Tälläkin palstalla puhutaan usein, että usko jumaliin on jotain sellaista, mistä ihmisen on hyvä vapautua. Onko asia todella näin? Onko jumaluskossa jotain ahdistavia elementtejä, rajoittaako se ihmisten mahdollisuuksia saavuttaa onnellinen elämä? Vai onko yleisempää, että uskonnollinen usko ei aiheuta ahdistusta vaan toimii positiivisen energian lähteenä?
Oma mielipiteeni on, että suomalaisille tuttu luterilaisuus ei ole ahdistavaa, vaan siitä voi ammentaa positiivista energiaa arjessa jaksemiseen. Perustelen mielipidettäni sillä, että luterilaisuus tunnustaa ihmisen heikoksi ja kannustaa siitä huolimatta ihmistä kuitenkin yrittämään.
uskovan kysymys
14
434
Vastaukset
- e.k.v
Kuten me kaikki aivot omaavat ihmiset tiedämme, ihminen on heikko, tietämätön ja kaikkea muuta sen sellaista. Kuitenkin kannattaa aina yrittää elää onnellisesti ja eteenpäin katsoen.
Mutta mihin hemmettiin sitä evlutia siinä tarvitaan?
Jumaluskossa kuten kristinusko, on paljon sellaista joka sotii ihmisoikeuksia vastaan. Mikä sellaisesta tekee positiivisen?- alkup.
Arkinen aherrus on minulle usein vaikeaa, koen että kaikenlaista hankaluutta tulee vastaan. Tälläinen ahdistaa minua. Ratkaisu näihin ongelmiin on tietenkin pyrkiä mahdollisimman tehokkaasti suoriutumaan velvollisuuksista, eikä pidä luvata liikoja, pitää suunnitella ajankäyttöä jne. Siis tiedän miten asioita kuuluu hoitaa ja niin pyrin tekemäänkin. Silti usein tulee heikkoja hetkiä, tuntuu, ettei enää kovin pitkään jaksa.
Koen, että mahdollisuus hakea turvaa jostain tälläisen ahdistuksen keskellä on minulle voimavara. En ole ahdistukseni kanssa yksin, minulle on annettu lupaus, että kaikki menee hyvin. Tälläinen antaa minulle voimaa keskittyä varsinaisiin ongelmiin ja ratkaista ne. Välillä tulee sellainen olo, että se voima on peräisin itse Kristukselta. - vain itseensä,
alkup. kirjoitti:
Arkinen aherrus on minulle usein vaikeaa, koen että kaikenlaista hankaluutta tulee vastaan. Tälläinen ahdistaa minua. Ratkaisu näihin ongelmiin on tietenkin pyrkiä mahdollisimman tehokkaasti suoriutumaan velvollisuuksista, eikä pidä luvata liikoja, pitää suunnitella ajankäyttöä jne. Siis tiedän miten asioita kuuluu hoitaa ja niin pyrin tekemäänkin. Silti usein tulee heikkoja hetkiä, tuntuu, ettei enää kovin pitkään jaksa.
Koen, että mahdollisuus hakea turvaa jostain tälläisen ahdistuksen keskellä on minulle voimavara. En ole ahdistukseni kanssa yksin, minulle on annettu lupaus, että kaikki menee hyvin. Tälläinen antaa minulle voimaa keskittyä varsinaisiin ongelmiin ja ratkaista ne. Välillä tulee sellainen olo, että se voima on peräisin itse Kristukselta.Jeesus ei pelasta jos olet kompastunut johonkin.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Työryhmä Ei uutta kirkollista toimituskaavaa homopareille/1135244343150
Uskonto rajoittaa ihmisten elämää mielivaltaisilla säännöillä jotka perustuvat vanhentuneisiin ihmisten itse keksimiin käytösoppeihin. Ei se toki rajoita kaikkien elämää, mutta joidenkin ihmisten elämää kyllä.
Tietty joillekin ihmisille sopii sellainen elämän tyyli että ei tarvitse ajatella itse mitään, vaan hyväksyy sellaisenaan valmiit säännöt ja käskyt elämistä varten. Heille uskonto onkin sopiva kahle. Mutta osa ihmisistä ei hyväksy vanhentuneita käsityksiä, ja haluaakin itse päättää siitä miten elää ja olla, sen sijaan että alistuisi syrjintään ja sortoon.- kysymässä..
vaikka täältä:
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/
Luterilaisuus on yksi vastenmielisimmistä ja elämänkielteisimmistä uskomuksista koko maailmassa.
Laitan lähes kaikki Suomessa tapahtuvat toista tuhatta itsemurhaa tämän valtauskontomme piikkiin. Luterilaisuus ei ainakaan heitä pelastanut. Kuten ei ketään muutakaan.- piikkiin lisäksi
suomen 500 000 alkoholistia, joista 1000 kuolee viinan vuosittain plus 500 tapettua plus 15 000 huostaanotettua lasta.
- alkup.
Itsemurha on äärimmäinen huipentuma, mihin itsensä vihaaminen voi johtaa. Itsevihan taustalla on varmaan pettymistä itseensä. Ehkä protestanttinen etiikka omiaan lisäämään ihmisten odotuksia ja johtaa siten pettymyksiin? Minun mielestäni suurempi syy on median luomissa mielikuvissa siitä, millaista elämän "pitäisi olla".
- kysymässä..
alkup. kirjoitti:
Itsemurha on äärimmäinen huipentuma, mihin itsensä vihaaminen voi johtaa. Itsevihan taustalla on varmaan pettymistä itseensä. Ehkä protestanttinen etiikka omiaan lisäämään ihmisten odotuksia ja johtaa siten pettymyksiin? Minun mielestäni suurempi syy on median luomissa mielikuvissa siitä, millaista elämän "pitäisi olla".
meidän "hyvinvointiyhteiskuntamme" on monessa suhteessa kaikkea muuta kuin hyvinvointia. Yksi viidesosa kansasta on koko ajan köyhtynyt suhteessa muuhun väestöön.
Luterilaisuudessa on vastenmielistä ne suuret vaateet, joita yksilöihin kohdistetaan. Koskaan et ole hyvä, ja jos olisitkin, niin auta armias sinua myöntämästä asiaa kenellekään. Edes itsellesi.
Medialla on oma roolinsa, mutta ne jutut ovat enempi nuoremman sukupolven asioita. Heitähän media pyörittää tosiaan kuin pässiä narussa. Hyvänä esimerkkinä kaikki hemmetin maksulliset kapulaäänestykset milloin minkäkin asian tiimoilta.
Mutta jotain aivan hurmaavaa synkkyyttä on kyllä tässä meidän kansanluonteessammekin. Mitä sillä sitten mahdetaan tarkoittaakin:)
Usko sinä mihin haluat, se ei haittaa minua.
Minä en usko mihin sinä uskot ja sen takia te olette tuomitsemassa minut helvetin ikuisiin kärsimyksiin!
Joko tajusit vai veivaanko lisää?
Jumalasi tappoi kirjan mukaan maailmallisen ihmisiä ainakin kerran ja vertailun vuoksi saatana esim. noin kourallisen verran. Noin pikkumaisen vittumaiseen olioon en usko. Se jumalasi on muka aikojen kuluessa keksinyt mitä kummallisimpia ja epäloogisimpia sääntöjä joita noudattamalla meidän pitäisi saavuttaa tuon narsistisen paskiaisen hyväksyntä.
Vatkataanko vielä?
Yhteisöverosta lohkotaan varoja lutkuille jotka perustelevat ne hautaustoimella. Kumma vaan kun näitä varoja ei korvamerkitä siihen tarkoitukseen.
Ateisteille on turha tulla itkemään meidän uskottomuuttamme kun ette itsekään pääse sopuun siitä mihin, miten ja miksi pitäisi uskoa. Eikä kukaan uskova ole koskaan pystynyt minulle vakuuttaa miksi juuri heidän uskontonsa on juuri se ainoa oikea maailman tuhansista luuloista.- ertert
"Onko jumaluskossa jotain ahdistavia elementtejä, rajoittaako se ihmisten mahdollisuuksia saavuttaa onnellinen elämä?"
Varsin usein on. Esimerkkejä on lukemattomia yksittäisistä ihmisistä yhteisöllisiin vaikutuksiin.
"Perustelen mielipidettäni sillä, että luterilaisuus tunnustaa ihmisen heikoksi ja kannustaa siitä huolimatta ihmistä kuitenkin yrittämään. "
Jätät kokonaan huomioimatta yhteiskunnalliset vaikutukset. - Thronos
Minä en halua puuttua kenenkään henkilökohtaiseen uskoon, uskoi sitten vaikka Quetzalcoatliin. Sensijaan minusta on kummallista että yksi taikausko monista on saanut Suomessa valtionkirkon aseman ja saa silkkaa rahaa siitä hyvästä - itsekseen jokainen saa puolestani uskoa mitä tahtoo.
Ymmärrän senkin että uskominen koko ajan vartioivaan ja huolehtivaan Jumalaan voi antaa (valheellista) turvallisuudentunnetta - ihmetyttää kyllä tuo että sinäkin uskot että "kaikki käy lopulta hyvin" jos tarkoitat tässä elämässä - kyllähän uskovaisillekin käy välillä tosi huonosti, missä se Jumalan vartiointi silloin oikein on? Jos taas tarkoitat että "lopulta" on kuoleman jälkeen niin varmaan sekin antaa turvallisuudentunnetta. Jos siis uskoo siihen. Yhtä hyvin voisi olla sellainen uskonto jossa uskotaan että jossain vaiheessa elämää jokainen uskova saa miljoona euroa puhtaana käteen. Kyllä sekin ainakin minua näin äkkiä ajateltuna piristäisi - jos ei puututa siihen mitä se vaikuttaisi talouselämään ja niin pois päin. Tarkoitan vain että tietysti uskominen johonkin tulossa olevaan hienoon juttuun antaa voimaa.
Asia vain on niin etten minä usko. En Jumalaan, en muihin jumaliin, en kuolemanjälkeiseen taivaaseen enkä helvettiin. Kun en usko niin en usko. Ja minä olen sen verran realisti etten voi perustaa elämääni valheelle - en haluaisi vaikka voisinkin. Ihmettelen miten jotkut voivat niin tehdä. "Uskonpas tässä Jumalaan niin saan voimaa ja turvallisuudentunnetta..." Kyllä minä katselen maailmaa silmiin ihan sellaisena kuin se minun käsitykseni mukaan on, kuolemineen kaikkineen.
Tuosta ahdistavuudesta en itse tiedä kun en kerran usko, mutta päätellen esimerkiksi Radio Dein sunnuntai-illan kyselyohjelmasta niin kyllä ihmisiä ahdistaa kovastikin kaikki Raamatun ristiriidat. Ja ihmekös se, kun vaakalaudalla on niinkin iso asia kuin joutuuko kuoltuaan ikuiseen helvetin tuleen. Kyllä minua varmaan ahdistaisi se etten ymmärtäisi mitkä kohdat Raamatusta pitäisi ottaa Jumalan sanana ja mitkä käännösvirheinä tai taktisina kirkolliskokouksen päätöksinä jos olisin uskovainen.
Ateistina voin koko ajan iteroida maailmankäsitystäni kaiken sen perusteella mitä kuulen, näen ja luen, eikä minun tarvitse olla uskovinani mihinkään mihin en usko. Se on valtavan levollista ja hyvän tuntuista. Tuntuu että uskovaisena pitäisi olla sotajalalla vähän sinne sun tänne päin, pelätä tieteen uusia läpimurtoja ja hämmentyä uusista tiedoista Raamatun teksteihin liittyen. Nytkin pitäisi odottaa piispoilta vielä muutama vuosi selvitystä siihen saako vai eikö saa homopareja siunata avioliittoon... ateistina voin olla ihan vapaasti sitä mieltä että homojen rakkaus on yhtä arvokasta kuin heteroidenkin - rakkautta ei varmaan ole koskaan liikaa maailmassa.- se kannattaa
Kovin on sinulla ankea kuva uskovan elämästä.
lainaus
"Ateistina voin koko ajan iteroida maailmankäsitystäni kaiken sen perusteella mitä kuulen, näen ja luen, eikä minun tarvitse olla uskovinani mihinkään mihin en usko. Se on valtavan levollista ja hyvän tuntuista."
-- hienoa jos näin on, mutta kyllä myös uskovan elämä on valtavan levollista ja hyvän tuntuista, ei tartte olla uskovinaan mihinkään mihin en usko.
lainaus
"Tuntuu että uskovaisena pitäisi olla sotajalalla vähän sinne sun tänne päin"
-- Miksi näin? En minä ainakaan ole sotajalalla, päinvastoin minulla on hyviä uskonveljiä ja sisaria useista eri seurakunnista ja kirkkokunnista ja suuri joukko hyviä ateistiystäviä
lainaus
"ja pelätä tieteen uusia läpimurtoja"
Minkä ihmeen takia? Minulle tulee kotiin kasa koti- ja ulkomaisia tiedelehtia ja muutenkin ahmin kaiken mahdollisen tieteellisen tiedon. Ei tieteessä ja uskossa ole mitään ristiriitaa. Ainoastaan joidenkin ateistitieteilijöiden uskonnlliset tulkinnat näiden tulosten pohjalta pitää jättää omaan arvoonsa. Ja se yleensä varsin helppoa, koska todistamattomat oletukset ja kehäpäätelmät on helppo hylätä
lainaus
"ja hämmentyä uusista tiedoista Raamatun teksteihin liittyen."
-- Miksi uusista tiedoista pitäisi hämmentyä
lainaus
"Nytkin pitäisi odottaa piispoilta vielä muutama vuosi selvitystä siihen saako vai eikö saa homopareja siunata avioliittoon... "
-- piispojen mielipiteet ei tässä paljoa paina, se on Raamatun Sana joka painaa. Ja siellä asia on ihan selkeästi sanottu - Thronos
se kannattaa kirjoitti:
Kovin on sinulla ankea kuva uskovan elämästä.
lainaus
"Ateistina voin koko ajan iteroida maailmankäsitystäni kaiken sen perusteella mitä kuulen, näen ja luen, eikä minun tarvitse olla uskovinani mihinkään mihin en usko. Se on valtavan levollista ja hyvän tuntuista."
-- hienoa jos näin on, mutta kyllä myös uskovan elämä on valtavan levollista ja hyvän tuntuista, ei tartte olla uskovinaan mihinkään mihin en usko.
lainaus
"Tuntuu että uskovaisena pitäisi olla sotajalalla vähän sinne sun tänne päin"
-- Miksi näin? En minä ainakaan ole sotajalalla, päinvastoin minulla on hyviä uskonveljiä ja sisaria useista eri seurakunnista ja kirkkokunnista ja suuri joukko hyviä ateistiystäviä
lainaus
"ja pelätä tieteen uusia läpimurtoja"
Minkä ihmeen takia? Minulle tulee kotiin kasa koti- ja ulkomaisia tiedelehtia ja muutenkin ahmin kaiken mahdollisen tieteellisen tiedon. Ei tieteessä ja uskossa ole mitään ristiriitaa. Ainoastaan joidenkin ateistitieteilijöiden uskonnlliset tulkinnat näiden tulosten pohjalta pitää jättää omaan arvoonsa. Ja se yleensä varsin helppoa, koska todistamattomat oletukset ja kehäpäätelmät on helppo hylätä
lainaus
"ja hämmentyä uusista tiedoista Raamatun teksteihin liittyen."
-- Miksi uusista tiedoista pitäisi hämmentyä
lainaus
"Nytkin pitäisi odottaa piispoilta vielä muutama vuosi selvitystä siihen saako vai eikö saa homopareja siunata avioliittoon... "
-- piispojen mielipiteet ei tässä paljoa paina, se on Raamatun Sana joka painaa. Ja siellä asia on ihan selkeästi sanottu"Usko vaan, se kannattaa".
Minä en päätä kannattavuusperiaatteilla sitä mihin uskon. Jumalaan, joka mukamas on luonut koko maailmankaikkeuden galakseista solujen ja atomien yksityiskohtiin asti ja viitsii silti olla kiinnostunut miesten esinahoista minä en usko missään tapauksessa. Kannatti tai oli kannattamatta. Minun uskoni ei ole kaupan.
Ole sinä autuas uskossasi kaikin mokomin. Minun elämäni on oikein hyvää ilman moista järjettömyyttä.
Eikös sinusta ole kummallista miten erilaisia ryhmittymiä sen sinunkin "selvästi sanovan" Raamattusi ympärille on saatu rakennettua? Mille niistä kuuluu se selvin sanoma ja mitkä ovat käsittäneet jotain väärin? Minusta tuntuu, että vain ateistit lukevat Raamattua sellaisena kuin se on, kaikki uskovaiset lukevat sitä kuin - niin, piru... poimien ne kohdat jotka sopivat itselle ja unohtaen sopivasti ne jotka eivät sovi ihan niin hyvin. - se kannattaa
Thronos kirjoitti:
"Usko vaan, se kannattaa".
Minä en päätä kannattavuusperiaatteilla sitä mihin uskon. Jumalaan, joka mukamas on luonut koko maailmankaikkeuden galakseista solujen ja atomien yksityiskohtiin asti ja viitsii silti olla kiinnostunut miesten esinahoista minä en usko missään tapauksessa. Kannatti tai oli kannattamatta. Minun uskoni ei ole kaupan.
Ole sinä autuas uskossasi kaikin mokomin. Minun elämäni on oikein hyvää ilman moista järjettömyyttä.
Eikös sinusta ole kummallista miten erilaisia ryhmittymiä sen sinunkin "selvästi sanovan" Raamattusi ympärille on saatu rakennettua? Mille niistä kuuluu se selvin sanoma ja mitkä ovat käsittäneet jotain väärin? Minusta tuntuu, että vain ateistit lukevat Raamattua sellaisena kuin se on, kaikki uskovaiset lukevat sitä kuin - niin, piru... poimien ne kohdat jotka sopivat itselle ja unohtaen sopivasti ne jotka eivät sovi ihan niin hyvin.lainaus
"Eikös sinusta ole kummallista miten erilaisia ryhmittymiä sen sinunkin "selvästi sanovan" Raamattusi ympärille on saatu rakennettua?"
-- On. Ihminen on itsekäs ja itsekeskeinen, oli uskossa tai ei, ja pyrkii muokkaamaan asioita omiin intresseihinsä sopivaksi tai ympäristön painostuksesta. Jos vaikka ateistit huutaa että Raamatun opit on vanhanaikaisia niin sitten aletaankin miettimään että mites noita oppeja pitäis "tulkita" että ne mahdollisimman useita miellyttäis. Siitä saadaankin äkkiä valtava määrä tulkintoja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996023
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804782Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv963035Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p282823Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262095Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191506Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351067Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125970- 48774