länsipasilan hierojakoulu/opisto

kokemuksia?

eli joku tälläinen on missä opiskelijat hieroo puoleen hintaan. miksei valmistuva voisi olla yhtä hyvä kuin toinen alalla jonkin aikaa ollut.

24

4121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hierontaterapeutti

      Olen itse antanut aikanaan noita oppilashierontoja Hieronta-akatemia-nimisessä koulussa Helsingissä ja uskallan väittää, että oppilashieronnan hinta-laatusuhde oli lähes kaikilla hieorjilla erinomainen. Oppilaat ovat - yleensä - vahvasti motivoituneita ja työtä valvoo pätevä opettaja. Suosittelen!

      • öäöäöäö

        niinpä


      • Hierontaterapeutti
        öäöäöäö kirjoitti:

        niinpä

        Miettiä voi sitäkin, mitä lisäarvoa näyttö asiakkaalle tuo. Mitä hän hyötyy esim. siitä, että hieroja on tehnyt hyväksytyn liiketoimintasuunnitelman? Toki näytössä testataan myös käytännön taitoja, mutta esim. urheiluhieronta ei näyttöön sisälly - urheiluhierontaotteiden käyttö on eräillä näytön vastaanottajilla jopa hylkäysperuste. Klassinen hieronta on klassista hierontaa ja sillä siisti... On aivan turha kaunistella sitä, että näyttö tehdään, jotta saadaan vapautus alv:stä. Piste. Itseoppineet hierojat ovat asia erikseen, heillähän ei muuta todistetta osaamisestaan ole.


      • ihmeessä ?????
        Hierontaterapeutti kirjoitti:

        Miettiä voi sitäkin, mitä lisäarvoa näyttö asiakkaalle tuo. Mitä hän hyötyy esim. siitä, että hieroja on tehnyt hyväksytyn liiketoimintasuunnitelman? Toki näytössä testataan myös käytännön taitoja, mutta esim. urheiluhieronta ei näyttöön sisälly - urheiluhierontaotteiden käyttö on eräillä näytön vastaanottajilla jopa hylkäysperuste. Klassinen hieronta on klassista hierontaa ja sillä siisti... On aivan turha kaunistella sitä, että näyttö tehdään, jotta saadaan vapautus alv:stä. Piste. Itseoppineet hierojat ovat asia erikseen, heillähän ei muuta todistetta osaamisestaan ole.

        jos "terapautilla" on riittävät taidot ja tiedot näyttökokeen läpäisyyn, niin miksi ihmeessä hän haluaa olla alv-velvollinen ????


      • Hierontaterapeutti
        ihmeessä ????? kirjoitti:

        jos "terapautilla" on riittävät taidot ja tiedot näyttökokeen läpäisyyn, niin miksi ihmeessä hän haluaa olla alv-velvollinen ????

        ...että itse kustannettu näyttö maksaa luokkaa 1000€ ja siihen kuuluu parin viikon intensiivijakso menetettyine tuloineen.

        Ajan ja rahan investointi on toki järkevää, jos hieronta on päätoimi tai hieronnasta saadut tulot muuten ylittävät 8500€ (alv-raja) vuodessa (tai oikeastaan ei ihan vielä silloinkaan, koska pienyritykset saavat alv-helpotusta 24000€ liikevaihtoon saakka).

        Lisäksi alv-helpotus koskee vain perushierontaa, ei vaikkapa intialaista päähierontaa tai muita terapeuttisia hoitoja (eli lisäpalveluissa pannaan hierojan rehellisyys verottajan suuntaan koville...).

        Yhteiskunnan kustantamaan koulutukseen näyttö sisältyy automaattisesti, mutta silloinhan onkin lähes aina kyse päätoimesta.


      • vinkki ......
        Hierontaterapeutti kirjoitti:

        ...että itse kustannettu näyttö maksaa luokkaa 1000€ ja siihen kuuluu parin viikon intensiivijakso menetettyine tuloineen.

        Ajan ja rahan investointi on toki järkevää, jos hieronta on päätoimi tai hieronnasta saadut tulot muuten ylittävät 8500€ (alv-raja) vuodessa (tai oikeastaan ei ihan vielä silloinkaan, koska pienyritykset saavat alv-helpotusta 24000€ liikevaihtoon saakka).

        Lisäksi alv-helpotus koskee vain perushierontaa, ei vaikkapa intialaista päähierontaa tai muita terapeuttisia hoitoja (eli lisäpalveluissa pannaan hierojan rehellisyys verottajan suuntaan koville...).

        Yhteiskunnan kustantamaan koulutukseen näyttö sisältyy automaattisesti, mutta silloinhan onkin lähes aina kyse päätoimesta.

        jos teet yrittäjän oppisopimus, koulutus ei maksa sinulle mitään, käyt tunneilla, mutta käytäntö teet omassa firmassa (ja itsellesi). Kysy paikalliselta oppisopimustoimistolta, edellyttäen että sinulla on y-tunnus ja olet jo tehnyt töitä jonkun aikaa.
        Sinulle maksetaan myös (pieni) korvaus teoriapäivistä.

