Kuinka edetä

..?

Hei!

Olen vasta vähän aikaa sitten alkanut kiinnostua kristinuskosta. Ongelmana onkin, etten oikein tiedä, että kuinka edetä omalla uskon tielläni. Raamattu ja kristinusko ei entuudestaan ole millään tavalla tuttuja, paitsi mitä koulussa ja rippileirillä aikoinaan tuli opittua. Mistä siis lähtisin liikkeelle?

17

286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lopettaa terveen järjen käyttö ja kaiken neutraalin sekä yleissivistävän materiaalin lukeminen.

Seuraavaksi kannattaa heittäytyä täisin jonkin lahkon hoteisiin, mitä kiiluvasilmäisempiä, sen parempi.

• sori huumoriksi menee

Vai on jollain uskovaisella ollut kiilut? Itse olen nähnyt sellaisia vain eräällä pienellä kylällä pirunpalvojia ja muuta leikkivillä pahiksilla, enkä uskovaisilla ihmisillä!

• wannabe-uskis

Mielestäni kannattaisi lukea paljon. Opiskele kristinuskoa. Tutustu monipuolisesti sen historiaan, dogmatiikkaan, erilaisiin tunnustuskuntiin jne. Kannattaa myös perehtyä edes pinnallisesti muihin uskontoihin. Pysy aina kriittisenä. Kyseenalaista asiat. Älä usko sokeasti.

Opiskelu ei tietenkään ole millään tavalla hengellistä, mutta on hyvä tuntea se traditio, johon on uskon sitein liittymässä. On myös hyvä tietää, millä tavalla kristinusko eroaa maailman kaikista muista uskonnoista. Kun tällä tavalla ottaa haltuun kristillisen perinteen, uskosta tulee vahvempi. Kun ymmärtää, mitä kaikkea kristinusko on historian varrella kestänyt, minkä kaiken läpi se on kulkenut, millaisia älyttömyyksiä ja vääristymiä siihen on liittynyt ja vieläkin liittyy, silloin on paremmin varautunut uskoa järkyttäviin asioihin. Sitä paitsi kun tietää, mistä on kyse, ei ilman muuta niele kaikkea sitä roskaa, mitä kristinuskon vastustajat levittävät.

On oleellisen tärkeää perehtyä kristinuskoon kristinuskon kielellä, pyrkiä tarkastelemaan sitä sisältä päin ja sen omilla ehdoilla, kristillisestä itseymmärryksestä käsin. Ulkopuoliselle tarkastelijalle jää aina sokea piste. Uskossa on jotain, mitä uskosta osaton ei voi ymmärtää.

Kaikkein tärkeintä on kuitenkin ehkä käytäntö. Lue Raamattua, rukoile, hakeudu seurakuntaan, käy ehtoollisella. Mieti mitä nämä asiat merkitsevät. Tärkeää ei ole se, miltä tuntuu vai tuntuuko miltään. Kristinusko ei perustu tunteisiin. Kristinusko perustuu uskoon, joka saa voimansa ja sisältönsä Jeesuksesta.

Mutta tämähän on toki vain minun mielipiteeni.

• Et ole mielipiteinesi yksin, sillä kannatan esittämiäsi näkökulmia. On aivan ratkaisevan tärkeää tietää mihin oma usko perustuu. Itselleni tärkeitä ohjeita ovat olleet mm nämä:

Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita? Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä. Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.' Matt 7:15-23

Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Gal 5:22

harrasta vanhurskautta, uskoa, rakkautta, rauhaa niiden kanssa, jotka huutavat avuksensa Herraa puhtaasta sydämestä. 2 Tim 2:22

• asiasta on myös totuus olem...

Kyllä uskovainen saa voimansa ja sisällön uskoonsa Jumalalta hänen poikansa ollessa vain välimiehenä.

• Trubaduuri

Usko Kristukseen.

• tähänkin voisi olla hyvin p...
      • huomasin kun kävin katsomassa

• korjaan sanan tuosta

• ...........
        korjaan sanan tuosta kirjoitti:

Siis kirjoittajat, eikä mitkään kirkoittajat! No, tässä on sinulle sieltä sellainen todistus, jos saan sen tähän linkitettyä, ja sori tuo kirjoitusvirhe!

http://www.kotisatama.net/fi/usko/todistajat/todistaja.php?julkaisupv=2008-02-07&otsikko=Jeesus on luvannu olla kanssamme

Etsit itsellesi jonkun kunnon lahkon, niinkuin elämän sana(livets ord) myyt talosi ja omaisuutesi ja lahjoitat ne kaikki lahkolle.
        Siinä vaiheessa kun huomaat että rahattomana et enää kelpaa lahkolle niin siinä alkaa arvomaailmasi viisastuminen!

• Trubaduuri
        ........... kirjoitti:

Etsit itsellesi jonkun kunnon lahkon, niinkuin elämän sana(livets ord) myyt talosi ja omaisuutesi ja lahjoitat ne kaikki lahkolle.
        Siinä vaiheessa kun huomaat että rahattomana et enää kelpaa lahkolle niin siinä alkaa arvomaailmasi viisastuminen!

Voisihan sitä lahjoittaa kaiken verottajalle ja sitten liittyä kommunistiseen puolueseen josta saa hyvät ja asialliset ohjeet sosiaaliturvan varalle.
        Vai, mitä mieltä olet, komukka?

• tyhmäksi heittäytyvä
        Trubaduuri kirjoitti:

Voisihan sitä lahjoittaa kaiken verottajalle ja sitten liittyä kommunistiseen puolueseen josta saa hyvät ja asialliset ohjeet sosiaaliturvan varalle.
        Vai, mitä mieltä olet, komukka?

mikä se sellainen on? Konirotuja on monia mutta komukka on jo jotain uutta. Aasiruu rotua?

• mieti miten oikeasti
        ........... kirjoitti:

Luitko todistuksen? Se oli erää linnassakin kierrelleen ihmisen todistus, siinä kerrottiin hänen elämästänsä. Ei se ihminen sitä sinne ole huvin vuoksi kirkoittanut eikä kertonut omaa elämäntarinaansa. Palaa yksi kirjoitus ennen tätä niin löydät hänen kirjoituksensa jos se kinnostaa sinua.

• elämäntarina liitteenä jutu...
        mieti miten oikeasti kirjoitti:

Luitko todistuksen? Se oli erää linnassakin kierrelleen ihmisen todistus, siinä kerrottiin hänen elämästänsä. Ei se ihminen sitä sinne ole huvin vuoksi kirkoittanut eikä kertonut omaa elämäntarinaansa. Palaa yksi kirjoitus ennen tätä niin löydät hänen kirjoituksensa jos se kinnostaa sinua.

Siinä pahoittelussa nimeltä kirjoitusvirheen takia löytyy se elämäntarina, siis jos halusit että tarkennan mistä se löytyy.

• elämäntarina

• Trubaduuri
        tyhmäksi heittäytyvä kirjoitti:

mikä se sellainen on? Konirotuja on monia mutta komukka on jo jotain uutta. Aasiruu rotua?

Kopukka, koni, luuska tai vaikka rohjake. Jotkut vievät ne teurastamoon. Stalinkin sitä harrasti. ;)

• suomi on muutenkin lamassa
        Trubaduuri kirjoitti:

Kopukka, koni, luuska tai vaikka rohjake. Jotkut vievät ne teurastamoon. Stalinkin sitä harrasti. ;)

Köyhtyneet ihmiset ei jaksa riitoja, työttömyys on nyt yleistä. Loista valoa vaikka hammasta purren joka olet uskovainen. se olisi tärkeintä. Ei ihmisen itsensä tarvitse olla viisas, vaan tärkeintä on kertoa uskosta niille jotka tulevat tänne sitä asiaa tutkimaan. Rauhaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      405
      8879
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      172
      3308
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      17
      1774
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      77
      1146
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1068
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1055
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      64
      1011
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      985
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      973
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65