Vuorelan koulukoti

Hei, Minulle soitti tänään lapsuudenystäväni jonka kanssa olimme "ongelmanuoria" -60 luvulla. Olimme molemmat Vuorelan koulukodissa silloin ja nyt tuli mieleeni, että onko enään ketään silloin siellä olleita kuulolla? Jos olet itse ollut siellä silloin tai tiedät jonkun sukulaisesi olleen siellä niin laita viestiä, olis kiva jutustella niistä ajoista! Vaikka eihän ne mitään hirveen kivoja aikoja olleet:)
Ilmianna
Jaa

76 Vastausta

nummelassa tämä paikka sen verran voin paljastaa.kumma juttu ettei anssi kela lauluissaan laulanut mitään vuorelasta.voisiko kela tehdä kappaleen näistä ihmiskohtaloista joita vuorelassa asusti.oli nummelan ykkös mesta kävin muutaman kerran.et arvaa kuka olen . sen verran paljastan että sisko oli siellä monta vuotta.
Ilmianna
Jaa
Tervehdys,

Itse olin Vuorelassa vuosina 1966-68.Olisi todella kiva tietää mitä tällä hetkellä kuuluu, siellä silloin olleille tytöille. Itselläni on enimäkseen kyseisestä ajasta positiivisiä muistoja.
Ilmianna
Jaa
olette olleet ennen mun systeriä vuorelassa sisko oli tuossa 70-80 luvun taitteessa vuorelassa ja itse muistan nummelan hyvin kun joskus istuimme siellä olutta juoden nurmikoilla keskustan.on se mainio paikka nummela ja myöskin vuorela.käyn aina joskus sillon tällöin koiran kanssa kävelyllä, mutta en muista enää sitä reittiä nummelasta vuorelaan.osa varmaan haluaisi keskustella nimimerkillä koska saattavat olla tällä hetkellä yhteiskunnan- vaikuttajia tai muuten korkeissa viroissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
tämä on vain teille naisille tarkoitettu palsta anteeksi että häiritsin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hei! Itse olin siellä 1970-1973.
Olisi kiva muistella noita aikoja. Löytyykö ketään jotka oli siellä silloin?? Miten saatais ajatusten ja kuulumisien vaihto aikaiseksi?
Ollaan varmaan eripuolilla Suomea.
Terv. Yx
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
sinä olet ollut siellä samaan aikaan kun minä sitten me varmaan tunnetaan toisemme?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
HEI. VARMASTI TUNNETAAN. ASUIN MARIKOSSA JA NIMENI ALKAA. T.EELLÄ ANNA KUULUA ITSESTÄSI KUKA SITTEN OLETKIN. AINA ON ASIAA VAI MITÄ????
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
olin itsekin siellä ja lähin veke oisko nyt ollut jotain siinä 76
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tarski kirjoitti:
HEI. VARMASTI TUNNETAAN. ASUIN MARIKOSSA JA NIMENI ALKAA. T.EELLÄ ANNA KUULUA ITSESTÄSI KUKA SITTEN OLETKIN. AINA ON ASIAA VAI MITÄ????
olin Marikossa Vanhalassa ja Opistolassa ootko sinä Tarja? Nykyään asun Ruotsissa muutin Vuorelasta tänne
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
tämän päivän hesarissa on katoamis ilmoitus vuorelasta kadonneesta. koulukodista tulee varmaan suuri keskustelun aihe ja pidetään peukkuja että tyttö palaa takaisin vuorelaan.
Ilmianna
Jaa
Minä olin vuorelassa muistaakseni -64 tai -65. Ne ei todellakaan olleet kivoja aikoja. Kinkku oli silloin johtajana.Minä asuin silloin siinä vanhimmassa eli päärakennuksessa. Karkasin sieltä muutaman kerran. Muumuassa lakana köydellä toisen ksrroksen ikkunasta, kerrokset olivat korkeita. Nyt ole 61vuotias mummeli, ja tänään olen tasapainossa itseni kanssa. Mutta värikkään elämän olen kyllä viettänyt.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Hei,

Olin jo unohtanut tämän ketjun ja vahingossa eksyin tänne takaisin. Me on kyllä oltu sitten samaan aikaan siellä. Itse asuin ensin Opistolassa (päärakennus) ja sen jälkeen Vanhalassa.
Kinkku tosiaan johtajana ja opettajana koulussa taisi olla Torvinen tai Torvela, sellainen nimi tulee ainakin mieleen.

Kävin siellä koulun loppuun ja olin erilaisissa paikoissa töissä, mm navetassa (Helsinkiläistytölle aika outo paikka).

Värikäs on elämä ollut täälläkin, kyllä se paikka jonkinlaiset arvet tuonne sisälle jätti!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
*muistelija kirjoitti:
Hei,

Olin jo unohtanut tämän ketjun ja vahingossa eksyin tänne takaisin. Me on kyllä oltu sitten samaan aikaan siellä. Itse asuin ensin Opistolassa (päärakennus) ja sen jälkeen Vanhalassa.
Kinkku tosiaan johtajana ja opettajana koulussa taisi olla Torvinen tai Torvela, sellainen nimi tulee ainakin mieleen.

Kävin siellä koulun loppuun ja olin erilaisissa paikoissa töissä, mm navetassa (Helsinkiläistytölle aika outo paikka).

Värikäs on elämä ollut täälläkin, kyllä se paikka jonkinlaiset arvet tuonne sisälle jätti!
Heissan ! Täällä yksi vaihdevuosi ikäinen. olin vuorelassa 70-luvun lopussa asuin opistolla,vanhalassa,marikossa.Yksi hatka reissukin tuli tehtyä jonka seurauksena jouduin ylännelle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
*muistelija kirjoitti:
Hei,

Hei muistelija
Katri Torvinen oli opettajana minullakin.
Navetassa olin töissä ja joskus keittiöllä.
Muistan että saatiin polttaa kolme tupakkaa päivässä ja sunnuntaina neljä.
Olin opistolassa ja Kisalassa. Parikertaa asustelin putkassa.
Kirjoita jos muistat Rannan hampparin, Olitko samaan aikaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
*muistelija kirjoitti:
Hei,

Kyllä minäkin oireilin vuosikausia sen jälkeen, olin aikalailla lapsi kun sinne jouduin. Siellä minusta tuli kova tyttö. Minäkin olin navetalla työssä ja keittiöllä. Navettahommista pidin kun opettaja siellä oli ihan inhimillinen. Käsityöt oli kauheita, sieltä jouduin usein koppiin käytökseni takia. Eihän siihen tarvinnut kun vähän vastaan sanoa kun jo sai 4 vuorokautta koppia. Ei kiva.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Rannan Hamppari kirjoitti:
Hei muistelija
Katri Torvinen oli opettajana minullakin.
Navetassa olin töissä ja joskus keittiöllä.
Muistan että saatiin polttaa kolme tupakkaa päivässä ja sunnuntaina neljä.
Olin opistolassa ja Kisalassa. Parikertaa asustelin putkassa.
Kirjoita jos muistat Rannan hampparin, Olitko samaan aikaan.
Moikka Rannan Happari:) (kiva nimimerkki),

Ei me kyllä varmaan samaan aikaa oltu, katsos kun mun aikana ei kyllä saanyut röökiä polttaa (salaa vaan, jos jostain jämät sattui löytämään).

Navetassa olin joo minäkin, sen lisäksi puutarhassa, Kitulan käsitöissä ja tietenkin hienoimmassa paikassa eli johtolassa sisäkkönä, jee!

Oli se niin ihme paikka, että vieläkin v-käyrä nousee aika ylhäälle kun muistelee sitä aikaa. Esim. kun minut pikkutyttönä vietiin sinne Opistolaan ja kiusattiin ja tehtiin vaikka mitä henkilökunnan siihen mitenkään puuttumatta.

Siellä oli viidakon lait siihen aikaan (-60 luvulla) nykyään onneksi paremmin toivottavasti.

Pirkko Sirén sai paljon siloin aikanaan aikaiseksi, vaikka muistaakseeni hänetkin hakattiin silloin siellä kun jotku lähti haltkaan. Muistanko väärin?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
olin itse vuosina 87-88 vuorelassa ja olis kyllä sikasiistiä kuulla mitä likat nykyään touhuaa..;) en kuollaksenikaan muista sukunimiä mutta olihan siellä kata,krisse,mömmö,kati ja liuta meitä muita sähläreitä.jos joku on samoihin aikoihin siellä ollut niin äkkiä yhteyksiä!!;)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
ollaankohan oltu siellä sitten yhtä aikaa?luulen niin.itse olin opistla osastolla koulun yläkerrassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
silloin siellä oli jaana,sirkku,kirsi ym.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tn11 kirjoitti:
Tarja. Ettekö tytöt muista häntä?!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tn11 kirjoitti:
minä olin samaan aikaan kuin Jaana Sirkku ja Kirsi
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Oon yksi noista kolmesta..ois kiva tietää ketä tuttuja täällä kirjottelee 😊
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Olin siellä -86-88 marikossa.
Siellä oli silloin siskokset tampereeltä Sari ja Kirsi.Yks jätkä,Purtsi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
hei. olin vuorelassa kevään -85. asuin vanhala rakennuksessa. haluaisin todella saada yhteyttä niihin nuoriin naisiin jotka olivat silloin vuorelassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Itse pääsin sieltä juuri pois parit ikkunat korjattu ja paranneltu turvallisuus järjestelmää takiani asuin eristyshuoneessa sviitissä puoli vuotta pääsin pois koska minulla oli kuulemma mielenterveydillisiä ongelmia ja jouduin sairaalaan putkassa lukee vieläkin isolla nimeni .
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
yritän epätoivoisesti miettiä vuotta kun siellä olin..nyt siitä on n.28v.oltaiskos oltu samaan aikaan?opistola oli mun osastoni. eki oli tallimestarina,kun käytiin ratsastamassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Olen ollut tuona ajankohtaja Vuorelassa, olen Tampereelta ja minua sanottiin ÖRTSYKSI.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
minä olin Vuorelassa 70-luvulla siellä on lukka kokous keväällä
Ilmianna
Jaa
minä olin vuorelassa 70-luvulla
Ilmianna
Jaa
Oliskohan samanlainen ketju Jossain missä Yläneen Huvituksen tytöt etsii toisiaan. Olin Huvituksessa marrask 1962 - 1.4 1964.
Kauhea paikka pahinta vihanaistani en sinne toivo. Niihin oloihin ja eloon mitä silloin oli.
Ilmianna
Jaa
Nostan tämän samalla kun nostin Huvituksen. Jos vaikka tältä löytyisi nitä jotka Vuorelasta siirrettii Huvitukseen.
Oliko teidän aikaan Tine.
Ilmianna
Jaa
Mä olin kanssa 80-luvulla muistan et siel oli ainakin Kati tultiin juttuun muistaako joku vielä tai onko kuulunu?? onhan liuta näitä vielä mut tuli vain ekana mieleen!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Moi, ehkä ollaan oltu samaan aikaan vuorelassa. Itse olin -80 luvun alkupuolella pari vuotta ja silloin siellä oli ainakion Kati, muistaakseni Espoosta. Samoin Maiju ja Maarit tampereelta ja Sari espoosta, Kikka järvenpäästä. Muistuuko mieleen kukaan ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hei minä olin vuorelassa 80-82 asustin vanhalassa,siellä asui myös satu,siri Ym,ei muista nimä enää,oli kisse jaana kaiketi opistolan asujia,Juu ja minna ja hani Ym.napo oli vararehtori.ei ole paljon tullut muisteltua noita aikoja,paljon tyttöjä tyystin väärässä paikassa vain siksi että tälläiset paikat pyörii.1
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kk67kk kirjoitti:
Moi, ehkä ollaan oltu samaan aikaan vuorelassa. Itse olin -80 luvun alkupuolella pari vuotta ja silloin siellä oli ainakion Kati, muistaakseni Espoosta. Samoin Maiju ja Maarit tampereelta ja Sari espoosta, Kikka järvenpäästä. Muistuuko mieleen kukaan ?
Maijun ja Maaritin muistan..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hei, Olin Vuorelassa joskus -68 ja eteenpäin. Pääsin siellä ripille -68 tai -69.
Ilmianna
Jaa
HEI KAIKKI VUORELAN ENKELIT. OILIN ITSE VUORELASSA 1972-1975. ELIKÄ AIVAN LIIAN KAUAN.OLEN TARJA.T JA HALUAISIN KUULLA IHANASTA ILSESTÄ- OLTIIN YHDESSÄ MARIKOSSA. JA OLISI MYÖS KIVA KUULLA SINUSTA LEENA.A EHKÄ MUISTATTE MINUT.HALAUKSIA TEILLE KAIKILLE.T.TARJA.T OLISI KIVA SAADA YHTEYTTÄ . ANNIKKI MÄNTYSEEN- JA MAIJA-LEENAAN.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Hei vaan. Minä olin Kakolassa 1968 - 1985. Siellä piti kakoa. En muista oliko siellä naisten osastoa. Mutta miehiä siellä oli.
Minua kutsuttiin kivalla lempinimellä Kakolan Ruuna. Kirjoitelkaa. Nyt olen ikivanha hampaaton ukko mutta kivan näköinen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Olin Tarja T Opistolan keittiöllä tuolloin töissä ja mieheni oli Marikossa ohjaajana jonkin aikaa, oletan tietäväni sinut oliko iso- ja pikkusiskosikin yhtäaikaa Vuorelassa? Meillä oli kaksi lasta jotka oli aina ja jatkuvasti pyörimässä teidän kanssanne, muistatko?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tarja tarkoitatko Ilse Vuorenhaltijaa vai Ilse Balzar Ilse Balzar asuu tukholmassa minulla on yhteyttä häneen med fb toisesta Ilsestä en tiedä mitään mitä kuuluu sulle ja siskoillesi?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
taivas58 kirjoitti:
Tarja tarkoitatko Ilse Vuorenhaltijaa vai Ilse Balzar Ilse Balzar asuu tukholmassa minulla on yhteyttä häneen med fb toisesta Ilsestä en tiedä mitään mitä kuuluu sulle ja siskoillesi?
ETSIN ILSE-MAI VUORENHALTIAA EN ILSE BALZARIA JA TIEDÄN, ETTÄ BALZSAR ASUU TÄÄLLÄ RUOTSISSA.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
ME OLLAAN VANHOJA AKKOJA ITSEKKIN. JOTEN HAMPAATTOMIA VANHOJA RUUNIA EI HALUTA. PESE HAMPAAS JA LUSI KAKKUS. VARMAAN ANSAITSET SEN. TOSTA RUUNA NIMESTÄ PÄÄTELLEN. RUUNALLE EI ANNETA MITÄÄN. JA TÄMÄ ON NAISTEN PALSTA. PYSY KOTONAS. ELIKÄ KAKOLASSA.
Ilmianna
Jaa
Olin Vuorelan koulukodissa keittiöllä töissä 1972-1974. Monesti muistelen teitä Muistan TarjaT,Kirsi T, Leena A, Virpi M, Seija R, ja monta, monta muuta tyttöä jotka siellä olivat. Vastailkaahan ja kertoilkaa kuulumisianne!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
minä olin samaan aikaan kun Tarja ja Kirsi siskokset oli siellä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
No muistatkos meidän perheen? Millä osastolla olit Opistola, Vanhala vaiko Marikko?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mun etunimeni on Anita se riittäköön tällä erää, kyllä Tenkulan siskokset muistan erittäin hyvin. kuka on taivas58 nimimerkin takana
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
MOI !Mä olin siellä -70 luvun alkupuolella kahteen eri otteeseen, olin mukana "Hatkassa" Josta lehdet kirjoitti,mua haastateltiin apu-lehteen,
Mä asuin Opistolassa ja Vanhalassa. Olin usein töissä keittiölla viikon loppuisin.
TERKUT KAIKILLE!!!! Maija (asunut Ruotsissa jo yli 30v)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hei olin itse Vuorelassa vuonna 1973-1975 vuoden siellä olin mutta vuosi luku ei ole jäänyt mieleen, pääsin siellä ripille ja osallistuin kapinaan joka siellä oli silloin joskus, kaksi hoitajaa laitettiin putkaan ja me lähdimme hatkaan veneellä, poliisit vastassa vasta rannassa. Olisi mukavaa kuulla jos joku muistaisi minut siltä ajalta. Siellä oli minun aikana Leena ja Anne Turusta, Maija-Leena ja Kikka.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Olen siis pohjanmaalta Vaasasta kotoisin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kapinan muistan, me työssäolijat oltiin teitä myös hakemassa ja osa saatiinkin kiinni. Maija-Leenahan oli Marikossa ohjaajana, muistaakseni. Oliko silloin kun olit siellä Veikko Lehtinen johtajana ja Martti Paturi opettajana, sekä Katri Torvinen. Lahja Niukkanen Vanhalan hoitajana ja monta,monta muuta!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Allekirjoittanutta nimitellään viestissä siaksi, epäasiallista! Sekä syytetään trauman aiheuttamisesta, se on näillä tytöillä ollut jo ennen koulukotiin joutumistaan!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Ilmianna
Jaa
SINÄ ANIPIR. TÄYTYY MYÖNTÄÄ, ETTÄ EN OIKEIN MUISTA SINUA, MUISTAN VAIN
OPISTOLAN KEITTIÖSTÄ REINIKAISEN JA JOHTOLAN KEITTIÖSTÄ LUMPEEN..EIKÄ MINULLA OLE HEITÄKÄÄ MITÄÄN VASTAAN...SIKA NIMITYSTÄ KÄYTIN JOHTORYHMÄÄ KOHTAAN, KOSKA MITEN HE VOIVAT 10 VUOTIASTA PITÄÄ PIMEÄSSÄ , JOS SE PELKÄÄ PIMEETÄ.. ASUIN MARIKOSSA JA SIELLÄ SAMMUTTETTIIN HUONEEN VALOT ULKOPUOLELTA.. VAIKKA PYYSIN VALOA , NIIN SITÄ EI ANNETTU. VAAN , PITI MENNÄ MARIKON PUTKAAN, SIELLÄ WC:SSÄ OLI SITTEN TÄMÄ VALO...
ETTEI TARVINNUT PELKÄÄ MÖRKÖJÄ... EN VAAN YMMÄRRÄ MIKSI, MINULLE EI
ANNETTU VALOA,, IKINÄ EN TEKISI OMALLE LAPSELLENI SITÄ, ETTÄ SEN TARVITSESI, NUKKUA PIMEESSÄ JA PELÄTÄ PIMEETÄ... SIKSI KATSON TIETTYJÄ VUORENTYÖNTEKIJÖITÄ HÄIRIINTYNEIKSI, MUTTA EN SINUA...
Ilmianna
Jaa
MISSÄ OLE TUULA WESSLIN??? OIS KIVA TIETÄÄ MITÄ SULLE KUULUU????
OLET MONTA KERTAA OLLUT MIELLESSÄNI!!! TERK: KIKKA
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Toivottavasti sinulla EI OLE lasta
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ja toivottavasti sulla ei ole lasta/lapsia, koska sä ilmeisesti pakottaisit sun lapsen nukkua pimeessä vaikka hän olisi käynyt vaikka mitä traumoja läpi ! Mieti vähän !!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ihimeissään kirjoitti:
Toivottavasti sinulla EI OLE lasta
NIMI MERKILLÄ SINÄ IHIMEISSÄÄN.. KAI KATSOIT TV: UUTISET MITEN VALTIO OLI PAHOILLAAN JA PYYSI ANTEEKSI SIITÄ , MITEN MEITÄ ON KOHDELTU KOULUKODISSA, VUORELASSAHAN OLI LAPSI TYÖVOIMA, ESIM: HEINÄPELLOLLE OLI AINA PAKKO MENNÄ JA TEHDÄ YM..JA JOS ET TEHNYT NIIN, KUIN KÄSKETTIIN SE OLI
PUTKAAN LÄHTÖ TAI MENET LUKKOJEN TAAKSE HUONEESEEN. OLIKO SINUSTA TÄMÄ OIKEIN?, TAIDAT OLLA VUORELAN TYÖNTEKIJÄ...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mulla menee hyvin ja asun tohmajärvellä.olen monesti miettinyt niitä aikoja vuorelankoulukodissa ja ketä meitä oli sillon siellä. Tv tuula wesslin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
rajamummo kirjoitti:
mulla menee hyvin ja asun tohmajärvellä.olen monesti miettinyt niitä aikoja vuorelankoulukodissa ja ketä meitä oli sillon siellä. Tv tuula wesslin
Moi Tuula alias Rajamummo,
Kiva kuulla sinusta ja että , ehkä asustat Tohmajärvellä.
Kaikkea hyvää sinulle ja aurinkon paistetta...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tänään 20.11.2016 ministeri Rehula on pyytänyt anteeksi. Anteeksipyyntö perustuu ministeriön keväällä julkaisemaan tutkimukseen huostaan otettujen lasten kokemuksista ensimmäisen lastensuojelulain aikana vuosina 1937–1983.

Kuinkahan montaa tämä anteeksipyyntö lämmittää? Luin, että Ruotsissa ja Norjassa on maksettu ihan tuntuvia korvauksia (yli 20 000 euroissa) tuon ajan lasten "suojelun" uhreille.

Kyllä tosiaan kun muistaa sitä aikaa -60 luvulla kun olin Vuorelassa niin olisihan siitä ihan asiallista jonkinlainen korvaus saada. Sehän oli melkein kuin pakkotyölaitos siihen aikaan. Töitä oli tehtävä joko navetassa, puutarhalla, keittiössä tai siivoamassa.

Ruoka oli tosi huonoa, perunat tuotiin pöytiin pesuvadeissa oli kun sikoja olisi syötetty.

Ei sellaista kohtelua jota siellä sai toivo kyllä kenellekään. Edellisessä viestissä mainittu putka oli kyllä hirveä paikka, esim. ne Opistolan alakerrassa olleet putkat eivät tosiaan olleet mitään lasten paikkoja mutta siellä lapsia istutettiin ihan säälimättä kyllä sen ajan henkilökunta oli niin sadistista.

Voimia ja hyvää jatkoa kaikille kohtalotovereille!
Ilmianna
Jaa
Minä olin siellä , pääsin pois vuonna 71 En ole paljon halunnut muistella sitä aikaa , oli kova paikka mulle , mut nyt kun tää ns. anteeksipyyntö tänään , kaikki palas taas mieleen
Ilmianna
Jaa
Siihen aikaan kun sitse olin Vuorelassa Opistolan keittiöllä töissä, ruokaa ei todellakaan viety pöytiin "pesuvadeilla" eikä mitenkään muutoinkaan epäsopivissa astioissa! Ruoka oli laadukasta ja hyvää!!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
No luultavasti olet ollut myöhemmin siellä kun -60 luvulla? Siihen aikaan kyllä niin oli, että perunat tuotiin pesuvadeissa pöytiin ja ruoka oli ala-arvoista niinkuin varmaan senaikaiset "tytöt" muistavat.

Mutta ihan hyvä, että sinulla parempia muistoja. 1970 luvullahan asiat alkoivatkin varmasti siellä kaikkien hälyjen jälkeen parantua ja hyvä niin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jatkan vielä tuohon äskeiseen sen verran, että asiat alkoivat varmasti parantua sen jälkeen kun "kinkku" jäi eläkkeelle.

Anipir, luin, että olet ollut keittiöllä töissä, siihen aikaan kun minä olin Vuorelassa siellä oli "keittiöopettajana" keittiörempaksi kutsuttu henkilö. Hänen siskonsa oli puutarharemppa. En viitsi oikeita nimiä tähän laittaa vaikka ne muistankin. Senaikaiset tytöt ne kyllä tietävät.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
muistelija123 kirjoitti:
Jatkan vielä tuohon äskeiseen sen verran, että asiat alkoivat varmasti parantua sen jälkeen kun "kinkku" jäi eläkkeelle.

