Eikö Suomessa löydy lakia

Huijauksista isot sakot UK:ssa

Iso-Britanniassa tuomittiin viime vuonna kaksikin eri tv-yhtiötä maksamaan suuret sakot aivan samanlaisesta huijauksesta jonnka Nelonen on nyt aivan ilmiselvästi tehnyt.

Eli katsojat äänestivät asiasta, joka oli jo päätetty.

Eckoh UK Ltd joutui maksamaan 150 000 punnan sakot, ja lisäksi palauttamaan äänestäneille kaikki puhelumaksut.

GMTV joutui maksamaan peräti 2 miljoonan punnan sakot!

Eihän asia nyt voi olla niin että Suomessa ei ole mitään lakeja tuollaista huijausta vastaan?

Tuotantoyhtiö, joka on vastuussa äänestyksen järjestämisestä on vaadittava ilmoittamaan viranomaisille tarkat äänestysluvut ja äänten jakautuminen.

6

557

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...vastaava toiminta Suomessa kata rikoslaissa petoksen tunnusmerkit.

"samanlaisesta huijauksesta jonnka Nelonen on nyt aivan ilmiselvästi tehnyt."

Oikeudessa mutu-tuntumaan perustuva ilmiselvyys ei vielä riitä, se pitää voida myös todistaa. Katsotaan miten tutkinta etenee...

• Huijauksista isot sakot UK:ssa

Ilokseni löysin netistä ensimmäisen viestini kirjoittamisen jälkeen tiedon, jonka mukaan asiasta tosiaan on tehty tutkintapyyntö poliisille.

Vaikka en Ilkka Kylävaarasta nyt niin kauheasti perustakaan, niin tässä hän on oikealla asialla. Kyllä jotain rajoja on pakko olla.

Jos pitää paikkansa tieto, että sarjaan oli myyty mainosaikaa keväälle jo ennen kuin sen jatkamisesta oli edes "äänestetty", niin se on minusta jo aika hyvä indikaattori siitä mitä tässä oikeasti tapahtui.

Toivottavasti asia tosiaan voidaan selvittää, suuntaan tai toiseen - olen toki valmis hyväksymään sen jos käy ilmi että tv-yhtiö voi todistaa enemmistön äänistä todellakin olleen puolesta. Sitten tietysti tulee se, että suurin osa myönteisistä äänistä saattaa olla Mikkosten lähipiiristä, mutta sehän ei käsittääkseni ole rikos (vaikka moraalisesti outoa onkin).

• eego

mitä ihmeen väliä sillä on, tuleeko tv:stä sitä mikkosen perhettä vai ei. Jos sitä ei halua katsoa niin on laitteessasi varmaan on/off-nappula, lisäksi nelonen ei taida olla ainoa kapistuksestasi näkyvä kanava.

ps. useimmissa asioissa olen kyllä mikkosten kanssa samaa mieltä.

• Huijauksista isot sakot UK:ssa

Itselleni on todellakin 100 % aivan sama näkyykö Mikkosia Nelosella vai ei, koska en edes asu Suomessa. Seuraan suomalaista TV:tä TV-Kaistan kautta, ja siinä tosiaan vaaditaan itseltä aktiivinen panos että näkee jonkun ohjelman. Siis vahingossa en joudu Mikkosia katsomaan. :-)

Asia kiinnostaa minua periaatteellisella tasolla. Ei kertakaikkiaan voi olla oikein eikä laillista, että katsojille kerrotaan että heidän (maksulliset!!) puhelinäänensä ovat ratkaisevassa asemassa, jos kerran näin ei oikeasti olekaan. Ei tuota oikein muuna kuin huijauksena voi pitää.

Vähintään kaikki puhelumaksut pitäisi äänestäneille ehdottomasti palauttaa, ja roimat sakot olisivat myös tarpeen, voisi vähän hillitä näitä touhuja.

Kuten UK-esimerkeistä näkyy, samanlaisia ongelmia on ollut myös muissa maissa, ja niissä niihin on todellakin puututtu.

• aivan sama

jatkuuko sarja vai ei, mutta mielnkiinnosta haluaisin tietää, mitä oli tämän äänestyksen takana. Nykyisin on niin paljon näitä maksullisia äänestyksiä, ja melkein jokaisen kohdalla “kansa” epäilee huijausta. Olisi oikeasti hyvä, jos tällä olisi jotkut pelisäännöt ja että homma olisi nykyistä läpinäkyvämpää.

• huijaavanssa

Ei löydy, BB-äänestyksessä oli kaneetti että yhtiö voi muuttaa tuloksen mielensä mukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      174
      4857
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      106
      3979
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3579
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3380
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      56
      3359
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      36
      2818
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2569
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2286
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      21
      1919
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      36
      1788
    Aihe