ja muut joutavat kulungit minimiin. Veroihin korotuksia. Kannattavinta nostaa tuloveroja, siitä saa eniten nettoa kassaan. Tuloverotusprossaksi jotain 40.
Noin voitas ehkä pelastua. Täällä nimittäin menee "hyvin" vain pintapuolisesti. Tuöevaisuus on täysyn suunnittelematta. globalisaatio alkaa pikku hiljaa haittaamaan tosissaan taloutta. Valtio ottaa aivan sikana lainaa, työttömyys on suuri ja tietenkin on samaan aikaan se huutava työvoimapulakin. Ja kommunisti pressana.
Ei paljoa naurata.
=DW= - saitte töitä heti!!!!
Teille asunnot ovat olleet halpoja, inflaatio söi sukupolvenne asuntolainat.
Töihin vaan heti???? Sehän on ETUOIKEUS(tätä tarkoittaa saamanne tuki!!!!!)!!!!!!! - t.l.
saitte töitä heti!!!! kirjoitti:
Töihin vaan heti???? Sehän on ETUOIKEUS(tätä tarkoittaa saamanne tuki!!!!!)!!!!!!!Asunnot on olleet aina kalliita on sitten mikä vuosikymmen tahansa ollut. Samalla tavalla se näyttää nytkin olevan, että inflaatio tulee aikanaan vastaan näitä nykyisiä lainojakin. Onneksi. Sitä asuntolainaa kun on ittelläkin.
Se hyväpuoli oli aikanaan kaikilla nuorilla kuuskytluvulla, me saimme töitä heti. - Pirre*
saitte töitä heti!!!! kirjoitti:
Töihin vaan heti???? Sehän on ETUOIKEUS(tätä tarkoittaa saamanne tuki!!!!!)!!!!!!!kyllä niitä on saanut maksaa niska limassa ikäsä, "paras" inflaatiovaikutus velkoihin oli 60 - 70 luvulla, ei enää 80 -luvulla.
Eikä kannata mesuta, jokaisella ikäluokalla on omat ongelmaalueensa. Työtä saa jos ei ole liian nuuka työnlaadun suhteen, eikä miusta heti kannata johtajan paikkaa havitella..tyvestä se on lähettävä latvaa kohti. - lyhensit asuntolainaasi?
Pirre* kirjoitti:
kyllä niitä on saanut maksaa niska limassa ikäsä, "paras" inflaatiovaikutus velkoihin oli 60 - 70 luvulla, ei enää 80 -luvulla.
Eikä kannata mesuta, jokaisella ikäluokalla on omat ongelmaalueensa. Työtä saa jos ei ole liian nuuka työnlaadun suhteen, eikä miusta heti kannata johtajan paikkaa havitella..tyvestä se on lähettävä latvaa kohti.Veikkaukseni on että 10 vuotta (max), ja sait asuntosi suht. uutena. Nuorten ikäluokkien asuntolainat ovat 20-30 vuotisia, ja asunnot samoja kuin sinulla, tosin paljon kuluneempia useamman kymmen vuoden käytön jälkeen.
Työpaikkoja eivät nykyiset pienet ikäluokat todellakaan saa - eivät helposti ja eivätkä vaikeimmankaan kautta. Suomessa oli täystyöllisyys suurten ikäluokkien ollessa 20-30 vuotiaita.
Mitä johtajan paikkoihin tulee, niihin suuret ikäluokat pääsivät ylioppilastutkinnolla. - Pirre*
lyhensit asuntolainaasi? kirjoitti:
Veikkaukseni on että 10 vuotta (max), ja sait asuntosi suht. uutena. Nuorten ikäluokkien asuntolainat ovat 20-30 vuotisia, ja asunnot samoja kuin sinulla, tosin paljon kuluneempia useamman kymmen vuoden käytön jälkeen.
Työpaikkoja eivät nykyiset pienet ikäluokat todellakaan saa - eivät helposti ja eivätkä vaikeimmankaan kautta. Suomessa oli täystyöllisyys suurten ikäluokkien ollessa 20-30 vuotiaita.
Mitä johtajan paikkoihin tulee, niihin suuret ikäluokat pääsivät ylioppilastutkinnolla.niin pitkiä laina aikoja, meijjän piti säästää ensin lainaan vaadittu käsiraha.
Oletko väärällä alalla, esim. terveydenhoito alalla on työpaikkoja huru mykket, meepä kouluun uudelleen, niin tässä pitänyt tehä vanhempienkin, - mieli saada laipää.
Pätkätyöt poikivat vakituisia virkoja, toimia, kun vaan olet sitkeä, - elämässä ei saa kaikkea kultalautasella, vaikka kuin oisi opiskellu yli kolmekymppiseksi - meijjän kustannuksella.
Turha meitä on syyttää, - meijjän sukupolvi on maksanut tämän kotomaamm ehyvinvoinnin omalla selekä nahallaan. - Pirre*
.--ll---8 kirjoitti:
Firman pitää kannattaa, että se voi toimia.
Nykyinen sosiaalipuoli on aivan järkyttävän raskas taakka yhteiskunnalle. Kun ihminen siis on jokatapauksessa itse vastuussa itsestään.
Hyvä keino pitää yhteiskuntaa pyörimässä on korottaa veroja ja muita tuloja, sekä pienentää menoja.
Lapsiin ja nuoriin kannattaa aina panostaa taloudellisesti, ne tulevat tekemään tuottavaa työtä aikanaan. Eläkeläiset ovat vain painolastia.
Nojoo. Eläkkeet ja muut joutavat kulungit minimiin. Veroihin korotuksia. Kannattavinta nostaa tuloveroja, siitä saa eniten nettoa kassaan. Tuloverotusprossaksi jotain 40.
Noin voitas ehkä pelastua. Täällä nimittäin menee "hyvin" vain pintapuolisesti. Tuöevaisuus on täysyn suunnittelematta. globalisaatio alkaa pikku hiljaa haittaamaan tosissaan taloutta. Valtio ottaa aivan sikana lainaa, työttömyys on suuri ja tietenkin on samaan aikaan se huutava työvoimapulakin. Ja kommunisti pressana.
Ei paljoa naurata.
=DW=pressan puoluekanta vaikuttaa enää paljoa mihinkään..
Ja nääthän tään, valtiomme edustuslaitoksessa ovat nyt suurpääomien omistajien valitsemat edustajat vallassa, nythän kaikki asiat paranee - tosin vain asiaa heidän kantiltaan katsoen..
Ja mitäpä arvelet seuraavan ihmisten kokonaisvaltaisesta vastuuttamisesta, tarkoitan itsestään kykenettömien heitteille jätöstä, - pitkässä juoksussa vain kapinoita ja sekasortoa yhteiskunnassa, kaiken muun inhimillisen kärsimyksen lisäksi; paranisiko Sinun olosi sillä jos saisit jonkun toisen kerjäämään leipää? - ,...,887
Pirre* kirjoitti:
pressan puoluekanta vaikuttaa enää paljoa mihinkään..
Ja nääthän tään, valtiomme edustuslaitoksessa ovat nyt suurpääomien omistajien valitsemat edustajat vallassa, nythän kaikki asiat paranee - tosin vain asiaa heidän kantiltaan katsoen..
Ja mitäpä arvelet seuraavan ihmisten kokonaisvaltaisesta vastuuttamisesta, tarkoitan itsestään kykenettömien heitteille jätöstä, - pitkässä juoksussa vain kapinoita ja sekasortoa yhteiskunnassa, kaiken muun inhimillisen kärsimyksen lisäksi; paranisiko Sinun olosi sillä jos saisit jonkun toisen kerjäämään leipää?Kommunisti pressana kertoo kansalaisten mielipiteistä lähes kaiken. Kaikki haluaisivat vain saada jotain, kukaan ei haluaisi tehdä mitään.
Valtiomme edustuslaitos on muuten ulkoministeriö. Siellä on suurin osa porukoista demareita. Sitä kutsutaan selän takana muuten "demarilinnakkkeeksi".
Tässä mistään heittelejätöstä ole edes puhunut. Köyhäin apua niille jotka tosiaan eivät pärjää omin avuin.
Mä muuten oon joskus nuorempana kerjännyt ruokaa kun iski satunnainen likviditeetti ongelma. Siis noin konkreettisesti. Nämä eläkkeet ja sen sellaiset ovat muuten myös kerjäämistä tyyliin "tuli jo, kuka tulis pyyhkiin" Kiinnostaa varmaan kerjätä lisää eläkettä?
=DW= - 0==l...
Pirre* kirjoitti:
niin pitkiä laina aikoja, meijjän piti säästää ensin lainaan vaadittu käsiraha.
Oletko väärällä alalla, esim. terveydenhoito alalla on työpaikkoja huru mykket, meepä kouluun uudelleen, niin tässä pitänyt tehä vanhempienkin, - mieli saada laipää.
Pätkätyöt poikivat vakituisia virkoja, toimia, kun vaan olet sitkeä, - elämässä ei saa kaikkea kultalautasella, vaikka kuin oisi opiskellu yli kolmekymppiseksi - meijjän kustannuksella.
Turha meitä on syyttää, - meijjän sukupolvi on maksanut tämän kotomaamm ehyvinvoinnin omalla selekä nahallaan.Sellainen pikkujuttu. Unohdit inflaation. Valtio velkaantui ja inflaatio laukkasi. Nyt asunnon ostaminen on reaalihinnoissa. Sen joutuu maksamaan itse, sen hinta ei haihdu ilmaan ylisuurten palkankorotusten ja tyhjänpäälle rakennetun sosiaaliturvan rakentamisen aiheuttaman inflaatio kierteen ansiosta.
Pitihän se asunnon käsiraha itsekin säästää aikanaan. Sattui hyvä sauma ostamiseen, edellinen suuri lama. Siitä kiitän suuria ikäluokkia, ajoivat maan melkein konkurssiin ja ihan perus porvareittenkin piti realisoida jopa asuntojaan, että selvisivät. Sattui olemaan töitä itsellä, vaikka työttömyys räjähti käsiin.
Itse siis hyödyin toisten ahneudesta. Asuisin varmasti jonkinlaisessa omistusasunnossa nyt muussakin tapauksessa. Mutta kalliimmassa ja pienemmässä jossain takahikiällä. Kiitos paljon siitä. Muusta ei sitten kiitoksia herukkaan.
Tuo jatkuva natina hoitopuolen hommista on naurettavaa. Pula tekijöistä johtuu siitä, että on liikaa hoidettavia, ei siitä että tekijöitä olisi liian vähän. Kun kukaan ei hoida itse vanhempiaan mitenkään. Kaikki pitäisi tulla yhteiskunnalta. Kivahan se on käydä jossain hoitokodissa katsomassa vanhempiaan ja kaffitella, kun joku thai tyttö hoitelee niitten vaipanvaihdot.
=DW= - ' ' ' ' '
Pirre* kirjoitti:
niin pitkiä laina aikoja, meijjän piti säästää ensin lainaan vaadittu käsiraha.
Turha meitä on syyttää, - meijjän sukupolvi on maksanut tämän kotomaamm ehyvinvoinnin omalla selekä nahallaan.Tehän ette tarvinneet noin pitkiä lainoja.
Asunnot olivat halpoja.
"meijjän sukupolvi on maksanut tämän kotomaamm ehyvinvoinnin omalla selekä nahallaan."
Hetkinen - suurten ikäluokkien vanhemmatko eivät jälleenrakentaneet Suomea sotien jälkeen?
- ................
taas oli uutinen,et olis parasta hyväksyä eläkeehdotus 65v,ettei tarvii mennä nostamaan vähävaraisten veroja!
Miksi aina ollaan nostamassa vähävaraisten veroja?- HTZA
verot kun poistetaan, se ei merkitse yhtään mitään.
