MISTÄ HARHAINEN kolminaisuusoppi tuli?
Sillä; JUMALA ON YKSI:
”koskapa JUMALA on YKSI, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.”
”Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta JUMALA on YKSI.”
”Sinä uskot, että JUMALA on YKSI. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.” (Roomalaiskirje: 3:30; Galatalaiskirje: 3:20; Jaakobin kirje: 2:19)
”Sillä YKSI on JUMALA ,
yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,” (1.Tim.2:5)
"Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."1.Kor.15:28
Raamatun mukaan siis: Jumala on YKSI - HENKI! .. ja Hänellä on Poika! (Ks.Joh.3:16)
*
MUTTA; Mistä tuo ”kolminaisuusoppi” tuli ja miten se ymmärrettiin/ymmärretään adventismissa, tästä aiheesta löysin alla olevan McElwain kirjoituksen.
Kirjoituksen jaottelu ja hakasulkulisäykset ovat minun omia lisäyksiä.
Kirjoittanut: McElwain 20.1.2007 klo 22.16
”En ole adventisti, mutta voin vastata tähän. Kolminaisuus-sana esiintyi ensimmäisen kerran adventistien oppilistassa v. 1930-31, kun uusi lista laadittiin.
Vanha lista, Ellen Whiten ajoilta, voi tulkata eri tavoin, mutta näyttää siltä, että varhais-adventistit olivat jonkunlaisia "areiolaisia"[*].
[Mutta] Eivät pitäneet Jeesusta luotuna, vaan sana, jota käytettiin oli englanniksi "generated".
Jumala olisi "generated" Pojan ensin ja sitten Pojan kautta luonut kaiken muun. Tämä tulee selvästi esille James Whiten, Uriah Smithin, ja muitten varhais-adventisti johtajien kirjoituksista.
Adventistit löytävät Ellen Whitesta perusteluja kolminaisuus-opille, mutta nämä ovat kaikki myöhäisiä, useimmiten kirjoituksista, jotka olivat kohdistettu Kelloggin niin-sanottuun "panteismiin", joka kielsi jollain tavalla Jumalan persoonallisuuden. Ilmeisesti olisi parasta sanoa, että kolminaisuusoppi yleistyi adventismissa 1888-1930 välisenä aikana.
Vaikka vanhassa oppilistassa todetaan, että kaikki ovat yhtä mieltä niistä asioista, on vaikea sanoa mitään Ellen Whitesta varmaksi. Hän ei ehkä tajunnut mitään koko kysymyksestä nuoruudessaan. Kuitenkaan hän ei mainitse kolminaisuus-sanaa vanhanakaan. Mutta hänen miehensä oli selvästi kolminaisuuden vastustaja kuolemansa asti.
Adventtikirkon virallinen oppilista (ensimmäinen joka on tosiaan ollut virallinen) vuodelta ca. 1980 selvästi pyrkii esittämään adventismi kolminaisuusopin kannattajana.
Omituisena asiana on se, että siinäkään ei mainita, että kaikki Jumalan persoonat ovat yhtä "substanssia". Siinä se poikkeaa vieläkin hivenen kristinuskon symbolista yleensä.
Toinen mielenkiintoinen asia on se, että Adventtikirkko on omaksunut länsimaisen formuloinnin filioque[**] mukana. Herää kysymys miksi ilman muuta juuri tätä, kun kerran on ollut pitkä tie kolminaisuuteen. Olisi voinut olla ortodoksinen tai monofysiittinen[***] ilmaisu. Ilmeisesti Adventtikirkko näkee itsensä osana protestantismista."
*) [”Areios käytti apunaan uusplatonistisen filosofian käsitteitä ja määritteli jumalakäsityksen siten, että vain Isä Jumala kuului ehdottoman transsendenttiseen Ykseyteen.
Sen sijaan pre-eksistentti Jumalan Sana eli Logos oli luomakunnan esikoinen, mutta kuului yhtä kaikki luotuun taivaalliseen maailmaan.
Koska Logos kuului luotuun todellisuuteen, Areioksen sanojen mukaan "oli aika, jolloin häntä ei ollut". (kun taas) Areioksen vastustajat korostivat Logoksen jumaluutta ja ikuisuutta.” ( http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi ) ]
**) [”ja pojasta” (http://fi.wikipedia.org/wiki/Filioque)]
***) [”Monofysiittinen näkemys, jonka mukaan Jeesus oli vain täydellinen ihminen.” (http://www.kolumbus.fi/harry.hilden/artikkeleita.htm ).
”Monofysiittiprinsiipin mukaan koptit uskovat Kristuksen ihmisolemuksen absorboituneen hänen jumalalliseen olemukseensa.”( http://www.geocities.com/timo_kinnunen_2000/uskohake.ht m )]
Kolminaisuuden sekoittamana/hapattamana on Raamatun Sanaa muutettu;
Tuon kolminaisuudenopin sekoittamana meni katolinen kirkko Nikean (v.325) piispainkokouksen päätöksestä muuttamaan myös Matteuksen Evankeliumiin (Matt.28:19) kastamissanoihin tuon ihmisviisauskäsityksensä ja näin poisti Vapahtajan Nimen!
Tuosta historiasta on kirjoitettu:
Vuonna 1999 ilmestynyt Tapani Kärkkäisen kirjoittama teos, nimeltään "Ortodoksin käsikirja: Kirkon historia", kertoo sivullaan 31 seuraavaa:
"Areioksen herättämä ongelma ei sinänsä ollut uusi, sillä kysymys Kolminaisuuden toisen persoonan eli Pojan yhteydestä Isään oli askarruttanut teologien mieliä jo kauan. Miten Jumala saattoi olla yhtä aikaa yksi ja kolme? Miten monoteistiseen uskoon sopi oppi Isästä ja Pojasta?
Kiistan ratkaisemiseksi keisari Konstantinos Suuri kutsui 325 koolle ensimmäisen yleisen kirkolliskokouksen. Kokouspaikalle Nikeaan (nykyinen Iznik), Konstantinopolin lähellä, saapui viitisensataa piispaa etupäässä valtakunnan itäosista."
*
"Kun Nikean kirkolliskokous vuonna 325 poisti VAPAHTAJAN NIMEN (so. JAH SHUA MESSIAS) Uuden Testamentin "lähetyskäskystä" (Matt.28:19) ja laittoi sen tilalle kolme arvo-asemaa (Isä, Poika, Pyhä Henki), --- tekivät he silloin maailmankaikkeuden suurimman rikoksen!"
TOISEKSI; kun Raamatussa mainitaan Pyhällä Hengellä kastamisesta, niin ei koskaan sanota, että teidät kastetaan Pyhän Hengen nimeen, --- vaan teidät kastetaan Pyhällä Hengellä uskonkautta, ja tämän Pyhän Hengen lahjan Jumala antaa YLHÄÄLTÄ. ( ks.Apt.1:5; 11:16,17; Matt 3:11; Mark 1:8.)
Eräässä vanhassa brasilialaisessa Raamatussa on selitys: "Kirjoitusten mukaan alkuseurakunnassa kastettiin vain --Vapahtajan (JAH SHUAN MESSIAAN) Nimeen,
mutta me, roomalaiskatolinen kirkko, muutimme tämän Nikean kirkolliskokouksessa v. 325. Siitä päivästä alkaen olemme käyttäneet kastekaavaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ".
*
Mutta Objektiivisesti luettuna RAAMATTU tuntee vain tämän YHDEN Oikean Kasteen; JOHANNEKSEN USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN (Yhteen Nimeen) VAPAHTAJAN NIMEEN!!! Katso; Apt.2:38; 4:12; 8:35,36,37,38! Muu on väärennöstä!!
-- RAAMATUN ILMOITTAMA USKON MUKAINEN UPOTUSKASTA tulee suorittaa siis VAPAHTAJAMME ja HERRAMME (yhteen) NIMEEN, [ joka on JAHSHUA MESSIAS (ei siis kolmeen arvoasemaan)], sillä KRISTUS KUOLI PUOLESTAMME, ei Isä Jumala eikä Pyhä Henki!!!
*
Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille :)
minulle niin Rakkaassa
Voittoisassa ja Voimallisessa י ה וֹ שׁ ﬠ
JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
eepu*
Jk.:
- Jumala on YKSI! (Room.3:30; Gal.3:20; Jaak.2:19)
- Vapahtajan Nimi on; JAHSHUA MESSIAS [JUMALA PELASTAA (Joh.5:43; 10:25)]
- Kasteen tulee tapahtua Vapahtajan Nimeen [Apt.4:12 (ei kolmeen arvoaseman ”nimeen”)]
- Kirkko on paavin peruja, kreikaksi; kyriekee, kyriakon, Kyriakee, = sunnuntai. --- Mutta Oikea kristillinen yhteisö on; εκκλησια (ekklesia ) = ULOSKUTSUTTU – seurakunta!
Lähtekää siitä ULOS, UUDISTUKAA/PUHDISTUKAA kaikesta katolisenkirkon hapatuksesta!
Sinä ULOSKUTSUTTU Liity; ”Suomen Ekklesia Sapattiadventtiseurakuntaan” ja Tulkaamme Yhdeksi Jumalan Seurakunnaksi!
http://suomi24kristinuskomme.foorumit.fi/viewtopic.php?f=2&t=2&sid=cef631871e0a84f8e9ef92631c4110c5
*
♥ MARANATA! ♥
MISTÄ HARHAINEN kolminaisuusoppi tuli?
8
608
Vastaukset
- eepu*
Kirjoitit valheellisesti:
"Apostolinen siunaus annetaan Raamatussa monikossa. "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." (2 Kor 13:13)
"Jeesus käski lähetyskäskyssään kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. (Matt 28:19) Kolmiyhteys kulkee koko Raamatun läpi totuutena."
*
eepu:
Nimeen ei (2.Kor.13:13) sanota! Vaan siinä luetellaan ne yhteysasiat, joista olemme riippuvaiset; ne ” olkoon kaikkien teidän kanssanne”!
13:13 ”Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne.”
Jumala lähetti Poikansa siinä on Rakkaus! (ks.Joh.3:16) ”Ja joka uskoo (ks.Mark.16:15,16; Apt.2:38) ja kastetaan Vapahtajan Nimeen (ei kolmeen arvoasemaan) se pelastuu”!
-- sillä KRISTUS KUOLI PUOLESTAMME, ei Isä Jumala eikä Pyhä Henki!!!
Jari, kerro toki missä muussa kohtaa on sanottu, että kaste suoritetaan kolmeen arvoasemaan kuin tässä väärennetyssä Matt.28:19 kohdassa?!
Matt.28:19 on Asiakirjaväärennöstä, katso itse lisää:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000036161253#22000000036161253
Apostolit ovat aina kastaneet upottamalla uskovat Vapahtajan Messiaan Nimeen! Katso Apt.2:38; 4:12; 10:48; 19:5; Gal.3:27 jne.. Siinä on TODISTUSTA!!!
*
Tämäkin seuraava todistaa, että Isä Jumala On YKSI:
"Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä." (Joh.5:26)
*
Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille
minulle niin Rakkaassa
Voittoisassa ja Voimallisessa י ה וֹ שׁ ﬠ
JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
eepu
*
Jk.:
ASIALLE pitää olla kahden tai kolmen kohdan vahvistus/todistus ETTÄ SE OLISI PÄTEVÄ. Tuo Matt.28:19 on piispain v.325 kokouksessa väännetty/väärennetty esitys! siitä;
Vuonna 1999 ilmestynyt Tapani Kärkkäisen kirjoittama teos, nimeltään "Ortodoksin käsikirja: Kirkon historia", kertoo sivullaan 31 seuraavaa:
"Areioksen herättämä ongelma ei sinänsä ollut uusi, sillä kysymys Kolminaisuuden toisen persoonan eli Pojan yhteydestä Isään oli askarruttanut teologien mieliä jo kauan. Miten Jumala saattoi olla yhtä aikaa yksi ja kolme? Miten monoteistiseen uskoon sopi oppi Isästä ja Pojasta?
-- Kiistan ratkaisemiseksi keisari Konstantinos Suuri kutsui 325 koolle ensimmäisen yleisen kirkolliskokouksen. Kokouspaikalle Nikeaan (nykyinen Iznik), Konstantinopolin lähellä, saapui viitisensataa piispaa etupäässä valtakunnan itäosista."
"Kun sitten Nikean kirkolliskokous vuonna 325 poisti VAPAHTAJAN NIMEN (so. JAH SHUA MESSIAS) Uuden Testamentin "lähetyskäskystä" (Matt.28:19) ja laittoi sen tilalle kolme arvo-asemaa (Isä, Poika, Pyhä Henki), --- tekivät he silloin maailmankaikkeuden suurimman rikoksen!"
RAAMATUN KOKONAISILMOITUKSENKIN MUKAAN TÄMÄN VIRHEELLISEN MUUTOSASIAN HUOMAA SELVÄSTI:
Ajatellaanpas tilannetta myös siten, ettei meillä olisikaan tuota kyseistä Matteuksen 28. luvun ja 19:ta jakeen tekstiä (mikä selkeyttää tätä asiaa huomattavasti), millaiset "kaste-kaavasanat", meillä silloin olisi käytössä?? Eikö totta, että silloin kastaminen tapahtuisi vain ja ainoastaan; --- JAH SHUAN MESSIAAN Nimeen! -- Aamen! --- JAH SHUAN Nimeen sisältyy JUMALAN OMA NIMI!!!
Vaikka me lukisimme Raamatun kannesta kanteen, ei meille muuta Lunastajan nimeä ole annettu! (ks. Apt. 4:12) "Minä olen tullut Isäni nimessä"! (Joh.5:43; 10:25)
ÄLKÄÄ siis te tehkö niin kuin nuo; ”fariseukset ja lainoppineet (jotka) tekivät turhaksi Jumalan aivoituksen heitä kohtaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta.” (Ks.Luuk.7:30)
Sielunvihollinen yrittää tehdä turhaksi Jumalan Aivoituksen! Saatana ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin, että teidän silmänne ja korvanne avautuisivat tälle uskonmukaisen (Apt.2:38) upotuskasteen Totuusasialle ja hän olisi lyöty!!! -- Miksi, koska silloin Jumalan Pyhän Hengen Voima saisi asettua teihin, ja hänellä ei olisi teihin enää mitään valtaa, sillä Vapahtaja tekee teidät vapaiksi synnin orjuudesta, ks.Joh.8:31-36!
Room.8:4 "ETTÄ LAIN VANHURSKAUS täytettäisiin meissä, jotka emme vaella (nyt enää) lihan mukaan, vaan HENGEN."
7:6 "me (siis) palvelemme (NYT) Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa."
8:5 "Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on HENGEN MIELI."
– HALLELUJA, AAMEN!
Mikä ”MIELI” sinulla on?
Katso lisää:
http://suomi24kristinuskomme.foorumit.fi/viewtopic.php?f=2&t=11
*
JUMALA LÄHETTÄÄ PYHÄN HENGEN uskovaan, että LAIN VANHURSKAUS täytettäisiin meissä, ja että palvelisimme Jumalaa NYT HENGEN UUDESSA TILASSA emmekä kirjaimen vanhassa!
*
♥ MARANATA! ♥ Minussa asuu vain YKSI Jumala
Kirjoittanut: AnttiVKantola
8.3.2009 klo 00.39
1. Moos. 1:26a
Ja Jumala sanoi:
"Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme;
ASUUKO MINUSSA ISÄ VAI POIKA VAI HENKI ?
Adventtiteologiset päätelmät väittävät,
että minussa asuu kolme Jumalaa.
Syystä että he tuijottavat kirjaimiin eikä Sanan hengelliseen sisältöön.
Mutta minä olen uskova ja uskon, että minussa asuu vain yksi Jumala.
Joh 17:22-23
22
Ja sen KIRKKAUDEN, jonka SINÄ MINULLE annoit, MINÄ olen ANTANUT HEILLE,
että HE OLISIVAT YHTÄ, niinkuin ME olemme YHTÄ,
23
MINÄ HEISSÄ, ja SINÄ MINUSSA, että HE olisivat täydellisesti YHTÄ,
niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä,
niinkuin sinä olet minua rakastanut.
Joh. 14:23
Jeesus vastasi: "Jos joku rakastaa minua,
hän noudattaa minun sanaani.
Minun Isäni rakastaa häntä, ja ME tulemme hänen luokseen
ja jäämme asumaan hänen luokseen. [Ilm. 3:20]
Ef. 3:17
Näin Kristus ASUU teidän sydämissänne, kun te uskotte,
ja rakkaus on elämänne perustus ja kasvupohja.
JUMALA ON HENKI
Joh. 4:24
Jumala on henki,
ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."
[2. Kor. 3:17]
Room. 8:9
Te ette kuitenkaan elä oman luontonne
vaan Hengen alaisina,
jos kerran Jumalan Henki ASUU teissä.
Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä,
ei ole hänen omansa.
[1. Kor. 3:16; 1. Joh. 3:24]
Room. 8:11
Jos siis teissä ASUU Jumalan Henki,
hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, niin hän, joka herätti Kristuksen kuolleista,
on tekevä eläviksi myös teidän kuolevaiset ruumiinne teissä asuvan Henkensä voimalla.
[1. Kor. 6:14; 2. Kor. 4:14]
1. Kor. 3:16
Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli
ja että Jumalan Henki ASUU teissä?
[1. Kor. 6:19; 2. Kor. 6:16; Ef. 2:21; Hepr. 3:6; 1. Piet. 2:5]
MIKSI JUMALAN POIKA EI OLE ISÄ JUMLALA?
Käsittääkseni siksi, kun Isä teki liiton itsensä
ja ihmisen puolesta. Teki siten että itse edusti
myös ihmistä. Jo Abrahamin kanssa tehdyssä
liitossa Jumala toimitti kumpaisen valanvannojan
velvollisuudet. 1. Moso 15.
Gelgatalla Jumalan Poika Ihmisen Poikana edusti
ihmistä. Jumala tarvitsi itsessään kaksi jopa
kolme osapuolta.
Ja sitten täytyi vielä löytää kirjallinen keino
ilmaista asiat ihmisille.
Ollaan ihmisiksi sillä Jumala asuu meissä!
Antti- Compassi.
Kertoo missä Antin itsensä valitsema puujumala on. En tiedä tarkkaa lukua Antin Jumalista. Onhan hanelle kai nämä itämaan jumalatkin siinä hänen mantrassaan. Nyt Anttia on joku D henki kehoittanut tulla saaraamaan Kristityille Itämaista mantraa. Suni ja Antti ovat hyviä veljeksiä. Heillä on paljon sitä vanhaa Mytölogian perintöä meille antaa, ettäemme Juuttuisi ahtaaseen porttiin.
Onko Antti varma, ettei tämä Legio vaan asu hänessä? - benedi= siunattu
Että tunnustit tosiasiat " Minussa asuu vain yksi Jumala"
Oikein " Jeesus Jumala Joh 1: 1 , meni pois ja lupasi
lähettää teille puolustajan Pyhän Henken , joka on teidän kanssanne maailman loppuun asti!
Antissa siis asuu Pyhä Henki, joka on Jumala , jo Anin todistuksen mukaankin!
Jeesus on puolestaan Johanneksen todistuksen mukaan Jumala, sekä Mooseksen todistuksen mukaan jne....joten nyt niitä on kaksi!!
Ja Isästään , Jeesus sanoi: " Isä on minua suurempi"
Jos Jeesus ja Pyhä Henki ovat Antin ja Johanneksen todistuksen mukaan Jumalia, ja Isä on Jeesusta suurempi, niin minun ojalan laskuopin mukaan kaikki kolme ovat Jumalia!
Ja auttoihan Anttikin tämän laskutehtävän ratkaisemisessa vähän, tahi paljon! - IDENEB
benedi= siunattu kirjoitti:
Että tunnustit tosiasiat " Minussa asuu vain yksi Jumala"
Oikein " Jeesus Jumala Joh 1: 1 , meni pois ja lupasi
lähettää teille puolustajan Pyhän Henken , joka on teidän kanssanne maailman loppuun asti!
Antissa siis asuu Pyhä Henki, joka on Jumala , jo Anin todistuksen mukaankin!
Jeesus on puolestaan Johanneksen todistuksen mukaan Jumala, sekä Mooseksen todistuksen mukaan jne....joten nyt niitä on kaksi!!
Ja Isästään , Jeesus sanoi: " Isä on minua suurempi"
Jos Jeesus ja Pyhä Henki ovat Antin ja Johanneksen todistuksen mukaan Jumalia, ja Isä on Jeesusta suurempi, niin minun ojalan laskuopin mukaan kaikki kolme ovat Jumalia!
Ja auttoihan Anttikin tämän laskutehtävän ratkaisemisessa vähän, tahi paljon!Joh. 14:10
Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa?
Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni;
ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
Joh. 10:30
Minä ja Isä olemme yhtä."
Joh. 14:9
Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
Kuka näyttäisi benedille Isän?
- eepu*
Katolinen kirkko tuhosi Barnabaan evankeliumin kolminaisuusopin tieltä;
"Aleksandrian kirkoissa Barnabaan evankeliumi tunnustettiin kanoniseksi evankeliumiksi aina vuoteen 325 j.Kr. saakka.
Tiedetään myös, että sitä levitettiin Jeesuksen syntymän jälkeisillä 1. ja 2. vuosisadalla Iranuksen (130 - 200 j.Kr.) kirjoitusten mukana. Iranus oli kirjoittanut puolustaakseen JUMALAN YKSEYTTÄ. Hän asettui myös vastustamaan paavia, jota hän syytti roomalaisten pakanauskonnon ja platonisen filosofian sulauttamisesta Jeesuksen alkuperäisiin opetuksiin. Hän käytti lukuisia lainauksia Barnabaan evankeliumista näkemystensä tukena.
Vuonna 325 j.Kr. pidettiin kuuluisa Nikean kirkolliskokous. Kolminaisuusoppi julistettiin paavilaisen kirkon viralliseksi opiksi. Eräs tämän päätöksen seurauksista oli myös se, että neljä - noin 300:sta silloin olemassa olleesta evankeliumista - valittiin kirkon virallisiksi evankeliumeiksi. Muut, Barnabaan evankeliumi mukaan lukien, määrättiin kokonaan tuhottavaksi. Samalla määrättiin myös, että kaikki heprean kielellä kirjoitetut evankeliumit tuli tuhota. Lisäksi säädettiin edikti, jonka mukaan kuka tahansa, jonka hallusta löydettäisiin laiton evankeliumi, saisi kuolemanrangaistuksen.
Tämä oli ensimmäinen huolellisesti organisoitu yritys tuhota kaikki Jeesuksen alkuperäisistä opetuksista jäljelle jäänyt perimätieto, olipa sitten kyse ihmisistä tai kirjoista, jos ne vain olivat ristiriidassa Kolminaisuusopin kanssa."
*
Jk.:
Anna kastaa itsesi uskonmukaisesti Vapahtajan (Apt.2:38) Voittoisan ja Voimallisen JAHSHUAN MESSIAAN Armolliseen Pyhää Nimeen, (ei katolisen kirkon asettamaan kolmeen arvoasemaan) ja tulet tuntemaan, että tämä oppi on Jumalasta!
*
♥ MARANATA! ♥- Nyt sen tiedän
Tämä selvensi asiaa, kiitos!
Jesaja 9.
5 (9:4) ja kaikki taistelun pauhussa tallatut sotakengät ja verellä tahratut vaipat poltetaan ja tulella kulutetaan.
6 (9:5) Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
7 (9:6) Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton ,,, ,,, ,,,
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1393095- 81686
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2221374Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701191- 441171
- 371051
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381032Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133987- 47964
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.38918