Olen yrittäjä ja mietin tuossa YEL maksamista.
Ajatellaas esimerkki. Jari Sarasvuo on ison osakeyhtiön toimitusjohtaja. Hän ei nostaa palkkaa lainaa. Maksaako hän YEL maksuja ?
Myös Korkeimman oikeuden ratkaisussa on katsottu että henkilöllä on oikeus työskennellä palkatta.
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kho/vuosikirjat/2008/200800161?search[type]=pika&search[pika]=lääkäri
Miksi siitä sitten täytyisi maksaa YEL, jos on oikeus lain mukaan tehdä töitä palkatta ?
YEL maksaminen
13
1431
Vastaukset
- oijiojooijoi
No jos Sarasvuo ei omista yli puolia firmansa osakkeista, ei hän ole edes YELin piirissä, vaan tavallisena duunarina TYElin piirissä.
- postimiess
Minimi on muistaakseni 8500€ vuosityötulon mukaan. Sen mukaan saat sitten Kelan yms korvaukset.
Otat siihen päälle vapaaehtoisia vakuutuksia niin, että riskit ei kasva liian suuriksi. Eläkkeeseen kannattaa myös ruveta säästämään säästyneillä YEL rahoilla. Saat tällä tavalla säästettyä paremman eläketason kuin maksamalla YEL:iä. Jos et sittten satu olemaan harvinaisen huono sijoittaja.- Minä_007
Niin se juuri askarruttaa, että saako sen tason päättää itse, vai päättääkö eläkelaitokset siitä jollain arpakuutiolla / muulla vastaavalla ?
- postimiess
Minä_007 kirjoitti:
Niin se juuri askarruttaa, että saako sen tason päättää itse, vai päättääkö eläkelaitokset siitä jollain arpakuutiolla / muulla vastaavalla ?
Voit ihan hyvin nostaa palkkaa vaikka 100 keur vuodessa, mutta maksat YEL:iä vain määrittelemäsi työtulon mukaisesti. Työtuloa ei mikään estä määrittelemään minimitasoon (8500). Muista kuitenkin että määriteltyä työtuloa käytetään kun määritellään esim
- Kelan sairaspäiväraha
- Työeläkekertymä
- Kuolemantapauksessa lesken eläke
Eli kannattaa hommata vakuutusturva kuntoon niin, että suojautuu noilta em. Työeläkkeen kerryttämiseen voi ottaa joko vapaaehtoisen vakuutuksen (jolloin se tulee yhtä kalliiksi kuin YEL). Tai sitten yksinkertaisesti aloittaa säännöllisen sijoittamisen säästyneillä eläkemaksuilla. Henkivakuutus suojaa omaisten edun jos sattuu kuolemaan ennen eläkeikää. - Minä_007
postimiess kirjoitti:
Voit ihan hyvin nostaa palkkaa vaikka 100 keur vuodessa, mutta maksat YEL:iä vain määrittelemäsi työtulon mukaisesti. Työtuloa ei mikään estä määrittelemään minimitasoon (8500). Muista kuitenkin että määriteltyä työtuloa käytetään kun määritellään esim
- Kelan sairaspäiväraha
- Työeläkekertymä
- Kuolemantapauksessa lesken eläke
Eli kannattaa hommata vakuutusturva kuntoon niin, että suojautuu noilta em. Työeläkkeen kerryttämiseen voi ottaa joko vapaaehtoisen vakuutuksen (jolloin se tulee yhtä kalliiksi kuin YEL). Tai sitten yksinkertaisesti aloittaa säännöllisen sijoittamisen säästyneillä eläkemaksuilla. Henkivakuutus suojaa omaisten edun jos sattuu kuolemaan ennen eläkeikää.Kiitos paljon vastauksesta.
Onko tuosta asiasta mistään mustaa valkoiselle ?
Olen netissä surffannut ja lukenut kauhujuttuja siitä, että vaikka tekisi nolla tulosta, niin eläkeyhtiö voi verottaa tehdyn työmäärän perusteella. Se tietty johtaisi konkurssiin.
Itsellä menee hyvin, mutta turhaa epävarmuutta, minkä mukaan YEL verottaa. Siksi ajattelin muuttaa Viroon, siellä ollaan yrittäjäystävällisiä kuulemma. - postimiess
Minä_007 kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksesta.
Olen netissä surffannut ja lukenut kauhujuttuja siitä, että vaikka tekisi nolla tulosta, niin eläkeyhtiö voi verottaa tehdyn työmäärän perusteella. Se tietty johtaisi konkurssiin.
Itsellä menee hyvin, mutta turhaa epävarmuutta, minkä mukaan YEL verottaa. Siksi ajattelin muuttaa Viroon, siellä ollaan yrittäjäystävällisiä kuulemma.Itse menettelen kuvaamani mukaisesti. Voin sijoittaa vuodessa melkoisen summan omaan henkilökohtaiseen "eläkerahastooni".
Ota yhteyttä vakuutusmyyjääsi. Hän saa paremmat provikat vapaaehtoisten vakuutusten myynnistä kuin lakisääteisistä. Pitäisi kannustaa ottamaan yhteyttä ja myymään sulle henkivakuutuksen... - Minä_007
postimiess kirjoitti:
Itse menettelen kuvaamani mukaisesti. Voin sijoittaa vuodessa melkoisen summan omaan henkilökohtaiseen "eläkerahastooni".
Ota yhteyttä vakuutusmyyjääsi. Hän saa paremmat provikat vapaaehtoisten vakuutusten myynnistä kuin lakisääteisistä. Pitäisi kannustaa ottamaan yhteyttä ja myymään sulle henkivakuutuksen...Tässä joutuu varmaan selvittelemään näitä juttuja.
Pitää miettiä. Haluisin pitää kaikki maksut mahdollisimman pieninä, saan niin huomaa tuottoa sijoimalla omaan yritykseeni. - mukaisesti
Minä_007 kirjoitti:
"Eläkelaitos vahvistaa yrittäjän hakemuksesta eläkkeen ja vakuutusmaksun perusteena olevan YEL-työtulon, joka vastaa yrittäjän työpanosta. YEL-työtulo on vahvistettava vastaamaan sellaista palkkaa, joka olisi maksettava, jos yrittäjän YEL:n alaiseen työhön palkataan yhtä ammattitaitoinen henkilö tai sitä korvausta, joka keskimäärin vastaa tätä työtä".
Tuo on Eläketurvakeskuksen sivuilta lainattua ja samoin sanoo laki. - Keskity elämään enemmän
Minä_007 kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksesta.
Itsellä menee hyvin, mutta turhaa epävarmuutta, minkä mukaan YEL verottaa. Siksi ajattelin muuttaa Viroon, siellä ollaan yrittäjäystävällisiä kuulemma.Sun "bisnes" on ilmeisesti jotain nappikauppaa koska yelin maksaminen ei pitäisi olla ylivoimainen este yrittäjän elämässä. Jollekin on vaikeaa maksaa tv-lupamaksua, toiselle parkkimaksua, yhdelle tuottaa tuskaa eläkemaksu. Harkitse myös Venäjää ja muita entisen itäblokin kehitysvaltioita, very friendly people kuulemma niissäkin.
- ei tekemistä
YELillähän ei ole mitään tekemistä nostetun palkan kanssa. Ovat kaksi aivan erillistä asiaa, mutta ihmiset vain mieltävät että yel maksetaan palkan määrästä kuten tyel.
- Palkan määräytyminen
on taas sellaisia kysymyksiä jotka poikkeavat myös, yritysmuodosta jne. riippuen.
- kyllä se niinkin on
Palkan määräytyminen kirjoitti:
on taas sellaisia kysymyksiä jotka poikkeavat myös, yritysmuodosta jne. riippuen.
Kyllä palkka on palkkaa, oli yritysmuoto mikä tahansa. Toiminimessä sitä tosin itselleen ei makseta, avoimessa ja kommandiittiyhtiössä saa jos on tarpeen ja osakeyhtiössä ei oikein ole vaihtoehtoja kuin palkka tai osinko. palkan määräytyminen tietysti riippuu monista asioista, mutta miten se yritysmuoto siihen vaikuttaa?
- taata_ja_varmistaa
yrittäjälle jonkinlainen eläketurva sitten kun sen aika tulee. Koska yleensä yrittäjä tinkii aina omasta eläeturvastaan huonoina aikoina. Mutta hyvinä aikoinakaan yrittäjä ei muista päivittää omaa eläketurvaansa. Tosiasia on että Yel-maksu tarkoitettu enemmänkin pienituloisille yrittäjille kuin tyyppiä "Jari Sarasvuo". Yel-maksuilla on nimittäin yläraja. Eli miljardööri/miljonääri ei voi maksaa itselleen hyvinä aikoina ylisuurta eläkettä. Vaan se kertyy pikkuhiljaa kuten palkansaajillakin.
Yel-maksu on vain nyt sinun hyväksyttävä. Mutta itse maksan pienintä mahdollista. Kuitenkin laitan sen rahan jonka säästän, mitä en laita Yel-maksuun ,omalla tavallani säästöön. Yritystoimintaa ei kannata jatkaa jos et voi laittaa Yel-maksuun etkä itsellesi säästöön eläkepäiviä varten. Yrittäjätoiminnan tulee olla niin paljon kannattavaa että eläkettäkin kertyy.
Sitä vartenhan tässä yritetään, EIKÖ?
Palkka on sitten asia erikseen.
"Eläkkeelle 53-vuotiaana miljonäärinä"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1345452Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella313902No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452490Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv392067Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv281862- 241853
- 411670
- 521641
- 301584
- 401576