Rikkaiden verot kun poistetaan, se ei merkitse mitään.
Keskituloiset maksavat kaiken.
Työttömyyden, sairaudenhuollon, terveuskeskukset..
Ihan kaiken.
Älä ole hölmö. - henrii
rikkaita on niin vähän, että heiltä ei paljon herahda.
Köyhiä taas on paljon, ja he ovat sen verran heppoisia, että heiltä on helppo ottaa. - kysymys----
HTZA kirjoitti:
verot kun poistetaan, se ei merkitse yhtään mitään.
Rikkaiden verot kun poistetaan, se ei merkitse mitään.
Keskituloiset maksavat kaiken.
Työttömyyden, sairaudenhuollon, terveuskeskukset..
Ihan kaiken.
Älä ole hölmö.osaako kukaan arvailla paljonko keskituloinen paa eläkettä nettona...arvailen 1500
- -.,ööpo--opop
kysymys---- kirjoitti:
osaako kukaan arvailla paljonko keskituloinen paa eläkettä nettona...arvailen 1500
Normieläkkeet on luokkaa tonni tai alle.
kaikki toki riippuu palkasta ja työvuosista, muttei net eläkkeet todellakaan ole isoja. Nytkään.
Ja pirnrnrvät lujastu tulevaisuudessa-
Hauska saitti, ton näköisillä lyyleillä myydään muuten vapaaehtoisia eläkkeitä. Hitvveennäköinen harppu, joka pueutuukuin teini ja sen sitten pitäisi olla kaikkien mielikuva "nuorekkaasta eläkeläisestä".
Tietenkin markkinointiviestintä on oma lajinsa.
Mutta kun toi pimatsu on aika kaukna siittä kuuskymppisestä reumatismikäppänästä, joka niitä eläkkeitä nostelee.
Tosin aivan yhtä ruma.
https://www.op.fi/op?cid=150905417&kampanja=true
=DW= - @....{{{{
henrii kirjoitti:
rikkaita on niin vähän, että heiltä ei paljon herahda.
Köyhiä taas on paljon, ja he ovat sen verran heppoisia, että heiltä on helppo ottaa.Rikkaita on vähän. Todella pienituloisia myös. Tossa 2000- 5000 tonnia tienaavia eniten.
Sieltä sitä rahaa saa. Rikkaitten määrä on vähäinen, ei sieltä miljoonatolkulla rahaa voi saada. Ja kaikista köyhimmillä on niin pienet tulot, etei sieltäkään sa juuri mitään.
Keskiluokka on suurin osuus työtä tekevistä ihmisistä, niistä saa parhaiten ulosmitatuksi hilloa.
Rikkaalle se ja sama, tonni sinne tai tänne, ei se vaikuta mihinkään. Hanuriaukiselta taas ei oikein voi velottaa kunnolla ees kymppejä, se kuolee pian jos pahasti käy. Ja ssiis, kumpiakin on aika vähän.
Normi keskituloiselle jokunen satku ei vaikuta juuri mitään käytännössä. Ehkä jonkun kerran kuussa joutuu syöttämään perheensä sitten hernerokalla fileen sijaan.
Niitä on vain massana eniten ja niillä se tuntuu kivuttomimmin.
Miettinyt muuten ikinä, miksi halpis kamaa ja luxus kamaa mainostetaan aika vähän. Keskiluokn pesukonemainoksia ja K-kaupan väiskejä ja vaatehuoneen tyyppejä koko ajan.
Hupasinpia esimerkkejä on Dressman. Lun duunarit ei enää oo haalareissa, niille pitää myydä pikeepaitoja ja halpoja pukuja. Mutta ei siis ihan sontaa, mutta ei huippulaatuakaan.
Pää kipee, eilä viikkoon oo uskaltanut suihkuun kun tennarit ei ota alle. meen tupakalle.
=DW= - HTZA
kysymys---- kirjoitti:
osaako kukaan arvailla paljonko keskituloinen paa eläkettä nettona...arvailen 1500
1100-1200 se on, ja kuten viestissäni vihjaisin.
Köyhien tai rikkaiden maksujen muutos ei riitä mihinkään. Kyllä sen aina pitää iskeä, meihin, keskituloisiin jos jotain vaikutusta jonnekin halutaan.
Meitä on 80 prosenttia työtätekevistä.
Jos meille jotain tuloa nostetaan tai lasketaan, siinä on se.
Pieni, rikkaiden ja köyhien, lauma ei merkitse yhtään mitään.
Sen takia minä olen täällä, saadakseni teidät, keskituloiset, ymmärtämään.
Edes jotakin.
- työelämässä***
yhtä pitkään kuin minä (ansaitsemassa eläkettään), joka kuulun suuriin ikäluokkiin, hän pääsisi eläkkeelle 71-vuotiaana. - Ei kuulosta ihan hyvältä, ei. 65 v. kuulostaa huomattavasti paremmalta.
- ++++++?
Minkä arvioit olevan elinikäsi? Entäpä poikasi eliniän?
=DW= - heti nuorena töitä
Olet siis etuoikeutettu (aivan kuten alkuper.kirjoittaja totesi). Olet saanut
erittäin nuorena (ja todennäköisesti hyvin lyhyellä koulutuksella) pysyvän työpaikan. Toista on nuoremmilla ikäluokilla, jotka joutuvat opiskelemaan monia tutkintoja ja siitä huolimatta työpaikat ovat kiven alla.
Olet todellakin etuoikeutettu! - ................
minusta jos ei ole merkitystä vähävaraisten verojen korotus,miksi sitten niin tehtäs?Mietippä sitä?
- {\\\///l.-
................ kirjoitti:
minusta jos ei ole merkitystä vähävaraisten verojen korotus,miksi sitten niin tehtäs?Mietippä sitä?
Vähävaraisuus on eri asia kuin tulot. Pienillä tuloilla ei tosin oikein pysty hankkimaan varallisuutta, siten asiat liittyvät kyllä yhteen.
Tottakai pieniä tuloja pitää myös verottaa kovemmin, jos isompia ja suuriakin tuloja verotetaan kovemmin. Se on sitä demokratiaa nääs, kaikille sama kohtelu.
Toisekseen kun on pakko saada tuloeroja kasvatetuksi. Tuulesta temmattu asia, että kaikilla pitäisi olla sama palkka. Yhteiskunnassa pitää olla eri luokkia. Täällä pyrittiin oikein uutterasti luokattomaan yhteiskuntaan. Mutta köyhällistö on pakko olla, ei kaikki voi olla rikkaita. Jossain Monacossa homma voi toimiakin. Se on erityistapaus, siellä on aivan erilainen verotusideologia kuin mitä meille on rakennettu. Sen verran pieni ja kallis maa, että sinne ei käytännössä köyhiä mahdu juuri lainkaan. Niin monacossa on myös paljon "työttömiä". Net vaan useasti on miljonäärejä.
Pienituloisten veronkorotuksilla ei tosiaankaan ole käytännössä juurikaaan merkitystä, muuta kuin pienituloiselle itselleen. Valtion kirstussa ei näy mitenkään merkittävästi. Mutta pienituloiset kuluttavat yhteisiä varoja kyllä siinä missä muutkin. Käytännössä enemmän, isompituloisilla on varaa käydä omilla rahoillaan vaikkapa yksityislääkärillä. Tätä kun ajattelee, pienituloisten veroja pitäisi progressiota ajatellen nostaa enemmän kuin suurituoloisten.
Keskituloiset ja suurituloiset pyörittävät suurempia rahoja maassa. Ne tuottavat parhaiten. Alle tonnin eläkettä nostava ei tuota juuri mitään, sekin tulo on impattu valtiolta ja käytännössä myös imppaavat ties mitä tukia sen päälle. Keskiluokka ne viulut maksaa.
Kenenkään hölmöyteen en ota kantaa. Mutta tietämättömyyttä näyttää olevan liikkeellä yllättävän paljon.
Ikinä ajatellut, että valtio joutuu verottamaan itseään. Työtön ja eläkeläinen maksavat myöskin veroja. Naurettavaa byrogratian pyörittämistä. Jos laskisi päivärahoja ja eläkkeitä, se olisi sama asia. Tulisi itse awsiassa halvemmaksikin, tarpeettomat byrogratia kulut jäisivät pois.
Mutta päivärahoja ja eläkkeitä on ollut pakko korottaa. Kansalaiset ovat tyytyväisempiä ja vaaleissa aina pärjää kun lupailee ihmisille lisää rahaa ja hyvinvointia. Jos yrittää puhua päivärahojen alentamisesta, päiväkotijärjestelmän karsimisesta, asuntotukien lopettamisesta tms. Ei takuulla mene läpi missään vaaleissa. Vaikka niistä nimenomaan pitäisi puhua, eikä juha jotain mantraa pohjoisesta hyvinvoinnista.
Ongelmiahan noilla eteläisimmilläkin valtioilla on kaikilla. Niillä ei olla puoli vuotta pakkasessa hangen alla ja satojakin saadaan useampi vuodessa. Meillä lajikkeesta riippuen vain yksi sato vuodessa. Hah pohjoinen hyvinvointi. Näissä olosuhteissa. Jeejee.
=DW=
=DW= - työelämässä***
heti nuorena töitä kirjoitti:
Olet siis etuoikeutettu (aivan kuten alkuper.kirjoittaja totesi). Olet saanut
erittäin nuorena (ja todennäköisesti hyvin lyhyellä koulutuksella) pysyvän työpaikan. Toista on nuoremmilla ikäluokilla, jotka joutuvat opiskelemaan monia tutkintoja ja siitä huolimatta työpaikat ovat kiven alla.
Olet todellakin etuoikeutettu!etuoikeutettu, kun 16-vuotiaana pääsin vakituiseen työhön. Eläkerattuma alkoi kuitenkin vasta 23-vuotiaasta eteenpäin. Koulua olen käynyt työn ohessa vielä paljon myöhemmin... Kun poika pääsi ylioppilaaksi, minä suoritin kauppaopiston, jne.
Oman opiskeluni ohella olen myös maksanut poikani ylläpidosta pitkälle aikuisuuteen, jotta hän on voinut suorittaa korkeakoulututkintonsa. Se kai on myös jonkinlainen arvokas suoritus, ei velvollisuus, vaan etuoikeus. - työelämässä***
++++++? kirjoitti:
Minkä arvioit olevan elinikäsi? Entäpä poikasi eliniän?
=DW=oletan midän kummankin elävän yli 90-vuotiaiksi. Ellei joku syöpä tai atomipommi tai muu onnettomuus iske.
- t.l.
He menivät työhön jo mukuloina, siis huomattavasti nuorempina kuin tämän ajan nuoret. Monet menivät heti koulusta päästyään 14 vuotiaina ja osa paiskii töitä vieläkin. Kyllä siinä on työhistoriaa ihan tarpeeksi. He jotka ovat jo eläkkeellä ovat parhaimmillaan tehneet yli viisikymmentä vuotta työtä. Minulle itselleni tulee myös viisikymmentä vuotta, jos jaksan olla 68 vuotiaaksi työelämässä ne kesätyöt jotka aloitin 13 vuotiaana.
Tuosta olen samaa mieltä, eläkkeissä tulisi olla katto ja myös niin, että ne pienimmät eläkkeet kototettaisiin sellaiseen määrään, että sillä tulee toimeen.- saivat töitä heti!!!
Niin menivät - tämän ajan nuoret joutuvat kilpailemaan paljon raaemmassa maailmassa: töitä ei riitä kaikille vaikka töihin onkin kova halu, asunnot ovat sietämättömän kalliita. Suuret ikäluokat ovat nimenomaan SAANEET TÖITÄ JO NUORENA JA TÖITÄ ON RIITTÄNYT ELÄKE-IKÄÄN ASTI. SEHÄN ON ETUOIKEUS!!! Pysyviä virkoja perustettiin juuri suurille ikäluokille. Nyt heidän jäädessä eläkkeelle virat lakkautetaan eikä nuoria päästetä töihin vaikka he ovat paljon koulutetumpia.
- t.l.
saivat töitä heti!!! kirjoitti:
Niin menivät - tämän ajan nuoret joutuvat kilpailemaan paljon raaemmassa maailmassa: töitä ei riitä kaikille vaikka töihin onkin kova halu, asunnot ovat sietämättömän kalliita. Suuret ikäluokat ovat nimenomaan SAANEET TÖITÄ JO NUORENA JA TÖITÄ ON RIITTÄNYT ELÄKE-IKÄÄN ASTI. SEHÄN ON ETUOIKEUS!!! Pysyviä virkoja perustettiin juuri suurille ikäluokille. Nyt heidän jäädessä eläkkeelle virat lakkautetaan eikä nuoria päästetä töihin vaikka he ovat paljon koulutetumpia.
Koulutusta ei suunnata niihin kohteisiin mitä tarvitaan.
Ja mistä se johtuu ettei töitä ole. No, paljon on työpaikkoja siirretty maan rajojen ulkopuolelle ja se ei todellakaan ole hyvä asia. Nimenomaan "tuottavaa työtä"
Asunnot on kalliita ja ovat olleet aina suhteessa tuloihin. Tänäpäivänä asunnoista pyydetyt hinnat on jo ahneutta, varsinkin uudemmissa asunnoissa, enpä siihen osaa muuta sanoa. - ..ddöö..--ä
t.l. kirjoitti:
Koulutusta ei suunnata niihin kohteisiin mitä tarvitaan.
Ja mistä se johtuu ettei töitä ole. No, paljon on työpaikkoja siirretty maan rajojen ulkopuolelle ja se ei todellakaan ole hyvä asia. Nimenomaan "tuottavaa työtä"
Asunnot on kalliita ja ovat olleet aina suhteessa tuloihin. Tänäpäivänä asunnoista pyydetyt hinnat on jo ahneutta, varsinkin uudemmissa asunnoissa, enpä siihen osaa muuta sanoa.ootko ikinä kuullut sanaa glbalisaatio?
Finlandiassa oli aikoinaan yks paja. Iso työnantaja paikkakunnallaan. Se teki matkapuheliien latureita. Noh, paja myytiin, sitten siirrettin toiminta jonnekin intiaan jne.
Hirvee narina ja natkutus.
Tosiasiallisesti se oli erittäin hyvä liiketoimi. Laturin arvo on jotain euro, suomalaisten duunareitten palkoilla se ei enää olisi ollut knnattavaa tänä päivänä.
Silläsektorilla tulee menemään niin, että jää jäljelle muutama todella suuri kännykänlaturivalistaja.
Ne eivät tule ikinä olemaan suomalaisia. Ei täällä ole kellään varaa maksaa palkkoja hitaille ja laiskoille laturinkokoajille, kun aina saa tehokkaan, nopean, koulutetun ja etenkin vain kymmeneksen hintaisen duunarin jostain kehitysmaasta.
Sama monilla ja monilla muillakin aloilla.
Tuottava työ ei nykypäivänä tarkoita mitään siivousta tai sorvaamista. Merkitys on erilainen. Pitää pystyä tuottamaan työnantajalle liikevaihtoa. Toki hitsaaminen on tuottavaa työtä sinällään edelleenkin. Mutta siitä ei ole kerrassaan mitään hyötyä kenellekään, jos saman kamppeen saa halvemmalla, jos teettää sen burundissa jlaivaa sen suomeen. Se siitä hitsaamisesta.
Jos ukko on käynyt amiksen joskus viiskyt vuotta sitten, se siitä ammattitaidosta. Koko ajan pitää opiskella, seurata maailman menoa jne. Yks lyhyt koulu, sitten viiskyt vuotta duunissa ja kolyt vuotta eläkkeellä. Absurdi ajatuksenakin.
Ite oon viiskymppinen, mulla on neljä ammattia , tosin aikalailla samalta alalata. Viimmeks tein yhen ammattitutkinnon muutama vuos sitten. Aika paljon pitänyt olla työttämänäkin. Nyt oma paja. Ja taas pitäs lukee jokin tuhat sivua englanninkielistä atk-raamattua iltapuhteinaan, että pystyy tekemään. Noh, kun on ollut kipee ei oo voinut lukee.
Koko idean ydin on käytännössä sellainen. Pitää tehdä sellaisia töitä mitä pystyy tekemään. Ja koko elämänsä. Ite en jaksanut aikanaan juosta ympäri pinokonetta. En mä mitään sairaseläkettä ees kysellyt, aloin opiskeleen lisää.
Ja just toi suurten ikäluokkien avuttomuus joskus oikein patittaa. Siskon mies meni sydän leikkaukseen vähän yli viiskymppisenä. Jätkällä kunto kuin villisialla, usrheilee ja willeen. Siis paras kuin eläissään.
Vaatimalla ja ruikuttamalla vaati päästä sairaseläkkeelle, pääsee sauvakäveleen paremmin.
Ja piru, ikinä ei oo ollut noin pirun hyvässä kunnossa tekeen töitä kuin nyt.
Sitä se laiskuus teettää. Jos voi elää yhteiskunnan pummina, tyhmähän sitä on, jos töitä haluaa tehdä.
Asuntojen hinnoista en enää jaksa kirjoittaa. Sanotaan nyt lyhyesti. Joku siitäkin hommasta käärii rahat. Joo, satatonnia kustantaneen kämpän myyntihinta on puol milliä. Joopajoo.
Asuntojen hinnat eivät koskaan ole olleet suhteessa ostajan tuloihin, vaan siihen, paljonko grynderi tarvitsee hilloa uuden jaggen laittamiseen. Sitä sanotaan markkinahinnaksi. Jos ei oikein kauppa ole käynnillään, ostetaan vanha romu. Kun kauppa käy, tilataan Intiasta uus. Siis jaggekin on nykyään Intialaisomistuksessa, tehtaita kai vieläkin briteissä. Tosin osa tekniikasta on ostettu Fordilta, joka onkin yllättäen saksalainen firma, vaikkakin lähtöisin jenkeistä....
Hyvää illan jatkoa.
=DW= - revi siitä
tehdä töitä jo ennen kouluikää,risuja metsästä,marjoja myös.
Sitten kasvimaan kitkemistä maatiloilla kesätyönä päälle 10v ja muiden lasten hoitoa,siinä sivussa kotona työtä.
Maailmalle 15v ja sitten oma perhe,siinä sivussa päivätyö,jos äitiyslomalla silloin iltatyötä.
Sitten yhtä työntekoa vaille kuuskymppiseksi,nyt oltas kouluttamassa uuteen ammattiin.Työttömänä ensimmäistä kertaa elämässä,ilman omaa syytä,koska liian vanha jo.Mutta,työttömänäkin on omat vanhemmat ja lapsenlapset hoidettava tarvittaessa.
Niin,mikähän minusta tulee isona?
- N u o r i
Tuella tarkoitetaan siis tässä yhteydessä varmoja työpaikkoja jo heti nuoresta iästä lähtien (hyvin vähäisellä taustakoulutuksella), inhimillisen hintaisia asuntoja (ja kesämökkejä) ja yhteiskunnan harjoittamaa vuokrasäännöstelyä.
Täältä löytyy tietoa asuntojen hintakehityksestä, sitä vasten voitte asettautua nuorempien ikäluokkien asemaan. On turha väittää, että nuoremmilla sukupolvilla olisi helppoa. Nuoret joutuvat maksamaan ylihintaiset asunnot pätkätöillä):
http://www.tilastokeskus.fi/til/ashi/2008/04/ashi_2008_04_2009-01-30_tie_001.htmlEn väitä, että kaikilla nuorilla olisi helppoa ja ettei pätkätyöt yms. olisi ongelma. En väheksy ongelmaa, mutta mielestäni asiasta keskusteltaessa vastakkainasettelu ei ole ratkaisu. En minä eläkeikää lähestyessä halua viedä sinulta mitään pois, enkä syytä sinua - muusta kuin siitä, ettet sallisi minulle ja kavereilleni kohtuullista toimeentuloa sen jälkeen kun olemme itse maksaneet siitä monessa tapauksessa enemmän kuin oman osuutemme.
Ei työttömyys tai pätkätyöt ole kaikille meistäkään vieras asia. Osa on joutunut miettimään, miten järjestää ikätovereillesi mahdollisimman hyvät olot, kun turvallisesta tulovirrasta ei ole tietoa. Monen palkkakehitys on vuosien varrella mennyt negatiiviseen suuntaan. Uuden työpaikan on saanut ehkä joka kerran edellistä pienemmällä palkalla.
Monet meistä ovat olleet innokkasti ajamassa erilaisia etuja tietäen, että niistä pääsee hyötymään vasta seuraava sukupolvi.
Kaikilla tämän ikäluokan, eikä varsinkaan suurten ikäluokkien edustajista ei esim. ole ollut omaa huonetta, varaa harrastuksiin, ulkomaan- tai lomamatkoista puhumattakaan. Monet asuntosäästäjät ovat eläneen niin tiukan talouden aikaa, ettet luultavasti osaisi kuvitellakaan. Monessa perheessä on tehty montaa työtä ja yritetty säästää kaikessa. Kulutustottumukset ovat olleet varsin toisenlaisia kuin tänä päivänä. Elintaso on noussut ja se on iloinen asia.
Me olemme maksaneet oman eläkkeemme ja osamme yhteisestä hyvinvoinnista. Varsin harvat ovat saaneet suuria perintöjä. Osalla on useita koteja ja mökkejä, mutta sellaiset perheet luultavasti yleensä osallistuvat myös lastensa elämän rahoittamiseen ja tukemiseen.
Yhteiskunnan vuokrasäännöstely ei auttanut niitä, joille ei yhteiskunnan vuokra-asuntoja ollut tarjolla. Niitä on rakennettu ja rakennetaan koko ajan lisää, vaikka vanhusten tilantarve vähenee.
Jos haluat ostaa oman asunnon, saat 20 vuoden pankkilainan kohtuullisella korolla. Suuri ikäluokka sai pankista lainan viideksi vuodeksi ja korko määriteltiin 2-numeroisella luvulla.
Kun puhutaan inhimillisistä hinnoista, miten ne määritellään. Pelkkä hintavertailu antaa väärän kuvan asiasta.
Osa ihmisistä pääsee aina helpommalla kuin toiset. Edes sosialistisessa yhteiskunnassa ei hyvä jakaantunut tasa-arvoisesti kaikille. Et sinäkään enää aikuisena voi olettaa saavasi kaikkea ilmaiseksi.
Tällä hetkellä keskustelu suurten ikäluokkien eläkeiän lyhentämisestä tai pidentämisestä ei ole mikään ratkaisu. Työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole tarjolla kaikille. Haluatko sinä odottaa pitempään, että pääset nauttimaan suuremmista eduista työntekijänä varttuneemman väen siirryttyä eläkkeelle?
%#!€ £ # $ @ - soikoon, eikö me tajuta, että nykyisin vallassa olevat päättäjät haluavat meidän tappelevan keskenämme ja hötyä siitä, ettei työpaikkoja ole riittävästi tarjolla kaikille. Kun eläkeläiset poistuvat teidän edeltänne, alkaa olla työntekijän markkinat ja te pääsette esittämään vaatimuksianne. Te pääsette itse valitsemaan oman työpaikkanne. Se on uhka suurpääoman omistajille ja pääomatuloja saavalle ryhmälle, joka maksaa vähemmän veroa. Tavalliselle palkansaajalle sillä ei ole mitään kielteistä vaikutusta. Päinvastoin.
- joutis
Suuriin ikäluokkiin kuuluu paljon pelkän oppivelvollisuuden suorittaneita.
Useimmat ovat jo kansakoulun aikana olleet kesätöissä ja heti sen jälkeen aloittaneet kokoaikaisen, pienipalkkaisen työn mistä ei vielä kertynyt elökettä.
15v > 23v työtä ilman eläkekertymää.
63:een mennessä on työvuosia saattanut kertymään 48kpl!!
Usein kouluttamattomat naiset olivat kotona lasten kanssa saamatta mitään kodinhoidon tai muitakaan tukia.
Nekin vuodet eläkkeestä pois.
Miehet kävivät välissä intin.
On täysin turhaa puhua pupeltaa suurten ikäluokkien lyhyemmästä työurasta!
useimmiten asia on juuri päin vastoin.
Myös opiskelleet rahoittivat, opintorahajärjestelmien puuttuessa, opintonsa kesä- ja sivutöillä.
Pienemmät ja nuoremmat sukupolvet elävät paljon helpommassa tilanteessa tehden paljon lyhyemmän työuran! nythän sie vallan vitsin murjaisit, paraskin asiantuntija muka!" sanoi tuttu iäkäs, tarkkaavaisesti loppuun asti aikaansa seurannut, vanhus nuhdellessaan nuorempia, kun nämä "puhuivat suulla suuremmalla", eivätkä tienneet mitään asioista, joihin tohkeissaan ottivat kantaa. Minä totean lisäksi, että helppo on oikea sana kuvaamaan ratkaisuasi. – Jos tuntee helppo-sanan merkitykset.
1. Väite: Suuret ikäluokat saavat tehdä lyhyemmän työuran ja koko ikänsä valtavan tuen yhteiskunnalta.
Nuorempiin verrattuna aktiivisia työvuosia tulee monille todella paljon enemmän. Osa aloitti työnsä 14-vuotiaina peruskoulun jälkeen, jotkut jopa nuorempana. 65v - 14v = 51 vuotta! tai vaikka ylioppilas opiskelu, välillä töissä ja varhain eläkkeelle 63v - 20v = 43 vuotta! Pieni vähemmistö pystyi opiskelemaan pitempään ja he rahoittivat opintonsa kalliilla lainarahalla. Monessa perheessä puoliso teki töitä ja rahoitti toisen opinnot.
Televisiohaastattelussa jotkut opiskelijat kauhistelivat 20 - 30 vuoden työuran puuduttavuutta. Jos parin korkeakoulututkinnon ja väitöskirjan tekemisen jälkeen joutuisi töihin. Töihin ei kenenkään tarvitse lähteä kouluttamattomana ja ikärajat ovat kohonneet. Peruskouluun 7-vuotiaana, sitä 6 3 tai mahdollisesti 10-luokka 1 vuosi, sen jälkeen perusasteen ammattikoulutus 3 vuotta tai enemmän. Eli vähintään 7 6 3 3 = 19-vuotias. Välillä voi viettää joutoaikaa yhteiskunnan tuella, ellei keksi mitä huvittaisi tehdä. Itsenäiseen asumiseen saa tukea, vaikkei olisi töissä eikä opiskelisi. – Joku ei pääse töihin, mutta jonkinlainen opiskelupaikka järjestyy kaikille.
En tiedä, mitä sellaista yhteiskunnan tukea suuret ikäluokat olisivat saaneet, jota suurempia etuja seuraava sukupolvi ei olisi saanut.
Äitiyspäiväraha 56 tai 72 päivältä; pieni lapsilisä neljä kertaa vuodessa, sillä sai yleensä yhden vaatteen lapselle tai perheelle viikonlopun ruokaostokset; ei oikeutta vähentää itse maksamiaan lastenhoitokuluja verotuksessa; yksinhuoltajan kaksoset saattoivat päästä edullisempaan kunnalliseen päivähoitoon. Ei kunnallista hammaslääkäriä, lyhyemmät vuosilomat; aluksi 6-päiväinen työviikko; ei opintotukia, vaan rahoituksena monilla suuret lainat korkoineen ja osin kesätyö; ei ilmaista koulutusta, oppikoulusta (10 v.) lähtien koulumaksut ja kaikki opintomateriaali, kirjat ja välineet piti ostaa itse. Vuokra-asuntotarjonta oli paljon nykyistä vähäisempää, oli pakko ostaa tai rakentaa oma asunto, jos tulorajat Arava-lainaan ylittyivät (piti olla melko pienet tulot ja useampia lapsia) piti hankkia kovan rahan asunto ja ottaa asuntolaina, jonka sai vain 5 vuodeksi kovalla korolla - inflaatio auttoi maksamisessa jonkin verran, sitä en kiellä, mutta korot olivat kaksinumeroisia lukuja. Kaikki tuet olivat nykyisiin verrattuna vähäisiä, niin että ihmiset hädin tuskin selviytyivät. Ihmiset olivat pääsääntöisesti tottuneet selviytymään omillaan, eikä "ylimääräisiä" sosiaalitukia edes kehdattu hakea, vaikka olisi ollut mahdollisuus. Äärimmäisen harvat joutuivat vastentahtoisesti elämään tukien varassa maksamatta tuloveroja.
Tuloista alettiin periä suurempia veroja ja maksuja, jotta voitiin rahoittaa yhteiskunnan toimintaa ja investoida erilaiseen yhteiskunnan rakentamiseen, palvelujen ja toimintojen kehittämiseen. Rahoitettiin veroilla hyvinvointi-Suomea, ja tehtiin töitä sen eteen, että seuraava sukupolvi pääsisi helpommalla. Rahoitimme osan edellisen ikäluokan eläkkeistä, maksoimme omia tulevia eläkkeitä, työttömyys- ym. tukia. Teimme sen ihan mielellämme, olemmehan tottuneet maksamaan kaikesta ja aina halunneet lapsillemme parasta tai ainakin helpompaa ja parempaa kuin itsellämme oli ollut.
Suuret ikäluokat ovat tuskin kadehtineet nuorempien helpompaa elämää. Osa on lähtenyt vapaaehtoisesti varhemmin eläkkeelle, jonka on ylimääräisellä omalla eläkevakuutuksellaan maksanut, jotta tekisi tilaa nuoremmille, jotka työtä enemmän tarvitsevat. Monia on puoliväkisin savustettu lähtemään muka vapaaehtoisesti tai yksinkertaisesti irtisanottu. Perusteena on käytetty tarjolla olevia erilaisia työttömyyspäiväraha- ja -eläkeputkia. Harva lähtijöistä on ollut innokas ja vapaaehtoinen. Osa on kulunut ruumiillisessa työssä ja "päässyt" hyvällä onnella sairaseläkkeelle. Se ei muuten ole itsestään selvää tai helppoa. Osa ehtii varsin lyhyen ajan saada pikkueriä maksamistaan takaisin eläkkeen muodossa ennen kuolemaansa.
2. Ratkaisu: Eläkkeiden suuruudelle katto, kotisohvalle maksetaan 5 000 eur/kk tai enemmän.
Mistä maksetaan? Kuka maksaa?
Eläkkeen saajalla on ollut suuret tulot, joista hän on maksanut verot, työeläke, sotu- ja muut maksut. Palkansaajan verotus on progressiivinen ja suurista tuloista maksetaan suuret verot. Ei tarvitse laskea euroja tajutakseen kuinka monta kertaa suuremmalla panoksella suuripalkkainen on osallistunut hyvinvointi-Suomen rahoittamiseen kuin 1000 tai 2500 eur/kk palkkaa tai eläkettä ansaitseva.
Markkinataloudessa tuloerot kuuluvat asiaan. Yhteiskunta saa verotuksen kautta enemmän, kun maksetaan korkeita palkkatuloja johtajille kuin jos sama erä jaettaisiin omistajille pääomatuloina. Palkansaaja joutuu yleensä maksamaan veronsa ja yhteiskunnan verotulo on suurempi. Pääomatulojen osalta vero on pienempi ja pelivaraa veron pienentämiseksi enemmän.
Myös eläketulojen verotus on progressiivista ja tuo osan eläkkeestä takaisin yhteiskunnalle. Kieltämättä suurituloisilla on varaa kustantaa omat eläkkeensä ja he pärjäisivät ilman tukia.
Mitä se käytännössä merkitsisi, jos suurituloiselle lankeaisi vain maksajan osa? He kokisivat jäävänsä osattomiksi niistä eduista, joita muille tarjotaan. Asialla on mielestäni suuri psykologinen merkitys. Suurituloinen saattaa esim. kannattaa perheille kohdistettujen tukien korottamista, koska kokee ajavansa myös oman perheensä etuja. On eri asia maksetaanko veroja "heille" vai "meille" ohjautuvien tulonsiirtojen rahoittamiseksi.
Minusta on muutenkin ajattelematonta ja populistista keskustella esim. lapsilisien poistamisesta suurituloisilta. Säästöt toimenpiteestä kuluisivat luultavasti byrokratian pyörittämiseen, ja lisäksi ainakin osa lapsilisien saajista kokisi leimautuvansa.
Nykyisten poliittisten voimasuhteiden aikana, juuri sen kansanosan verotaakka lisääntyisi, joka on tottunut tulemaan omillaan toimeen ja maksamaan nurisematta oman osansa yhteiseen kassaan. Veikkaanpa, että suurituloisten ja suuria pääomatuloja saavien etuja ryhdyttäisiin ajamaan entistä avoimemmin.
Uusia porsaanreikiä ei ole vaikea löytää. Nykyiset lainsäätäjät kansa on vaaleissa valinnut siitä joukosta, joka on perinteisesti ajanut kaikkien muiden kuin vain kohtuullisesti toimeentulevien palkansaajien etuja. Hyväosaisten velvollisuus on perinteisesti ollut niiden auttaminen, jotka eivät ilman tukea ollenkaan pärjäisi. Muut saavat huolehtia itsestään ja rahoittaa omat tarpeensa. Jokainen maksakoon omat hoitonsa ja palvelunsa. Parempien palveluiden tarjoamisen ja valinnan vapauden lisääminen niille, joilla on varaa maksaa siitä, on ehtinyt olla jo moneen kertaan esillä poliittisissa keskusteluissa. Jatkakoot suuret ikäluokat maksamista edelleen, koska eiväthän he ennenkään ole tottuneet mitään ilmaiseksi saamaan. Hyvinvointi-Suomen alasajo voi alkaa. Vai olisiko se jo alkanut?- nuori ja ahkera
Sinullapa on totaalisen väärä käsitys nuorten tilanteesta. Suuret ikäluokat ovat olleet etuoikeutettuja: HEILLE ON RIITTÄNYT HELPOSTI TÖITÄ. Nuoremmille sukupolville töitä ei ole samalla tavalla tarjolla, ja elämme paljon raaemmassa kilpailuyhteiskunnassa.
Oletko muuten itse opiskellut?
Saamastanne tuesta puheen ollen:
Siteeraan: "Tuella tarkoitetaan siis tässä yhteydessä varmoja työpaikkoja jo heti nuoresta iästä lähtien (hyvin vähäisellä taustakoulutuksella), inhimillisen hintaisia asuntoja (ja kesämökkejä) ja yhteiskunnan harjoittamaa vuokrasäännöstelyä.
