Otsikon mukaisesti; kohta lähtee järki. Mikä mättää, kun paiskii hulluna töitä, mutta ei ota yrittäjyys onnistuakseen, rahatilanne alkaa olemaan erittäin, erittäin huolestuttava. Stressaa ja henkeä ahdistaa. Huimaa ja päätä särkee.. Tiedän, että uusilla yrityksillä on alkuvuodet hankalia, mutta tämä menee jo vähän liian pitkälle.
Nautin työstäni, saan tehdä juuri sitä mitä haluan. Töihin on kiva tulla joka päivä, ja aina aamulla ajattelen, että josko tänään nappaisi kaupat. Sitten illalla olenkin taas aivan maani myynyt, mutta aamulla taas lähden positiivisella mielellä työpaikalle. Töitä tulee luonnollisesti tehtyä enemmänkin kuin se 8 h päivässä, 5 pv viikossa.
Toistaiseksi en vaan ole saanut kunnon kauppoja aikaiseksi, eikä siis rahaa tule mistään. Onko niin väärin nauttia työstään, että sitä pitäisi tehdä ilmaiseksi.. Olen alalla, jossa taantuma näkyy, mutta tarjouksia olen tehnyt jo useita tämän vuoden aikana. Onko kyseessä vain huono tuuri vai mikä häh? En haluaisi luovuttaa, mutta henkihän tässä lähtee.. Mistä apua..?
Kohta lähtee järki
15
1398
Vastaukset
- Hermut
Kuullostaa tutulta. Kun aloitin yrittäjäuran niin sain kuulla että kuolemanlaakson ratsastus on edessä. En silloin ymmärtänyt mitä se tarkoitti mutta myöhemmin kyllä. Alku on aina hankalaa ja ottaa oman aikansa, ennen kuin asiakkaat löytyvät. Mieti keinot millä tavoitat asiakkaat ja ole valmis muuttamaan toimintamallia jos ei kauppaa ala syntymään.
Millä alalla toimit ja missä päin Suomea?- yrittäjä 1 v.
Sehän tässä eniten kyrsiikin, että kun tykkään työstäni. Jos en tykkäisi, niin olisin lyönyt hanskat naulaan jo aika päiviä sitten. Sitäpä vaan mietinkin, että kauanko on järkevää sinnitellä? Pitäisikö vaan hyväksyä kohtalonsa ja etsiä jotain "normaalia" duunia.. :) Luonto ei kyllä antaisi periksi.
Olen luovalla/palvelu-alalla Tampereella. - yrittäjä 1 v.
yrittäjä 1 v. kirjoitti:
Sehän tässä eniten kyrsiikin, että kun tykkään työstäni. Jos en tykkäisi, niin olisin lyönyt hanskat naulaan jo aika päiviä sitten. Sitäpä vaan mietinkin, että kauanko on järkevää sinnitellä? Pitäisikö vaan hyväksyä kohtalonsa ja etsiä jotain "normaalia" duunia.. :) Luonto ei kyllä antaisi periksi.
Olen luovalla/palvelu-alalla Tampereella.Lisäys vielä.. Samaa sain kuulla minäkin isältäni, joka on entinen (huom entinen) yrittäjä. Kun kerroin että aion yrittäjäksi hän tokaisi, että älä helvetissä.
Mutta elantonsahan tässäkin olisi tarkoitus tienata. Ilmeisesti työstään ei saisi pitää, vaan pitäisi kitua duunissa, jota inhoaa,mutta josta irtoaa hyvät rahat.. - Hermut
yrittäjä 1 v. kirjoitti:
Lisäys vielä.. Samaa sain kuulla minäkin isältäni, joka on entinen (huom entinen) yrittäjä. Kun kerroin että aion yrittäjäksi hän tokaisi, että älä helvetissä.
Mutta elantonsahan tässäkin olisi tarkoitus tienata. Ilmeisesti työstään ei saisi pitää, vaan pitäisi kitua duunissa, jota inhoaa,mutta josta irtoaa hyvät rahat..Itse toimin Espoossa teknisen kaupan parissa. Tulin alalle toiselta alalta, jossa olin palkkatöissä ihan hyvällä palkalla.
Omaan juttuun pitää vain uskoa ja yrittää kehittää tuotteita ja myyntityötä.
Olen oppinut työssäni kuullostelemaan asiakasta ja jos havaitsen jotain poikkeuksellista reagointia asiakkaassa, mietin mikä sen aiheutti. Reagointi voi olla ylimääräinen 2 sek. hiljaisuus, kröhäys tai jokin kehon liike. Yleensä siinä kohtaa, kun havaitsee jotain "kehon kieltä" niin myyntyö on mennyt pieleen. Ajan kanssa oppii välttämään väärät argumentit ja korostaa asiakkaalle sopivia ominaisuuksia.
Joskus olen yrittänyt ympäripuhua asiakkaan mutta liiallisella puhetulvalla asiakkaat vain häipyvät.
Myyntityö on tärkeää ja yhtä lailla myös markkinointi. Ilman markkinointia ei ole asiakkaita joille myydä.
jos yrittäminen ei kaiken jälkeen tunnu onnistuvan, niin pitää myös osata ajoissa luopua yrityksestä. Turha käyttää aikaa ja rahaa sellaiseen joka ei toimi. - joopa joo
yrittäjä 1 v. kirjoitti:
Olen luovalla/palvelu-alalla Tampereella."Luovat ihmiset ovat usein huonoja markkinamiehiä".
Luova työ palveluammattiin yhdistettynä saattaa olla kannattamatonta siksi, että usein luova, taiteilijoiden tyyli ja taju, etsivät täydellisyyttä. Luova ei siis ehkä osaa lopettaa projekstia ajoissa, tai hinnoittelee itsensä muuten vain liian halvasti kun työ on "kivaa".
Normaalia duunia ei taida enää ollakaan, hyvä jos on duunia ollenkaan.
Yrittäjänä sulla on ainakin duuni, ja kai se "maksaa" ainakin saman kuin sossu ilman työtön sanan tautofonista käyttöä.
Tsemppiä! - yrittäjä 1 v.
joopa joo kirjoitti:
"Luovat ihmiset ovat usein huonoja markkinamiehiä".
Luova työ palveluammattiin yhdistettynä saattaa olla kannattamatonta siksi, että usein luova, taiteilijoiden tyyli ja taju, etsivät täydellisyyttä. Luova ei siis ehkä osaa lopettaa projekstia ajoissa, tai hinnoittelee itsensä muuten vain liian halvasti kun työ on "kivaa".
Normaalia duunia ei taida enää ollakaan, hyvä jos on duunia ollenkaan.
Yrittäjänä sulla on ainakin duuni, ja kai se "maksaa" ainakin saman kuin sossu ilman työtön sanan tautofonista käyttöä.
Tsemppiä!Mietin pitkään tuota, että miten kuvailisin tätä alaa, kun ensimmäinen vastaaja sitä kysyi. Keksin äkkiseltään tuon luovan ja palvelu-alan yhdistelmän.. :) Mutta siis mikään taiteilija en ole.
Totta tuo mitä sanoit, joskus on vaikea lopettaa projektia ajoissa, sitä vain jää viilaamaan ja viilamaan, jopa sinne asti ettei enää pidä koko projektista, joka alussa tuntui niin mukavalta. Mutta pakkohan se on halvasti hinnoitella itsensä, jos haluaa jotain ylipäänsä tehdä. Ihmiset kun eivät ole valmiita maksamaan mistään. Laatua pitäisi saada ilmaiseksi.
Ja ps. sossusta saisikin enemmän rahaa, sehän tässä ottaakin päähän. Ei sillä, en kadehdi niitä, jotka vasten tahtoaan ovat joutuneet työttömiksi, mutta kun sen tietää, että on niitäkin, jotka nautiskelevat valtion tukea laiskuuttaan. - ...olla....
yrittäjä 1 v. kirjoitti:
Mietin pitkään tuota, että miten kuvailisin tätä alaa, kun ensimmäinen vastaaja sitä kysyi. Keksin äkkiseltään tuon luovan ja palvelu-alan yhdistelmän.. :) Mutta siis mikään taiteilija en ole.
Totta tuo mitä sanoit, joskus on vaikea lopettaa projektia ajoissa, sitä vain jää viilaamaan ja viilamaan, jopa sinne asti ettei enää pidä koko projektista, joka alussa tuntui niin mukavalta. Mutta pakkohan se on halvasti hinnoitella itsensä, jos haluaa jotain ylipäänsä tehdä. Ihmiset kun eivät ole valmiita maksamaan mistään. Laatua pitäisi saada ilmaiseksi.
Ja ps. sossusta saisikin enemmän rahaa, sehän tässä ottaakin päähän. Ei sillä, en kadehdi niitä, jotka vasten tahtoaan ovat joutuneet työttömiksi, mutta kun sen tietää, että on niitäkin, jotka nautiskelevat valtion tukea laiskuuttaan....konsultti ?
Ala jossa pääsääntöisesti yrittäminen alkaa valmiilla suhteilla ja soppareilla ja jossa tyhjästä lähtien ei juuri kukaan pärjää, jos ei ole jotain aivan poikkeuksellisen erikoista ja ihmeellistä tarjota.
Tämän tapaisilla aloilla asiakkailla menee usein vuosia ahkerastakaan mainostamisesta ja yhteydenluonneista huolimatta käyttää uutta tuntematonta naamaa minnekään.
Jollakin pienellä pitää yrittää päästä sisään ja kun kerran on kyntensä näyttänyt, voi tulla lisää tilaisuuksia.
Tosin saattaa käydä niinkin, ettei kerta kaikkiaan tärppää, tuuristakin on paljon kiinni. Ja kun ei tärppää vuoteen kahteen, on paitsi konkurssi ovella, myös uskottavuus mennyt kun ei ole asiakkaita ollut. Sehan kertoo muille asiakkaille, ettei tuota kukaan käytä. - yrittäjä 1 v.
Hermut kirjoitti:
Itse toimin Espoossa teknisen kaupan parissa. Tulin alalle toiselta alalta, jossa olin palkkatöissä ihan hyvällä palkalla.
Omaan juttuun pitää vain uskoa ja yrittää kehittää tuotteita ja myyntityötä.
Olen oppinut työssäni kuullostelemaan asiakasta ja jos havaitsen jotain poikkeuksellista reagointia asiakkaassa, mietin mikä sen aiheutti. Reagointi voi olla ylimääräinen 2 sek. hiljaisuus, kröhäys tai jokin kehon liike. Yleensä siinä kohtaa, kun havaitsee jotain "kehon kieltä" niin myyntyö on mennyt pieleen. Ajan kanssa oppii välttämään väärät argumentit ja korostaa asiakkaalle sopivia ominaisuuksia.
Joskus olen yrittänyt ympäripuhua asiakkaan mutta liiallisella puhetulvalla asiakkaat vain häipyvät.
Myyntityö on tärkeää ja yhtä lailla myös markkinointi. Ilman markkinointia ei ole asiakkaita joille myydä.
jos yrittäminen ei kaiken jälkeen tunnu onnistuvan, niin pitää myös osata ajoissa luopua yrityksestä. Turha käyttää aikaa ja rahaa sellaiseen joka ei toimi.Kiitos vastauksestasi. Se mitä tällä hetkellä teen on myöskin pitkälti myyntityötä, ja täytyy tunnustaa, että se ei ole vahvin puoleni. Olen liian kiltti. Vahvuuteni on toisaalta se, että kuuntelen asiakasta, enkä yritä tyrkyttää asiakkaalle jotain sellaista, mitä hän ei halua. Toisaalta tämä on taas heikkouskin.. :/
Pelkään, että kestää liian kauan oppia myyntityön kikat ja konstit, että ne pitäisi jo olla hallussa. Pitäisi oppia korostamaan hyviä puoliaan ja saada asiakkaan luottamus. - Hermut
yrittäjä 1 v. kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi. Se mitä tällä hetkellä teen on myöskin pitkälti myyntityötä, ja täytyy tunnustaa, että se ei ole vahvin puoleni. Olen liian kiltti. Vahvuuteni on toisaalta se, että kuuntelen asiakasta, enkä yritä tyrkyttää asiakkaalle jotain sellaista, mitä hän ei halua. Toisaalta tämä on taas heikkouskin.. :/
Pelkään, että kestää liian kauan oppia myyntityön kikat ja konstit, että ne pitäisi jo olla hallussa. Pitäisi oppia korostamaan hyviä puoliaan ja saada asiakkaan luottamus.Ei kannata kuvitella että jonain päivänä on oppinut kaiken myyntityöstä ja kaikki tuntuu olevan hyvin. Silloin kun kaikki todella tuntuu olevan hyvin niin alamäki on alkanut edellisenä päivänä.
Myyntityö on jatkuvaa muutosta. Asiakkaat vaihtuvat tai tarpeet muuttuvat, tuotteet muuttuvat ja mikä ikävintä, itse muuttuu vanhemmaksi. Pitää muistaa seurata aikaansa ja trendejä.
Myynnin ammattilaisen pitää uskaltaa kysyä asiakkaalta tilausta. Ei pidä jäädä vain odottamaan tilausta. Toki kaikki pitää tapahtua niin ettei asiakas koe liikaa tyrkyttämistä tai jopa painostamista.
Tänään kävin tapaamassa erästä yhteistyökumppania Tampereella. Ajaessani olin vaihteeksi yhteydessä erääseen asiakkaaseen, joka tuntuu pitkittävän hankintapäätöstä ihan kokeillakseen minun taitojani. Asiakaani firman liikevaihto on 16milj. euron luokkaa ja tulosta syntyy 10% vaihdosta. Rahasta ei ole pulaa ja hintanäkemys eroaa parin tonnin verran. Olen valmis soittamaan hänelle vaikka joka päivä saadakseni kaupan. En sorru hintaa alentamaan kun kyse on asiakkaalleni vaatimattomasta summasta. Aina puhelun päättyessä sovin seuraavan soittopäivän jotta kauppa ei jää odottamaan tyhjän päälle. Jokaisella puhelulla koetan keksiä jotain uutta, vaikka ihan pientä joka olisi myönteinen signaali ostopäätökselle.
Tampereen yhteystyökumppani on ollut ihan menestyvä yritys ja tuotteet ovat hyviä. Niin on taantuma tätäkin yritystä purrut, että perintätoimiston kirjeitä oli pöydällä. Elämme nyt melkoisessa pudotuspelissä, jossa taidot ratkaisevat. Moni lopettaa vapaaehtoisesti tai velkojien kautta. Työtä on tehtävä niin myynnin kuin markkinoinnin parissa.
- hmmm...
Sinun pitää hinnoitella palvelusi oikein. Todellakaan liian halvalla ei kannata tehdä ja kannattaa antaa asiakkaille hyvä syy maksaa. Asiakas voi ihmetellä alhaista hintaa ja pitää palveluasi huonona, jos se on erityisen halpa.
Lisäarvopalvelut sun muut on ihan hyvä lisäkikka...
Siitä se vaan kehittyy... aktivoi aivosi jollain tavalla ja koita esim. verkostoitua muiden yrittäjien kanssa...
Uusia ideoita vain kehiin...- myös yrittäjillä kannattava...
on se että tulot pitää kattaa menot.Muuten ei kannata.Ei se sen monimutkaisempaa ole.
Harrastukset on sitten eri asia
- minäkin 1v
Minulla ei tilanne ole ihan noin paha, asiakkaita on mutta ne ovat liian pieniä ts. aikaa menee mutta rahaa tulee vähän kun samassa ajassa voisi hoitaa sen isommankin asiakkaan ja ison tulon.
Mitäs sinä myyt?
Saiaitko enemmän jos etsisit kunnon työn jäisi stressikin vähemmälle?
Mie en voi, ainakaan ihan heti, on velkaa ja asiakkailla liian pitkät irtisanomisajat.- yrittäjä 1 v.
En nyt viitsi tällä palstalla suoraan kertoa, mitä myyn, koska maailma on pieni, ja joku saattaa minut tunnistaa, varsinkin kun jo kerroin aiemmin paikkakunnan ja alan. Teen oikeastaan kahta eri bisnestä, jotka kylläkin ovat hyvin paljon sidoksissa toisiinsa. Toisen bisneksen takana on isomman firman tuki ja tuotteet, toisen omat palveluni.
Tämä on tällaista anonyymia vuodatusta ja kokemusten vaihtoa.. :)
Mutta tosiaan, kyllä minullakin niitä "asiakkaita" riittää, eli tarjouksia saa laskea, mutta kauppoja ei vaan tunnu syntyvän, ja jos syntyy, niin ne ovat niitä pieniä, joilla ei itseään elätä. Teen aivan hyviä tarjouksia asiakkaan antamilla ehdoilla, siitä ei ole kyse, että tekisin työni huonosti. Lähinnä nyt vaan mietityttää, että voiko oikeasti olla vain armottoman huonosta tuurista kiinni koko homma, eikä koulutuksella ja työpanoksella ole mitään osuutta asiaan..
Aikaisemmat vastaajat puhuivat myynnistä, markkinoinnista ja verkostoitumisesta sekä hinnoittelusta. Tuttuja juttuja kyllä, olen markkinoinut keinolla jos toisellakin ja yhteistyökumppaneitakin löytyy, hinnoittelut ovat kohdillaan. En siis vain istu tumput suorina ja odota, että asiakas soittaisi.
Heikkouteni voi tosin olla se, että en ole tarpeeksi agressiivinen ja olen liian "kiltti". Uskon rehellisyyteen ja ikävä kyllä kokemuksesta tiedän, vaikka nuori olenkin, että epärehelliset tuntuvat pärjäävän paremmin. Huijataan ja suoranaisesti kusetetaan asiakkaita ja liikekumppaneita. Onkohan liian aikaista ruveta 100% kyynikoksi ja todeta, että epärehellisyys se on mikä kannattaa.. - joskin niukkana
yrittäjä 1 v. kirjoitti:
En nyt viitsi tällä palstalla suoraan kertoa, mitä myyn, koska maailma on pieni, ja joku saattaa minut tunnistaa, varsinkin kun jo kerroin aiemmin paikkakunnan ja alan. Teen oikeastaan kahta eri bisnestä, jotka kylläkin ovat hyvin paljon sidoksissa toisiinsa. Toisen bisneksen takana on isomman firman tuki ja tuotteet, toisen omat palveluni.
Mutta tosiaan, kyllä minullakin niitä "asiakkaita" riittää, eli tarjouksia saa laskea, mutta kauppoja ei vaan tunnu syntyvän, ja jos syntyy, niin ne ovat niitä pieniä, joilla ei itseään elätä. Teen aivan hyviä tarjouksia asiakkaan antamilla ehdoilla, siitä ei ole kyse, että tekisin työni huonosti. Lähinnä nyt vaan mietityttää, että voiko oikeasti olla vain armottoman huonosta tuurista kiinni koko homma, eikä koulutuksella ja työpanoksella ole mitään osuutta asiaan..
Aikaisemmat vastaajat puhuivat myynnistä, markkinoinnista ja verkostoitumisesta sekä hinnoittelusta. Tuttuja juttuja kyllä, olen markkinoinut keinolla jos toisellakin ja yhteistyökumppaneitakin löytyy, hinnoittelut ovat kohdillaan. En siis vain istu tumput suorina ja odota, että asiakas soittaisi.
Heikkouteni voi tosin olla se, että en ole tarpeeksi agressiivinen ja olen liian "kiltti". Uskon rehellisyyteen ja ikävä kyllä kokemuksesta tiedän, vaikka nuori olenkin, että epärehelliset tuntuvat pärjäävän paremmin. Huijataan ja suoranaisesti kusetetaan asiakkaita ja liikekumppaneita. Onkohan liian aikaista ruveta 100% kyynikoksi ja todeta, että epärehellisyys se on mikä kannattaa..Tuo oli mukavaa luettavaa, että olet rehellinen,
että et kuseta asiakkaita. Se kyllä pitkässäjuoksussa palkitaan. Valitettavasti yritysmaailmassa moraali on romahtanut ja agressiiviset kusettajat ja paskanjauhajat palkitaan heti provikoilla.
Koita etsiä säästökohteita firmastasi. Esim. sano kaikki vakuutukset irti jota et välttämättä tarvitse. Omat tellit ja lellit myös. Elä ota palkkaa, eläkevakuutusyhtiö hyväksyy sen kun selität taloudellisen tilanteen. Elät siis puolison tuloilla. Auoista kaskot veks.
Kulut mainontaa myöten minimiin. Samoin jos on jotain ostopalveluja jota et ihan välttämättä tarvitse, niin sopimukset poikki.
Kyseessä on sinun tulevaisuutesi pelastaminen.
Kaikennäköinen markkinointi ja verkostoituminen on vähän niin kuin huu-haata jos asiakkaita ei kertakaikkiaan ole. Miksi repiä seteleitä?
30v firmaa pyörittäneenä tiedän tilanteesi vakavuuden. Vaihtoehdot ovat vähissä. Kokeile laskea jos lopetat liiketoiminnan, jäätkö niin paljon tappiolle ette pysty selviytymään veloista muutamassa vuodessa palkktyöllä.
Mutta älä masennu, sillä se on paha kumppani joka estää rationaalisen ajattelun. - juup juup
yrittäjä 1 v. kirjoitti:
Heikkouteni voi tosin olla se, että en ole tarpeeksi agressiivinen ja olen liian "kiltti". Uskon rehellisyyteen ja ikävä kyllä kokemuksesta tiedän, vaikka nuori olenkin, että epärehelliset tuntuvat pärjäävän paremmin. Huijataan ja suoranaisesti kusetetaan asiakkaita ja liikekumppaneita. Onkohan liian aikaista ruveta 100% kyynikoksi ja todeta, että epärehellisyys se on mikä kannattaa..Ei muutakun tsemppiä vain, turha ajatella että kilttes on huono puoli, itse olen myös ehkä liian kiltti myyjäksi.. en osaa (raaski) tyrkyttää asiakkaalle tuotetta vaan kerron faktat ja hyödyt yritykselle joka on usein poikinut kauppoja. Myös sen vuoksi että kilpailija on soitellut joka toinen päivä ja tarjonnut alennuksia, johon asiakkaat ovat kypsyneet eli itse ostan mieluummin sellaiselta joka ei jatkuvasti läähätä korvan juuressa. Se antaa vaan sellaisen kuvan asiakkaalle että tuo on kiinnostunut vaan rahasta ja kaupasta ja unohtaa sen jälkeen asiakkaan.. mutta sana kiirii jne. joten eiköhän se aurinko ala vielä paistamaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p475505Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "612436Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181900Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1461773- 171635
No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol361622Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v5141881-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome181125Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771098Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?
Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se2281089