ID aka kreationistit ovat esittäneet väitteen siitä että tietoisuus on todistus tiedostavasta luojasta.
Tässä on vastau tämän kaltaisiin väitteisiin.
Ai niin ja teisteille myös pähkinä purtavaksi.
Todistakaa että olen väärässä.
Ensinnäkin älykkyys on konsepti jonka me voimme ymmärtää ainoastaan koska me pystymme hahmottamaan mitä me tarkoitamme älykkyydellä.
Minun käsitykseni siitä että minä olen älyllinen olento ei tarkoita sitä että minun käsitykseni siitä mitä konsepti, älykäs, merkitsee olisi mitenkään perusteltavissa.
Kyseessä on minun ymmärrykseni älykkyydestä oman käsitteeni ja ymmärrykseni kautta siitä mikä on älyllistä.
Aivan samalla lailla mikä tahansa konsepti on käsitteellinen ja ymmärrettävissä ainoastaan verrannollisena johonkin muodostettuun ymmärrykseen asiasta X.
Suunnitelmallisuus on siis jokaisen itsensä hahmottama ja tulkitsema konsepti jolle he antavat eriävästi painoarvoa mm: siinä miten sen kautta arvioidaan ja muodostetaan ymmärrystä.
Aivan samalla lailla kuin konsepti älykkyydesta, konsepti suunnitelmallisuudesta on ihmisen itsesä muodostama käsitys joka perustuu yksilölliseen kokemukseen ja tulkintaan.
Tästä päästäänkin siihen että käsitys jumalista on myös konsepti, yksilöllinen tiedostavan olennon aikaansaama käsitteellinen olento joka perustuu kokemuksiin, konsepteihin ja ymmärrykseen.
Konseptit jostakin eivät kuitenkaan välttämättä ole todellisia ja silloin niille ei ole löydettävissä mitään verrannollista taikka olemassaolevaa vartausta tiedostavan olennon ulkopuolella.
Näin ollen voimme muodostaa käsityksen jostakin: sanotaan nyt vaikka tästä;
http://cartinafinland.fi/kuvapankki/fi/picture/48466/Omena - Red delicious.html
Ja voimme jokainen yksilöllisesti tehdä vertauksen kuvan ja todellisen kokemuksen välillä.
Voimme siis jokainen yksilöllisesti todentaa että käsitys asiasta X on todellinen sen lisäksi että voimme yksilöllisesti muodostaa siitä konseptin.
Miten sitten tämä.
http://myytti.com/galleria/yksisarvinen.jpg
Voimme aivan samalla lailla muodostaa konseptin myös tästä mutta emme voi liittää kyseistä konseptia mihinkään todelliseen.
Ainoa perustelu jonka joku voi antaa tälläisen konseptin olemassaololle on hänen henkilökohtaisesti muodostama konsepti jota ei voida liittää mihinkään objektiivisesti havaittavaan asiaan.
Aivan samalla lailla konsepti jumalasta on ainoastaan hahmotettavissa kyseisen henkilön oman tulkinnan kautta eikä sille olemassa ainuttakaan objektiivisesti havaittavissa olevaa verrannollista asiaa.
Näin ollen jumalia ei ole olemassa.
Jumalat ovat käsitteitä.
Alffa-Omega
1
127
Vastaukset
Ja kun kerrankin viitsin vaivautua kirjoittamaan jonkinlaisen argumentin joka on edes jollakin tavalla ajateltu niin kukaan ei viitsi vastata.
Ei kai se nyt niin vaikeaa voi olla?
Ajattelin että täältä löytyy teistejä jotka osaavat ajatella mutta ei näköjään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse33656SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1933579Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1283310Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky713281Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit202166Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv251748- 281469
- 321451
- 861345
- 151303