Täältä löytyy tietoa asuntojen hintakehityksestä, sitä vasten voitte asettautua nuorempien ikäluokkien asemaan. On turha väittää, että nuoremmilla sukupolvilla olisi helppoa. Nuoret joutuvat maksamaan ylihintaiset asunnot pätkätöillä):
http://www.tilastokeskus.fi/til/ashi/2008/04/ashi_2008_ 04_2009-01-30_tie_001.html - nuori ja ahkera
nuori ja ahkera kirjoitti:
Sinullapa on totaalisen väärä käsitys nuorten tilanteesta. Suuret ikäluokat ovat olleet etuoikeutettuja: HEILLE ON RIITTÄNYT HELPOSTI TÖITÄ. Nuoremmille sukupolville töitä ei ole samalla tavalla tarjolla, ja elämme paljon raaemmassa kilpailuyhteiskunnassa.
Oletko muuten itse opiskellut?
Saamastanne tuesta puheen ollen:
Siteeraan: "Tuella tarkoitetaan siis tässä yhteydessä varmoja työpaikkoja jo heti nuoresta iästä lähtien (hyvin vähäisellä taustakoulutuksella), inhimillisen hintaisia asuntoja (ja kesämökkejä) ja yhteiskunnan harjoittamaa vuokrasäännöstelyä.
http://www.tilastokeskus.fi/til/ashi/2008/04/ashi_2008_ 04_2009-01-30_tie_001.htmlhttp://www.tilastokeskus.fi/til/ashi/2008/04/ashi_2008_04_2009-01-30_tie_001.html
- ...,l.
Suurilla ikäluokilla tulee olemaan kaikista lyhyin työura historiassa. Ennen tehtiin koko ikä töitä. Oletkos muuten huomannut sellaisen pikkujutun, eläkeikiä ollaan jo nyt hiljakseen nostamassa.
Työura= elinikä. Aluksi kasvetaan ja opiskellaan, sittten tehdään töitä niinkauan kuin mihinkään enää pystyy. Ai niin, paitsi suuret ikäluokat, nehän makailevat jossain etelän lomakohteessa muutamia kymmeniä vuosia ollessaa "eläkkeellä".
Nykyisin muuten molemmat puoliskot joutuvat opiskelemaan. Ilman ammattitaitoa kun ei edes ole mahdollista saada töitä. Sitäpaitsi sinkkutalouksia on valtavasti. Etenkin pääkaupunkiseudulla. Siinäpä sitten jakelet iloisesti elinkustannuksia ja asut jossain hiivatin kalliissa hellahuoneessa itseksesi.
Tollasta telkkariohjelmaa en ole nähnyt. Mutta jos joku kaihistelee, että joutuu olemaan muutaman kymmenen vuotta töissäkin, mistähän lienee ajattelumallin oppinut. Vissiin ahkerilta ja työtelijäiltä vanhemmiltaan.
Joo opiskelusta. Nopein kahdet maisterin vääntänyt pimatsu selvisi urakasta kymmenessä vuodessa. Keskimäärinhän ylempi korkeakoulututkinto kestää lukion päälle kuusi vuotta. Siis hyvä saavutus. Tohtorin tutkinnon tekeminen sen päälle kestää sitten pitempää. Jostain kauppakorkeasta voi selvitä jollain neljällä- viidellä vuodella. Hah, yksi tuttu matemaatikko ja fyysikko on vääntänyt lisuriaan pian kymmenen vuotta. Sen opiskelua häiritsee rahapula. Pakko tehdä töitäkin, että saa lapsille näkkileipää.
Joutoaikaa tulee kyllä monillekin välillä. Syynä yksinkertaisesti se. että töitä ei aina saa. Vaikkakin olen ahkera porvari, minulla on ansioluettelossa 12 työpaikkaa. Siitä puuttuu lyhyimmät pätkät. Tiesitkös muuten, yhteiskunnan elättinä eläminen ei ole mahdollista kuin rajallisesti. Kun on naimisissa, ja puolisolla on keskitulot. Aleteen tutkimaan tietyn ajan jälkeen puolison tuloja, kun yrittää päivärahaa kysellä. Itse sain viimmeksi viissatasen kuussa joskus kuusvuotta sitten kun olin työttömänä. Sitten pätkät vaan lyhenivät ja lyhenivät. Pois päivärhoilta, eikä soskuun ole mitään asiaa. Oli pakko alkaa yrittäjäksi kun ei enää ollut muita vaihtoehtoja.
Se on totta, että "jonkinlainen" opiskelu paikka kyllä varmaan ajan oloon järjestyy. Ikinä kuullut pääsykokeista?? Sitten kun muuta ei enää saa, ajautuu työkkärin pyörittämään huuhaakouluttautumisbusinekseen. Perus idea on orjatyö. Sitä sanotaan työssäoppimiseksi. Jokin koulutus tai pikkuinen tutkinto. Kaikkeen kuuluu aina harjoittelu. Joskus jossain "täsmäkoulutuksessa" ei muuta opetusta olekkaan. Niin, siis harjoittelemaan vaan. Teet sitten töitä minimaalisella ohjauksella jonkin puoli vuotta. Saat peruspäivärahan, jotain viissataa kuussa, sen päälle ruokarahaa 8 ekee päivä. Mietippä jos pitää pitää autoa ja ajaa päivässä vaikka parisataa kilsaa, että pääsee harjoittelemaan? Sehän tarkoittaa että "tulosi" eivät käytännössä edes riitä "harjoittelussa käymiseen.
Ai niin "työnantaja", siis harjoittelupaikalle koko lysti on ilmaista. Työkkäri maksaa verorahabudjeteillaan pakolliset vakuutuksetkin..
Työkkäri pitäisi lakkauttaa, ihan samoin kuin eläkkeet.
Sen verran noista muista yhteiskunnan tuista. Suuret ikäluokat saivat lapsilisänsä, koulunsa, terveyspalvelunsa jne. Niin saa nykypolvet. Ainoa vik vaan, että siihen ei enää ole varaa. On makseltava valtavat eläkemenot, vanhainkodit, hankittava hoitsuja thaimaasta. Siis suurten ikäluokkien "eläköitymisen" takia. Sääliksi käy tuo nuoriso, ne on aivan kusessa. Itellä menee kai ok. oon koittanut ite saada säästeltyä ja hankittua varallisuutta. Mutta kuten sanottua, joku makaa espanjassa hiekkarannalla kymmeniä vuosia, ja eläke juoksee.
piti munkin ostaa oppikouluun ja lukioon ja kaikkeen senkin jälkeen kaikki matskut jne. Nuoremmpien polvien ei. Kas kun se on rahaa. Ja suuret ikäluokat ei suostuneet niitä maksamaan. Eli yhteiskunta maksaa. Se syö budjettia valtavasi, kuin siis kaikki terveydenhuolto jne. Mistä rahat? Verojahan ei voi nostaa kun suuret ikäluokat keräävät pesämuniaan ja laitteleat kesämökkejä.
Ei ole olemassa "ylimääräisiä" sosiaalitukia. Niitä haetaan vain pakosta. Rutiinia nuorisolle, ei sitä häpeillä, ei ole vaihtoehtoja. Ai niin, paitsi eläkkeet. Miksi jollekin pitää maksaa rahaa siitä että ei tee mitään? Eläkkeet pitäisi lakkautta ja siirtä selkeästi tarveharkintaiseen käyhäinapuun. Nythän köyhäinapu eläkkeitten kohdalla ei ole tarveharkintaista vaan "itse ansaittua" vanhuusturvaa. Suurella osalla ihmisistä on sijoituksia, säästöjä, omaisuuta, siis mersu ok-talo ja kesämökki. Kyllä niillä elelisi melko pikän ajan jossain stadin vuokrakämpässä kaurapuuroa popsien. vaav,, siis se ahneus ja "mulle tässä heti kaikki ja etenkin ilmaiseksi" juttu.
Oletko laskenut, paljonko maksat noita eläkemaksuja, joista työnantaja maksaa kylläkin osan noin teknisesti. Mutta kaikki lasketaan palkan lisäkuluihin. Niin sitä tarkoitan, paljonko olet niitä maksanut, milloin olet suunnitellut kuolevasi? Riittääkö raha siihen? Hahhah.
Toisekseen ei ne rahat ole missään sukanvarsissa. Se on pyörimässä koko ajan. Niillä on pitänyt maksaa vanhempien polvien eläkkeitä. Suurin osa on palanut savuna ilmaan jo nyt, niitä ei ole nostettavissa mistään pankista.
Kaikki "sijoittaminen" eläkerahastoihin jne on totaali fuulaa. Kyseessä on käytännössä pörssi keinottelu. Jotain "itse säästettyjä" rahoja on sijoitettu jonnekin. Se voi tuottaa, tai sitten ei. Nekin voivat haihtua savuna ilmaan kun sattuu sopiva taloudellinen kriisi. Sitäpaitsi niitten tuottoja on koko ajan käytetty vanhempien sukupolvien eläkkeitten maksamiseen. Ei sieltä kuule paljoa ole ulosmitattavissa.
Kun koko ajattelusa on se vika, että ihmiset kuvittelevat jossain olevan sen mystisen sammon, joska vaan tekee rahaa. Ei sellaista kukaan ole keksinyt. Ilmoita heti jos sellaisen keksimäään, minä ostan välittömästi avaruusmatkan itselleni ja muutan kuuhun viidentoista kylpyhuoneen palatsiin.
Ei ihmisen tarvitse juuri koskaan jäädä sairaseläkkeelle. Moni pystyisi tekemään vaikka mitä, vaikka nyt sitten pihalla valvomaan niitä kakaroita. Niin, mutta kivempihan se on sauvakävellä verkkareissa ja käydä eläkepäivillä hakemassa pankkiautomaatilta käteistä, kuin tehdä töitä.
Siis kun se nyt ei näytä menevän jakeluun. Nyky-yhteiskunnassa ei pärjää apukoukoulutuksella, ei sellaisille ole mitää tekemistä, ne eivät selviydy töistään, koska eivät osaa niitä. Sama asia on uudelleen kouluttautumisessa. Jos ei enää pysty töihiinsä, pitää kouluttautua lisää ehkä uudelle alalle, missä pystyy tekemään töitä.
"Yhteiskunta saa verotuksen kautta enemmän, kun maksetaan korkeita palkkatuloja johtajille kuin jos sama erä jaettaisiin omistajille pääomatuloina." Ei muuten sekään pidä paikkaansa.
Jos omistajat saavat pääomatuloja, se kannustaa yrittämään. Johtajat ovat töissä pääomalla. Se ja sama mitä joku enson johtaja saa palkkaa. Voi sitä verottaa, mutta varsin vähän kertyy laarin pohjalle. Pääomatuloilla voidaan nostaaa joku entinen kumisaapasfirma globaaliseksi bisnekseksi, jonka takia laareihin pitää alkaa rakentamaan lisälaitoja. Johtaja on aivan eri asia kuin omistaja.
Eläketulojen, samoin kuin työttömyyskorvausten verotus on demarien kehittelemä naurettavuus. Tosiasiassa eläkkeitä ja tukia voitaisiin laskea tuntuvastikin, jos ne muuttuisivat rehellisesti köyhäinaviksi. Sekin typerää valtio verottaa itse itseään. Tuolla jossain aiheeseen liittyvissä keskusteluissa oli oikein loistavaa sarkasmia:" pitäisi saada niin, että valtio maksaisi verot". :))))))
Lapsilisien poistaminen suurituloisilta on ihan hyvä ajatus. Suurituloiset pärjäävät ihan hyvin ilmankin. Jollain kymppitonnin nettokuukausipalkoilla on aivan se ja sama, montako saturaista saa rahaa sänkykamirihommistaan kuussa. Se raha olisi säästöä, tai se voitaisiin siirtää pienituloisten lapsilisiin, siis niille, joilla olisi sille rhalle tarvettakin. Tämäkin edesauttaisi sitä paljon puhuttua työssä jaksamista, kannustaisi lisäämään vähenevää syntyvyyttämme, pienellä aikajanalla duunareitakin olisi enemmän, pajat saisivat lisää nuorta AMMATTITAITOISTA työvoimaa, ihmisilä olisi hyvä mieli ja maailma pelastuisi.
Ai niin demokratia, kaikille kaikkea, mutta käytännössä juuri kenellekkää yhtään mitään.
Poliittisista suhdanteista. Nyt on hyvät poliittiset suhdanteet. Oikeisto tuli taas kerran slvittelemään vasemmiston aikaan saamia sotkuja. Sama tapahtui viimmeksi 90- luvulla kun maa oli ajautumassa konkurssiin. Nyt nimenomaan kannustetaan tulemaan omillaan toimeen ja huolehtimaan itse itsestään. MUTTA nyt myös koitetaan pitää reaalisestikin huolta vähäväkisistä. Eläkeuudistus on hyvä esimerkki. Koitetaan pitää huolta, että eläkkeet yleensä saadaan maksettua. Iän nostaminen oli vasta alkua. Pian niitä on pakko alentaa ja laittaa tarveharkintaisiksi.
Että saataisiin jotain turvaa niille, jotka eivät pärjää omillaan.
Tosta pitkästä viimeisestä kappaleesta en saanut oikein selko, mitä oikein yritit kertoa.
Tavallaan jäi mielikuva, että noin periaatteessa ymmärrät, että kaikki eivät todellakaan tarvitse tukia. Ja näin se nimenomaan on.
"hyvinvointi-Suomi oli pelkästään demarien retoriikkaa, vaalimantraa täydellistä utopiaa, mikkä hämättiin kansaa. Ihan peruslähtökohta: On maamme köyhä, siksi jää, mitä jäljelle jää, jää jää. Toi oli Alivaltiosihteeri- orkesterin aivan loistava lausunto. Tosiasia kun on, meillä on pitkä talvi, pitää lämmittää, pitkät välimatkat, kuluu energiaa siihenkin, lyhyt satokausi, pottuja sa yhden sadon vuodessa, ei omia luonnonrikkauksia oikein mitään, ei omia fossiilisia energialähteitä kuin metsät, vesi ja turvesuot jne.
Kun ongelmissa nuo ovat nuo paremmilla seuduilla asuvat kansatkin. Milloin olet kuullut jollakin Afrikan maalla menevän lujaa????
Nojoo.
Olen käyttänyt kaikkinensa tähän vaahtoamiseeni runsasti aikaa. On ollut aikaa ja aihe todellakin kiinnostaa. Aikaa on siksi, että olen "sairiksella". Ehkä tässä pari viikkoa. Yrittäjän on pärjättävä omillaan. On toki sairausvakuutuskin jonkinlainen. Mutta kun vakuuttaminen on vain businesta, pikkaiset saikut eivät oikein ole kannatettavia hyödynnettäviä noin vakuutusmaksuja ajatellen. Se ja sama mitä tekee pari viikkoa, vähän on sivussa pääomia tällaisia tilanteita varten ja sen verran ruokaa kaapissa, että aina pari viikkoa pärjää.
Ja aihe kiinnostaa siksi, että aika harva tuntuu oikein ymmärtävän mistä on kyse näissä eläkeasioissa.
Voihan sitä tehdä, tai koittaa tehdä kansanvalistusta näin vapaa-aikoinaan :)))))))
Toisekseen, kirjoittaminen itsessään on kivaa. Kun saan ne legendaariset ja surkuhupaisat muistelmani myyntiin, osta. Mä voin sillä tulolla ehkä ite ostaa tuubin mätitahnaa.
=DW=
- mivon saes
Mistähän tähän juttuun on haettu nämä faktat. Miten suuret ikäluokat muka saa tehdä lyhyemmän työuran, kuin ns. pätkätyö sukupolvi.
Kyllä aikoinaan aloitettiin työt heti kun kynnelle kykeni ja enemminkin. Ei siinä kyselty osaako tai haluttaako työnteko. Koulutus oli hyvin pieni osa elämän alkua. Nykyisin käydään koulua jo järkiään yli kaksikymppiseksi. Meillä yli viisikymmpisillä on jo nyt takana 30 vuotta työtä, niin miten työura voi jäädä lyhyeksi.
Eläkettä ei kyllä ole kertynyt kuin sieltä 23 vuotiaasta lähtien, ja nyt kun vielä nipistetään täältä loppupäästä parivuotta, niin onko sekään oikein. Tokihan meidän sukupolvella on jo ollut mahdolliis kouluttautua, ja jatkaa aikuisenakin kouluttautumista. Mutta ei tavallinen duunari ole tottunut koulussa istumaan, vaan tekemään töitä. Sen tähden moni ei työelämässä enää jaksakkaan kun koulutus vaatimukset menevät ihan älyttömyyksiin. Ei saa tehdä mitään, ellei ole jonkinlaista paperia siihen nimenomaiseen hommaan.
Kyllä se kovin kilpailu ja paine on varmasti niillä vanhenevilla työntekijöillä, eikä näillä nuorilla jotka ovat jo alusta pitäen oppineet istumaan koulunpenkeillä. Kyllä yhteiskunta joutuu enemmän nykyisin sitä tukea koulutukseen ja muuhunkin antamaan kuin vanhemmalle sukupolvelle joutui antamaan. Meiltä on joka markasta otettu eläkemaksut päältä pois, se on sitten päättäjien asia minne ovat ne tuhlanneet. Saavat omista palkoistaan ja eläkkeistään tinkiä, eikä muiden eläkeiästä.
Eläkekatto olisi ehdoton vaatimus nykyisin, ei kukaan eläkkeellä oleva tarvitse yli suuria eläkkeitä. Jos hyvä tuloiset haluavat paremman eläkkeen, niin säästäisivät aikanaan itse kun on siihen edellytykset. Ei pienipalkkaiset eläkesäästöihin voi ryhtyä, hyvä kun riittää muutenkaan elämiseen. Mielestäni eläkeikä tulisi kaikilla olla sama, ja jos muuten ei kykene niin pitkään työssä olemaan. Niin se raha olisi muulla nimellä kuin eläke. Mikään ammattiala ei tarvitse omaa eläkeikää, eikä varsinkaan eduskunnassa työkentelevät. Jos ei työ jatku sinne esim. 62 vuoteen, niin palkka tulisi samalla tavoin kuin eläkeputkessa olijoille.- haloo haloo
eipä nuorillekaan ole kertynyt eläkettä kuin 23-vuotiaasta lähtien! Nuorten harteilla on suurten ikäluokkien eläkemaksut. Nuorilla ne ovat olleet ja tulevat olemaan paljon suuremmat kuin tuolla sukupolvella.
- mivon saes
haloo haloo kirjoitti:
eipä nuorillekaan ole kertynyt eläkettä kuin 23-vuotiaasta lähtien! Nuorten harteilla on suurten ikäluokkien eläkemaksut. Nuorilla ne ovat olleet ja tulevat olemaan paljon suuremmat kuin tuolla sukupolvella.
Eikös se jotenkin muuttunut, että nykyisin tulee eläke kaikesta työstä. Jotenkin tuo nuorista hätäileminen ihmetyttää nyt, kun meidän eläke maksut on laittettu herrojen toimesta menemään sen sileän tien. Aikanaan niitä eläkemaksuja on suurelta ikäryhmältä tullut sitä vastoin enemmän, joten ei ne voi olla hukkaan heitettyä rahaa. Myös tuo varallisuus jonka nuoret perivät on ihan toista luokkaa, kuin meidän perimä. Asunto ja mökki omaisuutta tulee nuorisolle ihan erilailla nykyisin kuin silloin ennen.
- 77///77-.--
mivon saes kirjoitti:
Eikös se jotenkin muuttunut, että nykyisin tulee eläke kaikesta työstä. Jotenkin tuo nuorista hätäileminen ihmetyttää nyt, kun meidän eläke maksut on laittettu herrojen toimesta menemään sen sileän tien. Aikanaan niitä eläkemaksuja on suurelta ikäryhmältä tullut sitä vastoin enemmän, joten ei ne voi olla hukkaan heitettyä rahaa. Myös tuo varallisuus jonka nuoret perivät on ihan toista luokkaa, kuin meidän perimä. Asunto ja mökki omaisuutta tulee nuorisolle ihan erilailla nykyisin kuin silloin ennen.
Tuo perimisjuttu nimittäin.
Jotkut jää lomaileen sillä varjolla, että jättävät penikoille osakkeen. Penikat voivatkin sitten elätellä heitä kymmeniä vuosia perintöä odotellessaan. Ja se tapa, miten ne omaisuudet on hankittu on ollut oikein siisti ja rehellinen keino vaurastua.
Väkisellä tulee mieleen paperimiehet. Kävivät jonkin ammattikoulun, ostelivat autoja, rakentelivat talojaan. Niinhän suvussa oli ollut tapana tehdä vuosikymmeniä.
Ja sitten pillitetään jokapaikassa, kun tehdas oli pakko lopettaa kannattamattomana ja paperimiesten omaisuudesta hävisi puolet taivaan tuuliin, kun joka toinen mökki kyliltä tuli samaan aikaan myyntiin.
Sinällään paperiteollisuus, samatenkin kuin vaikkapa terästeollisuus ovat olleet maan historian kannalta välttämättömiä.
Mutta kun niille ei niin ole tarvetta enää. Sinne jäi paperimies velkaisen mersunsa ja omakotitalonsa kanssa itkemään kohtaloaan. Kumma kun ei tullut mieleen tehdä asian eteen muuta kuin itkeä. No, samapa se. Jospa joku niistä oppii vaikka koodaamaan symbiamia tai jotain, niissä hommissa on töitä. Paperimiesten duunipaikat vähän harvassa nykyään.
Mielenkiintoista logiikkaa, pakko myöntää.
Ja tämä ketju on todella mielenkiintoinen vaellus suomalaiseen duunariajatteluun.
=DW= - ..--,ljj--
77///77-.-- kirjoitti:
Tuo perimisjuttu nimittäin.
Jotkut jää lomaileen sillä varjolla, että jättävät penikoille osakkeen. Penikat voivatkin sitten elätellä heitä kymmeniä vuosia perintöä odotellessaan. Ja se tapa, miten ne omaisuudet on hankittu on ollut oikein siisti ja rehellinen keino vaurastua.
Väkisellä tulee mieleen paperimiehet. Kävivät jonkin ammattikoulun, ostelivat autoja, rakentelivat talojaan. Niinhän suvussa oli ollut tapana tehdä vuosikymmeniä.
Ja sitten pillitetään jokapaikassa, kun tehdas oli pakko lopettaa kannattamattomana ja paperimiesten omaisuudesta hävisi puolet taivaan tuuliin, kun joka toinen mökki kyliltä tuli samaan aikaan myyntiin.
Sinällään paperiteollisuus, samatenkin kuin vaikkapa terästeollisuus ovat olleet maan historian kannalta välttämättömiä.
Mutta kun niille ei niin ole tarvetta enää. Sinne jäi paperimies velkaisen mersunsa ja omakotitalonsa kanssa itkemään kohtaloaan. Kumma kun ei tullut mieleen tehdä asian eteen muuta kuin itkeä. No, samapa se. Jospa joku niistä oppii vaikka koodaamaan symbiamia tai jotain, niissä hommissa on töitä. Paperimiesten duunipaikat vähän harvassa nykyään.
Mielenkiintoista logiikkaa, pakko myöntää.
Ja tämä ketju on todella mielenkiintoinen vaellus suomalaiseen duunariajatteluun.
=DW=Niin siis työeläkekertymä alkaa todellakin kerttymään vasta yli kakskymppisenä. Noit, jotka tekee opiskelun ohella jotain hampurilaisia ei hyödy noin eläkkeitä ajatellen siitä muuta kuin palkkansa.
Eikös tuo ole ikäänkuin lapsityövoiman hyväksikäyttöä???
=DW= - mivon saes
..--,ljj-- kirjoitti:
Niin siis työeläkekertymä alkaa todellakin kerttymään vasta yli kakskymppisenä. Noit, jotka tekee opiskelun ohella jotain hampurilaisia ei hyödy noin eläkkeitä ajatellen siitä muuta kuin palkkansa.
Eikös tuo ole ikäänkuin lapsityövoiman hyväksikäyttöä???
=DW=Ja tullut siihen johtopäätökseen, että olet tosiaan joku pesunkestävä porvari, tai jokin muu yrittäjä joka on sen duunarin selkänahasta varallisuutensa ansainnut. Ellei duunareita olisi, kyllä raharikkailla olisi melko ankeat oltavat. Sinä ikään kuin ajattet, että kaikkien olisi oltava itsenäisiä yrittäjiä, ja toisia vain palveltaisiin aina tarpeen tullen. Kellä sattuisi olemaan eniten luonnonvaroja käytössä, niin se eläisi leveimmin ja määräisi elämän muodon.
Duunari ei tosiaan voi työllään rikastua, jos meinaa vähänkään elää ihmisiksi. Kyllä siinä tarvitaan lopussa juuri näitä eläke järjestelmiä. Kattohan niissä olisi ehdoton edellytys, ettei raharikkaat enää niistä rahoista pääsi hyötymään, ja lapsilleen perinnöksi jättäisi sitä rikasta elämäänsä.
Kyllä se pitää kuitenkin yrittäjiekin sopeutua yhteisiin pelisääntöihin, joista on neuvoteltu aina suhteellisen sopuisasti. Mikäli ne neuvottelut eivät johda tulokseen, seuraukset on kaikkea muuta kuin leppoisat. Saahan keskusteluissa omia näkemyksiään tuoda julki, mutta mikään tuputtaminen ja yhden putken läpi katsominen ei kyllä anna kovin mairittelevaa kuvaa keskustelijasta.
Mehän aikoinaan tehtiin sitä lapsityövoimaa pienenikämme, eikä siitä mitään eläkettä kertynyt. Tyhjästä oli lähdettävä, eikä perinnöstä tietoakaan. Äläkä ajattele että olisit ryhtynyt yrittäjäksi, sillä tosiaan ei kaikki voi olla yrittäjiä. Jonkun ne on tehtävä ne duunarin työtkin, vaikka joskus tuntuu siltä että yrittäjiä pidetään ainoina oikeina kansalaisina. - =...___--...OOl
mivon saes kirjoitti:
Ja tullut siihen johtopäätökseen, että olet tosiaan joku pesunkestävä porvari, tai jokin muu yrittäjä joka on sen duunarin selkänahasta varallisuutensa ansainnut. Ellei duunareita olisi, kyllä raharikkailla olisi melko ankeat oltavat. Sinä ikään kuin ajattet, että kaikkien olisi oltava itsenäisiä yrittäjiä, ja toisia vain palveltaisiin aina tarpeen tullen. Kellä sattuisi olemaan eniten luonnonvaroja käytössä, niin se eläisi leveimmin ja määräisi elämän muodon.
Duunari ei tosiaan voi työllään rikastua, jos meinaa vähänkään elää ihmisiksi. Kyllä siinä tarvitaan lopussa juuri näitä eläke järjestelmiä. Kattohan niissä olisi ehdoton edellytys, ettei raharikkaat enää niistä rahoista pääsi hyötymään, ja lapsilleen perinnöksi jättäisi sitä rikasta elämäänsä.
Kyllä se pitää kuitenkin yrittäjiekin sopeutua yhteisiin pelisääntöihin, joista on neuvoteltu aina suhteellisen sopuisasti. Mikäli ne neuvottelut eivät johda tulokseen, seuraukset on kaikkea muuta kuin leppoisat. Saahan keskusteluissa omia näkemyksiään tuoda julki, mutta mikään tuputtaminen ja yhden putken läpi katsominen ei kyllä anna kovin mairittelevaa kuvaa keskustelijasta.
Mehän aikoinaan tehtiin sitä lapsityövoimaa pienenikämme, eikä siitä mitään eläkettä kertynyt. Tyhjästä oli lähdettävä, eikä perinnöstä tietoakaan. Äläkä ajattele että olisit ryhtynyt yrittäjäksi, sillä tosiaan ei kaikki voi olla yrittäjiä. Jonkun ne on tehtävä ne duunarin työtkin, vaikka joskus tuntuu siltä että yrittäjiä pidetään ainoina oikeina kansalaisina.Nyt kirjoitit tunteitten pohjalta, et faktoja ajatellen.
Joo, olen porvari. Ikinä ei ole ollut ketään töissä, ei edes orjatöissä, ne on mielestäni alentavia. Jos eiole varaa maksaa palkkaa duunarille, sitä ei siis voi "palkata".
Sekoitat pahasti suuryritykset pienyrittäjiin. Pienet tekee duunejaan, yrittäjän statuksella tosin, mutt myös omalla vastuullaan. Jos ei saa myytyä töitä, eipä tule palkkaakaan.
Näitä juttuja lueskellessani, olen enemmän ja enemmän vakuuttunut, että pitää soittaa persun puoluetoimistoon ja koittaa myydä hommia niille. Ei se ole mun lemppari puolue, pikkasen liikaa oikealla, mutta ajatusmaailmassa ei ole järisyttäviä erimielisyyksiä yhteiskunnallisista asioista. Demareitten kanssa ollaan törmäyskurssilla. Siihen asti qainakin, kunnes joku osrami siitä puolueesta keksii sammon.
Epätodennäköinen vaihtoehto tuo viimeinen.
Olin vähän hämillänikin kun aloin seurailemaan ihmisten mielipiteitä eläkeiän nostamisesta. Onhan tuo ollut tiedossa jo parikymmentä vuotta, että pommi laukeaa pian. Ja nyt on laukeamassa. Eläkepommi, ihan muutaman vuoden sisään.
Lue kuule enemmän ja luule vähemmän. Tärkeintä olisi miettiminen, senkin vuoksi kannattaa lukea, on tietoa, minkä pohjalta muodostaa mielipiteitä.
Toisten mukana mantrojen hokeminen on uskontoa. Tai kuten tässä asiassa osoitus kuinka ihmisiä sumutetaan.
Keskustelu po. aiheesta on erittäin tärkeää. Tullut tuntumaksi, että ihmiset eivät edes ole miettineet asioita. Nyt alkaa oleen pakko alkaa ajattelemaan. Myös ns. suurten ikäluokkien. Vähän turha märistä siinä vaiheessa kun sauna on palanut kivijalkaan asti. Palo olisi pitänyt sammuttaa, jos sitä ei ole tajunnut estää.
Ja kommentit voi tällä kertaa lähettää demarien puoluetoimistoon.
=DW= - mivon saes
=...___--...OOl kirjoitti:
Nyt kirjoitit tunteitten pohjalta, et faktoja ajatellen.
Joo, olen porvari. Ikinä ei ole ollut ketään töissä, ei edes orjatöissä, ne on mielestäni alentavia. Jos eiole varaa maksaa palkkaa duunarille, sitä ei siis voi "palkata".
Sekoitat pahasti suuryritykset pienyrittäjiin. Pienet tekee duunejaan, yrittäjän statuksella tosin, mutt myös omalla vastuullaan. Jos ei saa myytyä töitä, eipä tule palkkaakaan.
Näitä juttuja lueskellessani, olen enemmän ja enemmän vakuuttunut, että pitää soittaa persun puoluetoimistoon ja koittaa myydä hommia niille. Ei se ole mun lemppari puolue, pikkasen liikaa oikealla, mutta ajatusmaailmassa ei ole järisyttäviä erimielisyyksiä yhteiskunnallisista asioista. Demareitten kanssa ollaan törmäyskurssilla. Siihen asti qainakin, kunnes joku osrami siitä puolueesta keksii sammon.
Olin vähän hämillänikin kun aloin seurailemaan ihmisten mielipiteitä eläkeiän nostamisesta. Onhan tuo ollut tiedossa jo parikymmentä vuotta, että pommi laukeaa pian. Ja nyt on laukeamassa. Eläkepommi, ihan muutaman vuoden sisään.
Lue kuule enemmän ja luule vähemmän. Tärkeintä olisi miettiminen, senkin vuoksi kannattaa lukea, on tietoa, minkä pohjalta muodostaa mielipiteitä.
Toisten mukana mantrojen hokeminen on uskontoa. Tai kuten tässä asiassa osoitus kuinka ihmisiä sumutetaan.
Keskustelu po. aiheesta on erittäin tärkeää. Tullut tuntumaksi, että ihmiset eivät edes ole miettineet asioita. Nyt alkaa oleen pakko alkaa ajattelemaan. Myös ns. suurten ikäluokkien. Vähän turha märistä siinä vaiheessa kun sauna on palanut kivijalkaan asti. Palo olisi pitänyt sammuttaa, jos sitä ei ole tajunnut estää.
=DW=ajatuksen hiventäkään. Minua aina on ihmetyttänyt, että jos duunari tingittyään muusta elämästään, saa säästettyä vaikka omakotitalon ja kesämökin. Niin siitä tulee jokin pieni porvari ajatusmaailmaltaan. Sehän naurettavaa toimintaa tuollainen.
Usko nyt huviksesi, että yritysten tärkein voimavara on se duunari. Jos jollakin yrityksellä on melkein lahjaksi saatua raaka-ainetta, niin siihenkin se tarvitsee sen duunarin jonka avulla saa tehtyä raaka-aineestaan mannonaa.
Yrittäjä joka itse tekee työn ja tai palvelun toiselle, on oikea yrittäjä. Ei nämä jotka halvalla työvoimalla keinottelemalla sitä voittoa hamuaa. Nehän pyörittävät tuotantoansa pelkällä verorahalla, ei ne maksa yhteiskunnalle veroa. Ne maksaa vain veroa siitä työvoimasta ja sen käytöstä. Elikä kaikki kustannukset, jopa ne herra volvot jne. ovat verorahoilla loppujen lopuksi hankittuja. Vähennyksillä kaiken saa näyttämään hyvältä, ja nolla tuloksen syntymään.
Saat itse lähettää vastauksesi vaikka peehen, jos et ala ajattemaan omilla aivoillasi, vaan sillä laihahkolla pussillasi. - €€€€.......
mivon saes kirjoitti:
ajatuksen hiventäkään. Minua aina on ihmetyttänyt, että jos duunari tingittyään muusta elämästään, saa säästettyä vaikka omakotitalon ja kesämökin. Niin siitä tulee jokin pieni porvari ajatusmaailmaltaan. Sehän naurettavaa toimintaa tuollainen.
Usko nyt huviksesi, että yritysten tärkein voimavara on se duunari. Jos jollakin yrityksellä on melkein lahjaksi saatua raaka-ainetta, niin siihenkin se tarvitsee sen duunarin jonka avulla saa tehtyä raaka-aineestaan mannonaa.
Yrittäjä joka itse tekee työn ja tai palvelun toiselle, on oikea yrittäjä. Ei nämä jotka halvalla työvoimalla keinottelemalla sitä voittoa hamuaa. Nehän pyörittävät tuotantoansa pelkällä verorahalla, ei ne maksa yhteiskunnalle veroa. Ne maksaa vain veroa siitä työvoimasta ja sen käytöstä. Elikä kaikki kustannukset, jopa ne herra volvot jne. ovat verorahoilla loppujen lopuksi hankittuja. Vähennyksillä kaiken saa näyttämään hyvältä, ja nolla tuloksen syntymään.
Saat itse lähettää vastauksesi vaikka peehen, jos et ala ajattemaan omilla aivoillasi, vaan sillä laihahkolla pussillasi.Yrityksen voimavara on kannattavuus, Jos homma toimii ja tuottaa, se ja sama onko kuka duunarina vai eikö ole duunareita.
Siitä olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi, että orjatyöt pitäisi lailla kieltää. Jos ei ole varaa palkkaan, ei ole varaa palkata työntekijääkään.
Vaikkakin tämä jo irtosi aloituksesta. Tahtoo olla nykyään niin, että hyvin monen on oikeasti pakko ruveta jonkinlaisiksi yrittäjiksi. Duunarihommat on out. Ei ole muita mahdollisuuksia.
Tarkkoja lukuja en nyt tiedä. Mutta hesassa järjestettiin pitkästä aika tammikuussa yhteiskunnan maksamia yrittäjäkursseja. Markkinointi-instituutti hoiti sen. Kolme kurssia, jokaiselle kymmenittäin tulijoita. Tälle kuulle sama homma, kolme kurssia.
Seurailin asiaa näin sivusta, nuoret yritykset ovat työnantajiani. Eli asikkaitani.
Tämä elämä on ollut jo vuosia sellaista, että itse pitää asiansa hoitaa. Ei niitä valtiolta saa avustuksena.
Tuo nuoriso tietää sen parhaiten, päivät opiskelemassa ja illat myymässä nakkeja, että saa maksetttua opiskelunsa ja on nimellisesti pätevä myymään sitten niitä samoja nakkeja. Siis jos saa töitä jostain.
Ei duunarin ole tarkoituskaan rikastua mitään omakotitaloja tai kesämökkejä. Sen tarkoitus on tehdä töitä, että jollain muulla olisi varaa sellaiseen.
Jos nyt jostain ihmeestä syystä tulisi tilanne, että pitäisi joku palkata. Maksaisin ihan varmasti sellaista palkkaa, millä saisin itselleni parhan tuoton. Siis vaikkapa pystyisin ostamaan optimistijollan. Mua ei kiinnostaisi pätkääkään, missä duunari asuisijne. Jos duunarilla on varaa rakentaa omakotitalo, ja itse joudun asumaan rivarissa. Niin, silloin ensimmäisenä tulee mieleen, maksan kaiketi liian isoa palkkaa.
Osaat kyllä kirjoittaa ja sen ohessa lukeakin. Luetun ymmärtämisessä tuntuisi olevan parantamisen varaa????
Ja vastaukset voi sitten lähettää lähimpään mielenterveystoimistoon :))))))))
=DW= - mivon saes
€€€€....... kirjoitti:
Yrityksen voimavara on kannattavuus, Jos homma toimii ja tuottaa, se ja sama onko kuka duunarina vai eikö ole duunareita.
Siitä olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi, että orjatyöt pitäisi lailla kieltää. Jos ei ole varaa palkkaan, ei ole varaa palkata työntekijääkään.
Vaikkakin tämä jo irtosi aloituksesta. Tahtoo olla nykyään niin, että hyvin monen on oikeasti pakko ruveta jonkinlaisiksi yrittäjiksi. Duunarihommat on out. Ei ole muita mahdollisuuksia.
Tarkkoja lukuja en nyt tiedä. Mutta hesassa järjestettiin pitkästä aika tammikuussa yhteiskunnan maksamia yrittäjäkursseja. Markkinointi-instituutti hoiti sen. Kolme kurssia, jokaiselle kymmenittäin tulijoita. Tälle kuulle sama homma, kolme kurssia.
Seurailin asiaa näin sivusta, nuoret yritykset ovat työnantajiani. Eli asikkaitani.
Tämä elämä on ollut jo vuosia sellaista, että itse pitää asiansa hoitaa. Ei niitä valtiolta saa avustuksena.
Tuo nuoriso tietää sen parhaiten, päivät opiskelemassa ja illat myymässä nakkeja, että saa maksetttua opiskelunsa ja on nimellisesti pätevä myymään sitten niitä samoja nakkeja. Siis jos saa töitä jostain.
Ei duunarin ole tarkoituskaan rikastua mitään omakotitaloja tai kesämökkejä. Sen tarkoitus on tehdä töitä, että jollain muulla olisi varaa sellaiseen.
Jos nyt jostain ihmeestä syystä tulisi tilanne, että pitäisi joku palkata. Maksaisin ihan varmasti sellaista palkkaa, millä saisin itselleni parhan tuoton. Siis vaikkapa pystyisin ostamaan optimistijollan. Mua ei kiinnostaisi pätkääkään, missä duunari asuisijne. Jos duunarilla on varaa rakentaa omakotitalo, ja itse joudun asumaan rivarissa. Niin, silloin ensimmäisenä tulee mieleen, maksan kaiketi liian isoa palkkaa.
Osaat kyllä kirjoittaa ja sen ohessa lukeakin. Luetun ymmärtämisessä tuntuisi olevan parantamisen varaa????
Ja vastaukset voi sitten lähettää lähimpään mielenterveystoimistoon :))))))))
=DW=Sinä olet aivan hakoteillä tuossa, ettei duunari saisi omistaa ja säästää sen talon ja jopa mökin. Kyllä ihmisarvo tulee sivistysvaltiossa juuri näistä asioista. Ajateleppa asioita tuolla halpatyövoima maissa, siellä tulee ongelmia melko piankin siitä ettei niillä duunareilla ole mahdollisuuksia elämiseen. Täältä muualta tulee sinne kuitenkin yrityksiä, jotka tajuaa sen ja antavat hieman suurempaa palkkaa. Joten hyvin pian on tilanne siellä kaaosmainen, kun huomataan että eriarvoisuutta on elintasoissa.
Yrityksen kannattavuus on täysin verrannollinen duunareiden hyvinvointiin, se on nähty aina. Nyt kun ulkoa tulee halpaa työvoimaa, niin niiden palkoilla ja eduilla voi vähän aikaa yrityskin kikkailla, muttei se elintaso ole sen halvempaa täällä niille ulkoa tulleille, kuin meille muillekkkaan. Joten täällä ei työehdoilla voi kikkailla, sillä elin olosuhteet on yhtä vaativat duunareilla kuin sillä yrittäjälläkin.
Tuosta enenevästä yrittäjäksi rupeamisesta tulee aikaa myöden ongelma. Toisilleen palveluja tarjoavia yrittäjiä on pian kohta niin paljon, että maksu välineeksi käy oravan nahat. Tuottavasta työstä sitä elintasoa saadaan, niin duunarit kuin yrityksetkin, ja yhteispelillä eikä kumpaakaan riistämällä.
Täällä olikin vasta äskettäin se juttu puheissa, että börssiyhtiöillä ei ole sitä joustavuutta mikä näillä perheyrityksillä on näin taantuman aikaan. Ja se tekee börssiyhtiöistä juuri kuntien kannalta huonoja yhtiöitä, sillä ne joutuvat aina helposti saneeraus linjalle, ja se vaikeuttaa muuta kunnan toimintaa.
Ja jos duunarisi näyttäisi pärjäävän hyvin, se ei kerro suuresta palkasta. Vaan se kertoo duunarin pätevyydestä, ja säästäväisestä asioiden hoidosta. Sellainen duunari on ihanteellinen ja pysyväinen duunari työpaikallasi. Jos hän olisi aina ruinaamassa kottia ennen tilipäivää, niin epäilisin kyllä hänen kykeneväisyyttä hoitaa työtänsäkkään kunnolla. - ..===,..---
mivon saes kirjoitti:
Sinä olet aivan hakoteillä tuossa, ettei duunari saisi omistaa ja säästää sen talon ja jopa mökin. Kyllä ihmisarvo tulee sivistysvaltiossa juuri näistä asioista. Ajateleppa asioita tuolla halpatyövoima maissa, siellä tulee ongelmia melko piankin siitä ettei niillä duunareilla ole mahdollisuuksia elämiseen. Täältä muualta tulee sinne kuitenkin yrityksiä, jotka tajuaa sen ja antavat hieman suurempaa palkkaa. Joten hyvin pian on tilanne siellä kaaosmainen, kun huomataan että eriarvoisuutta on elintasoissa.
Yrityksen kannattavuus on täysin verrannollinen duunareiden hyvinvointiin, se on nähty aina. Nyt kun ulkoa tulee halpaa työvoimaa, niin niiden palkoilla ja eduilla voi vähän aikaa yrityskin kikkailla, muttei se elintaso ole sen halvempaa täällä niille ulkoa tulleille, kuin meille muillekkkaan. Joten täällä ei työehdoilla voi kikkailla, sillä elin olosuhteet on yhtä vaativat duunareilla kuin sillä yrittäjälläkin.
Tuosta enenevästä yrittäjäksi rupeamisesta tulee aikaa myöden ongelma. Toisilleen palveluja tarjoavia yrittäjiä on pian kohta niin paljon, että maksu välineeksi käy oravan nahat. Tuottavasta työstä sitä elintasoa saadaan, niin duunarit kuin yrityksetkin, ja yhteispelillä eikä kumpaakaan riistämällä.
Täällä olikin vasta äskettäin se juttu puheissa, että börssiyhtiöillä ei ole sitä joustavuutta mikä näillä perheyrityksillä on näin taantuman aikaan. Ja se tekee börssiyhtiöistä juuri kuntien kannalta huonoja yhtiöitä, sillä ne joutuvat aina helposti saneeraus linjalle, ja se vaikeuttaa muuta kunnan toimintaa.
Ja jos duunarisi näyttäisi pärjäävän hyvin, se ei kerro suuresta palkasta. Vaan se kertoo duunarin pätevyydestä, ja säästäväisestä asioiden hoidosta. Sellainen duunari on ihanteellinen ja pysyväinen duunari työpaikallasi. Jos hän olisi aina ruinaamassa kottia ennen tilipäivää, niin epäilisin kyllä hänen kykeneväisyyttä hoitaa työtänsäkkään kunnolla.Muurahaisyhteikunta. On kuningatar, duunarit, lentomuurahaiset kuhnurit...
Näin se luonnolaki menee, ei demarien utopian mukaan.
Varallisuuden uusjako jo meneillään. ootteleppa kun naapurin hulivilipoika perii isänsä.
Muutama vuosi ja sitten siinä kämpässä asuu joku yritteliäs ja työteliäs ihminen :))))
Duunarin ammattitaito on tässä muuten asia, mistä ei paljoakaan ole puhuttu. Monikohan suurten ikäluokkien tyyppi pystyy osaamisensa puolesta edes töitä tekemään.
Olisiko se syy . Siis PELKO, että kaikki vaan haluavat eläkkeelle????
Toi kommariproge ei minuun vaikuta, puhu faktoista, älä pravdasta.
=DW= - tutkija 2
=...___--...OOl kirjoitti:
Nyt kirjoitit tunteitten pohjalta, et faktoja ajatellen.
=DW=On näköjään sekä täällä että mediakirjoittelussa unohtunut että ihmiset työeläkejärjestelmän mukaan
yhdessä työnantajan kanssa maksavat eläkemaksunsa.
Enemmänkin ongelma tulee olemaan huoltosuhde. Enemmän eläkeläisiä merkitsee tietysti palveluiden tarpeen lisääntymistä ja tähän tarvitaan lisää verotuloja samaan aikaan kun työikäisiä on vähemmän.
- henrii
ja työvoimapulaan.
Eläkeikä 68 vuotta
Eläkettä alettaisiin maksaa kuitnkin 63 vuotiaana.
Työnantajat päätäisivät ketä tarvitaan.
Muut olisiva varalla, tuotantopiikkien varalta, ja saisivat vain eläkettä
Ylisuuret eläkkeet leikattaisiin verotuksen avulla.
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1071173
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt621133Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa146856Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv64853- 68757
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel107649Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto93607- 54588
- 78571
- 39528