Lilliputtikunta

ClerasilUtroparnaFinnar

Sottunga on asukasluvultaan Suomen pienin kunta: siellä oli 112 asukasta 31. joulukuuta 2008.[2] Enimmillään Sottungassa on asunut noin 400 asukasta 1920-luvulla. Kunta on yksikielisesti ruotsinkielinen (89,7 % asukkaista puhuu äidinkielenään ruotsia 31. joulukuuta 2007).[7]

Sottungan pinta-ala on maanmittauslaitoksen 1. tammikuuta 2009 tehtyjen mittausten mukaan 342,47 km², josta 28,05 km² on maata, 0,02 km² sisävesialueita ja loput 314,4 km² merivesialueita.[1] Sottunga koostuu useista saarista, joista vain kolmella on asutusta. Normaalisti Sottungalla tarkoitetaan suurinta saarta.

Pienuudestaan huolimatta kunnassa on useita palveluita: keskustassa on osuuskauppa, pankki- ja postikonttorit sekä peruskoulu, jossa on luokat 1–9 ja kymmenkunta oppilasta. Myös helikopterin laskeutumispiste löytyy hätätapauksia varten. Sottungan kunta sähköistettiin vuonna 1959.

Taitaa suurin osa kunnan työikäisistä työllistyä kunnan palveluksessa kun 15-64 ikäisten osuus on 68% :)

Meilläpäin on suljettu oppilasmäärältään tuon kunnan asukasluvun kokoisia kyläkouluja liian vähäisen oppilasmaäärän takia. Etää silleen on ruotsalaisilla asiat

6

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kunnanvirastossa työskentelee kunnanjohtaja ja muistaakseni puolipäiväinen kirjanpitäjä, muut palvelut ostetaan muualta. Koulussa on pari päätoimista opettajaa ja kolme tuntiopettajaa. Kiinteistönhoitaja kúnnasta löytyy, todennäköisesti kodinhoitaja tai pari. Kalliimmaksi taitaisi tulla lähettää koululaiset muualle. Sottungasta kun ei ihan muutamassa minuutissa pääse minnekään.

      • ClerasilUtroparnaFinnar

        maksetaan kaikki tuo, n. 3000 ekeä per asukas


      • Peltivieteri
        ClerasilUtroparnaFinnar kirjoitti:

        maksetaan kaikki tuo, n. 3000 ekeä per asukas

        " n. 3000 ekeä per asukas ?" Pieni kysymys, mitä tarkoitat tuolla. Jokaista suomalaista kohdenko?


      • ClerasilUtroparnaFinnar kirjoitti:

        maksetaan kaikki tuo, n. 3000 ekeä per asukas

        Ahvenanmaalaiset maksavat melkoisesti veroja, joten noihin suomalaisiin maksajiin kuuluvat Ahvenanmaalla asuvat suomalaiset. Ihan vain muistutukseksi.


      • hohhoijaa!
        ahvennainen kirjoitti:

        Ahvenanmaalaiset maksavat melkoisesti veroja, joten noihin suomalaisiin maksajiin kuuluvat Ahvenanmaalla asuvat suomalaiset. Ihan vain muistutukseksi.

        Kylläpä oli kommentti ja surkea meriselitys!

        Ahvenainen on Oolannin "Tapio Rautalapio".

        Kaikki siellä on muka erittäin hyvin suomalaisille.

        Ja jos ei ole, niin aletaan saivartelemaan.

        Olet pelkkä svekoprovo.


    • putkat :???

      saako siellä poliisi kusiputka palveluja kahdella kielellä????

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe