PIETARI JA JOHANNES SAMARIASSA
Apt. 8:14-25
--
8:14 Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen.
8:15 Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
8:17 Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
8:18 Mutta kun Simon näki, että Henki annettiin sille, jonka päälle apostolit panivat kätensä, toi hän heille rahaa
8:19 ja sanoi: "Antakaa minullekin se valta, että kenen päälle minä käteni panen, se saa Pyhän Hengen".
8:20 Mutta Pietari sanoi hänelle: "Menkööt rahasi sinun kanssasi kadotukseen, koska luulet Jumalan lahjan olevan rahalla saatavissa.
8:21 Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tähän sanaan, sillä sinun sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä.
8:22 Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa - jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.
8:23 Sillä minä näen sinun olevan täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä."
8:24 Niin Simon vastasi ja sanoi: "Rukoilkaa te minun edestäni Herraa, ettei minulle tapahtuisi mitään siitä, mitä te olette sanoneet".
8:25 Ja kun he olivat todistaneet ja Herran sanaa puhuneet, palasivat he Jerusalemiin ja julistivat evankeliumia monessa Samarian kylässä.
Pietari ja Johannes Samariassa, Apt.8:14-25
2
67
Vastaukset
Apostolit kuulivat Samarian tapahtumista (Apt.8:1-13).
He päättivät hankkia lisätietoja ja lähettävät Pietarin ja Johanneksen paikan päälle (14).
He huomaavat, että kaikki ei ollut Samariassa käynyt totutulla tavalla. Kasteestaan huolimatta Samarian kristityt eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä.
Helluntaipäivästä lähtien pidettiin itsestään selvänä asiana, että jokaisella kristityllä oli Pyhä Henki(Vrt. Apt.2:38).
Herra näyttää viivyttäneen Hengen antamista apostolien saapumiseen asti.
Tekstissä olevat sanat "vielä" ja "ainoastaan" viittaavat siihen, että Luukas piti tilannetta epätavallisena.
Yleensähän apostolisessa seurakunnassa usko, kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen ilmeneminen kuuluivat yhteen (Apt. 2:38), joten tätä (Apt. 8:14-17) Raamatun kohtaa ei voi pitää opin ja käytännön perusteena.
--
4.
On kasteessa siunaus pyhä,
kun Herramme lahjoittaa sen.
Hän kansansa turvaksi yhä
tuo armonsa rikkauden.
Ja ehtoollisella hän suo omilleen
taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen.
Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo
ja sanallaan uudeksi luo.
(Virsi 178:4)Apt. 8:5-25 kertoo Samarialaisten keskuudessa syntyneestä herätyksestä Filippuksen saarnaamistyön vaikutuksesta.
Samarialaiset olivat sekakansaa, joita juutalaiset halveksivat.
Samarialaiset hyväksyivät vain viisi Mooseksen kirjaa pyhiksi kirjoikseen.
Jos samarialaiset olisivat saaneet Pyhän Hengen jo kastehetkellään, ei apostoleilla olisi ollut tarvetta tulla Samariaan Jerusalemin alkuseurakunnasta, koska vanhat uskonnolliset kaunat ja rodulliset ennakkoluulot olisivat olleet esteenä.
Kyseessä oli siis murrosvaihe.
Näiden esteitten poistuttua alkukirkko pysyi yhtenäisenä.
Näin toteutui myös Jeesuksen Sanat ennen helluntaita:
”….kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te (apostolit) tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa, että koko Juudeassa ja Samariassa …” (Apt. 1:8).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi423116Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle41891Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3231822- 1291736
Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!651293Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan91229- 751209
"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1411171Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk341163- 721117