        Erittäin varteenotettava vaihtoehto (kokemusta on).

        Ja intialainen päähieronta voi olla myös kasvo- ja päähieronta (mitä se onkin) jolloin kuka ei sano siihen mitään. Vai onko otteet jotain muuta kuin hankausta, sivelyä jne ?


      • Hierontaterapeutti
        vinkki ...... kirjoitti:

        jos teet yrittäjän oppisopimus, koulutus ei maksa sinulle mitään, käyt tunneilla, mutta käytäntö teet omassa firmassa (ja itsellesi). Kysy paikalliselta oppisopimustoimistolta, edellyttäen että sinulla on y-tunnus ja olet jo tehnyt töitä jonkun aikaa.
        Sinulle maksetaan myös (pieni) korvaus teoriapäivistä.

        Erittäin varteenotettava vaihtoehto (kokemusta on).

        Ja intialainen päähieronta voi olla myös kasvo- ja päähieronta (mitä se onkin) jolloin kuka ei sano siihen mitään. Vai onko otteet jotain muuta kuin hankausta, sivelyä jne ?

        Hyviä vinkkejä. Itse teen päivisin aivan muuta työtä, joten oppisopimus ei olisi soveltunut minulle. Oma koulutukseni vei puolen vuoden illoista suuren osan ja maksoi lisäkursseineen reilut pari tonnia (mikä ei iltatöinä edes tule ihan äkkiä takaisin). Joten aivan varmasti tuo oppisopimusjuttu kannattaa, jos se muuten sopii.

        Myös tuo jälkimmäinen vinkki on erinomaisen varteenotettava.


      • pääsyynä...
        Hierontaterapeutti kirjoitti:

        Miettiä voi sitäkin, mitä lisäarvoa näyttö asiakkaalle tuo. Mitä hän hyötyy esim. siitä, että hieroja on tehnyt hyväksytyn liiketoimintasuunnitelman? Toki näytössä testataan myös käytännön taitoja, mutta esim. urheiluhieronta ei näyttöön sisälly - urheiluhierontaotteiden käyttö on eräillä näytön vastaanottajilla jopa hylkäysperuste. Klassinen hieronta on klassista hierontaa ja sillä siisti... On aivan turha kaunistella sitä, että näyttö tehdään, jotta saadaan vapautus alv:stä. Piste. Itseoppineet hierojat ovat asia erikseen, heillähän ei muuta todistetta osaamisestaan ole.

        >>> On aivan turha kaunistella sitä, että näyttö tehdään, jotta saadaan vapautus alv:stä. Piste.

        - kyllä tuo alv oli mulla ainakin pääsyy näyttötutkinnon tekoon. Harva viitsii sen tehdä, koska ainakin meillä HA:ssa lähesn kaikki teki hierontaa kakkoshommanaan. Vain pari teki näytön, eikä se ollut siitä kiinni etteikö osaamista olisi ollut.

        Suurin hankaluus oli latinankieliset errmit, lihasten nimet ym. Muu oli ihan simppelihommaa jotka tuli hyvin esiin tunnilla, jos oli hereillä :)


      • sulla.,.,.,.
        Hierontaterapeutti kirjoitti:

        ...että itse kustannettu näyttö maksaa luokkaa 1000€ ja siihen kuuluu parin viikon intensiivijakso menetettyine tuloineen.

        Ajan ja rahan investointi on toki järkevää, jos hieronta on päätoimi tai hieronnasta saadut tulot muuten ylittävät 8500€ (alv-raja) vuodessa (tai oikeastaan ei ihan vielä silloinkaan, koska pienyritykset saavat alv-helpotusta 24000€ liikevaihtoon saakka).

        Lisäksi alv-helpotus koskee vain perushierontaa, ei vaikkapa intialaista päähierontaa tai muita terapeuttisia hoitoja (eli lisäpalveluissa pannaan hierojan rehellisyys verottajan suuntaan koville...).

        Yhteiskunnan kustantamaan koulutukseen näyttö sisältyy automaattisesti, mutta silloinhan onkin lähes aina kyse päätoimesta.

        >>> ...että itse kustannettu näyttö maksaa luokkaa 1000€ ja siihen kuuluu parin viikon intensiivijakso menetettyine tuloineen.

        En tiedä miltä vuosisadalta tietosi on, mutta näyttö maksaa 50,50e eikä ihan 1000e.


      • kun tekee töitä :)
        Hierontaterapeutti kirjoitti:

        ...että itse kustannettu näyttö maksaa luokkaa 1000€ ja siihen kuuluu parin viikon intensiivijakso menetettyine tuloineen.

        Ajan ja rahan investointi on toki järkevää, jos hieronta on päätoimi tai hieronnasta saadut tulot muuten ylittävät 8500€ (alv-raja) vuodessa (tai oikeastaan ei ihan vielä silloinkaan, koska pienyritykset saavat alv-helpotusta 24000€ liikevaihtoon saakka).

        Lisäksi alv-helpotus koskee vain perushierontaa, ei vaikkapa intialaista päähierontaa tai muita terapeuttisia hoitoja (eli lisäpalveluissa pannaan hierojan rehellisyys verottajan suuntaan koville...).

        Yhteiskunnan kustantamaan koulutukseen näyttö sisältyy automaattisesti, mutta silloinhan onkin lähes aina kyse päätoimesta.

        Kun tekeeihan aikuisten oikeasti töitä, niin sitten alkaa vaikuttamaan.
        Esim itselläni vuositasolla 2000 - 2300 laskutettavaa tuntia mikä tekee eeroissa parhaimmillaan (huonoimmillaan ?) 70 000....

        Toinen asia, mitä en aivan ymmärrä on tämä valtavan hyvä ammattitaito jatietämys, jonka saa iltapiipahduskoulutuksilla ja harrastelemalla hierontaa :(

        t tuilumaisteri


      • Hierontaterapeutti
        sulla.,.,.,. kirjoitti:

        >>> ...että itse kustannettu näyttö maksaa luokkaa 1000€ ja siihen kuuluu parin viikon intensiivijakso menetettyine tuloineen.

        En tiedä miltä vuosisadalta tietosi on, mutta näyttö maksaa 50,50e eikä ihan 1000e.

        Opintohallitukselle tilitettävä tutkintomaksu on tuo 50,50 €. Lisäksi terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle on maksettava rekisteröintimaksu 35 €. Loppuhinta muodostuu itse tutkinnosta ja lähestyy tonnia ellei sitä ämaksateta veronmaksajilla (anteeksi tuo lievä provokatiivisuus...).


      • Hierontaterapeutti
        kun tekee töitä :) kirjoitti:

        Kun tekeeihan aikuisten oikeasti töitä, niin sitten alkaa vaikuttamaan.
        Esim itselläni vuositasolla 2000 - 2300 laskutettavaa tuntia mikä tekee eeroissa parhaimmillaan (huonoimmillaan ?) 70 000....

        Toinen asia, mitä en aivan ymmärrä on tämä valtavan hyvä ammattitaito jatietämys, jonka saa iltapiipahduskoulutuksilla ja harrastelemalla hierontaa :(

        t tuilumaisteri

        On aivan ymmärrettävää, että jos on valmistunut hierojaksi viettämällä pari vuotta koulun penkillä latinaa lukien tuntee lievää katkeruutta niitä kohtaan, jotka hankkivat "saman" ammattitaidon "piipahtamalla" muutamana iltana hierontaa harrastavien kavereiden kanssa jossain pilipaliopistossa.

        Itse siis kuulun noihin jälkimmäisiin...

        Asiasta voisi tietysti keskustella ja kinastella aivan loppumattomiin. Valitettavasti en voi vastustaa kiusausta heittämällä muutamaa provokatiivista näkemystä silläkin uhalla, että turpiin tulee (siis noin kuvannollisesti, hierojathan ovat rauhaa rakastavaa väkeä - paitsi KHL:n kokouksissa).
        - Kun maksat pari tonnia kurssista, on sinulla helposti aivan toisenlainen motivaatio oppia kuin niillä, joiden pulpetin/plintin kuluttamisen maksavat muut veronmaksajat. Meneehän iltalukiokin nopeammin kuin alkuperäinen eikä sieltä sen helpommalla valmistuta kuin lastenkoulusta. Tämän ovat muuten havainneet myös jotkut työnantajat: olen useammaltakin kuullut, että kahdesta hierojatarjokkaasta menee useimmiten etusijalle opintonsa itse maksanut.
        - Valtion koulussa on harjoittelulla erittäin suuri paino (lue: siihen käytetään paljon aikaa). Harjoittelu kuuluu osana iltaopiskeluihinkin, mutta vähemmässä määrin. Voi kuitenkin miettiä, mitä muuta lisäarvoa ilmaiseksi koululle työtä tekeminen tuo kuin rahaa sille koululle.
        - Mitä hiivatin hyötyä asiakkaalle on siitä, että alempi vino niskalihas on latinaksi musculus obliquus capitis inferior (ok, latinan kieli helpottaa alan vierakielisten erikoisjulkaisujen lukemista - mutta kuinka moni hieroja oikeasti kehittää ammattitaitoaan sillä tavoin).
        - Hierontaan kuuluu paljon muutakin kuin teoria ja teoreettinen käytäntö. Hierojalla pitää olla työhönsä myös tiettyjä lahjoja/ominaisuuksia, joita ei koulussa opi. Ei valtion koulussa eikä iltapiipahduskouluissa.
        - Iltapiipahduskouluista valmistuneiden selviämisprosentti näyttötutkinnossa on lähes 100.

        Ja vielä lopuksi kiitos niille pitkän linjan kautta valmistuneille hierojille, joiden ammattitaito on tuonut minulle paljon uusia asiakkaita ("sen mukiloijan käsittelyyn en enää ikinä mene"). Mutta he eivät varmaan ylläkään 70 000 vuosituloihin.


      • näemmä.,,..,.
        Hierontaterapeutti kirjoitti:

        Opintohallitukselle tilitettävä tutkintomaksu on tuo 50,50 €. Lisäksi terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle on maksettava rekisteröintimaksu 35 €. Loppuhinta muodostuu itse tutkinnosta ja lähestyy tonnia ellei sitä ämaksateta veronmaksajilla (anteeksi tuo lievä provokatiivisuus...).

        Meiltä veloitetaan näemmä eri hintoja, sulta ja multa.

        Tutkintomaksu on 50,50e josta oli púhe, ja sitten tokis emuutama kymppi o-turvakekuskelle. Mutta siit on tonni kaukana.

        Muu on ilmaista, ainakin minulle oli.

        Ja mitä veronmaksajien koultuksen maksattmiseen tulee, sillä on maksettu sunkin koulus ihan 7 ikävuodesta saakka. Jos nyt olet maksanut jonkun 6kk koulun hierontaskolessa, niin sekö merkkaa että et ole ollut veronmaksajien taakkana? Jos lukion olet käöynyt etkä valmistunut mihinkään, olet pahimman laadun veronmaksjien 'elätti'.


      • vähän asiaa..,.,
        Hierontaterapeutti kirjoitti:

        On aivan ymmärrettävää, että jos on valmistunut hierojaksi viettämällä pari vuotta koulun penkillä latinaa lukien tuntee lievää katkeruutta niitä kohtaan, jotka hankkivat "saman" ammattitaidon "piipahtamalla" muutamana iltana hierontaa harrastavien kavereiden kanssa jossain pilipaliopistossa.

        Itse siis kuulun noihin jälkimmäisiin...

        Asiasta voisi tietysti keskustella ja kinastella aivan loppumattomiin. Valitettavasti en voi vastustaa kiusausta heittämällä muutamaa provokatiivista näkemystä silläkin uhalla, että turpiin tulee (siis noin kuvannollisesti, hierojathan ovat rauhaa rakastavaa väkeä - paitsi KHL:n kokouksissa).
        - Kun maksat pari tonnia kurssista, on sinulla helposti aivan toisenlainen motivaatio oppia kuin niillä, joiden pulpetin/plintin kuluttamisen maksavat muut veronmaksajat. Meneehän iltalukiokin nopeammin kuin alkuperäinen eikä sieltä sen helpommalla valmistuta kuin lastenkoulusta. Tämän ovat muuten havainneet myös jotkut työnantajat: olen useammaltakin kuullut, että kahdesta hierojatarjokkaasta menee useimmiten etusijalle opintonsa itse maksanut.
        - Valtion koulussa on harjoittelulla erittäin suuri paino (lue: siihen käytetään paljon aikaa). Harjoittelu kuuluu osana iltaopiskeluihinkin, mutta vähemmässä määrin. Voi kuitenkin miettiä, mitä muuta lisäarvoa ilmaiseksi koululle työtä tekeminen tuo kuin rahaa sille koululle.
        - Mitä hiivatin hyötyä asiakkaalle on siitä, että alempi vino niskalihas on latinaksi musculus obliquus capitis inferior (ok, latinan kieli helpottaa alan vierakielisten erikoisjulkaisujen lukemista - mutta kuinka moni hieroja oikeasti kehittää ammattitaitoaan sillä tavoin).
        - Hierontaan kuuluu paljon muutakin kuin teoria ja teoreettinen käytäntö. Hierojalla pitää olla työhönsä myös tiettyjä lahjoja/ominaisuuksia, joita ei koulussa opi. Ei valtion koulussa eikä iltapiipahduskouluissa.
        - Iltapiipahduskouluista valmistuneiden selviämisprosentti näyttötutkinnossa on lähes 100.

        Ja vielä lopuksi kiitos niille pitkän linjan kautta valmistuneille hierojille, joiden ammattitaito on tuonut minulle paljon uusia asiakkaita ("sen mukiloijan käsittelyyn en enää ikinä mene"). Mutta he eivät varmaan ylläkään 70 000 vuosituloihin.

        Jotain asiaakin tuossa, vaikka ei niin hirveesti.

        Kirjoittaja väittää pidemmänlinjan hierojakoululaisten olevan katkera, mutta hänen oma kirjoitus kuvastaa juuri sitä - katkeruutta. Mistä? Ehkäpä siitä että ammattitutkinto ei jostakin syystä ole onnistunut?

        Itsekin olen valmistunut iltakoulusta, mutta 100h hieronnan riittävyys on niin ja näin. Ellen olisi hieronut oppilasaikana saman verran, olisin varmasti ollut heikoilla tuon 100h kokemuksen kanssa. Ja kaikki ovat, sillä 100h ei anna riittävää ammattitaitoa tai osaamista alasta. Ei sinne päinkään. Voidaan sanoa, että alle 1500-2000h hieronut ihminen ei osaa hieroa. Hieronta on nimittäin muutakin kuin hankausta ja sivelyä. Mutta tietenkään se ei tarkoita sitä etteikö työtä voisi siitä huolimatta tehdä :)

        Tosi on että jos koulutuksensa maksaa itse, on motivaatio ja halu oppia hieman toinen. Mutta se ei tee asiasta automaattista suuntaan tai toiseen. Molempi parempi.

        Huvittava suhtautuminen on kirjoittajalla siihen että hierojakoulutuksen maksaa veronmaksajat. Niin se on ja sellainen on käytäntö. Kuten on kirjoittajankin koulut verorahoilla kustannettu, ellei nyt sitten viimeistä 6 kk:tta niin ainakin ekat 15 vuotta.

        Siihen en usko että itse opintonsa maksanut olisi jotenkin etuasemassa työmaailmassa, mutta saahan sitä olla tuotakin mieltä. Itselleni se ei ole koskaan vaikuttanut eikä kollegoillekaan, mutta en voi kaikkia tietenkään tuntea.

        Se että ns. valtion koululla on harjottelulla suuro paino, on ERITTÄIN suuri etu. Hieromaan oppii vain hieromalla ja kun on opettaja tukena pidemmän aikaa, se lyhentää omaa "tietä" paremmaksi hierojaksi. Ja se lisäöarvo on juuri tässä, ota kirjottaja ei oikein osaa oivaltaa. Hänenlaistaan olisi ainakin minun nyvin vaikea palkata, koska asenne on väärä ja ylimielinen sekä vahvasti asenteellinen. Se haittaa työssä oppimista ja omaa kehittymistä. Kukaan ei ole 6kk kurrin jälkeen niin valmis että voi lähteä sanelemaan ja kirjoittamaan tuollaisia "viisauksia".

        Latina on hyväsi monessakin kohtaa, esim siinäkun tulee asiakas lähetteellä lääkäriltä, mutta sitä ei kirjoittava voi ymmärtää koska hänelle ei lähetteellä lähetetä. Ja mitäpä hän osaisikaan tehdä... Myös lihaksen latinankielinen nimi "puhuu" enemmän eli kertoo itse lihaksesta ja sen luonteesta sekä sijainnistakin latinankielisellä nimellä.


      • muutenkin, ei vain alv
        pääsyynä... kirjoitti:

        >>> On aivan turha kaunistella sitä, että näyttö tehdään, jotta saadaan vapautus alv:stä. Piste.

        - kyllä tuo alv oli mulla ainakin pääsyy näyttötutkinnon tekoon. Harva viitsii sen tehdä, koska ainakin meillä HA:ssa lähesn kaikki teki hierontaa kakkoshommanaan. Vain pari teki näytön, eikä se ollut siitä kiinni etteikö osaamista olisi ollut.

        Suurin hankaluus oli latinankieliset errmit, lihasten nimet ym. Muu oli ihan simppelihommaa jotka tuli hyvin esiin tunnilla, jos oli hereillä :)

        Hierojan näyttötutkinnon suorittaminen hyväksytysti (ammattitaitoa käytännössä käsittelevä osio kestää n. 2 viikkoa) on edellytys TEO:n rekisteriin pääsystä, potilasvahinkovakuutuksen saamisesta (ja siitä täällä paljon puhutusta, alv-vapautuksesta).

        Eli näytön suorittaneen asiakkaat voivat olla rennommin mielin hierottavana, kun koulutetun hierojan takana on nämä kaksi instanssia hänen = asiakkaan turvana. Potilasvahinkovakuutus turvaa loukkaantumiset ja hoitovirheistä aiheutuvat vahingot, sekä liukastumiset yms.
        KHL:oon kuuluminen on hierojan turvana, sinne ei pääse kuin koulutetut hierojat.

        Sen lisäksi, että TEO:n rekisterissä olevia valvotaan, sieltä myös potkitaan ulos asiattomat hierojat.

        Siksi kannustaisin kaikkia hierojia suorittamaan näyttötutkinnot, ettei heitä luulla jostain syystä ulospotkituiksi.

        Kaikki tiedämme, että kuka tahansa voi alkaa kutsua itseään hierojaksi ja pistää oman putiikin pystyyn tietämättä mitään lihaksista tai hieronnan alkeista.

        Minkä takia täällä olevat eivät arvosta omaa ammattitaitoaan niin paljoa, että suorittaisivat näyttötutkinnot? Jos on tietoa ja taitoa tarpeeksi, niin näyttöjen suorittamisessa ei luulisi olevan isompia ongelmia.
        Kirjoittaminen ei ole myöskään ongelma, näytönvastaanottajille voi myös suullisesti kertoa tiedot ja taidot.

        Tutkintomaksu tulee takaisin n. 1,5 viikossa pelkästään alv-vähennyksinä, riippuen tutkinnon järjestävän koulun maksuista.

        Tämä helpottaisi asiakkaitakin löytämään kunnolliset ja asialliset hierojat. Kyse on siis myös asiakkaan kunnioittamisesta: auttaa häntä löytämään asianmukaisen hoidon piiriin.

        Asiakkaan etu on käydä koulutetulla hierojalla, sillä suojattu ammattinimike takaa ammattitaidon varmasti.

        Liian paljon kuulee kentällä asiattomista "pystymetsän" hierojista, jotka tekevät hallaa koko alalle!


      • tutkintomaksu
        Hierontaterapeutti kirjoitti:

        ...että itse kustannettu näyttö maksaa luokkaa 1000€ ja siihen kuuluu parin viikon intensiivijakso menetettyine tuloineen.

        Ajan ja rahan investointi on toki järkevää, jos hieronta on päätoimi tai hieronnasta saadut tulot muuten ylittävät 8500€ (alv-raja) vuodessa (tai oikeastaan ei ihan vielä silloinkaan, koska pienyritykset saavat alv-helpotusta 24000€ liikevaihtoon saakka).

        Lisäksi alv-helpotus koskee vain perushierontaa, ei vaikkapa intialaista päähierontaa tai muita terapeuttisia hoitoja (eli lisäpalveluissa pannaan hierojan rehellisyys verottajan suuntaan koville...).

        Yhteiskunnan kustantamaan koulutukseen näyttö sisältyy automaattisesti, mutta silloinhan onkin lähes aina kyse päätoimesta.

        "...että itse kustannettu näyttö maksaa luokkaa 1000€ "

        Mistä tuon summan repäisit?
        Näyttötutkintomaksu on viisikymmentä euroa.


      • jaafska
        Hierontaterapeutti kirjoitti:

        Opintohallitukselle tilitettävä tutkintomaksu on tuo 50,50 €. Lisäksi terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle on maksettava rekisteröintimaksu 35 €. Loppuhinta muodostuu itse tutkinnosta ja lähestyy tonnia ellei sitä ämaksateta veronmaksajilla (anteeksi tuo lievä provokatiivisuus...).

        Ei se loppuhinta mistään tutkinnosta muodostu, vaan tutkintoon valmentavasta koulutuksesta, joka tarvitaan jotta tutkinnosta selviytyisi. Hierontaterapeutin "tutkinto" näes ei anna läheskään riittaviä valmiuksia oikeaan koulutetun hierojan tutkintoon.

        Kerrottakoon vielä sekin, että "hierontaterapeutti" ei ole terveydenhuollon ammattilainen. Suomen lainsäädännössä on määritelty tarkoin, mitä terveydenhuollon ammattilaiselta vaaditaan.

        "Hierontaterapeutti" on tekaistu ammattinimike, jolla yritetään hämätä kuluttajaa luulemaan, että kyseessä olisi jotenkin virallisesti koulutettu ammattilainen.


      • Hierottu
        muutenkin, ei vain alv kirjoitti:

        Hierojan näyttötutkinnon suorittaminen hyväksytysti (ammattitaitoa käytännössä käsittelevä osio kestää n. 2 viikkoa) on edellytys TEO:n rekisteriin pääsystä, potilasvahinkovakuutuksen saamisesta (ja siitä täällä paljon puhutusta, alv-vapautuksesta).

        Eli näytön suorittaneen asiakkaat voivat olla rennommin mielin hierottavana, kun koulutetun hierojan takana on nämä kaksi instanssia hänen = asiakkaan turvana. Potilasvahinkovakuutus turvaa loukkaantumiset ja hoitovirheistä aiheutuvat vahingot, sekä liukastumiset yms.
        KHL:oon kuuluminen on hierojan turvana, sinne ei pääse kuin koulutetut hierojat.

        Sen lisäksi, että TEO:n rekisterissä olevia valvotaan, sieltä myös potkitaan ulos asiattomat hierojat.

        Siksi kannustaisin kaikkia hierojia suorittamaan näyttötutkinnot, ettei heitä luulla jostain syystä ulospotkituiksi.

        Kaikki tiedämme, että kuka tahansa voi alkaa kutsua itseään hierojaksi ja pistää oman putiikin pystyyn tietämättä mitään lihaksista tai hieronnan alkeista.

        Minkä takia täällä olevat eivät arvosta omaa ammattitaitoaan niin paljoa, että suorittaisivat näyttötutkinnot? Jos on tietoa ja taitoa tarpeeksi, niin näyttöjen suorittamisessa ei luulisi olevan isompia ongelmia.
        Kirjoittaminen ei ole myöskään ongelma, näytönvastaanottajille voi myös suullisesti kertoa tiedot ja taidot.

        Tutkintomaksu tulee takaisin n. 1,5 viikossa pelkästään alv-vähennyksinä, riippuen tutkinnon järjestävän koulun maksuista.

        Tämä helpottaisi asiakkaitakin löytämään kunnolliset ja asialliset hierojat. Kyse on siis myös asiakkaan kunnioittamisesta: auttaa häntä löytämään asianmukaisen hoidon piiriin.

        Asiakkaan etu on käydä koulutetulla hierojalla, sillä suojattu ammattinimike takaa ammattitaidon varmasti.

        Liian paljon kuulee kentällä asiattomista "pystymetsän" hierojista, jotka tekevät hallaa koko alalle!

        ...myös "virallisesti" koulutetuista hierojista, jotka ovat runnoneet asiakkaan mustelmille - tässä suhteessa en ole ainoa uhri. Minulle ei ole iloa siitä, että hieroja tuntee lihasteni nimitykset latinaksi, vaan siitä, että hän osaa hieroa. Se on taito, johon tarvitaan muutakin kuin koulutusta (jos kyllä ehdottomasti sitäkin).

        Hierojani ("koulutettu" sellainen, muttei se murjoja) kertoi, ettei hierojan ammattitutkinnossa ole merkitystä urheiluhierontataidoilla. Asiakkaan kannalta klassisen hieronnan ja urheiluhieronnan ero on kuin yöllä ja päivällä eikä "koulutettu hieroja" välttämättä osaa ensimmäistäkään urheiluhierontaotetta.


      • Vereslihalla
        muutenkin, ei vain alv kirjoitti:

        Hierojan näyttötutkinnon suorittaminen hyväksytysti (ammattitaitoa käytännössä käsittelevä osio kestää n. 2 viikkoa) on edellytys TEO:n rekisteriin pääsystä, potilasvahinkovakuutuksen saamisesta (ja siitä täällä paljon puhutusta, alv-vapautuksesta).

        Eli näytön suorittaneen asiakkaat voivat olla rennommin mielin hierottavana, kun koulutetun hierojan takana on nämä kaksi instanssia hänen = asiakkaan turvana. Potilasvahinkovakuutus turvaa loukkaantumiset ja hoitovirheistä aiheutuvat vahingot, sekä liukastumiset yms.
        KHL:oon kuuluminen on hierojan turvana, sinne ei pääse kuin koulutetut hierojat.

        Sen lisäksi, että TEO:n rekisterissä olevia valvotaan, sieltä myös potkitaan ulos asiattomat hierojat.

        Siksi kannustaisin kaikkia hierojia suorittamaan näyttötutkinnot, ettei heitä luulla jostain syystä ulospotkituiksi.

        Kaikki tiedämme, että kuka tahansa voi alkaa kutsua itseään hierojaksi ja pistää oman putiikin pystyyn tietämättä mitään lihaksista tai hieronnan alkeista.

        Minkä takia täällä olevat eivät arvosta omaa ammattitaitoaan niin paljoa, että suorittaisivat näyttötutkinnot? Jos on tietoa ja taitoa tarpeeksi, niin näyttöjen suorittamisessa ei luulisi olevan isompia ongelmia.
        Kirjoittaminen ei ole myöskään ongelma, näytönvastaanottajille voi myös suullisesti kertoa tiedot ja taidot.

        Tutkintomaksu tulee takaisin n. 1,5 viikossa pelkästään alv-vähennyksinä, riippuen tutkinnon järjestävän koulun maksuista.

        Tämä helpottaisi asiakkaitakin löytämään kunnolliset ja asialliset hierojat. Kyse on siis myös asiakkaan kunnioittamisesta: auttaa häntä löytämään asianmukaisen hoidon piiriin.

        Asiakkaan etu on käydä koulutetulla hierojalla, sillä suojattu ammattinimike takaa ammattitaidon varmasti.

        Liian paljon kuulee kentällä asiattomista "pystymetsän" hierojista, jotka tekevät hallaa koko alalle!

        "... sillä suojattu ammattinimike takaa ammattitaidon varmasti."

        Ja paskat takaa.


      • valvova viranomainen
        Vereslihalla kirjoitti:

        "... sillä suojattu ammattinimike takaa ammattitaidon varmasti."

        Ja paskat takaa.

        Suojattu ammattinimike ei valitettavasti takaa täydellistä ammattitaitoa.

        Meillä on kuitenkin olemassa teoriassa toimiva järjestelmä, joka mahdollistaa sen, että ammattitaidottomalta koulutetulta hierojalta poistetaan oikeus käyttää ammattinimikettä.

        http://www.valvira.fi
        http://www.laaninhallitus.fi

        Siis jos joku kokee joutuneensa koulutetulla hierojalla väkivallan kohteeksi, olisi hyvin hyödyllistä jos hän ilmoittaisi asiasta lääninhallituksen sosiaali- ja terveysosastolle.

        Lääninhallitus voi antaa murjojalle huomautuksen tai tarvittaessa siirtää asian käsittelyn Valviraan, joka voi kieltää käyttämästä ammattinimikettä.

        Siis teoriassa ammattinimikkeen pitäisi taata ammattitaito. Siis kaikki joukolla valituksia tekemään Lääneihin, niin pikkuhiljaa myös käytännössä toteutuu lainsäätäjän tarkoitus terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattitaitovaatimuksista.

        Hierontaterapeutin tekaistulla "ammattinimikkeellä" toimivilla ei vastaavaa valvontajärjestelmää ole, edes valmisteilla oleva puoskarilaki ei tuo tähän asiaan parannusta.


      • aloittaja
        valvova viranomainen kirjoitti:

        Suojattu ammattinimike ei valitettavasti takaa täydellistä ammattitaitoa.

        Meillä on kuitenkin olemassa teoriassa toimiva järjestelmä, joka mahdollistaa sen, että ammattitaidottomalta koulutetulta hierojalta poistetaan oikeus käyttää ammattinimikettä.

        http://www.valvira.fi
        http://www.laaninhallitus.fi

        Siis jos joku kokee joutuneensa koulutetulla hierojalla väkivallan kohteeksi, olisi hyvin hyödyllistä jos hän ilmoittaisi asiasta lääninhallituksen sosiaali- ja terveysosastolle.

        Lääninhallitus voi antaa murjojalle huomautuksen tai tarvittaessa siirtää asian käsittelyn Valviraan, joka voi kieltää käyttämästä ammattinimikettä.

        Siis teoriassa ammattinimikkeen pitäisi taata ammattitaito. Siis kaikki joukolla valituksia tekemään Lääneihin, niin pikkuhiljaa myös käytännössä toteutuu lainsäätäjän tarkoitus terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattitaitovaatimuksista.

        Hierontaterapeutin tekaistulla "ammattinimikkeellä" toimivilla ei vastaavaa valvontajärjestelmää ole, edes valmisteilla oleva puoskarilaki ei tuo tähän asiaan parannusta.

        kiitos jos on niitä kokemuksia paikasta niin kertokaa.


      • Hieroskelija
        aloittaja kirjoitti:

        kiitos jos on niitä kokemuksia paikasta niin kertokaa.

        Voisikohan joku kertoa, missä ja miten saisi ko. näytön suoritettua Uudenmaan alueella? Siis vain tutkinnon € 50,50 ilman oppilaitosten vaihtelevilla hinnoilla tyrkyttämää valmistavaa koulutusta.

        t. koulutuksen ja työkokemuksen hankkinut


      • 1rustis1
        Hierontaterapeutti kirjoitti:

        On aivan ymmärrettävää, että jos on valmistunut hierojaksi viettämällä pari vuotta koulun penkillä latinaa lukien tuntee lievää katkeruutta niitä kohtaan, jotka hankkivat "saman" ammattitaidon "piipahtamalla" muutamana iltana hierontaa harrastavien kavereiden kanssa jossain pilipaliopistossa.

        Itse siis kuulun noihin jälkimmäisiin...

        Asiasta voisi tietysti keskustella ja kinastella aivan loppumattomiin. Valitettavasti en voi vastustaa kiusausta heittämällä muutamaa provokatiivista näkemystä silläkin uhalla, että turpiin tulee (siis noin kuvannollisesti, hierojathan ovat rauhaa rakastavaa väkeä - paitsi KHL:n kokouksissa).
        - Kun maksat pari tonnia kurssista, on sinulla helposti aivan toisenlainen motivaatio oppia kuin niillä, joiden pulpetin/plintin kuluttamisen maksavat muut veronmaksajat. Meneehän iltalukiokin nopeammin kuin alkuperäinen eikä sieltä sen helpommalla valmistuta kuin lastenkoulusta. Tämän ovat muuten havainneet myös jotkut työnantajat: olen useammaltakin kuullut, että kahdesta hierojatarjokkaasta menee useimmiten etusijalle opintonsa itse maksanut.
        - Valtion koulussa on harjoittelulla erittäin suuri paino (lue: siihen käytetään paljon aikaa). Harjoittelu kuuluu osana iltaopiskeluihinkin, mutta vähemmässä määrin. Voi kuitenkin miettiä, mitä muuta lisäarvoa ilmaiseksi koululle työtä tekeminen tuo kuin rahaa sille koululle.
        - Mitä hiivatin hyötyä asiakkaalle on siitä, että alempi vino niskalihas on latinaksi musculus obliquus capitis inferior (ok, latinan kieli helpottaa alan vierakielisten erikoisjulkaisujen lukemista - mutta kuinka moni hieroja oikeasti kehittää ammattitaitoaan sillä tavoin).
        - Hierontaan kuuluu paljon muutakin kuin teoria ja teoreettinen käytäntö. Hierojalla pitää olla työhönsä myös tiettyjä lahjoja/ominaisuuksia, joita ei koulussa opi. Ei valtion koulussa eikä iltapiipahduskouluissa.
        - Iltapiipahduskouluista valmistuneiden selviämisprosentti näyttötutkinnossa on lähes 100.

        Ja vielä lopuksi kiitos niille pitkän linjan kautta valmistuneille hierojille, joiden ammattitaito on tuonut minulle paljon uusia asiakkaita ("sen mukiloijan käsittelyyn en enää ikinä mene"). Mutta he eivät varmaan ylläkään 70 000 vuosituloihin.

        Itse juuri tällähetkellä opiskelen hierojaksi.Mietin tulevaa näyttöä,ei taida minulla mennä läpi.Tökkää tuohon hemmetin latinan huonoon osaamiseen,se vain kun ei oikein rupee jäämään päähän.Lihasten nimet juurikin mutta ne kiinityskohdat ei vain tartu päähän.Kysyttäesä voin kyllä näyttää ne kohdat jos ne on sormin näytettävissä,tai ainakin kertoa mistä mihin.Mutta ei taida riittää.Pitänee ruveta hieroon alvilla koulun jälkeen.


      • käsittelyntarpees

        asiakkaaita varmaan hyväl hierojal riittää viis latinan sanoista


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8176
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe