Ay sitoutui nostamaan eläkeikää

omatoimisesti

Se oli ehtona hallituksen perääntymiselle eläkekiistassa.

Hallitus pidätti oikeuden korottaa eläkeikää lainsäädännön keinoin, jos ay ei sitä tee lupaustensa mukaisesti itse tavalla tai toisella.

Nyt hallitus siis heitti pallon ay-leiriin ja jää odottelemaan tuloksia.

Lopputulema tulee olemaan se, että eläkeikä nousee joko vapaaehtoisesti tai sitten pakkokeinoin.

Eläkeikä tulee siis nousemaan ja asian tärkeyttä ei ole yksikään osapuoli kolmikannasta tai muutoin kiistänyt!

11

172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikös vain?

Ammattiyhdistysliikkeet ovat sitoutuneet siihen, että Suomessa ei väkipakolla pakoteta kaikkia ihmisiä sairaitakin tekemään töitä 65 ikävuoteen saakka. Tähän ammattiyhdistysliikkeet ovat sitoutuneet - ei muuhun. Onhan nytkin ihmisillä valinnan oikeus jäädä eläkkeelle 63 vuotiana tai 68 vuotiaana, aina voimien ja kunnon mukaan. Tämä ei vaan sopinut Jyrki Kataiselle, Matti Vanhaselle, keskustalle ja Elinkeinoelämälle.

• 3 vuodella!

Vanhanen sai operaatiollaan ...
        Kirjoittanut: oivahärkönen 15.3.2009 klo 10.34

... seisovat vedet liikkeelle. Ihalaiset eivät halunneet edes keskustella työurien pidentämisestä. Tempauksellaan hallitus Vanhasen johdolla korottaa eläkeikää sen enempää neuvottelematta sai ihalaisten kanssa sai nämä hätääntymään ja astumaan neuvottelupöytään. Sitoutuivat kehittämään 3 vuoden työurien jatkamisen, mikä oli enemmän kuin hallitus osasi odottaakaa. Tuo tavoite vaatii myös alimman eläkerajan nostamista. Se on muuten Saksassa 67 v. ja Tanskassa suunnitellaan 68 vuotta. Tuo alin elökeikhön koskee terveitä työkykyisiä. Yli puolethan jo nykyäänkin 63 vuotiaista on tuökyvyttömyys- tai työttömyyseläkkeellä.

• oivahärkönen

... tarkoita, etteikö sairauden takia työkyvyttömänt pääse eläkkeelle ennen alinta eläkeikää, joka on nyt on 63. Se oli 4 vuotta sitten 65, hallituksen esityksen tarkoitus oli se nostaa tuohon samaan.

• tasa-arvoa peliin

Taitaa maajussienkin eläkeikä nousta tässä Matti Vanhasen aiheuttamassa hässäkässä? Suomessahan maajusseilla on kaikkein alhaisin eläköitymisikä 56 vuotta ja tämä on kepulaisten ansiota.

• raatajia.

Heidän kuuluukin päästä aikaisin eläkkeelle. Maajussin työ ei katso kalentiria eikä kelloa. Monet peräti ovat urakoitsijoita tai käyvät vielä vierailla töissä palkallisina työntekijöinä oman tilan hoidon ohella.

• otsalle
        raatajia. kirjoitti:

Heidän kuuluukin päästä aikaisin eläkkeelle. Maajussin työ ei katso kalentiria eikä kelloa. Monet peräti ovat urakoitsijoita tai käyvät vielä vierailla töissä palkallisina työntekijöinä oman tilan hoidon ohella.

Kirjoitus hommien lisäksi on viikko keväällä ja viikko syksyllä . Lopun aikaa maataan ja hätistellään kärpäsiä perseen ympäriltä.
        Mulla (duunari) on aamulla ennen viittä herätys kuudeksi töihin kahdeksan tuntia metallihommia työmatkoineen työpäivän pituus on kymmenen tuntia. Kelloa täytyy katsoa.

• yhtään
        otsalle kirjoitti:

Kirjoitus hommien lisäksi on viikko keväällä ja viikko syksyllä . Lopun aikaa maataan ja hätistellään kärpäsiä perseen ympäriltä.
        Mulla (duunari) on aamulla ennen viittä herätys kuudeksi töihin kahdeksan tuntia metallihommia työmatkoineen työpäivän pituus on kymmenen tuntia. Kelloa täytyy katsoa.

mitään?

Tuo halventava kommenttisi kertoo siitä, että sivistys on jäänyt metallipajaan.

• oivahärkönen

... luopumiskorvauksesta, jota maksetaan siitä, että yli 56 vuotias luovuttaa tilansa nuorammalle sukupolvelle. On aivan oikein, että talon lapsi tai useampi lapsi ottavat talon isännyyden. Eläkkeelle maanviljelijäkin pääsee 63 vuotiaana niinkuin muutkin.

• sekin maajusseille
        oivahärkönen kirjoitti:

... luopumiskorvauksesta, jota maksetaan siitä, että yli 56 vuotias luovuttaa tilansa nuorammalle sukupolvelle. On aivan oikein, että talon lapsi tai useampi lapsi ottavat talon isännyyden. Eläkkeelle maanviljelijäkin pääsee 63 vuotiaana niinkuin muutkin.

kustannettava? Eikö olisi tasapuolista, jos lähdet töistä 56 v ja annat paikkasi nuoremmalle, niin saat siitä luovutuskorvauksen?
        Miksi kepuloiset ei hoida asiaa itse, vaan siihenkin itketään kannattavilta aloilta rahaa?
        Onneksi nostivat eläkejupakassa tuonkin esille, varmaan monella veronmaksajalla aukesi taas silmät siitä, mitä kaikkea maajusseille kustannetaan. Tämä laman positiivinen puoli on se, että varat tuollaiseen hölmöilyyn loppuu.

• No, se tuli.
        sekin maajusseille kirjoitti:

kustannettava? Eikö olisi tasapuolista, jos lähdet töistä 56 v ja annat paikkasi nuoremmalle, niin saat siitä luovutuskorvauksen?
        Miksi kepuloiset ei hoida asiaa itse, vaan siihenkin itketään kannattavilta aloilta rahaa?
        Onneksi nostivat eläkejupakassa tuonkin esille, varmaan monella veronmaksajalla aukesi taas silmät siitä, mitä kaikkea maajusseille kustannetaan. Tämä laman positiivinen puoli on se, että varat tuollaiseen hölmöilyyn loppuu.

Nyt voit siellä tyytyväisenä myhäillä, että loppuupas rahat valtiolta, kjäh kjäh kjäh! Huvinsa kullakin! :)

• pakoittaa meidät laittamaan
        No, se tuli. kirjoitti:

Nyt voit siellä tyytyväisenä myhäillä, että loppuupas rahat valtiolta, kjäh kjäh kjäh! Huvinsa kullakin! :)

asiat tärkeysjärjestykseen, sillä tavalla voidaan minimioida seuraavan laman vaikutukset. Kepukaivoihin rahan lappaminen ei sitä ole ja samalla heikentää merkittävästi suomen kilpailukykyä. Lama on vaan fakta ja silläkin on puolensa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      122
      5115
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      30
      3658
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2460
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1578
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1560
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1504
    7. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      23
      1391
    8. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1292
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1198
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1117
    Aihe