Sairauslomatodistus ei kerro onko työntekijä työhön kykenevä vai ei. Se on vain arvio. Yrittäjän itse on arvioitava haittaako sairaus työntekemistä niin paljon ettei työntekijää kannata pitää töissä.
Syylä varpaassa ei estä tekemästä istumatyötä esim syöttämästä tietoja tietokeelle. Toki saattaa häiritä muttei estä työntekoa.
On harhaluulo että lääkärin kirjoittama saikkulappu oikeuttaa palkalliselle sairauslomalle. Kyllä se yrittäjä päättää kelpaako se vai ei!
Sairauslomatodistusta ei pakko hyväksyä
10
2357
Vastaukset
- No älä!
Joo, ei tietenkään. Toki sä kovana yrittäjänä paremmin tiedät. Syöppä pääsi!
- Kova_yrittäjä
Asia on niin että joskus Kelakaan ei hyväksy kaikkia saikkulappuja. Sairauslomatodistus on todistus lääkärin mielestä että työntekijä on kykenemätön töihin. Siis lue lääkärin mielestä.
Yrittäjä tekee oman ratkaisun asiasta, sitten Kela tekee oman ratkaisun asiasta. Työntekijän on vain sitten hyväksyttävä tai valitettava asiasta.
Pääsääntöisesti työnantajalla on oikeus olla hyväksymättä tai hyväksyä saikkulappu. Saikkulappu nimittäin tarkoittaa että yritys maksaa sen omavastuuajan palkkaa sinulle. Sen jälkeen maksaa veronmaksajat Kelan kautta kylläkin. Eli yritys maksaa palkkaa ja hakee sen jälkeen korvauksen Kelalta. Mikäli sattuisikin käymään niin että Kela ei hyväksy mitä saikkulappuun on laitettu niin yrittäjä kärsii sen nahoissaan koska itse on sen hyväksynyt.
Siksi yrittäjän ei kannata suoralta kädeltä ikinä hyväksyä saikkulappua. Vaan itse tarjoan kevyempää työtä ja jos työntekijä sanoo ettei jaksa niin minun ei tarvitse maksaa sitä omavastuuosuutta.
- et todellakaan
päätä.,
- Vieläkovempiyrittäjä
Asia on justiin noin. Lääkärin kirjoittama todistus ei sellaisenaan kelpaa työnantajalle, Kela kyllä hyväksyy sen useimmiten. Työnantaja voi miettiä erikseen olisiko sairauksen ajaksi muuta ehkä kevyempää tai ei niin vaativaa tehtävää jonka pienessä flunssassa voisi tehdä.
- ...
Mutta harvoin tuota oikeutta osoittaa töitä, joita voi tehdä sairaudesta tai vammasta huolimatta, käytetään. Ja kai vielä harvemmin kieltäydytään maksamasta palkkaa, vaikkei henkilö ilmestyisikään työpaikalle.
- veteen piirretty viiva
ja näistä seuranneet erimielisyydet ratkaistaan monesti useammassa oikeusasteessa, joka maksaa melko paljon yrittäjälle.
- jopi
veteen piirretty viiva kirjoitti:
ja näistä seuranneet erimielisyydet ratkaistaan monesti useammassa oikeusasteessa, joka maksaa melko paljon yrittäjälle.
Työnantaja todellakin voi päättää siitä, antaako hän sairaslomaa, vai ei. Itseltäni oli varvas murtunut, mutta pystyin ihan hyvin tekemään istumatyötä kun se oli mahdollista. Miksi olisin ollut pois työpaikalta, kun olin työkykyinen.
Lääkäri olisi lykännyt 2 viikon loman eikä edes kysynyt pystynkö tekemään jotain muuta työtä. - menee
ja vielä erikseen Z-alkuinen diagnoosi ei taida missään tapauksessa oikeuttaa palkalliseen sairaslomaan.
- ikkrem
Mutta järkevä työnantaja hyväksyy asiantuntijan lausunnon eli lääkärintodistuksen. On melko ikävä jälkeenpäin huomata, että se "syylä varpaassa" äityikin kuolioksi joka johtaa varpaan amputoimiseen. Ja silloin pitämättömästä sairaslomasta aiheuuneista lisävaivoista työnantaja onkin vastuussa, eikä enää lääkäri. Se ei ole sitä yrittämisen riskiä, koska pienen yrittäjän voi viedä konkurssiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.932168Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n452132Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501855Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751370- 861271
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191151Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311100Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men581048- 68969
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.285910