Olen perustamassa toiminimeä, jotta työnteko ja työnsaanti hieman helpottuisi. Freelancer olen ollut tähän asti. Olen vain nyt näitä puhelinahdistelujuttuja lukiesani hieman pohtinut, että mitä kaikkea oikein pitää ottaa huomioon, kun sen yrityksen perustaa.
Puhelin:
Kannattaisiko esim. ottaa toiminimelle oma puhelinliittymä? Olisi varmasti mukavampaa, kun puhelimen voisi panna kiinni, kun työpäivä päättyy ja avata taas aamulla uudestaan. Ehkä olisi illat rauhallisempia...
Tili:
Kannattaako "vain" toiminimelle ottaa oma pankkitili?
Vakuutus:
Käsittääkseni kotivakuutus lakkaa olemasta, kun perustan toiminimen ja ilmoitan tekeväni töitä kotona...?
Kertokaahan mitä muuta täytyy ostaa/siirtää toiminimelle, jotta pääsisin mahdollisimman vähällä? Tahtoisin pitää työn ja yksityiselämän kuitenkin erillään.
yrityksen perustaminen
15
3970
Vastaukset
- jotakin ehkä apua
oma liittymä ehdottomasti yrityspuolelle. helpottaa kirjanpitoakin, kun ei tarvitse eriyttää yksityiskäytön osuutta. Tilikin kannattaa ottaa bisnespuolelle oma, varsinkin jos joku muu tekee kirjanpitosi. Lisää nimittäin kustannuksia jos kirjanpitäjä kaivaa kaikki yksityiskäyttösi tiliotteesta.
Ei kannata ostaa toiminimelle mitään, mitä ei tarvitse jos vähällä haluaa päästä varsinkaan alussa. - ..................
Puhelin:
Ota ehdottomasti oma liittymä yritykselle, voit sitten siirtää puhelut omaan numeroosi jollet halua kantaa kahta kapulaa. Alkuvaiheen myyntipuheluista pääsee eroon kun ei laita puhelinnumeroa julkisiin tietoihin.
Tili: Avaa vähintään oma yksityishenkilön tili johon keskität toiminimen rahaliikenteen.
Vakuutus: Ei se kotivakuutus mihinkään lopu mutta sen kautta et saa korvausta yrityksesi omaisuudelle aiheutuneista vahingoista.- kanssa pelaaminen
Oletetaan, että otan nyt sitten toiminimelleni oman tilin. Miten niiden kanssa sitten pelataan? Tapaatteko ikään kuin maksaa itsellenne sitten palkkaa siltä toiminimen tililtä omalle?
- ehei..
kanssa pelaaminen kirjoitti:
Oletetaan, että otan nyt sitten toiminimelleni oman tilin. Miten niiden kanssa sitten pelataan? Tapaatteko ikään kuin maksaa itsellenne sitten palkkaa siltä toiminimen tililtä omalle?
tmi ei saa maksaa palkkaa itselle. siirrät vain rahat henk.koht tilille ja pidät huolen että rahat riittävät. kirjanpidossa yksityiskäyttö/yksityistili.
- kuin heinänteko
ehei.. kirjoitti:
tmi ei saa maksaa palkkaa itselle. siirrät vain rahat henk.koht tilille ja pidät huolen että rahat riittävät. kirjanpidossa yksityiskäyttö/yksityistili.
eli siirrät tmi.n tililtä vastaavasta työstä maksettavan nettopalkan verran kerran kuussa,(itse otan 1500€) yksityiselle tilillesi ja viestiksi vaikkapa "omakäyttö maaliskuu 2009" etkä siltä tililtä käytä tmi.n hommiin mitään etkä myöskään tmi:n tililtä mitään yksityiselämään kuuluvaa.Tällä systeemillä olen pitänyt omat raha-asiat järjestyksessä vuosia ja pikkuisen se tilitoimistonkin lasku pienenee kun sinne vietävässä tiliotteessa kaikki on elinkeinoon liittyviä menoja eikä kulu aikaa yksityiskäytön erotteluun.
- vastaavasta työstä
kuin heinänteko kirjoitti:
eli siirrät tmi.n tililtä vastaavasta työstä maksettavan nettopalkan verran kerran kuussa,(itse otan 1500€) yksityiselle tilillesi ja viestiksi vaikkapa "omakäyttö maaliskuu 2009" etkä siltä tililtä käytä tmi.n hommiin mitään etkä myöskään tmi:n tililtä mitään yksityiselämään kuuluvaa.Tällä systeemillä olen pitänyt omat raha-asiat järjestyksessä vuosia ja pikkuisen se tilitoimistonkin lasku pienenee kun sinne vietävässä tiliotteessa kaikki on elinkeinoon liittyviä menoja eikä kulu aikaa yksityiskäytön erotteluun.
maksettavan nettopalkan? Ja miksi kerran kuussa?
Siirtää sieltä toiminimen tililtä vaikka joka päivä sitä rahaa omalle tilille jos siellä vain on mitä siirtää ja tuntuu että omiin menoihin rahaa tarvii.
Tilitoimisto tietysti yleensä rokottaa sen mukaan minkä verran tapahtumia joten vähempi tottakai parempi.
Ja ihan hyvin voi ostaa käteisellä toiminimelle tavaraa ja palauttaa sitten vain saman summan tilisiirtona omalle tilille. Näin teen itse niin ei tarvi kassakirjaa kun kuitenkin hieman käteisostoja joutuu tehdä. - rahat erikseen
vastaavasta työstä kirjoitti:
maksettavan nettopalkan? Ja miksi kerran kuussa?
Siirtää sieltä toiminimen tililtä vaikka joka päivä sitä rahaa omalle tilille jos siellä vain on mitä siirtää ja tuntuu että omiin menoihin rahaa tarvii.
Tilitoimisto tietysti yleensä rokottaa sen mukaan minkä verran tapahtumia joten vähempi tottakai parempi.
Ja ihan hyvin voi ostaa käteisellä toiminimelle tavaraa ja palauttaa sitten vain saman summan tilisiirtona omalle tilille. Näin teen itse niin ei tarvi kassakirjaa kun kuitenkin hieman käteisostoja joutuu tehdä.Sori epäselvä termini.tarkoitin summaa jonka palkkana saisit vastaavasta työpanoksesta eli siis duunarina.toi siksi että pysyy rahan käyttö kurissa koska toiminimen tilillä voipi olla rahaa paljonkin esim tilittämättömiä alveja tms muuta rahaa joka vaan käy tilillä olematta silti omaa. ja jos huomaa ettei pidemmällä aikavälillä rahaa riitä kohtuulliseen omaankäyttöön,pitää asialla jotain tehdä. ja sitten ne pikku ostokset, tietty jos tiimarista nitojan niittejä hakee niin kokonaistaloudellisinta on pistää käsi taskuu ja maksaa ja kuitti roskiin,kirjaaminen maksaisi enemmän kuis menosta saatava "vähennyshyöty" koska ainakin mulla elinkeinotoimintani ainoa tarkoitus on rahan ansaitseminen eikä esimerkiksi verojen minimointi!
- käteisostot
rahat erikseen kirjoitti:
Sori epäselvä termini.tarkoitin summaa jonka palkkana saisit vastaavasta työpanoksesta eli siis duunarina.toi siksi että pysyy rahan käyttö kurissa koska toiminimen tilillä voipi olla rahaa paljonkin esim tilittämättömiä alveja tms muuta rahaa joka vaan käy tilillä olematta silti omaa. ja jos huomaa ettei pidemmällä aikavälillä rahaa riitä kohtuulliseen omaankäyttöön,pitää asialla jotain tehdä. ja sitten ne pikku ostokset, tietty jos tiimarista nitojan niittejä hakee niin kokonaistaloudellisinta on pistää käsi taskuu ja maksaa ja kuitti roskiin,kirjaaminen maksaisi enemmän kuis menosta saatava "vähennyshyöty" koska ainakin mulla elinkeinotoimintani ainoa tarkoitus on rahan ansaitseminen eikä esimerkiksi verojen minimointi!
firmalle voit hoitaa myös niin kuin minä: firmalla on "kassalippaana" oma lompakko pöytälaatikossa, johon tarvittaessa pistän vaikka 20 e ja kirjaan kirjanpitoon"Yksityissijoitus käteiskassaan". Siitä voi siten maksaa firman pikkuostoksia ja pistää kuitin kirjanpitoon, tulee se niittienkin alv-hyöty firmalle. (Pidän siis itse kirjanpitoni joten ei tule muutaman euron tositteesta saman suuruista käsittelymaksua tilitoimistolle.)
Vaikka verottaja onkin kiinnostunut käteisrahoista eikä pankkitilillä olevaista, ei ainakaan vielä ole käynyt köpelösti siksi että pistän veroilmoitukseen tuon 10-20 euroa käteisvaroja. Eli ei mitään tuhansien käteiskassoja tietenkään ole syytä pitää.
- yrittäjä minäkin
Kannattaa ottaa oma puhelinliittymä toiminimelle. Tosin se tulee omalle nimellesi, toiminimelle ei myönnetä (ainakaan kaikki operaattorit eivät). Oma numero on kuitenkin! Ilman muuta oma tili. Helpottaa kirjanpitoa huomattavasti, ettei ole "omat ja vieraat" sekaisin. Kotivakuutus ei tietenkään lakkaa!!!! Mikäli toiminimesi tuottaa hyvin, voit myös tehdä työhuonevähennyksen verotuksessasi. Mikäli yrittämisesi vaatii autolla ajamista, hanki ajopäiväkirja. Sen perusteella voi kuluja vähentää myös. Ja muista hakea tukkukortti:)
- kysyy...
Mikä on tukkukortti?
- yrittäjä minäkin
kysyy... kirjoitti:
Mikä on tukkukortti?
Voit hakea esim. Metrotukusta tai Heinon tukusta tms. mikä lähelläsi on kortin, jolla saat ostettua tavaroita tukusta (vaikka et niitä yritystoiminnassa tarvitsisikaan). Anomuksen voi tehdä netissä, kortin voi sitten hakea ao. tukusta tai pyytää toimittamaan postitse. Itse ostan tukusta perheelleni mm. riisit yms. Sieltä saa isoja eriä vähän kaikkea. Ensin sulla täytyy tietenkin olla Y-tunnus. Tukkukorttia eivät saa muut kuin yrittäjät/yritykset.
- Varmaankin
yrittäjä minäkin kirjoitti:
Voit hakea esim. Metrotukusta tai Heinon tukusta tms. mikä lähelläsi on kortin, jolla saat ostettua tavaroita tukusta (vaikka et niitä yritystoiminnassa tarvitsisikaan). Anomuksen voi tehdä netissä, kortin voi sitten hakea ao. tukusta tai pyytää toimittamaan postitse. Itse ostan tukusta perheelleni mm. riisit yms. Sieltä saa isoja eriä vähän kaikkea. Ensin sulla täytyy tietenkin olla Y-tunnus. Tukkukorttia eivät saa muut kuin yrittäjät/yritykset.
Ruoka tulee halvemmaksi tukusta kuin kauppojen tarjoustuotteet? Ja vaikkei omalla firmalla olisi mitään tekemistä elintarvikkeiden kanssa niin tuo onnistuu?
- yrittäjä minäkin
Varmaankin kirjoitti:
Ruoka tulee halvemmaksi tukusta kuin kauppojen tarjoustuotteet? Ja vaikkei omalla firmalla olisi mitään tekemistä elintarvikkeiden kanssa niin tuo onnistuu?
Kannattaa tietysti vertailla vähän hintoja, mutta tietyt asiat ovat tukussa huomattavasti halvempia kuin vähittäiskaupassa. Ja varsinkin, jos voi kaverin tai naapurin kanssa ostaa isoja pusseja, tulee vieläkin halvemmaksi. Ja kyllä, onnistuu se, vaikka firma ei tee mitään elintarvikkeisiin liittyvää. Sieltä voi ostaa kaikkea, mitä myynnissä on. Oluttakin saa halvalla, vahvempia alkoholijuomia ei saa puolestaan tukkuhinnalla, jollei ole tarjoilulupia.
- vähän esimerkkejä
yrittäjä minäkin kirjoitti:
Kannattaa tietysti vertailla vähän hintoja, mutta tietyt asiat ovat tukussa huomattavasti halvempia kuin vähittäiskaupassa. Ja varsinkin, jos voi kaverin tai naapurin kanssa ostaa isoja pusseja, tulee vieläkin halvemmaksi. Ja kyllä, onnistuu se, vaikka firma ei tee mitään elintarvikkeisiin liittyvää. Sieltä voi ostaa kaikkea, mitä myynnissä on. Oluttakin saa halvalla, vahvempia alkoholijuomia ei saa puolestaan tukkuhinnalla, jollei ole tarjoilulupia.
miten paljon halvempia tavarat sitten tukussa on? laita jotain malliksi,tietty sellaista jota tavallinen perhe paljon käyttää, sillä vaikka puoleen hintaan tavalliseen kauppaan verrattuna sais, ei esim mausteita hakea kannata,ravintolan pitäjällähän asia onkin jo toinen
- yrittäjä minäkin
vähän esimerkkejä kirjoitti:
miten paljon halvempia tavarat sitten tukussa on? laita jotain malliksi,tietty sellaista jota tavallinen perhe paljon käyttää, sillä vaikka puoleen hintaan tavalliseen kauppaan verrattuna sais, ei esim mausteita hakea kannata,ravintolan pitäjällähän asia onkin jo toinen
Riippuu kovasti tukusta. Esim. siinä, mitä ite käytän, isot paketit riisiä, makaronia yms, limut, oluet... ovat paljon halvempia. Sensijaan esim. WC-paperia sieltä ei kannata ostaa (paitsi jos ostaa ihan järjettömän määrän!). Markettien tarjouksissa ne ovat halvempia. Mutta koska sinulle itsellesi ei ole mitään kuluja ao. kortista, hommaa se lähimmästä tukusta ja käy itse katselemassa hintoja!! Voit toki käydä joissakin tukuissa katsomassa ilman korttiakin, mutta silloin et tietenkään saa mitään ostaa. Hyvää kevättä ja onnea yritykselle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1113317GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys491213- 831182
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja561147Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351072- 601027
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27930- 67888
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872