Fantastiset patiot edellyttävät

rakennuslupaa

Pation rakentaminen on julkisivumuutos ja vaatii rakennusluvan tai vähintäänkin rakennustarkastajan toimenpideluvan!

Siis kiireesti puuhiin!

Haet eri viranomaisista ensin rakennuslupahakemukseen tarvittavat, alle kolmen kuukauden ikäiset tonttikartat ja omistusoikeustodistukset. Jos ne eivät sattumoisin ole ajantasalla, joudut odottamaan muutamia kuukausia tarkistusmittauksia ja karttojen korjaustoimenpiteitä.

Tilaat lopullisen patiosuunnitelman kilapiluttamaltasi asiantuntijalta.

Haet viereisten ja vastapäisten naapureiden suostumukset hankkeellesi. Toivottavasti naapurit hyväksyvät suunnitelmasi, muutoin on luvassa vuoden, pahimmillaan parin kolmen, viivytykset!

Jätät suunnitelma-asiakirjat kolmin kerroin kansioon pakattuna rakennusvalvojan toimistoon, jossa ne dieriöidään sinä päivänä saapuneiksi.

Asian käsittely alkaa. Jos hyvin käy, papereitasi aletaan oitis sysimään lausuntokierrokselle eri puolille kunnanvirastoja, jo samalla viikolla. Lausuntojen kirjoittamiselle annetaan tavanomaisesti aikaa kuukausi.

Jos hankkeesi poikkeaa vähäisestikin kaavamääräyksistä, saattaa olla, että se joudutaan käsittelemään lisäksi luottamusmieselimistössä, mihin kuluu - päätösten lainvoimaiseksi tulo mukaanlukien - aikaa muutama lisäkuu.

Lupa myönnettäneen tämän jälkeen - hyvällä tuurilla - nopeasti muutaman viikon sisällä. Lupapäätös asetetaan julkisesti nähtäville kunnan ilmoitustaululle. Valitusten jättöaikaa on vähintään kaksi viikkoa.

Jos päätöksestä ei valiteta, se saa siis lainvoiman kahdessa viikossa. Jos valitetaan, voinet jättää hyvästit koko hankkeelle.

Jos et ole huomannut pyytää ennalta-aloituslupaa, siinä tapauksessa, että joku valittaisi, voit yrittää tehdä sen hankeen aloituksen nopeuttamiseksi uudessa käsittelyssä.

Ja ei kun kilpailuttamaan tarvikkeita ja työntekijöitä! Luultavasti lamanelvytystoimesi ovat kuitenkin niin myöhässä, että koko lama on jo päässyt livahtamaan ohi ja työvoima ja tarvikkeet ovat kallistuneet säästöjesi ulottumattomiin.

Kiitos fantastisesta pikavihjeestä Jyrki!

5

397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakennuskiellossa?

Silloin voit luopua toivosta päästä lamatalkoisiin patiorakentajana samantien!

• minä olin juuri

harkitsemassa pation rakentamista ja sen jälkeen sen remontoimista, koska innostuin niin valtavasti tästä fantastisesta ideasta. Olin jo saavuttamassa samankaltaisen hurmostilan kuin kokouksessa haltioituneet, ajattelin vain patiota, hoivahoitoja, yksityisiä yliopistoja ja huokailin ihastuksesta.

• jyrki ei varmaan tiennyt

Ei sitä ihan vaan Jyrki Kataisen käskystä näitä patioita päästä rakentamaan, eikös tähän patioprojektiin tarvita vielä vastaava rakennuspuolen DI tai insinööri työnjohtajaksi?

• hyvin huolestuttava

Monille suomalaisille tuli yllätyksenä miten huolestuttava on suomalaisten patioiden kunto, tarve remontointiin on suuri. Niille, joilla ei ole patiota, heräsi halu rakentaa sellainen. Eihän meistä kukaan halua ruokkia lamaa ja haluamme kaikki (koska vastainasettelun aika on ohi) osallistua Jyrkin nerokkaisiin lamantorjuntaideoihin.

Mutta eihän se olekaan niin helppoa ja fantastista! Jyrki, kerro meille miten saamme pation nopeasti pykättyä takapihalle, että pääsemme mekin osallistumaan!

• wgtu

Minulla on mennyt yöunetkin tämän fantastisen idean takia.Ilta illan jälkeen mietin tätä tulevaa hommaa.Nyt sinä pilasit minun suunnitelman,kun toit nämä ikävät paperihommat esiin.Heti huommenna on aloitettava tämä paperirumpa.Minä olin aivan töpinöissäni tästä Jyrkin lamanlääkkeestä.Pakko se vain saada patio, sillä haluan osallistua tähän hienoon ideaan.Nyt kaikki työntouhuun ja nostetaan Suomi lamasta, ennen kuin se kerkiää alkaakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      98
      4466
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3313
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      34
      1143
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      37
      1086
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      13
      1054
    8. 158
      1007
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      934
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      872
    Aihe