Nuori absolutisti - yhä outo joukossa?

sinndu

Olen parikymppinen tyttö, jo toista vuotta "kala kuivilla". Eli en käytä mitään aineita päihtymis tarkoituksella, siis täysin absolutisti. En viinaa, tupakkaa, en mitään... Osaksi sairauteni takia, johon joudun käyttämään kolmiolääkkeitä ym..mutta osaksi myös ihan sen takia, innostus vain loppui juomiseen.

Tämä jos mikä tuntuu kummastuttavan yhä kanssa ihmisiäni suuresti. En ymmärrä? Vähän väliä saan olla selittelemässä ihmisille sitä, miksi en käytä alkoholia. Siis miksi en käytä päihteitä. En tajua, vaikka en tee tästä suurta numeroa, en saarnaa enkä paasaa alkoholista sitä käyttäville (se on jokaisen oma asia, ei minun), niin sitten minun alkoholittomuuteni nostetaan niin suureksi asiaksi. Ja välillä koen jopa "törkeitä" sanontoja ja tuntuu että ihmiset, etenkin vanhemmat ihmiset tuntuvat loukkaantuvan kun kohteliaasti kieltäydyn ja taas joudun selittelemään. Pelkkä kohtelias "Kiitos ei" ei tunnu riittävän. Kuskiksi ajaudun sitten melkein aina, ja huolenpitäjäksi, mutta no, kai siihen on sopeuduttu jo... Ja onhan se biletys selvinpäin joskus ihan hauskaa, känniörveltäjille nauraen...


No täytyy myöntää että kyllä alkoholittomissa tarjoiluissa saisi Suomessa olla parantamisen varaa, jos nyt tähän vähä lopuksi kitisen.

10

1466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rose85

      Tuttu tunne. mä itsekin absolutisti.. olen ollut koko ikäni.

    • YakkiSama

      Minäkin olen absolutisti, tosin vasta 18v, mutta koko ikäni olen absolutisti ollut. En ymmärrä, mikä absolutismissa on niin pelottavaa, että pitää kattoa ku ulkoavaruudesta tullutta, jos ilmoittaa ettei juo alkoholia.
      Kavereille saatan joskus vähän naljata alkoholinkäyttöä, mutta toisaalta omapahan on asiansa. Tympäsee vähän, kun muut lähtee jonneki baariin ja meikä jää kotia, koska en halua mennä katselemaan toisten ryyppäämistä ja humalaisia. Pelkään sitä paitsi humalaisia :S

    • että ongelma

      on muille ettei joku ota. Valitse sellaista seuraa joka ei koe huonoa omaatuntoa käyttäytymisestään kun sinä olet mukana.

    • outoa?

      outoa!

    • mumusu

      oikeesti on tosi paljon niitä tyyppejä (varsinkin nuoria) jotka ei juo tai polta. mutta alkoholittomilla ei oo kauheesti mitää kohtauspaikkoja, kuten baarit, jossa vois hengaa ja tuntee sen yhteenkuuluvuuden.

      ite oon straight edge. kuuluu hardcore skeneen tämä. "ei" alkoholille, röökille, huumeille tai satunnaiselle seksille.

    • Helpommin selviäisi, kun olisi ottavinaan, mutta ymmärrän hyvin. Aikuinen ihminen saa päättää itse tekemisistään ja tekemättä jättämisistään.

      Tietysti on paljon kiinni siitä, kuinka asian esittää.... juoppoja kanssaihmisiä pelottaa vielä raivoraittiit ihmiset......

      Tässä kahvimaassa nuo teenjuojat ovat samassa asemassa, jotain ihme hippejä, viherpiipertäjiä jne....

      Arvaa vaan, kun meillä ei ole autoa, eikä meikäläisellä edes ajokorttia.... mikä mies se on, jolla ei ole ajokorttia?

      • Straight edge

        Tuttua tommonen....


        Itse luulen että absolutisteja ei hyväksytä suomessa koska heitä on vain noin 10% väestöstä. Eli vähemmistö.

        Veikkaan myös, että kun me absolutistina menemme jonnekkin paikkaan missä juodaan yms. juovat ihmiset tunteva itsensä jotenkin uhatuksi! Jokainen saa miettiä mitä tuolla tarkoitin mutta en osaa paremminkaan sitä tähän selittää... :/


        Joten tosi typerää....!


      • kisuliini
        Straight edge kirjoitti:

        Tuttua tommonen....


        Itse luulen että absolutisteja ei hyväksytä suomessa koska heitä on vain noin 10% väestöstä. Eli vähemmistö.

        Veikkaan myös, että kun me absolutistina menemme jonnekkin paikkaan missä juodaan yms. juovat ihmiset tunteva itsensä jotenkin uhatuksi! Jokainen saa miettiä mitä tuolla tarkoitin mutta en osaa paremminkaan sitä tähän selittää... :/


        Joten tosi typerää....!

        tuntee itsensä jotenkin uhatuksi sellaisen seurassa, joka ei juo , tai käytä mitään muutakaan mielen sekoittajaa. Ole onnellinen ettei sinun tarvitse niitä käyttää. Itseltäni ollaan aina tiukkaamassa, miksi en juo. Sanon niinkuin asia on, ETTEI minun TARVITSE juoda.On paljon kivempaa ilman. Tietää myös aina, mitä on tehnyt , eikä tarvi häpeillä mitään jälkeenpäin, ja on myös rahaa silloinkin, kun muut ovat omansa juoneet. NAUTI olostasi.


    • lokeroiminenonpers..

      kisuliini, älä yleistä.

      en itse polta tupakkaa enkä käytä huumeita. juon, mutta hyvin harvoin. kaverini käyttävät sitä sun tätä mutta eivät silti oudoksu minua joukossa.

      oudoksuminen on tietämättömyyttä, sitä ettei vaan tunne toista hyvin.

      en ole streittari, enkä mikään muukaan. olen kuka olen.

    • Itse en todellakaan ole absolutisti, mutta treeniohjelmieni takia en käytä juurikaan alkoholia. Olen saanut kuulla tästä viimeksi eilen, mutta kun vain selitän lyhyesti miksi en juo, ei siitä muodostu ongelmaa. Oma näkemykseni on, että jos ajattelet olevasi jotenkin parempi kun et juo, aiheutat alkoholia juovissa kavereissasi vierastamisreaktion. Esimerkiksi eilen olin jälleen selvinpäin baarissa ja kun tanssin 110 %:sti positiivisella energialla, ei kukaan tullut kysymään miksi en juo.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1284
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1140
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      26
      992
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe