FILIPPOS SAMARIASSA
Apt. 8:4-13
---
8:4 Ne, jotka näin olivat hajaantuneet, vaelsivat paikasta toiseen ja julistivat evankeliumin sanaa.
8:5 Ja Filippus meni Samarian kaupunkiin ja saarnasi heille Kristusta.
8:6 Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, kun he kuulivat hänen sanansa ja näkivät ne tunnusteot, jotka hän teki.
8:7 Sillä monista, joissa oli saastaisia henkiä, ne lähtivät pois huutaen suurella äänellä; ja moni halvattu ja rampa parani.
8:8 Ja syntyi suuri ilo siinä kaupungissa.
8:9 Mutta ennestään oli kaupungissa muuan mies, nimeltä Simon, joka harjoitti noituutta ja hämmästytti Samarian kansaa sanoen olevansa jokin suuri;
8:10 ja häntä kuuntelivat kaikki, pienet ja suuret, ja sanoivat: "Tämä mies on se Jumalan voima, jota kutsutaan 'suureksi'".
8:11 Ja he kuuntelivat häntä sentähden, että hän kauan aikaa oli noituuksillaan heitä hämmästyttänyt.
8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
8:13 Ja Simon itsekin uskoi, ja kasteen saatuansa hän pysytteli Filippuksen seurassa; ja nähdessään ihmeitä ja suuria, voimallisia tekoja hän hämmästyi.
Filippus Samariassa, Apt. 8:4-13
14
268
Vastaukset
Alkuseurakunnan jäsenet julistivat evankeliumia minne he menivätkään (4).
Vainojen seurauksena evankeliumi levisi laajalle alueelle.
Filippus meni Samariaan. Samarialaiset olivat sekakansaa, joita juutalaiset vihasivat. Halveksitut samarialaiset olivat yllättävän avoimia, kun kuulivat evankeliumia ja näkivät ne tunnusteot, mitä Filippus teki (6).
Taikuus oli hyvin yleistä siihen aikaan.
Luukas kertoo miehestä nimeltään Simon, joka harjoitti noituutta (9).
Hän hämmästytti monia. Hän kuitenkin joutui myöntämään Filippuksen paremmakseen ja itsekin uskoi häneen ja sai kasteen, kuten moni muukin (13).
Kastettujen joukossa oli sekä miehiä, että naisia (12).
Näytti siltä, että Simon-noita oli tosissaan. Mutta myöhemmin käy ilmi, mistä hänen uskomisessaan oli kyse (Apt. 8:18-24).
--
2.
Myös isämme uskoivat ennen
ja kylvivät, leikkasivat.
Me saarnaamme aikojen mennen
kuin isämme saarnasivat;
”On täyttynyt aika, sen soi Jumala,
on lähellä Kristuksen valtakunta.
Siis kääntykää, nöyrtykää parannukseen
ja suostukaa armahdukseen”.
(Virsi 178:1)- Kirjoitin
Aivan äsken kirjoitin samasta aiheesta toiselle foorumille. Tässä:
http://p1.foorumi.info/ristinvalossa/viewtopic.php?t=213
Se oli vastaukseni kirjoitukseen, joka oli sinne otsikoitu: "Ihmeiden seuraamisesta kasteelle!" - Kirjoitin
Kirjoitin kirjoitti:
Aivan äsken kirjoitin samasta aiheesta toiselle foorumille. Tässä:
http://p1.foorumi.info/ristinvalossa/viewtopic.php?t=213
Se oli vastaukseni kirjoitukseen, joka oli sinne otsikoitu: "Ihmeiden seuraamisesta kasteelle!"Viestin aihe: Ihmeiden tavoittelusta kasteelle :
Se oli nimimerkki Aamu-Usvan aloittama aihe.
Ihmettelin tullessani tänne, että aivan sama asia samoine Raamatun asioineen oli edessä.
Ehkäpä tämä oli johdatusta siinä mielessä, että jos tätä lukee joku kastamaton luterilainen, niin Jeesus kutsuu häntä kasteelle. - alkukirkko
Kirjoitin kirjoitti:
Viestin aihe: Ihmeiden tavoittelusta kasteelle :
Se oli nimimerkki Aamu-Usvan aloittama aihe.
Ihmettelin tullessani tänne, että aivan sama asia samoine Raamatun asioineen oli edessä.
Ehkäpä tämä oli johdatusta siinä mielessä, että jos tätä lukee joku kastamaton luterilainen, niin Jeesus kutsuu häntä kasteelle.filippuksen kastamat olivat kaikki ensimmäistä kastetta saamassa. kyse on eri asiasta kuin helluntailaisten tekemissä anabaptistisissa ja saatanallisissa uudestikasteissa. niissä annetaan toista henkeä entuudestaan kristityiksi kastetuille eksytetyille sieluille. uudestikaste on Pyhän Hengen pilkka
- juomari.turmio
Tulet laitoskirkon jäsenenä meuhkaamaan helluntaipalstalle kirkon kasteen puolesta. Mikä kastepalstassa on vikana?
Jokaiselle helluntailaiselle on jo liittymispäätöstä tehdessään selvinnyt kasteasia!!
Tiedätkös minkä työväenlaulun melodia tuossa lainamassasi virressä on?
Minulla ei ole mitenkään oma lehmä ojassa, kun en kuulu helluntaiseurakuntaan enää.
Eikö sinunkin olisi jo korkea aika ottaa Raamattu uskon ohjenuoraksi perinnäissääntöjen sijaan?? Kirjoitin kirjoitti:
Viestin aihe: Ihmeiden tavoittelusta kasteelle :
Se oli nimimerkki Aamu-Usvan aloittama aihe.
Ihmettelin tullessani tänne, että aivan sama asia samoine Raamatun asioineen oli edessä.
Ehkäpä tämä oli johdatusta siinä mielessä, että jos tätä lukee joku kastamaton luterilainen, niin Jeesus kutsuu häntä kasteelle.Noita-Simonia kuuntelivat "pienet ja suuret" (10).
Sen jälkeen kuunneltuaan Filippusta, he ottivat kasteen, sekä "miehet että naiset" (12).
--
Kysymys: "Oliko kastettavien joukossa "pieniä"?Kirjoitin kirjoitti:
Viestin aihe: Ihmeiden tavoittelusta kasteelle :
Se oli nimimerkki Aamu-Usvan aloittama aihe.
Ihmettelin tullessani tänne, että aivan sama asia samoine Raamatun asioineen oli edessä.
Ehkäpä tämä oli johdatusta siinä mielessä, että jos tätä lukee joku kastamaton luterilainen, niin Jeesus kutsuu häntä kasteelle."...joku kastamaton luterilainen...".
--
On vain "YKSI Herra, YKSI usko ja YKSI kaste" (Ef.4:5)!
Jeesus ei kutsu ketään uudelle kasteelle.- WeijoLindroos
Tapio522 kirjoitti:
Noita-Simonia kuuntelivat "pienet ja suuret" (10).
Sen jälkeen kuunneltuaan Filippusta, he ottivat kasteen, sekä "miehet että naiset" (12).
--
Kysymys: "Oliko kastettavien joukossa "pieniä"?Rauhaa Tapio.
Olet varmaan huomannut, miten eräät uskovatkin lisäävät Raamatun kohtiin omia kuvittelujaan. Mutta meidän on hyvä ottaa vastaan kaikki Raamatun kohdat sellaisinaan. Tällä tavalla Raamattu saa antaa asettaa ajatuksiimme oikean ymmärtämisen.
Aamen.
Ymmärrämme Jumalan mielipiteet Raamatusta.
Kysyit: "Oliko kastettavien joukossa "pieniä". Jos tarkoitat pienillä ymmärtämättömiä sylilapsia, niin Raamattu ei sano sellaista eikä anna mitenkään ymmärtää, että niin olisi ollut. "Suuret ja pienet saattavat tarkoittaa "suuria" Simon noidasta todetussa mielessä: "Tämä on se Jumalan voima, jota kutsutaan suureksi!" Apt. 8:10. / Filippus julisti Samariassa Jumalan sanaa. Uskoon tulleet kastettiin. Ehkä aivan nuoriakin, "pieniä" tuli uskoon. Myös "suuri" Simon noita kastettiin. Hänen "pienet" seuraajansa kastettiin myös. Samoin on laita Apt. 16:30 - - -. Raamatun asettama järjestys on aina tämä: Ensin julistettiin Sanaa. Sanaan uskovat kastettiin. Näin Jeesus oli opettanut. Matt. 28:19-29 ja Markus 16.15,16. Näin apostolit toteuttivat Jeesuksen käskyä. Apt. 2:38,41. 10:48.
Tässä linkissä kaikki Uuden Testamentin kastekohdat oikeassa valossa:
http://p1.foorumi.info/ristinvalossa/viewforum.php?f=8&sid=2b8df833d944713477dfa555fa3241e1
Tervetuloa Turkuun kasteelle. Olemme kastaneet monia muilta paikkakunnilta tulleita, joille Jumalan tahdon mukainen kasteasia on selvinnyt internetin kautta.
Siunaten,
Weijo Lindroos
myös hoviherran. Kun hoviherra todisti Fippokselle, että tunnstaa Jeesuksen Jumalan Pojaksi, niin he MOLEMMAT astuivat veteen, ja Filippos kastoi hoviherran, ja hoviherra jatkoi matkaansa iloiten.
*Oliskohan tuo vain valellut vettä hoviherran päälle, tuskinpa, kyllä hän otti tukevan otteen hoviherrasta ja taittoi hänet ihan pieneksi hetkeksi veden alle kokonaan.
* Samoin kun miehet ja naiset ottivat kasteen , Filippoksen saarnan kautta tultuaan uskoon.
* Ja nämä ovat annettu esimerkeiksi meille, että tietäismme, kuinka tulee olla Herran huoneessa. On sitä, että uskovien kaste kuuluu oikeaan "olemiseen" Herran huoneessa, on seurakunnassa.- filippus,
Pieni ja matala puro, jossa vettä valuu lähteestä.
Hoviherran kaste oli valelukaste, kuten argeologiset piirrokset kuvaavat.
Asiavirhe tekstissäsi oli, että alkuperäisten papyrusten mukaan hoviherran uskontunnustuksesta ennen kastetta ei puhuta yhtään mitään. Se kohta on jälkikäteen lisätty ilmmeisesti baptistien toivomuksesta Raamattuun. Asiasta on maininta Apt.8:37 kohdalla näin:
37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.] filippus, kirjoitti:
Pieni ja matala puro, jossa vettä valuu lähteestä.
Hoviherran kaste oli valelukaste, kuten argeologiset piirrokset kuvaavat.
Asiavirhe tekstissäsi oli, että alkuperäisten papyrusten mukaan hoviherran uskontunnustuksesta ennen kastetta ei puhuta yhtään mitään. Se kohta on jälkikäteen lisätty ilmmeisesti baptistien toivomuksesta Raamattuun. Asiasta on maininta Apt.8:37 kohdalla näin:
37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]Sanot:
"Hoviherran kaste oli valelukaste, kuten argeologiset piirrokset kuvaavat".
--
Asia voi hyvinkin olla niin, kuin sanot!
Usein väitetään, että ainoa oikea kaste tapahtuu upottamalla.
Tällaiselle väitteelle ei löydy tukea itse Raamatusta.
Raamatussa ei ole mitään säädöstä kasteen muodosta ja veden määrästä siinä.
Raamattu kertoo ainoastaan, että kaste toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt.28:19).
Kasteveden tuli olla myös puhdasta (Hebr.10.22; Hes.36:25). (Apt.9:38-39).
Kun Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen asetti kristillisen kasteen, hän ei puhunut veden määrästä mitään.
Hän yksinkertaisesti vain sanoi, että pelastukseen kuuluu usko ja kaste:
”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu” (Mark.16:16).
Edelleen:
” tehkää kaikista kansoista (“kaikkiin kansoihin” kuuluvat lapsetkin!) opetuslapsia kastaen heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19).
Myöskään Jeesuksen opetus kasteesta ei puhu veden määrästä, vaan kasteen välttämättömyydestä:
”...ellei ihminen synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan” (Joh.3:5).
--
Raamatusta ei siis löydy tarkkaa säädöstä kasteveden määrästä.
On sama kastetaanko upottamalla, vihmomalla vai valelemalla.
Rooman eräästä katakombista on löydetty toiselta vuosisadalta olevasta kastekappelista kuva. Siinä Johannes kastaa Jeesuksen kaatamalla astialla vettä Jeesuksen päälle.
Kappelissa on kastevettä varten vain pieni lattiasyvennys, johon upottaminen oli mahdotonta.filippus, kirjoitti:
Pieni ja matala puro, jossa vettä valuu lähteestä.
Hoviherran kaste oli valelukaste, kuten argeologiset piirrokset kuvaavat.
Asiavirhe tekstissäsi oli, että alkuperäisten papyrusten mukaan hoviherran uskontunnustuksesta ennen kastetta ei puhuta yhtään mitään. Se kohta on jälkikäteen lisätty ilmmeisesti baptistien toivomuksesta Raamattuun. Asiasta on maininta Apt.8:37 kohdalla näin:
37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]Toteat:
"...alkuperäisten papyrusten mukaan hoviherran uskontunnustuksesta ennen kastetta ei puhuta yhtään mitään.
Se kohta on jälkikäteen lisätty ilmmeisesti baptistien toivomuksesta Raamattuun. Asiasta on maininta Apt.8:37 kohdalla näin:....
---
Jae Apt.8:37 puuttuu esim. v:den -38 käännöksestä!
FILIPPOS KASTAA ETIOPIALAISEN HOVIHERRAN
Apt. 8:26-40
---
8:36 Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
8:38 Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
8:39 Ja kun he olivat astuneet ylös vedestä, tempasi Herran Henki Filippuksen pois, eikä hoviherra häntä enää nähnyt. Ja hän jatkoi matkaansa iloiten.
--
Kuten sanot, jae 37 puuttuu tekstistämme (V:den -38 käännöksestä), uudemmassa se on suluissa. Vanhimmissa käsikirjoituksissa jaetta ei ole.
Arvellaan, että jae on lisätty jälkikäteen, ettei kastetta suoritettaisi liian köykäisin perustein, eikä hätiköiden.
Luukas kertoo, kuinka Samarian kaupungissa syntyi suuri ilo (Apt.8:8).
--
Juttelin paljon uskonasioista ollessani viimeksi sisareni luona.
Sisareni sanoi, ettei tulisi julistaa sanaa sellaiselle, jonka henkinen tila on heikko, vaan ensin tulisi yrittää parantaa ko. henkilön muita "sotkuja".
Olin eri mieltä.
Sanoin, että eikö evankeliumi ole ilosanoma. Miksi jättää tällainen "heikoilla" oleva ihminen paitsi tästä sanomasta, varsinkin jos hän itse on vastaanottavainen.
Eri asia on uskon tuputtaminen.
Ensin Jumala-suhde kuntoon!
Matt. 6:33
"Vaan etsikää ENSIN Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä (ulkonainen) teille annetaan".- WeijoLindroos
Tarkalleen näin:
"Ensin Jumala-suhde kuntoon!
Matt. 6:33
"Vaan etsikää ENSIN Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä (ulkonainen) teille annetaan"."
Tätä järjestystä tulee pitää yllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4943977Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483816Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303049Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902260- 1582068
- 1051760
- 1321624
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541460Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.421308Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71208