2 kk vanha vauva isänsä kanssa äidin risteilyn ajan

ihmettelen12

Hei kaikille. Olin tänään pienen tytön ristiäisissä ja sain kuulla, että lapsen äiti meinaa jättää 2kk vanhan vauvansa isänsä kanssa kotiin siksi aikaa mun menee juomaan ja bilettämään kavereidensa kanssa Tuhkolman risteilylle (poissa 2 yötä). Vauvaa ei imetätä ollenkaan.

Itselleni ainakin tuli paha mieli siitä ajatuksesta, että tämä äiti asettaa oman juhlimisensa pienen vauvansa tarpeiden edelle. Tuon ikäisen vauvan kuuluisi olla vielä lapsentahtisessa imetyksessä ja tiiviisti äidin kanssa. Mitä mieltä olette?

25

2539

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • imetys

muuten onnistunut? Kiinnittäisitkö asiaan huomiota jos äiti ei pystyisi muutenkaan imettämään ja isä lähtisi risteilylle?

• syyt muualla

Jos vauvaa ei imetetä niin sitä ei imetetä. Vaikea uskoa, että syy olisi matkassa. Jos vauvaa ei imetetä, niin isä on tasan yhtä hyvä hoitaja lapselle kuin äitikin. Itse en raaskisi mitenkään lähteä ja kieltämättä ihmetyttää tuollainen kiire.

• .....

Pakko kysyä, että oletko yhtä ihmeissäsi jos äiti lähtee päivän kestävälle piknik-risteilylle ja vauva jää isän kanssa kotiin (2kk ikäinen)? Vauvaa ei enää imetetä. Itse meinaan teen näin enkä nää siinä mitään pahaa. Kahden yön risteilylle en lähtisi eikä isä varmaan suostuisikaan siihen, mutta en myöskään lähtisi moralisoimaan ketään ketä pystyy lähtemään.

• loku

Juu, tää on taas tätä ihme syyllistystä ja tuomittemista. Mikä helvetin ongelma siinä on että joku jättää lapsensa ISÄN hoitoon pariksi päiväksä? Ite en varmaan ois kans raaskinu jättää, mutta en ala syyttelemään muita jos näin toimivat. meillä pieni oli ekaa kertaa yö kylässä reilu 2 kuukauden jälkeen, hyvin meni, en koe syllisyyttä ja lapsiki on edelleen ihan kunnossa.

• vauvaa kohtaan
        loku kirjoitti:

Juu, tää on taas tätä ihme syyllistystä ja tuomittemista. Mikä helvetin ongelma siinä on että joku jättää lapsensa ISÄN hoitoon pariksi päiväksä? Ite en varmaan ois kans raaskinu jättää, mutta en ala syyttelemään muita jos näin toimivat. meillä pieni oli ekaa kertaa yö kylässä reilu 2 kuukauden jälkeen, hyvin meni, en koe syllisyyttä ja lapsiki on edelleen ihan kunnossa.

Väärinhän tuo on vauvaa kohtaan. Vauva muodostaa ensimmäisen kiintymyssuhteen häntä eniten hoitavaan aikuiseen. Vauva pystyy aluksi muodostamaan vain yhden tällaisen suhteen. Jos isä käy töissä ja äiti on kotona, äiti on väistämättä se, johon vauva kiintyy ja erot äidistä voivat olla traumaattisia. Vauva elää hoitajansa kautta.

Psykologit neuvovat, että vauva voi olla erossa ensisijaisesti hoitajastaan (siis siitä, joka eniten hoitaa) tunneissa sen, mitä on ikää kuukausissa.

Esim. 3 kk ikäinen voi olla erossa 3 tuntia. 6 kk ikäinen 6 tuntia. Yli vuorokauden hoidossa sopii vasta yli 1 vuotiaat.

Vauva on biologisesti virittäytynyt luomaan alusta lähtien kiinteän suhteen häntä ensisijaisesti hoivaavaan vanhempaan, tässä tapauksessa ilmeisesti äitiin.

Ensimmäinen puoli vuotta on tärkeää aikaa turvallisen perusmallin rakentamisen kannalta. Tällöin vauva oppii luottamaan siihen, että saa apua, kun sitä tarvitsee.

Äidistä on tullut 5-6 kuukauden ikään mennessä vauvan mielessä korvaamaton, ja jopa pienetkin erot, kuten äidin katoaminen vessan oven taakse, voivat saada vauvan hälytyskellot soimaan.

Isän merkitys kasvaa päivä päivältä, mutta ei edes työssäkäyvä isä, saati sitten harvemmin tapaava (myöhemmin varmasti rakas) mummo, pysty vauvan kokemusmaailmassa korvaamaan äitiä tässä ikävaiheessa pidempiä aikoja.

Vauva on vahvasti läsnä nykyhetkessä. ”Menneisyys” (aiemmat kokemukset) rakentuu hiljalleen vauvan muistiksi, oletuksiksi siitä, millainen maailma on. Vauva ei kykene kuvittelemaan muuta kuin aiemmin kokemansa. Vauvaa ei kuvaannollisesti ”ole olemassa yksin”. Vauva on olemassa vain äidin kanssa jaetun kautta. Äiti on vauvan muisti ja kokemuksien välittäjä.

Vauvan aivot pystyvät käsittelemään kiihtymystä hyvin rajallisesti. Jotta vauva selviäisi kiihtymystilojen yli, hän tarvitsee tuttua äitiä: tuoksua, ääntä, syliä, kaikkea mikä on vauvalle tuttua ja turvallista.

Kokemukset, jotka ovat liian intensiivisiä vauvan kestettäväksi, johtavat hetkelliseen olemassaolon jatkuvuuden katkeamiseen (tyhjyyden tunne, ahdistus, paniikki, putoamisen tunne). Tällaiset kokemukset voivat jäädä vauvan kehon mieleen traumamuistoiksi ja voivat johtaa välttämiskäyttäytymiseen, jonka avulla vauva pyrkii (ei tietoisesti) selviämään sietämättömien kokemuksien kanssa. Tällaista käyttäytymistä voi olla esimerkiksi lohdutuksen tarpeen tukahduttaminen tai sylistä kieltäytyminen.

Arjessa vauva joutuu kohtaamaan miltei päivittäin hänelle sietämättömiä kiihtymystiloja (vaikkapa istuminen auton turvaistuimessa nälän yllättäessä).

Olennaista onkin, että vauva saa toistuvasti kokemuksia siitä, että yhteys vanhempaan palautuu uudelleen ja mieli rauhoittuu vanhemman avulla. Nämä arkiset kokemukset eivät ole traumaattisia, toisin kuin mitä pidemmät erot vanhemmasta saattavat olla.

Joskus toki elämässä sattuu asioita (sairaalareissu, äidin vakava uupuminen), jolloin vanhempi joutuu jättämään imeväisikäisen vauvan pidemmäksi ajaksi hoitoon. Ideaalitapauksissa hoitajana toimii silloin toinen vanhempi, joka on vauvalle päivittäisestä arjesta tuttu.

• Grynna
        vauvaa kohtaan kirjoitti:

Väärinhän tuo on vauvaa kohtaan. Vauva muodostaa ensimmäisen kiintymyssuhteen häntä eniten hoitavaan aikuiseen. Vauva pystyy aluksi muodostamaan vain yhden tällaisen suhteen. Jos isä käy töissä ja äiti on kotona, äiti on väistämättä se, johon vauva kiintyy ja erot äidistä voivat olla traumaattisia. Vauva elää hoitajansa kautta.

Psykologit neuvovat, että vauva voi olla erossa ensisijaisesti hoitajastaan (siis siitä, joka eniten hoitaa) tunneissa sen, mitä on ikää kuukausissa.

Esim. 3 kk ikäinen voi olla erossa 3 tuntia. 6 kk ikäinen 6 tuntia. Yli vuorokauden hoidossa sopii vasta yli 1 vuotiaat.

Vauva on biologisesti virittäytynyt luomaan alusta lähtien kiinteän suhteen häntä ensisijaisesti hoivaavaan vanhempaan, tässä tapauksessa ilmeisesti äitiin.

Ensimmäinen puoli vuotta on tärkeää aikaa turvallisen perusmallin rakentamisen kannalta. Tällöin vauva oppii luottamaan siihen, että saa apua, kun sitä tarvitsee.

Äidistä on tullut 5-6 kuukauden ikään mennessä vauvan mielessä korvaamaton, ja jopa pienetkin erot, kuten äidin katoaminen vessan oven taakse, voivat saada vauvan hälytyskellot soimaan.

Isän merkitys kasvaa päivä päivältä, mutta ei edes työssäkäyvä isä, saati sitten harvemmin tapaava (myöhemmin varmasti rakas) mummo, pysty vauvan kokemusmaailmassa korvaamaan äitiä tässä ikävaiheessa pidempiä aikoja.

Vauva on vahvasti läsnä nykyhetkessä. ”Menneisyys” (aiemmat kokemukset) rakentuu hiljalleen vauvan muistiksi, oletuksiksi siitä, millainen maailma on. Vauva ei kykene kuvittelemaan muuta kuin aiemmin kokemansa. Vauvaa ei kuvaannollisesti ”ole olemassa yksin”. Vauva on olemassa vain äidin kanssa jaetun kautta. Äiti on vauvan muisti ja kokemuksien välittäjä.

Vauvan aivot pystyvät käsittelemään kiihtymystä hyvin rajallisesti. Jotta vauva selviäisi kiihtymystilojen yli, hän tarvitsee tuttua äitiä: tuoksua, ääntä, syliä, kaikkea mikä on vauvalle tuttua ja turvallista.

Kokemukset, jotka ovat liian intensiivisiä vauvan kestettäväksi, johtavat hetkelliseen olemassaolon jatkuvuuden katkeamiseen (tyhjyyden tunne, ahdistus, paniikki, putoamisen tunne). Tällaiset kokemukset voivat jäädä vauvan kehon mieleen traumamuistoiksi ja voivat johtaa välttämiskäyttäytymiseen, jonka avulla vauva pyrkii (ei tietoisesti) selviämään sietämättömien kokemuksien kanssa. Tällaista käyttäytymistä voi olla esimerkiksi lohdutuksen tarpeen tukahduttaminen tai sylistä kieltäytyminen.

Arjessa vauva joutuu kohtaamaan miltei päivittäin hänelle sietämättömiä kiihtymystiloja (vaikkapa istuminen auton turvaistuimessa nälän yllättäessä).

Olennaista onkin, että vauva saa toistuvasti kokemuksia siitä, että yhteys vanhempaan palautuu uudelleen ja mieli rauhoittuu vanhemman avulla. Nämä arkiset kokemukset eivät ole traumaattisia, toisin kuin mitä pidemmät erot vanhemmasta saattavat olla.

Joskus toki elämässä sattuu asioita (sairaalareissu, äidin vakava uupuminen), jolloin vanhempi joutuu jättämään imeväisikäisen vauvan pidemmäksi ajaksi hoitoon. Ideaalitapauksissa hoitajana toimii silloin toinen vanhempi, joka on vauvalle päivittäisestä arjesta tuttu.

Ei h*lvetti mitä paskaa!! Uskomatonta!! xD Mistä teitä moralisoijia oikein tulee?!

• pullukka
        vauvaa kohtaan kirjoitti:

Niin just. Ja äiti on hyvä vaan sillon, kun antaa vauvan roikkua tississä 24/7 eikä edes käy ulkona roskia viemässä vaan viettää koko v'''''n vuorokauden toisensa perään aina ja vaan vauvan kanssa!!! HA HA!
        Ite en pystynyt imettämään kun 3 viikkoa (vauva ei kertakaikkiaan oppinut imemään, ripuli vaivasi ja syyksi paljastui maitoallergia, olin itse ihan masentunut ja minulle aloitettiin lääkitys joten lopetin imetyksen) ja koin siitä kamalaa syyllisyyttä silloin, mutta nyt oon jo älynnyt, että oon ihan yhtä hyvä äiti, vaikka en imetä.
        Ja onhan se tosi tärkeää äidin jaksamisen kannalta, että pääsee jonnekin välillä vähän tuulettumaan. Meillä on 10 kk ikäinen vauva ja isänsä hoitaa häntä kyllä tosi hyvin ja luotan täysin pojan hänen hoiviinsa, vaikka en ite tuollaiselle risteilylle lähtiskään. Ollaan oltu miehen kanssa 3 yötä erossa pojasta tämän 10 kk:n aikana. Ja muutamia elokuvailtoja yms. Mutta ryyppyreissulle en kyllä lähtis. En silti tuomitse ketään, joka sellasia haluaa tehhä ja mahiksia on.

• ......
        loku kirjoitti:

Oliko tarkotus vastata mun viestiin sillä tarkotin samaa kuin sinä. En vaan ite pystyis jättämään 2 yöksi varmaan, mutta ihan sama jos joku jättää hoitoon, ei haittaa.

• tasa-arvoa

mun mielestä tuossa ei ole mitään pahaa. Äiti tarvitsee omaa aikaa ja hyvä että sitä osaa ottaa ja kotiin on kiva palata perheen luo. Ja jos se oma aika on bilettämisreissu niin sitten on, kullakin oma tapansa. Voisin kuvitella että jos itse olisin pari päivää poissa, ei tarvitsisi vähään aikaan lähteä mihinkään yksittäisille baarireissuille tms. Yleensäkään mä en tajua miks ihmetellään sitä että lapsi "jää isänsä hoitoon." Sehän jää KOTIINSA toisen vanhempansa luokse ja voisin kuvitella jonku isän loukkaantuvankin jos äiti ei suostuisi jättämään. Ja mitä imetykseen tulee; se on jokaisen oma asia, kaikilla se ei onnistu ja sillä selvä. Mielestäni oli hyvä kommentti tuo jonka joku laittoi että entä jos mies menisi sinne risteilylle, ihmeteltäisikö sitä...;)

• vooivooi!

Olisimpa itse yhtä itsekäs, edes joskus, mutta en myöskään jättäisi noin pitkäksi aikaa vauvaa kellekkään. En siitä syystä että vauva muka tarvii äitiä vaa kun mää tarviin mun vauvaa.
      Oikeasti se taitaa olla sille vauvalle ihan yx lysti kuka sen ruokkii, pesee pyllyn ja seurustelee kunhan sen joku tekee että ei me äidit ollakkaan ihan korvaamattomia.

• Monia syitä

Miksi äiti ei imetä? Siihen voi olla monia syitä, eikä vain se, ettei halua imettää. Ehkä se ei ole onnistunut, tai ehkä ei tule maitoa tms. Minulla loppui maito totaalisesti, kun kuukautiset alkoivat pojan ollessa 2kk. Tippoja sain tulemaan siihen saakka kun poika oli 3kk, mutta siitä hommasta alkoi olla järki jo niin kaukana, että oli oikea ratkaisu olla imettämättä.

Jos tällä äidillä on tuolloin tämä yksi vapaa viikonloppu, niin toivottavasti hän nauttii ihan ilman huonoa omaatuntoa! Isä on yhtälailla tasa-arvoinen vanhempi. Meuhkaisitko samalla tavalla, jos isä olisi lähdössä risteilylle?

Jos kyseinen äiti menee omille menoilleen vähän väliä, niin se ei ole hyväksi perheen hyvinvoinnille. Kohtuus kaikessa.

• Ihmettelen12

Nojoo, jos tuntisitte lapsen äidin itse henk. koh. niin voisitte kommentoida paremmin.

Kyseessä on parikymppinen bilehirmu, joka ei oppinut ensimmäisen lapsensa hoitamisesta mitään. Imettämisen lopetti koska ei jaksanut sitä, soseita syötti jo vajaa 3 kk vanhalle pojalleen ja nyt sama homma jatkuu.

Minusta on ihan hyvä, että ihmisiä hieman syyllistetään ja heidän toimiaan kyseenalaistetaan. Kyllä kypsän ja aikuisen äiti-ihmisen _pitäisi_ kyetä itse tajuamaan, että 2kk vanha vauva on tärkeämpi kuin risteily. Bilettämään ehtii myöhemminkin, vauva on pieni vain hetken.

• Liibalaabaaaa
        Ihmettelen12 kirjoitti:

Nojoo, jos tuntisitte lapsen äidin itse henk. koh. niin voisitte kommentoida paremmin.

Kyseessä on parikymppinen bilehirmu, joka ei oppinut ensimmäisen lapsensa hoitamisesta mitään. Imettämisen lopetti koska ei jaksanut sitä, soseita syötti jo vajaa 3 kk vanhalle pojalleen ja nyt sama homma jatkuu.

Minusta on ihan hyvä, että ihmisiä hieman syyllistetään ja heidän toimiaan kyseenalaistetaan. Kyllä kypsän ja aikuisen äiti-ihmisen _pitäisi_ kyetä itse tajuamaan, että 2kk vanha vauva on tärkeämpi kuin risteily. Bilettämään ehtii myöhemminkin, vauva on pieni vain hetken.

"Bilettämään ehtii myöhemminkin, vauva on pieni vain hetken."

Niin eli oma muu elämä romukoppaan niin kauaksi kun vauva on pieni vai??? Hahaa! Se on vauvankin parhaaksi jos äiti saa välillä omaankin aikaa, jaksaa taas vauvankin kanssa paremmin!

Ja tosiaan, vauva ei siinä yhdessä tai kahdessa yössä kauheesti ehdi kasvamaan..xD

• hyvä syy
        Ihmettelen12 kirjoitti:

Sanoit että äiti lopetti imettämisen, koska ei jaksanut sitä. Eikö se ole ihan hyvä syy? Jos äiti väsyy, lapsikin voi huonommin. Jos lapsen tahti tissille on suuri, niin voihan se olla tosi rankkaa, varsinkin kun vauva ei ole perheen ainoa hoidettava lapsi.

Mekin annoimme soseita vähän vajaa 3kk ikäiselle. Terkkarinkin mielestä se oli ok, kun pojalla tuntui olevan hyvä ruokahalu ja vatsa ei protestoinut.:) Nyt ihana 11kk ikäinen vesseli syö jo pääasiassa samaa ruokaa kuin me vanhemmat.

Asenteesi tuntuu turhan tuomitsevalta. On helppo olla syyttävä sormi, kun et itse elä kyseisen perheen elämää. Mitään hälyyttävää tästä perheestä et ole kertonut. Osallistuva isäkin löytyy, hienoa.:) Jos äippä juoksee joka viikonloppu riennoilla, niin siitä lapsetkin kärsii. Muuten annan ihmisten joskus pitää hengähdystaukoja hyvällä omatunnolla!

• kesä-äippä08

Ensimmäisen kohdalla olen saanut huomata kuinka raa´asti äitejä syyllistetään ja kuinka varsinkin esikoisen kanssa olevat voivat ottaa kaikki niin kirjaimellisesti...

EI YLEISTYS!!

MM.

* Jos imettäminen ei jostain syystä suju, äiti syyllistää itseään ja tuntee olonsa huonoksi äidiksi. Tämä sen takia, että niin kovasti kaikkialla puhutaan imettämisestä, siitä kuinka tärkeää se on jne.. Kaikilla se ei vain onnistu.

* Äiti jos ottaa lasin viiniä tms niin heti ollaan kysymässä, mutta etkö sinä imetä.. Tai kun lapsi on vanhempi ja ollaan vaikka kotona viettämässä iltaa, niin on ok että isä juo itsensä mukavaksi :), mutta jos äiti sen tekee, niin varmasti ainakin yksi vieraista miettii mielessään että mutta mites tuo äiti nyt sitten hoitaa vauvan.. Kun isä on ihan yhtä hyvä hoitamaan!!

* Äitikin tarvitsee omaa aikaa. Joku tuossa sanoi, että vauva kiintyy yhteen ensisijaiseen hoitajaan. Itse taas muistan että kyse oli ainakin kahdesta. Ja tuo olla erossa x määrä tunteja oli molemmista hoitajista, esim yleensä isästä ja äidistä. Onhan se isääkin kohtaan väärin jos äiti kyhjöttää vauvassa kiinni 24/7? Isä saattaa tuntea oman olonsa avuttomaksi ja että häneen ei luoteta!

* Koska minä sitten äitinä saisin lähteä ulos (nyt olen raskaana taas joten sitä en tule tekemään), mutta jos edelleen imetän kohta 9 kk esikoistani? Imetän iltaisin ja aamuisin.. Onko näin, että saan olla päivällä poissa vain maks 9 tuntia jottei kauhistu isän seurassa kun ei ole ensisijainen hoitaja?

Hieman maalaisjärkeä näihin juttuihin? Itse en malttanut jättää esikoistani kun oli pieni, enkä vieläkään kuin muutamaksi tunniksi, mutta en minä aina voi olla siellä ja joitakin asioita ei vain voi hoitaa lapsen kanssa...

• 2 yötä

on liikaa olla pois vauvan luota.Mä ymmärrän kyllä että tarvitaan omaa aikaa mutta tarvitaanko sitä jo kun vauva on vasta 2 kk ja tarvitaanko sitä oikesti kahden yön verran.Enkä nyt tarkoita etteikö koskaan saisi mennä.Ja monesti kyllä tuntuu että kummasti näitten menijöitten kohdalla maitoa ei riittänyt..

• että kyllä
        2 yötä kirjoitti:

on liikaa olla pois vauvan luota.Mä ymmärrän kyllä että tarvitaan omaa aikaa mutta tarvitaanko sitä jo kun vauva on vasta 2 kk ja tarvitaanko sitä oikesti kahden yön verran.Enkä nyt tarkoita etteikö koskaan saisi mennä.Ja monesti kyllä tuntuu että kummasti näitten menijöitten kohdalla maitoa ei riittänyt..

taitaisin sanoa jos mies suunnittelisi kahden yön risteilyä vauvan ollessa noin pieni että meneppä joku muu kerta.

• hirveetä..
        että kyllä kirjoitti:

taitaisin sanoa jos mies suunnittelisi kahden yön risteilyä vauvan ollessa noin pieni että meneppä joku muu kerta.

riitelyä muiden asioista..=)

ite aattelin jättää pojan parin kk iässä isän kans illaksi viettämään "laatuaikaa" kun lähen kavereiden kans PITKÄSTÄ aikaa tuulettumaan =) en usko tohon 2kk->2tuntia-juttuun!
        onhan tota "tuulettumista" ootettukin siinä vaiheessa joku 11kk..pumppaan tissit tyhjiksi,pakkasessa on maitoa oottamassa,eiköhän pojat illan pärjää =)

• Car0
        hirveetä.. kirjoitti:

riitelyä muiden asioista..=)

ite aattelin jättää pojan parin kk iässä isän kans illaksi viettämään "laatuaikaa" kun lähen kavereiden kans PITKÄSTÄ aikaa tuulettumaan =) en usko tohon 2kk->2tuntia-juttuun!
        onhan tota "tuulettumista" ootettukin siinä vaiheessa joku 11kk..pumppaan tissit tyhjiksi,pakkasessa on maitoa oottamassa,eiköhän pojat illan pärjää =)

eihän vauva ole isänsä kanssa "hoidossa" ?! meillä ainakin isä hoitaa syöttämiset ja hoitamiset samalla tavalla kun äiti , eikä varmastikkaan kumpikaan ole enemmän tärkeä lapsellemme.

jeesus mitä tiukkapipoja ! :D

• ainakin äiti
        Car0 kirjoitti:

eihän vauva ole isänsä kanssa "hoidossa" ?! meillä ainakin isä hoitaa syöttämiset ja hoitamiset samalla tavalla kun äiti , eikä varmastikkaan kumpikaan ole enemmän tärkeä lapsellemme.

jeesus mitä tiukkapipoja ! :D

imetti että jollain tavalla voisi sanoa että äiti on alussa tärkeämpi vauvalle.Ja vaikka vauva ei olekkaan hoidossa isällä niin ei se tarkoita että äiti voisi omia rientojaan mennä mielin määrin.

• ......
        ainakin äiti kirjoitti:

imetti että jollain tavalla voisi sanoa että äiti on alussa tärkeämpi vauvalle.Ja vaikka vauva ei olekkaan hoidossa isällä niin ei se tarkoita että äiti voisi omia rientojaan mennä mielin määrin.

se onkin mielin määrin jos lähtee kerran laivalle... ja toisaalta, miksi ei voisi mennä mielin määrin, sinäkö sen määräät?

• riippuu mikä
        ...... kirjoitti:

se onkin mielin määrin jos lähtee kerran laivalle... ja toisaalta, miksi ei voisi mennä mielin määrin, sinäkö sen määräät?

on mielin määrin ja liittyykö viina aina kuvioihin.Mä en vaan aina ymmärrä että onko tosiaan liikaa vaadittu keskittyä vauvaan ekat kuukaudet..

• kesä-äippä08
        riippuu mikä kirjoitti:

on mielin määrin ja liittyykö viina aina kuvioihin.Mä en vaan aina ymmärrä että onko tosiaan liikaa vaadittu keskittyä vauvaan ekat kuukaudet..

Niin, mutta riittääkö se.. Vai onko ihan "yhtä paha" jos äiti on kotona ensimmäiset kuukaudet intensiivisesti lapsen kanssa ja kun lapsi on 7 kk lähtee ulos tms.. Vai vedotaanko sitten siihen, että lapsella on vierastamisvaihe menossa ja silloin sitä ei saa jättää yksin jne..

Ja kuten joku tuossa oli kommentoinut aikaisempaan tekstiini isästä hoitajana, niin en ole missään vaiheessa tarkoittanut että isä olisi yksi hoitajista kuten esim mummot tai tädit.. Isä on äidin rinnalla yhtä tärkeä lapselle kuin äiti, mutta molemmat antavat eri asioita lapselle.

Mielestäni liika tiukkapipoisuus lapsen hoidossa on pahasta... Maalaisjärki käteen niin eiköhän siitä hyvää tule! :)

• Car0
        kesä-äippä08 kirjoitti:

Niin, mutta riittääkö se.. Vai onko ihan "yhtä paha" jos äiti on kotona ensimmäiset kuukaudet intensiivisesti lapsen kanssa ja kun lapsi on 7 kk lähtee ulos tms.. Vai vedotaanko sitten siihen, että lapsella on vierastamisvaihe menossa ja silloin sitä ei saa jättää yksin jne..

Ja kuten joku tuossa oli kommentoinut aikaisempaan tekstiini isästä hoitajana, niin en ole missään vaiheessa tarkoittanut että isä olisi yksi hoitajista kuten esim mummot tai tädit.. Isä on äidin rinnalla yhtä tärkeä lapselle kuin äiti, mutta molemmat antavat eri asioita lapselle.

Mielestäni liika tiukkapipoisuus lapsen hoidossa on pahasta... Maalaisjärki käteen niin eiköhän siitä hyvää tule! :)

...tarkotus vastata sun viestiin,vaan alottajalle :) sori

• vielä !!!!!!!

en tiedä miksi äiti ei imetä,mutta mun lapsi on kans 2kk ja ihan mieluusti lapsentahtisesti imettäisin mutta kun maitoa ei tule.että ihan annan korviketta.jos minun lapsen isä ottais ja pärjäis lapsen kans pari yötä niin lähtisin heti.en kyllä juopottelis vaan nauttisin vapaudesta.en ole mikään juhlija ja ymmärrän että jos tosiaan kerran vuodessa lähtee risteilylle niin ei se maailma siihen kaadu.eri asia jos koko aika juoksee baareissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2343
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      307
      1277
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      925
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      671
    Aihe