Hei kaikille!
Ajattelinpas jakaa oman tarinani pikavippikierteeseen liittyen. Itse olen viikko sitten löytänyt ratkaisun kierteen katkaisemiseen ja onkin ollut ensimmäinen viikko pitkään aikaan kun olen nukkunut yöni kunnolla. Enkä myöskään ole pelännyt postilaatikolla käymistä. Eikä kyseessä nyt todellakaan ole mikään "happy ending- vanhemmat maksoivat velkani"- tyyppinen ratkaisu :)
Elikkäs itselläni kierre alkoi kolme vuotta sitten. Muutin pois kotoa ja vanhempani (eronneet) eivät pystyneet minua rahallisesti auttamaan. Tai äitini ei pystynyt, isäni ei halunnut. Olen jo 15 vuotiaasta saakka käynyt terapiassa todella vaikean menneisyyteni takia. Tällä hetkellä diagnoosi on keskivaikea masennus, paniikkihäiriö ja kaupanpäälle olen vielä sairastunut syömishäiriöön.
Muutettuani, jouduin olemaan pari kuukautta ilman työtä aktiivisesta työnhausta huolimatta. Samalla suoritin ylioppilaskirjoituksia. Otin pikavippejä jotta sain ruokaa, sekä vuokrani maksettua. Aina kuitenkin sain jotenkin sumplittua asiat niin että sain vipit maksettua ajallaan pois. Lopulta sainkin työpaikan, jossa pystyin olemaan kuukauden. Kyseessä oli työpaikka, jossa jouduin päivittäin henkisen väkivallan kohteeksi. Onneksi kuitenkin pääsin parempaan työpaikkaan tämän huonon työpaikan jälkeen.
Kun kävin töissä, ei minun vippejä juurikaan tarvinnut ottaa. Silloin tällöin vain, jos palkka oli kyseisessä kuussa hirmuisen pieni. Lopulta pääsin opiskelemaan.. opiskelujani edeltävänä kesänä jouduin taas ottamaan vippejä. Ja kun koulu alkoi ja työt loppuivat, huomasin lopulta maksavani vanhoja vippejä uusilla ja kierre oli valmis. Viimeiset 1,5 vuotta olen rimpuillut todella kovassa kierteessä. Vuosi sitten aloin päästää vippejä perintään ja tein maksusuunnitelmia. Mutta perintätoimistojen vaatimukset ja ehdot maksusuunnitelmien suhteen ovat aika kovat.
Viime perjantaina raja tuli vastaan. Tajusin että rahat eivät vaan riitä. Ei opintotuella pysty lyhentämään kymmeniä perinnässä olevia vippejä. Ei vaikka kuinka yrittäisi. Olen tämän kolme vuotta elänyt asian kanssa täysin yksin. Olen ollut niin häpeissäni, etten ole voinut kertoa kellekään. Viikko sitten avauduin äidilleni. Helpotus oli sanoinkuvaamaton.
Tällä hetkellä minulla on kaikkiaan velkaa yhteensä n.4000 € (tässä mukana luottokorttivelka ja kaikki muutkin velat). Ja olen nyt päättänyt, että koska haluan elämäni takaisin enkä pysty kaikkia velkojani enää lyhentämään, annan luottotietojeni nyt vain mennä. Olen jo varannut ajan velkaneuvojalle, sain sen reilun kuukauden päähän. Siellä sitten mietitään, miten asiani saataisiin järjestykseen. Yritän myös saada töitä opiskelujeni ohelle, jota maksukykyni olisi hieman parempi.
Aion saada asiani järjestykseen, eikä luottotietojen meno enää edes tunnu niin pahalta. Joo, en saa opintolainan takausta, mutta eipä siitä mulle mitään hyötyä ole ollut nytkään koska laina on mennyt velkojen lyhennykseen. Asunnottomaksi luottotiedotontakaan ei voi jättää. Puhelin- ja nettimaksut olen hoitanut ajallani joten nämä sopimukset saan varmaan pitää. Jos en, otetaan sitten prepaid ja tarjotaan tarpeeksi kovat vakuudet nettiyhtiölle.
Mielestäni on todellakin itselleni parempi olla nyt jonkin aikaa maksuhäiriöinen. Enpähän saa enää lisää velkaa itselleni tehtyä ja tämä toimii hyvänä opetuksena minulle. Ikää on vasta 21 vuotta, joten siinä vaiheessa kun asuntolainat tms. tulee ajankohtaiseksi, ovat luottotietoni jo todennäköisesti puhtaat.
Kaikista ironisinta tässä asiassa on, että olen liiketalouden opiskelija :). Tosin puolustuksena kerrottakoon että veloissa olin jo silloin kun koulun aloitin. Ja on opinnoista hyötyäkin ollut..olisin varmasti paljon pahemmassa jamassa ilman koulusta saamaani tietotaitoa.
Koskaan en ole vippejä ottanut hauskanpitoon, pelaamiseen, baareissa käymiseen tai muuhunkaan "turhaan". Aina ne ovat menneet ruokaan, vuokraan tai johonkin muuhun pakolliseen. Mitään ylimääräistä en ole voinut pariin vuoteen itselleni ostamaan. Joskus alennuksesta jotain vaatteita, kun ei ole enää kehdannut haaroista ratkenneilla housuilla liikkua :). En ole käynyt esim. kampaajalla, baareissakin käyn aniharvoin. Joskus en ole voinut mennä edes kouluun, kun ei ole ollut rahaa bussiin ja koulumatkaa on n.15 km.
Ihanaa kun tietää, että ensikuussa voin käyttää koko opintotukeni niinkuin normaalit ihmiset. Helppoa ei velkojen järjesteleminen ja eläminen maksuhäiriön kanssa varmastikaan tule olemaan. Mutta mieluummin elän hetken aikaa niiden kanssa kuin että olisin naimisissa veloista aiheutuvan ahdistuksen takia.
Kiitos sille, joka jaksoi lukea tarinani loppuun. Heittäkäähän kommentteja, onko ajatuksistani mitään järkeä..? Itsestäni tuntuu että tekemisissäni/ajatuksissani saattaa pitkästä aikaa olla jopa hivenen pointtia :)
Kun selviän pahimman yli, aion tehdä oman osani sen eteen että pikavipit saataisiin pois Suomesta. Tai että niiden ehtoihin saataisiin edes jotain järkeä. Liian helposti nuori niihin haksahtaa.
Uskon että elämä kantaa ja tulevaisuudessa minua odottaa jotain parempaa.. :) Kaikille samojen ongelmien kanssa painiville: Tsemppiä ja voimia! Tiedän ettei ole helppoa, mutta kannattaa aina yrittää etsiä ongelmiin itselle sopivia ratkaisuja. Ja puhukaa jollekin, se helpottaa.
Rakkaudella:
nimim. "NeverAgain"
Kierre loppuu nyt!
19
2006
Vastaukset
- hiukan outoa
Kirjoituksesta saa sellaisen kuvan että ajattelet jotenkin olevasi vapaa veloista kun maksuhäiriömerkintä tulee: "Ihanaa kun tietää, että ensikuussa voin käyttää koko opintotukeni niinkuin normaalit ihmiset."
Korko ja perintäkulut juoksevat kuitenkin kuten ennenkin. Sinulla on niin vähän tuota velkaa että kannattaisi nyt mennä töihin ja ottaa vaikka puolen vuoden tauko opiskeluihin ja maksaa nuo velat pois. Maksuhäiriömerkintä ei liity tuohon mitenkään.
Asuntolainaa tuskin saat siitä pankista mistä sinulla on se luottokortti, jos sekin menee luottotappioksi. Muista pankeista saat, jollei laki muutu niin että perintätoimistot saavat myydä tietojaan rahoituslaitoksille. Silloin vanhat töppäilyt saattavat näkyä muille luotonantajille vielä maksuhäiriömerkinnän poistumisen jälkeenkin.- Alkuperäinen kirjoittaja
En todellakaan ajattele, että olisin millään tavalla vapaa veloista. Ja tiedän että ulosotossa ne voivat kasvaa jopa nelinkertaiseksi. Haen koko ajan töitä ja minulla on tällä hetkellä koulussa sellainen tilanne, että pystyn aloittamaan työt heti ja työskentelemään 3-5 päivänä viikossa. Kesäloma alkaa toukokuussa ja kestää elokuun loppuun, tuon ajan (4kk) voin työskennellä täyspäiväisesti. Että koulusta ei tarvitse taukoa pitää.
Toivon vaan todella kovasti että saisin niitä töitä mahdollisimman pian, helpottaisi aika paljon. Mutta edelleen uskon että selviän jos en luovuta. - aina vaan
Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
En todellakaan ajattele, että olisin millään tavalla vapaa veloista. Ja tiedän että ulosotossa ne voivat kasvaa jopa nelinkertaiseksi. Haen koko ajan töitä ja minulla on tällä hetkellä koulussa sellainen tilanne, että pystyn aloittamaan työt heti ja työskentelemään 3-5 päivänä viikossa. Kesäloma alkaa toukokuussa ja kestää elokuun loppuun, tuon ajan (4kk) voin työskennellä täyspäiväisesti. Että koulusta ei tarvitse taukoa pitää.
Toivon vaan todella kovasti että saisin niitä töitä mahdollisimman pian, helpottaisi aika paljon. Mutta edelleen uskon että selviän jos en luovuta.rääkkäävät palstan muita käyttäjiä näillä "CV"-fiktioilla...
- tarinaa
kerrakseen. Oletko varautunut siihen että luottotiedot voivat olla kuralla jopa 15 vuotta? Miten olit ajatellut että velkaneuvoja sinua voi auttaa? Minkälaisen mielenosoituksen olit ajatellut pikavippejä vastaan järjestää? Onko mielestäsi pikavippien vika että olet tuossa jamassa? Pakottiko vippifirmat sinua vippejä ottamaan ja jos pakotti niin miten? Miten olisit selvinnyt vuokrasta ym. jos ei pikavippejä olisi ollut? Tässä vähän mietittävää.
- ,mjnhbgvfc
Ootappa vaan kun rahat loppuu kun lottoat ja ryyppäät liikaa. Ja haluat juhlimaan, sit on kierre taas alussa. Kehut nyt, mutta jo viikon päästä olet kusessa.
- Poroporvari ja muut porhot
Olet jo luottotiedot menettänyt ja nyt vain valehtelet pelastuneesi. Yrität vain hujata itseäsi ja muita mutta minua et sumuta. Senkin pummi.
- 3453453
Ootte muka niin vitun paljo parempia ihmisiä kun ette ota vippiä ja teillä ei ole sitä ongelmaa ollut ja ei tule olemaan. Ihmiset täällä avautuu niin pitää alkaa vittuileen siitä. Tekin monet vastaliat ootte varmaan jotai pikkuvanhoja just 18vee mukaa niin "aikuisia". Painukaa vittuu. Tämä taitaa olla viimeinen kerta kun suomi24 palstaa kattelen. Täällä ei saa järkevää keskustelua aloitettua, se on tullu huomattua.
- avautuminen
3453453 kirjoitti:
Ootte muka niin vitun paljo parempia ihmisiä kun ette ota vippiä ja teillä ei ole sitä ongelmaa ollut ja ei tule olemaan. Ihmiset täällä avautuu niin pitää alkaa vittuileen siitä. Tekin monet vastaliat ootte varmaan jotai pikkuvanhoja just 18vee mukaa niin "aikuisia". Painukaa vittuu. Tämä taitaa olla viimeinen kerta kun suomi24 palstaa kattelen. Täällä ei saa järkevää keskustelua aloitettua, se on tullu huomattua.
suomi 24:sella ,niin silloin on jotain vikana, kyllä pitää sellainen juttu tehdä ystäville/sukalaisille/kavereille/tai ammattiauttajille.
Itse en halua ainakaan veetuilla kellekään, mutta
ihan oikeesti tällaiseen lokatorveen ei oikeesti kyllä kukaan " avuadu" kuin provoilumielessä.
Ja ne avautujat on teinejä, jotka kimpassa keksivät näitä mitä läpinäkyvämpiä stooreja.
Ja itse olen kolmevitonen duunari, ja on pikavippejä pari tonttua nytkin päällä.
Siksi haluaisin , että täällä puhuttaisiin niistä eikä tarttisi jotain yläastelaisten koulukirjoitelmia lukea....
- olen samassa
jamassa mutta velkaa on paljon enemmän. Töitä on mutta en tule ikinä saamaan velkojani maksetuksi.
20v. työuraa jäljellä ja sen maksan mitä ulosotto pyytää, mutta maksut riittävät kai vai korkoihin. Kiitos kirjoituksestasi :) Ajattelen samoin.- Alkuperäinen kirjoittaja
Jos tämä viesti oli minulle, niin kiitos paljon. Tai vaikka se ei olisikaan niin haluan ajatella että se on :) Hienoa jos edes yksi ihminen ajattelee samoin tai ei ainakaan suoralta kädeltä teilaa ajatuksiani :)
- Alkuperäinen kirjoittaja
Onko mun tarina oikeesti niin paska, että se vaikuttaa yläasteelaisen koulukirjotelmalta? :) Kuten kerroin, oon jo avautunu asiasta äidilleni ja aloittanut asian hoitamisen kuntoon. Syy siihen, että tänne ylipäätään kirjoitin on se, että olen jo pitkään lukenut muiden tarinoita aiheesta ja halusin myös tuoda oman näkökulmani esiin. En kirjoittanut tänne hakeakseni sääliä tai provoilumielessä.
Mutta joo, oli kyllä varmaankin viimeinen kerta kun tänne omista asioistanu kirjoitin, koska nähtävästikään täällä ei saa rakentavaa keskustelua aikaan.
JA kyllä tiedostan sen, että itse olen itseni tähän kuseen hommannut ja itse aion myös tämän sotkun selvittää.
Jatkanpas tässä työhakemusten kirjoittelua. Kaikille pessimisteille tiedoksi: En aio luovuttaa ja aion selvitä tästä. Vaikka kuulostais lapselliselta teidän korviinne.
Kiitos palautteesta!- sama täällä
Tarkoitin sinulle viestini. Olet ottanut ohjat omiin käsiin ja hyvä niin. Itse olen itsetuhon partaalla mutta on pari tenavaa huollettavana.
Nyt pitäisi pystyä omien asioidensa kippariksi mutta kun rahat ei riitä. Mielenterveys on kovalla koetuksella.:( - Alkuperäinen kirjoittaja
sama täällä kirjoitti:
Tarkoitin sinulle viestini. Olet ottanut ohjat omiin käsiin ja hyvä niin. Itse olen itsetuhon partaalla mutta on pari tenavaa huollettavana.
Nyt pitäisi pystyä omien asioidensa kippariksi mutta kun rahat ei riitä. Mielenterveys on kovalla koetuksella.:(On kyllä totta että rahahuolet alkaa tosissaan riepomaan mielenterveyttä. Itselläni sinänsä hyvä tilanne, että käyn terapiassa. Alun perin olen mennyt sinne ihan muiden asioiden takia, mutta nyt pinnalla ovat kovasti olleet juuri nämä minun rahasotkut.
Sinunkin olisi hyvä löytää edes joku, jolle voit puhua suoraan ja kiertelemättä rahasotkuista. Pahin tilanne on, että niitä pyörittelee yksin. Ja kannattaa tosiaan ajatella että jokaiselle aamulle löytyy ainakin yksi hyvä syy herätä, nimittäin sinun lapset. He ovat riippuvaisia sinusta ja arvokkaampia kuin mikään raha tai omaisuus voi koskaan olla.
Tämä nyt on tällasta nuoren tytöntirppanan höpinöintiä, mutta näin minä asian näen :) - olen
On kyllä totta että rahahuolet alkaa tosissaan riepomaan mielenterveyttä. Itselläni sinänsä hyvä tilanne, että käyn terapiassa. Alun perin olen mennyt sinne ihan muiden asioiden takia, mutta nyt pinnalla ovat kovasti olleet juuri nämä minun rahasotkut.
Sinunkin olisi hyvä löytää edes joku, jolle voit puhua suoraan ja kiertelemättä rahasotkuista. Pahin tilanne on, että niitä pyörittelee yksin. Ja kannattaa tosiaan ajatella että jokaiselle aamulle löytyy ainakin yksi hyvä syy herätä, nimittäin sinun lapset. He ovat riippuvaisia sinusta ja arvokkaampia kuin mikään raha tai omaisuus voi koskaan olla.
Tämä nyt on tällasta nuoren tytöntirppanan höpinöintiä, mutta näin minä asian näen :)edelleen. Olet kultainen kun noin jaksat minua tsempata. Sehän tässä pelottaakin kun olen niin yksin rahasotkujeni kanssa :(
- Yksin olen minäkin
olen kirjoitti:
edelleen. Olet kultainen kun noin jaksat minua tsempata. Sehän tässä pelottaakin kun olen niin yksin rahasotkujeni kanssa :(
Ensinnäkin aloittajalle, hieno juttu, että olet tarmokas ja haluat asiat saada kuntoon.
Minä kituuttelin eriä erien perään, kauan. Tänään juttelin ensimmäisen kerran haastemiehen kanssa, ja kyllä helpotti. Vaikka luottotietoni menevät, oli se helpotus kuitenkin puhua asioista.
Olosoton kautta nyt velkani maksan ja ehkä nukunkin joskus vielä. Postilaatikolla käyntikin on varmaan vielä ihan normaali askare :) - jonkun kanssa
Yksin olen minäkin kirjoitti:
Ensinnäkin aloittajalle, hieno juttu, että olet tarmokas ja haluat asiat saada kuntoon.
Minä kituuttelin eriä erien perään, kauan. Tänään juttelin ensimmäisen kerran haastemiehen kanssa, ja kyllä helpotti. Vaikka luottotietoni menevät, oli se helpotus kuitenkin puhua asioista.
Olosoton kautta nyt velkani maksan ja ehkä nukunkin joskus vielä. Postilaatikolla käyntikin on varmaan vielä ihan normaali askare :)keskustella. Olen samaa mieltä edelleen ja kiitollinen viestiketjun aloittajalle. Olen yh-äiti ja olo on tuskainen. Koskaan ennen en ole ollut näin ahdistunut.
Vaihdetaanko sähköpostiosoitteita? - mimmu
Yksin olen minäkin kirjoitti:
Olosoton kautta nyt velkani maksan ja ehkä nukunkin joskus vielä. Postilaatikolla käyntikin on varmaan vielä ihan normaali askare :)Aloittajalle Tsemppiä uuteen alkuun. Todellakin parempi päästää laskut ulosottoon jos toinen vaihtoehto on pelko lisävelkaantumisesta.
Itsellä samantyyppinen tilanne oli melkein vuosikymmenen. Ja pankin kanssa laitoin asiat kuntoon alle vuosi sitten. Normaalia elämää olen elänyt vasta tämän vuoden ja samaisesta pankista luvattiin ilman takaajia 80tonnin asuntolaina!!!
Ei kaikki oo kusipäitä niinku täällä jotkut muka tietävät kirjoittaa!! Haloo!!
Ja kaikille rahan ja velkakierteiden kanssa kamppaileville!! Tsemppiä ja uskaltakaa kertoa läheisille!! Muakaan ei jätetty yksin ja luottamus on ja pysyy!! Sen takia jaksan..
Kaikilla asioilla on tapana järjestyä!! - Alkuperäinen kirjoittaja
mimmu kirjoitti:
Aloittajalle Tsemppiä uuteen alkuun. Todellakin parempi päästää laskut ulosottoon jos toinen vaihtoehto on pelko lisävelkaantumisesta.
Itsellä samantyyppinen tilanne oli melkein vuosikymmenen. Ja pankin kanssa laitoin asiat kuntoon alle vuosi sitten. Normaalia elämää olen elänyt vasta tämän vuoden ja samaisesta pankista luvattiin ilman takaajia 80tonnin asuntolaina!!!
Ei kaikki oo kusipäitä niinku täällä jotkut muka tietävät kirjoittaa!! Haloo!!
Ja kaikille rahan ja velkakierteiden kanssa kamppaileville!! Tsemppiä ja uskaltakaa kertoa läheisille!! Muakaan ei jätetty yksin ja luottamus on ja pysyy!! Sen takia jaksan..
Kaikilla asioilla on tapana järjestyä!!Kiitoksia kannustavista kommenteista! Tulee jotenkin vielä enemmän sellainen olo että tästä vielä noustaan, kun lukee teidän kannustusviestejä :). Pelkäsin jo ettei kukaan ota minua todesta, kun alkupään kommentit olivat niin negatiivisia.
Oon tajunnu sen että oon tosi onnekas, kun saan käydä terapiassa purkamassa. Joku täällä halusi vaihtaa sähköpostiosoitteita (en tiedä oliko osoitettu minulle), mutta mulle saa ainakin kirjotella. Osote on [email protected].
Vaikka kuulostaakin kliseiseltä,loppupeleissä eniten tässä maailmassa merkkaa perhe, ystävät ja muut läheiset. Onnellista elämää voi elää vähemmälläkin.
Mutta kun tästä sotkusta selviän, minulla ei tule koskaan olemaan luottokorttia, kulutusluottoja eikä todellakaan minkäännäköisiä pikavippejä. Miksiköhän...hmmm.. :) - Hölömö222333454555
Kiitoksia kannustavista kommenteista! Tulee jotenkin vielä enemmän sellainen olo että tästä vielä noustaan, kun lukee teidän kannustusviestejä :). Pelkäsin jo ettei kukaan ota minua todesta, kun alkupään kommentit olivat niin negatiivisia.
Oon tajunnu sen että oon tosi onnekas, kun saan käydä terapiassa purkamassa. Joku täällä halusi vaihtaa sähköpostiosoitteita (en tiedä oliko osoitettu minulle), mutta mulle saa ainakin kirjotella. Osote on [email protected].
Vaikka kuulostaakin kliseiseltä,loppupeleissä eniten tässä maailmassa merkkaa perhe, ystävät ja muut läheiset. Onnellista elämää voi elää vähemmälläkin.
Mutta kun tästä sotkusta selviän, minulla ei tule koskaan olemaan luottokorttia, kulutusluottoja eikä todellakaan minkäännäköisiä pikavippejä. Miksiköhän...hmmm.. :)Etpä....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874138Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283067No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452330- 351338
- 10919
- 133901
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11760