Olen useamman kerran kokeillut sahdintekoa mokilläni. Aina sama juttu, sahdista on tullut etikkaa. Pelit on viimeisenpäälle ja taatusti olleet puhtaita, kuumalla vedellä tai desifiointiaineella käsiteltyjä. Maltaat herätelty lisäämällä pikkuhiljaa lämpöistä vettä. Vierrettä keitetty kunnes maistuu makealle. Teräsverkon/katajan läpi siivilöity. Kun vierre jäähtynyt lisätty hiiva. Missä mättää.
Sahdin valmistus
13
4948
Vastaukset
- koettu
hävitä suolakurkut tai muut ettikkasäilykkeet pois ennen kun aloitat.
- Etikkaa
Toi oli kyllä uutta minulle. Mietin tässä, että olisiko minun vierteeni jossainvaiheessa ollut tekemisissä, tai edes ollut etikkatuotteiden läheisyydessä. Sahtia olen säilyttänyt/käyttänyt eri ympäritöissä, mutta etikkatuoteita ei ole ollut lähistöllä. Voisiko olla niin, että vaikka desifioit astiasi etikka ei poistu.
- oluenpanija tai
Etikkaa kirjoitti:
Toi oli kyllä uutta minulle. Mietin tässä, että olisiko minun vierteeni jossainvaiheessa ollut tekemisissä, tai edes ollut etikkatuotteiden läheisyydessä. Sahtia olen säilyttänyt/käyttänyt eri ympäritöissä, mutta etikkatuoteita ei ole ollut lähistöllä. Voisiko olla niin, että vaikka desifioit astiasi etikka ei poistu.
sahdintekijä, pelkkä teoreetikko vain, mutta voisiko olla vika hiivassa? Käsittääkseni vain tietyt hiivat pystyvät tuottamaan etanolia (juoma-alkoholia) niin tehokkaasti, että etikkaa tuottavat hiivat/bakteerit (?) eivät voi aktivoitua.
- saftmaster
Tuskin vika hiivassa ole, sahtihan käytetään ihan normaalilla pullahiivalla. Kuinkas kauan sinulla on tapana sitä pitää käymässä?? Sahtiahan ei tarvitse käyttää huoneenlämmössä kuin 2-4 päivää lämmöstä riippuen. Käytä sahti pyyhkeen tai jonkin muun vastaavan alla ettei bakteerit vahingossakaan pääse lentelemään sinne astiaan. Sitten siirrät viileään kuten kellariin suljetuissa astioissa, siellä se sitten saa jälkikäydä vielä viikon.
- etikkaa
Sahtia olen käyttänyt astiassa, Jossa on tiivis kansi ja vesilukko. Jossain "virallisessa" ohjeessa, kehotettiin käyttämään 15.Asteessa, 2.Viikkoa, taas saatiin etikkaa. Kokeilin myös pelkässä huoneen lämmössä, taas saatiin etikkaa. Mutta pitääpi kokeilla tota sun neuvoa, tossa vois olla järkeä. Kiitos.
- saftmaster
etikkaa kirjoitti:
Sahtia olen käyttänyt astiassa, Jossa on tiivis kansi ja vesilukko. Jossain "virallisessa" ohjeessa, kehotettiin käyttämään 15.Asteessa, 2.Viikkoa, taas saatiin etikkaa. Kokeilin myös pelkässä huoneen lämmössä, taas saatiin etikkaa. Mutta pitääpi kokeilla tota sun neuvoa, tossa vois olla järkeä. Kiitos.
No juu jos antaa käydä noin kauan niin varmaan polttaa kaiken sokerin pois ja herkku on pilalla. Tosiaan itse laitan saunamökin patterin n.18 asteeseen ja käytän 3 päivää, sitten kanistereihin ja kellariin jossa 5-10 astetta jotta pieni jälkikäyminen jää vielä päälle.
Pitäs nyt ittekin pääsiäisenä tehdä satsi...nami nami ei malta odottaa että pääsee taas maiskutteleen tätä oluista parhainta! :) - Etikkaa
saftmaster kirjoitti:
No juu jos antaa käydä noin kauan niin varmaan polttaa kaiken sokerin pois ja herkku on pilalla. Tosiaan itse laitan saunamökin patterin n.18 asteeseen ja käytän 3 päivää, sitten kanistereihin ja kellariin jossa 5-10 astetta jotta pieni jälkikäyminen jää vielä päälle.
Pitäs nyt ittekin pääsiäisenä tehdä satsi...nami nami ei malta odottaa että pääsee taas maiskutteleen tätä oluista parhainta! :)Näin se vaan on, oluista parhainta. Valitettavasti olen joutunut tyytymään ostotuotteisiin. Ehkä vielä joskus onnistun itsekin valmistamaan tätä Suomalaista juomaa. Sahti on muuten kansainvälisten makutuomareiden mielestä parasta suomalaista olutta.
- hyvä mies
Etikkaa kirjoitti:
Näin se vaan on, oluista parhainta. Valitettavasti olen joutunut tyytymään ostotuotteisiin. Ehkä vielä joskus onnistun itsekin valmistamaan tätä Suomalaista juomaa. Sahti on muuten kansainvälisten makutuomareiden mielestä parasta suomalaista olutta.
Käytä niin tolkuttoman pitkää aikaa. Itse olen sahdinteon oppinut isältäni, ja hän käytti max 2 vrk, monesti vain vuorokauden ja sitten nopeasti kellariin. Muutaman päivän päästä oli jo maisteltavana hyvää sahtia. Onkohan nuo 2:n viikon käymisajat tarkoituksella laitettu, että ihmisten aineet menis hukkaan, näkyy täällä netissäkin olevan monissa ohjeissa niin pitkät ajat laitettu. Eihän sitä kukaan malta odottaakaan niin pitkää aikaa.
- Mikkis46
hyvä mies kirjoitti:
Käytä niin tolkuttoman pitkää aikaa. Itse olen sahdinteon oppinut isältäni, ja hän käytti max 2 vrk, monesti vain vuorokauden ja sitten nopeasti kellariin. Muutaman päivän päästä oli jo maisteltavana hyvää sahtia. Onkohan nuo 2:n viikon käymisajat tarkoituksella laitettu, että ihmisten aineet menis hukkaan, näkyy täällä netissäkin olevan monissa ohjeissa niin pitkät ajat laitettu. Eihän sitä kukaan malta odottaakaan niin pitkää aikaa.
Muijan muori, joka oppinut isältään sahdin teon ja itse valmisti sitä yli 60 vuotta opetti minulle sen teon. Meillä kun oli päästy siihen vaiheeseen, että hiiva lisättiin, otettiin noin litra sahtia joka sai lämmetä ja siihen lisättiin sitten hiiva. Seos kaadettiin pääoman sekaan ja sitten laitettiin maitotonkkaan. Tonkan kansi köytettiin tiiviisti puukapulalla ja puukiiloilla noin kahdeksi viikoksi. Tonkkaa pidettiin sitten saunan eteisessä isossa saavissa johon kesällä vaihdettiin päivittäin kylmä vesi ja tarkistettiin että kiilat ovat hyvin paikoillaan. Kahden viikon päästä sitten tonkka avattiin ja jaettiin pienempiin astioihin ja laitettiin kylmään kellariin selviytymään ja odottamaan juomista. Näin siis Padasjoella ja Kuhmoisissa.
- kerran tehty
Mikkis46 kirjoitti:
Muijan muori, joka oppinut isältään sahdin teon ja itse valmisti sitä yli 60 vuotta opetti minulle sen teon. Meillä kun oli päästy siihen vaiheeseen, että hiiva lisättiin, otettiin noin litra sahtia joka sai lämmetä ja siihen lisättiin sitten hiiva. Seos kaadettiin pääoman sekaan ja sitten laitettiin maitotonkkaan. Tonkan kansi köytettiin tiiviisti puukapulalla ja puukiiloilla noin kahdeksi viikoksi. Tonkkaa pidettiin sitten saunan eteisessä isossa saavissa johon kesällä vaihdettiin päivittäin kylmä vesi ja tarkistettiin että kiilat ovat hyvin paikoillaan. Kahden viikon päästä sitten tonkka avattiin ja jaettiin pienempiin astioihin ja laitettiin kylmään kellariin selviytymään ja odottamaan juomista. Näin siis Padasjoella ja Kuhmoisissa.
Olen sahtipitäjästä kotoisin ja katsellut ja kuunnellut sitä touhua pienen ikäni, mutta vasta tänä kesänä tein ensimmäiset täysin omat sahtini. Ihan hyvin onnistui ja kohta tehdään uudestaan. Muutamaa seikkaa sahdintekijät painottivat oppipojalle. Imellytysvaihe on tärkeä, jos ei imelly kunnolla vaan jää vähän happamaksi niin mäskiä on ihan turha lähteä keittämään, ei tule hyvää. Sen huomaa kyllä maistamalla. Myös veden laatu on tärkeää, vesijohtovesissä ja kaivovesissäkin on eroja. Itse käytin huoneenlämmössä 2 vrk, sen jälkeen kylmiöön / kellariin pariksi viikoksi. Valmistustavoissa ja lopputuotteessa on paljon eroja, kukin löytää varmaan sen oman parhaan tavan aika nopeasti.
- Michael Brownale
kerran tehty kirjoitti:
Olen sahtipitäjästä kotoisin ja katsellut ja kuunnellut sitä touhua pienen ikäni, mutta vasta tänä kesänä tein ensimmäiset täysin omat sahtini. Ihan hyvin onnistui ja kohta tehdään uudestaan. Muutamaa seikkaa sahdintekijät painottivat oppipojalle. Imellytysvaihe on tärkeä, jos ei imelly kunnolla vaan jää vähän happamaksi niin mäskiä on ihan turha lähteä keittämään, ei tule hyvää. Sen huomaa kyllä maistamalla. Myös veden laatu on tärkeää, vesijohtovesissä ja kaivovesissäkin on eroja. Itse käytin huoneenlämmössä 2 vrk, sen jälkeen kylmiöön / kellariin pariksi viikoksi. Valmistustavoissa ja lopputuotteessa on paljon eroja, kukin löytää varmaan sen oman parhaan tavan aika nopeasti.
Sahti on hieno juhlajuoma. Olen Keski-Suomen Mallaskomppanian panimomestari. Sahtini on lähinnä kantahämäläistä tyylisuuntaa eli tuhdin maltainen, makeahko, rukiinen, ruskea tai tumman ruskea, ilman happamuutta. Olen pyrkinyt pitämään käymisaromit melko mietoina ja saamaan valmiista sahdista hiivat hyvin pois. Yleisimpiä sahdin virheitä kun ovat happamuus, alkoholin polttavuus, päälletunkevat käymisaromit ja liika hiivaisuus.
t: Michael Brownale, Keski-Suomen Mallaskomppania
- semi47
Mieheni isä vuosia sitten opetti minullekkin sahdin teon. Aamusta aloitettiin: isoon muoviseen saaviin laitettiin säkki sahtimaltaita ja kotikalja pussi. Keitettiin padassa vettä ja kaadettiin tunnin välein 2-3 napollista (2l) vettä ja sekoitettiin hyvin. Kun saavi oli melkein täysi nestettä, laitettin tämä "moska" pataan ja kiehumisella keitettiin n. 20 min. koko aika sekoittaen ettei pala pohjaan. Sen jälkeen alettiin lappoa pintaan noussutta paksua mäskiä saaviin (pohjalla ritilä ja katajanoksia, ei saa olla marjoja- ei ainakaan montaa). Kun pohjalle saadaan tästä mäskistä paksu kerros voi jo alkaa lappoa kaikki loputkin. Niin ja tietenkin saavin alareunassa on tietty - ;) - reikä josta neste pääsee valumaan esim. tonkkaan. Sitten kun sahti lakkaa valumasta annetaan jäähtyä (esim. kesällä), kannetaan sisälle (meillä leivinuunin viereen) ja murskataan hiiva sekaan. Ei tarvinnut edes sekoitella kun jo seuraavana päivänä kävi hyvin! Parin päivän kuluttua kurkistin tonkkaan ja jos käyminen oli suurinpiirtein lakannut, kiikutin tonkat kellariin. Siellä annettiin olla viikon verran, pullotettiin ja ei muuta kun juomaan ;) Miehenikin teki, mutta minun sahtiani kehuttiin paremmaksi ;)))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40851