Jos spraymaalataan kamerat sokeiksi...

spekulantti

Oletetaan että minulla on tarve liikkua kaupungilla A huomaamattomasti ja ajaa sen jälkeen reippaalla nopeudella erääseen toiseen kaupunkiin B.

Oletetaan että hiukan ennen liikekannalle lähtöäni palkkaan nuorisojoukkion Y maalaamaan spraymaalipurkeilla kaupungin A valvontakameroiden linssien eteen läpinäkymättömän maalikalvon niin että en paljastu nauhoituksista.

Osa valvontakameroista voi olla tosiaikaisessa seurannassa, mutta niitä ei liene paljon.

Oletetaan myös että palkkaan henkilön X ajamaan kaupungista A kaupunkiin B valitsemaani reittiä, pysähtymään nopeusvalvontakameroiden kohdalla ja suihkuttamaan spraymaalilla niiden linssien eteen läpinäkymättömän maalikerroksen niin että minusta ei saada kuvaa kun huristan ylinopeusbemarillani kameroiden ohi.

Mihin rikokseen syyllistyisin tällöin? Mihin rikokseen syyllistyisivät tulevat ehkä hyvinkin lupaavat graffittitaiteilijat? Olisiko se muuta kuin julkisten tilojen sotkemista?

16

342

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turhaan

Oletat aivan turhaan, ei siellä oikiksen pääsykokeissa näin hölmöjä kysellä.

• karhukoplan 123-321

Konnien akatemian pääsykokeessa tuo on ihan vakiokyssäri.

• näihin

Spraymaalitaiteilijat Y ja X syyllistyisivät vahingontekoihin.

Sinä syyllistyisit vahingontekoihin yllyttämisiin sekä liikenteen vaarantamiseen tai mahdollisesti törkeään liikenteen vaarantamiseen, riippuen siitä miten reippaasti sillä bemarillasi liikkuisit.

• puuttuvat!

No kiitos vastauksesta, mutta jos luet tehtävänannon tarkaan, huomaat varmaan että siihen ei sisältynyt ylinopeudella ajamista, ainoastaan sellaisen _aikomus_ joka ei toistaiseksi liene rikos, joten kiistän liikenteen vaarantamisen tältä osin.

• pulliainen
        puuttuvat! kirjoitti:

No kiitos vastauksesta, mutta jos luet tehtävänannon tarkaan, huomaat varmaan että siihen ei sisältynyt ylinopeudella ajamista, ainoastaan sellaisen _aikomus_ joka ei toistaiseksi liene rikos, joten kiistän liikenteen vaarantamisen tältä osin.

Tämä nyt on näitä typeriä tehtäviä, joiden tarkoitus on osoittaa alkuperäisen kysyjän älyllinen ylivertaisuus... hohhoijaa.

Kirjoita tehtävä paremmin. Ainakin minä luin "huristan ylinopeusbemarillani" niin että olet ajanut ylinopeutta ja siis syyllistynyt liikenteen vaarantamiseen (onko se edes rikos?). Se on ihan kokonaan toinen juttu, mitä voidaan todistaa, ja mitä mahdollisen syytetyn kannattaa kiistää tai myöntää.

• kunhan nipotan
        pulliainen kirjoitti:

Tämä nyt on näitä typeriä tehtäviä, joiden tarkoitus on osoittaa alkuperäisen kysyjän älyllinen ylivertaisuus... hohhoijaa.

Kirjoita tehtävä paremmin. Ainakin minä luin "huristan ylinopeusbemarillani" niin että olet ajanut ylinopeutta ja siis syyllistynyt liikenteen vaarantamiseen (onko se edes rikos?). Se on ihan kokonaan toinen juttu, mitä voidaan todistaa, ja mitä mahdollisen syytetyn kannattaa kiistää tai myöntää.

Ylinopeuden ajaminen voi olla ylinopeuden määrästä ja muista olosuhteista riippuen rikosnimikkeeltään
        - liikennerikkomus,
        - liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai
        - törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen.

• rikokseen
        puuttuvat! kirjoitti:

Jos teet jotain rikollista, olet syyllistynyt rikokseen. Kokonaan toinen asia tietenkin on se, saadaanko sinua ikinä rikolliseksi todistettua ja tuomittua.

Vai oletko vaikkapa sitä mieltä, että jos sinut pahoinpidellään mutta tekijää ei saada kiinni, ei mitään rikosta tapahtunutkaan?

• ja luode
        pulliainen kirjoitti:

Otetaanpa koko lause. Kirjoitin siis näin:

"Oletetaan myös että ... niin että minusta ei saada kuvaa kun huristan ylinopeusbemarillani kameroiden ohi."

Tuo lause todistaa vain sen että _aioin_ ajaahuristaa tukkoon maalatun kameran ohi, ei sitä että todellisuudessa olisin niin tehnyt. Sana 'kun' ei ota kantaa siihen onko huristaminen tapahtunut vaiko ei. Tässä tapauksessa huristamista ei ole tapahtunut koska kyseessä on oletus kuten lauseen alusta aika selvästi näkynee.

Itse asiassa lausessa ei lue edes sitä että olisin aikonut ajaa _ylinopeutta_, vain se että aion ajaa 'ylinopeusbemarilla', mitä tuollainen termi sitten tarkoittaneekin, sille tuskin on kaikille tulkitsijoille yhteistä tulkintaa olemassa. Jonkinlaista autoa - tai kenties kaksipyöräistäkin - sillä luultavasti yleisen käsityksen mukaan tarkoitetaan, mutta selväähän on että mikään ajoneuvo ei voi _jatkuvasti_ liikkua 'ylinopeudella' johtuen mm. tankkaustarpeesta ja ajajan levon tarpeesta, joten erikoisesta nimityksestäkään ei seuraa että ylinopeudesta automaattisesti olisi kysymys. Minulle, lauseen kirjoittajalle, 'ylinopeusbemari' on puhtaasti fiktiivisen ajoneuvon humoristinen nimitys. Kaikkihan 'tietävät' että bemarilla voi ajaa vain ylinopeutta ;-)

Myöskään pelkkää aikomusta ajaa ylinopeutta, jos sellainen mahdollisesti olisi tässä kyseessä, ilman mitään todistetta todella tapahtuneesta ylinopeuden ajamisesta, ei voine pitää liikenteen vaarantamisena.

Olette kieltämättä hyviä lukemaan rivien välistä. Ongelmia kuitenkin tulee kun yrittää sovittaa teidän rivien välistä lukemanne tarkoitushakuista tulkintaa yhteen riveillä olleen tekstin kanssa. Valitettavasti minä voin vastata vain siitä rivien tekstistä, en rivivälien tarkoitushakuisista tulkinnoista.

• onko tämä vaikeaa
        rikokseen kirjoitti:

Jos teet jotain rikollista, olet syyllistynyt rikokseen. Kokonaan toinen asia tietenkin on se, saadaanko sinua ikinä rikolliseksi todistettua ja tuomittua.

Vai oletko vaikkapa sitä mieltä, että jos sinut pahoinpidellään mutta tekijää ei saada kiinni, ei mitään rikosta tapahtunutkaan?

No minähän nimenomaan kysyin että MISTÄ rikoksista olisi kyse. Harjoitelkaapa nyt siellä hiukan luetun ymmärtämistä.

• mutta miten littyy tähän?
        kunhan nipotan kirjoitti:

Ylinopeuden ajaminen voi olla ylinopeuden määrästä ja muista olosuhteista riippuen rikosnimikkeeltään
        - liikennerikkomus,
        - liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai
        - törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen.

Ja osoitatko vielä alkuperäisestä kysymyksestä sen kohdan joka todistaa että kyse oli ylinopeuden ajamisesta.

• kunhan nipotan
        mutta miten littyy tähän? kirjoitti:

Ja osoitatko vielä alkuperäisestä kysymyksestä sen kohdan joka todistaa että kyse oli ylinopeuden ajamisesta.

Eiku tuossa koko ajan keskusteltiin sellaisesta kuin "liikenteen vaarantaminen". Sellaista rikosta ei ole olemassakaan, eli ihan vain termit tarkensin, nipottaja kun olen.

• argh.
        ja luode kirjoitti:

Otetaanpa koko lause. Kirjoitin siis näin:

"Oletetaan myös että ... niin että minusta ei saada kuvaa kun huristan ylinopeusbemarillani kameroiden ohi."

Tuo lause todistaa vain sen että _aioin_ ajaahuristaa tukkoon maalatun kameran ohi, ei sitä että todellisuudessa olisin niin tehnyt. Sana 'kun' ei ota kantaa siihen onko huristaminen tapahtunut vaiko ei. Tässä tapauksessa huristamista ei ole tapahtunut koska kyseessä on oletus kuten lauseen alusta aika selvästi näkynee.

Itse asiassa lausessa ei lue edes sitä että olisin aikonut ajaa _ylinopeutta_, vain se että aion ajaa 'ylinopeusbemarilla', mitä tuollainen termi sitten tarkoittaneekin, sille tuskin on kaikille tulkitsijoille yhteistä tulkintaa olemassa. Jonkinlaista autoa - tai kenties kaksipyöräistäkin - sillä luultavasti yleisen käsityksen mukaan tarkoitetaan, mutta selväähän on että mikään ajoneuvo ei voi _jatkuvasti_ liikkua 'ylinopeudella' johtuen mm. tankkaustarpeesta ja ajajan levon tarpeesta, joten erikoisesta nimityksestäkään ei seuraa että ylinopeudesta automaattisesti olisi kysymys. Minulle, lauseen kirjoittajalle, 'ylinopeusbemari' on puhtaasti fiktiivisen ajoneuvon humoristinen nimitys. Kaikkihan 'tietävät' että bemarilla voi ajaa vain ylinopeutta ;-)

Myöskään pelkkää aikomusta ajaa ylinopeutta, jos sellainen mahdollisesti olisi tässä kyseessä, ilman mitään todistetta todella tapahtuneesta ylinopeuden ajamisesta, ei voine pitää liikenteen vaarantamisena.

Olette kieltämättä hyviä lukemaan rivien välistä. Ongelmia kuitenkin tulee kun yrittää sovittaa teidän rivien välistä lukemanne tarkoitushakuista tulkintaa yhteen riveillä olleen tekstin kanssa. Valitettavasti minä voin vastata vain siitä rivien tekstistä, en rivivälien tarkoitushakuisista tulkinnoista.

Mikä pointti tällä koko kirjoituksella oikein on? Sinun älykkyytesi ja nokkeluutesi esilletuonti? Ok, tunnustetaan, olet älykäs ja nokkela. End of.

• väännettävä
        onko tämä vaikeaa kirjoitti:

No minähän nimenomaan kysyin että MISTÄ rikoksista olisi kyse. Harjoitelkaapa nyt siellä hiukan luetun ymmärtämistä.

Aloitit kysmyksesi "Oletetaan että..." ja lopetit: "Mihin rikoksiin syyllistyisin tällöin?"

Tarkka vastaus olisi siis:

Jos oletamme, että toimisit kuten kysmyksessä esitit, mukaanlukien aivan erityisesti kaahailu ylinopeusbemarilla, syyllistyisit (muun ohella) (mahdollisesti törkeään) liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.

Mitä helvetin järkeä on kysyä "mitä tapahtuisi jos", ja sitten moittia vastauksia sillä perusteella, että kun kysymyksessä oli "jos", niin niin ei välttämättä tapahtunut? Kysynpähän vain.

• pulliainen
        argh. kirjoitti:

Mikä pointti tällä koko kirjoituksella oikein on? Sinun älykkyytesi ja nokkeluutesi esilletuonti? Ok, tunnustetaan, olet älykäs ja nokkela. End of.

Kyl osaa olla fiksu.

*aaltoja, aaltoja*

• fghfd

Ja jos lehmällä olisi pyörät, se olisi maitoauto, mutta pitäisikö siitä silloin maksaa dieselvero. Oletetaan että maitoautot eivät kuluta bensaa.

• kolme merkkiääääää

Heh!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      52
      2313
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      1997
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      108
      1675
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe