Syötkö yksipuolisesti, kuljetko vanhoissa risoissa vaatteissa, ei telkkaria tai tietokonetta, miten vuosien toimeentulotuella eläminen tuntuu arjessa?
Miten köyhyys tuntuu arjessa?
44
2245
Vastaukset
- monta vuotta tt-tuella
Minä elän leikatulla tt-tuella, koska vuokrani nousi yli soskun määrittämän kohtuullisen.
Saan tukea noin 350 euroo kuussa. En omista tv:tä, radiota, tietokonetta eikä lehtiä tule. Lisäksi olen selkä ja jalkavammanen. Tarvisin kunnon kengät joihin saa terveyskeskuksen määräämät tukipohjalliset.
Hain tt-tukea jalkineisiin mutta hakemus hylättiin. Eli koska omistan vain vanhat risat jalkineet joihin pohjallista ei millään voi laittaa eikä se niihin edes sovi, niinpä selkä, lonkka ja polvivaivat ovat lisääntyneet. Kykenen kävelemään vain muutama sata metriä lähikaupaan, josta ostan vähäiset ruokani muutaman päivän tarpeisiin. Lisäksi olen ruoka-aine ja ihoallergikko ja kärsin hengitystieallergioista. Ruokavalioni on niin kallis että kykenen syömään vain yhden aterian kerran päivässä. Pyrin valmistaan sen juuri ennen nukkumaanmenoa että saisin edes yön jotenkin nukuttua ellei sitten kivut pidä hereillä.
Eli elinpiirini rajoittuu lähinnä sisätiloihin.
Jos joku epäinhimmillinen osoitus tulee tuesta leikataan 40 prossaa sen lisäksi tuo 50 euroo eli pahimmassa tapauksessa joudun elämään pelkällä 200 eurolla kuussa.
Onneksi ei vielä ole karenssiin pölähtänyt.
Mutta monet elää tuolla summalla koko loppuikänsä. Moni opiskelija alkaa selittään omiaan, mutta heillä kyse tilapäisestä olotilasta, minunkaltaisillani vanhoilla yli 50 ikäisillä töistä ei enää toivoakaan. Työttömyysputki liian pitkä.
Meitä tämmösiä on pilvin pimein ja meidät on unohdettu.
Se on vaan kiertoa työharjoittelusta toiseen, kurssilta toiseen
Tämä ryhmä elää kurjimmista kurjinta elämää- oikeudenmukainen ratkaisu
Suomessa on paljon samassa asemassa olevia ja on myös työkyvyttömiä. Mutta varmasti monikin heistä pystyisi jonkin verran työtä tekemään. Varmasti työ tekisi ihan hyvääkin.
Oikeus ja kohtuus on, että työtä aletaan jakamaan.
George Henrik von Wright on kirjoittanut työn jakamisesta kirjassaan Ihminen kulttuurin murroksessa. Hänen mielestään työn jakaminen on edessä. Tai toinen vaihtoehto on, että puolet ihmisistä tekee työtä ja toinen ei. Työtä ei tule olemaan kaikille, sen on teollistuminen aiheuttanut.
Saksassa nyt onkin otettu käyttöön lyhennetty työpäivä, joka on parempi kuin irtisanominen. http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Lyhennettyä työaikaa pitää tutkia/1135243707521 - lkjdlkslkd
oikeudenmukainen ratkaisu kirjoitti:
Suomessa on paljon samassa asemassa olevia ja on myös työkyvyttömiä. Mutta varmasti monikin heistä pystyisi jonkin verran työtä tekemään. Varmasti työ tekisi ihan hyvääkin.
Oikeus ja kohtuus on, että työtä aletaan jakamaan.
George Henrik von Wright on kirjoittanut työn jakamisesta kirjassaan Ihminen kulttuurin murroksessa. Hänen mielestään työn jakaminen on edessä. Tai toinen vaihtoehto on, että puolet ihmisistä tekee työtä ja toinen ei. Työtä ei tule olemaan kaikille, sen on teollistuminen aiheuttanut.
Saksassa nyt onkin otettu käyttöön lyhennetty työpäivä, joka on parempi kuin irtisanominen. http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Lyhennettyä työaikaa pitää tutkia/1135243707521Ja Suomessa työnantajat vaativat työajan pidentämistä tehokkuuden lisäämiseksi.
- Kysyn vaan
Helsingissä sosiaalivirasto katsoo kohtuulliseksi asumismenoksi 520 euroa kuussa. Kyllä sillä saa vapailtakin markkinoilta pienen yksiön! Tosin miksi et hae kaupungin kämppää jos kerran niin vaivainen olet?
Koko juttusi vaikuttaa vedätykseltä sillä on olemassa harkinnanvaraista toimeentulotukea jos tarvitsee erityisruokavaliota. Ei Suomessa kenenkään tarvitse yhteen ateriaan päivässä tyytyä! - sitä sitten
Kysyn vaan kirjoitti:
Helsingissä sosiaalivirasto katsoo kohtuulliseksi asumismenoksi 520 euroa kuussa. Kyllä sillä saa vapailtakin markkinoilta pienen yksiön! Tosin miksi et hae kaupungin kämppää jos kerran niin vaivainen olet?
Koko juttusi vaikuttaa vedätykseltä sillä on olemassa harkinnanvaraista toimeentulotukea jos tarvitsee erityisruokavaliota. Ei Suomessa kenenkään tarvitse yhteen ateriaan päivässä tyytyä!päivässä pitäisi syödä?? Hyvä kun yhden lämpimän ruuan saa päivässä, muuten pitää pärjätä eu:n näkkileivällä, jota on hankala olemattomilla hampailla pureksia. En edes muista milloin olisin syönyt kaksi kertaa päivässä.
- lisäämiseksi...
lkjdlkslkd kirjoitti:
Ja Suomessa työnantajat vaativat työajan pidentämistä tehokkuuden lisäämiseksi.
Sen tehokkuuden takia tulevaisuudessa onkin välillä lamaa, välillä nousua.
Tuotanto on liian tehokasta, tarvittavat tuotteet valmistetaan nopeasti.. Siinä menee vuosi, pari, kolmekin..
Seuraavaksi kysyntä laskee, valmistus vähenee. Taas taantuma ja kestää vuoden pari..
Jos kerran pätkätyö on tullut jäädäkseen, niin sitten pitää miettiä jotain millä tukea pätkätyöllisyyttä. - Vuokrakatto minun kunnassa ...
Kysyn vaan kirjoitti:
Koko juttusi vaikuttaa vedätykseltä sillä on olemassa harkinnanvaraista toimeentulotukea jos tarvitsee erityisruokavaliota. Ei Suomessa kenenkään tarvitse yhteen ateriaan päivässä tyytyä!Minun kunnassa vuokrakatto 430 euroo ja minun vuokra kohosi 472 euroon ja tuo ylimenevä osuus vähennettään perustoimeentulotuesta. ASunto on kunnan.
- faktat.tiskiin
Kysyn vaan kirjoitti:
Koko juttusi vaikuttaa vedätykseltä sillä on olemassa harkinnanvaraista toimeentulotukea jos tarvitsee erityisruokavaliota. Ei Suomessa kenenkään tarvitse yhteen ateriaan päivässä tyytyä!Niin, HARKINNANVARAISTA toimeentulotukea. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että sitä ei myönnetä kellekään paitsi romaneille mekkojen ostamiseen kerran vuodessa. PISTE.
- oliko kysymyksesi
vilpitön sinullekin saattaa tulla oiva mahdollisuus tutustua köyhyyteen tässä lähitulevaisuudessa mikäli lama etenee kovin syvälle. Itse tutustuin köyhyyteen viime laman aikana ollessani 3,5 vuotta työtön ja peruspäivärahalla elääjä. No lyhyaikaisia pätkähommia oli joitakin. Ulosotto muistutti köyhyysajoistani aina vuoteen 2001.
Terv. Entinen köyhä- nyt-riitti
saatana paskasossu ei suostu ostaa uutta tietokonetta ja samsung galaxy s8 vaik ne olis nyt halpoi!!! saan astukee ja jotai muuta paskatukee ja ne kuspäät vaatii jotai kuntouttavapaskaa tekemistä siis joksa vitu viikko NO EN MEE SAATANA!!!
- välillä ei ole rahaa
ruokaan kuin ehkä 2-3 eur /päivä. Sitten kun korvaus tulee maksetaan laskuja vimmatusti ja sitten on elettävä sillä mitä jäi. Kannettavatietokone toimii sekä telkkarina, radiona että tietokoneena. Arjen luksus josta en halua luopua. Lehtiä ei tule, verkkolehtiä luen ilmaiseksi
- vanha telkka mulkoilee
olohuoneessa.
Aina samat vaatteet päällä.
Nyt on uusi murhe, pitäisi päästä silmälääkäriin ja uudet näkimet.
Miinusta on 6 joten ihan satasella ei rillit kaupasta lähde.
Lehtiä ei tule, tää tietsikkakin on vain niinkauan kun pimu muuttaa pois kotoa.
Millaiset yo-juhlat pitää yh joka saa pienintä sairauspäivärahaa?
Katsotaan. Olen kyllä aika mestari leipomaan.
Mikäs nyt eniten mättää.
SE kun JOKA kerta menen sairaalaan niin maksan 25 euroo ja rapiat.
Taas menossa ensiviikolla selän magneettikuvaukseen.
Emmä tiedä, kaikki on nyt niin onttoa. - kuluu kaikki
vanha telkka mulkoilee kirjoitti:
olohuoneessa.
Mikäs nyt eniten mättää.
Emmä tiedä, kaikki on nyt niin onttoa.Kotona on jo pakko pitää vetimiä joita ei voi muualla pitää.
Jos ovikello soi, ei voi avata ennen vaateiden vaihtoa?
Joten vuosissa tullut eristäytyminen, myös siksi ettei varaa kutsua vieraita.
Mikä hajoaa jää korjaamatta, laitteet ja huonekalut todella vetelee viimeisiään.
Ainainen nälkä, joko ruuan laadun takia tai psyykkisestä syystä, ei ole rahaa ruoan ostoon vaan hankii vain elossa pysymis muonaa.
Kylässä käynti paikkoja ei enää ole vastavierailulle ei voi kutsua, keskustelu kavereita jne kadonneet yksipuolisen kyläilyn myötä.
Joka paikan ystävät; yhteisöt järjestöt ja muut rahaa ruinaavat masentavat: Heillä on MOTTO: ei pyydetty summa ole paljon?
Sairauseläke ei muutu eikä voi vaikuttaa lääkitys on melkoinen menoerä kolmanneksi suuri kuukaudessa. - ostanut kaikki vaatteet
kuluu kaikki kirjoitti:
Kotona on jo pakko pitää vetimiä joita ei voi muualla pitää.
Jos ovikello soi, ei voi avata ennen vaateiden vaihtoa?
Joten vuosissa tullut eristäytyminen, myös siksi ettei varaa kutsua vieraita.
Mikä hajoaa jää korjaamatta, laitteet ja huonekalut todella vetelee viimeisiään.
Ainainen nälkä, joko ruuan laadun takia tai psyykkisestä syystä, ei ole rahaa ruoan ostoon vaan hankii vain elossa pysymis muonaa.
Kylässä käynti paikkoja ei enää ole vastavierailulle ei voi kutsua, keskustelu kavereita jne kadonneet yksipuolisen kyläilyn myötä.
Joka paikan ystävät; yhteisöt järjestöt ja muut rahaa ruinaavat masentavat: Heillä on MOTTO: ei pyydetty summa ole paljon?
Sairauseläke ei muutu eikä voi vaikuttaa lääkitys on melkoinen menoerä kolmanneksi suuri kuukaudessa.UFF 1 euron päivillä, sieltä saa ihan hyviä vaatteita. Ainoastaan kenkien kanssa on vähänongelmaa
- mielelläni
vanha telkka mulkoilee kirjoitti:
olohuoneessa.
Mikäs nyt eniten mättää.
Emmä tiedä, kaikki on nyt niin onttoa.selän magneettikuvauksesta 25€ mutta joudun maksamaan siitä monikymmenkertaisesti koska olen "omillani toimeentuleva" yrittäjä jonka osana näyttää olevan pelkkä maksajan osa tässä meidän systeemissämme. Apua saan yksityislääkäreiltä silloin kun sitä tarvitsen mutta sekään ei ole aivan ilmaista. Siksi minua ottavat päähän tämän yhteiskunnan terveet ja nuoret vapaamatkustajat jotka eivät pane rikkaa ristiin yhteiseksi hyväksi.
- Pitkäaikaisköyhät
Tv.tä en omista. Pesukone on,kiitos vanhempieni. He auttaneet muutenkin. Älkää kysykö tai arvostelko. Sähkölaskut on pienet,kun mitään sähkölaitteita ei juuri ole. Ei mikroa. Imuri pitäisi seuraavaksi ostaa. Että näin. Nälkää ei ole nähty kuitenkaan ja kenkiä tilataan outleteista. Samoin vaatteita. Eli ruoka,vaatteet on. Sängyt. Hyllyjä ja mattoja. Aika askeettista,mutta ei parane valittaa.
- köyhtynyt
Varautuminen aina mielessä ja tarjousten perässä juoksu.
Toisinaan on vain näkkileipää ja lihalientä loppukuussa.
Teen paljon vaatteita itse, pyjamat, pitkät housut ja paidat.
Jokainen köyhä saa tietsikan osamaksulla itsekin hankin.
Juuri sain maksettua viimeisen osamaksuerän kun ostin uudet patjat ja maton parvekkeelle.
Reikäiset verhot vaihdoin ehjiin kolme vuotta sitten.- Valivalivali
Mistä niihin verhoihin reikiä on tullu? Onko koit syöny, vai onko kangas vaan reikäistä? Mullakin on monen kymmenen vuoden vanhoja verhoja, mutta ei niissä reikiä ole.. Muutamat tosi kauniit ja hyvät olen ostanut todella edullisesti kirpputorilta. Pitäiskö reikäisten verhojenki vuoksi sääliä?
- köyhtynyt
Valivalivali kirjoitti:
Mistä niihin verhoihin reikiä on tullu? Onko koit syöny, vai onko kangas vaan reikäistä? Mullakin on monen kymmenen vuoden vanhoja verhoja, mutta ei niissä reikiä ole.. Muutamat tosi kauniit ja hyvät olen ostanut todella edullisesti kirpputorilta. Pitäiskö reikäisten verhojenki vuoksi sääliä?
Auringon paahtamat rullakaihtimet ne olivat.
Kukaan mitään sanonut tuli vaan itselle ajatus ansaitsen ehjät. Sivuverhot ostin tarjouksesta kangasta.
Pöytäliinoja olen löytänyt kirppikseltä verhoja harvoin.
- JaksaaJaksaa
Kaikki huonekalut on vanhoja. Tarvitsisin hyllykön, mutta ei ole tullut vastaan sellaista, että saisin sen kotiintuotuna. Välillä niitä näkee ilmaiseksikin annettavan, mutta ei ole autoa. Tingin sisustuksesta, ostan vain välttämättömän.
Vaatteet valikoin sillä perusteella, että ovat mahdollisimman monikäyttöisiä. Yhdet talvikengät on kerrallaan käytössä, niillä menen niin arkena kuin juhlana. Toppatakki samoin. Kesäkenkiä on kahdet, tennarit ja avokkaat. Saappaisiin en ole raaskinut sijoittaa. Kotona rötkyän ns. kotivaatteissa, joita ei ilkeä muualla pitää. Säästää sekä pyykkiä, että vaatteita. Lapsille kuitenkin koetan hankkia kunnon vaatteet.
Ruokaan sen sijaan panostan enemmän. Jostain muusta on näin ollen tingittävä.
Tiedän, että kaikkea löytyy kirppiksiltä ym. edullisista ostopaikoilta, mutta kun rahareikiä on loputtomiin. Nytkin pitäisi ostaa aurinkovoidetta ja kyypakkaus, sekä likalle voidetta ihottumaan. Nuo siis ensimmäisenä listalla, kunhan saan rahaa. Uusi kahvinkeitin pitäisi jostain kehitellä ja bussikortti ladata, kesäretki tulossa, se maksaa yms. Hammaslääkäriin pitäisi mennä, mutta sinnittelen. Pakko siis tinkiä ruoasta, kun muusta ei pysty, vaikka inhoan sitä.- Voivoivoijavoi
Älä valita. Taatusti saat toimeentulotukea, jos noin köyhä olet. Toimeentulotukena saat hammashoitomenot katettua. Lasten harrastuskuluihin, kahvinkeittimeen, huonekaluihin ym. saa täydentävää toimeen tulotukea kunnasta. Lisäksi luulen, että aika moni "rötkyää " kotona mukavemmissa kulahtaneissa vaatteisss, ainakin minä...
- JaksaaJaksaa
Voivoivoijavoi kirjoitti:
Älä valita. Taatusti saat toimeentulotukea, jos noin köyhä olet. Toimeentulotukena saat hammashoitomenot katettua. Lasten harrastuskuluihin, kahvinkeittimeen, huonekaluihin ym. saa täydentävää toimeen tulotukea kunnasta. Lisäksi luulen, että aika moni "rötkyää " kotona mukavemmissa kulahtaneissa vaatteisss, ainakin minä...
En saa toimeentulotukea, koska tulot ovat viitisenkymmentä euroa päälle rajan. Laskurin mukaan kympin, joten hain viime kuulle, kun oli terveydenhoitomaksuja, mutta eihän sitä sitten tietenkään tullut. Eli ihan siinä rajoilla keikutaan koko ajan.
Huonekaluihin ei käytännössä saa tt-tukea. Ehkä jos on muuttamassa pois kotoa tai jotain sellaista. Täydentävää tukea ei sitä paitsi voi ikinä laskea budjettiin. Se on harkinnanvaraista ja ei sitä aina saa, vaikka tarve olisi.
Valitan jos mua huvittaa. Joskus huvittaa, joskus ei. - Keskivertoköyhä
Voivoivoijavoi kirjoitti:
Olet sairas leena. Kyllä palkallasi pärjää. Etsi mies niin ei tarvitse kytätä sumi24 palstoja.
- kyl.se.tuntuu
Köyhyys on justiinsa sitä että ruoka on yksipuolista. Vaatteet vanhoja, tosin parsia kannattaa, kun on kerran aikaa, niin opettelee paikkaamaan siististi.
Pyykit kannattaa pestä varovasti, ettei vaate kulu liian nopeasti.
Telkkari on yleensä se vanha jonka joskus sai hommattua. Miten sitte kun 2020 on se digitalisointi?
Tietokone samoin vanhaa versiota, täytyy toivoa ettei hajoa.
Jos tässä vielä olisi lapsia, se olisi varsinainen helvetti, mistä niille tarpeeliset tavarat.
Aikuiset sentään jaksaa mennä vanhoilla vuodesta toiseen.
Nyt sain alkukeväästä sentään ostettua uudet lenkkarit, 49e hyvä malli. En lenkkeile paljon, etteivät kulu liian äkkiä.
Ei kyllä Suomessa pitäisi tällaista olla, 2000-luvulla. Vai onko se niin, että köyhyyttä vain on, oli miten kehittynyt valtio tahansa.
Ei tätä soisi vihamiehillekkään, saati kavereille.- Pitkäaikatyötön
"Telkkari on yleensä se vanha jonka joskus sai hommattua. Miten sitte kun 2020 on se digitalisointi?"
Digitalisointi tehtiin jo aiemmin, eli analogisella virittimellä on monta vuotta näkynyt vain kohinaa. Vuonna 2020 siirrytään pelkkään teräväpiirtoon, mihin on syytä ruveta hiljakseen säästämään.
Viidelläkympillä pitäisi löytyä teräväpiirtodigiboksi, jossa ei ole tallennustilaa. En tiedä, laskevatko hinnat enää, kun inflaatio on alkanut kiihtyä.
Uusi full hd -telkkari maksaa halvimmillaan 150 €, mutta niiden hinnat saattavat vielä laskea. Veikkaan kuitenkin, että alle satasella ei uutta saa. - Edistys_unohtuu
Televisio on niitä tuotteita, joissa yleinen elintason nousu näkyy kaikkein parhaiten. 50 vuotta sitten mustavalko-tv maksoi duunarin nettokuukausipalkan verran. Väri-tv:t olivat juuri tulossa markkinoille ja hintaa oli kolme - neljä kuukausipalkkaa. Siis nykyrahassa useita tuhansia euroja. Ei katsellut työtön Peyton Placea väreissä silloin.
Nyt saa paljon tarkemman ja suuremman kuvan laitteesta, joka vie vähemmän tilaa ja painaa viidesosan entisestä. Ja maksaa alle kymmenesosan verran. Työttömälläkin on varaa hankkia tv, katsottavaa on ihan eri lailla eikä edes lupaa enää tarvita. - Pitkäaikatyötön
Edistys_unohtuu kirjoitti:
Televisio on niitä tuotteita, joissa yleinen elintason nousu näkyy kaikkein parhaiten. 50 vuotta sitten mustavalko-tv maksoi duunarin nettokuukausipalkan verran. Väri-tv:t olivat juuri tulossa markkinoille ja hintaa oli kolme - neljä kuukausipalkkaa. Siis nykyrahassa useita tuhansia euroja. Ei katsellut työtön Peyton Placea väreissä silloin.
Nyt saa paljon tarkemman ja suuremman kuvan laitteesta, joka vie vähemmän tilaa ja painaa viidesosan entisestä. Ja maksaa alle kymmenesosan verran. Työttömälläkin on varaa hankkia tv, katsottavaa on ihan eri lailla eikä edes lupaa enää tarvita.Pitää paikkansa, että edistystä on tapahtunut.
Samoin jos eläisimme Suomessa 150 vuotta sitten, jokunen jäljelle jäänyt köyhä hoipertelisi vielä nälkäisenä ja sairaana kerjäläisenä maanteillä levittämässä kulkutauteja. Pelkästään viime kuussa olisi kuollut yli 25.000 ihmistä nälkään ja tauteihin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suuret_nälkävuodet#Vuosi_1868
- tuovi80
Vaatteet ostan käytettyinä, halvinta ruokaa, ei vara tietokoneeseen kun en saa osamaksulla maksuhäiriömerkinnän vuoksi. Ulkona ei koskaan vara syödä/ juoda. Kampaajalle ei varaa..
- poormansplight
Vaikeinta on että ei ole pahemmin varaa yllättäviin tilanteisiin mitä nyt voi tulla. Esim tietokone hajoaa, polkupyörään tulee suurempi korjaus, kengät hajoaa jne. Kaikki raha menee elämiseen eikä mitään ns. puskuria oikein saa rakennettua.
- fguiol
No, minulla juurikin tilanne, että toissapäivänä hajosi pyörän takarengas. Katselin että sisärin saa 5 eurolla mutta päällykumi maksaakin jo 15 euroa vähintään. ne on nousseet hinnat näköjään. Noin 8-9 vuotta sitten? ostin ko. kumin alle 5 eurolla! Sisäri maksoi jotain 3-4 euroa. Eli 20 egeä menisi et saisi fillarin kuntoon. Mut kun ei ole sitä rahaa nyt. Juurikin aloitin päivän puurolla. Voi silmää päälle äsken katselin mutta rasia oli tyhjä. Eilen meni viimonen tippa leivän päälle, jonka sain ruokakassin mukana. Ruokaa on siis vähäksi aikaa mutta mitään mikä rahaa tarttee ei ole vara nyt ostaa. Mitään tt-tukia en saa syystä joita en käy tässä nyt kertomaan mutta en siis saa enkä tule koskaan saamaan. Ellei laki muutu. Lainata voisin mutta ei ole niin tarvis nyt. Vasta nälän hädässä kun mitään muuta keinoa ei ole. Laina kun on maksettava aina takasin ja sitten minä vasta kus...ssa olisinkin! Näillä tuloilla yrittäsin jotain lainaa maksella takas... juu - ei!
- röletaari
Ryyppäilen monen viikon putkia ja käyn kuntosalilla kännissä. Ruokana aina punalappusia tuotteita.
- roletaari
Kun ryyppäilen niin en kuntoile. Kun kuntoilen niin en ryyppäile.
Huomennakin juhlaruokana on punalappuisia, yrttimaustettuja ( ei marinoituja ) sian ulkofile pihvejä. Väärä etiketti! Pihvi on aina nautaa. Muut ovat leikkeitä.
Hinta 4,48€/kg.
Punalappuisuus ei pyhitä mitään. Lasken aina nettohinnan / kg.
Toistuvuuden merkitys. Esimerkknä vaikkapa kahvisuodattimet. ostan aina halvimpia, valkaisemattomia suodattimia. Kappalehintojen erot ovat pieniä mutta vuoden mittaan niirä kuluu vajaa 1000kpl. Halvan ostaminen ei ole työläämpää kuin kalliinkaan.
Maitoa menee yli 10 l/ viikko. Litran hintaero on helposti 0,10€ riippuen ostopaikasta. Salimatkan, alle 400m, varrella on kaksi markettia.
50 x 10 x 0,10€ = 50€ ilman vaivannäköä.
Nämä ovat niitä pienimpiä.
- joopåikasjoo
Ei ole puhelinta eikä tietokonetta... mutta silti tänne kirjoittelen...
- Pitkäaikatyötön
Kannattaa opetella yhteiskuntaa sen verran, että tietää kirjastoissa olevan tietokoneita yleisessä käytössä. Ja pitkillä aukioloajoilla varustettuja omatoimikirjastojakin, joissa ei pidetä henkilökuntaa paikalla.
- Jonskuna
Et aina voi kaverilta pyytää puhelinta soittaakseen.
- Lala
Pitkäaikatyötön kirjoitti:
Kannattaa opetella yhteiskuntaa sen verran, että tietää kirjastoissa olevan tietokoneita yleisessä käytössä. Ja pitkillä aukioloajoilla varustettuja omatoimikirjastojakin, joissa ei pidetä henkilökuntaa paikalla.
Jopa R-kioskeilla on päätteitä esim. laskujen maksamiseen..
- roletaari
Olen kokenut tuon kaiken ja muuta noiden lisäksi koska ei ollut toimeentulo- eikä muitakaan tukia!
- tyytyväinenköyhä
Köyhyys ei tunnu arjessa juurikaan, kun me ollaan perheemme kanssa sovitettu menot tuloihin. Ruokaa ostetaan tarjouksista ja tehdään edullista kotiruokaa. Ruoka on kuitenkin niin edullista, vaikka ostaa ihan kaupasta ja aina on tarjouksia -50%, joten ei ole suuri kustannus.
Vaatteita ei tarvitse aina ostella ja niitäkin voi katsella alennusmyynneistä.
Monet asiat voi kilpailuttaa, puhelin, sähkö, vakuutukset ym. Teleoperaattoreilla on menossa aina joku kampanja, joista voi valita sopivimman, jos vaihtaa netti- ja puhelinliittymiä.
Pakko ei ole asua kalliisti, on edullisia asuntojakin tarjolla.
Mieleen ei tule oikein mitään, mistä olisimme jäänneet paitsi köyhyyden vuoksi. Lapset ovat voinneet harrastaa, päässeet opiskelemaan mieleiseen kouluun, ollaan voitu matkustella koko perheen kanssa. Meillä on ihan kunnollinen koti ja kaikilla on ehjät ja puhtaat vaatteet.- Köyhä.Kapitalisti
Ihan asiaa kirjoittelet. Moni selittää rahapulalla kaikki ongelmat ja tämä on vuosi vuodelta vain lisääntynyt. Rahaa lisäämällä näitä ongelmia ei voiteta vaan kyllä niitä menoja aina kehitetään lisää. Akuutissa tilanteissa toki ei auta muu kuin raha.
Moni ihminen on syystä tai toisesta hukannut kyvyn ja/tai halun ottaa vastuuta oman elämän suunnittelusta myös talousasioissa, Yhteiskunnan tuet ovat pääosin melko hyvällä tasolla eikä esim. Sipilän hallitus ole köyhien asemaa juuri heikentänyt vaikka niin paljon tätä väitetään. Kyllähän pitkittynyt köyhyys voi masentaa ja aiheuttaa ongelmia, mutta rahaa tärkeämpää olisi auttaa pärjäämään sillä rahalla mitä on.
Tiedän mistä puhun sillä olen koko ikäni ollut pienituloinen eikä sairauksien vuoksi ole mahdollisuutta kohentaa elintasoa. Muuten, kannattaa miettiä mikä ero olla köyhä sairauksien tai hoitovirheiden takia vs. työttömyyden ja etenkin silloin kun on kovin nirso työlle tai muuttamaan? - exköyhä
Köyhyys tuntui arjessa mutta se oli luonnollinen elämänvaihe.
Kun talovelat olivat niskassa pahimmoillaan niin elimme useita vuosia todellisessa niukkuudessa. En väittäisi sitä köyhyydeksi vaikka täytimmekin näiden nykyisten valittajien kriteerit.
Emme ostaneet itsellemme vaatteita ja lasten vaatteita saimme sukulaisilta ja tuttavilta ja vaimo kävi jossakin vaihtopisteessä etsimässä pienellä rahalla vadettavia.
Lasten harrastusvälineet hankimme käytettyinä. Esimerkiksi pojan laskettelu sukset ja monot urheiluseuran kamapörssistä 50mk:lla.
Penskojen pp:ät saimme tuttavilta ilmaiseksi.
Viljelin tehokkaasti ok:n tonttia, harrastimme keräilytaloutta siihen pisteeseen saakka, että parin vuoden ajan oli ainakin 5:nä päivänä viikossa sientä sapuskassa jossakin muodossa.
Säilöimme kuivattaen, pakastaen ja suolaten.
Syksyisin kävin lahtaamassa kahden lampolan lampaita ja korvaukseksi sain ostaa halvalla karitsan tai 1,5 ruhoa.
Vanhaa auton rotiskoa pidin hengissä ollen näpit rasvassa keväisin ja syksyisin. Tarvitsin työni vuoksi.
Emme saaneet mitän tukia emmekä avustuksia paitsi todella pienet lapsilisät 3kk:n välein. Emme täyttäneet kunnallisen päivähoidon ehtoja joten vaimoni oli penskojen kanssa kotona ilman tukiaisia.
Emme nähneet aihetta valittamiseen.
Joskus suoraan sanoen vituttaa näiden nykyisten, laiskojen, avuttomien kermaperseiden vinkuminen. Toivon, että näkisivät todellista köyhyyttä muutaman vuoden jolloin oppisivat arvostamaan nykyisiä olojaan. - Valinta
exköyhä kirjoitti:
Köyhyys tuntui arjessa mutta se oli luonnollinen elämänvaihe.
Kun talovelat olivat niskassa pahimmoillaan niin elimme useita vuosia todellisessa niukkuudessa. En väittäisi sitä köyhyydeksi vaikka täytimmekin näiden nykyisten valittajien kriteerit.
Emme ostaneet itsellemme vaatteita ja lasten vaatteita saimme sukulaisilta ja tuttavilta ja vaimo kävi jossakin vaihtopisteessä etsimässä pienellä rahalla vadettavia.
Lasten harrastusvälineet hankimme käytettyinä. Esimerkiksi pojan laskettelu sukset ja monot urheiluseuran kamapörssistä 50mk:lla.
Penskojen pp:ät saimme tuttavilta ilmaiseksi.
Viljelin tehokkaasti ok:n tonttia, harrastimme keräilytaloutta siihen pisteeseen saakka, että parin vuoden ajan oli ainakin 5:nä päivänä viikossa sientä sapuskassa jossakin muodossa.
Säilöimme kuivattaen, pakastaen ja suolaten.
Syksyisin kävin lahtaamassa kahden lampolan lampaita ja korvaukseksi sain ostaa halvalla karitsan tai 1,5 ruhoa.
Vanhaa auton rotiskoa pidin hengissä ollen näpit rasvassa keväisin ja syksyisin. Tarvitsin työni vuoksi.
Emme saaneet mitän tukia emmekä avustuksia paitsi todella pienet lapsilisät 3kk:n välein. Emme täyttäneet kunnallisen päivähoidon ehtoja joten vaimoni oli penskojen kanssa kotona ilman tukiaisia.
Emme nähneet aihetta valittamiseen.
Joskus suoraan sanoen vituttaa näiden nykyisten, laiskojen, avuttomien kermaperseiden vinkuminen. Toivon, että näkisivät todellista köyhyyttä muutaman vuoden jolloin oppisivat arvostamaan nykyisiä olojaan.Köyhyyttä kestää varmaan paremmin, jos se on itse valittua, kuten talovelan takia köyhäily. Todella köyhillä ei ole mitään talovelkaa. En sanoisi taloa maksavaa ihmistä köyhäksi, hän vain on valinnut tinkiä jostain muusta, koska haluaa omistaa kotinsa.
- roletaari
Valinta kirjoitti:
Köyhyyttä kestää varmaan paremmin, jos se on itse valittua, kuten talovelan takia köyhäily. Todella köyhillä ei ole mitään talovelkaa. En sanoisi taloa maksavaa ihmistä köyhäksi, hän vain on valinnut tinkiä jostain muusta, koska haluaa omistaa kotinsa.
Todella köyhät elävät paljon leveämmin kuin me elimme niukimmillaan.
Se on totta, että tavoitteet tasoittavat tunteita mutta miksi ei "köyhillä" voisi olla tavoitteita.
Tuntemani "köyhät" kelluvat päivä kerrallaan eteen päin perusajatuksena se, että joku aina hoitaa välttämättömän ja lopuilla tehdään jotain sen hetken kivaa.
Tuntemillani köyhillä on siinä mielssä tavoitteita, että he vaatisivat itselleen sellaista jota varakkaammilla on mutta "sen" pitäisi tulla ilman omaa ponnistelua!
- Köyhyä
Makaroni jauheliha vitamiinipillerit xtra kahvi kraanavesi . Ruokavalioni. Vaatteet aleista ja kirpparilta tai annetaan palstoilta.
- kjhfrkgtrgtkg
No jos yhteiskunnan tukiköyhyydestä puhutaan, niin se ehkä häiritsee eniten, että tyhmät luulee elävän tuilla. Se epämiellyttävä asennemaailma ihmisillä on jopa melkein raskaampaa kuin konkreetisti se, ettei saa yhteiskunnan tukia. Kun ei voi mennä kadunkulmaankaan huutamaan, että vttu minä en saa killinkiäkään yhteiskunnan tukia käteen. Se on kieltämättä raskasta, etenkään kun sen asian ei pitäisi olla niin... Suomen valtio on tehnyt sellasen virheen, että pitää muulle maailmalle esittää maan olevan rikkaampi kuin on, että sikäli se on ymmärrettävää, että tuilla eläjät kadehtii köyhempiään tai niitä jotka heitä elättää. Haluaisin Tilastokeskukselta tilaston maamme työttömistä työikäisistä, joille ei yhteiskunta ole senttiäkään maksanut käteen jääviä elämiskuluihin tukia yhtäjaksoisesti yli vuoteen! Voin kertoa, että SIINÄ on ne "aktiivimallin" säästöjen toteuttajat. Jotka ansaitsis kiitoksen, eikä vittuilua, koska on ihmisoikeusrikos jättää ketään kansalaista pitkällisesti vaille sosiaaliturvaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305792Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144364Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522951Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391549Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 621276
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161