Anipir, luin, että olet ollut keittiöllä töissä, siihen aikaan kun minä olin Vuorelassa siellä oli "keittiöopettajana" keittiörempaksi kutsuttu henkilö. Hänen siskonsa oli puutarharemppa. En viitsi oikeita nimiä tähän laittaa vaikka ne muistankin. Senaikaiset tytöt ne kyllä tietävät.
Joopa joo Olin Vuorelassa 1973- 1976 Tiedän paikan, kun sanoi vaikka vahigossa VITTU, tai jotain muuta ikävää, anteeksi pyyntö ei riittänyt, vaan se oli putkaan meno tai huoneeseen lukkojen taakse. Asuin Marikossa ja siellä oli aina, että kusiampari huoneeseen ja lukkojen taakse, ulkopuolelta illalla sammuttettiin valo.. KIVA IHMINEN ON OLLUT SIELLÄ VAIN, OPETTAJA EILA SALVOLA..Mutta Vuorelassa oli aina hyvä ruoka...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
muistelija123 kirjoitti:

mustelija 123 todella olen ollut Opistolan keittiöllä Vuorelan koulukodissa töissä ja pidin työstäni siellä, keittiön esimiehenä toimi Martta Reinikainen ja hän oli todella laadukas ihminen, hänen alaisuudessaan oli kiva olla hommissa. Mitä nyt joskus kun tyttöjä oli keittiöllä töissä homma meinasi mennä levottomaksi, mutta kaikesta puhumalla selvittiin!
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
MUISTELEJIJA 123 . KYLLÄ VUORELA OLI IHAN SAMALAINEN PASKA PAIKKA 1970- JA SIITÄ ETEENPÄIN, ITSE OLIN SIELLÄ, NIIN MONTA VUOTTA JA TOSI LAPSI JOSTA, TULI "KOVIS" PITI LEIKKIÄ KOVISTA, HÄVETTÄÄ..MUTTA AJATTELEN, OLIN IHAN KAKARA SILLOIN... MUTTA KUITENKIN VUORELA OLI SADISTI PAIKKA JA MONI JOKA TODELLA ON OLLUT TIETTYINÄ AIKOINA SIELLÄ , TIETÄÄ SEN VARMASTI MITÄ TARKOITAN!!! RAUMOJA OLEN KOKO PAIKASTA SAANUT!!!
Ilmianna
Jaa
Olin Vuorelassa 1981-1982 yhdenlukuvuoden. Tuolloin johtajana oli Lehtinen. Opettajia oli Varpu, Paturi, eila ja Juhani. Oppilaita Salme, Siri, Päivi, Tanja,Pipa, Ulla,Ulla,Katri, Taina.... en nyt kaikkia niminä kirjoitella. Olin itse Opiston puolella. Vuosi vuorelassa oli minulle vain yksi vaihe elämässä enkä näe sen vaikutaneen minuun tulevaisuuteen haitallisesti. Ainoa haittapuoli oli vapauden menetys ja siitä sain syyttää itseäni. Vieläkin löytyy valokuvia joita otin tytöistä keväällä -82 ja koulukuva. Minä olen se vaalea tyttö joka en johtajankaan mielestä olisi kuulunnut Vuorelaan. Terveiset kaikille tytöille jotka olivat tuolloin Vuorelassa.
Ilmianna
Jaa
Olin Vuorelassa 1971 ja siitä eteinpäin monta vuotta.....
Ei ollut mikään kiva paikka, sain traumoja koko paikasta. Piti leikkiä aina kovista... rasittavaa...ainut hyvä oli, että opin tanssimaan siellää... ja olinhan siellä sitä tanhua, kun olin kilpailua, Koivikonkoulukodin, sairilankoulukodin ja ylänteen kanssa...Me vuorelalaiset voitimme monta kertaa, me olimme tosi hyviä..KILPAILIJOITA...
Lentopallossa, pesäpallossa,YM.. jäin kaipaamaan monia ystäviäni... Toivotan heille, kaikkille oikein hyvää elämää, jotka olitte Vuorelassa KÄRSIMMÄSSÄ........
Ilmianna
Jaa
Olin vuorelassa 7-luokan 79-80 asuin opistolassa ja äääsin hajuakaan kun Olin niin kova hiihtään. Johtajana oli Lehtinen. Aika kullannut muistot eikä ne alkujaankaa olleet huonoja. Mitäköhän kaikille sen aikasille tytöille kuuluu????
Ilmianna
Jaa
Hei itse olen vuorelassa nyt asustan vanhalan puolella ja ei ole mitään hyviä kokemuksia tästä paikasta
Ilmianna
Jaa
Minä olin kesästä -80 Helmikuuhun -84. Lehtinen johtajana, sen eukko sairaanhoitaja. Napsku varajohtaja. Asuin koko ajan Marikossa. Sieilä olivat myös Sirpa P, Paula.B, Sirpa T, LipLap ymym.
Opettajina mm.Paturi, Eila Salvola. Marikon hoitajina mm: Manta Seppänen. Ekin ja Sirkku Telenin muistan, hyvin, vaikka aikaa, jo vierinyt aika tavalla. On huonoja, mutta myös hyviä muistoja. ;
Ilmianna
Jaa
Onks nää Lehtisen puupää veljekset kyseisessä paikassa? Pääseekö lomille joskus? Tarjoon kunnon pöhnän kun ottaa sen puupää venäläisen maatuskankin mukaan.
Ilmianna
Jaa
Pääsin ripille 50 v sitten Vuorelassa ja olin sitä ennen 2vuotta siellä, eli v 65-67. mahdoitko olla silloin siellä?
Ilmianna
Jaa
Nyt on vuosi 2017 ja vieläkään vuorelassa ei osata kohdella nuoria niin kuin pitäisi. Jos oisi työntekijöiden lapset kyseessä niin varmasti alkais kiinnostamaan miten näitä nuoria kohdellaan täällä. Ihan sama mitä ikinä koitatkaan sanoa ohjaajille, sua ei kuunnella. Ihan sama vaikka itkisit niiden edessä ja rukoilisit et saa apua. Vuorelan työntekijät ovat enemmän sekaisin kuin suurin osa nuorista täällä. Koulun rehtori Jani Melin, kenen pitäisi ottaa vastuu mitä koulun aikana tapahtuu häntä ei kiinnosta yhtään miten nuorilla menee.. Itsekäs p*skiainen... Hyvä kuvaus tähän vuorelan toimintaan on se, kun nuorta kannettiin putkaan ja tämän nuoren housut tippuivat jalkoihin. Ja kun tämä nuori pyysi että hänen housunsa nostettaisiin. Niin Jani eli rehtori vastasi että EI TÄMÄ OLE MIKÄÄN HOTELLI LUXUS PALVELU? anteeksi mutta mitä h*lvttiä??? Kukaan ei saisi kokea tuollaista.
Ilmianna
Jaa
1974-LUVULLA JA SIITÄ ETEENPÄIN, MUISTAN YHDEN OSASTON HOITAJAN VUORELASSA NIMELTÄÄN...
AIMO JA SE OMISTI AUTON NIMELTÄÄN " PAPATTI" TOSI TÄRÄHTÄNYT TYYPPI... SAMAN TYYPIN NÄIN TÄSSÄ, PARISEN VUOTTA TV: OHJELMASSA, SE OLI JOKU NUORISO- OHJAAJA . MEINASIN PASKANTAAN HOUSUUNI, KUN NÄIN SEN TYYPIN, LÄSSYTTÄMÄSSÄ TV: SSÄ , MITEN HYVÄ HÄN ON AMMATTISSAAN.....
Ilmianna
Jaa
SINÄ ANITA NIMIMERKILLÄ ( ANIPIR) OLETKO NIMELTÄSI ANITA LAAKSO?? SINULLA OLI PIKKU SISKO VUORELASSA, AILA LAAKSO, MUISTAN TEIDÄT OIKEIN HYVIN?? ASUITTE OPISTOLASSA...???
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Vuorelan koulukoti

Hei, Minulle soitti tänään lapsuudenystäväni jonka kanssa olimme "ongelmanuoria" -60 luvulla. Olimme molemmat Vuorelan koulukodissa silloin ja nyt tuli mieleeni, että onko enään ketään silloin siellä olleita kuulolla? Jos olet itse ollut siellä silloin tai tiedät jonkun sukulaisesi olleen siellä niin laita viestiä, olis kiva jutustella niistä ajoista! Vaikka eihän ne mitään hirveen kivoja aikoja olleet:)

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta